Canon 5D Mk II salamakuvaus

-Sepeteus-

Olen muutaman viikon opetellut 5D. käyttöä.
Salamakuvaus on ongelma. Salama on Metz 58 AF-1 ja se keskustelee kameran kanssa. Mikäli käytän kamerassa P-asetusta salamatäsmäys säätyy 1/60 sek mutta aukkoa en saa säädetyksi mistään vaan se on aina 4 joka on objektiivin suurin.
Mikäli käytän kamerassa Av-asetusta säätyy aukko sekä rungossa että salamassa säätöpyörällä mutta täsmäysaika on muuta kuin 1/60, se on vallitsevan valon mukainen eli joku pitkä.
Onko salamatäsmäysaika oikeasti 1/60 jotenkin luulin että se on 1/200 s. Voiko sitä säätää jostain valikosta. Ohjekirjaa on luettu ahkerasti mutta nuo asiat ei siitä selviä. tai en tajua.
Vai eikä runko toimikkaan muuta kuin Canonin omilla salamalaitteilla oikein.

15

946

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • —skarppaaja—

Onko sun Metzissä oikea ohjelma, tarkistä päivitys!
      http://www.metz.de/en/flash-units/firmware-download-flash-units/mecablitz-58-af-1-digital/canon.html

Canon version
      • E-TTL- / E-TTL-II flash mode
      • E-TTL remote mode
      (Master, servo and slave mod
      standard flash modes
      • TTL flash mode
      • automatic flash mode with 12 automatic
      apertures
      • manual flash mode with 25 partial
      lighting levels
      • stroboscope mode
      • HSS – high speed synchronization
      • 1st and 2nd shutter curtain synchronization
      • manual flash exposure correction for TTL
      or automatic flash mode
      • automatic fill-in flash
      • flash bracketing

• -Sepeteus-

Salamassa näkyy teksti; ETTL jota voi vaihtaa modevalikosta A, M ja stroboasetuksiin. E-TTL-II vaihtoehtoa ei löydy. Muuta versiota en tiedä.
        Kuinka ohjelma päivitetään tuosta Mezin linkistä?

• gdsd
        -Sepeteus- kirjoitti:

Salamassa näkyy teksti; ETTL jota voi vaihtaa modevalikosta A, M ja stroboasetuksiin. E-TTL-II vaihtoehtoa ei löydy. Muuta versiota en tiedä.
        Kuinka ohjelma päivitetään tuosta Mezin linkistä?

Veikkaisin, että kameran valikkojen viimeisestä löytyy tuo asetus nimellä x-sync speed tai vastaava. 1/60 on siinä yleensä perusasetuksena, mutta kun sen muuttaa nopeammaksi antaa se kameralle mahdollisuudet valita myös kaikki synkkanopeudet siihen valittuun asti.
        En tiedä kamerastasi, mutta p-ohjelmalla ei yleensä voi valita itse aukkoa muutenkaan. Melkein kaikissa kameroissa kuitenkin on tuo Ps-tila (program shift), mutta sen käyttöön se manuaali on parempi opas. Ps tilassa tuota valotusta voi säätää objektiivin ja kameran mahdollisuuksien mukaan.

"Vai eikä runko toimikkaan muuta kuin Canonin omilla salamalaitteilla oikein."
        Toimii se. ->manuaali

• —skarppaaja—

1. Lataat päivityksen koneellesi
      2. avaa Zippi
      3. Zipiltä löytyy pdf jossa on tarvittavat ohjeet

Sieltä sivun alareunasta klikkaat jompaa kumpaa näistä, riippuen siitä käytätkö Mac vai Win tietokonetta

MB 58 AF-1 digital Canon V5.0 Mac - (1.3 MB)
      Download time: Analog Modem ca. 4 Min., ISDN ca. 3 Min., DSL ca.

• syngenergiaa

1.Kun olet yksin keskustele kameran kanssa 2. Kun olette kaksin kameran ja salaman kanssa keskustele salaman kanssa. Lopputulemana tapahtuu synkronisointi kaikkien kolmen kesken. Sen pituinen se.

• canonEOS

Kato sen 5DmkII:n valikoista asetus "Salamatäsmäys AV-ohjelmalla". Siinä on 3 vaihtoehtoa, Automaattinen, 1/60-1/200 ja kiineä 1/200 sek.

Sulla on valittuna tuo "Automaattinen", jolloin kamera säätää valotuksen taustan kirkkauden mukaan, jolloin se voi olla vaikka 1/15 sek.

Tämä asetus on suunnilleen sama kaikissa EOS-rungoissa.

• -Sepeteus-

Vaikuttaa loogiselta mutta en löydä tuollaista valikkoa kamerasta eikä kirjassakaan mainita siitä mitään.
        Salamointikuvaus onnistuu kuitenkin M-asetuksin.

• Second Curtain Sync

Haloo. Jos et tunne salamaa ja osaa sitä käyttää, ei ole oikein ekana päivittää ohjelmia kuten täällä eräät suosittelee. Kannattais ajatella niin, että salaman valmistaja tietää asiat ja ohjelmisto on kunnossa.

Synkkanopeus on eri asia kun kameran suosittelema valotusaika. Synkkanopeus kertoo lyhimmän ajan, milloin verhot ovat auki siten,että koko ruutu saa salmavaloa. Nykyaikaissa Speedlite salmissa on hieno automatiikkaohjelma, kun valitset salamasi näppäimistöltä synkkaohjelman, joka ohjaa salaman välähdyksiä liikkuvien verhojen mukaan. Mark Wallacen video kannattaa katsoa ainakin kahdesti rauhassa http://www.adorama.com/alc/article/12586. Markilla on muitakin tähän aiheeseen liittyviä videoita.

Kameran suljinnopeus ei ole sama kuin salaman välähdyksen kesto. Salama lukee kameraan asetetun aukon, etäisyyden kohteeseen ja kennon herkkyyden. E-TTL (kaks tolppaa on vain kehittyneempi automatiikan versio) hoitaa valotuksen sitten ilman kameran ohjausta. Salama mittaa kohteesta heijastuvan valon ja päättää valopurskauksen em. tietojen perusteella. Jos et välitä vallitsevasta valosta (studio, sisällä huonetiloissa), valitse kameran valotusajaksi mikä tahansa aika, jolla kamera ei tärähdä tai millä esim. pysäytät liikkeen. Kohde valottuu oikein, vaikka kameran valotusmittari väittäis toisin, ei tietenkään tausta. E-TTL automatiikka menee vipuun kun musta tai valkoinen ovat hallitsevia. Silloin viimeistään käytetään salaman M-tilaa.

Kyllä kaikki asiat on kerrottu kamerasi ja salamasi manuaaleissa. Omassa vanhan 5D:n manuaalissakin on nämä asiat kerrottu. Pitäis ymmärtää mitä mikin termi tarkoittaa. Manuaalit kannattaa lukea tai selailla vaikka puolen vuoden välein. Automatiikat noudattaa joitakin perusasteuksia. A-automatiikka arpoo kaiken itse ja ilmeisesti pyrkii hakemaan optimaalista terävyyttä ja valotusta. P-automatiikassa olet itse rajannut reunaehtoja, jolloin kameralle jää suppeampi valintaoikeus. Av:ssa kameralle sallitaan enää ajan valinta ja M-tilassa sinä päätät kaikesta itse.

• väittäis toisin?

”Kannattais ajatella niin, että salaman valmistaja tietää asiat ja ohjelmisto on kunnossa. ”

Mistä ihmeestä se salaman valmistaja tietää minkälaisissa kameroissa ostaja tulee salamaa käyttää.
        Et taida ymmärtää mitää näisä nykyaikaisista salamoista joissa on kamerakohtaiset ohjelmat jotka voi ladata netistä. Kameran vaihtuessa voit päivittää salamasi uuteen kameraan sopivaksi.

Termien ymmärtämisestä on turha viisastella kun et näköjään ymmärrä niitä itsekään ;)

• tärähtääkö?

”valitse kameran valotusajaksi mikä tahansa aika, jolla kamera ei tärähdä ”

Milloinkas se valotusaika on ruvennut kameraa täräyttämään?
        Tärähtääkö kamera jos käytän esim 0,5 sek valotusaikaa?
        Eikö tuollaisella nykyaikaisella salamalla voi käyttää mitä tahansa valotusaikaa (HSS – high speed synchronization), ei kai sillä ”synkka”-ajalla ole mitään merkitystä?

• Tupsulakki

Auttaisko tämä: http://www.youtube.com/watch?v=l-BD_xD43oA. Siinä kuvataan jopa 1 per 8000 sek.

En viisastele, joku muu kyllä. Ymmärtämisestä minulla on näyttöä. Manuaalien lukeminen kannattaa. Valokuvaukseen sopii jossakin vaiheessa alkaa ymmärtää alan terminologiaa - EV vai EC ;o)

Aloittaja kertoi salaman "keskustelevan" kameran kanssa, siis miksi päivittää ohjelmia. Ihan tarpeetonta ostaa kalliiseen Canoniin muuta kuin huippuhyvä Canonin oma Speedlite 580EX II. Ei tule yhteensopivuusongelmia. (Tämä oli vain minun mielipiteeni.)

• -Sepeteus-

Näköjään pitää taustoittaa tarkemmin.
      Olen kuvannut kinofilmijärkkäreillä varmaan 30 vuotta. Julkaistujakin kuvia on. Valokuvauksen periaatteet lienevät selvillä. Viimeisin automaattijärkkärirunkoni oli Canon T90 F1 manuaalirunko. Äffä on nyt vitriinissä. Välissä on vuosikausia etten ottanut kameraa montaa kertaa edes käteeni, syitä en kerro, linnassa en kuitenkaan ole ollut. Nyt olen taas rintamalla ja olen hankkinut kalustoa. Tekniikka on vain edennyt huimasti. Ennenkin Metzit toimivat samalla tavalla kuin Canonin omat salamat. Nyt vain kaikki ei ole yhtä helppoa kuin ennen.
      Ei kai ihan aloittelija osta 5D-runkoa ensimmäiseksi kamerakseen. Minä kuitenkin ostin ensimmäiseksi digirungokseni. Metzi on salamana siksi että siinä on se pikkusalama heijastetun salaman lisäks, mitä ei ole Canonissa. Monissa tapauksissa se on eduksi.
      Voi olla etten aluksi ymmärrä kaikkea nykyaikaa. Yrittäkään ymmärtää.

• —skarppaaja—

Unohdat vaan nuo kaikki ymmärtämättömien höpinät ”synkka-ajoista”, tärähtämisestä ja keskustelusta kameran kanssa (keskustella voi myös väärin, siksi päivitys). Odottelen koska joku alkaa ruikuttaa huonosta muovirungosta ;)

Metz 58 on erinomainen nykyaikainen salama joka toimii kaikilla valotusajoilla. Mulla on vähän toisenlainen ”paketti” (45 CL-4 P-TTL), mutta uskon kummankin toimivan periatteessa samoilla ”säädöillä”

No joo Mezit toimii Canoneissa, mutta ei ihan samalla tavalla ja on paljon Canonin omia monipuolisempia ja ”päivitettävissä” moniin muihinkin kameroihin.

Tuolla Speedliten ”mainostajalla” lienee oma ”minun mielipiteeni” huippuhyvä lehmä ojassa ;)

”Voi olla etten aluksi ymmärrä kaikkea nykyaikaa”
      – ei noita softaohjattuja kannata edes ymmärtää, riittää hyvin kun osaa käyttää ja säätää tarvittaessa.

• olli R

Yllä CanonEos ja SecondCurtainSync ovat oikeassa.

Löydät tuon asetuksen suljinajan käyttäytymiseen Av-tilaan salaman kanssa valikoista Custom Fuctions -kohdasta. Manuaalissa on lisätietoa.

Kun Av:n antaa itse valita suljinaikansa salaman kanssa, saa aika mukavan täytesalamatoiminnon tilanteeseen, jossa vallitsevaa valoa on riittävästi.

M-tilan käyttö salaman kanssa on ihan suositeltavaa hämärämmässä, jos haluaa säätää aukkoa. Suljinajanksi voi tällöin laittaa joko synkronointiajan 1/200 tai, jos haluaa vallitsevaa valoa mukaan, niin pidentää suljinaikaa oman tarpeen mukaan.

P-tilassa kamera käyttää omaa ohjelmaansa (Program). Salaman kanssa se valitsee ajaksi 1/60-1/200 riippuen vallitsevan valon määrästä. Aukko riippuu vallitsevasta valosta, mutta on tosiaan useimmiten suurin mahdollinen.

• gdsd

Oletko huomannut, että ihmiset ostavat kokoajan kalliimpia kameroita siinä toivossa, että kuvat olisivat parempia. Mutta mikä unohtuu on tuon pirun manuaalin avaaminen.
        Halvemmallakin kameralla ihmiset tulisivat monesti hyvin toimeen, mutta kun sitä manuaalia ei avata ostetaan kallimpi kamera ja ongelmat ovat edelleen samat.

Idioluutio?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe