Työmarkkinatuesta

sovittelua?

En nyt tiedä pääsenkö vähäksi aikaa työhön a) kokopäiväisesti, b) osa-aikaisesti, mutta kysyn nyt kuitenkin kun tuo Kela on jo kiinni tähän aikaan, että jos olen vajaan kuukauden kokopäiväisesti työssä (viikko, pari, tai vaikka koko kuu) tai sitten vastaavasti olen jatkossa töissä muutaman tunnin päivässä (viikossa 15 - 20 h) niin tunteeko työmarkkinatukijärjestelmä vastaavan sovitellun päivärahasysteemin kuin ansiosidonnainen.
Kokoaikaisessa tietenkin vaikuttaa, eli jos on yks kuu töitä, niin sitten taas jatkuu varmaan, mutta siis jos on vaikka nyt ensi viikosta jouluviikon loppuun töissä eli kolme viikkoa, niin miten se vaikuttaa työmarkkinatuen maksamiseen eli vaativatko sen palkkatodistuksen, eli jos palkka tulee sitten vasta tammikuun puolessavälissä, niin mitään työmarkkinatukiakaan ei voi maksaa vai eli jos mulla nyt tämän viikon lopussa olis työmarkkinatuesta kaks viikossa maksussa, niin saisko esim. ne kaks viikkoa heti kun ilmoittaa jouluviikolla, että työttömät päivät ja työpäivät.

Meinaan vaan, että jos jotain palkkatodistuksia vaativat, niin mullahan ei ole yhtään rahaa, edes tammikuun vuokran maksuun...

Eli siis onko työmarkkinatuessa soviteltuja päivärahoja, ja tarvitsevatko he palkkatodistuksen palkanmaksusta, jos täyttä päivää muutaman viikon. Toki 15 työtuntia/viikka taitaa olla palkkatodistuksen paikka?

KUKA TIETÄÄ!

Niin, huomenna soitan kuiteskii, ja odotan tilulilulei-soittoa kuunnellen, että asiakaspalvelija vapautuu...

12

542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

Tietysti palkkatodistukset vaaditaan. Jokainen tienatty euro vähentää työmarkkinatukea 50 sentillä eli sovittelu on siinäkin käytössä. Yli 2 viikkoa kestävä kokopäivätyö taas katkaisee työnhaun ja samalla työmarkkinatuen.

• joopa joo.

Onko noin - että kaks viikkoa?

No, minä nyt kuitenkin mielelläni sen kuukaudenkin kokopäiväisesti töissä olisin, kun se on kuitenkin enemmän rahaa kuin 411 e. Mutta se on sitten se, että kun tässä ollaan jo siinä vaiheessa, että jos tukien saaminen sitten sen palkkatodistuksen takia venyy, niin mulla ei ole rahaa maksaa vuokraa tammikuussa! Asumistukeenhan ei vaikutusta ole, jos on kyse lyhytaikaisesta pienestä tienestistä, tämän ovat sanoneet jo aikaisemminkin. Mutta se asumistuki ei koko vuokraan riitä!

Prööt.

• Hullu olet!
        joopa joo. kirjoitti:

Onko noin - että kaks viikkoa?

No, minä nyt kuitenkin mielelläni sen kuukaudenkin kokopäiväisesti töissä olisin, kun se on kuitenkin enemmän rahaa kuin 411 e. Mutta se on sitten se, että kun tässä ollaan jo siinä vaiheessa, että jos tukien saaminen sitten sen palkkatodistuksen takia venyy, niin mulla ei ole rahaa maksaa vuokraa tammikuussa! Asumistukeenhan ei vaikutusta ole, jos on kyse lyhytaikaisesta pienestä tienestistä, tämän ovat sanoneet jo aikaisemminkin. Mutta se asumistuki ei koko vuokraan riitä!

Prööt.

Prööt vaan, mene hmeessä töihin kuukaudeksi. Markkinatuesi katkeaa siksi ajaksi, tietenkin. Joudut ilmottautumaan työttömäksi uudelleen. Uusien hakemusten käsittely kestää 1 - 2 kuukautta, joten seuraavan kerran saat työmarkkinatukea aikaisintaan maaliskuussa. Työssäoloajaltasi saamasi kesälomarahat lasketaan tuloiksesi ja se vähentää uuden työmarkkinatuen rahaa alkupäässä. Lisäksi saat 7 päivän karenssin eli 7 14 päivää, ennen kuin voisit jättää uudet hakemukset käsittelyajat päälle. Joten koeta lainata jostain tammi ja helmikuun vuokra rahat.

• Hullu olet!
        Hullu olet! kirjoitti:

Prööt vaan, mene hmeessä töihin kuukaudeksi. Markkinatuesi katkeaa siksi ajaksi, tietenkin. Joudut ilmottautumaan työttömäksi uudelleen. Uusien hakemusten käsittely kestää 1 - 2 kuukautta, joten seuraavan kerran saat työmarkkinatukea aikaisintaan maaliskuussa. Työssäoloajaltasi saamasi kesälomarahat lasketaan tuloiksesi ja se vähentää uuden työmarkkinatuen rahaa alkupäässä. Lisäksi saat 7 päivän karenssin eli 7 14 päivää, ennen kuin voisit jättää uudet hakemukset käsittelyajat päälle. Joten koeta lainata jostain tammi ja helmikuun vuokra rahat.

Jos aiot saada soviteltua päivärahaa, sun pitää pyytää asiaa varten lausunto etukäteen työkkäriltä. Ilman sitä lausuntoa, virallista lupaa Kela ei maksa mitään soviteltua rahaa vaan katsoo sinut työtä tekeväksi ja hyvässä lykyssä katkaisee koko tuen.

Alle puolen vuoden kokopäivähommiin ei kannata lähteä ollenkaan. Soviteltu rahakin on niin ja näin. Hyöty plus miinus nolla. Kusetusta koko soviteltu niminen järjestelmä, olen kokenut. Kerran minulle kävi niin, että tienasin 192 euroa. Se oli sen kuukauden tulo. Kelalta ei penniäkään.

• outoja tarinoita.
        Hullu olet! kirjoitti:

Jos aiot saada soviteltua päivärahaa, sun pitää pyytää asiaa varten lausunto etukäteen työkkäriltä. Ilman sitä lausuntoa, virallista lupaa Kela ei maksa mitään soviteltua rahaa vaan katsoo sinut työtä tekeväksi ja hyvässä lykyssä katkaisee koko tuen.

Alle puolen vuoden kokopäivähommiin ei kannata lähteä ollenkaan. Soviteltu rahakin on niin ja näin. Hyöty plus miinus nolla. Kusetusta koko soviteltu niminen järjestelmä, olen kokenut. Kerran minulle kävi niin, että tienasin 192 euroa. Se oli sen kuukauden tulo. Kelalta ei penniäkään.

Työnhakua ei Te-toimisto voi katkaista, sillä voihan työnhakijana olla työllinenkin.

Missähän noihin sinun kertomuksiisi on joku kirjallinen asetus tai laki, että noin menetellään.

Totta kai Te-toimistoon pitää ilmoittaa, jos on vähänkin aikaa töissä.

Ai, minä nyt kuitenkin luotan siihen, että jos olen osa-aikaisesti työssä, niin minulla on oikeus saada jotain työttömyysetuutta soviteltuna. Ja jos taas olen kokoaikaisesti työssä vähän aikaa, niin työttömyysetuuden maksaminen työn päättymisen jälkeen jatkuu normaalisti, kun työ loppuu.

Olen joskus ansiosidonnaisella tehnyt osa-aikaa, ja näin on käynyt, että saan rahaa. Kerran kävi jopa niin, että kun tein oman alani ulkopuolista työtä, niin ne ei edes vähentäneet siitä työttömyysetuudesta mitään vaan maksoivat täysimääräisenä, tosin silloin tietysti päivät kuluivat ihan niin kuin olisin ollut kokonaan työtön.

• JOO n
        Hullu olet! kirjoitti:

eikös toi jaksotusasia ole muuttumassa, eli mitään jaksotusta ei olisi. tsekkaus googlella - v. 2013, jos raamisopimus toteutuu!

no, enpä sitä kokoaikaista taida saadakaan!

http://www.sttk.fi/blogi/raamisopimuksesta-raamisopimus-toisi-tarkeita-parannuksia-tyottomyysturvaan-2

Ai niin, ei näytä olevan edes asiallista palvelua työttömille siinä suhteessa, että Kela jonotuttaa pitkään työttömyysturva-asioissa, sen sijaan muille puolille pääsee nopeahkostikin! Nyt meni puoli tunta kun kuuntelin sitä älytöntä humputusta...

Juu, oikeassa olet, yli kaks viikkoa kokoaikatyötä niin työnhaku katkeaa. Ja omavastuu tulee...

• höh höh
        JOO n kirjoitti:

eikös toi jaksotusasia ole muuttumassa, eli mitään jaksotusta ei olisi. tsekkaus googlella - v. 2013, jos raamisopimus toteutuu!

http://www.sttk.fi/blogi/raamisopimuksesta-raamisopimus-toisi-tarkeita-parannuksia-tyottomyysturvaan-2

Ai niin, ei näytä olevan edes asiallista palvelua työttömille siinä suhteessa, että Kela jonotuttaa pitkään työttömyysturva-asioissa, sen sijaan muille puolille pääsee nopeahkostikin! Nyt meni puoli tunta kun kuuntelin sitä älytöntä humputusta...

Juu, oikeassa olet, yli kaks viikkoa kokoaikatyötä niin työnhaku katkeaa. Ja omavastuu tulee...

Mikähän työmarkkinajärjestö voisi puuttua tuohon, että se kokoaikatyö noin vaikuttaa! Sehän on totaalisen väärin.

• joopa joo.
        JOO n kirjoitti:

Joo, "työttömällä on aikaa jonotella puhelimessa ja kysellä sitten lopulta tyhmiä" - näinhän se menee! Sen sijaan että on puhelimessa niin menis itse konttoriin jonottamaan - hyvässä lykyssä sinnekin pitää bussilla mennä.
        Joo työttömällä on aikaa mutta ei rahaa. Ja yrityksestä hankkia jotain, vaikka väliaikaistakin kokoaikaista työtä, rangaistaan!

• no jaa.
        joopa joo. kirjoitti:

Joo, "työttömällä on aikaa jonotella puhelimessa ja kysellä sitten lopulta tyhmiä" - näinhän se menee! Sen sijaan että on puhelimessa niin menis itse konttoriin jonottamaan - hyvässä lykyssä sinnekin pitää bussilla mennä.
        Joo työttömällä on aikaa mutta ei rahaa. Ja yrityksestä hankkia jotain, vaikka väliaikaistakin kokoaikaista työtä, rangaistaan!

Niin joo, ja ihan oikeassa olette siinäkin, ettei se taida se parikymmentä tuntia viikossa lyödä leiville sekään. Saattaisi siinä ehkä satasen enemmän rahaa saada kuin työmarkkinatuki yksinään. Ja se satanen menee sitten bussilippuun.

Kiva.

• työ ei kannata
        no jaa. kirjoitti:

Niin joo, ja ihan oikeassa olette siinäkin, ettei se taida se parikymmentä tuntia viikossa lyödä leiville sekään. Saattaisi siinä ehkä satasen enemmän rahaa saada kuin työmarkkinatuki yksinään. Ja se satanen menee sitten bussilippuun.

Kiva.

kokopäivätyöstä jää 30e eli jaa se 8tunnille.Tota en tiennyt et jos teet kuukaudes 14p niin alkaa paperisotku ja omavastuut.

• näin sanoi.
        työ ei kannata kirjoitti:

kokopäivätyöstä jää 30e eli jaa se 8tunnille.Tota en tiennyt et jos teet kuukaudes 14p niin alkaa paperisotku ja omavastuut.

Kelan sivuilla se on!
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130608120334ML

"Soviteltua työmarkkinatukea maksetaan, jos
        teet tilapäisesti enintään 2 viikkoa kestävää kokoaikatyötä tai
        teet osa-aikatyötä, jonka työaika sovittelujakson aikana on enintään 75 % alalla sovellettavasta kokoaikatyön ajasta, tai
        jatkat työssä, jossa työaikaa on lyhennetty lomauksen takia, tai
        saat tuloa sivutoimisesta yritystoiminnasta."

Ja niin se sanoi virkailija puhelimessa (kun siihen lopulta vastasi), että jos on yli 2 viikkoa kokoaikaista työtä, niin tulee omavastuu sitten ennen kuin sen jälkeen maksetaan työmarkkinatukea uudelleen.
        Niin joo, jos tekee päivän tai kaks viikossa, sitten on muutaman päivän työtön, sitten taas uusi päivän tai kaks kokoaikatyötä jne. niin ilmeisesti se ei sitten vaikuta mitenkään. Mutta yhtäjaksoisesti yli kaks viikkoa...

• fgfgdsfgdg

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      91
      7650
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      123
      6364
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      162
      4472
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      235
      3091
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      90
      2648
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      44
      2012
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      133
      1606
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1554
    9. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      46
      849
    10. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      812
    Aihe