Miten selviytyä narsistien uhrina eteenpäin elämässä???

Onko täällä ketään joka voisi kertoa omia kokemuksiaan/selviytymistarinaa miten on selviytynyt narsistin uhrista eteenpäin?
Pienen lapsen äitinä, uuden elämän aloittavana mielellään kuulisin ,asiallisia kommentteja teiltä, vaikka s-postiinkin.
Narsistisuus on kulkenut aina lähisuvuissani mukana jo kotoa asti ja kulkee edelleen.
Tiedän, että on olemassa pariterapia ja näitä vertaisryhmiä, mutta vertaisensa tarina tai kokemus antaisi mulle nyt eniten voimaa tässä "henkisessä" taistelussa jossa mua on yritetty jo pitkään uuvuttaa ja näännyttää ja loppua ei näy. Peli muuttuu vaan hankalemmaksi, vaikka olenkin jo tehnyt muuton pois tästä ympyrästä.
Ja läheiseni/ystäväni eivät näe tätä tilannetta, koska narsut ovat taitavia manipuloimaan ihmisiä ja esittämään sitä "hyvää".

34

830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pysymällä erossa

Sanot, että narsistisuus on kulkenut aina lähisuvussasi mukana kotoa asti ja kulkee edelleen, mutta sitten kerrot etteivät muut näe tätä tilannetta, koska ovat taitavia manipuloimaan ja esittämään "hyvää".

Oletko ajatellut, että jos itsekin olet "sokeutunut" omalle itsellesi ja et näe koko totuutta? Narsistisuushan on periytyvää.

Sen verran voin sanoa, että muuta selviytymiskeinoa en ole kokenut toimivaksi kuin välttää olemasta narsististen ihmisten seurassa. Jos on traumatisoitunut ja sietokyvyn kynnys yllittynyt narsistisiin ihmisiin ja joutuu hetken olemaan tälläisen häiriintyneen ihmisen seurassa, niin reaktio on sama kuin allergiassa, oireet pamahtavat salamana päälle.

Luin tuon kaksossidosviesti ketjun ja siinä ei voinut muuta todeta kuin että yrittipä uhri kuinka paljon tahansa, niin lopputulos on yhtä kuin nolla. Mikään ei narsistille mene perille, hän ei ota mitään vastaan, eikä hänelle kannata selitellä mitään. On vain itselle armollisempaa vetäytyä, eikä alkaa puolustelemaan omia sanomisiaan ja tekemisiään.

On lohdutonta huomata, että näitä häiriintyneitä narsisteja on paljon ja kun yhden kanssa on luullut pääsevänsä eroon ja pikkuhiljaa selvinneensä, jostain tupsahtaa taas uusi narsisti, joka avaa kaikki haavat ja repii sinut riekaleeksi yhdessä minuutissa.

Olen sortunut puolustelemaan itseäni tälläisille ihmisille vielä senkin jälkeen vaikka olen tiennyt, että se tie ei johda mihinkään vaikka olen kouluni käynyt ja nähnyt ja luvannut itselleni, että en lankea tuohon manipuloinnin ansaan. Kuten tuossa kaksosidosviesti jutussa kerrottiin normaali ihminen pyrkii selvittämään mistä ongelma syntyy ja keskustelemalla luulee ratkasevansa ne siten kuin normaalien ihmisten kanssa yleensä käy, mutta huomaa kohta tulleensa nurkkaan ajetuksi...syylliseksi kaikkeen.

Pahinta jos suvussa on tai siihen tulee narsistinen ihminen se tietää aina lopulta vaikeuksia vaikka yrittäisi itse miten paljon luovia ja väistellä narsistin aikaansaamaa myrskyä.

Eteenpäin pääsee, kun löytää "terveen" elämänkumppanin tai viettää aikaa terveiden ihmisten parissa. Se on paras tapa saada tervettä maata jalkojensa alle, saada uskoa omaan itseensä ja rakentua jälleen siksi persoonaksi, joka hukkui narsistin matkassa.

• temppuilija

Muista se yleisö!

Kaikki kanssakäyminen kannattaa rajoittaa tuon toiselle tärkeän yleisön eteen.
      Muuten - täydellinen radiohiljaisuus.

• Suojaudu ihminen

Hehe. Temppu, narsuni nimenomaan nautti esiintyä minun ystävieni edessä. Hänen tarkoituksensa oli saada minut näyttämään typerältä kun yritän selvittää asioita. Tavoite oli erkaannuttaa minulle tärkeät ihmiset minusta.

Älä kerro tällaiselle ihmissuhteistasi mitään. Hän pääsee sinne väliin.

• Kiitos kommenteista!

• HG

Selvitystarinaa ei saata kukaan kertoa, koska kukaan ei ole selvinnyt täysin narsistisen henkilön ikeestä vahingoittumattomana. On vain rampoja aivan kuin sodan jäljiltä: joiltakin puuttuu käsi ja joiltakin jalka, moni kärsii henkisiä ongelmia lopun ikäänsä, monet ovat kuolleet. Narsisti jättää aina henkiset vammat, narsistista ei selviydy ilman niitä. Joudut 'amputoimaan' aina jotakin itsestäsi päästäksesi irti N:sta

• Noh, kannattaneeko asiaa demonisoida? Henkiset haavat eivät ole kuitenkaan sodassa irti ammuttuja raajoja. Eikö kannata mielummin olla luottavainen että kyllä ongelmista selvitään, vaikka prosessin ollessa kesken tuntemus olisikin ettei tuskista selviä.

Henkiset vammat...loukkaantuminen, katkeruus jne, ovat lopultakin vain mielikuvia. Ne peittyvät ja unohtuvat kun ihminen saa elämäänsä positiivisuutta.

• yxex kirjoitti:

Noh, kannattaneeko asiaa demonisoida? Henkiset haavat eivät ole kuitenkaan sodassa irti ammuttuja raajoja. Eikö kannata mielummin olla luottavainen että kyllä ongelmista selvitään, vaikka prosessin ollessa kesken tuntemus olisikin ettei tuskista selviä.

Henkiset vammat...loukkaantuminen, katkeruus jne, ovat lopultakin vain mielikuvia. Ne peittyvät ja unohtuvat kun ihminen saa elämäänsä positiivisuutta.

Mä voin kertoa lohdutuksena, vaikka sitä alkuun onkin vaikea uskoa, että voispa melkein sanoa ihmisen selviytyvän melkeinpä mistä vain. Siitä on maailma esimerkkejä pullollaan, myös minä.

On vaihe, jolloin se tuntuu täysin epäoikeudenmukaiselta ja suorastaan persiiltä mutta onneksi se on vaihe. Antaa mennä siinä sen aikaa kun tarve on ja sitten katselee maailmaa uudelleen.

Lue muiden selviytymistarinoita, kertomuksia vaikeuksista voittoon ja ota kierroksia sieltä. Jos oikein puhututtaa, käy ammattiauttajalle jolle voi jankata asioita tuntitolkulla itsekseen eikä tartte hävetä "aikavarkautta".

Lopulta sitten, se mikä ei tappanut, vahvisti.

Siihen on oma matkansa jolle jokainen joskus joutuu.

• lynett kirjoitti:

Mä voin kertoa lohdutuksena, vaikka sitä alkuun onkin vaikea uskoa, että voispa melkein sanoa ihmisen selviytyvän melkeinpä mistä vain. Siitä on maailma esimerkkejä pullollaan, myös minä.

On vaihe, jolloin se tuntuu täysin epäoikeudenmukaiselta ja suorastaan persiiltä mutta onneksi se on vaihe. Antaa mennä siinä sen aikaa kun tarve on ja sitten katselee maailmaa uudelleen.

Lue muiden selviytymistarinoita, kertomuksia vaikeuksista voittoon ja ota kierroksia sieltä. Jos oikein puhututtaa, käy ammattiauttajalle jolle voi jankata asioita tuntitolkulla itsekseen eikä tartte hävetä "aikavarkautta".

Lopulta sitten, se mikä ei tappanut, vahvisti.

Siihen on oma matkansa jolle jokainen joskus joutuu.

Paranemisprosessia on olla uhri, sitten voipi löytää sisäinen narsistinsa, kaikessa kaaoksessa löytää itsensä hyvine ja huonoine puolineen, ja tajuta että se mitä 'just mulle' tapahtui, ei ollutkaan maailman järisyttävin asia ja että elämä jatkuu.

Positiivisimmat kääntää siperian koulunkin edukseen, ja tajuavat olevansa ainutlaatuista kokemusta viisaampia. :)

• A
        yxex kirjoitti:

Paranemisprosessia on olla uhri, sitten voipi löytää sisäinen narsistinsa, kaikessa kaaoksessa löytää itsensä hyvine ja huonoine puolineen, ja tajuta että se mitä 'just mulle' tapahtui, ei ollutkaan maailman järisyttävin asia ja että elämä jatkuu.

Positiivisimmat kääntää siperian koulunkin edukseen, ja tajuavat olevansa ainutlaatuista kokemusta viisaampia. :)

> Positiivisimmat kääntää siperian koulunkin edukseen, ja tajuavat olevansa ainutlaatuista kokemusta viisaampia. :)

Kuulostaa kyvyttömyydeltä tunnustaa erehtyneensä.

Teemme kaikki virheitä. Joskus huomaamme että ikävä jorina olikin ikävää jorinaa.

• A kirjoitti:

> Positiivisimmat kääntää siperian koulunkin edukseen, ja tajuavat olevansa ainutlaatuista kokemusta viisaampia. :)

Kuulostaa kyvyttömyydeltä tunnustaa erehtyneensä.

Teemme kaikki virheitä. Joskus huomaamme että ikävä jorina olikin ikävää jorinaa.

A elä ole pessimisti. Se logoterapeuttinen positiivinen ajattelu, joka henkii Koppinkin ajatuksista.

Aina on kääntöpuoli.

• temppuilija kirjoitti:

A elä ole pessimisti. Se logoterapeuttinen positiivinen ajattelu, joka henkii Koppinkin ajatuksista.

Aina on kääntöpuoli.

Toki virheensä myöntäminen itselleen ei estä sen virheen sisältämien hyvien puolien myöntämistä itselleen. Itse asiassa taitaa olla niin, että se virheen myöntäminen on se avain.

Kiitos A.

• mannaryyni

Samaa olen kaivannut jo pitkään, ystävävertaistukea.
      Tällä palstalla on suuri riski saada "ystäväksi" oikea narsku. Voisin mieluusti ottaa ystäväkseni saman kokeneen, itsekin erosin pienen lapsen kanssa ja alkutaival oli yhtä helvettiä. Jälkeenpäin miettien, se on ollut vielä pahempaan kuin elämä narskun kanssa vaikka sekin oli kestämätöntä se ja siihen sanoi jopa lastensuojelu että älä jää vaan lähde, edes lapsesi vuoksi.

Jos sinua, kristallisydän, kiinnostaa saada ystävä niin laitatko jonkun tekaistun meiliosoitteen niin yritetään jotenkin sitä kautta ujuttaa ystävyys toimimaan.
      Minä asun pääkaupunkiseudulla.

• "Tällä palstalla on suuri riski saada "ystäväksi" oikea narsku."

Olisiko se nyt niin paha.
        Itsekin olen neuvonut ystävääni miesasioissa ja muissakin asioissa jo kymmenisen vuotta ja hyvin on mennyt...Tässä vasta laskeskeli, että ilman minua hän ei olisi tutustunut yhteenkään heistä, nimittäin kaikki olivat jotain minun tutun tutun tuttujani...Olin myös auttanut usean "pokaamisessa". :)

• dizel kirjoitti:

"Tällä palstalla on suuri riski saada "ystäväksi" oikea narsku."

Olisiko se nyt niin paha.
        Itsekin olen neuvonut ystävääni miesasioissa ja muissakin asioissa jo kymmenisen vuotta ja hyvin on mennyt...Tässä vasta laskeskeli, että ilman minua hän ei olisi tutustunut yhteenkään heistä, nimittäin kaikki olivat jotain minun tutun tutun tuttujani...Olin myös auttanut usean "pokaamisessa". :)

D haluuks kamuttaa mua?

• temppuilija kirjoitti:

D haluuks kamuttaa mua?

Meinaan ko sulla niitä kamuttajia enemmänkiin, ni voisit kattoo sieltä sellasen sopivan psykon mitä mä voisin alkaa pehmittääns :D

• hyvää yötä

Mistäs tiedät ettei se oo joltain narskulta se tekaistu meiliosoite? :D
        Luin näitä nyt ja mietin että eikö niitä ikinä häveltä omat kirjoituksensa. Ja sitäkin mietin että miksi suomi24 antaa olla tämän tällainen paskanpuhumispalsta, mutta kai siksi, että pysyvät paremmin poissa sitten asiallisemmista osioista täällä? Ei täällä narsisteille kannata mitään selittää, ne koko ajan muka käsittää koko narsistisen persoonallisuushäiriön väärin ja muutama hyväuskoinen yrittää koko ajan niitä oikaista, joita ne sitten alkaa haukkumaan, varmaan se on niistä hauskaa ajanvietettä, saavat toteuttaa itseään.

• M.B.
        hyvää yötä kirjoitti:

Mistäs tiedät ettei se oo joltain narskulta se tekaistu meiliosoite? :D
        Luin näitä nyt ja mietin että eikö niitä ikinä häveltä omat kirjoituksensa. Ja sitäkin mietin että miksi suomi24 antaa olla tämän tällainen paskanpuhumispalsta, mutta kai siksi, että pysyvät paremmin poissa sitten asiallisemmista osioista täällä? Ei täällä narsisteille kannata mitään selittää, ne koko ajan muka käsittää koko narsistisen persoonallisuushäiriön väärin ja muutama hyväuskoinen yrittää koko ajan niitä oikaista, joita ne sitten alkaa haukkumaan, varmaan se on niistä hauskaa ajanvietettä, saavat toteuttaa itseään.

Onneksi millään muulla S24:n palstalla ei saa kukaan toteuttaa itseään, vaan kaikki ovat tiukan asiallisia asiantuntijapalstoja ja tämä narsismipalsta on ainoa, joka tekee surullisen poikkeuksen...

Mietin ensin, että mun meiliosoitetta saa käyttää välikätenä, mutta tajusin, että mitäs sitten kun sinne tulee kymmenen viestiä "mannaryyniltä" ja yksitoista "kristallisydämeltä" ja kaikki vakuuttavat olevansa se aito yksi ja ainoa.. :)

Mutta ehkä olen vain vainoharhainen ja juttu saattaisi jopa oikeasti toimia. Mannaryyni saisi kristallisydämestä aidon ja oikean ystävän ja kristallisydän mannaryynistä.

Niin suloiset nimimerkit, että ei voi olla pitämättä peukkuja ystävyydelle :)

• anonyymi.
        M.B. kirjoitti:

Onneksi millään muulla S24:n palstalla ei saa kukaan toteuttaa itseään, vaan kaikki ovat tiukan asiallisia asiantuntijapalstoja ja tämä narsismipalsta on ainoa, joka tekee surullisen poikkeuksen...

Mietin ensin, että mun meiliosoitetta saa käyttää välikätenä, mutta tajusin, että mitäs sitten kun sinne tulee kymmenen viestiä "mannaryyniltä" ja yksitoista "kristallisydämeltä" ja kaikki vakuuttavat olevansa se aito yksi ja ainoa.. :)

Mutta ehkä olen vain vainoharhainen ja juttu saattaisi jopa oikeasti toimia. Mannaryyni saisi kristallisydämestä aidon ja oikean ystävän ja kristallisydän mannaryynistä.

Niin suloiset nimimerkit, että ei voi olla pitämättä peukkuja ystävyydelle :)

Mä pelkään lähinnä sitä että s-posti menis tukkoon fanipostista :P

• temppuilija kirjoitti:

Meinaan ko sulla niitä kamuttajia enemmänkiin, ni voisit kattoo sieltä sellasen sopivan psykon mitä mä voisin alkaa pehmittääns :D

Mulla on tiedossa sulle juuri sopiva uhri. >:D
        Aika isokokoinen korsto, mutta eihän se varmaan haittaa...vai mitä?

• dizel kirjoitti:

Mulla on tiedossa sulle juuri sopiva uhri. >:D
        Aika isokokoinen korsto, mutta eihän se varmaan haittaa...vai mitä?

Tosin ( en sano tätä monesta ), mutta kyseinen tyyppi on kyllä täysin toivoton tapaus...
        "Muuttumiseen" tarvitaan myös jonkunnäköistä älyä, eikä tämä äijä ole mikään penaalin terävin kynä...mutta olisihan siinä sulle vähän haastetta.

• dizel kirjoitti:

Tosin ( en sano tätä monesta ), mutta kyseinen tyyppi on kyllä täysin toivoton tapaus...
        "Muuttumiseen" tarvitaan myös jonkunnäköistä älyä, eikä tämä äijä ole mikään penaalin terävin kynä...mutta olisihan siinä sulle vähän haastetta.

heh ... kuka sanoi, että ketään pitäisi muuttaa - pehmittäminen on eri juttu ... nutipää mikä nutipää ... tosin kaksi samanlaista :(

huono yhdistelmä

• temppuilija kirjoitti:

heh ... kuka sanoi, että ketään pitäisi muuttaa - pehmittäminen on eri juttu ... nutipää mikä nutipää ... tosin kaksi samanlaista :(

huono yhdistelmä

No, kuinkas sitten ajattelit hoitaa tämän pehmittämisen? :)

• dizel kirjoitti:

No, kuinkas sitten ajattelit hoitaa tämän pehmittämisen? :)

Pesismailalla :D

• temppuilija kirjoitti:

:D :D

Siinä tapauksessa käyn lähikaupasta hakemassa ison pussin popcornia...Tätä ei vain voi missata.

• dizel kirjoitti:

:D :D

Siinä tapauksessa käyn lähikaupasta hakemassa ison pussin popcornia...Tätä ei vain voi missata.

Niinno ... luulen, että käsikirjoitus menee kutakuinkin niin, että vetäsen yhden hutikutin ja sen jälkeen otan vahvalla monilajisella budokokemuksellani sen parhaan lajin käyttöön Kara-Ta!

:D

• temppuilija kirjoitti:

Niinno ... luulen, että käsikirjoitus menee kutakuinkin niin, että vetäsen yhden hutikutin ja sen jälkeen otan vahvalla monilajisella budokokemuksellani sen parhaan lajin käyttöön Kara-Ta!

* katselee sielunsa silmin, kuinka D yrittää nappailla poppareita ja juosta perässä *

• temppuilija kirjoitti:

Tempustahan ilmenee aivan uusia puolia...

• temppuilija kirjoitti:

temppu, onkohan mulla ollut jotenkin huono vaikutus sinuun? :DD

• elisakettu kirjoitti:

temppu, onkohan mulla ollut jotenkin huono vaikutus sinuun? :DD

Tietenkin, koska toit esiin ajatuksen oikeuden jakamisesta pesismailalla. ;)

• Mannaryyni: pystytkö kirjoittamaan tänne privaatti viestiä luukkuuni?
      Ja muille voin sanoa, että tietty aina asioita paisutellaan ja liiotellaan ja valitellaan näillä palstoilla, kun puhutaan erilaisista asioista.
      Joskus paskanjauhan palstoiksi nimiteltyltä palstalta voi löytää paskan seasta myös todellisen helmen. Näin karskisti kirjoitettuna! Valo löytyy pimeään varmaan kaikille, kun haluaa niin ja se onkin tässä tilanteessa tarkoitus.
      Se vaan, kun kerta toisensa jälkeen tulee takkiin likaa liikaa vie sitä uskoa hyvään, mutta elämä kannattaa kyllä meitä. Ja kukin uskoo mihin uskoo täällä ja omassa elämässään! Jokaisella on oikeus valita tiensä mitä kulkea ja mitä tienviittoja seurata ja kenen kyytiin lähteä.
      No, itse toivoin saavani kommentteja samankokeneelta ja sainkin pari hyvää vinkkiä tässä joista otan onkeeni. Ehkä se, että olen kadottanut vuosien ja taipaleiden varrella sen todellisen itseni näiden ihmisten kanssa jne. ja plus muut asiat mitä tässä on tapahtunut on se syy, että ajattelin jos löytäisin vertaiseni ihmisen täältä. Kun löytää vertaisensa ihmisen joka tietää mistä puhun ja miltä musta tuntuu on paras voima mitä voi toiselle antaa tälläisessä tilanteessa.
      Vaikka ammattiapua ja muutakin apua on haettu ja kokeiltu on se toinen joka on käynyt saman lävitse paras apu.

• CatNis

Olen vasta selviytymistarinani alussa. Olen elänyt vuosia narsistisen puolison kanssa. Olen saanut kestää vuosia uskottomuutta, valheita, nöyryytystä, manipulointia ja hallitsemista. Nyt olen viimein hakeutunut yksityiselle psykiatrille hakemaan itselleni apua ennenkuin oma mieleni hajoaa. Olen jo monta vuotta ajatellut hakevani apua, mutta jotenkin sitä on vain aina jaksanut mennä eteenpäin ja selvinnyt kätkemällä kaiken oman pahan olon ja tunteet. Nyt ne kaikki piilossa olevat tunteet ovat kuitenkin alkaneet tulla esiin ja olen myös kaikesta jo hyvin uupunut. Yritän tässä kuitenkin käydä myös töissä, sillä työni ja työtoverini ovat minulle myös henkireikä ja tasapainoa tuova asia. Töissä, kun ei mikään paina mieltä vaan minun kohdallani lisää hyvänolon tunteita.
      Aloitan psykoterapian sekä masennus lääkityksen. Ystävieni ja perheeni tuki on kuitenkin korvaamattomampaa kuin mikään muu.

Jaksamista kaikille narsistin uhreille. Paras tulevaisuuden kannalta on heittää se narsisti omasta elämästä ulos, jotta itse selviää terveenä ja onnellisena elämässään.

• Voimia Catnis sullekin myös! Oma itseään on myös hyvä välillä kuunnella jos voimavarat ovat alvariinsa vähissä ja ei elämä tunnut oikein mukavalta.
      Tekee vaikka muutokset pienissä askeleissa ja pala kerrallaan jos ei voi tehdä niin isoa hyppyä, kuin itse tein. Mun oli vaan tehtävä tämä ratkaisu jota pohdin tosi pitkään... Ratkaisu jota ihmiset eivät välttämättä tule ymmärtämään ehkä koskaan. Eihän miehessäni ole mitään vikaa, no eipä tietenkään minussahan se vika tietysti sitten on kuten aina on osoitettu syyttävällä sormella suvuista ja kaveripiireistä jos jotain on tullut. Kyllä mä myönnän omat virheet ja katson peiliin ja sieltä on katsonut kyllä aika uupunut ihminen joka yrittää tehdä kaikkensa pelastakseen elämänsä ja yritti pelastaa parisuhteen kokeilemalla yhtä sun toista.
      Nyt on uusi elämä aloitettu ja alkutaival on aina omanlaisensa, mutta minä olen kuitenkin aina ollut selviytyjä ihminen jokaisen vastoinkäymisen kanssa mitä on tullut nyttenkin niin lyhyen ajan sisällä. Nekin kääntyvät vielä joskus voitoksi toivon näin... Tsemppiä!

• mannaryyni

kristallisydän: yritän laittaa sulle viestiä, katsotaan miten sen onnistuu.
      Kovin olisin iloinen jos saisin oikean henkilön tämän asian tiimoilta, jonkun joka todella tajuaa ja jolle ei tarvitse koko ajan puolustella tai selittää narsistin käytöstä.

Narsismia ei pysty ymmärtämään jollei ole itse joutunut sen pyörteisiin.

• Jen C

Eteenpäin pääsee vain, kun antaa anteeksi, mutta ei unohda. Itse olen sitä tyyppiä, että inhoan riitelyä annan helposti anteeksi. Valitettavasti tein myös vuosikausia sen virheen, että unohdin kärsimäni ja annoin narsistille aina uuden mahdollisuuden kiusata itseäni.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      257
      3389
    2. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      36
      2972
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      34
      2208
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      42
      2122
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      78
      1994
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      84
      1766
    7. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      49
      1687
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      122
      1547
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      56
      1444
    10. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      15
      1350
    Aihe