...jaettiin tänä vuonna Rosa Liksomille. Meidän kuvataiteilijoidenkin on syytä olla edes hieman ylpeitä siitä! Nimittäin Rosa Liksom on myös kuvataiteilija "entisessä elämässään" ja tekeepä hän joskus sitä vielä tänäkin päivänä.
Täytyy vain todeta hieman kateellisena ;) ja hieman ihmetellä että tuolta Lapista sitä vaan löytyy noita monilahjakkuuksia. Siellä on paljon noita kuvataiteilijoita jotka ovat erinomaisia myös kirjallisuudessa ja musiikissa. Sitä sopii ihan ihmetellä! =o
Ehkä juju piilee siinä että he eivät itse nosta numeroa itsestään vaan vaatimattomasti puurtavat asioiden ympärillä jotka tuntevat hallitsevansa. Muut kyllä hoitavat sen kellokkaan tehtävän kun noita asioita tekee kunnolla.
Lapissa on lahjakkaita ihmisiä!
Kirjallisuuden Finlandiapalkinto
11
59
Vastaukset
- Vergius
Kysehän on lähinnä skandaalista monellakin tapaa!
- Walma K
Minun mielestäni tuo palkinto meni kerrankin oikeeseen osoitteeseen. Oli jo aika palkita tuollainen monilahjakkuus mitä Rosa Liksom on.
Olen lukenut niitä hänen kirjojaan. Hän osaa niissä kuvata mm. ihmisen niin että jopa kasvonpiirteetkin piirtyy lukijalle tarkasti. Puhumattakaan murteesta mitä ne ihmiset puhuu niissä hänen joissakin teoksissa. Sellainen kasvattaa kirjan tunnelmaa niin paljon että lukijan on "ahmittava" kirja melkein yhdellä 'istunnolla'.
Joo, totta on että Rosa liksom on myös kuvataiteilijana yhtä taitava. Uskon että tuo palkinto oli läpimurto hänelle myös kuvataiteessa välillisesti.
Olen samaa mieltä että Lapissa on syntynyt ja kasvaa upeita ja monilahjaisia taiteilijoita varsinkin kuvataide/musiikki yhdistelmällä. Tämä oli hieno päänavaus Rosa Liksomilta!- Tottatotta!
Tällä kertaa toi palkinto todellakin meni oikeaan osoitteeseen! Olen hiljattain lukenut ton "Hytti n:o 6" kirjan. Voisi oikeastaan kuvitella että kirja on tylsä kun aihekin on tuollainen. Se oli minullekin unohtumaton matka johtuen Roosa Liksomin upeasta kerronnasta. Jo henkilöhahmon kuvauksen perusteella pystyin näkemään "keskustelukumppanini" kasvojenpiirteet jotka olivat uurteisuudessaan 'ahavoituneet' vodkan käytöstä ja rankasta elämästä.
Kirja piti minut otteessaan ihan viimeiselle sivulle asti. Tunnelma oli ainutlaatuinen ja koskettava.
Mielestäni Likson alkaa olla jo Kalle Päätaloon verrattava ihmiskuvaaja! Itse olen todella kokenut melkoisia yllätyksiä kun olen nähnyt livenä esimerkiksi Päätalon kirjoissaan kuvaamia ihmisiä. He ovat juuri sen näköisiä kuin heidät olen lukiessani nähnyt! Rosa Liksom on lähes samanlainen nero!
Nuo pohjoisen ihmiset ovat elämänsä aikana joutuneet elämään reaalimaailmassa ja ovat pystyneet kehittämään itselleen ylimääräisen aistin joka on luovuus. Lapissa mikään asia ei ole ollut itsestään selvyys niinkuin täällä etelässä. Ei ole mielestäni mikään ihme että heillä taittuu samanaikaisesti kuvataide, kirjallisuus ja musiikki esimerkiksi. Lapissa asuu hienoja ihmisiä! - IJHUIHGUH
Tottatotta! kirjoitti:
Tällä kertaa toi palkinto todellakin meni oikeaan osoitteeseen! Olen hiljattain lukenut ton "Hytti n:o 6" kirjan. Voisi oikeastaan kuvitella että kirja on tylsä kun aihekin on tuollainen. Se oli minullekin unohtumaton matka johtuen Roosa Liksomin upeasta kerronnasta. Jo henkilöhahmon kuvauksen perusteella pystyin näkemään "keskustelukumppanini" kasvojenpiirteet jotka olivat uurteisuudessaan 'ahavoituneet' vodkan käytöstä ja rankasta elämästä.
Kirja piti minut otteessaan ihan viimeiselle sivulle asti. Tunnelma oli ainutlaatuinen ja koskettava.
Mielestäni Likson alkaa olla jo Kalle Päätaloon verrattava ihmiskuvaaja! Itse olen todella kokenut melkoisia yllätyksiä kun olen nähnyt livenä esimerkiksi Päätalon kirjoissaan kuvaamia ihmisiä. He ovat juuri sen näköisiä kuin heidät olen lukiessani nähnyt! Rosa Liksom on lähes samanlainen nero!
Nuo pohjoisen ihmiset ovat elämänsä aikana joutuneet elämään reaalimaailmassa ja ovat pystyneet kehittämään itselleen ylimääräisen aistin joka on luovuus. Lapissa mikään asia ei ole ollut itsestään selvyys niinkuin täällä etelässä. Ei ole mielestäni mikään ihme että heillä taittuu samanaikaisesti kuvataide, kirjallisuus ja musiikki esimerkiksi. Lapissa asuu hienoja ihmisiä!Pitäisiköhän tämä keskustelu käydä tuolla kirjallisuus palstalla kun kuvataiteilijana Liksom on melko yhdentekevä. Maalauspuolella samanlaisia löytyy 16 tusinassa. Ja jos joku nyt, kuten tavallista on, kutsuu minua kateelliseksi, niin voin rehellisesti sanoa että kyseinen tyylilaji on todella kaukana omastani enkä näe siinä mitään tavoittelemisen arvoista. Liksomin kirjallinen tuotanto vaatii huomattavasti enemmän lahjakkuutta kuin hänen edustamansa kuvallinen ilmaisu. Todella ikävystyttävää ja henkisesti laiskaa on se, että Liksomin maalausten kaltainen ränttätänttä ylistetään vuosi vuoden perään kaikista olennaisimmaksi maalauksen ilmaisuksi. Mutta kirjailijana Rosa on nainen paikallaan.
- Jovain!
IJHUIHGUH kirjoitti:
Pitäisiköhän tämä keskustelu käydä tuolla kirjallisuus palstalla kun kuvataiteilijana Liksom on melko yhdentekevä. Maalauspuolella samanlaisia löytyy 16 tusinassa. Ja jos joku nyt, kuten tavallista on, kutsuu minua kateelliseksi, niin voin rehellisesti sanoa että kyseinen tyylilaji on todella kaukana omastani enkä näe siinä mitään tavoittelemisen arvoista. Liksomin kirjallinen tuotanto vaatii huomattavasti enemmän lahjakkuutta kuin hänen edustamansa kuvallinen ilmaisu. Todella ikävystyttävää ja henkisesti laiskaa on se, että Liksomin maalausten kaltainen ränttätänttä ylistetään vuosi vuoden perään kaikista olennaisimmaksi maalauksen ilmaisuksi. Mutta kirjailijana Rosa on nainen paikallaan.
Sinä voit tietenkin olla tota mieltä! ;) On niitäkin jotka tykkäävät Rosan kuvataiteesta.
Satun myös tietämään että Rosa Liksom on myös tavattoman musikaalinen niinkuin taiteilijat yleensäkin tuolla Lapissa.
Olen vilpittömän iloinen tuosta palkinnosta Rosan puolesta! - näin on marjat
Jovain! kirjoitti:
Sinä voit tietenkin olla tota mieltä! ;) On niitäkin jotka tykkäävät Rosan kuvataiteesta.
Satun myös tietämään että Rosa Liksom on myös tavattoman musikaalinen niinkuin taiteilijat yleensäkin tuolla Lapissa.
Olen vilpittömän iloinen tuosta palkinnosta Rosan puolesta!No mikä jottei niistä maalauksista pitää saa. Pitäähän sitä ihmiset kaikenlaisesta.
Esimerkki: katsoin tv-ohjelmaa brittiperheestä joka lomaili Firenzessä. Perhe vietiin katsomaan mm. Michelangelon Daavid-patsasta. Perheen äiti ei juuri edes vilkaissut veistosta vaan nojaili seinään sen näköisenä että kuolee tylsyyteen muutamien minuuttien sisällä.Myöhemmin perhe vietiin sitten shoppaamaan.Kammottavasta krääsäkojusta perheen äiti löysi lasisen kuution, jonka sisällä oli upotettu muovinen, miniatyyrikokoinen versio Daavid-patsaasta. Perheen äiti esitteli tätä roskakimpaletta haltioituneen näköisenä teini-ikäisille tyttärilleen ja kysyi:"oletteko koskaan nähneet mitään yhtä hienoa?".
Joten, jos joku saa iloa ja elämyksiä mitättömästä roskapalasta, kenelläpä on oikeutta viedä tuota iloa.Sehän tarkoittaa sitä että ihminen on tyytyväinen vähään.
- Artcom
Voisivat tehdä uuden palkinnon kuvataiteilijoillekkin vuosittain jaettavaksi!
- Samaa mieltä!
"Kuvataiteen Finlandiapalkinto" Mietin vain tehtäiskö tuo valinta samalla periaatteella, eli vain yksi henkilö kulloinkin saisi päättää. Voisi olla aika kirjavaa kun mielipiteitä kuvataiteesta- ja kuvataiteilijoista on vähän niinkuin jokaisella.
Ainakin minua kiinnostaisi sellainen ;D - Henry Moore
Samaa mieltä! kirjoitti:
"Kuvataiteen Finlandiapalkinto" Mietin vain tehtäiskö tuo valinta samalla periaatteella, eli vain yksi henkilö kulloinkin saisi päättää. Voisi olla aika kirjavaa kun mielipiteitä kuvataiteesta- ja kuvataiteilijoista on vähän niinkuin jokaisella.
Ainakin minua kiinnostaisi sellainen ;DOnhan näitä vaikka mitä mm. Vuoden nuori taiteilija (alle 35 v.) ja Ars Fennica. Googlaa http://www.arsfennica.fi/taidepalkinnot.html, niin näet parikymmentä eivätkä ne ole ainoat. Mahdollisuuksia saada on jos vain taidot riittävät.
- Onhan tuokin......
Henry Moore kirjoitti:
Onhan näitä vaikka mitä mm. Vuoden nuori taiteilija (alle 35 v.) ja Ars Fennica. Googlaa http://www.arsfennica.fi/taidepalkinnot.html, niin näet parikymmentä eivätkä ne ole ainoat. Mahdollisuuksia saada on jos vain taidot riittävät.
....hieno palkinto ja tunnustus nuorille taiteilijoille! Mutta eikö sinustakin olisi mielenkiintoista odotella vuosittaista "kuvataiteen Finlandiapalkintoa" joka perustuu aktiiviseen työskentelyyn kuvataidealalla- niinkuin kirjallisuudessakin?
Sehän käytännössä tarkoittaa 'nykytaidetta'.
Se toisi nykyiset kuvataiteilijat ihan uuteen valoon ja vaatisi heiltä ihan uudenlaista panostusta visuaaliseen kerrontaan joka kiinnostaisi yleisestikin ihmisiä.
Mielestäni tuollainen 'kilvoittelu' saattaisi avata ihan uudenlaisiakin ilmiöitä nykytaiteessa, sillä jokainen taiteilija tahtoisi olla tuossa ryhmässä mistä 'palkittu' valitaan. Itse olisin ihan intona tuollaiseen Finlaniapalkintoon, vaikkakin en henkilökohtaisesti usko omaan panokseeni tuollaiseen! Olisi kuitenkin hienoa seurata tuollaista! :D - Henry Moore
Onhan tuokin...... kirjoitti:
....hieno palkinto ja tunnustus nuorille taiteilijoille! Mutta eikö sinustakin olisi mielenkiintoista odotella vuosittaista "kuvataiteen Finlandiapalkintoa" joka perustuu aktiiviseen työskentelyyn kuvataidealalla- niinkuin kirjallisuudessakin?
Sehän käytännössä tarkoittaa 'nykytaidetta'.
Se toisi nykyiset kuvataiteilijat ihan uuteen valoon ja vaatisi heiltä ihan uudenlaista panostusta visuaaliseen kerrontaan joka kiinnostaisi yleisestikin ihmisiä.
Mielestäni tuollainen 'kilvoittelu' saattaisi avata ihan uudenlaisiakin ilmiöitä nykytaiteessa, sillä jokainen taiteilija tahtoisi olla tuossa ryhmässä mistä 'palkittu' valitaan. Itse olisin ihan intona tuollaiseen Finlaniapalkintoon, vaikkakin en henkilökohtaisesti usko omaan panokseeni tuollaiseen! Olisi kuitenkin hienoa seurata tuollaista! :DMielestäni kilpaileminen yleensä missä hyvänsä taiteen lajissa on mahdotonta. Kilpailla voi vain silloin, kun kilpailijoiden suoritukset ovat vertailukelpoisia keskenään. Mittareita tällaiselle vertailulle ei taiteessa kuitenkaan ole, on vain kulloinkin vallitseva "muoti".
Taide-esitykset ja -teokset ovat aina tulkinnanvaraisia, jokainen, myös erilaiset juryttäjät ja kuraattorirt, asettaa ne omien mieltymystensä mukaiseen järjestykseen.
Käytännossä se johtaa nykyisen kaltaiseen tilaan, jossa tuomaristo katsoo, mitä kukin on viime vuosina tehnyt ja mitä palkintoja, apurahoja ym. saanut, ja päättää sitten, että "annetaan nyt tänä vuonna tuolle". Ja näitä "kilpailuja" on kyllä rittämiin jo nyt.
Arkkitehtikilpailut voisivat olla poikkeus tästä, kun rakennukselle on annettu selvä funktio sekä kokoon, muotoon ja laatuun selkeät ohjeet ja rajat.
Sen sijaan kannattaisi harkita vuotuisen Suomen taiteen vuosinäyttelyä ilman rahallista palkitsemista. Osallistuminen olisi ilmaista, ja järjestäjätaho vastaisi kaikista kustannuksista näyttelyjulkaisua myöten. Rittävän suurella teosmäärällä saataisiin kattava kuva taiteen tilasta ja mukaan päässeet saisivat koko maan laajuista huomiota.
Karsinta tapahtuisi nimimerkeillä ja oikea tekijä paljastuisi vasta karsinnan jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?82708Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1632620- 1842471
Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n121994Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari181965Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa541818Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo691548Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http101113Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?
Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?681109Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta63960