nyt se taas alkaa.. voi itkujen kevät. olen varmasti ainoa ( vai olenko) joka tästä asiasta vaahtoaa mutta minnua o alkanut sylettämään niiiiiiiiiin paljon "yhteinen jouluateria"...
valistan hieman asiaa eli
olen 39v ainen.kasvanut lapsuuteni siis 70-80 luvulla. meitä oli viisi. isosisko,ja pikkuveljiä 2 ja pikkusiskoja 1 kipale.
meillä syötiin A) hyvin ja B) useasti . mutta aina sitä ruokaa mitä milloinkin keksittiin ja mihin raha riitti.äidilläni oli 3 eri miestä,lapsia siis kolmelta eri äijältä,käytännössä katsottuna hän oli yh. nosta hattua koska hän jaksoi aina tehdä lämpimät ruuat ja hoitaa meitä yksin.
joulu oli parasta aikaa. särvintä oli joka lähtöön ,ainakin pienenä se tuntui siltä. ja sitä syötiin. meille ei käynyt pienessä sievässä mielessäkään että joku olisi sanout "maistaa pitää kaikkea,pakko ei ole ottaa lisää!"
vaan ruoka syötiin kiitollisena. ne oli ihaia aikoja..
minulla on kaksi lasta. 17 ja 3v. meillä tehdään joka päivä ruoka. meillä syödään joka päivä. ensin pestään käet,porukalla laitellaan silloin kun ehditään,lautaset ym pöytään. syödään,kiitetään ja viedään lautaset koneeseen.
meillä ei ikinä ole lapset päättäneet mitä ruokaa suostuvat syömään tai heillä ei ylipäänsä ole koskaan ollut tarvetta valkata ruokia.kotiruokaa on aina arvostettu. olen pitänyt sitä itsestään selvyytenä.
nyt olen melkein sydärin partaalla.. meinasin mennä ensimmäistä kertaa sisarenni luo jouluksi.. peruin menon koska en vaan kestä katsoa. "talo elää tavallaan .je" ..tiedänn,mutta mulle tehtiin heti selväksi ettei jouluruokia kukaan syö siellä. kinkku olis ehkä ainut mutteivät jaksa ostaa kun mummolassa saa ottaa sitä mukaan. heillä jouluateria on akkeja ja lihapullia. ja ranskalaisia tietty. kauhistelin tätä mun kaverille joka tokaisi "EI todellakaan meilläkään kukaan syö mitään lanttu tai porkkanalaatikoita! ei ainutkaan ipana eikä ukko,niin meillekään ei niitä tule"...no,kolmannen tuttavani kanssa olin kaupoilla ja kerroi kuinka tytön kanssa alotettiin jo lanttulaatikon syönti,niin tämä alkoi yökkimään että Hyi,miten joku voi!!!
olenko oikeasti ainut joka arvostaa jouluruokia?? minusta on parasta joulussa se suunnaton pöyässä istumisen halu. laatikkoruuat ehkä ovat enempi aikuiseen makuun mutta kyllä bvarmasti löytyy joka suulle jotain että saa massun täyteen. minusta on ihan kamalaa miten maailma muuttuu ja me maailman mukana. lapset arvostavat vain lahjoja,ja niistäkin vain joitai. kalenterio jos ei ole 27 egee maksava lego kalenteri niin se on paska ym. en halua elää 2000 lukua. tahdon takaisin aja joka oli kultaisinta.
sen sanon ettemn osta omia ipanoita millekään jalustalle,on heillä omat mielipiteensä ja halunsa ja kunnioitan niitä kyllä,mutta minusta lapset ovat nyt ottaneet hieman liikaa valtuuksia monessa asiassa. tai no,siis vanhemmat ovat antaneet niitä liikaa..
angry mama...
14
414
Vastaukset
- ed
no jo on ongelmat sullaki. pysykää kotona jouluniin ei tarvi valittaa.ei kaikki tykkää jouluruuasta.
- ----------
Siis mikä nyt on ongelma? Sekö, että ihmiset eivät viitsi pilata jouluaan syömällä ruokia, joista eivät tykkää vain siksi, että siihen aikaan vuodesta on joidenkin mielestä tapana syödä niitä ruokia? Jos sinä tykkäät, niin ole hyvä vain. Typeräähän se on tieten tahtoen kituuttaa sellaisen ruuan kanssa, josta ei pidä. Joo, joskus ei ehkä ole ollut vaihtoehtoja, mutta nyt on. Nykyisin ajellaan jopa autoilla, vaikka ennen ei niitäkään ole ollut. Maailma muuttuu.
Meilläkin syödään joka päivä terveellisesti kotiruokaa. Lapset syövät ihan kiltisti ja omaavat pöytätavat ja muutkin tavat. Minusta tuo ei liity mitenkään siihen, että kaikesta ruuasta ei tarvitse pitää. En pidä minäkään, enkä siksi kaikkea syö. En mm. niitä joululaatikoita. Eikä meidän perheestä kukaan erityisemmin tykkää kinkustakaan, joten tuskin sitäkään viitsimme jouluna tehdä. Ehkä meillä on vaikka poronkäristystä tai peurapihviä.
Ja jos sinun mielestäsi joulun tärkein asia on ruokapöytä, niin sinä todella elät vielä pula-aikaa. - wilma60
Kyllä nuo vanhanajan jouluruuat alkavat olla nykypäivänä historiaa. Maailma muuttuu ja ruuat sen mukana. Minulle ainoa oikea jouluateria on se jota olen koko elämäni ajan jouluaattona syönyt. Siihen kuuluu perunat, lipeäkala valkokastikkeen kera, porkka- ja lanttulaatikko sekä kinkku. Myös graavilohi on sisältynyt tuohon ateriaan. Omassa kodissani olen jatkanut tätä perinnettä siitä huolimatta että ex-puolisoni ja lapset eivät koskeneetkaan laatikoihin ja lipeäkalaan. Nykyinen kumppani ei ollut aikaisemmin lipeäkalaa syönyt mutta nyt on hänkin siihen tykästynyt ja yhdessä nautimme sitä aattona ja tapanina.
- Santamom
Jos penskat opetetaan siihen, ettei Jouluna ole mitään erityistä jouluruokaa, ei he koskaan sitä tule aikuisenakaan arvostamaan. Maku tulee iän karttuessa muuttumaan ja kyllä vielä päivä tulee, eyyä lanttulaatikkokin maistuu taivaalliselta.
Nuorempana inhosin jouluruokia, enkä niitä koskaan kotona syönyt. Jouluruoay meillä kuitenkin aina oli. Itsetehtyjä olivat. Se ruoka, vaikka olis edes tuoksu, tuo kuitenkin niin suuren fiiliksen koko Jouluun. Surkeaa jos joissan kodeissa ei ole mitään muuta joulua kuin piparit, kuusi ja lahjat.
Meillä muksut syövät jouluruokaa. Eivät paljoa, mutta vähän on otettava. Ei ole minkäänlaista ongelmaa heillä syödä muutamaa haarukallista tai ainakin maistaa. Kyllä niitä tonttuja näkyy ikkunan takana vielä ruoka-aikana jolloin ehtivät kertoa pukille jos kiukuttelee niin, ettei edes maista.- <df
Hei, et kai nyt tuon takia peru siskon luokse menoa???? Meillä ainakin perinteenä, että jokainen tuo mukanaan jotain joulupöytään niin, että jokaiseen makuun löytyy herkkuja. Niinpä minä sinuna veisin mukanani toki niitä omia jouluisia herkkuja-niinpä pöytä olisi entistä koreampi. Ymmärrän pointtisi tuosta maailman muuttumisesta, tuntuu usein, että hyvää, arvokasta ja kestävää ja oikeita asioita elämässä ei osata elämässä arvostaa ylipäätään (en nyt puhu jouluruuasta...) ja sitten ollaan tosi kiittämättömiä ja itsekkäitä, vaikka yltäkylläisyydessähän sitä useat elävät...
- perinteet hoituu
Minä en syö laatikoita ollenkaan, joka joulu olen niitä ostanut (tekemään en ala) että ne jotka haluavat saavat syödä. Kinkku kuuluu asiaan, rosollia en ole koskaan tehnyt kun en siitä pidä. Riisipuuroa en voi maidon takia syödä mutta keitän sitä jos joku haluaa. Itse syön silloin jotain muuta. Jouluateria perheen kanssa on tärkeä perinne, ei niinkään se mitä silloin syödään.
- Lanttuloota
Näin se kuule on, että talo elää tavallaan, vieras saapuu ajallaan... Eli mene kaikin mokomin siskosi luo jouluna kylälemään ja nauti heidän seurastaan ja joulusta heidän omalla tavallaan, vaikka sitten nakkien ja ranskisten voimalla. Järjestä oma jouluateria joko esim. edellissunnuntaina tai vaikka Tapanina. Jokainen syö miten itse haluaa ja tarjoaa sitä ruokaa vieraillekin! Jos ei vieraille passaa, menkööt sitten omaan kotiinsa syömään. Ruuista ei joulunvietto ole kiinni!
Itse olen vasta aikuisena, kohta 5-kymppisenä ruvennut oikein odottamaan joulunaikaa näitten perinteisten laatikoitten ym. jouluruokien takia, niitä on silloin ihan pakko saada! Nuorempana yökkäilin, kun joku puhuikaan lipeäkalasta ja lanttulaatikosta.- Santamom
Joo, talossa talon tavalla. Tosin minkälainen talo on se, mikä kutsuu vieraan luokseen tietäen että on Joulu ja tietäen tai kysymättä lainkaan tarjoaa vieraalleen nakkeja ja ranskalaisia?
Jos näinkin läheisistä ihmisistä on kyse, eikö pistäisi miettimään miksi vieras ei saa mitä toivoo??? Silkasta kiusasta vai onko kyseessä niin simppeli ihminen? En usko että on simppeli vaan jotain ihan muuta.
Sinulle, jolla tämä ongelma on, ehdota että tuot jouluruokia tullessasi. Jos ei käy, sano että haluat itse syödä niitä. Jos ei sittenkään käy, jätä menemättä.
Jos vieras kutsutaa, tulee hänet huomioda!!! Pid' itse kiinni ainakin hyvistä tavoista. Jos ei auttamallakaan tunnu löytyvän niitä, keksi jokin muu joulunviettotapa. Jos et halua olla yksin, bookkaa lippu vaikka Stockikseen tai Traveen. Johan löytyy joulumieltä :)
- ====)
Hei!
MInä olen kanssasi samaa mieltä=) Opetan lapsilleni kaikki jouluperinteet, ruokineen,saunoineen ja joulunsanomaa unohtamatta=) Minä kaipaan jouluna näitä perinteitä,en haluaisi todellakaan syödä/ syöttää jouluna ranskalaisia ja nakkeja, jotka meillä on perjantairuoka=)
PErinteet on turvallisia ja niistä syntyy muistoja,Ainakin meillä.Jokainen tietysti tyylillään.
Rauhallista joulunaikaa! - 15v
Kyllä jouluruuat on hyviä, varsinkin kinkku ja porkkanalaatikko
- Mietiikääs sitä..
Minä oisin onnellinen, jos joulupöydässä ois nakki-lihapulla-ranskislinja! Kun en oo koskaan joulupöperöistä tykänny. Enkä kyllä tykkää siitä asenteestakaan, että jouluna saa mässäillä niin että napa vinkuu. Kun aattelee että samaan aikaan jossain päin maailmaa kuolee ihmisiä nälkään, ja toiset pösilöt vaan vetää ruokaa pömppömahoihinsa rasva valuen suupielistä. Tai sitten on näitä köyhiä perheitä, joilla ei oo varaa laittaa pöytää koreeks saati ostaa lahjoja...
- Nokialla asuu
yksi perhe jonka mukulat ja anoppikin vielä tulevat syömään teidän kaikkien ruuat.Tarjota saa mitä vaan,kaikki uppoo,ovat näet käveleviä komposteja ja vatsat valmiiksi venyneet ,joten heihin uppoo mitkä ruuat tahansa.
- 23
Meillä ainakin laitetaan perinteiset jouluruoat. Itse teen laatikot, lihapullat, paistan kinkun jne.
Lapset syö minkä syö, maistaa pitää. Yksi syö kinkkua ja toinen lihapullia :)
Kyllä mullakin jouluna ketsuppi ja makaronit aiheuttaa kauhukohtauksen lol - mörkö
Mulle on oikeesti ihan sama, mitä muissa perheissä juhlana tai arkena syödään, itselleni ja perheelleni perinteet ovat tärkeitä, siis myös ne perinteiset jouluruuat. Elämältä putoaa pohja ilman perinteitä, ihmisistä kasvaa juurettomia ja mitään arvostamattomia, mikään ei ole tärkeää ja kaikki on kertakäyttöistä. Tottakai myös perinteet elää, niihin tuodaan mukaan jotain omaa ja ne sekoittuu. Otetaan jotain oman perheen perinteistä, jotain puolison perheeltä, osa on ihan omaa ja uutta, mutta tietty ydin säilyy sukupolvilta toisille. Meille se on tärkeää. Meillä ei myöskään katsella ruokapöydässä nirsoilevia lapsia, kaikesta ei tarvitse tykätä, mutta kaikkea on MAISTELTAVA tykkäsi tai ei. Ruualle ei sanota yäk tai pahaa, mutta saa olla tykkäämättä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh811973Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1091705- 1801286
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6666- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472