kamalat kuukautiskivut

ninde

heips, nyt tarvitaan pikaista apua..
Minulla on aivan hirveät kuukautiskivut. Mikä avuksi..?

95

39503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se auttaa

      niin

      • Buranaauttaakaikkeen

        lääkäri aution vastaus: Minä- "Mulla murtu kylkiluu." Autio: "Ota buranaa"


    • ansu

      tää keino toimii mulla loistavasti!!!
      Mä olen niin kipeä menkkojen aikaan etten voi liikkua mihinkään..koulusta ja duunista on haettava saikkua kun mitkään napit ei auta..tämä on koomisen kuuloinen, mutta huomasin kuuman auttavan ja suihkusta en saanut tarpeeksi kuumaa vettä joten käy lattialle makaamaan ja laita pyyhe taiteltuna kaksin tai kolmin kerroin vatsasi päälle ja silitä silitys raudalla pyyhkeen päältä niin kuumalla kuin vaan itse kestät.tämä toimii mulla, hassun kuuloinen mutta kokeilemisen arvoinen keino:)

    • mullakin

      Kaikki mikä lisää verenkiertoa kohdun alueella, vähentää kipua. Kipuhan johtuu nimenomaan siitä, että supistuksissa kohdun limakalvo ei saa happea, jolloin se kuolioituu ja irtoaa: kun verenkierto lisääntyy, happeakin on suhteellisesti enemmän...

      Yksi keino lisätä verenkiertoa on siis paikallinen lämmittäminen. Ja varsinkin talvella kannattaa välttää alavatsan palelemista. Runsas syöminen (mikäli pahoinvointi ei sitä estä) lisää myös todennäköisesti kipua omalta osaltaan, kun verta menee tavallista enemmän mahalaukun tienoille, eli vain kevyt syöminen kannattaa. Jotkut käyttävät viimeisenä keinona myös itsetyydytystä, se laukaisee jännityksen vaikka ajatus ei varmasti hirveästi houkuta...

      Itse olen kokeillut kaikenlaisia tavanomaisia kipulääkkeitä, mutta ainoa joka on auttanut on ollut Dexit. Kai ihmisissäkin on siinä mielessä eroja, mikä auttaa ja mikä ei.

      Olen juuri aloittanut hormoonien syömisen, pääasiassa ehkäisymielessä mutta ottaakseni myös selvää auttavatko ne myös kuukautiskipuja lievittäen... Kun niitä syödessä kohdun limakalvo ei kuulemma kasva yhtä paksuksi, jolloin olisi loogista että ohuemman limakalvon irtoaminen ei olisi niin tuskallista. Saapi nähdä.

      Olen kuullut että kuukautiskivut helpottavat huomattavasti synnytyksen jälkeen, toivottavasti!

      • Jonna

        Mulla oli ennen raskautta aivan karseet kivut kuukautisten aikaan, välillä jopa pyörryin kivusta. Kipuihin käytin Panadol Comp'ia (se kofeiinillinen), kivusta riippuen 2-4 kpl ja sitten istumaan ja kädet alavatsan kohdalle lämmittämään.

        Synnytys on ainakin mun kohdalla auttanut mahtavasti. Kun vihdoin menkat alkoivat imetyksen lopettamisen jälkeen (n. 10 kk synnytyksestä), niin nykyisin en edes huomaa kun menkat alkavat ja menkatkin ovat niukentuneet ajallisesti ja määrällisesti.


      • tuulia
        Jonna kirjoitti:

        Mulla oli ennen raskautta aivan karseet kivut kuukautisten aikaan, välillä jopa pyörryin kivusta. Kipuihin käytin Panadol Comp'ia (se kofeiinillinen), kivusta riippuen 2-4 kpl ja sitten istumaan ja kädet alavatsan kohdalle lämmittämään.

        Synnytys on ainakin mun kohdalla auttanut mahtavasti. Kun vihdoin menkat alkoivat imetyksen lopettamisen jälkeen (n. 10 kk synnytyksestä), niin nykyisin en edes huomaa kun menkat alkavat ja menkatkin ovat niukentuneet ajallisesti ja määrällisesti.

        ei ole synnytys auttanut mulla, melkein päinavastoin. viimeksi taas oli niin hirveetä että yhtenä päivänä yrjösin 5 kertaa, siitä menikin sitten 2 seuraavaa päivää toipumiseen. taitaa olla taas gynereissu edessä, inhoon niitä!


      • 44 v.muija
        tuulia kirjoitti:

        ei ole synnytys auttanut mulla, melkein päinavastoin. viimeksi taas oli niin hirveetä että yhtenä päivänä yrjösin 5 kertaa, siitä menikin sitten 2 seuraavaa päivää toipumiseen. taitaa olla taas gynereissu edessä, inhoon niitä!

        Olen synnyttänyt kolme kertaa ja ikäni on 44 v.
        Kärsin kauheista kivuista,ei auttanut.
        On tää helvettiä kun ei töissä edes jaksais
        olla ja pakko kestää.että sillee.


      • vierailija11

        Ei se pidä paikkaansa . Synnytin kaksi lasta ja kuukautis kivut senkin jälkeen hirveän kovat, aesol tabletit helpottaa ja lämpötyyny ristiselän taakse. Helpottaa kun vuoto alkaa.


      • hempp2

        Heippa!
        itse olen 1 lapsen äiti ja mun kuukautiskivut ovat vain pahentuneet ja sit käytin cerazettea ja menkat jäi pois kokonaan...mutta nekin jouduin lopettamaan leikkauksen jälkeen ja nyt ekat menkat ja ihan tajuton kipu ollu kohta 2 vuorokautta..mitkään särkylääkkeet ei auta....leikkauksesta kulunut nyt noin kuukausi....


      • Mira 7

        Kuukautiskivut eivät helpottaneet synnytyksen jälkeen,
        päinvastoin.
        Nyt tuntuu että synnytän joka kuukausi, hirveät kivut!


    • ambulanssillakin kuskattu

      Kärsin itse myös kovista kivuista. Mikään lääke ei ole auttanut mutta kuulin että nitro auttaisi. En tiedä, kuullostaa vähän viimeiseltä apukeinolta

      • Juo joka päivä

        Kuukautiskipuni ovat hävinneet melkein kokonaan sen jälkeen kun aloin käyttää soijajuomaa. Yleensä on pieni tuntemus että nyt taitaa alkaa ja sen jälkeen en huomaa kuin jäljistä että jotain on meneillään. Aivan ihanaa!


      • Emiliaah**
        Juo joka päivä kirjoitti:

        Kuukautiskipuni ovat hävinneet melkein kokonaan sen jälkeen kun aloin käyttää soijajuomaa. Yleensä on pieni tuntemus että nyt taitaa alkaa ja sen jälkeen en huomaa kuin jäljistä että jotain on meneillään. Aivan ihanaa!

        Hyvä idea! Voisin minä itsekin kokeilla ;3 Jos auttaa...


    • ambulanssillakin kuskattu

      korjaan edellisen viestini, tarkoitin tietenkin diapamia enkä nitroa.pahoittelen erehdystäni

    • minävaan

      mulla auttoi ennen e-pillereiden aloittamista yks tosivahva särkylääke (reseptillinen, eli lääkäri määräsi), mutta nimee en muista. Eli mitkään buranat ei tehonnu ollenkaan. Sain ne lääkkeet kun kerran pyörryin koulussa kipujen takia...
      Pillereiden alottamisen jälkeen (nyt yli 2v syöny) ei oo ollu lähellekään sellasia kipuja! On edelleen joskus se eka ja toka päivä kipuja, mutta niihin tehoaa nykyään ihan burana, ja mieluummin bura-c (?), siis se nopeasti vaikuttava.
      Ei kyllä kannata jäädä kärvistelemään kipujen kanssa, vaan käydä lääkärissä ja pyytää resepti "kunnon" särkylääkkeeseen. Niin, siis jossei e-pillereistä tai muusta ole hyötyä.

      Sittenhän sanotaan että liikunta auttaa, mut itelläni ei oo kyllä ollenkaan urheilullinen olo menkkojen aikaan.

    • Ninna

      Oudolta se voi kuulostaa mutta luonnon lääkitys eli kannabis auttaa oikeesti.. Jos on mahdollisuus polttaa vähän pilveä lääketarkoitukseen niin sen ei pitäisi olla laitonta... Tietysti kotioloissa tämä käy, jos jossain muualla niin sillon lääkärin määräämiä vahvempia särkylääkkeitä tarpeen mukaan.

      • Ninusch

        Mua kiinnostaisi tietaa lisaa kannabiksen vaikutuksesta kuukautiskipuihin, joten Ninna kertoisitko tarkemmin kokemuksistasi? Silla normaalit kipulaakkeet auttavat mulla vain muutaman kuukauden, ja sitten kroppa turtuu niihin. Luonnonlaakitys vaihtoehtona kiinnostaa kovasti.


      • testannut..
        Ninusch kirjoitti:

        Mua kiinnostaisi tietaa lisaa kannabiksen vaikutuksesta kuukautiskipuihin, joten Ninna kertoisitko tarkemmin kokemuksistasi? Silla normaalit kipulaakkeet auttavat mulla vain muutaman kuukauden, ja sitten kroppa turtuu niihin. Luonnonlaakitys vaihtoehtona kiinnostaa kovasti.

        Tämän viestin tarkoitus ei ole kehottaa ketään rikokseen.
        Olen kuitenkin huomannut, että kannabis todellakin on lähes ainoa nopeasti vaikuttava apu kuukautiskipuihin. Helpottaa ainakin huimasti.
        Eli älä polta paljon, vaan sen verran että kivut vähenevät. Tehoaa varmasti, auttaa myös muutenkin mahakipuihin, pahoinvointiin, päänsärkyyn ja muihin vastaaviin kehon kiputiloihin( vaikka lihassärky! ).
        Autaa varmasti, heti ja aina. Ei ole pettänyt.
        Kannabiksen avulla kykenee sentään kävelemään kuukautiskipujen aikaan, ilman ei pysty olemaan missään asennossa kipujen takia.


      • EskoPoika
        testannut.. kirjoitti:

        Tämän viestin tarkoitus ei ole kehottaa ketään rikokseen.
        Olen kuitenkin huomannut, että kannabis todellakin on lähes ainoa nopeasti vaikuttava apu kuukautiskipuihin. Helpottaa ainakin huimasti.
        Eli älä polta paljon, vaan sen verran että kivut vähenevät. Tehoaa varmasti, auttaa myös muutenkin mahakipuihin, pahoinvointiin, päänsärkyyn ja muihin vastaaviin kehon kiputiloihin( vaikka lihassärky! ).
        Autaa varmasti, heti ja aina. Ei ole pettänyt.
        Kannabiksen avulla kykenee sentään kävelemään kuukautiskipujen aikaan, ilman ei pysty olemaan missään asennossa kipujen takia.

        Huonona puolena on mahdolliset rattijuopumus syytteet viikkojenkin päästä. Kannabis kun saattaa näkyä pikatesteissä pitkäänkin, tietenkin harvemmin perus työmatkalaista puhallutetaan ja testataan. Kannattaa myös muistaa että kannabis estää käyttämästä ajoneuvoja ja koneita ja saattaa myös haitata lasten/kodinhoitoa.

        Jokaisella lääkkeellä on sivuvaikutuksensa, myös kannabiksella.


      • Ei huumeita!

        Minun mielestäni Kannabis on laiton huume, vaikka sitä käyttäisikin vain ihan pieniä määriä. En missään nimessä itse käyttäisi. Jos menkkakivut ovat tosissaan niin kovat, niin kannattaa käydä puhumassa lääkärille tai gynelle.


    • ninni

      reseptisärkylääkkeitä oon kokeillu mut heikosti auttavat, melkeen sama kun joku burana. e-pilsut autto nuorempana mut ei enää. en haluu enää hormonei ja voi olla ett pilsut nosti mulla verenpainetta. minipillerit aiheutti munasarjakystan, kystia uuden tutkimuksen mukaan enemmän minipilsui käyttävil naisilla. hormonikierukkaa en halua niiden mahdollisen akneriskin takia. joten vähissä on konstit!

      • Salla

        Ketorin auttoi minulla kuukautiskipuihin paremmin kuin mikään muu. Se myös vähentää vuotoa. Kokeilkaa ihmeessä, saa ilman reseptiä apteekista.


    • Tiedän tosiaan..

      joo.. Mulla on tosiaan niin kovat kivut, että mikään ei suoraan sanottuna siihen auta. Lääkärissäkin kun ne mittasi sellaisella "kivun mittauslaitteella"(en tiedä oikeaa nimeä)niin lääkäri sanoi, että ne vastaa paikallisia synnytyspolttoja. Suihku on oikeastaan ainoa keino lievittää niitä eli istun suihkun alla varsin kauan menkkojen alkupäivinä, mutta nyt itseasiassa löysin sellaisen lääkkeen kun ibuxin, joka ainakin mulla auttaa, jos muistan ottaa sen niinsanotusti etukäteen ennenkuin kivut alkavat. Tosiaankin jos kivut on ehtinyt alkamaan niin siihen ei auta muu kuin istua suihkussa.

    • Nina

      Minullakin on ollut hirveitä kuukautiskipuja ja särkylääkkeitä olen syönyt, joista Dexit vain on viimevaiheissa tuonut lohtua.

      Kunnes aloin syömään A-vitamiinia (aesol), josta löytyy seasta myös E-vitamiinia. Alunperin moisen vitamiinin syömisen tarkoituksena ei suinkaan olleet nuo kivut vaan se, etten syö kyseistä vitamiinia sisältäviä ruokia. En tiedä kumpi A vai E auttoi, mutta tuosta vitamiinivalmisteesta se apu kuitenkin löytyi.

      Se tunne ja riemu oli uskomaton, kun huomasi ensimmäisen kerran, että missäs ne kivut. Dexitit ovat jääneet hyllyyn käyttämättöminä.

    • susku87

      Apuja menkkakipuihin:lämmin suihku,itsetyydytys,kuumavesipullo tai kuumapussi vatsalle,vähäinen syöminen,liikunta

      • naria

        Lisäisin vielä tuohon piikkimaton! Aivan lyömätön. Toimii ainakin mulla, noiden muiden susku87:n mainitsemien keinojen ohella.


      • ????
        naria kirjoitti:

        Lisäisin vielä tuohon piikkimaton! Aivan lyömätön. Toimii ainakin mulla, noiden muiden susku87:n mainitsemien keinojen ohella.

        Oletko kokeillut itsetyydytystä? Ja jos olet auttaako se oikeasti?? olisin vain kiinnostunut


    • blueie

      Noniiin.. menkkakivut ovat ajankohtaiset juuri nyt. Kivut on pahentunu vaan sen myötä mitä vanhemmaksi tulen. Olen nyt 22 vuotias ja menkkojen pari ensimmäistä päivää on kamalat. Heikottaa, lämpöä nousee vähän, kroppa aivan turvoksissa ja vatsa kramppaa ja selkään tuntuu räjähtävän.

      Noh, nykyisen mieheni avulla olen keksinyt keinon miten lievittää kipua. Lämpö on hyvä juttu ja olen huomannut että kun mieheni laittaa oman kätensä alavatsalleni, kivut helpottavat. Sama juttu alaselälle. Tämä toimii varsinkin silloin kun oikein kramppaa ja nipistelee. Kannattaa kokeilla!:)

      Jos tämä ei auta, niin vahva tulehduskipulääke auttaa. Ainoa huono puoli on se, että tämä kyseinen lääke vetää olon niin väsyneeksi että uni maittaa väkisinkin... Mutta kukin tyylillään!

      Voimia!

      • Bobou

        Lämpö on kyllä todella hyvä keino.Itelläni on aina alku päivinä kamala mahakipu ja oon syöny särkylääkkeitä ja nyt ne ei meinaa enää tehota.Huomasimpa kerra,et saunas käytyäni kipu hellitti.Päätin sit kokeilla myös lämpötyynyä ja sekin auttoi.


      • Sissi79
        Bobou kirjoitti:

        Lämpö on kyllä todella hyvä keino.Itelläni on aina alku päivinä kamala mahakipu ja oon syöny särkylääkkeitä ja nyt ne ei meinaa enää tehota.Huomasimpa kerra,et saunas käytyäni kipu hellitti.Päätin sit kokeilla myös lämpötyynyä ja sekin auttoi.

        Mulle tulee lämmöstä(kin) tosi paha olo menkkojen ainakana, joten lämpöhoidoista ei juurikaan apua ole. Särkylääkkeistä vaan "vatsalle heelät" käyvät. Kipujen lisäksi suurimmaksi vaivaksi kyllä ehdottomasti nousee vatsavaivat. Vaikka kivuiltaan voisikin liikkua, niin vatsa ei anna periksi. Onko hyviä neuvoja pahoinvoinnin estämiseksi?


    • caroly

      Mulimen rohdosvalmistetipat auttavat koviin kuukautiskipuihin. Sitä myydään luontaistuotekaupoissa.

    • Idi

      Juo paljon maitoa ja syö rasvaista kalaa, esim. lohta. Kuulostaa aika hurjalta, I know, mutta ainakin itselläni toimi. Idea on oikeasti ylen jostakin dokkarista..joten kyllä sillä on ihan tieteellinen perustakin. Ja joka tapauksessa, tämän kokeileminenhan on turvallista!

      Parempia päiviä,

      Idi

    • kivuliaat

      mulla jos jää tulematta yhen kuukauden niin sit seuraavassa kuussa särkee aikalailla joka päivä ja ei auta ees reseptilääkkeetkään.

      • norbbis

        just täällä parhaillani kärsin kamalista kivuista alaselässä. Otin buranaa, saa nähdä auttaako. Ei voi muuta sanoa ku että aijai.


      • ;lagj
        norbbis kirjoitti:

        just täällä parhaillani kärsin kamalista kivuista alaselässä. Otin buranaa, saa nähdä auttaako. Ei voi muuta sanoa ku että aijai.

        Taman voi tehda itse tai mieluuten miehen avustuksella : paina, hiero ja pyorittele niita takapuolen ylapuolella olevia ns hymykuoppia. Ne ovat lantion alueen aku pisteita. Mulla ainakin auttaa!


      • geeli helpottaa
        ;lagj kirjoitti:

        Taman voi tehda itse tai mieluuten miehen avustuksella : paina, hiero ja pyorittele niita takapuolen ylapuolella olevia ns hymykuoppia. Ne ovat lantion alueen aku pisteita. Mulla ainakin auttaa!

        Itse kärsin myös pahoista kuukautiskivuista ja omalla kohdallani olen huomannut,että apteekista ostettava kylmägeeli auttaa! Kun sitä laittaa parin tunnin välein ala-ja ylävatsalle,niin helpottaa ainakin jonkin verran...Tuntuu että on jopa parempi teholtaan kuin apteekin särkylääkkeet,koska levitetään paikallisesti ja tehoaa välittömästi,toisin kuin lääkkeet.Kannattaa kokeilla!


      • Kylmäää
        geeli helpottaa kirjoitti:

        Itse kärsin myös pahoista kuukautiskivuista ja omalla kohdallani olen huomannut,että apteekista ostettava kylmägeeli auttaa! Kun sitä laittaa parin tunnin välein ala-ja ylävatsalle,niin helpottaa ainakin jonkin verran...Tuntuu että on jopa parempi teholtaan kuin apteekin särkylääkkeet,koska levitetään paikallisesti ja tehoaa välittömästi,toisin kuin lääkkeet.Kannattaa kokeilla!

        Minulole neuvottiin lääkärissä että kylmä auttaa... Eli märkä pyyhe pakastimeen hetkeksi ja sitten se vatsan päälle niin alkaa helpottaa.. Itse kärsin myös kovista kuukautis kivuista ja monesti meinaa jopa taju lähteä kivusta mutta tuo kylmä on auttanut minua huomattavasti... itse en tuosta kuumasta hyötnyt juurikaan mutta kylmän koin hyväksi...


      • Huolestunut...=(

        Olen 13- vuotias. Ja mietin, että jos minulle tulee niin kovat menkkakivut niin voiko sen takia jäädä pois koulusta? Kun mun opettaja huutaa melkein joka asiasta esim: jos on pää kipee :( Onko se virallinen syy siis menkkakivut olla pois koulusta?


      • 13young

        Mulla yleensä sama asia. Mutta kun tosi usein (esim. 2kk) jää tulematta niin silti en edes huomaa että kuukautiset alko kun ei datu ollenkaan mutta kyllä nykyään kivutkin on tullut takaisin


    • apua on

      Itselläni alkoi reilu vuosi sitten kovat kivut, aiemmin ei mitään ongelmia.
      Burana ei auttanut, joten pyysin omalääkäriltäni apua. Se määräsi Arcoxia 90mg, joka on tulehduskipulääke, ja jota käytetään pääasiassa nivelrikon, nivelreuman tai kihdin hoitoon. Apua on! :)

      • kipeetä käy!

        Ei kuukautiset aina näin kauheat ole olleet. Mutta nyt on: mitkään reseptittömät särkylääkkeet eivät auta, mutta eipä auta lääkärin määräämä miranaxikaan. Sitä pitäisi syödä vähintään neljän tunnin välein, että auttaisi. Mutta sitä kun ei saa syödä kuin 2 tabl. päivässä.

        Onpa kivaa olla "puoliksi invalidi" aina kaksi päivää kuusta kovien kipujen takia. En kyllä pyörry tai meinaa pyörtyä kivusta, mutta vetää se kaksinkerroin ja liikkua ei voi, se vaan pahentaa kipuja..

        En enää keksi mitä vois tehdä. Keinon pitäisi olla jokin sellainen, joka on kaikkialla toteutettavissa - kotonahan voi kokeilla vaikka mitä, mutta ei aina voi olla kotona kuukautisten aikaan.


    • liipor

      Juuri tässä muutama tunti sitten saavuin taxilla kotiin, sairasloma-lapun kanssa. Kotona menin suoraan mahdollisimman kuumaan suihkuun, ja nyt olo on jo paljon parempi :) Olen saanut mm. Litalgin peräpuikkoja kuukautiskipuihin, mutta mikään lääke ei vedä vertoja kuumalle suikulle. Nieltävät lääkkeet ei itselle tepsi, nimittäin oksennan myös jatkuvasti. Sitten vaan hädän tullen tuhlaamaan vaikka puoleksi tunniksi vesivaroja!

      • tuskat

        Olen 45v. nainen ja äiti. Olen kärsinyt lähes aina ERITTÄIN kovista menkkakivuista. Mut on steriloitu vuosia sitten ja koska hormonallista ehkäisyä ei enää ole, olen neljänä päivänä kuukaudessa todella kipeä. Otan näinä päivinä 36 tablettia ja silti kärsin kivuista. Kävin juuri gynellä ja hän sanoi ettei enää ole lääkettä mikä vaivaani auttaisi ja suositteli kohdunpoistoa. Ajatus tuntui aika hurjalta, lupasin miettiä asiaa. Nyt sain Litalginia, ibumaxia ja paratabsia. Kolmiolääkettä hän olisi määrännyt, mutta se lamaannuttaa etten voi ajaa autoa ja vaikuttaa myös työkykyyn. En halunnut sitä.

        Ehkäisypillereitä en voi syödä mikreenin vuoksi, mulle ei käy myöskään mitkään laastarit eikä kierukat juuri tuon ainaisen mikreenin takia.

        Aika hurja tilanne nyt on. Kyselisin teiltä joille kohdunpoisto tehty minkälainen operaatio oli ja kauanko meni operaatiosta toipumiseen? Jos jollakulla on kokemusta Litalgin lääkkeestä, auttaako se? Sitähän määrätään yleensä sappi yms. vaivoihin.


      • Minävaantäälmoi
        tuskat kirjoitti:

        Olen 45v. nainen ja äiti. Olen kärsinyt lähes aina ERITTÄIN kovista menkkakivuista. Mut on steriloitu vuosia sitten ja koska hormonallista ehkäisyä ei enää ole, olen neljänä päivänä kuukaudessa todella kipeä. Otan näinä päivinä 36 tablettia ja silti kärsin kivuista. Kävin juuri gynellä ja hän sanoi ettei enää ole lääkettä mikä vaivaani auttaisi ja suositteli kohdunpoistoa. Ajatus tuntui aika hurjalta, lupasin miettiä asiaa. Nyt sain Litalginia, ibumaxia ja paratabsia. Kolmiolääkettä hän olisi määrännyt, mutta se lamaannuttaa etten voi ajaa autoa ja vaikuttaa myös työkykyyn. En halunnut sitä.

        Ehkäisypillereitä en voi syödä mikreenin vuoksi, mulle ei käy myöskään mitkään laastarit eikä kierukat juuri tuon ainaisen mikreenin takia.

        Aika hurja tilanne nyt on. Kyselisin teiltä joille kohdunpoisto tehty minkälainen operaatio oli ja kauanko meni operaatiosta toipumiseen? Jos jollakulla on kokemusta Litalgin lääkkeestä, auttaako se? Sitähän määrätään yleensä sappi yms. vaivoihin.

        Kokeile ihmeessä kannabista ennen mitään kohdunpoistoa, se voi olla ratkaisu kaikkiin ongelmiisi !

        Tässä dokumentti lääkkeestä:

        MOT Syntinen lääke osa 1/3 kannabis bedrocan

        http://www.youtube.com/watch?v=enO11OGWXew


      • suzu
        Minävaantäälmoi kirjoitti:

        Kokeile ihmeessä kannabista ennen mitään kohdunpoistoa, se voi olla ratkaisu kaikkiin ongelmiisi !

        Tässä dokumentti lääkkeestä:

        MOT Syntinen lääke osa 1/3 kannabis bedrocan

        http://www.youtube.com/watch?v=enO11OGWXew

        joo kokeilkaa vaa kannabista ja istukaa linnassa vähintään puoli vuotta,mielummin kohdunpoisto


    • Innnnnnnnna

      Kuuma suihku ja lämmin kauratyyny auttaa usein. Jostain luin, että jos käyttää runsaasti basilikaa tai oreganoa noin viikko ennen kuukautisia niin pienentää kipua, tiedä siitä sitten. Inkivääritee toimii! Lisää verenkiertoa ja auttaa lihaskipuihin. Samoin liikunnasta jooga, vaikka harvemmin valitettavasti pystyy yhtään mitään tekemään, kun on kipuja, mutta säännöllisenä oon huomannu että helpottaa. Heti kun lopetin niin kivut paheni.

    • annnnnna00

      sama täällä. oksennan ja eikä meinaa jaloilla pysyä. Lämpö auttaa mutta silti pyörryttävä olo. Ensiapuun monesti joutunut.

      • niiiinpä

        Itsetyydytys todellakin autta myös erittäin koviin ALASELÄN KIPUIHIN! OK joskus apu jää vain hetkelliseksi mutta siihen perään voi ottaa jotaki lääkettä nii ettei tarvi odotella sen vaikutuksen alkamista kivuissa. Kokeilaa ihmeessä!!


      • Fanny87
        niiiinpä kirjoitti:

        Itsetyydytys todellakin autta myös erittäin koviin ALASELÄN KIPUIHIN! OK joskus apu jää vain hetkelliseksi mutta siihen perään voi ottaa jotaki lääkettä nii ettei tarvi odotella sen vaikutuksen alkamista kivuissa. Kokeilaa ihmeessä!!

        Saman olen huomannut, itsetyydytys auttaa todella, mutta vain hetkellisesti ja suosittlen samaa kuin ylhäällä olevat eli nappia vaan nopeasti nassuun heti sen jälkeen. Ja jos ei halua käsiään sotata niin käyttäkää niitä kertakäyttö kumihanskoja ;)


    • Fanny87

      Mulla kanssa aivan järkyttävät kivut 2-3 ekaa päivää menkoista. Reseptittömät lääkkeet ei auta niinkuin pitäis eli joudun napsimaan 15-20 kpl ketorinia tai buranaa per päivä ja silti vähän nipistelee. Joudun ottaan 3-4 heti kun menkat alkaa ja sen jälkeen vähän väliä 1-2. Mulla on sellanen ikivanha sähköllä toimiva lämpötyyny jonka laitan alaselän alle (siellä mulla pahimmat kivut) ja sitten kun alkaa helpottamaan ja lääkkeet vaikuttamaan (saattaa kestää parikin tuntia ennekun alkaa lääkkeet toimia jos en ole kerenny ajoissa ottaan) niin laitan sit alavatsan päälle tyynyn. Kipuja on siis alavatsassa ja alaselässä. Kuvittelisin että samalta tuntuisi jos tulikuumalla silitysraudalla silittelis sisäpuolelta. Närästys, oksentelu, ripuli, kuume, huimaus, vilu ja väsymys tulevat lähes joka kerta kylkiäisiä.
      Olen joskus napsinut poikaystävän panacodeja ja niillä tuntus lähtevän täysin kivut eikä niitä tarvinnut ottaa kun noin 6 kpl päivässä. Mutta en niitä uskalla kovin usein popsia koska niitä ei ole omaan vaivaani määrätty.
      Urheilu ei todellakaan auta mulla, on kokeiltu ja totesin niiden vain pahentavan kipuja.
      Lämpötyyny helpottaa mutta se yksinään ei auta. Sisko tekee niin että kastelee pienen käsipyyhkeen tulikuumalla vedellä, puristaa enimmät vedet pois ja laittaa sen vatsan päälle.
      Alaselän hierominen helpottaa hetkellisesti, samoin kun jalkojen venyttely.
      Tee poistaa mulla pahoinvointia.
      Syömään en pysty ollenkaan ja vatsa on lääkkeistä niin turpea että nälkä ei juuri edes vaivaa.
      Ihanaa huomata että samasta vaivasta kärsiviä on useampiakin. Ei sillä että tämä hirveän ihanaa olisi, muut kun vaan ei tunnu tajuavan mun kipuja, lääkärissäkin tädit naureskeli ja tarjosivat buranaa...

      • mä käytin Miranaxia muutamat kerrat mutta harmi vaan se on reseptilääke.
        Mut yks hyvä konsti on ainakin lämmin jyvätyyny alavatsan päälle ja tehosteena burana. (joskus ei kyl mullakaan buranat auttanu)
        Ja vielä sit toi akupunktio saattais helpottaa oireita.


    • -Emma-

      Olen 16 vuotias ja multa on jo leikattu munasarjoista endomertrioosi. Mulla alko menkat kun olin 14. Muistan vielä ensimmäiset kuukautiset. Ne olivat täyttä tuskaa.. Mut vietiin ambulanssilla sairaalaan, koska menin tajuttomaksi.
      Mulle tehtiin erilaisia testejä ja ultraäänikin otettiin. Mitään ei löytynyt, lääkärit perustelivat tajuttomaks menon sillä että mun kehossa tapahtu niin paljon muutoksia. E- pillereitä en saanut syödä kun mulla on migreeni. Mulle kerrottiin samoja ohjeita; kuuma ja kylmä auttaa, sekä liikunta ja buranaa pitäsi vaan koittaa vetää. Söin kaikkia särkylääkkeitä niin paljon että ne ei enää tehonnut.
      Koulussakin ihmeteltiin että miksi mä oon aina viikon kuukaudessa pois. Oikeesti, mä en tiedä todellakaan mitään sen kauheempaa että sun pitäis olla töissä tai koulussa ja yrittää kestää se kipu. Oon montakertaa oksentanu koulussa kovien kuukautiskipujen takia.
      Nii siis viimevuonna sanoin äidille et pakko tehä jotain nyt! Mentii käymään TAAS lääkärissä. Mulla todettiin vasemmanpuolen munasarjoissa endometrioosi. Se oli aiheuttanu kaikki kivut. Noh, mulle määrättiin migreenistä huolimatta monta levyä e-pillereitä jotka mun piti kaikki syödä peräkkäin. Sitten mä pääsin leikkaukseen.
      Multa leikattiin endometrioosin lisäksi myooma eli siis lihaskudoskasvain. Nykyään mulla ei oo melkein ollenkaan mitään kuukautiskipuja. Jos on niin otan kuukautisten alussa yhden 500mg buranan ja se auttaa, sen jälkeen kipuja ei oo ollenkaan.

      Oon niin onnellinen. Saan jotenki elää ilman mitään pelkoa et millon ne kuukautiset alkaa ku sattuu niin paljon. Mulla tulee ihan kauhee olo kun luin noita muita viestejä, jossa keroitte kuinka kovat kivut on!

      Voimia! : )

    • olio

      ei auta kannabis, masturbointi eikä kuuma suihku täällä ainakaan. kokeilin meinaan kaikkia just.

    • helppohelpotus

      Olen kohta 30 v ja olen kokeillut kaikkia keinoja kipuihin, jotka on tulleet joka kuukausi 13-vuotiaasta asti. Kipukaan ei ole niin paha kuin samanaikainen pahoinvointi ja oksentelu, jolloin lääkkeetkään ei pysy sisällä. Ainoastaan ibubrofeiini on auttanut (ibumax 500mg) ja sekin vain jos on tajunnut ottaa tarpeeksi ajoissa ennen kuin oksentelu alkaisi. Olen yrittänyt siirtyä luonnollisempiin keinoihin, koska eihän tuo pillerien popsiminen mitenkään terveellistä ole, vaikka se pitääkin lääketeollisuutta pystyssä. Mutta pari kuukautta sitten löysin avun eräästä yksinkertaisesta suomalaisesta yrtistä, mikä tunnetaan odottavien äitien yrttinä, se vahvistaa kohdun limakalvoja ja ehkäisee tulehduksia. Olen juonut sitä teenä pari mukillista päivässä aina viikkoa ennen kuukautisten alkua ja ihme ja kumma; kivut ovat tipotiessään! Kyseessä on tietenkin vadelmanlehtitee, joka on maultaan mieto eikä maksakaan paljoa luontaistuotekaupassa. Kannattaa kuitenkin tiirailla tuotteen sisältöä: vaikka nimi olisi vadelmanlehtitee niin tuote saattaa sisältää vain pienen määrän kyseistä yrttiä eli kantsii hankkia sellaista mikä on 100%:sta vadelmanlehteä.

    • 14 + 20

      Ei joku ibuprofeeni nyt sen epäterveellisempää ole kuin oksennella koko päivä, paitsi tietty jos on joku sairaus ettei voi käyttää ibuprofeenia. Sen sijaan noista yrttijutuista ei tiedä mitä myrkkyä niissä voi olla, kun ei kukaan niitä kunnolla tutki. Mutta vadelmanlehtiä voi tietty jokainen kerätä ja tehdä teetä. Kuulostaa kyllä aika ihmeelliseltä jos sellainen auttaisi, mutta eihän siinä mitään menetä.

      Hirveän pienen annoksen särkylääkettä sä otat. Varmaan joku kolme kappaletta 400 ibuprofeenia on sellainen sopiva annos noin isoihin kipuihin muuten terveellä ihmisellä.

    • poikaystävä on kotonaan

      Oon 16 vuotias ja mullakin aivan kauheet kivut. Tänään tuli herättyä aikaisin kauheisiin kipuihin alavatsassa. Siinä sitten äkkiä ottamaan 1 viissatanen. Takasin sänkyyn ja kiemurtelemaan. Niissä kivuissa on mahdotonta pysyä paikallaan. Poikaystävänikin heräsi ja oli aivan ihana ! Se yritti auttaa mua kaikilla mahdollisilla keinoilla :) alko silittelemään mun päätä ja pussailemaa otsaa ja laitto käden vatsalla ja mun jalat koukkuun. Polvien laittaminen melkee leukaa autto sen hetken ajan. Ku kivut palas ehkä 5 min päästä siinä sitte ottamaa 2 kaksatasta ja odottelemaa.. Poinaystäväni sitte lähti ettii mulle mun vanhempien huneesta sellasta lämpötyynyä. Se mikroon ja sitten vatsalle niin kivut lähti ja uni tuli :) nyt taas kauheet kivut ja oottelen et lääkkeet alkaa taas vaikuttaa. Mahakin sekasin. Nyt lämpötyynyä lämmittämään ja nukkuu.

      • mr

        Hei, oletko käynyt kipujen vuoksi lääkärissä? Jos et niin suosittelen lämpimästi käymään, kannattaa tutkituttaa ettei ole vaikkapa kyse endometrioosista.


    • puna-apilainen

      Mulle yksi luonnonyrteistä paljon tietävä nainen vinkkasi että PUNA-APILAN kukista tehty tee auttaa menkkakipuihin. Mä sit keräsin ja kuivattelin niitä ja ne tosiaan autto. Kannattaa aloittaa juominen muutama päivä ennen kuviteltua menkkojen alkamista ja sit juoda sitä vaikka koko menkkojen ajan. Mulla alkoi menkkakivut vasta reilusti yli parikymppisenä yli 10 vuotta sen jälkeen kun mun menkat ekan kerran alko. Saatto johtua siitä kun lopetin pillereiden syönnin. Nyt talvella on tosin aika vaikea keräillä sitä puna-apilaa, mutta sitä saa onneks tilattua ainaki iHerbistä. Sieltä mä oon ostany semmosen ison pakkauksen ja siitä riittää hyvin talven yli, jos ei oo kuivaillu tarpeeks.

      http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Whole-Red-Clover-Blossoms-16-oz-453-g/30777?at=0

      Magnesiumista on myös apua kaikkiin kramppeihin.
      http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-High-Absorption-Magnesium-100-mg-120-Tablets/15?at=0

      Noi kaks tuotetta mahtuu viel sopivasti samaan pakettiin ja hintaa niille postikuluineen päivineen tulee yhteensä 22€ ja siitä teestä riittää tosiaan pitkäks aikaa.

      Koodilla MAB036 ja kirjoittamalla sen referal code kohtaa, saa tilauksen loppusummasta 5 dollari alennusta. Tuotteet ovat perillä n. viikon päästä tilauksesta.

      • Teetä?

        Miten niitä puna-apilan ja vadelman lehtiä oikein kuivatetaan???


      • Shainoni
        Teetä? kirjoitti:

        Miten niitä puna-apilan ja vadelman lehtiä oikein kuivatetaan???

        Olen 15v ja mulla on kova kuukautis kipu mikä vois auttaa


      • Aninai22
        Shainoni kirjoitti:

        Olen 15v ja mulla on kova kuukautis kipu mikä vois auttaa

        Jos vaikka lukisit ylläolevaa keskustelua. Mutta tässä yksi myös mikä ainakin itsellä auttoi: http://lh.mycashflow.fi/product/170/mn8


    • puppis2

      Kipulääkkeistä sen verran että jos mikään muu ei auta niin 3 kertaa ParaTabs 1g päivässä niin kyllä auttaa. Niiden avulla kävin koulussa ja töissä nykyään, ei muuten onnistu normaali elämä kuukautisten aikaan. Nykyään saa apteekista myös ilman reseptiä, mutta niiden kanssa oltava tarkkana että tosiaan vain maksimissaan se 3 tablettia päivässä!

      Mutta minulla auttaa :)

      • kipuilija

        Eivät auttaneet edes nuo grammaiset!:( Aiemmin olen syönyt Naprometiniä joka jostain syystä toimi monta vuotta, mutta nyt niistä tulee yksistään vatsa niin kipeäksi etten voi syödä. Sitten otin 500mg Paracetamolin käyttöön, ei vaikutusta. Viimeiseksi nuo mainitsemasi. Mitähän seuraavaksi? Täytynee ottaa joskus lääkärin kanssa puheeksi, vedetään nyt siihen asti Paratabseja kun ei muutakaan keksi.


      • 14 + 20
        kipuilija kirjoitti:

        Eivät auttaneet edes nuo grammaiset!:( Aiemmin olen syönyt Naprometiniä joka jostain syystä toimi monta vuotta, mutta nyt niistä tulee yksistään vatsa niin kipeäksi etten voi syödä. Sitten otin 500mg Paracetamolin käyttöön, ei vaikutusta. Viimeiseksi nuo mainitsemasi. Mitähän seuraavaksi? Täytynee ottaa joskus lääkärin kanssa puheeksi, vedetään nyt siihen asti Paratabseja kun ei muutakaan keksi.

        Parasetamoli harvoin toimii kovin hyvin kuukautiskipuihin. Yleensä tulehduskipulääkkeet on tehokkaampia, mutta ikävä kyllä myös voivat ärsyttää mahaa. Pystytkö syömään ibuprofeenia?


      • kipuilija
        14 + 20 kirjoitti:

        Parasetamoli harvoin toimii kovin hyvin kuukautiskipuihin. Yleensä tulehduskipulääkkeet on tehokkaampia, mutta ikävä kyllä myös voivat ärsyttää mahaa. Pystytkö syömään ibuprofeenia?

        Ei helpota paitsi suurina annoksina ja sitten vatsa ei kestä. Tosin en ole moneen vuoteen ibuprofeenia syönytkään, voisihan sitä ainakin kokeilla! Jos kuitenkin toimisi paremmin kuin parasetamoli.


    • Suski96

      Kannabis todellakin auttaa ihan pieninäkin määrinä (: ite mielellään menkkojen aikaan polttelen vähän. Kannabishan rentouttaa lihaksia ja mieltä esim auttaa stressiiin ja fyysisiin kipuihin. Ja jos pelkää että silmät alkaa punottamaan niin siihen auttaa silmätipat (: ja kun poltat sitä niin sehän vaikuttaa lähes välittömästi koska polttamalla vaikutus alkaa nopeasti.
      Voit myös tehdä leivonnaisia mihin laitat kannabista jos et viiitsi polttaa. Se vaikuttaa pidempään mutta vaikutus alkaa melko hitaasti ja sitä pitäisi syödä aika paljon.
      Kannabista saa melkein mistävaan eli jos kysyt kavereiltasi niin varmasti joku tietää jonkun joka polttelee koska hyvin yleistä on. (:

    • Vastanyt

      Omat kuukautiset alkoi neljä vuotta sitten ja vasta pari kertaa sitten alkoi julmetut kivut. Kuuma vesi ja kipulääkkeet on auttanueainakin itteeni

    • notodellaki

      kuuma kaakao auttaa!!!!

    • katherine

      Täälläkin kärsitään menkkakivuista. Ite otan buranaa kipuihin, yleensä n. 4 tablettia päivässä. Olis se elämä vaan helpompaa ilman menkkoja.
      Eikö niin,että jos ottaa kerralla burana 600g, vaikutusaika on pidempi kuin ottaisi 400g?

      • Vinkkejä

        Olen 13 vuotta ja mulla alkoi vuosi sitten kuukautiset. Mulla on kuulautiskipuja välillä tosi paljon ja on todella epämukava olo. En ole kokeillut vielä kuumaa suihkua, sillä itse en halua tuhlata vettä kipuihin johon löytyy muita vaihtoehtoja. Minua ainakin auttaa kun hieron mun vatsaa ja alaselkää, mutta välillä pyydän äitiä tekemään sen, koska se jotenkin tuntuu paremmalta. Välillä syön buranaa ja muita kipulääkkeitä, kun on tarve. Välillä ihan huudan kivusta! Siinä saattaa mennä vartti ennenkuin lääke vaikuttaa, mutta kyllä se tuntuu paremmalta kun kärsivällisenä odottaa. Toivottavasti tulevaisuudessa kun saan lapsia se synnyttäminen auttaa, koska en ole kauhean mielissään leikkauksista.. Vinkkinu siis kaikille on, että hierokaa alaselkää ja mahaanne ja jos apureita löytyy pyytäkää heitä. Nautin kuukautiskipujen aikana makeita juomia/syömistä, se saa oloni tuntemaan paremmalta. Kiinnittäkää ajatuksenne myös muuhun, kuten katsokaa televisiota ja lukekaa kirjoja :)


    • Omatoimiguru

      Luin koko ketjun läpi, ja hämmästyin, miten porukka uskoo tablettien napsimiseen. Suurin osa suosittelee sitä tai tätä mömmöä. Yksi mainitsi sentään joogan, joka on ehkä lähimpänä minun konstiani. Kokeilkaa rakkaat ihmiset rentoutusharjoituksia. Itse kärsin helvetillisiä tuskia alusta lähtien, vihasin koko naisena olemista ja kaikkea siihen liittyvää tuskaa ja sotkua. Kunnes löysin kirjan, jossa sanottiin kivun johtuvan lihaskrampeista. Kohtu kouristelee, mikä aiheuttaa hapenpuutetta ja sitä kautta kipua, joka minulla lisäksi säteili pahasti toiseen reiteen. Oivalsin, että tähän auttaa rentouttaminen. Kävin pitkäkseni ja ryhdyin rentouttamaan koko kehoani varpaista päälakeen, viimeiseksi vielä erikoiskäsittely reidelle ja mahalle. Mielikuvat auttavat tässä, kun kuvittelen, miten lihassyyt "napsahtelevat" rennoiksi yksi kerrallaan, alhaalta ylöspäin rullaten kuin joku lempeä käsi hieroisi. Lisäksi kuvittelen makaavani jossain ihanassa paikassa, nurmikolla tai poutapilven päällä. Saatan samalla myös "kuunnella" päässäni jotain ihanan lempeää musiikkia, joka toimii mantran tavoin syrjäyttäen kaikki kipuun liittyvät ajatukset. Tähän harjoitukseen minulta menee yleensä 15-20 minuuttia, ja sen päätteeksi olen niin rento, että saatan nukahtaakin. Nykyään kivut vaivaavat enää harvoin, mutta uskon sen johtuvan paljolti siitä, etten enää pelkää ja jännitä kuukautisten alkua, kun tiedän, että minulla on tämä tehokas, aina 100-prosenttisen varmasti tepsivä keino. Suosittelen kokeilemaan vaikka mieluummin ennen kuukautisia, jotta ehditte saada tuntumaa tähän metodiin, eikä pidä lannistua, jollei heti onnistu, sillä saattaa viedä jonkin aikaa, ennen kuin tekniikan oppii. Rakkautta kaikille kanssakärsijöille.

      • Mukavaa syksyä!

        Tuo on totta! Itse olen huomannut, että jo kevyt vatsan hieronta ja samalla kivun vieminen ajatusten voimalla pois rentouttaa. Kun ottaa positiiviset ajatukset ja samalla hieroo hellävaroen olo helpottuu.
        Nykyisin elämän vain pitää olla niin helppoa, että pilleri vatsaan se korjatkoon tilanteen. Sen enempää ajattelematta.


      • Todelliset kivut

        No aika vanhana vasta olet oppinut rentoutumaan, useimmat varmaan osaa sen jo lapsena. Ilmeisesti sinua eivät ole vaivanneet niinkään kivut kuin jokin ahdistustila, sillä kuukautiskipuun ei rentoutumisella ole paljon vaikutusta. Toki hieman se parantaa vatsan alueen verenkirtoa, jos siihen kivulta pystyy. Olet ilmeisimmin jännittänyt vatsalihaksiasi niin, että kohdun verenkierto on siitä huonontunut. Vatsalihaksia rentouttamalla ja lämmittämällä verenkierto vatsan alueella paranee, joka voi hieman auttaa kipuun. Kohtulihas taas ei ole tahdonalainen, joten kohdun supisteluun ei rentoutuminen vaikuta mitään. Suurimmalla osalla, joilla on todellisia kuukautiskipuja ne johtuvat kohdun supistelusta, eivät mistään vatsalihasten kramppaamisesta jännittämisen takia. Kohdun supisteluun ei voi itse vaikuttaa. Ibuprofeeni kuitenkin vähentää sitä. Lisäksi se estää kipuaistimuksen kulkeutumista lihaksista.

        Osalla kova kuutiskipu johtuu endometrioosipesäkkeistä, ja niihin on vaikea saada apua. Mielestäni olet tietämätön ja ylimielinen, kun kirjoitat typeriä neuvoja sellaiseen kipuun, jota itse et ole joutunut kokemaan.

        Seuraavan kerran kun sinulla on esim. vatsatauti tai hammasjuuren tulehdus tai luunmurtuma, niin kokeilepa vähän rentoutustekniikkaa siihen. :)))) Vaikka työpaikalla, jossa tuo rentoilu voi antaa aika mielenkiintoisen vaikutelman.

        Tietysti jos sinulla on psyykkisiä ongelmia, kuten koko keholla jännittäminen kramppiin asti, niin rentoutuminen on siihen hyvä apu. Hienoa, että olet löytänyt sen. Muista kuitenkin, että jos alat saada esim. harhoja, niin lääkitys kannattaa hoitaa kuntoon. Rentoutuminen ei ole pahaksi, mutta asianmukaisia lääkkeitä se ei korvaa. Sinussa on aistittavissa sellaista ehdottomuutta ja fanaattisuutta, joka usein liittyy psyykkiseen sairauteen. Toivottavasti ei kuitenkaan sinun tapauksessasi.


      • totta molemmat
        Todelliset kivut kirjoitti:

        No aika vanhana vasta olet oppinut rentoutumaan, useimmat varmaan osaa sen jo lapsena. Ilmeisesti sinua eivät ole vaivanneet niinkään kivut kuin jokin ahdistustila, sillä kuukautiskipuun ei rentoutumisella ole paljon vaikutusta. Toki hieman se parantaa vatsan alueen verenkirtoa, jos siihen kivulta pystyy. Olet ilmeisimmin jännittänyt vatsalihaksiasi niin, että kohdun verenkierto on siitä huonontunut. Vatsalihaksia rentouttamalla ja lämmittämällä verenkierto vatsan alueella paranee, joka voi hieman auttaa kipuun. Kohtulihas taas ei ole tahdonalainen, joten kohdun supisteluun ei rentoutuminen vaikuta mitään. Suurimmalla osalla, joilla on todellisia kuukautiskipuja ne johtuvat kohdun supistelusta, eivät mistään vatsalihasten kramppaamisesta jännittämisen takia. Kohdun supisteluun ei voi itse vaikuttaa. Ibuprofeeni kuitenkin vähentää sitä. Lisäksi se estää kipuaistimuksen kulkeutumista lihaksista.

        Osalla kova kuutiskipu johtuu endometrioosipesäkkeistä, ja niihin on vaikea saada apua. Mielestäni olet tietämätön ja ylimielinen, kun kirjoitat typeriä neuvoja sellaiseen kipuun, jota itse et ole joutunut kokemaan.

        Seuraavan kerran kun sinulla on esim. vatsatauti tai hammasjuuren tulehdus tai luunmurtuma, niin kokeilepa vähän rentoutustekniikkaa siihen. :)))) Vaikka työpaikalla, jossa tuo rentoilu voi antaa aika mielenkiintoisen vaikutelman.

        Tietysti jos sinulla on psyykkisiä ongelmia, kuten koko keholla jännittäminen kramppiin asti, niin rentoutuminen on siihen hyvä apu. Hienoa, että olet löytänyt sen. Muista kuitenkin, että jos alat saada esim. harhoja, niin lääkitys kannattaa hoitaa kuntoon. Rentoutuminen ei ole pahaksi, mutta asianmukaisia lääkkeitä se ei korvaa. Sinussa on aistittavissa sellaista ehdottomuutta ja fanaattisuutta, joka usein liittyy psyykkiseen sairauteen. Toivottavasti ei kuitenkaan sinun tapauksessasi.

        On myös ihmisiä jotka jännitävät menkkojen aikana koko kroppansa kivusta ja uskon, että tuossa tarkoitettiin sitä eikä pelkkää vatsan jännittyneisyyttä. Tuohon kropan rentouttamiseen kyllä auttaa se kun osaa rentoutua ja samalla kipu ainakin lievittyy ja kenties on sen verran siedettävää, ettei niitä lääkkeitä tarvita.


    • beebee2009

      minun kuukautiskipu alkoi pari kuukautta siiten(..toinen synnystyksen jälkeen) oiii niin tuskia

    • onnellinen18

      oon 14 vuotta ja mulla alkoi puoli vuotta sitten menkat ja aina ihan kamalat kivut!! Saatan joskus yölläkin herätä siihen. Mulla auttaa kun otan yöksi buranan, menen mahalteen sängylle tietokoneelle, kuuntelen musiikkia, venyttelen selkää ja kun alan makaan pistän toisen käden alavatsan alle ja se lämmittää ja auttaa :) Mun maha sillai välillä tärisee. se on kuulemma normaalia :) Nyt oon tässä onnellisena koneella ilman mitään kipuja :) Joten tsemppii teille! Kyl te siittä selviitte! :)

      • rentoutus auttaa

        Usein unohdetaan tuo, että rentoutus tosiaan auttaa! On helppo napsia lääkkeitä (pakko niitä kyllä itsekin joskus syödä!), mutta usein huomaa sen, että kun vain malttaa hetkeksi keskittyä itseensä ja kipuun ja vaikka vain hengittämällä jonkin aikaa syvään, laukaisee sen kivun ja olo helpottuu huomattavasti kun ei vielä kuukautiskipujen vuoksi itse lisää niitä kipuja jännittämällä lisää lihaksia ettei taatusti olo helpottuisi.

        Tsemppiä kaikille täältäkin!


    • Läppäriavuksi

      Mä olen 14-vuotias ja mun kuukautiskivut on aivan sietämättömät. Saa melkein itkemään tuskasta. Luin just koko viestiketjun ja haluisin lisätä vielä yhden konstin, joka ittelläni toimii loistavasti. Makaan sängyssä vähän istuma-asennossa ja katson läppäriltä jotain hyvää elokuvaa. Lämmin tietokone vatsalla tekee ihmeitä kivulle ja elokuvan katseleminen auttaa, kun saa ajatukset muualle. Ei kuitenkaan kannata kattoo mitään komediaa, sillä nauraessa ainakin mulla kivut vaan pahenee. Koittakaa kestää, jotka kärsitte kovista kivuista. :)

      • outo tyyppi

        Mulla alko kuukautiset ku olin vähä alle 12-vuotias, siis varmaa outoo, munki mielestä. Mutta ei oo mitää valittamista, mul o ollu jo vuosi kipuja, on kyllä inhottavaa mutta mää aina katon jotai videoita tai pelaan ni se auttaa ja meillä on vieläpä ilmane vesi XD


      • Flickan13

        Tuota pitääkin kokeilla... :) Kokeilin äsken käydä istumaa ja hengittää syvään sisään ja rauhallisesti ulos. Kun tajusin kivun lakanneen, se palasi. :D Otin Buranan ja helpotti vasta kolmen vartin päästä. Kuten äitini sanoi: Lääkkeitä kannattaa käyttää mahdollisimman vähän ja viimeisenä keinona.


    • vihaanmenkkoja

      Täällä yksi lisää joka kärsii aivan järkyttävistä kuukautiskipuista. Viis vuotta ja aina vaan pahenee. Testattu jopa 1g panadoleja, jouduin syömään kolmen sellaisen lisäksi kolme 600mg buranaa että alkoi helpottaa... Lämpötyynyt testattu, vain hetkellinen apu. Kuumat suihkut meinaavat viedä tajun kankaalle. Pahimpina päivinä (niinkuin tänään) meinaa näkökin lähteä kun kierin kipujen kanssa sängyssä. Ja jos jotain teetä tyrkytätte niin ne jotka saavat siitä apua eivät ole kipuja nähneetkään. Normaalisti kestän hyvin kaikenlaiset kivut kun olen fyysisesti raskaalla alalla, mutta kuukautiskivut saavat minut miltei toivomaan kuolemaa. Tänäänkin jo 1200mg buranaa kahdessa tunnissa eikä mitään apua... Seuraavaksi avaan viinapullon jos pari naukkua auttaisi.

    • kokeillut
    • Kiemurtelija

      Oon 13 vuotias. Menkat alko ku olin 9-10v. Ja edelleen tosi pahat kivut. Burana ei auta. Ja suihku/lämmin ei todellakaan auta. En aina voi mennä kouluun koska sattuu liilaa ja vuoto on liian kova. Nyt kiemurtelen sängyssä ja valutan kyyneliä. Onko mitään mikä voisi auttaa?

      • Voi ei :(

        Pitää vain kärsiä!!!!
        Yrittää ajatella positiivisesti, juoda riittävästi vettä,liikkua, särkylääke. Tsemppiä


    • lindyhop

      Olen kärsinyt hirveistä kuukautiskivuista yli 10v ja vahvaa lääkettä on ollut jos jonkinlaista, koska burana jne käsikauppatavara on täysin hyödyttömiä omassa tapauksessani. Joku suositteli kokeilemaan inkivääriä ja ajatus oli mielestäni naurettava. Ettäkö joku maustekasvi auttaisi hirveisiin kramppeihin? No menin kuitenkin ja ostin Pirkan inkivääriravintolisää, 60 kapselia, 37g ja nappasin pari kun poltot alkoivat. Olen vieläkin hämmästynyt koska se ihan todellakin AUTTOI! On kylläkin niin vahvaa että tulee vähän paha olo mutta mitäpä siitä jos pääsee kivuista. Suosittelen kaikille! Purkki maksaa alle kympin joten eipä siinä paljon häviä. On myös vahva antioksidantti ja tekee hyvää terveydelle muutenkin. Olen vieläkin hämmästynyt, auttaa paremmin kuin esim Arcoxia!

    • akka.

      Olen kärsinyt kovista kivuista aina, pahimmat kivut olivat teininä, kylmä hiki paino päälle ja oksetti. Kuukautiset olivat välillä vähemmän kivuliaat ja tulivat taas 30 kivuliaiksi. Lääkäri kirjoitti jokunen aika sitten Clotamia ja yöksi Panacodia kun normaali käsikaupan kipulääkkeet ei riittäneet. Itsekkään en tykkää syödä lääkkeitä, mutta en kyllä tykkää kivustakaan.

    • semikamalat kivut

      Mulla auttaa se, että meen sängylle makaamaan ja sitten pysyn paikallaan kauan (n.15 min) vaikka tekis mieli liikkua. Sitten kun paikat on ihan turtana, venyttelen joka kehon osan. Mulla auttaa suurimpaan osaan kivuista mut joskus joutuu niitä lääkkeit popsimaan.

      Jakselkaa naiset! ;)

      • vtuttaa olla naine

        Itsekkin tänään pyörryin vaatekaupan lattialle kivusta... ja tietty seuraava bussi lähti kotiin yli tunnin päästä. Kotiin päästyäni menin sängylle, ikkuna auki ja vatsalteen makoilemaan. Pariin otteeseen meinas taju lähtä taasen mut pikkuhiljaa helpotti ja nukahin :) nykyään olen kärsinyt aivan karseista kivuista eikä mulla mitkää pillerit, liikunta tai lämpö auta yhtää... auta armias ku koulut alkaa ja jos osuu liikkatunnille menkat koska opemme laittaa aina juoksemaa jos valittaa et sattuu ja se sanoo et kyllä se helpottaa nimimerkillä pyörtynyt urheilukentälle...


      • pyöryilijä
        vtuttaa olla naine kirjoitti:

        Itsekkin tänään pyörryin vaatekaupan lattialle kivusta... ja tietty seuraava bussi lähti kotiin yli tunnin päästä. Kotiin päästyäni menin sängylle, ikkuna auki ja vatsalteen makoilemaan. Pariin otteeseen meinas taju lähtä taasen mut pikkuhiljaa helpotti ja nukahin :) nykyään olen kärsinyt aivan karseista kivuista eikä mulla mitkää pillerit, liikunta tai lämpö auta yhtää... auta armias ku koulut alkaa ja jos osuu liikkatunnille menkat koska opemme laittaa aina juoksemaa jos valittaa et sattuu ja se sanoo et kyllä se helpottaa nimimerkillä pyörtynyt urheilukentälle...

        Siinä kohtaa kun alkaa pyörryttää yritä rentouttaa koko keho, sillä jos jännität sitä entisestään melko varmasti pyörryt! Tai sitten käyt istumaan ja painat pään polviin ja annat käsien roikkua rentona se estää ainakin pyörtymisen tai jos mahdollista makuulle ja jalat ylös, että veri kiertää.

        Lääkkeiden otonkin voi aloittaa jo pari päivää ennen menkkojen alkua niin ne auttavat tehokkaammin.


      • kivut vittuu
        pyöryilijä kirjoitti:

        Siinä kohtaa kun alkaa pyörryttää yritä rentouttaa koko keho, sillä jos jännität sitä entisestään melko varmasti pyörryt! Tai sitten käyt istumaan ja painat pään polviin ja annat käsien roikkua rentona se estää ainakin pyörtymisen tai jos mahdollista makuulle ja jalat ylös, että veri kiertää.

        Lääkkeiden otonkin voi aloittaa jo pari päivää ennen menkkojen alkua niin ne auttavat tehokkaammin.

        Mulla on ihan kauheat kivut, mutta kivun loevittämiseksi syön särkylääkettä kuurina tai siis heti ku on yunne että kohta alkaa menkat nii alan syödä särkylääkettä ja otan aina aamulla yhden sitten koulussa yhden ja kotiin tullessa ja vielä ennen nukkimaan menoa ja teen toin kaks ekaa päivää menkkojen alkupäivästä! Helpottani ijan sairaan paljo!


    • Kannattaa kokeilla

      Jos ei vuodon määrän lisääntyminen säikäytä, niin kipuun kannattaa kokeilla limaa irrottavaa yskänlääkettä. Esim. Medipekt 8 mg tai Bisolvon 8 mg.
      Yksi tabletti menkkojen ekapäivänä.

    • Annikkij

      Jos on kuukautiskivut silloin kannattaa ottaa särkylääkettä ainakin mä oon ottanut se on antanut mä joudun valitettavasti ottaa 3x päivässä

    • frydeliäinen

      Ainoa mikä minulle toimii on maata piikkimatto vatsan alla!

    • Näinmulla

      Joskus olen tehnyt tuoreesta inkivääristä teetä tai syönyt sitä myös tuoreena. Olen saanut reseptin gynekologilta miranax 550g 2x/pv ja para-tabs 1g 2x/pv. Yleensä vedän sen maksimi määrän. Jostain syystä enää se ei auta niin hyvin kipuihin. Sivuvaikutuksena aiheutti väsymystä ja keskittymisvaikeutta tai sekavuutta joka haittaa tätä työ/harrastustani paljon. Vaihdoin kokeiluksi lääkettä. Sain sitten 90mg etorikoksobia särkyihin. Olen kokeillut sitä ja toisella kertaa olen myös ottanut sen 1g paracetamolin kun lääkkeen teho illalla väheni. Olen unohtanut kysyä saako niitä ottaa yhdessä. Toiminut näillä parilla kerralla. Joskus olen venyttänyt alaselkää jumppapallolla tosin tulin siihen tulokseen että selällään makaaminen toimi minulle paremmin. Jos nousen niin jalat pettää ja pidätän paskahätää koska nouseminen lisää kipuja. Lopetin sen kerran jälkeen kun oksensin kovasti ja samalla tuli toisesta päästä paskat huosuun. Oli vain niin kova kohdun supistus että tuli kaikki ulos. Siis elämäni kovimmat kivut ja kovimmat oikeat kohdun supistukset. Vähän kuin joku räjäyttäisi pommin kohdussa ja sitten se menee lyttyyn sen jälkeen samalla voimalla.

    • Anonyymi

      Kannattaa kokeilla myös minttua ja vihreää teetä. Kitkerä vihreä tee lievittää tulehdusta ja auttaa ainakin silloin kun kivut on lieviä/ei niin voimakkait, oma kokemus on siis tälläinen mutta ei auta jos on todella kovat kivut.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe