Joulukalenteri

Oi jos olisin ma lapsi taas, Pukkikuume ja lunta maas.

Tänään aukesi mielikuvakalenterini ensimmäinen luukku:

Luuta, jotka äiti aina osti kummalliselta vanhalta mummolta,
mummo oli kiltti, mutta aina vähän pelottava.
Mummo liittyi jotenkin äitini lapsuusaikaan.

Luudalla aina putsasin hiihtomononi kun tulin lenkiltä.
Luuta oli aina valmiina ulko-ovenpielessä.
H.

Ps. Saa laittaa musiikkilinkinkin jos se liittyy lapsuusmuistoihin.
Maarinalla on se aikuisten juttu.

70

394

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkuvaa toistoa

ei jaksais taas tätä samaa, joka vuosi lähes jokaisella palstalla jatkuvaa toistoa

• "jatkuvaa toistoa"

Olet saanut Pukilta jo lahjan, vapaaehtoisuuden lahjan.
      Miksi et käyttänyt sitä?
      Vaan vastasit.
      H.

• ...

Ja sinä toistat itseäsi. Pitäisit edes joskus suus kiinni

• "---"

Miksikä en, vaan pitäisikö minun olla ainut Pontius Pilatus?

Muistatko, onko sinun isäsi sanonut että odota vähän uusilla Joululahjasuksillasi, iskä laskee ensin ladun, ja sinä sitten olet kaatunut innokkaana turvallesi umpihankeen?.
      H

• * * *
      Avasin oikean joulukalenterin ensimmäisen luukun, sieltä paljastui trumpettia soittava tonttulakki päässään.
      Ainakin se näytti hiireltä.

Kaikki lapsuuden muistot, joulun odotuksen ihanuus ja jännittäminen ja se, kun kaikki on ohi, odotus ja jännittäminen.
      Niinhän tämä elämä menee, aikuistumme ja ei se joulu enää samalta tunnu kuin lapsena.

Tonttu.

http://www.youtube.com/watch?v=V8xb5uywGsY

• "Anceli"

Trumpettia soittava tonttulakki, kenen päässä sitten lieneekään, on varmaan kiva lapsuusmuisto, varsinkin kun silloin ei muistanut tai osannut pilkkuja.
        Ja Loiri, hädintuskin syntynyt.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Trumpettia soittava tonttulakki, kenen päässä sitten lieneekään, on varmaan kiva lapsuusmuisto, varsinkin kun silloin ei muistanut tai osannut pilkkuja.
        Ja Loiri, hädintuskin syntynyt.
        H.

Kappas, hiiri oli jäänyt pois, tais olla piilossa siellä tonttulakin alla. :) Mutta ei ole täysi mahdottomuus joulun aikaan, että tonttulakkikin osaisi soittaa trumpettia.
        Tässä sulle pilkkuja, laittele mihin lystäät ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ja on se Loirikin lapsi ollut.

• Anceli kirjoitti:

Kappas, hiiri oli jäänyt pois, tais olla piilossa siellä tonttulakin alla. :) Mutta ei ole täysi mahdottomuus joulun aikaan, että tonttulakkikin osaisi soittaa trumpettia.
        Tässä sulle pilkkuja, laittele mihin lystäät ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ja on se Loirikin lapsi ollut.

"Anceli"

Vaan tuskinpa Loiri lapsena sai laulaa.
        Saattaa olla hyväkin että ei sinunkaan lapsuudessasi.
        Joten kaunotar yrittää nyt uudelleen kehitellä lapsuuden Joulumuistoja.
        H. :)

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Vaan tuskinpa Loiri lapsena sai laulaa.
        Saattaa olla hyväkin että ei sinunkaan lapsuudessasi.
        Joten kaunotar yrittää nyt uudelleen kehitellä lapsuuden Joulumuistoja.

Turhaan yrität kinastella kanssani, kun jäät kuitenkin toiseksi.

No tästä lähtee kunnon lapsuusmuistot:

Meidän kylällä oli Marttojen järjestämät pikkujoulut muutama viikko ennen joulua. Me lapset esitettiin näytelmä, leikittiin ja laulettiin, joulupukki kävi ja saatiin pienet paketit.
        Koulun kuusijuhla oli tosi ihana juttu, mie sain usein esiintyä enkelinä. Arvottiin kenelle luokkakaverille joutui joulupaketin antamaan, kerran mie sain kolme omenaa yheltä Karilta, hää oli minuu ihastunut.
        Isä ja äiti tulivat usein hevosella kuusijuhlaan ja sit mennä körötettiin kotiin kulkusten kilistessä. Sen kun lumipaakut ja muut kikkareet hevosen kavioista lentelivät, vähän piti väistellä ettei osunut kasvoihin. Vällyjen alle piti usein mennä piiloon.

Vieläks mie jatkan vai joko riitti, kotijutut jäi viel kertomatta?

• Anceli kirjoitti:

Turhaan yrität kinastella kanssani, kun jäät kuitenkin toiseksi.

No tästä lähtee kunnon lapsuusmuistot:

Meidän kylällä oli Marttojen järjestämät pikkujoulut muutama viikko ennen joulua. Me lapset esitettiin näytelmä, leikittiin ja laulettiin, joulupukki kävi ja saatiin pienet paketit.
        Koulun kuusijuhla oli tosi ihana juttu, mie sain usein esiintyä enkelinä. Arvottiin kenelle luokkakaverille joutui joulupaketin antamaan, kerran mie sain kolme omenaa yheltä Karilta, hää oli minuu ihastunut.
        Isä ja äiti tulivat usein hevosella kuusijuhlaan ja sit mennä körötettiin kotiin kulkusten kilistessä. Sen kun lumipaakut ja muut kikkareet hevosen kavioista lentelivät, vähän piti väistellä ettei osunut kasvoihin. Vällyjen alle piti usein mennä piiloon.

Vieläks mie jatkan vai joko riitti, kotijutut jäi viel kertomatta?

"Anceli"

Ehkä minä kuitenkin haen lapsuusmuistoja.
        En sepitettyjä runoja, enkä keksittyjä tarinoita.
        Miksi?
        H.

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Ehkä minä kuitenkin haen lapsuusmuistoja.
        En sepitettyjä runoja, enkä keksittyjä tarinoita.
        Miksi?
        H.

Mistä päättelet, että sepitän tarinoita?
        Tuossa kirjoittamassani ei ollut sanaakaan valhetta eikä sepitettyä tarinaa.
        Olen pettynyt sinuun.

• Anceli kirjoitti:

Mistä päättelet, että sepitän tarinoita?
        Tuossa kirjoittamassani ei ollut sanaakaan valhetta eikä sepitettyä tarinaa.
        Olen pettynyt sinuun.

Voi Anceli miten kirjoituksesi toi minullekin mieleen ensimmäinen koulun joulujuhlan missä olin mukana. Niin tuttua!

Ajatella että isä ihan sitä varten valjasti illalla hevosen (joka ilmeisesti paremminkin olisi tarvinnut lepoa ja kauroja kun oli metsätöissä koko päivän tukkeja kiskonut) ja lähdettiin. Meillä onneksi oli tällaisia ajeluita varten "ajoreki" eli kavioiden lumikokkareita ei tarvinnut pelätä - toisin kuin työreellä ajettaessa. Lunta oli ja pakkasta ja vällyjen alla oltiin, taivas tähtikirkas ja monta lasta reessä, minä pienimpänä.

Koulun joulupukkia pelkäsin tietysti. Mutta: ennen lähtöään pukki jakoi ison pärekorillisen pullia, mutta ne hupenivat pian kun väkeä oli niin paljon ja loppuivat kesken. Viimeiset jaettiin vain lapsille, ja kun oli enää yksi pulla jäljellä niin minun vanhemmat sisarukseni huusivat kovaa että täällä on vielä yksi lapsi (olin alle kouluikäinen) - ja MINÄ tosiaan sain sen. Tuo minun "puolustamiseni" asiassa eniten ihmetytti, ja juuri siksi muistan tapauksen niin selvästi. Kotona nimittäin vanhemmat sisarukset pitivät lähinnä omia puoliaan...

Joulupukki oli vanha ja tuli juhlaan ihan selkä köykyssä, mutta kun laulettiin vanhan joululaulun kohta "... ja koukkuselkä suortuu, niin kaik' on mielissään" niin - ihm ja kumma - joulupukki sai kuin saikin kumaraisen selkänsä suoraksi. Ihme se oli!

Sitäkään en meinannut uskoa todeksi että kun tultiin kotiin niin äiti oli leipomassa pipareita ja tuoksu oli ihana, ja heti saatiin maistiaisia...

Kivoja muistoja nämä ovat, eivät mitään sepityksiä. Hunksi uskoo nyt vaan.

• saimaantaka kirjoitti:

Voi Anceli miten kirjoituksesi toi minullekin mieleen ensimmäinen koulun joulujuhlan missä olin mukana. Niin tuttua!

Ajatella että isä ihan sitä varten valjasti illalla hevosen (joka ilmeisesti paremminkin olisi tarvinnut lepoa ja kauroja kun oli metsätöissä koko päivän tukkeja kiskonut) ja lähdettiin. Meillä onneksi oli tällaisia ajeluita varten "ajoreki" eli kavioiden lumikokkareita ei tarvinnut pelätä - toisin kuin työreellä ajettaessa. Lunta oli ja pakkasta ja vällyjen alla oltiin, taivas tähtikirkas ja monta lasta reessä, minä pienimpänä.

Koulun joulupukkia pelkäsin tietysti. Mutta: ennen lähtöään pukki jakoi ison pärekorillisen pullia, mutta ne hupenivat pian kun väkeä oli niin paljon ja loppuivat kesken. Viimeiset jaettiin vain lapsille, ja kun oli enää yksi pulla jäljellä niin minun vanhemmat sisarukseni huusivat kovaa että täällä on vielä yksi lapsi (olin alle kouluikäinen) - ja MINÄ tosiaan sain sen. Tuo minun "puolustamiseni" asiassa eniten ihmetytti, ja juuri siksi muistan tapauksen niin selvästi. Kotona nimittäin vanhemmat sisarukset pitivät lähinnä omia puoliaan...

Joulupukki oli vanha ja tuli juhlaan ihan selkä köykyssä, mutta kun laulettiin vanhan joululaulun kohta "... ja koukkuselkä suortuu, niin kaik' on mielissään" niin - ihm ja kumma - joulupukki sai kuin saikin kumaraisen selkänsä suoraksi. Ihme se oli!

Sitäkään en meinannut uskoa todeksi että kun tultiin kotiin niin äiti oli leipomassa pipareita ja tuoksu oli ihana, ja heti saatiin maistiaisia...

Kivoja muistoja nämä ovat, eivät mitään sepityksiä. Hunksi uskoo nyt vaan.

Olen istuskellut valtaosan päivästä pirtissä ja vaellellut lapsuuressa ,olen oikein rypeny nostalkiassa.
        Tullut niin elävästi mieleen sen korin tuoksut aattopäivinä,kuusi ja laatikkoruuat lämpimän muurin haju,aavistus hehkuvaa kiveä uunissa ja tuhkan tuoksu.Siinä penkillä kun oli polvillaan niin ei tuntenut polvien puutumista,ikkuna höyry ja jää haittasi katselua.
        siihen jääkukkien keskelle sulatin sormella reiän, ne tuplien välissä olleet pumpulit,katajat ja tulitikkuaskit joskus kuivakukat.Kaikki elävinä mielessä.
        Kuivumassa olleet vaatteet ,kaikki ne on pyöriny mielessä ja elävien kynttilöitten haju kun se hetki koitti.
        Ei tarvinnut käskeä lapsia olemaan kauniisti,siin ne pikku enkelit istua nöpötti.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Olen istuskellut valtaosan päivästä pirtissä ja vaellellut lapsuuressa ,olen oikein rypeny nostalkiassa.
        Tullut niin elävästi mieleen sen korin tuoksut aattopäivinä,kuusi ja laatikkoruuat lämpimän muurin haju,aavistus hehkuvaa kiveä uunissa ja tuhkan tuoksu.Siinä penkillä kun oli polvillaan niin ei tuntenut polvien puutumista,ikkuna höyry ja jää haittasi katselua.
        siihen jääkukkien keskelle sulatin sormella reiän, ne tuplien välissä olleet pumpulit,katajat ja tulitikkuaskit joskus kuivakukat.Kaikki elävinä mielessä.
        Kuivumassa olleet vaatteet ,kaikki ne on pyöriny mielessä ja elävien kynttilöitten haju kun se hetki koitti.
        Ei tarvinnut käskeä lapsia olemaan kauniisti,siin ne pikku enkelit istua nöpötti.

Voi miten kaunis mielikuva; kookoo siinä pikkuisena istua nöpöttää, penkillä polvillaan, tekemässä reikää jäätyneeseen ikkunaan. Ja ne systeemit ikkunoiden välissä, useimmissa taloissa oli esim. hiukan avattu tulitikkurasia, joissakin vielä kauniita jäkäliä, jossain pumpulia. Meillä ei näitä pruukattu, liekö olleet ikkunat niin harvat että tuulettuivat muutenkin.

Mekin pitkään vielä lasten vielä ollessa kotona aina laitettiin elävät kynttilät kuuseen. Sitten jossain vaiheessa annettiin periksi ns. kehitykselle ja ostettiin sähkökynttilät. Onhan ne helpommat, ja kauniit kun ne voi jättää yöksi palamaan ja näkyvät nätisti ikkunasta myös ulkosalle.

Minua huvittaa muistikuva kun leivontapäivinä ikkunat huuraantui sisältä talviaikaan. Voi että niihin oli kiva piirrellä pikku sormilla kaikenlaisia kuvia. Eikä ne sormet niin puhtaat olleet, mutta koskaan en muista että siitä olisi meille vihaisia loppujen lopuksi oltu.

• saimaantaka kirjoitti:

Voi miten kaunis mielikuva; kookoo siinä pikkuisena istua nöpöttää, penkillä polvillaan, tekemässä reikää jäätyneeseen ikkunaan. Ja ne systeemit ikkunoiden välissä, useimmissa taloissa oli esim. hiukan avattu tulitikkurasia, joissakin vielä kauniita jäkäliä, jossain pumpulia. Meillä ei näitä pruukattu, liekö olleet ikkunat niin harvat että tuulettuivat muutenkin.

Mekin pitkään vielä lasten vielä ollessa kotona aina laitettiin elävät kynttilät kuuseen. Sitten jossain vaiheessa annettiin periksi ns. kehitykselle ja ostettiin sähkökynttilät. Onhan ne helpommat, ja kauniit kun ne voi jättää yöksi palamaan ja näkyvät nätisti ikkunasta myös ulkosalle.

Minua huvittaa muistikuva kun leivontapäivinä ikkunat huuraantui sisältä talviaikaan. Voi että niihin oli kiva piirrellä pikku sormilla kaikenlaisia kuvia. Eikä ne sormet niin puhtaat olleet, mutta koskaan en muista että siitä olisi meille vihaisia loppujen lopuksi oltu.

Minäpäs lähden tästä yöpuulle ja kiitän miinuksesta.
        Kuka sitten lienetkin ;-D

• ++++
        saimaantaka kirjoitti:

Minäpäs lähden tästä yöpuulle ja kiitän miinuksesta.
        Kuka sitten lienetkin ;-D

Älä välitä, kaipa Nummisuutarien Esko on halunnut laittaa sinulle puumerkkinsä. Minä laitan sinulle ison plumpsan.

Hyvää Yötä!

• s-taka*
        ++++ kirjoitti:

Älä välitä, kaipa Nummisuutarien Esko on halunnut laittaa sinulle puumerkkinsä. Minä laitan sinulle ison plumpsan.

Hyvää Yötä!

Kiitos, ja hyvää yötä. Kisses!

• Rohkaisua Laphilaisille:

Mie seth arvasin miksi äiti puri vasalta munat.
      Muamo halusi eth sillä säilyy näthi vuota.
      Mie aavistin!!

Akhu tekee miulle uuven Peskin, iki oman!
      Mie aloin heti solmhiman uutheen nauhaan rantuja.
      Isä ei tullut Jurttaan vaan joikhasi ulkona.
      Mie luulen et joikhasi miulle.
      Äitin kanssa sophineet.

Jonkun viikon päästä sain peskhini, Juule ko oli.
      Naapurikylistä alkhoi raitoa syntyä.
      Isä joikhasi kovemmin, vaan äiti rauhoitteli ja ahku nauroi silminsirrin.
      Miulla alkoi aika ootella Pukkia.
      Mie olin vasta viisi, äiti joikhasi miulle.
      Jokha Juule kovemmin.
      Vaan isä ei enää, miusta tuli äitin näköinen.
      Seth on aina ollut miun paras juulelahjani.
      H.

• hyi hitto

Törkeesti raiskaat h:ta.Et ole koskaan osannut etkä osaa vieläkään puhua kuin lapin ihmiset

• hyi hitto kirjoitti:

Törkeesti raiskaat h:ta.Et ole koskaan osannut etkä osaa vieläkään puhua kuin lapin ihmiset

"hyi hitto"

Hyi hitto...joo niin tulee tehtyä.
        Lapin kalareissuilla ihastuin tuohon murteeseen ikihyviksi jo 60-luvulla.
        Vieläkin lipsahtaa Ruothin lapista kotoisin oleva "jo vain" omaankin puheesseeni.
        Vaahn niin se onphi ethä Suomi on täynnään kaikenlaista Ruonan- ja Ryönänsuuta.
        H.

• keppihevonen

Meillä oli vuosikausien ihmettelemisen aihe miksi joulupukki oli joka toinen vuosi kutistunut roimasti. Kyllähän se jutun juju joskus myöhemmin paljastui...

• k/k

Paha pukki
      Minulla oli isän tekemä puinen tussari jossa voi paukuttaa kaupasta ostettavia nalleja.
      Naksuttelin sitä pitkinä aaton tunteina ja orottelin pukkia,tulihan se,harmaassa turkissa ja mustissa saappaissaan,oli kaukana ameriikan limpsapukista sen ulkonäkö.
      Se iski silmänsä minun tussariini ja alkoi manipuloimaan minua, poliisilla jonka näki tullessaan , etsivät kuulema näitä aseita ja omistajat putkaan luonnollisesti.
      Uskoin ja piilotin aseeni hellan pesään jossa oli vielä hiillosta ja laitoin vielä paperia perään,olin pelastunut vankilalta.
      Joulupäivänä ,kasvavan epäilyksen varjossa,ilman asetta minä vihasin sitä joulupukkia ,sillä kurjuuteni kohosi aaton aikana uusiin korkeuksiin.
      Vielkin sylettää .
      http://www.youtube.com/watch?v=g3Z7elp6mCo&feature=related

• demeter

Heh,heh..)) Jos toi koti-kiusattu kirjoittais muistelmansa, mä olisin ensimmäisenä ostamassa ne. Ei tommosen joulupukkikokemuksen jälkeen voi enää mihinkään hyvään uskoo...
        Mä olin alle kouluikäinen, kun kauppoihin ilmestyivät "kuttaperka"-nuket - mitä se aine nykykielessä lienee. Mä sain sellaisen isopäisen nuken, joka seisoi ihan omilla taloillaan ja olin tosi otettu. Sitten muutama vuosi myöhemmin sain veljeltä Afrikan Täht- noppapelin, jota lapset (ja mä) pelaavat vielä tänäkin päivänä.

• Halusin kovasti uskoa joulupukkiin, mutta kyllä se tehtiin vaikeaksi. Olin seitsenlapsisen perheen nuorin ja veljiin iso ikäero. Velipoika näytteli pukkia varsin persoonallisesti, yhtenä vuonna hän oli mustapintainen pukki, toisena svenska talande ... tunnistin hänet veljeksi, joten minäpä fiksuna tyttönä kyllä arvasin ja tiesin, että oikea joulupukki oli ihan muualla! :)

• Joulupäivä tuntui joskus pahuksen tylsältä.
      Joten Luistimet naulasta ja kaukalolle.
      Ja olihan siellä taaskin muita tylsistyneitä.
      Luistimeni olivat jo aikasti paljon kärsineet, siihen aikaan ei ollut kärjessä metallikoviketta vaan vissiin jonkinlainen kovetettu, paksu, nahkaosa.
      Oikean jalan luistinparka oli saanut tuta jo monta lyöntilaukausta, elikkästen lämäriä ja alkanut antaa periksi, kastunutkin kun usein oli.
      Ja niinpä sitten pakkina peruuttelin hissukseen ja odotin että saan torpata hyökkääjän ketoon, vaan se pirunen laukoi suoraan siihen pehmeään kohtaan ja kovaa.
      Loppujoulu menikin sitten ontuessä ja hyppiessä yhdellä jalalla.
      H.

• virva-tuulia**

Muistui mieleeni eräs kuusijuhla jossa hyvä-ääninen poika lauloi "Varpunen Jouluaamuna". Tanssimme tonttupolkkaa ja itse jouduin lausumaan runon: "Tonttu".

Naapurien kanssa oli yhteinen joulupukki. Vuorotellen menimme aattoiltana odottamaan joulupukkia naapuriin tai he tulivat meille.

Eräänä jouluna oli joulupukki niin kiireinen että oli unohtanut tuoda nuken minulle, joten viskasi sen aamuhämärässä kammarin ovenraosta sänkyyni.

Aina keksimme yhteisiä leikkejä. Aika ei käynyt pitkäksi.

• -na

Mukavia olivat lapsuuden joulut. Kiva oli isän kanssa varastaa kuusi kaupungin mailta. Muistan, kuinka paljon oli lunta maassa ja puussa. Isäkin, iso mies, oli haaruksiaan myöten hangessa.

Sillä välin äiti leipaisi pipareita ja piparkakkutalon, kuin pullaa, torttuja ja joulun erikoista, lusikkaleipiä.
      Kuuseen laitettiin ihka oikeat kuusenkynttilät, värikkäät, kierresellaiset.
      Minä sain aina laittaa enkelin latvukseen.
      Kuusi koristeltiin kuunnellen Suomen Turun joulujulistusta. Sitten hiljennyttiin joulurauhaan. Mahtoi olla isälle vaikeaa.

Vasta paljon myöhemmin älysin, että isoisä ei ollut koskaan kotona, kun pukki vieraili. Ikävä oli ensimmäinen joulu ilman häntä, kun alla joulun hän meidät jätti.

Pusukuume minulla on ollut, vaikken ollut ketään pussannutkaan. Pukkikuume on vielä kokematta. Pökityttääkö se, vai mitkä ovat oireet, onko rokotetta virusta vastaan? Vai mikä ötökkä sen aiheuttanee?

Eva Dahlgren - Ängeln i rummet

http://www.youtube.com/watch?v=V1Xxh8WUErE

• Tase pappa

Meikäläinen yleensä onnistui, tavalla tai toisella etsimään Joululahjapiilon etukäteen.
      Eihän niitä lahjoja ollutkaan kun yksi tai kaksi mukulaa kohden.
      Meitä oli viisi uteliasta tenavaa etsimässä.
      Yleensä ne lahjat joku keksi, vaikka viikkoa ennen Aattopäivää, uskottiin takuuvarmasti Oikean Joulupukin olemassaoloon.

Yhtenä Joulunalus-viikolla ei niitä lahjuksia ollut kukaan meistä tenavista keksinyt.
      Etsinyt oli kyllä jokainen, parhaan vainunsa peliin laittaen.
      Karsea epäilys alkoi jo hiipiä jokaisen mieleen.
      Pienessä pirtissä ei ollut paljonkaan niitä piiloja.
      Oliko todellakin tulossa se Joulu, jota niin usein oli uhattu.
      Joulupukkia ei tule, jos ei olla kiltisti.

Aatto-Iltana oltiin kuin tulisilla hiilillä, jokainen tenava.
      Ei oikein maistunut Joulupöydän antimetkaan.
      Eipä ne paljon poikennutkaan tavallisesta sapuskasta. Mutta jotenkin ne aina oli kuitenkin Juhlavampia, ne Joulupöydän sapuskat.
      Liekö juhla sitten tehnyt taikojaan.

Ilta koitti ja PUKKI TULI MEILLE.
      Ei ollutkaan Pukilla risukimppua, vaan lahjat.
      Minä sain Nallipyssyn ja kaksi rullaa nalleja.
      Voi että oli ihanaa.

Myöhemmin. jo aikuisena, kysyin Äidiltä, että missä ihmeessä ne lahjat olivat piilossa, kun emme niitä millään konstilla keksineet.
      Äiti sanoi, nauraen makeasti kepposelleen, että ne olivat koko ajan silmiemme edessä.
      Olivat eteisen seinällä olevassa nahkapalasista ommellussa Kauppakassissa.

Kukaan ei älynnyt tutkia sieltä. Eihän se ollut edes oikea piilopaikka.

• Lapsuudenaikaan ja ehkä vieläkin, oli kylällä aamupostinkanto, jossain 04.00 -06.00.
      Tulipa tuota tointa hoidettua itsekin pari vuotta, 14-15v.
      Faijani, sähköasentaja, rakenteli yhtenä talvena kolmen lampun vilkkuvalon.
      Siihen aikaan ei LED: eillä vaan ihan hehkulampuilla jotka värjäsi jollakin lakkamaalilla.
      Vihreä, Sininen ja Punainen.
      Kolmen raamatun kokoinen "taikalaatikko" ohjasi Lamppujen syttymistä, kyljessä oli säädin jolla saattoi nopeuttaa valojen vaihtumiosnopeutta.
      Autotallista siitä lähti ulkokäyttösähkökaapeli lamppuihin, jotka faija nosti pitkällä kepillä Koivunoksaan killumaan.

Katuvaloja oli hintsusti, ja ne eivät Joulunallakaan olleet yöllä päällä. Muistaakseni ne kytkettiin päälle 06.00 kun porukka alkoi lähteä töihin tehtaalle.
      Mutsi, tietysti, kaikki postinkantajat kun tunsi, koska kantoi postia itsekin, kutsui joku Joulupäivä ystävn kylään, naisen.
      Ja hän kertoi iloisena kuinka mukavaa oli kääntyä meidän tiellemme, aika pitkälle senlaiselle, ja nähdä jo kaukaa pimeyden keskellä loistavan valot jotka saivat hanget vaihtamaan väriään.
      H.

• hunksz

Kauhukseni huomasin että toinen päivä unohtui, olkoon se tämä:

Tapahtuipa taas kerran ja taas niinä päivinä että Joulu lähestyi. Olin 12v.
        Pyytämättä ja yllättäen ja eka kerran, otti isä minut mukaan tehtaalle, sähkömiesten verstaalle.
        Hän otti esiin tulevan Joulun lahjani, vielä puolitekoisen Ilmakiväärin.
        Siinä ei vielä ollut tukkia joten isä kiinnitti sen Ruuvipuristimeen.
        Viidenmetrin päässä oli kakkosnelosenpätkä johon oli koverrettu pieni kolo ja kolon päälle liimattu kakskytäpenninen.

Luftari oli suunniteltu hauleille, haulit oli faija ottanut, purkamalla vanhoja kuula-laakereita.
        Samankokoisia olivat kun silloin erätarvikekaupoissakin myytävät, Haulikoita varten.
        Vaan faijan haulit olivat tietysti erityisen kovaa kamaa, mitä lie erikoisterästä.
        Mäntäkammion perässä oli kara, josta vetämällä isä viritti aseen. Hauli pudotettiin päällä olevasta reiästä ja reikä suljettiin jollain vipujutulla, en enää muista tarkemmin, nahkaläppä siinä kuitenkin oli.
        BÄNG! ja kolikossa oli haulin mentävä reikä.
        Olin jo silloin aloitellut, kirjaston avulla, "sotahistorioitsijan" urani joten tiesin mikä kivääri on. Joten faijan Joululahja oli siihenastisista, tietysti, paras.

Hauleja myytiin siihen aikaan niin isoissa erissä että taskurahani eivät niihin riittäneet.
        Joten kesällä keksin että muovailuvahasta voi pyöritellä palloja.
        Ammuin senlaisella alas jonkun tintin pihakoivusta, vaan en huomannut että vastapäisen naapurin yläkerranikkunasta katseli talon vanha emäntä.
        Hyvä luoja sitä huutoa ja metakkaa!

Seuraavana talvena liityin urheiluseuran ampumajaostoon.
        Pienoiskivääri oli aseeni ja menestykseni kohtalainen.
        Armeijassa tuli Kultainen ampumamerkki ja käsky tarkka-ampujakoulutukseen.
        Armeijan kisoissakin olin kohtalainen. Porukassa voitimme Parolan kilven, Armeijan mestaruuden.
        Kaikkea se Joulu saakin aikaan.
        H.

• Yhtenä Jouluna paljastui paketista Melodica, siihen aikaan se oli uutuus, veljen paketista lasten Klarinetti.
      Se Joulu ei ihan hiljaisesti mennyt, jostain syystä emme saaneet ottaa nitää mukaamme Tapaninpäivän perinteiselle sukulaisvierailulle.
      Molemmat vanhempani olivat erittäin musikaalisia vaikka ei mitään pelejä soittaneetkaan, mutta hyvä-äänisiä laulajia.
      Faija oli ollut mukana oman "korsuorkesterinsa" mieskuorossa, rintamalla.
      Hänen mittansa täyttyi ensin ja hän opetti meille joitakin sointuja jotka sopivat soittimiemme kanssa yhteen. Mitään melodioita ei meiltä irronnut, mutta kirkkouruilta se vähän kuulosti.
      H.

• Alkutalvesta järjestettiin meillä iltamäenlaskukisat.
      Pimeetä oli ja valonheittimet, ulkoroihut ja muut tulet valaisivat mäkeä ja katsoma-alueita.
      Musiikki raikasi.
      Joku Kirjonen tai Kärkinen siellä hyppäsi ja pikkupoika oli ihan haltioissaan (Mitä vuosikymmen myöhemmin joutui katumaan).

Iän vähyyden vuoksi vuoli isä pojalle "mäkihyppysuksen" ja liimasi siihen pahvista hyppääjän, sinivalkoinen pipokin oli värjätty hienosti. Taisi olla jotain 20-30 senttiä pitkä.
      Suksen pohjaan hinkkasi "kyntteliä".
      Sitten rakensi hän pihan lumipenkkaan lumikeon josta muotoili hyppyrimäen.
      Paras kaverini tuli kerran katsomaan ja viikon päästä tuli oman suksensa kanssa.

Hienoin kisamme oli Joulupäivänä, faija laittoi pieniä steariinitulia mäen ympärille ja upotti lumeen pari taskulamppua valaisemaan mäkeämme.
      Laittoi levariradion kaiuttimen keittiön ikkunasta kuulumaan, ja soitti Joululauluja kun me kisattiin.
      Oi, oli se hienoa ja kivaa.
      H.

• Tapahtui yhdenkin Joulun alla että oli jo aikainen Jouluaattoaamu, 06.00, ja äitini tuli pihaan polkupyörällään ja kaatui niin että tyhjä postilaukku tarakalla vain lepatti.
      Katseltiin faijan kanssa ikkunasta, koska faija ei hermostunut, en minäkään.
      Tuplaikkunoiden takaa seurasimme että siinä äiti kiemurtelee pihalla kun hämmentynyt mustekala, ja suu levällään.
      Sitten isä havahtui ja sanoi että mennääs katsomaan, jospa siihen sattui.
      Avattuamme verannan oven, kuului pihalta armoton nauru ja hihitys.
      Isä totesi että: Se on päissään, mennäänpäs sisälle ettei tule kylmä.
      Vähän ajan kuluttua pääsi äiti jaloilleen ja lykkäsi pyörän pyörätelineestä vähän ohi, ja niin ne taas kaatuivat.
      Meillä meni faijan kanssa homma nauruksi.
      Pyörä jäi penkkaan mutta mutsi pääsi sisälle, ja kaatui taas, lumisine kenkineen keittiön lattialle.
      Koko vaimo oli niin luminen että isä kantoi hänet verannanrappusille ja rapsutti luudalla lumet pois. Äiti nukkui sitten parisen tuntia.
      Taisi olla ainoa kerta kun faija keitti Riisipuuron ja lämmitti Väskynäkräämin.
      H.

• Eilen tuli kerrottua tarina postinkantajan Joulusta, jolle aina oli Jouluaattoaamuna tarjolla kystäkin ja runsaasti kyllä.
      Pientä Joululahjapakettia ja mukillinen kuumaa, heevetti! vähintään puolella postilaatikoista.
      Aattona ei päiväpostia kannettu, aamuposti vain.
      Minulla oli ilo ja vähän kunniakin kantaa aamupostit kahtena vuonna, 1964 ja viis.
      Eli 14 ja 15 vuotisena. Mopolla kuljetin. Aikuisilla kantajilla oli kait muuta tekemistä.
      14v. olin jo tutustunut jumalten juomaan, kotitekoisella Kiljulla ja jokusella halvalla viinillä.
      Mutta tehtaalla oli silloin Pirtutehdas. Sellunkeiton liemestä sitä tislattiin ALKO:n Rajamäen tehtaille. Lähin viinakauppa oli Mäntässä.
      Kierroksen jälkeen tulin kotiin ja viimeinen minkä muistan oli faijan sanat: Eivätkö ne perkuleet tajunneet että poika on vielä nuori.
      Kun heräsin, veli oli veljellinen ja antoi minulle Mantelin. Niin kuivan että se ei ollut Riisipuuroa nähnytkään.
      Manteli ei maistunut. Äidin hellä katse ja Mehu lämmitti. Minä vähän muistelen isän katsoneen minua ylpeänä.
      H.

• Tase pappa

hunksz /

Kivaa kun aloit muistelemaan menneitä Jouluja. Siispä minäkin vielä yhden Jouluaaton tunnelman pistän kehiin.

VERTA - KYYNELIÄ - KOSTOA

Isoissa, vilkkaita kakaroita vilisevässä perheessä sattuu ja tapahtuu aina jotakin yllättävää.

Olin kymmenvuotias nassikka. Sisareni on kaksi vuotta nuorempi tuliluonteinen tytöntyllerö, joka tiesi aina, mitä tahtoi.

Aattoiltana pukki oli jättänyt lahjat saunan pukuhuoneen penkille.
        Oli kuulemma tullut kylmä, joten oli ruoja mennyt saunaan, eikä ehtinytkään poiketa meille.
        Meillä olikin kyllä hyvin lämmitetty sauna, jossa Joulupukinkin saattoi uskoa viihtyneen liian kauan.

(viihtyihän siellä Isä ja Äitikin aina pitkään, sen jälkeen kun mukelot olivat lähetetty pirttiin)

No, oli pukinketale sentään jättänyt lahjat.
        Sehän olikin pääasia.

Minä sain joka pojan toivelahjan, jollaista en olisi unissanikaan osannut toivoa.
        PUUKON. Kauniin, pienen puukon, jonka kahva oli oikein kauniisti muotoiltu ja messinkiheloitettu.
        Kaunotar, jonka Tuppikin oli koristeltu kuvioin ja siinä oli nahkaiset tupsut heilumassa tupen päällä.
        Tupen alaosassa oli myöskin messinkinen käyrä kärki.
        Se oli kertakaikkiaan MAHTAVA PUUKKO. Kaunein koskaan näkemäni Puukko.
        Parasta siinä oli, että se oli oikeastikin terävä.

Istuimme sisaren kanssa puuarkun kannella ihailemassa lahjaani.
        Hänkin halusi katsella sitä lähempää, ottaen sen väkisin kädestäni.
        Minäkö moisesta suutuin ja tempaisin puukkoa häneltä takaisin.
        Tuppi tuli minulle ja Puukko jäi sisarelleni.

Tämä tulisielu tuikkasi puukon polveeni pystyyn, niin että napsahti.
        Haavahan siitä tuli ja verta sekä huutoa piisasi yhdelle Aattoillalle.
        Vaikka ei se niin pirskatisti edes oikeesti sattunut.

Sisaren pakotettiin pyytämään minulta anteeksi kaulasta kiinni ottaen.
        Sen Hän tietysti, käskettynä, tekikin.
        Minäpä en mielessäni moista törkeyttä anteeksi antanutkaan.

Puuarkusta otin pienen hella-klapin josta aloin vuolla Sisarelleni kostoa, sillä uudella terävällä Puukollani.
        En aluksi oikein edes tiennyt, mitä olin tekemässä.
        Kuitenkin jotakin keljun kamalaa,.
        Se oli sisäinen pakko.

"Taiteellinen sielunmaisemani löysikin siitä klapin sisuksesta puunuken, jossa oli oksasta muotoutunut irvistävä naama. (sellaisen minä siinä ainakin mielessäni näin)
        Ilmetty Pirullisen Sisaren pärstä siinä irvisteli.

Saatuani teokseni valmiiksi kovan jukertamisen tuloksena, aiheuttaen paljon lastuja hellan sytykkeiksi, ojensi aikaansaannoksen "rakkaalle" Sisarelleni, kertoen sanallisesti teokseni taiteellisen sanoman yksityiskohdat.
        Jostakin syystä Hän ei lämmennyt lahjalleni, vaan heitti sen poöydälle, missä Kahvikuppi lensi lattialle, menettäen korvansa.

Isäkin jo nauroi illan tapahtumille, hoksatessaan asiayhteyden, Äidin vielä siunaillessa kurittomien kakaroitten touhuja ja surren kahvikupin rikkoutumista.

Tällaisessa yleisessä Rauhan ja Rakkauden merkeissä päättyi meidänkin perheen Jouluaatto.
        Nukkumaan mentiin siskonpetiin, nukkuen autuaan unta.
        Olihan Jouluyö.

• Tase pappa kirjoitti:

hunksz /

Kivaa kun aloit muistelemaan menneitä Jouluja. Siispä minäkin vielä yhden Jouluaaton tunnelman pistän kehiin.

VERTA - KYYNELIÄ - KOSTOA

Isoissa, vilkkaita kakaroita vilisevässä perheessä sattuu ja tapahtuu aina jotakin yllättävää.

Olin kymmenvuotias nassikka. Sisareni on kaksi vuotta nuorempi tuliluonteinen tytöntyllerö, joka tiesi aina, mitä tahtoi.

Aattoiltana pukki oli jättänyt lahjat saunan pukuhuoneen penkille.
        Oli kuulemma tullut kylmä, joten oli ruoja mennyt saunaan, eikä ehtinytkään poiketa meille.
        Meillä olikin kyllä hyvin lämmitetty sauna, jossa Joulupukinkin saattoi uskoa viihtyneen liian kauan.

(viihtyihän siellä Isä ja Äitikin aina pitkään, sen jälkeen kun mukelot olivat lähetetty pirttiin)

No, oli pukinketale sentään jättänyt lahjat.
        Sehän olikin pääasia.

Minä sain joka pojan toivelahjan, jollaista en olisi unissanikaan osannut toivoa.
        PUUKON. Kauniin, pienen puukon, jonka kahva oli oikein kauniisti muotoiltu ja messinkiheloitettu.
        Kaunotar, jonka Tuppikin oli koristeltu kuvioin ja siinä oli nahkaiset tupsut heilumassa tupen päällä.
        Tupen alaosassa oli myöskin messinkinen käyrä kärki.
        Se oli kertakaikkiaan MAHTAVA PUUKKO. Kaunein koskaan näkemäni Puukko.
        Parasta siinä oli, että se oli oikeastikin terävä.

Istuimme sisaren kanssa puuarkun kannella ihailemassa lahjaani.
        Hänkin halusi katsella sitä lähempää, ottaen sen väkisin kädestäni.
        Minäkö moisesta suutuin ja tempaisin puukkoa häneltä takaisin.
        Tuppi tuli minulle ja Puukko jäi sisarelleni.

Tämä tulisielu tuikkasi puukon polveeni pystyyn, niin että napsahti.
        Haavahan siitä tuli ja verta sekä huutoa piisasi yhdelle Aattoillalle.
        Vaikka ei se niin pirskatisti edes oikeesti sattunut.

Sisaren pakotettiin pyytämään minulta anteeksi kaulasta kiinni ottaen.
        Sen Hän tietysti, käskettynä, tekikin.
        Minäpä en mielessäni moista törkeyttä anteeksi antanutkaan.

Puuarkusta otin pienen hella-klapin josta aloin vuolla Sisarelleni kostoa, sillä uudella terävällä Puukollani.
        En aluksi oikein edes tiennyt, mitä olin tekemässä.
        Kuitenkin jotakin keljun kamalaa,.
        Se oli sisäinen pakko.

"Taiteellinen sielunmaisemani löysikin siitä klapin sisuksesta puunuken, jossa oli oksasta muotoutunut irvistävä naama. (sellaisen minä siinä ainakin mielessäni näin)
        Ilmetty Pirullisen Sisaren pärstä siinä irvisteli.

Saatuani teokseni valmiiksi kovan jukertamisen tuloksena, aiheuttaen paljon lastuja hellan sytykkeiksi, ojensi aikaansaannoksen "rakkaalle" Sisarelleni, kertoen sanallisesti teokseni taiteellisen sanoman yksityiskohdat.
        Jostakin syystä Hän ei lämmennyt lahjalleni, vaan heitti sen poöydälle, missä Kahvikuppi lensi lattialle, menettäen korvansa.

Isäkin jo nauroi illan tapahtumille, hoksatessaan asiayhteyden, Äidin vielä siunaillessa kurittomien kakaroitten touhuja ja surren kahvikupin rikkoutumista.

Tällaisessa yleisessä Rauhan ja Rakkauden merkeissä päättyi meidänkin perheen Jouluaatto.
        Nukkumaan mentiin siskonpetiin, nukkuen autuaan unta.
        Olihan Jouluyö.

"Tase pappa"

Kiitos tarinastasi ja ennenkaikkea siitä että otat tähän ketjuun osaa.
        Kuitenkin on niin että isot kirjaimet ja jotkut sananvalintasi saavat minut epäluuloiseksi.
        Joulutunnelmani ei nouse tästä.
        H.

• suksi ei luista

Kiitän sain aivan kyyneleet silmiin kun muistan vanhaa aikaa, aikaa joka on vielä muistoissa koskaan palaamatta.

Onnea vain muistisi jatkoissa, minulla ne vielä ovat kaksi vuotiaasta lähtien ja on paljon pätkiä joita en haluaisi muistaa.

Musiikkini ei ole perussuomalaisten mieleen.

• tässä ajassa..

• tässä ajassa.. kirjoitti:

Jos kuitenkin yhden melodin.....

http://www.youtube.com/watch?v=RorO5WHC_WQ

"tässä ajassa.."

Kiitos laulusta, otan sen henkilökohtaisesti minulle.

Tommyn tiesin jo Tom, Mick ja Maniacsien ajoilta.
        Sissel Kyrkjebø oli ihan uusi tuttavuus.
        Taidanpa etsiä häntä enemmänkin netistä, kaunis, kirkas ääni.
        Äläkä sinä huoli, minä olen perusdemari, nyt tilapäisesti Perussuomalaisten kannattaja. Meidän Demarimme ovat tulleet hulluiksi, ansaitsevat itselleen kunnon katastrofin. Tosin, minusta voi kyllä nyt tulla helposti Perussuomaisten kiihkeä jäsen.

H.

• näissä ajoissa..
        hunksz kirjoitti:

"tässä ajassa.."

Kiitos laulusta, otan sen henkilökohtaisesti minulle.

Tommyn tiesin jo Tom, Mick ja Maniacsien ajoilta.
        Sissel Kyrkjebø oli ihan uusi tuttavuus.
        Taidanpa etsiä häntä enemmänkin netistä, kaunis, kirkas ääni.
        Äläkä sinä huoli, minä olen perusdemari, nyt tilapäisesti Perussuomalaisten kannattaja. Meidän Demarimme ovat tulleet hulluiksi, ansaitsevat itselleen kunnon katastrofin. Tosin, minusta voi kyllä nyt tulla helposti Perussuomaisten kiihkeä jäsen.

H.

Minua ei Suomi sinänsä enää kiinnosta kylläkin talous- sijoitus mielessä.
        Perussuomalaisissa on kyllä hyvääkin, katsoessa ihmisten liikkuvuuden maailmassa. Pitäisi katsoa kuinka sen USA:ssa.

Sissel on kaunis norjalainen.

• 50-luvulla, faijan rakentama rintamamiestalo ei täyttänyt, lähimainkaan, nykyisiä standardeja,
      lukuun ottamatta hyvin ilmastoitua rakennetta, eli Hometta ei esiintynyt. Villasukkien tarvetta vain.

Eikä talossa Öljyllä läträtty, tervaspuilla vain lämmitettiin.
      Terva on hauska aine, se nokeaa savupiiput tehokkaasti sisäpuolelta koska puulämmitteinenkeskuslämmityskattila säätyi kaksimetallikierukan ohjaamalla ilmaluukulla.
      Palamistapahtuma oli epätäydellinen.
      Kierukkaa sääti veden lämpötila.
      Ja se laite oli kaukana tarkkuuselektroniikasta.
      Johannes Kepler ei olisi sen avulla löytänyt lähimetsäänkään.
      Joten Joulun alla syttyi noki palamaan talomme savupiipussa.
      Faija komensi perheen pihalle, ilman kirvestä, ja sieltä ihailimme kymmenmetristä lieskaa.
      Tunne oli kun olisi katsonut Kuuraketin tunkeutumista väärään suuntaan.
      Faija kävi välillä tunnustelemassa josko piippu sytyttäisi koko talon palamaan.
      Eipä sytyttänyt, faijan sotakaveri oli talkoissakin, kännissäkin, osanut asiansa. Ammattitaitoinen Muurari.
      Sotahommissakin oli kunnon tykkimies, raketteja kun ei meillä ollut, silloin vielä.
      H.

• Paperiteollisuuskylämme naapurikylällä oli firma nimeltään: Kauko.
      Oliskohan ollut Kaukomarkkinat tai jotain.
      Niihin aikoihin asui meillä alivuokralaisina kaksi SM-tason hiihtäjää, toinen oli muistaakseni yhdistetyssä. Opiskelivat tehtaan koulussa Sellunpuristajaksi tms.
      Huom! Siihen aikaan eivät mestaritkaan rypeneet rahassa.
      Hiihtivät Järvisen jumalattoman hienoilla puu-suksilla.
      Ja minä sain heiltä yhtenä Jouluna lahjaksi kahdet käytetyt!!!
      He kun olivat huomanneet minun hiihtävän vähän tosissani.
      Faija takavarikoi ne heti mutta antoi käyttää annostellen.
      Jaloissani ne tuntuivat Helinä-keijun kevyiltä, ties vaikka helisivätkin pakkaslumella.
      Yhdellä lenkillä katkesi parista toinen kärjestään.
      Faija vei sen Kaukolle, josta se parin viikon päästä tuli hienosti kokoon liimattuna ja eheänä takaisin.
      Takaraivooni oli kuitenkin liimautunut kuvat muinaisesta iltamäenlaskusta ja hyppääjien hurjista etunojista. Kankkonen oli silloin Kirjosen kanssa 49,5 metrin ennätyksillään mäkemme kunkkuja.
      Jonnekin 25 metriin minä putosin, pomppasin vajaaseen neljäänkymppiin ja olin tajuton.
      Kymmenen minuuttia ja kaverit saivat minuun sen verran eloa että pystyin nilkuttamaan kotiin.
      Suksia jouduin kantamaan, ne eivät oikein kestäneet kunnon alamäkeä.
      Faija laittoi minut kahden kuukauden suksikaranteeniin koska niistä suksista ei enää tullut kalua, joten yksi pari oli enää jäljellä.
      Mitä lie Maaliskuuta kun faija otti puhutteluun ja sanoi sen jälkeen että toinen pari on valmiina Autotallinovella.
      Minä, vähän arasti siihen, että harjoitusladulla on aikasti rankkoja mäkiä, yhdestä niistä hyppääkin vähän?
      Tunnin verran taisi faija naureskella, käski kuitenkin minut ensin ylös, ulos ja lenkille.
      H.

• Söpö kuoli kesällä, autotallin vanerilevyjen takaa sen löysin.
      Vanerilevyt olivat tarkoitettu yläkerran yläpohjiin.
      Misukaltani oli kakatkin tulleet ulos, ja hän oli ihan kovakin.
      Lapsuuden kotipihan takaosaan sen hautasin, äiti antoi vanhan räsymaton peitteekseen.
      Se on yksi paikka mihin osa tuhkastani ripotellaan, varoen että nykyinen omistaja ei huomaa.
      Mutta ei siksi että se oli Kissa, vaan siksi että se oli osa lapsuuttani.
      Seuraavana Jouluna vein sinne palavan kynttilän.
      Olin silloin vielä pahuksen romantikko. Kalkkikivilaatankin laitoin kattamaan.
      Äitini itki eniten, faija ei tietenkään, hän oli jo paljon haudannut.
      H.

• Olipa taas kerran Joulu, sinä jouluna olin jo vähän vanhempi 16v ihan.
      Ja Joulupukki joutui kylällä ojaan autollaan.
      Poroista en osaa sanoa.

Se oli aikaa jolloin kylällämme ei vasikoita ollut montaakaan. Valkjärveltä, sieltä ihqu Karjalasta oli jokunen perhe halunut asuinpaikakseen mukavan pellonreunan peltoineen.
      Vaimo oli kai jo niin urautunut että uutta uraa ei tehtaalta halunut vaan jotain kouriintuntuvampaa. Saattoi olla yliseksuaalinenkin, tiedä häntä.
      Ja niin asuivat he kylämme takahakamailla vasikoiden.
      Vähän sitä lehmää teollisuuspaikkakunnalla kyllä ihmeteltiin.

Ai niin..
      Me pojjaat menimme tietysti Pukkia auttamaan, nuori oli Pukki joten ymmärsimme hyvin miksi hänellä oli tekoparta kaulansa ympärillä, ei ollut hänellä vielä Amisviiksiäkään, mutta miehekkäästi haisi hän viinalta. Joku kavereista tunnisti ja arveli hänen käyneen faijansa kätköillä, faijansa kun tunnetusti poltti viinaa ja miksi heillä oli varaa ostaa auto.
      Hiiop! ja Hiiohoi! Nousi auto ojasta ja Pukki jatkoi hätääntyneenä matkaansa.

Me emme siis vasikoineet, ja se oli hyvä, Uuutenavuotena juhlittiin viiden ilmaisen pullon voimin.
      Joku meistä taisi sortua allikkoonkin, minä en muista kuka.
      H.

• Tsau.

;)))joulutarina tämäkin. Ei liity varsinaisesti lapsuuteeni vaan aikuisuuteen. Asuimme aviomieheni kanssa vielä silloin omissa kodeissamme virallisesti. No hänen asuntonsa oli lähellä minun kotiani. Joten käytännössä sitten se meni niin että, asuimme meillä kaikki siis myös koiramme. Kaikki samassa läjässä. Ensimmäisenä yhteisenä jouluna mieheni sai sitten idean..että, paistetaankin tuo kinkku siellä hänen asunnossaan..ettei tule tätä rasvan käryä..laitettiin sitten yötä vasten tuo kinkku uuniin..aamulla kumpikin autuaasti unohdimme koko kinkun...toinen koiristamme kuitenkin tuli herättämään ja ulvomaan..että, nyt noustava ylös...ilman tätä pentukoiramme valppautta tuo kinkku pahus olisi kyllä palanut piloille...Ihan kun oli aavistanut että, KINKKU palaa piloille...en voi uskoa että, koiralla on näin hyvä haju-aisti kuitenkaan;)) Tästä tarinasta syntyi eräänlainen legenda koirapuistoystäviemme kesken...Koiramme oli sen jälkeen aina sankarikoira joka oli pelastunut sentään KINKUN;))) hemmetti ikävä näitä höhheleitä vieläkin...

Tsau:Friidu

• "Tsau"

Salainen ihailijani.
        Joulu on pienten lasten aikaa, ja sitä koskee aloituksenikin.
        Epäsäätyiset avioliitot, koiruuksineen eivät ihan osu kohdalleen.

• Tsau.
        hunksz kirjoitti:

"Tsau"

Salainen ihailijani.
        Joulu on pienten lasten aikaa, ja sitä koskee aloituksenikin.
        Epäsäätyiset avioliitot, koiruuksineen eivät ihan osu kohdalleen.

;))) okey ...vai epäsäätyiset avioliitot;))) tässä sitten tarina aivan uusi joka tapahtui viime sunnuntaina. Olimme kundin kanssa saaneet ensimmäisen kerran kutsun Zjednoczenie Polskie w Helsingforsie Katoliselin kirkon tiedäthän tuon Kirkon Tehtaankadulla sinne kappeliin. Ystäväni on puolalainen nainen ja myöskin iso-äiti.. Itselleni nyt jouluntunnelmaan ihan pääsin hänen pikkutyttönsä (lapsenlapsi) kun tämä 4 v. kapusi syliini turvaan..tilaisuuten kun oli kutsuttu ajatella myös Swiety Mikolaj eli suomeksi joulupukki...ennekun joulupukki saapui tunsin kuinka hän jännitti ja puristi lujaa käsiäni...: kuiskasin hänelle..oohh..joulupukki tulee minua jännittää ainakin...johon tämä urhea neitokainen: Minua ei jännitä!;))) lapset, miehet ja koirat ovat kaikki ihan samanlaisia....

Tämä yhdistys muuten Suomen vanhempia ulkomaalaisille perustettuja yhdistyksiä Helsingissä perustettu 3.4 .1917;))) tuolloinhan täällä oli paljon puolalaisia Venäjän tsaarinaikaisia sotilaita jotka olivat tänne pakko-värjättyjä asuivat pääosin täällä ja Turussa;))) Historia on mielenkiintoista aina... meillä suomalaisilla on varsin paljon historiamme kuluessa ollut yhteyksiä myös Ruotsivallan aikana Puolaan...meillä on varsin värikäs historia itsellämme suomalaisina..;))) Eurooppaan..ollut tuolta 1200-luvulta saakka...

Tsau:Friidu se dorka (salainen ihailijasi;)))

• Tsau. kirjoitti:

;))) okey ...vai epäsäätyiset avioliitot;))) tässä sitten tarina aivan uusi joka tapahtui viime sunnuntaina. Olimme kundin kanssa saaneet ensimmäisen kerran kutsun Zjednoczenie Polskie w Helsingforsie Katoliselin kirkon tiedäthän tuon Kirkon Tehtaankadulla sinne kappeliin. Ystäväni on puolalainen nainen ja myöskin iso-äiti.. Itselleni nyt jouluntunnelmaan ihan pääsin hänen pikkutyttönsä (lapsenlapsi) kun tämä 4 v. kapusi syliini turvaan..tilaisuuten kun oli kutsuttu ajatella myös Swiety Mikolaj eli suomeksi joulupukki...ennekun joulupukki saapui tunsin kuinka hän jännitti ja puristi lujaa käsiäni...: kuiskasin hänelle..oohh..joulupukki tulee minua jännittää ainakin...johon tämä urhea neitokainen: Minua ei jännitä!;))) lapset, miehet ja koirat ovat kaikki ihan samanlaisia....

Tämä yhdistys muuten Suomen vanhempia ulkomaalaisille perustettuja yhdistyksiä Helsingissä perustettu 3.4 .1917;))) tuolloinhan täällä oli paljon puolalaisia Venäjän tsaarinaikaisia sotilaita jotka olivat tänne pakko-värjättyjä asuivat pääosin täällä ja Turussa;))) Historia on mielenkiintoista aina... meillä suomalaisilla on varsin paljon historiamme kuluessa ollut yhteyksiä myös Ruotsivallan aikana Puolaan...meillä on varsin värikäs historia itsellämme suomalaisina..;))) Eurooppaan..ollut tuolta 1200-luvulta saakka...

Tsau:Friidu se dorka (salainen ihailijasi;)))

"Tsau"

Yleensä naiminen tähtää yhteiseen sänkyyn.
        Katynin metsä sai aikaan kaipauksen kyyneleitä.
        Vauvojen kaipausta ainakin.

Kulta pieni lopettaa nyt tuon epäsuomalaisen jaarituksen ja alkaa keskittymään Suomalaisiin ihmeisiin, ei ku ihmemiehiin. Joulu on tulossa ja Pukkikin on meiltä.
        Mutta maltillisesti.
        H.

• Tsau.
        hunksz kirjoitti:

"Tsau"

Yleensä naiminen tähtää yhteiseen sänkyyn.
        Katynin metsä sai aikaan kaipauksen kyyneleitä.
        Vauvojen kaipausta ainakin.

Kulta pieni lopettaa nyt tuon epäsuomalaisen jaarituksen ja alkaa keskittymään Suomalaisiin ihmeisiin, ei ku ihmemiehiin. Joulu on tulossa ja Pukkikin on meiltä.
        Mutta maltillisesti.
        H.

;))) emme kato voi.. uusi ihailija mullakin Brasiliasta saakka asustaa Rio De Janeirossa odottaa vaan että, oppisin sitten skrivamamaan espanjan-portugalia;))) toinen Italiainen mies joka asuu Lontoossa sillä pitäis skrivaa niinku englanniks...ja entinen nuoruuden suuri rakkaus nyt sitä mieltä että, meidän kuuluisi asua Mexikossa loppu-elämä ei täällä Suomessa. Valinut kuulemma aina väärän miehen rinnalleni;))) Mut mä en usko..enää. Kaikki tää ihan siks...et meikäläisen kuva niinku omassa facbookissa...mut mä oon ihan syytön tähän sotkuun;))) Sinähän tunnet minut...en sählää tarkoituksella koskaan..;))) joten tämä Puola juttu...on ihan rauhallista...vielä...;))) en tunne nyt ku muutaman vaa vielä... Ihan totta..

Tsau:Friidu

• Juttelin viimeviikolla veljeni kanssa, ja muisteltiin Joulujakin, hän kertoi minulle jutun jota en muista yhtään, broidi on 3v. nuorempi:

Jouluaattona iskä oli laittanut minut lämpimiin vällyihin, olisinkohan ollut 1-2 v?
      Ja vei minut tien varteen.
      Ja sieltä tulla köpötteli Joulupukki keppeineen.
      Pukki katsoi minua ja purskahti itkuun, Pukin vaimo oli samaan aikaan laitoksella.
      Minä olin jo lentänyt maailmalle kun äiti kertoi tarinan broidille.
      Faija oli ottanut jokusen paukun Pukin kanssa ja ikkaisi keittiön pöydän ääressä, johon äiti oli tokaissut: No, siinä on mulla sotasankari!
      Uskonkin että sotasankarit itkivät yhdessä, kerrankin hyvän asian puolesta.
      H.

• Joulupäivä tuntui joskus pahuksen tylsältä.
      Joten Luistimet naulasta ja kaukalolle.
      Ja olihan siellä taaskin muita tylsistyneitä.
      Luistimeni olivat jo aikasti paljon kärsineet, siihen aikaan ei ollut kärjessä metallikoviketta vaan vissiin jonkinlainen kovetettu, paksu, nahkaosa.
      Oikean jalan luistinparka oli saanut tuta jo monta lyöntilaukausta, elikkästen lämäriä ja alkanut antaa periksi, kastunutkin kun usein oli.
      Ja niinpä sitten pakkina peruuttelin hissukseen ja odotin että saan torpata hyökkääjän ketoon, vaan se pirunen laukoi suoraan siihen pehmeään kohtaan ja kovaa.
      Loppujoulu menikin sitten ontuessä ja hyppiessä yhdellä jalalla.
      H.

Lapsuudenaikaan ja ehkä vieläkin, oli kylällä aamupostinkanto, jossain 04.00 -06.00.
      Tulipa tuota tointa hoidettua itsekin 14-15v.
      Faijani, sähköasentaja, rakenteli yhtenä talvena kolmen lampun vilkkuvalon.
      Siihen aikaan ei LED: eillä vaan ihan hehkulampuilla jotka värjäsi jollakin lakkamaalilla.
      Vihreä, Sininen ja Punainen.
      Kolmen raamatun kokoinen "taikalaatikko" ohjasi Lamppujen syttymistä, kyljessä oli säädin jolla saattoi nopeuttaa valojen vaihtumisnopeutta.
      Autotallista siitä lähti ulkokäyttösähkökaapeli lamppuihin, jotka faija nosti pitkällä kepillä Koivunoksaan killumaan.

Katuvaloja oli hintsusti, ja ne eivät Joulunallakaan olleet yöllä päällä. Muistaakseni ne kytkettiin päälle 06.00 kun porukka alkoi lähteä töihin tehtaalle.
      Mutsi, tietysti, kaikki postinkantajat kun tunsi, koska kantoi postia itsekin, kutsui joku Joulupäivä ystävän kylään, naisen.
      Ja hän kertoi iloisena kuinka mukavaa oli kääntyä meidän tiellemme, aika pitkälle senlaiselle, ja nähdä jo kaukaa pimeyden keskellä loistavan valot jotka saivat hanget vaihtamaan väriään.
      H.

Tapahtuipa taas kerran ja taas niinä päivinä että Joulu lähestyi. Olin 12v.
      Pyytämättä ja yllättäen ja eka kerran, otti isä minut mukaan tehtaalle, sähkömiesten verstaalle.
      Hän otti esiin tulevan Joulun lahjani, vielä puolitekoisen Ilmakiväärin.
      Siinä ei vielä ollut tukkia joten isä kiinnitti sen Ruuvipuristimeen.
      Viidenmetrin päässä oli kakkosnelosenpätkä johon oli koverrettu pieni kolo ja kolon päälle liimattu kakskytäpenninen.

Luftari oli suunniteltu hauleille, haulit oli faija ottanut, purkamalla vanhoja kuula-laakereita.
      Samankokoisia olivat kun silloin erätarvikekaupoissakin myytävät, Haulikoita varten.
      Vaan faijan haulit olivat tietysti erityisen kovaa kamaa, mitä lie erikoisterästä.
      Mäntäkammion perässä oli kara, josta vetämällä isä viritti aseen. Hauli pudotettiin päällä olevasta reiästä ja reikä suljettiin jollain vipujutulla, en enää muista tarkemmin, nahkaläppä siinä kuitenkin oli.
      BÄNG! ja kolikossa oli haulin mentävä reikä.
      Olin jo silloin aloitellut, kirjaston avulla, "sotahistorioitsijan" urani joten tiesin mikä kivääri on. Joten faijan Joululahja oli siihenastisista, tietysti, paras.

Hauleja myytiin siihen aikaan niin isoissa erissä että taskurahani eivät niihin riittäneet.
      Joten kesällä keksin että muovailuvahasta voi pyöritellä palloja.
      Ammuin senlaisella alas jonkun tintin pihakoivusta, vaan en huomannut että vastapäisen naapurin yläkerranikkunasta katseli talon vanha emäntä.
      Hyvä luoja sitä huutoa ja metakkaa!

Seuraavana talvena liityin urheiluseuran ampumajaostoon.
      Pienoiskivääri oli aseeni ja menestykseni kohtalainen.
      Armeijassa tuli Kultainen ampumamerkki ja käsky tarkka-ampujakoulutukseen.
      Armeijan kisoissakin olin kohtalainen. Porukassa voitimme Parolan kilven, Armeijan mestaruuden.
      Kaikkea se Joulu saakin aikaan.
      H.

• Yhtenä Jouluna paljastui paketista Melodica, siihen aikaan se oli uutuus, veljen paketista lasten Klarinetti.
      Se Joulu ei ihan hiljaisesti mennyt, jostain syystä emme saaneet ottaa nitää mukaamme Tapaninpäivän perinteiselle sukulaisvierailulle.
      Molemmat vanhempani olivat erittäin musikaalisia vaikka ei mitään pelejä soittaneetkaan, mutta hyvä äänisiä laulajia.
      Hänen mittansa täyttyi ensin ja hän opetti meille joitakin sointuja jotka sopivat soittimiemme kanssa yhteen. Mitään melodioita ei meiltä irronnut, mutta kirkkouruilta se vähän kuulosti.
      H.

Alkutalvesta järjestettiin meillä iltamäenlaskukisat.
      Pimeetä oli ja valonheittimet, ulkoroihut ja muuta tulet valaisivat mäkeä ja katsoma-alueita.
      Musiikki raikasi.
      Joku Kirjonen tai Kärkinen siellä hyppäsi ja pikkupoika oli ihan haltioissaan (Mitä vuosikymmen myöhemmin joutui katumaan).

Iän vähyyden vuoksi vuoli isä pojalle "mäkihyppysuksen" ja liimasi siihen pahvista hyppääjän, sinivalkoinen pipokin oli värjätty hienosti. Taisi olla jotain 30 senttiä pitkä.
      Paras kaverini tuli kerran katsomaan ja viikon päästä tuli oman suksensa kanssa.

Hienoin kisamme oli Joulupäivänä, faija laittoi pieniä steariinitulia mäen ympärille ja upotti lumeen pari taskulamppua valaisemaan mäkeämme.
      Laittoi levariradion kaiuttimen keittiön ikkunasta kuulumaan, ja soitti Joululauluja kun me kisattiin.
      H.

Tapahtui yhdenkin Joulun alla että oli jo aikainen Jouluaattoaamu, 06.00, ja äitini tuli pihaan polkupyörällään ja kaatui niin että tyhjä postilaukku tarakalla vain lepatti.
      Tuplaikkunoiden takaa seurasimme että siinä äiti kiemurtelee pihalla kun hämmentynyt mustekala, ja suu levällään.
      Vähän ajan kuluttua pääsi äiti jaloilleen ja lykkäsi pyörän pyörätelineestä vähän ohi, ja niin ne taas kaatuivat.
      Pyörä jäi penkkaan mutta mutsi pääsi sisälle, ja kaatui taas, lumisine kenkineen keittiön lattialle.
      Koko vaimo oli niin luminen että isä kantoi hänet verannanrappusille ja rapsutti luudalla lumet pois. Äiti nukkui sitten parisen tuntia.
      H.

Eilen tuli kerrottua tarina postinkantajan Joulusta, jolle aina oli Jouluaattoaamuna tarjolla kystäkin ja runsaasti kyllä.
      Pientä Joululahjapakettia ja mukillinen kuumaa, heevetti! vähintään puolella postilaatikoista.
      Minulla oli ilo ja vähän kunniakin kantaa aamupostit kahtena vuonna, 1964 ja viis.
      Eli 14 ja 15 vuotisena. Mopolla kuljetin. Aikuisilla kantajilla oli kait muuta tekemistä.
      14v. olin jo tutustunut jumalten juomaan, kotitekoisella Kiljulla ja jokusella halvalla viinillä.
      Mutta tehtaalla oli silloin Pirtutehdas. Sellunkeiton liemestä sitä tislattiin ALKO:n Rajamäen tehtaille. Lähin viinakauppa oli Mäntässä.
      Kierroksen jälkeen tulin kotiin ja viimeinen minkä muistan oli faijan sanat: Eivätkö ne perkuleet tajunneet että poika on vielä nuori.
      Kun heräsin, veli oli veljellinen ja antoi minulle Mantelin. Niin kuivan että se ei ollut Riisipuuroa nähnytkään.
      Manteli ei maistunut. Äidin hellä katse ja Mehu lämmitti. Minä vähän muistelen isän katsoneen minua ylpeänä.
      H.

50-luvulla, faijan rakentama rintamamiestalo ei täyttänyt, lähimainkaan, nykyisiä standardeja, lukuun ottamatta hyvin ilmastoitua rakennetta, eli Hometta ei esiintynyt. Villasukkien tarvetta vain.
      Terva on hauska aine, se nokeaa savupiiput tehokkaasti sisäpuolelta koska puulämmitteinenkeskuslämmityskattila säätyi kaksimetallikierukan ohjaamalla ilmaluukulla.
      Faija komensi perheen pihalle, ilman kirvestä, ja sieltä ihailimme kymmenmetristä lieskaa.
      Eipä sytyttänyt, faijan sotakaveri oli talkoissakin, kännissäkin, osanut asiansa. Ammattitaitoinen Muurari. Sotahommissa oli kunnon tykkimies, raketteja kun ei meillä ollut, silloin vielä.
      H.

Molemmat vanhempani olivat erittäin musikaalisia vaikka ei mitään pelejä soittaneetkaan, mutta hyvä äänisiä laulajia.
      H.

Alkutalvesta järjestettiin meillä iltamäenlaskukisat.
      Pimeetä oli ja valonheittimet, ulkoroihut ja muuta tulet valaisivat mäkeä ja katsoma-alueita.
      Musiikki raikasi.

Iän vähyyden vuoksi vuoli isä pojalle "mäkihyppysuksen" ja liimasi siihen pahvista hyppääjän, sinivalkoinen pipokin oli värjätty hienosti. Taisi olla jotain 30 senttiä pitkä.

H.

Tapahtui yhdenkin Joulun alla että oli jo aikainen Jouluaattoaamu, 06.00, ja äitini tuli pihaan polkupyörällään ja kaatui niin että tyhjä postilaukku tarakalla vain lepatti.
      H.

Eilen tuli kerrottua tarina postinkantajan Joulusta, jolle aina oli Jouluaattoaamuna tarjolla kystäkin ja runsaasti kyllä.
      H.

• 50-luvulla, faijan rakentama rintamamiestalo ei täyttänyt, lähimainkaan, nykyisiä standardeja, lukuun ottamatta hyvin ilmastoitua rakennetta, eli Hometta ei esiintynyt. Villasukkien tarvetta vain.
      Eipä sytyttänyt, faijan sotakaveri oli talkoissakin, kännissäkin, osanut asiansa. Ammattitaitoinen Muurari. Sotahommissa oli kunnon tykkimies, raketteja kun ei meillä ollut, silloin vielä.
      H.

Paperiteollisuuskylämme naapurikylällä oli firma nimeltään: Kauko.
      Oliskohan ollut Kaukomarkkinat tai jotain.
      Niihin aikoihin asui meillä alivuokralaisina kaksi SM-tason hiihtäjää, toinen oli muistaakseni yhdistetyssä. Opiskelivat tehtaan koulussa Sellunpuristajaksi tms.
      Huom! Siihen aikaan eivät mestaritkaan rypeneet rahassa.
      Hiihtivät Järvisen jumalattoman hienoilla puu-suksilla.
      Ja minä sain heiltä yhtenä Jouluna lahjaksi kahdet käytetyt!!!
      He kun olivat huomanneet minun hiihtävän vähän tosissani.
      Faija takavarikoi ne heti mutta antoi käyttää annostellen.
      Jaloissani ne tuntuivat Helinä-keijun kevyiltä, ties vaikka helisivätkin pakkaslumella.
      Yhdellä lenkillä katkesi parista toinen kärjestään.
      Faija vei sen Kaukolle, josta se parin viikon päästä tuli hienosti kokoon liimattuna ja eheänä takaisin.
      Takaraivooni oli kuitenkin liimautunut kuvat muinaisesta iltamäenlaskusta ja hyppääjien hurjista etunojista. Kankkonen oli silloin Kirjosen kanssa 49,5 metrin ennätyksillään mäkemme kunkkuja.
      Jonnekin 25 metriin minä putosin, pomppasin vajaaseen neljäänkymppiin ja olin tajuton.
      Kymmenen minuuttia ja kaverit saivat minuun sen verran eloa että pystyin nilkuttamaan kotiin.
      Suksia jouduin kantamaan, ne eivät oikein kestäneet kunnon alamäkeä.
      Faija laittoi minut kahden kuukauden suksikaranteeniin koska niistä suksista ei enää tullut kalua, joten yksi pari oli enää jäljellä.
      Mitä lie Maaliskuuta kun faija otti puhutteluun ja sanoi sen jälkeen että toinen pari on valmiina Autotallinovella.
      Minä, vähän arasti siihen, että harjoitusladulla on aikasti rankkoja mäkiä, yhdestä niistä hyppääkin vähän?
      Tunnin verran taisi faija naureskella, käski kuitenkin minut ensin ylös, ulos ja lenkille.
      H.

• Söpö kuoli kesällä, autotallin vanerilevyjen takaa sen löysin.
      Vanerilevyt olivat tarkoitettu yläkerran yläpohjiin.
      Misukaltani oli kakatkin tulleet ulos, ja hän oli ihan kovakin.
      Lapsuuden kotipihan takaosaan sen hautasin, äiti antoi vanhan räsymaton peitteekseen.
      Se on yksi paikka mihin osa tuhkastani ripotellaan, varoen että nykyinen omistaja ei huomaa.
      Mutta ei siksi että se oli Kissa, vaan siksi että se oli osa lapsuuttani.
      Seuraavana Jouluna vein sinne palavan kynttilän.
      Olin silloin vielä pahuksen romantikko. Kalkkikivilaatankin laitoin kattamaan.
      Äitini itki eniten, faija ei tietenkään, hän oli jo paljon haudannut.
      H.

Yhtenä Tapaninpäivänä tunsin syöneeni hyvin.
      Ylämäessä jokaiset valmentajani olisivat kehuneet reisilihaksiani.
      Vaan ei olut ainuttakaan lapsivalmentajaa silloin.
      Silloin ei naishiihtäjäporukoita montaa ollut, varsinkaan 13v.
      30 lenkillä olivat Huhtalan veljekset ja v. Hakulinen jättäneet ylämäkeen omat merkkinsä.
      Minä en ollut paljoankaan kauniimpi. Jotenkin Kinkkuisampi vain.
      Harvat tyttöset eivät minulle hurranneet.
      H.

Juttelin viimeviikolla veljeni kanssa, ja muisteltiin Joulujakin, hän kertoi minulle jutun jota en muista yhtään, broidi on 3v. nuorempi:

Jouluaattona iskä oli laittanut minut lämpimiin vällyihin, olisinkohan ollut 1-2 v?
      Ja vei minut tien varteen.
      Ja sieltä tulla köpötteli Joulupukki keppeineen.
      Pukki katsoi minua ja purskahti itkuun, Pukin vaimo oli samaan aikaan laitoksella.
      Minä olin jo lentänyt maailmalle kun äiti kertoi tarinan broidille.
      Faija oli ottanut jokusen paukun Pukin kanssa ja ikkaisi keittiön pöydän ääressä, johon äiti oli tokaissut: No, siinä on mulla sotasankari!
      Uskonkin että sotasankarit itkivät yhdessä, kerrankin hyvän asian puolesta.
      H.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      84
      3369
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2807
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2336
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2298
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2231
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2216
    7. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2053
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2037
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1944
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      108
      1872
    Aihe