lähetyssaarnaajat ottavat minuun yhteyttä? Ok, sen tietysti ymmärrän, että he varmaan sitten ottavat, mutta että mitäs sen jälkeen? Luin yhdeltä sivustolta, joka nyt tarkastelee mormonismia sanoisinko kriittisessä valossa, että oltaisiin haluamassa kasteelle mahdollisimman pian. Vaikka kriittisesti tarkastelu on paikallaan missä tahansa asiassa, ei kaikkea pidä uskoa, ja siksipä kysynkin nyt palstan mormoneilta, mikä on totuus? Eli "kiirehditäänkö" näitä asioita, vai annetaanko ihan omaan tahtiin mennä? En halua provosoida, mutta tämä asia on jäänyt mietityttämään enkä oikein muutakaan paikkaa kysyä keksinyt.
Mitä tapahtuu sen jälkeen, mikäli haluan, että
21
61
Vastaukset
- oma kokemukseni
Enpä ole viime vuosina ollut lähetyssaarnaajien kanssa kenenkään luona opetuksilla mukana, mutta ainakin ennen ns. kastehaaste esitettiin hyvin varhaisessa vaiheessa. Usein jo toisella varsinaisella opetuskerralla (näitä opetuskertoja voi edeltää useampikin vierailu joissa keskustellaan ja tutustutaan). Riippuu myös lähetyssaarnaajien luonteesta - jotkut voivat olla "rohkeita" ja esittää kutsun kasteelle jopa ensimmäisen opetuskerran lopuksi, kaikki eivät näin tee/tehneet.
Mutta siihen kutsuun saa vapaasti sanoa että enpä tiedä, täytyy tutkia enemmän. Ja tietysti valtaosa ei ota kastehaastetta vastaan eli eivät koskaan mene kasteelle. Pakkoa ei ole, eikä toivottavasti tyrkyttämistäkään.
Eikä se ettei ota kastehaastetta vastaan tarkoita etteivätkö opetuskerrat voi jatkua, päinvastoin. Aikaa annetaan ja kehoitetaan osallistumaan seurakunnan toimintaan ja pohtimaan ja tutkimaan omaehtoisesti sekä jäsenten avulla.- R. Sitia
"Riippuu myös lähetyssaarnaajien luonteesta - jotkut voivat olla "rohkeita" ja esittää kutsun kasteelle jopa ensimmäisen opetuskerran lopuksi, kaikki eivät näin tee/tehneet."
HUH! Jo on melkoinen hoppu kun ruvetaan puskemaan kastehaastetta heti ensimmäisellä tai toisella kerralla. Tosin tämä kyllä sopii hyvin kuvaan kun ottaa huomioon millaisesta kulttimetodeista noin muutenkin on kyse MAP-kirkon kohdalla. Ihmistä painostetaan tekemään loppuelämäänsä vaikuttavia päätöksiä puutteellisilla tiedoilla jopa ensitapaamisen perusteella. "Pakkoa ei ole", mutta hoppu näyttää olevan valtava.
Tulee taas mieleen tämä video:
http://www.youtube.com/watch?v=mnNSe5XYp6E&feature=channel_video_title
- ei salailla
Niin, eipä kait se tule kenellekään yllätyksenä joka kutsuu lähetyssaarnaajat luoksensa että näillä on sanoma ja tehtävä suoritettavana: opettaa uskoa Herraan ja kutsu esitettävänä seurata Häntä kasteen kautta.
Hyvähän se on että heti alkuun tuodaan ilmi mikä on lähetyssaarnaajien perimmäinen tarkoitus eikä piilotella sitä. Pakkoa ei ole, tarjotaan haluaville, kaikille annetaan opetusta jotka haluavat ja kasteelle menevät ne jotka sisällään tuntevat että haluavat näin seurata Herraa.- ...
Herralla tarkoittanet Joseph Smithiä?
- älä pilkkaa
... kirjoitti:
Herralla tarkoittanet Joseph Smithiä?
Herra Jeesus Kristus.
- ...
älä pilkkaa kirjoitti:
Herra Jeesus Kristus.
Mutta Smithin oppiinhan nuo lähkärit yrittävät käännyttää.
Lähetyssaarnaajat toimivat joustavasti tilanteiden mukaan. Heillä olevassa oppaassa "Saarnatkaa minun evankeliumiani" on viisi oppiaihetta, jotka voidaan esittää laajemmin tai supistettuina. Aiheet ovat:
1. Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautuksen sanoma.
2. Pelastussuunnitelma
3. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi
4. Käskyt
5. Lakeja ja toimituksia
Oppaassa on lisäksi paljon yleisiä periaatteita ja vastauksia lähetystyössä eteen tuleviin kysymyksiin kuten:
Kuinka tunnistan Hengen ja ymmärrän Häntä?
Mikä on Mormonin kirjan tehtävä?
Kuinka kehitän itsessäni Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia?
Ym.
Kastekehotuksen antaminen ensimmäisellä kerralla on harvinaista. Tuo kehotus annettiin Raamatun aikoina nähtävästi varsin usein, jos havaittiin Hengen vaikuttanee opetettaviin. Tässä eräs esimerkki:
Ap.t. 2
37 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" [Hepr. 4:12]
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]- ...
Jeesuksen Kristuksen evankeliumi tarkoittaa tuossa Smithin oppia. Mormonit käyttävät kaksoiskieltään antamalla vakiintuneille ilmaisuille aivan muuta sisältöä.
- 3. Nefi 27:13-16
... kirjoitti:
Jeesuksen Kristuksen evankeliumi tarkoittaa tuossa Smithin oppia. Mormonit käyttävät kaksoiskieltään antamalla vakiintuneille ilmaisuille aivan muuta sisältöä.
"Katso, minä olen antanut teille evankeliumini, ja tämä on evankeliumi, jonka minä olen antanut teille — että minä tulin maailmaan tekemään Isäni tahdon, koska minun Isäni lähetti minut.
Ja minun Isäni lähetti minut, jotta minut korotettaisiin ristille ja jotta minä sen jälkeen, kun minut oli korotettu ristille, voisin vetää kaikki ihmiset luokseni, niin että niin kuin ihmiset ovat korottaneet minut, samoin Isä korottaisi ihmiset seisomaan minun edessäni tuomittavina teoistaan, olivatpa ne hyviä tai olivatpa ne pahoja —
ja tästä syystä minut on korotettu; sen tähden minä Isän vallan mukaisesti vedän kaikki ihmiset luokseni, jotta heidät voidaan tuomita tekojensa mukaan.
Ja tapahtuu, että jokainen, joka tekee parannuksen ja ottaa kasteen minun nimeeni, täytetään; ja jos hän kestää loppuun asti, katso, häntä minä pidän syyttömänä Isäni edessä sinä päivänä, jona minä seison tuomitsemassa maailmaa." - R. Sitia
Juu ja lisää ohjeitahan lähetyssaarnaajille löytyy sitten "Pyhistä kirjoista" kuten vaikkapa tämä..
OL 24: 15 Ja minne te menettekin, eikä teitä oteta vastaan minun nimessäni, jättäkää kirous siunauksen sijasta pudistamalla pöly jaloistanne todistukseksi heitä vastaan ja pesemällä jalkanne tien ohessa. - Lehi
R. Sitia kirjoitti:
Juu ja lisää ohjeitahan lähetyssaarnaajille löytyy sitten "Pyhistä kirjoista" kuten vaikkapa tämä..
OL 24: 15 Ja minne te menettekin, eikä teitä oteta vastaan minun nimessäni, jättäkää kirous siunauksen sijasta pudistamalla pöly jaloistanne todistukseksi heitä vastaan ja pesemällä jalkanne tien ohessa.Tuota pölyjen pudistaminen jaloista ei tehdä nykyaikana. Asia jätetään Jumalan käsiin, joka päätää itse henkilön kohtalosta.
Muistutan kuitenkin siitä, että jeesus antoi samanlaisen ohjeen apostoleille seuraavasti:
Matt.10:
12. Kun menette taloon, toivottakaa talon väelle rauhaa.
13. Jos talo on sen arvoinen, saakoon se toivottamanne rauhan, mutta jos se ei ansaitse sitä,, palatkoon toivotus teille takaisin.
14. Jos teitä ei jossain talossa tai kaupungissa ei oteta vastaan eikä teidän sanomaanne kuunnella, lähtekää sieltä ja pudistakaa tomu jaloistanne.
Paavali noudatti tätä periaatetta Pisidian Antiokiassa:
Ap.t.13:
50. Mutta juutalaiset yllyyttivät jumalaapelkääviä ylhäisioä naisia ja kaupungin johtomiehiä Paavalia ja Barnbasta vastaan, niin että heitä aletttiin vainota ja heidät karkoitettiin siltä seudulta.
51. Silloin Paavali ja Barnabas todisteeksi heitä vastaan pudistivat kaupungin pölyt jaloistaan ja siirtyivät Ikonioniin.
Jalkojen pudistelu oli siis tarkoitettu aluperin todisteeksi niitä vastaan, jotka eivät ota evankeliumia vastaan. Kirkon alkuaikoina sitä tapaa noudatettiin, mutta nykyisin sitä ei tehdä. - R. Sitia
Lehi kirjoitti:
Tuota pölyjen pudistaminen jaloista ei tehdä nykyaikana. Asia jätetään Jumalan käsiin, joka päätää itse henkilön kohtalosta.
Muistutan kuitenkin siitä, että jeesus antoi samanlaisen ohjeen apostoleille seuraavasti:
Matt.10:
12. Kun menette taloon, toivottakaa talon väelle rauhaa.
13. Jos talo on sen arvoinen, saakoon se toivottamanne rauhan, mutta jos se ei ansaitse sitä,, palatkoon toivotus teille takaisin.
14. Jos teitä ei jossain talossa tai kaupungissa ei oteta vastaan eikä teidän sanomaanne kuunnella, lähtekää sieltä ja pudistakaa tomu jaloistanne.
Paavali noudatti tätä periaatetta Pisidian Antiokiassa:
Ap.t.13:
50. Mutta juutalaiset yllyyttivät jumalaapelkääviä ylhäisioä naisia ja kaupungin johtomiehiä Paavalia ja Barnbasta vastaan, niin että heitä aletttiin vainota ja heidät karkoitettiin siltä seudulta.
51. Silloin Paavali ja Barnabas todisteeksi heitä vastaan pudistivat kaupungin pölyt jaloistaan ja siirtyivät Ikonioniin.
Jalkojen pudistelu oli siis tarkoitettu aluperin todisteeksi niitä vastaan, jotka eivät ota evankeliumia vastaan. Kirkon alkuaikoina sitä tapaa noudatettiin, mutta nykyisin sitä ei tehdä."Kirkon alkuaikoina sitä tapaa noudatettiin, mutta nykyisin sitä ei tehdä."
Niin sitä sitten sivuutetaan "Jumalan" ilmoituksia, käskyjä ja ohjeita.
Voisitko listata ihan konkreettisesti mitkä OL:ssä olevat "(muuttumattoman) Jumalan" ilmoitukset, käskyt ja ohjeet joilla ei ole mitään merkitystä? - Loistava kysymys
R. Sitia kirjoitti:
"Kirkon alkuaikoina sitä tapaa noudatettiin, mutta nykyisin sitä ei tehdä."
Niin sitä sitten sivuutetaan "Jumalan" ilmoituksia, käskyjä ja ohjeita.
Voisitko listata ihan konkreettisesti mitkä OL:ssä olevat "(muuttumattoman) Jumalan" ilmoitukset, käskyt ja ohjeet joilla ei ole mitään merkitystä?Sitia esitti erinomaisen kysymyksen joka olisi rehellisyyden nimissä kysyttävä kaikilta uskovaisilta joilla on joku muinainen pyhä kirja oppaanaan. Millä kriteereillä esim. Raamatusta poimitaan ne kohdat joita "on noudatettava" ja miten päätetään mitä käskyjä ja neuvoja ylenkatsotaan ja todetaan niiden vaan kuuluvan menneisyyteen?
Lehi ja muut mormonit voisivatkin vastata sillä minua todella kiinnostaa asia sillä usein poimitaan jopa samasta luvusta asia jota on noudatettava tai joka on "iankaikkinen periaate" ja jätetään huomioimatta edellinen ja seuraava jae. - ...
3. Nefi 27:13-16 kirjoitti:
"Katso, minä olen antanut teille evankeliumini, ja tämä on evankeliumi, jonka minä olen antanut teille — että minä tulin maailmaan tekemään Isäni tahdon, koska minun Isäni lähetti minut.
Ja minun Isäni lähetti minut, jotta minut korotettaisiin ristille ja jotta minä sen jälkeen, kun minut oli korotettu ristille, voisin vetää kaikki ihmiset luokseni, niin että niin kuin ihmiset ovat korottaneet minut, samoin Isä korottaisi ihmiset seisomaan minun edessäni tuomittavina teoistaan, olivatpa ne hyviä tai olivatpa ne pahoja —
ja tästä syystä minut on korotettu; sen tähden minä Isän vallan mukaisesti vedän kaikki ihmiset luokseni, jotta heidät voidaan tuomita tekojensa mukaan.
Ja tapahtuu, että jokainen, joka tekee parannuksen ja ottaa kasteen minun nimeeni, täytetään; ja jos hän kestää loppuun asti, katso, häntä minä pidän syyttömänä Isäni edessä sinä päivänä, jona minä seison tuomitsemassa maailmaa."MOT. Tuo oli Smithin tekstiä...
Kyse on siis Smithin opista.
Mitä tarkoitat, että vakiintuneille ilmaisuille annetaan aivan muuta sisältöä? - Evankeliumi on palautettu, jolloin on saatu uusia ilmoituksia, jotka selventävät sitä, mikä on jäänyt pelkän Raamatun perusteella epäselväksi ja kiistelyn alaiseksi. Tällaisia seikkoja ovat mm. kastamistapa ja valtuus, kirkon järjestys, käsitys Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä, kuolleiden pelastus ym.
- ...
Vakiintunut ilmaisu on se, että kun puhutaan evankeliumista, sillä tarkoitetaan mm. neljää evankeliumia, sekä myös muita tuon ajan kirjoja, jotka eivät ole Raamattuun päätyneet (mm. Tuomaan evankeliumi). Joskus myös Q-lähteestä on käytetty nimitystä evankeliumi.
Evankeliumilla tarkoitetaan myös kristinuskon sanomaa eli käsitystä Kristuksesta pelastajana.
Kullakin uskonsuunnalla on luonnollisesti omia tapojaan ja käsityksiään, mutta ne ovat pikemminkin oppia kuin evankeliumia.
Vastoin noita yleisiä käsityksiä evankeliumista, sinä nimität evankeliumiksi Smithin oppia polyteismeineen ja taika-alusvaateoppeineen. Jopa nuo itse luettelemasi (mm. valtuus muka Smithin kirkolla) eivät missään nimessä kuulu siihen, mitä vakiintuneesti evankeliumilla tarkoitetaan. Sinulla on siis käytössäsi kieli, jossa merkitykset poikkeavat suomen kielessä käytetyistä. Siksi sitä voi kutsua kaksoiskieleksi.
- Kysynpä minäkin
Juu, itse asiassa tuo olikin yksi mitä hain - siis vastaus siihen, voiko opetuskerrat jatkua, vaikka kastetta ei vielä vähään aikaan olisi valmis ottamaankaan. En huomannut kysyä tätä, mutta onneksi sain vastauksia myös tähän. Tietysti jos jollakulla on vielä tähän asiaan jotakin sanottavaa, kuuntelen mielelläni. Kiitos kuitenkin aiemmin vastanneille!
- Kyllä kannattaa!
Tietysti jatketaan. Potentiaalisiin tuleviin maksajiin kannattaa panostaa niin kaun kun toivoa on. Onhan sentään kiikarissa tyypin loppuelämän tuloista kymmenesosa!
- moni kakku päältä...
Lähetyssaarnaajilla ei ole muuta tehtävää kuin mahdollisimman pian saada sinut Map-kirkkoon ja kasteelle. Kyllä kirkon muut mormonit ottaavat sinut myös nopeasti huomioonsa ja yrittävät saada mukaan kirkon eri toimintoihin.
Ps. Se on kuin hämähäkki kutoo verkkoaan.Tämä on lähetyssaarnaajien motiivi:
Matt. 28
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."- ...
Tapani1 kirjoitti:
Tämä on lähetyssaarnaajien motiivi:
Matt. 28
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."Paitsi että he yrittävät kastaa Smithin oppiin. Nuohan ovat Jeesuksen suuhun pantuja sanoja, eivät Smithin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama907512Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1216257Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604377Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2333014Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902608Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh241846Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1781410- 1161400
Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21741"Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen
Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi19686