Äitini on alkanut käyttämään alkoholia todella suuria määriä. Hän on humalassa yli puolet kuukaudesta. Hän on muuten raitis, huolehtii itsestään ja on siistin oloinen.. MUTTA.. missähän menee 77 vuotiaan naisen kohtukäytön raja.. Kun itse käytän alkoholia vaan joskus on alkanut asia hiertää suhdetta äitiini. Tyttäreni on täysin raitis, eikä siedä humalaista mummoa.. Seurauksena mummo juo kaapista ja ilmoittaa ääni sammallellen olevansa vain hieman väsynyt..
Tiedän siis sen, että tuo kohtuuden raja on hänellä ylittynyt pahasti..vaikeutena on vaan etten saa puhuttua häntä eroon tavoistaan, hän kieltää koko asian, siitä ei puhuta suuttumatta . Mikään ei näemmä auta, mummo tahtoo juhlia lähikapakassa pikkutunneille ja ottaa viikollakin. Mikään muu harrastus ei kiinnosta. Ei muita harrastuksia vaikka kykenisi sellaisiin. Hän on perusterve, mutta ei kauaa enää tätä menoa.. Hänellä on myös ihan ok tulot ja asumispuoli.. Ystäviäkin kyllä riitttäisi sekä muutakin puuhaa..
Mietin vaan lähinnä syitä tähän juomiseen.. Ikäihmisen masennus varmaankin. Tulisiko teistä asiaan puuttua vai annanko vaan nyt sitten olla..
Sainpahan nyt purettua asiaa mielestäni.. hankalaa on katsella vierestä..
Hän oli 10 vuotta sitten lähes raitis aina.. mutta parissa vuodessa käyttö on huimasti noussut..
Vanhuus ja alkoholi..
9
321
Vastaukset
- Sokerit?
Eläkeläisten alkoholismi kasvaa kokoajan. Johtuu kyllä siitäkin, että eläkeläisiä on kokoajan enemmän.
Mun käsittääkseni suuri osa juo pelkkään ikävystymiseensä. Jos ei ole puuhaa, aika tulee pitkäksi ja masennus saattaa alkaa painamaan. Pikku tuikku piristää ja aluksi auttaa masennukseenkin.
Ton ikäiselle se ja sama, mitä tekee, kuolee kuitenkin melko pian. Jos se edes jotain viihdykettä elämäänsä, onko se muka jotenkin paha asia? Mutta se kyllä pitää tarkistaa, millaiset lääkkeet hänellä on. Kaikilla nyt jokatapuksessa on lääkeitä vanhemmiten. Paljon lääkkeitä, minkä kanssa alkoholi ei sovi yhteen. Osa panee polttimon sekaisin joku muu voi olla suorastaan hengenvaarallinen yhdistelmä. Mutta se ei koske kaikkia lääkkeitä. Esim, se on puppua, että antibioottit ei sovi viinan kanssa. No ei sovikkaan, kaikki antibiootit. Osa aiheuttaa antabusreaktion, osa ei. Mutta antibiootin tehoon alkoholi ei vaikuta. Niin siis, tarkistappa mummelin lääkevarannot.
Humala nyt on humala. Mun mielestä pieni ihme, että hän tosiaan voi vielä käyttää alkoholia. Oletko muuten aivan varma, että kyseessä on viinan juominen? Meinaan vaan, sokeritautinen sammaltaa ja vaikuttaa humalaiselta, kun sokerit on pielessä. Ja alkoholi on nopea tapa korjata sokerit kohdalleen. Pikku paukku ajaa saman asian kuin se perinteinen sokeripala suuhun. Monet diabeetikot ottaa pikkupaukkua tarpeen vaatiessa, siis lääkkeeksi. Ja sitten kun henki vähän haiskahtaa ja puhe sammaltaa, kaikki luulee rapajuopoksi. - uneton tytär
Tässä tapauksessa juomisesta ei ole epäilystäkään..
Äitini on perusterve.. erittäin hyväkuntoinen.., ei mitään lääkitystä vielä käytä. Ainoastaan kipirauhasen vajaatoimintaan lääkitys.. alkoholia ja sitäkin ilmeisesti sitten nyt 20vrk kuukaudessa.. Määrät eivät ole pieniä. Mutta ongelma ei ole se itse juominen vaan sen mukanaan tuoma käytös. Eli muuttuu ilkeäksi ja saattaa alkaa huutaa lapsenlapsille... juo mieliharmiin ja muuhun.. mistä kyllä minusta selviäisi mielialalääkityksellä paljon paremmin. Henki hänellä ei haise, puhe kylläkin sammaltaa ja tyhjiä pulloja löytyy keittiön kätköistä..
Minusta on sääli että muuten erittäin hyväkuntoinen, nuorekas ja skarppi vanhus tällätavalla vähentää elinvuosiaan.. ettei olisi muutakin tekemistä, mutta uskon että hän voisi muuttaa hieman tapojaan, kun muutenkin sopeutuu vielä uusiin asioihin ihan ok..minusta sitä ei kannata vähätellä. Dementiaa tms ei ole, ja sekin uhkaa alkoholin liikakäytön takia enemmän.- edellinen
Ja minusta paha asia on se, että hän juo senverran ettei sukulaisia enää kiinnosta käydä katsomassa. Tälläinen on hänelle itselleen paha asia. Tuskin hän on kovin onnellinen pullonsa kanssa, kun vaan itkettää.. Viihdykettä tämä ei enää ole.. koko suku on huolissaan..
- .
Arvelen syyksi vain tietoisuuden ajan loppumisesta, ja sen tuomasta masennuksesta, kuten usein vanhuksille käy.
Alkoholin käyttö tietenkin vain pahentaa asiaa, koska selvin päin pitkän aikaa masennus on vielä pahempi.
"hän kieltää koko asian, siitä ei puhuta suuttumatta"
Kun tilanne on tuo kovin tyypillinen, niin ikävä kyllä et voi tehdä asialle mitään, sillä ketään ei voi pakottaa juomattomuuteen.
- th-ammattihlö
Kertomasi oireet sopivat hyvin alkavaan dementiaan. Persoonallisuus muuttuu. Kerro kahden vuoden päästä osuinko oikeaan.
- HM
Saisitko sovittua jonkun muun perheen / sukulaisen kanssa, että menisitte äitillesi kylään (kun hän on selvin päin) ja ottaisitte asian esille? Kysehän on siitä, että te olette huolissanne hänen tilanteestaan. Puuttuminen on välittämistä, ja mitä aiemmin asiaan puututaan, sen parempiin tuloksiin päästään.
Pystyisitkö puhumaan, että äitisi kävisi esim. terveyskeskuksessa ja siellä asia otettaisiin esille ns. muiden asioiden joukossa? Eli tehtäisiin terveystarkastus, ja olisit etukäteen yhteydessä lääkäriin ja kertoisit asiasta suoraan? Olen aiemmassa työssäni (sosiaaliohjaajana) törmännyt vastaavaan, ja kokeilimme erään omaisen kanssa tälläistä toimintatapaa (eli olimme kaikki kolme lääkärin vastaanotolla mukana. Tai sitten jos kotiin saisi vaikka jonkun sosiaali/terveysalan ammattilaisen kartoittamaan äitisi tilannetta..Jossain paikkakunnillahan tehdään näitä vanhusten/ikääntyvien ennaltaehkäiseviä kotikäyntejä, joiden yhteydessä yleensä kysytään alkoholin käytöstäkin. Ja sosiaaliasemalta voi pyytää lakisääteistä Palvelutarpeen arviointia:
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/ikaihmiset/palvelut_ja_etuudet/palvelutarpeen_arviointi
Toivottavasti saatte tilanteeseen apua jostain suunnalta! - Omat hampaat
Jaa, että tultaisiin oikein kotiin meille nipottamaan ja tutkimaan?.Olen itsellinen ihminen, eikä meille ole asiaa. Jos otan paukun tai toisenkin, se on oma asiani, eikä sen juopon lääkärin kannata seota asioihini. Haisee itsekin sen verran vastaanotolla maanantaisin.
Ammatti-ihmisen mielestä on dementiaa, jos vanhempi ihminen ottaa vähän vinettoa suruunsa. Aika törkeää villitsemistä. Ei ole dementiaa, mutta mitähän lajia arvoisaa ammatti-henkilö ehdottaisi?. Eikö dementia ole ihan yleisoire ja yleisnimi?
Ehdotan, että annatte ihmisten olla.Tulee kai tuollaisesta vihaiseksi: pitäisikö vielä alkaa lapsenlapsia hoitamaan? Olisitte tehneet ajoissa, minä en jouda hoitamaan, on paljon muuta.
Se ikä tulee teillekin nopeammin kuin aavistatte, sitten nähdään mitä alatte nappailemaan. - uneton tytär
Ei ole hoitanut lapsenlapsiaan... olen hoitanut lapseni aina itse.., lapsenlapsi käy siellä hoitamassa mummiaan josta on huolissaan.. Toiseksi nykyään on kännissä jo suurimman osan viikosta ja määrät on huikeat.. Mutta ei hoitoon voi pakottaakaan. Ei ole halukas kun hänen juominen mikä edelleen jatkuu rankkana on kuulema ihan käsissä. Vaikka sammuneena tuo jo lattialta löydettiinkin eikä muista syödä yms.. Se siitä pikku tuikusta murheeseen sitten.. Rahansa eivät ruokaan ainaenää riitä, juomaan kyllä. Kenenkään muun seura ei kelpaa kuin alkoholistien. Että nappailee sitten, seuraavassa hetkessä itkee poraa ja katuu mitä tuli tehtyä. Itse hän asiasta eniten kärsii.. Muut läheiset tietää kyllä, heitä vaan ei kiinnosta asialle mitään tehdä. kiitos HM asiallisesta vastauksesta. kai vanhempikin kaipaa tukea oloonsa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892158Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1381796- 1731333
- 229805
- 65744
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10721- 60720
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211619- 49587
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </347550