Onko pakko olla liikunta harrastus?

Epätietoinen??

Mulla on viimeks ollut joku ohjattu harrastus 5 vuotiaana, baletti. En ollut siinäkään kovin kauaa, en mielestäni itse halunnut sitä lopettaa, mutta jotenkin se vain jäi. Sen jälkeen en ole harrastanut mitään, en ainakaan mitään liikunnallista. Kutosluokalla kävin kokeilemassa hiphoppia, mutta sarjaan pääseminen ja sen muistaminen tuntui jo ekalla kerralla ihan liian vaikealta, joten päätimme kaverini kanssa lopettaa siihen. Yleensäkin mulla on vaikeuksia muistaa asioita, erityisesti esim. liikesarjoja ja muita asioita, joita ei voi vain opetella muistamaan lukemalla kirjoista. Saatan muistaa yksittäiset liikkeet, mutta niiden yhdistäminen on vaikeaa.

Tahtoisin ehkä aloittaa tanssin tai kokeilla sitä uudestaan, sillä lähes kaikki kaverini harrastavat tanssia. Pelkään kuitenkin edelleen tota, etten muista minuutin jälkeen liikkeistä enää yhtään mitään, ja lannistun heti, kun huomaan, että muut pysyvät mukana ilman mitään vaikeuksia, ja jos eivät pysy mukana heti, niin ainakin tunnin lopussa ovat jo täysillä vauhdissa mukana. Itse en vielä silloinkaan, puhumattakaan siitä, että viikon päästä muka muistaisin vielä miten tanssi menee.

Sitten mun syömisistä. Aamulla en juurikaan ehdi syömään, vaan juon nopeasti juotavaa jogurttia ja lähden. Seuraavaksi syön lounaan koulussa, ja koulun jälkeen syön muroja tai leipää. Sitten syön perheen kanssa illallisen, mikäli olen kotona. Illalla syön vielä telkkaa katsoessani yleensä leipää, tai jotain hedelmiä, tai jos joku on esim. leiponut pullaa, yhden sellaisen. Jokaisella aterialla pyrin syömään itseni kylläiseksi, mutten liian täyteen. Koulussa saatan syödä itseni aika täydeksi, jos on pitkä päivä. Pitäisikö syödä vain silloin kun on oikeasti nälkä? Yleensä koulun jälkeen mulla ei ole hirveä nälkä, jos nälkä ollenkaan, mutta tavasta syön silti lautasellisen muroja. Syönkö liikaa?

Noh jokatapauksessa, olen kuitenkin lähinnä huolissani siitä, saanko tarpeeksi liikuntaa. Meillä on kyllä koira, jota käytän lenkillä itse vähintään sen kerran päivässä. Koulun jälkeen yleensä käytän sen vain lähimetsässä nopeasti asioillaan, mutta illalla yritän tehdä pidemmän lenkin. Koitan aina saada itseni hengästyneeksi ja sykkeen nousemaan lenkin aikana kävelemällä nopeasti ja joskus juoksen. Pyöräilen myös n. 2-3 km koulumatkat, enkä taluta ylämäkiä, vaan urhoollisesti poljen ne loppuun asti. Kun menen kavereiden kanssa ulos, liikumme myös pyörillä. Muistan ala-aste ajoilta, kuinka muistutettiin, että kasvavan lapsen pitäisi liikkua vähintään 2 h päivässä. Siis vähintään, eli suositeltava määrä olisi varmaan 2½-3. Koulumatkoihin mulla menee yhteensä päivässä varmaan 25 min, ja koiran ulkoiluttamiseen 30-40 min. Jos olen koko illan ulkona kavereiden kanssa, joku muu perheenjäsen käyttää koiran ulkona, en saa tuota 30-40 minuuttistakaan, paitsi kävelynä ja hitaana pyöräilynä, joka ei sinänsä kuluta juurikaan. Illalla teen vatsalihas harjoitukset, sillä ajattelin hankkia napakorun. Silti, saanko tarpeeksi liikuntaa kun liikun päivässä sen 1 h? Onko pakko olla liikuntaharrastus, jotta voi pysyä "ihannemitoissa", tai toisinsanoen, olla hoikka?

3

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tarvitse olla liikuntaharrastusta pysyäkseen hoikkana jos se on geeneissä. Itse syön milloin mitäkin herkkuja mutta läskiä ei keräänny (onnenpoika). Et syö liikaa, vaan ehkä liian vähän aamiaisella (riippuu tosin että jos ei ole nälkä niin sitten ei ole).

• Epätietoinen??

Ei mulla oikeastaan koskaan oo aamulla ollut nälkä, mut silloin kun söin vielä aamulla kunnon murot tai leipää tai jotain muuta, tein sen vaan siksi, ettei mulla sitten myöhemmin tule hirveä nälkä. Nyt en oikeastaan edes huomaa mitään eroa siihen, että syön aamulla, kuin jos en syö. Nälkä tulee ihan samaan aikaan ja joka kerta kun koulussa meen ruokailuun, mulla on se nälkä, olin syönyt aamulla tai en.

Mutta juu, tuntuu jotenkin laiskalta ja läskiltä, kun kaikki muut kaverit harrastaa jotain. Ja siis puhun erityisesti nyt liikunta harrastuksista. Tuntuu että mitä enemmän harrastuksia on, sitä hienompaa se muka on. Itse en kaipaisi kuin vain yhtä, kerran tai pari viikossa.
      Se musta on ihan sairasta, että ohjattuja harrastuksia on enemmän kuin 3. Kolmekin on jo tosi paljon, ja siinä saa kyllä aika lailla karsia kavereiden kanssa oloa ja kouluun ym. keskittymistä. Jo ihan pienestä lapsesta asti nyky vanhemmat tuntuu tuputtavan lapselle "virikkeitä" eli siis harrastuksia. Eihän lapset herranjumala ole mitään kehää juoksevia hamstereita joiden häkkiin keksitään kivoja telineitä ja laitteita mihin se nimenomaan _laitetaan_ "viihdyttämään itseään".
      Terveintähän olisi, että lapsi keksii itse itselleen nämä "virikkeet", leikkii ja tekee. Se ei ole tervettä, että nuori lapsi jatkuvasti valittaa ettei ole tekemistä, vaikka juuri niinä päivinä kun harrastuksia ei ole. Tottakai on tärkeää että lapsi liikkuu, mutta liikkua voi muutenkin kuin että kuskataan sinne jäähallille harjoituksiin ja pois.

• James-95

Liikuntaa ei tarvitse pysyäkseen hoikkana, mutta jos haluat pysyä terveenä kannattaa olla jokin harrastus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      19
      4939
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      56
      3950
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      60
      3523
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2858
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2698
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2668
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      98
      2634
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      138
      2408
    9. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      57
      2299
    10. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      58
      2084
    Aihe