Suhteeseen skitsofreenikon kanssa?

Nea-17

En tiedä onko tämä oikea palsta parisuhdejutuille, mutta kirjoitan silti... Olen vähän uupunut.. Poikaystävälläni on skitsofrenia ja kova luonne. Johtuuko hänen narsistinen/omistushaluinen ja mustasukkainen luonne tästä skitsofreniasta vai onko se ihan eri "sairaus"?

Hän on ulkomaalainen (Kosovosta) ja siksi välillä on vaikea ymmärtää hänen tilaa.

Hän osaa olla todella romanttinen, hurmaava ja karismaattinen (saa helposti uusia ystäviä), mutta huonoina kausina agressiivinen ja luulosairas kontrolloija. Ja silloin minä saa kärsiä.

Miten voisin suhteessa tehdä jotain hänen tilan hyväksi? En nimittäin jaksa hänen huonoja kausia... menetän kaverit ja kaikki!

6

475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miehen tulisi hakea terapiaa. Ei ole oikein, että hän alkaa kontrolloida sinua. Hänen pitäisi saada puntaroida elämäänsä jonkun asiantuntevan ihmisen kanssa ja alkaa ottaa rennommin suhteessa sinuun.

Sano miehelle suoraan, että hän menettää sinut, ellei ala toimia rakentavammin ja kohdella sinua kunnioittavammin.

• 25

Ei kuulosta ollenkaan hyvältä. Tuollaiset suhteet voivat päättyä tosi huonosti. Aika ei tule ainakaan parantamaan tilannetta.

• ilmoittele.

Ootteko nähneet Seppoani? Muutama yö sitten se heräsi kainalostani ja hoki niuvanniemeen, niuvanniemeen, niuvanniemeen ja läksi ulos. Sen jälkeen en ole Seppoani nähnyt.

Jos tiedätte jotain Sepostani, niin ilmoitattehan täällä. Minä menen nyt talleille lypsämään ori Eri Vieteriä.

• Titta1234

olen suhteessa skitsofreenikon kanssa ja meillä on mennyt 8kk ihan hyvin, välillä nahisteluja, siis normaaleja, joita kaikilla on, mieheni saattaa olla ns. "normaali" monta päivää mutta yleensä aamuisin ja päiväunien jälkeen hieman harhainen...mieheni on myös mustasukkainen ja omistushaluinen, mutta se on pysynyt aisoissa...huomaan, että luonteeni tässä asiassa helpottaa paljon...olen tosi rauhallinen ja välilä on sellaisia juttuja että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...onko poikaystävälläsi lääkitystä? miehelläni ei ole, koska hän ei omasta mielestä sairasta skitsofreniaa...

• cathe

Skitsofrenian oireet vaihtevat aika paljon sen potilaiden keskuudessa. Minulle joskus joku lääkäri sanoi että on niin monenlaista skitsofrenian oirekuvaa kuin sitä sairastavia ihmisiä.

Itse seurustelin 17-vuotiaana skitsofrenikon kanssa, hän sai hyvinä aikoina kaiken tuntumaan taivaalliselta, mutta toisaalta huonoina aikoina oli niin p****a ettei mitää rajaa. Hän oli todella mustasukkainen. Ajattelin aina että kun hän oppii tuntemaan minua niin hän oppii myös luottamaan minuun, eikä ole niin mustasukkainen ja vainoharhainen. No sitä päivää ei ikinä tullut, henkisen väkivallan rinnalle tuli fyysinen, ja siinä vaiheessa kun ihmiset ympärilläni tajusivat mitä tapahtuu he auttoivat minut hänestä eroon. Tuosta meidän suhteesta on jo 7 vuotta, mutta niin pahat arvet jätti että käyn edelleen terapiassa.

Toisaalta tiedän pariskunnan, jotka ovat olleet jo kahdeksan vuotta yhdessä. Miehellä on skitsofrenia. Nainen on minun hyvä ystäväni joten tiedän että heillä on asiat kunnossa ja hyvä suhde. Ei voi sanoa että se ei vaikuttaisi heidän elämäänsä, tottakai se vaikuuttaa, mutta mies ottaa lääkkensä ja he molemmat osaavat lukea miehestä mahdollisia alkavan psykoosin merkkejä.

Tosiaan en halua maalailla kauhukuvia tuolla minun pikku stoorilla, mutta halusin vain sanoa että kannattaa todella ottaa selvää sairaudesta. Miettiä haluatko, ja onko sinusta elämään elämää skitsifrenikon kanssa. Voit vaikka jutella poikaystäväsi ja hänen lääkärinsä kanssa poikaystäväsi sairaudesta. Tai voit mennä juttelemaan itseksesi ylipäätänsä skitsofreniasta vaikkapa terveydenhoitajalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      8
      2718
    2. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      163
      2620
    3. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      184
      2481
    4. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      12
      2004
    5. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      18
      1975
    6. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      54
      1818
    7. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      69
      1548
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      10
      1113
    9. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      68
      1109
    10. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      63
      970
    Aihe