Hyvästi paperikartat

Garmin V8

elektrooniset kartat ovat riittävän turvallisia, koska 2 plotteria ja 2-akkujärjestelmä.

10v elektroonista plotterointia ilman pienintäkään vikaa

84

758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OMC V8

Tuosta tuli mieleen että onko hätävarjelun liioittelua vetää kaiulle ja plotterille varoiksi toinen sähkökaapeli suoraan akulta?

Ps on mulla paperikarttakin ja taskulamppu aina mukana.

• 56727327

Mitäs sitten teet ko jenkeiltä loppu rhata ja sateeliti tulevat itsekseen alas. Jonkun uuden sodankin takia ne voi vetää koko gpsverkon pimeäksi siviileiltä. Ja eurooplalsilta on tulossa oma viritys.

Iso ongelma binäärikartoissa on niiden vaikeaja kallis päivitettävyys. Paperikarttoja on helppo päivittää netistä löytyvillä tiedonantoja veneilijöille.

• turha toivo

Vähän kuin odottais valtiolta loppuvan rahat ja junat pysähtyy sen takia. Siinä vaiheessa me ei missään tapauksessa enää olla merellä, kun tilanne on sellainen, että gps pysähtyy. Sotatilanteissa jo aiemmin gps:n tarkkuus vain parani.

• 0ölkoowe

Niin, eihän kukaan olisi uskonut, nl ja itäblokki murenee muutamassa vuodessa. Nyt murenee nykyiset kommunistivaltiot euroopassa ja pohjoisamerikassa.

Toisaalta taivaaseen uskominen sopii paimentolaisuskovaisille, mutta tosipaikan tullen taivaasta on melko vähän apua. Sen sijaan paperikartasta ja kompassista on.

• luotettavuusasiantun

Ei se kaksiakkujärjestelmä mitään auta kun niillä on yheinen sähkönsyöttöjärjestelmä. Tuplajohdotuksella saat luotettavuutta lisää, johdotus tulee järjestää siten että jos toisessa johdotuksessa tulee oikari se ei saa vaikuta sähkönsyöttöön toisessa johdotuksessa. Ehkä yksinkertaisinta olisi varata oma pieni paikallinen akku molemmille plottereille erikseen siten että ne ovat eristetty muusta sähköjärjestelmästä esim diodeilla. Tällöin jos koko muusta veneestä menee vaikka sähköt jatkaa plotterit yhä toimintaansa. Itse plottereilla on jonkinlainen vikaantumisriski mutta kahdella toisistaa riippumatta toimivalla laitteilla se ol erittäin pieni (siis että molemmat vikaantuu saman aikaisesti). Suurin jäljelle jäävä riski tässä on huono tai puuttuva sateliittiyhteys. Asiaa voi auttaa jonkin verran kahdella erillisellä antennijärjestelyllä, ja antennit ovat siis erilailla sijoitetut siten että jos toisella antennilla on vastaanotto huonompi olisi se jollain todennäköisyydellä toisella mahdollinen.
      Nämäkään järjestelyt eivät tietenkään poista ulkopuolisesti aiheutettujen vikojen riskiä kuten salama, hetkellinen sukellus, kirvesmies, tms.
      Olisikohan kuitenkin helpompi ostaa se paperikartta tai vaan tyytyä siihen että riski on olemassa.

• Meri Järvilampi

Min oon 45v veneilly ilman ensimmäistäkään gps tai plotterilaitetta. Paperisen merikortinja kompassin kanssa edetään ja kaiku on nykyisin oiva laite kun mennään reittien ulkopuolella. akovin olen nauttinut vesillä olosta ilman laitteita ja jää enempi aikaa nauttia maisemista kun ei tarvi vahata pientä ruutua.

• 15+1

Minulle jää enempi aikaa nauttia maisemista, kun ei tarvi pidellä sormea kartalla merkkinä. Silti minulla on aina kartta myös käytössä, jos pitää jostain kumman syystä käyttää pelkästään sitä. Ei ole vielä 8 vuoteen tullut kertaakaan sellaista tilannetta.

• en luopuisi

Me hankittiin viime kesäksi plotteri liukuvaan veneeseen. Voin kyllä sanoa että se vasta rentoutti veneilyä!

Oli aika suorittamista kun 24 solmussa muija luki karttaa, minä tähystin ja ajoin ja välillä vilkuilin karttaa. Puhumattakaan sateessa ja sumussa.

Toki vieläkin on paperikartta auki vierailla vesillä, mutta paremmin jää aikaa tähystämiseen.

Uppisveneellä on tietty eri asia, siinä on neljä kertaa enemmän aikaa.

• 24
        en luopuisi kirjoitti:

Me hankittiin viime kesäksi plotteri liukuvaan veneeseen. Voin kyllä sanoa että se vasta rentoutti veneilyä!

Oli aika suorittamista kun 24 solmussa muija luki karttaa, minä tähystin ja ajoin ja välillä vilkuilin karttaa. Puhumattakaan sateessa ja sumussa.

Toki vieläkin on paperikartta auki vierailla vesillä, mutta paremmin jää aikaa tähystämiseen.

Uppisveneellä on tietty eri asia, siinä on neljä kertaa enemmän aikaa.

Vaikka luotankin plotteriin ja pidän aika naurettavina noita, jotka pitävät yhä paperikarttaa ja kompassia tärkeimpinä (ja jotkut suorastaan ainoina sallittuina) navigointivälineinä (ja silti pidän kyllä paperikarttaakin mukana ja vierailla vesillä myös käden ulottuvilla), niin hiukan hirvitti tuo tekstisi. Ensin tietysti jo tuo "suorittaminen". En itse ole kokenut ongelmaksi lukea karttaa ajaessakin ja toisaalta, jos tuntuu, ettei suju vauhdissa, niin sitten himmataan vauhtia.
        Ja vielä enemmän tuo, että annoit ymmärtää ajaneesi sateessa ja sumussakin sitä samaa vauhtia!

• Meri Järvilampi
        24 kirjoitti:

Vaikka luotankin plotteriin ja pidän aika naurettavina noita, jotka pitävät yhä paperikarttaa ja kompassia tärkeimpinä (ja jotkut suorastaan ainoina sallittuina) navigointivälineinä (ja silti pidän kyllä paperikarttaakin mukana ja vierailla vesillä myös käden ulottuvilla), niin hiukan hirvitti tuo tekstisi. Ensin tietysti jo tuo "suorittaminen". En itse ole kokenut ongelmaksi lukea karttaa ajaessakin ja toisaalta, jos tuntuu, ettei suju vauhdissa, niin sitten himmataan vauhtia.
        Ja vielä enemmän tuo, että annoit ymmärtää ajaneesi sateessa ja sumussakin sitä samaa vauhtia!

Mulle on aivan sama ajaako joku pelkän plotterin avulla vai paperisen kortin voimin. Kerroin oman näkökantani, etten ole plottereita kaivannut. En minä tuomitse ketään ja toivon ettei kukaan tykkää huonoa vaikken laitteita käytäkkään.

• 1ooooooooooooooooooo

Taas on tulossa uus avuttomia veneilyn piiriin kun luulevat että kaikesta selviää elekroonisilla kartoilla, tällä menolla ei merivartiostolla ole kyllä tekemisen puutetta ens kesänä,tää hemmo 15 1 vois pitää sitä sormea vaikka siellä minne auringonvalo ei koskaan paista.

• 15+1

15 1:llä on rannikkolaivurin pätevyys ja huviveneilijälupakirja vuodelta 1988, joten ei tässä ihan uusavuttomia olla. Harpin ja viivaimen käyttö sujuu vielläkin, vakkei sitä enää tositoimiin ole käytetty ensimmäisen gps:n oston jälkeen. Mikä tapahtui joskus 90-luvun alussa.

• Aina paprikartta

Mulla plotterina Raymarine C120W ja karttana uusin Navionicsin Platinum . Mittakaavaa zoomatessa väylä menee toisinaan viitan väärältä puolelta (välillä Tampere-Virrat) ja ilman paperikartaa olisin ollut viimekesänä kivillä varmuudella pari kertaa. En mistään hinnasta lähtisi ilman paperikarttaa tuntemattomille vesille.

• Sea Clearilla

Vika on siinä, että nuo kiinassa tehdyt kartat eivät ole aitoja merikarttoja. Niistä puuttuu tietoa, jos ne on zoomattu liian pitkälle. Olen 9 v. ajanut tietokonekartoilla, ensimmäinen vuosi meni MeriCD:n ohjelmalla, joka on hankala käyttää, liian paljon klikkauksia. Sitten löysin Sea Clearin, yhdellä klikkauksella matkaan. On mulla C80 plotterikin, mutta siihen ei ole edes karttoja, käytän vain tutkaa. Paperikartatkin on mukana, mutta en ole tarvinnut.

• 4334455
        Sea Clearilla kirjoitti:

Vika on siinä, että nuo kiinassa tehdyt kartat eivät ole aitoja merikarttoja. Niistä puuttuu tietoa, jos ne on zoomattu liian pitkälle. Olen 9 v. ajanut tietokonekartoilla, ensimmäinen vuosi meni MeriCD:n ohjelmalla, joka on hankala käyttää, liian paljon klikkauksia. Sitten löysin Sea Clearin, yhdellä klikkauksella matkaan. On mulla C80 plotterikin, mutta siihen ei ole edes karttoja, käytän vain tutkaa. Paperikartatkin on mukana, mutta en ole tarvinnut.

Sulla karttatieto varmasti ei ole ajantassalla, kuten mulla paperikartoilla.

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/fma_fi/merenkulun_palvelut/merikartat/merikarttojen_paivityspalvelu

• 8+6

• Sea Clearilla
        8+6 kirjoitti:

Jos vähänkin käyttää ymmärrystä, voi täysin turvallisesti veneillä 10 vuotta vanhoillakin päivittämättömillä kartoilla.

Ajelen pääasiassa merialueella, johon ei ole tullut karttamuutoksia, voimassa olevaan merikarttaan, joka on vlta -06. Jos lähden veneilemään alueelle, jossa on karttamuutoksia, teen muutokset reitteinä navigointiohjelmaan, vaikka tuskin niille vanhoille reiteillekään on kukaan mitään kivikasoja kasannut.

• h6h63jjydggwgr4
        8+6 kirjoitti:

Jos vähänkin käyttää ymmärrystä, voi täysin turvallisesti veneillä 10 vuotta vanhoillakin päivittämättömillä kartoilla.

Ei kyllä voi esim ahvenanmaan saaristossa väylien ulkopuolella. Vertaa vaikka 10 vuotta vanhaaa karttaa ja kansalaisen karttapaiaksta föglön eteläpuolista saaristoa. Lukuisia kiviä on ilmestynyt karttaan. Siellä menee purjeveille sopiva oikoreitti, jotta ei tarvitse föglötä kaukaa pohjoisesta kiertää.

• 8+6
        h6h63jjydggwgr4 kirjoitti:

Ei kyllä voi esim ahvenanmaan saaristossa väylien ulkopuolella. Vertaa vaikka 10 vuotta vanhaaa karttaa ja kansalaisen karttapaiaksta föglön eteläpuolista saaristoa. Lukuisia kiviä on ilmestynyt karttaan. Siellä menee purjeveille sopiva oikoreitti, jotta ei tarvitse föglötä kaukaa pohjoisesta kiertää.

Föglön eteläpuolella on iät ja ajat ollut useampia epävirallisia purjeveneille sopivia reittejä. Niitä on kuljettu sen aikaisilla kartoilla. En minä uudellakaan kartalla menisi ihan mistä vaan kartan mukaan näyttäisi olevan selvää vettä. Totta kai uusia reittejä voi suunnitella karttapaikkaa apuna käyttäen, mutta merikortti, johon reitti siirretään, voi siinä tapauksessa olla vaikka 80-luvulta. Saaret ovat niissäkin oikeilla paikoilla. Uusimmissakin kartoissa on virheitä. Jos reittien menee ulkopuolelle, täytyy olla tarvittavaa ymmärrystä, niin sielläkin on turvallista veneillä.

• +ööl112
        8+6 kirjoitti:

Föglön eteläpuolella on iät ja ajat ollut useampia epävirallisia purjeveneille sopivia reittejä. Niitä on kuljettu sen aikaisilla kartoilla. En minä uudellakaan kartalla menisi ihan mistä vaan kartan mukaan näyttäisi olevan selvää vettä. Totta kai uusia reittejä voi suunnitella karttapaikkaa apuna käyttäen, mutta merikortti, johon reitti siirretään, voi siinä tapauksessa olla vaikka 80-luvulta. Saaret ovat niissäkin oikeilla paikoilla. Uusimmissakin kartoissa on virheitä. Jos reittien menee ulkopuolelle, täytyy olla tarvittavaa ymmärrystä, niin sielläkin on turvallista veneillä.

Löysin vuonna 2005 Ambersholmin itäpuolen kivet väylää oikoessani:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=195651&n=6691970&scale=4000&tool=pienenna&width=600&height=600&lang=fi

Näitä kiviä ei ole 10 vuotta vanhoissa kartoissa vaan 5 metrin käyrä. Ilmoitin viranomaisille kivistä ja kivet sittemin ilmestyivät karttaan.

Vastaavia paikkoja on saaristossa useita.

• 8+6
        +ööl112 kirjoitti:

Löysin vuonna 2005 Ambersholmin itäpuolen kivet väylää oikoessani:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=195651&n=6691970&scale=4000&tool=pienenna&width=600&height=600&lang=fi

Näitä kiviä ei ole 10 vuotta vanhoissa kartoissa vaan 5 metrin käyrä. Ilmoitin viranomaisille kivistä ja kivet sittemin ilmestyivät karttaan.

Vastaavia paikkoja on saaristossa useita.

Näin on. Jos kartassa on yli 10 m, voi karttaan luottaa melko hyvin. 6 m:n kohdalla on jo huomattavasti epävarmempaa ja 3 m rajan sisällä voi olla mitä tahansa karttamerkerkeistä poikkeavaa. Kansalaisen Karttapaikan ilmakuvien avulla voi pienellä harjoittelulla kehitellä uusia reittejä.

• Toppokaki
        8+6 kirjoitti:

Minulla on karttoja -75, joissa syvyystiedot -39. Nykykartat pohjautuu monilla alueilla ennen sotia, ja sotien aikan tehtyihin harvoihin mittauksiin.
        Nykykartoissakin esiintyy paljon virheitä, mm. matalikkojen paikat voivat heittää useilla sadoilla metreillä. Näin täällä pohjosessa.

• +äö,llk
        Toppokaki kirjoitti:

Minulla on karttoja -75, joissa syvyystiedot -39. Nykykartat pohjautuu monilla alueilla ennen sotia, ja sotien aikan tehtyihin harvoihin mittauksiin.
        Nykykartoissakin esiintyy paljon virheitä, mm. matalikkojen paikat voivat heittää useilla sadoilla metreillä. Näin täällä pohjosessa.

Täällä etelässä taas sekä ruotsissa, että suomessa saaristojen kartat ovat melko tarkkoja kivien suhteen. Testasin asiaa saimaalla: purjehdin vanhoilla kartoilla mereltä lappeenrantaan asti, josta ostin uuden saimaan karttasarjan ja lähdin väylien ulkopuolelle saarten väleihin kryssimään. En osunut kiviin, koska saimaallakin purjehtijoita on paljon vuosien varrella kivet on jo löydetty suurelta osin.

• Hih hih !

Fossiilit ne jaksaa vaan kehua omia taitojaan ja muistella paperikartta-aikojaan.

Missään kaupallisessa tai ammatillisessa merenkulussa ei enää navigoida sekstantilla tai käytetä paperkarttoja, ilmaliikenteessä ei vuosikymmeniin ole ohjaamossa mitään siihen viittaavaakaan, mutta nämä merten taiturit täällä tietävät että on edesvastuutonta lähteä vesille ilman sitä vanhaa painettua karttaa.

Miettikää nyt vähän, pelkkä elektroniikka riittää luotettavasti kaikkeen navigointiin kaikkialla muualla paitsi suunnistuskilpailuissa.

Herätkää jo sieltä nostalgiakellarista ja katsokaa ympärillenne !

Vai miten se nyt olikaan.

• drt56

Joo, ammatiliikenne ei käytä paperikartaa mutta ne ovat kuitenkin komentosillan kaapissa.

• 0l,kk22334

Esim tässä keississä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Air_Francen_lento_447

onnettomuustutkijat suosittelivat perinteisten ilman mittareita suoritettavien lentotaitojen kehittämistä nykylentäjiltä, jotka ovat ihan pihalla jos konee pivot putki eli nopeusmittarin anturi menee jähin kuten tuossa lento 447 tapauksessa kävi.

Sama pätee myös huviveneilyyn, on järkevämpää navigoida perinteisin menetelmin, kuin odottaa koska elektroninen laite bugaa tai hyytyy.

Saaristossa plotterit ovat vaarallisia, avomerellä hyödyllisempiä, koska on tilaa tehdä virheitä. Minullakin on avomerellä perus gps joskus mukana, tunnin välein tarkistan siitä kartan ja kompassin ja nopeustiedon avulla lasketun sijainnin. Saaristossa sen sijaan paperikartta on paras.

• Aika uskomatonta
        0l,kk22334 kirjoitti:

Esim tässä keississä:

onnettomuustutkijat suosittelivat perinteisten ilman mittareita suoritettavien lentotaitojen kehittämistä nykylentäjiltä, jotka ovat ihan pihalla jos konee pivot putki eli nopeusmittarin anturi menee jähin kuten tuossa lento 447 tapauksessa kävi.

Sama pätee myös huviveneilyyn, on järkevämpää navigoida perinteisin menetelmin, kuin odottaa koska elektroninen laite bugaa tai hyytyy.

Saaristossa plotterit ovat vaarallisia, avomerellä hyödyllisempiä, koska on tilaa tehdä virheitä. Minullakin on avomerellä perus gps joskus mukana, tunnin välein tarkistan siitä kartan ja kompassin ja nopeustiedon avulla lasketun sijainnin. Saaristossa sen sijaan paperikartta on paras.

Lyömätöntä logiikkaa !

Mitä tekemistä paperikartoilla on lentokoneen hallintataitojen kanssa ? ?

Keksikää edes jotain järkevää selittelyä.

• Reikä päässä
        0l,kk22334 kirjoitti:

Esim tässä keississä:

Se on pitot -putki. Vastaa lokia veneessä.

En ymmärrä miten se liittyy paperikarttoihin tai elektronisiin karttoihin?

Pitot putken (putkien) jäätyminen todennököisesti sekoitti Fly by Wire systeemit. Joka tapauksessa onnettomuus ei johtunut paperikarttojen puutteesta. Ja pitot-putken jäätymistä ei pysty kompensoimaan paperikartoilla.

• rautalangatsa
        Reikä päässä kirjoitti:

Se on pitot -putki. Vastaa lokia veneessä.

En ymmärrä miten se liittyy paperikarttoihin tai elektronisiin karttoihin?

Pitot putken (putkien) jäätyminen todennököisesti sekoitti Fly by Wire systeemit. Joka tapauksessa onnettomuus ei johtunut paperikarttojen puutteesta. Ja pitot-putken jäätymistä ei pysty kompensoimaan paperikartoilla.

Rautalangasta, jos navigoi paperikartoilla, vain navigoija itse voi tehdä virheen. Mutta jos käyttää elektronista, käyttäjän virheen lisäksi on laitteen omat sekoilut.

• Hölö hölö
        rautalangatsa kirjoitti:

Rautalangasta, jos navigoi paperikartoilla, vain navigoija itse voi tehdä virheen. Mutta jos käyttää elektronista, käyttäjän virheen lisäksi on laitteen omat sekoilut.

Ja miten tämä liittyy tuohon lento-onnettomuuteen.
        Ja miten ne paperikartat auttaa veneessäkään jos maanäkyvyys puuttuu.

• hyvä merimiestapa
        Hölö hölö kirjoitti:

Ja miten tämä liittyy tuohon lento-onnettomuuteen.
        Ja miten ne paperikartat auttaa veneessäkään jos maanäkyvyys puuttuu.

"Ja miten ne paperikartat auttaa veneessäkään jos maanäkyvyys puuttuu. "

Kysy magellanilta, cookilta ja columbukselta. tai lue joku heistä kertova kirja ja ota esim cookin tapa veneillä esikuvaksi.

http://www.amazon.com/Cook-Extraordinary-Voyages-Captain-James/dp/0802714129

• että näinkö?
        hyvä merimiestapa kirjoitti:

"Ja miten ne paperikartat auttaa veneessäkään jos maanäkyvyys puuttuu. "

Kysy magellanilta, cookilta ja columbukselta. tai lue joku heistä kertova kirja ja ota esim cookin tapa veneillä esikuvaksi.

http://www.amazon.com/Cook-Extraordinary-Voyages-Captain-James/dp/0802714129

Cookin tapaan kuului muun muassa jäädä pussiin Isolle Valliriutalle ja lopulta hajottaa laivansa sinne. Säilyi sentään korjauskelpoisena ja pystyivät jatkamaan matkaa puolen vuoden viipeellä. Sitä esimerkkiäkö tarkoitat?

• 8+3

"Saaristossa plotterit ovat vaarallisia"
      Jos ainut kartta on plotteri, joka sijaitsee veneen sisällä, tuo voisi pitää paikkansa. Jos sen sijaan katselee ympärilleen ja vertaa sitä plotterikuvaan, tuo väite on valetta.

• ddf443t2yy

Ja ne kertomukset plotterien antamasta virheellisestä navigointitiedoista.... ei paljo auta jos sokeasti luottaa plotteriin eikä tarkista paperikartasta.

• Klotteri

Pitää varmaankin täysin paikkansa. Ainahan katseen tulee olla ensisijaisesti ympäristössä, ei plotterissa. Itselläni ei ole kokemusta plotterista, koska veneily mielestäni menettää jotain, kun navigointi ei perustu enää kartan ja maiseman keskinäiseen vertaamiseen.

Vuosikymmenien aikana olen liikkunut niin paljon Turun ja Ahvenanmaan saaristossa, että karttaakin tulee vain aika ajoin vilkaistua varmistusmielessä. Vaikka marssivauhti veneelläni on 20 solmua, en pidä mitenkään vaikeana suunnistaa "karrtta polvilla" (itse asiassa ainoa paikka veneessäni, jossa kartta voi lukea kuskin penkiltä.

Plotteria en mitenkään aliarvioi. Varmaan itsekin hankin joskus sellaisen. Epäilemättä se lisää turvallisuutta, eikä vähennä, vaikka palstalla usein sellaista väitetään. Kuten sanottua, jokin hauskuus todennäköisesti jää puuttumaan, kun käyttää plotteria. Tämä on siis vain oma mielipiteeni.

• Reimarit

pitäis kans tuntee, eikä sokeasti luottaa väyläviivaan. Mä kyllä uskon vahvasti, että viranomaiset on laittanu oikeet reimarit oikeisiin paikkoihin.
      Aika moista uusavuttomuutta, jos ajetaan pimeällä/sumussa täysiä plotteriin luottaen. Mulle ainakin on navigointikursseilla korostettu TÄHYSTÄMISEN tärkeyttä. Ei muut veneetkään näy plotterin näytöllä.
      Plotteri on kyllä hyvä, ja helpottaa elämää liukuveneessä, hitaassa paatissa on aivan sama, katseleeko paperikarttaa, vai plotteria. Kaiku auttaa kans tosi paljon pohjan muodon hahmottamisessa.
      Kivetöntä kesää odotellessa.

• totuus raymarinella

jäät usein siirtää viittoja, suosittelen ohjaamaan plotterin mukaan.
      Karikot eivät siirry jäiden mukana

• Sea Clearilla

Kyllä meilläpäin luotsipiiri tarkastaa keväisin joka reimarin paikan tarkkuus GPS:llä, hetimmiten jäiden lähdettyä. Reimarin asettaja on vastuussa jos jotain tapahtuu sen takia, että reimari ei ole oikeassa paikassa.

• seadog

Kyllä muuten siirtyy

• heh64
        seadog kirjoitti:

Kyllä muuten siirtyy

Mitäs porukat siihen sanoo, kun mulla on merikartta tietsikassa ja GPS-kertoo paikan kartalla koko ajan.

Joo, mä tiedän, tulee sähkökatko ja tsunami ja joku ajaa eteen kun katson sitä karttaa. Huoh.

• 0lkmkddw
        heh64 kirjoitti:

Mitäs porukat siihen sanoo, kun mulla on merikartta tietsikassa ja GPS-kertoo paikan kartalla koko ajan.

Joo, mä tiedän, tulee sähkökatko ja tsunami ja joku ajaa eteen kun katson sitä karttaa. Huoh.

Sanon vaan, että tietsikoista pamahtaa milloin mitäkin, varsinkin jos eivät ole ip66 suojausluokkaa ja käytetään meriolosuhteissa. Ei mulla ole kuin tästä kotikäytössä olevasta kotiteatteri ja pelikäytössä olevasta pöytäpc:stä mennyt hajalle: 24'' lcdnäyttö 3kk jälkeen (noutotakuu), emolevy (2.5 vuotta kesti), näytönohjain ja muistikampa (2 vuotta kestivät ne).

• Sea Clearilla
        0lkmkddw kirjoitti:

Sanon vaan, että tietsikoista pamahtaa milloin mitäkin, varsinkin jos eivät ole ip66 suojausluokkaa ja käytetään meriolosuhteissa. Ei mulla ole kuin tästä kotikäytössä olevasta kotiteatteri ja pelikäytössä olevasta pöytäpc:stä mennyt hajalle: 24'' lcdnäyttö 3kk jälkeen (noutotakuu), emolevy (2.5 vuotta kesti), näytönohjain ja muistikampa (2 vuotta kestivät ne).

Itelläs pamahtaa, olen käyttänyt 9v tietokonetta plotterina, ainoo mikä on hajonnut, oli invertterin virtajohto, joka liittimen mutkasta murtui, vaihdoin tupsyt virtalähteen tilalle alta minuutin. Ei ikinä mitään murheita, kattelin TV:täkin pari vuotta kunnes hankin LCD-TV:n. Saaristomeren paperikartasta 1:200000 olen joskus suunnitellut Ahvenanmaan reisun suoremman reitin, mutta yli 1000h olen käyttänyt läppäriä veneessä.

• 0ölmkkds
        Sea Clearilla kirjoitti:

Itelläs pamahtaa, olen käyttänyt 9v tietokonetta plotterina, ainoo mikä on hajonnut, oli invertterin virtajohto, joka liittimen mutkasta murtui, vaihdoin tupsyt virtalähteen tilalle alta minuutin. Ei ikinä mitään murheita, kattelin TV:täkin pari vuotta kunnes hankin LCD-TV:n. Saaristomeren paperikartasta 1:200000 olen joskus suunnitellut Ahvenanmaan reisun suoremman reitin, mutta yli 1000h olen käyttänyt läppäriä veneessä.

Joku nuhapumppu 9 vee läppäri voi kestääkin, mutta nykyvermeet käyvät sellaisilla kelloilla ja lämmöillä että 45 nm viivat ei kauaa kestä. Ennenvanhaan mikropiirien viivaleveys oli noin 100 nm luokkaa.

• Sea Clearilla
        0ölmkkds kirjoitti:

Joku nuhapumppu 9 vee läppäri voi kestääkin, mutta nykyvermeet käyvät sellaisilla kelloilla ja lämmöillä että 45 nm viivat ei kauaa kestä. Ennenvanhaan mikropiirien viivaleveys oli noin 100 nm luokkaa.

Jos joku viitsii käyttää tietokonetta veneessä, hänellä on ehkä varaa hankkia halvempi tietokone plotteriksi, siihen riittää vaikka 700 MHz:n kone loistavasti. Sitä voi pitää veneessä koko sesongin. Merikarttakoneena tietokone päihittää plotterin 100-0, niissä on kaikki informaatio vaikka ne zoomaisi kuinka pitkälle tahansa, toisin kuin plottereissa. Meriteiden säännöt vaativat, että paperikartat on oltava veneessä, mullakin on ne aina mukana, en vaan ole tarvinnut niitä muuten kuin katsastuksen aikana ne on pitänyt esittää.

• 16+10
        Sea Clearilla kirjoitti:

Jos joku viitsii käyttää tietokonetta veneessä, hänellä on ehkä varaa hankkia halvempi tietokone plotteriksi, siihen riittää vaikka 700 MHz:n kone loistavasti. Sitä voi pitää veneessä koko sesongin. Merikarttakoneena tietokone päihittää plotterin 100-0, niissä on kaikki informaatio vaikka ne zoomaisi kuinka pitkälle tahansa, toisin kuin plottereissa. Meriteiden säännöt vaativat, että paperikartat on oltava veneessä, mullakin on ne aina mukana, en vaan ole tarvinnut niitä muuten kuin katsastuksen aikana ne on pitänyt esittää.

Omassa Navionics gold-kartassa on paria selvää virhettä lukuunottamatta täysin samat tiedot kuin paperikartassa. Kummassakin virheessä väylä on merkitty kulkemaan reimarin väärältä puolelta. Virheen huomaaminen ei siis ole kovin vaikeaa. Erityisen hölmö pitää olla, jos yrittää mennä plotterin mukaan näissä kohdissa. Tietoja ei siis puutu. Plotteri päihittää tietokoneen tukevuudessa, vedensietokyvyssä, käytettävyydessä ja kuvan kirkkaudessa auringon paisteessa 100-0.

• Sea Clearilla
        16+10 kirjoitti:

Omassa Navionics gold-kartassa on paria selvää virhettä lukuunottamatta täysin samat tiedot kuin paperikartassa. Kummassakin virheessä väylä on merkitty kulkemaan reimarin väärältä puolelta. Virheen huomaaminen ei siis ole kovin vaikeaa. Erityisen hölmö pitää olla, jos yrittää mennä plotterin mukaan näissä kohdissa. Tietoja ei siis puutu. Plotteri päihittää tietokoneen tukevuudessa, vedensietokyvyssä, käytettävyydessä ja kuvan kirkkaudessa auringon paisteessa 100-0.

Oltiin tulossa etelä-Ruotsista koppiveneellä -08, se oli just tommonen Navionics-kartta nr 17, C80 näytöllä, tehtiin päivän legi, isolla mittakaavalla, pienennettiin scaalaa ja lähdettiin ajamaan, niin reittiviiva meni läpi saarien ja keppien väärältä puolelta. Niitä ei ollut näkynyt lainkaan reitin suunnittelussa. Kyllä huokaisin helpotuksesta, kun saavuttiin Tjärvenille ja sai laittaa XE 3 (näkyy päivän valossa, jos tarvitaan)ja Sea Clearin päälle, onneksi on se vapaus, että kukin voi ajaa millä kartoilla haluaa ja parhaaksi näkee.

• 16+10
        Sea Clearilla kirjoitti:

Oltiin tulossa etelä-Ruotsista koppiveneellä -08, se oli just tommonen Navionics-kartta nr 17, C80 näytöllä, tehtiin päivän legi, isolla mittakaavalla, pienennettiin scaalaa ja lähdettiin ajamaan, niin reittiviiva meni läpi saarien ja keppien väärältä puolelta. Niitä ei ollut näkynyt lainkaan reitin suunnittelussa. Kyllä huokaisin helpotuksesta, kun saavuttiin Tjärvenille ja sai laittaa XE 3 (näkyy päivän valossa, jos tarvitaan)ja Sea Clearin päälle, onneksi on se vapaus, että kukin voi ajaa millä kartoilla haluaa ja parhaaksi näkee.

Minulla on viiden vuoden ja n. 10000 mailin kokemus C80 Navionics Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Vain edellä mainitut 2 virhettä olen kartasta löytänyt, eikä puhettakaan mistään tuollaisesta, josta sinun kokemuksesi koostuu. Muitakin plotteri ja karttayhdistelmiä olen käyttänyt, eikä niissäkään ole mitään tuollaisia ongelmia ole ollut. Tekisi mieli väittää, että sinulla on ollut susikappale käytössä.

• tertrtretew
        Sea Clearilla kirjoitti:

"Meriteiden säännöt vaativat, että paperikartat on oltava veneessä, "

Pieni korjaus: eivät vaadi. Kauppalaivoilla voi olla eri asia, mutta nykyiset säädökset sallivat niidenkin navigoida täysin elektroniikan varassa; sitä en tiedä, vaaditaanko niiltä paperikarttojen löytymistä kaapista varalla.

• Plotterin käyttäjä
        Sea Clearilla kirjoitti:

Juu ei mikään estä käyttämästä plotteria hölmösti. Asetetaan siis reittipiste jonnekin, ymmärtämättä yhtään mitä ollaan tekemässä. Sitten ihmetellään, kun vedetty reitti kulkee saarten ja matalikkojen yli. Oliko tosiaan kovastikin vaikeuksia löytää turvallista vettä?

• Sea Clearilla
        Plotterin käyttäjä kirjoitti:

Juu ei mikään estä käyttämästä plotteria hölmösti. Asetetaan siis reittipiste jonnekin, ymmärtämättä yhtään mitä ollaan tekemässä. Sitten ihmetellään, kun vedetty reitti kulkee saarten ja matalikkojen yli. Oliko tosiaan kovastikin vaikeuksia löytää turvallista vettä?

Kyllä ymmärrettiin, mutta kun ko zoomauksessa ei avomeriosuudella näkynyt saaria ym, 40 mpk:n matkalla, vasta sitten kun zoomattiin 1,5 mpk:n scaalalle näkymä olikin aivan muuta. Läppäri kartassa on vain yksi paha vika, sillä ei voi elvistellä naapureille, kun se ei ole tullut maksamaan satastakaan.

• Sea Clearilla
        tertrtretew kirjoitti:

"Meriteiden säännöt vaativat, että paperikartat on oltava veneessä, "

Pieni korjaus: eivät vaadi. Kauppalaivoilla voi olla eri asia, mutta nykyiset säädökset sallivat niidenkin navigoida täysin elektroniikan varassa; sitä en tiedä, vaaditaanko niiltä paperikarttojen löytymistä kaapista varalla.

Se taitaakin "Meriteiden säännöt" olla jo historiaa, kun noita sääntöjä on tullut ja mennyt 46 v. veneilyurani aikana. Suomen Veneilyliitto ry:n katsastus-säännöissä kuitenkin sanotaan:
        "5.8 MERIKARTAT JA TYÖSKENTELYVÄLINEET SEKÄ KIIKARI
        MERIKARTAT JA TYÖSKENTELYVÄLINEET
        Veneessä tarvitaan ajan tasalla olevat merikartat kulloiseltakin purjehdusalueelta sekä välineet
        matkan ja suunnan mittaamiseksi merikartalta. Vuorovesialueilla tarvitaan vuorovesitaulukot.
        Pohjanmerellä, Biskajalla ja Välimerellä tarvitaan lisäksi ainakin sekstantti, tarkka kello sekä
        Nautical Almanac. ATK-perusteiset laitteet ja välineet eivät korvaa edellä mainittuja.
        Markkinoille on tullut tietokoneperusteisia digitaalisia karttoja, joiden data voidaan myös syöttää
        esim. autopilottiin. GPS:n antama paikka voidaan syöttää järjestelmään, jolloin reitti ja sijainti
        saadaan näkymään tietokoneen näyttöruudulla olevalla kartalla. Sinänsä järjestelmä on tarkka,
        mutta vain suhteessa kartan tarkkuuteen ja on riippuvainen häiriöttömästä sähkön saannista.
        Siksi se ei korvaa perinteisiä merikarttoja ja työskentelyvälineitä"

• Sea Clearilla kirjoitti:

Kyllä ymmärrettiin, mutta kun ko zoomauksessa ei avomeriosuudella näkynyt saaria ym, 40 mpk:n matkalla, vasta sitten kun zoomattiin 1,5 mpk:n scaalalle näkymä olikin aivan muuta. Läppäri kartassa on vain yksi paha vika, sillä ei voi elvistellä naapureille, kun se ei ole tullut maksamaan satastakaan.

Ja vielä vähemmän voi elvistellä perinteisellä merikortilla, mutta käytän kuitenkin sitä :)

Toisaalta kokenut veneilijä voi, normaali kohteliaisuus huomoiden, opastaa plotteriveneilijöitä hyvän merimiestavan suhteen ;D

• se edellinen vastaaj
        Sea Clearilla kirjoitti:

Se taitaakin "Meriteiden säännöt" olla jo historiaa, kun noita sääntöjä on tullut ja mennyt 46 v. veneilyurani aikana. Suomen Veneilyliitto ry:n katsastus-säännöissä kuitenkin sanotaan:
        Veneessä tarvitaan ajan tasalla olevat merikartat kulloiseltakin purjehdusalueelta sekä välineet
        matkan ja suunnan mittaamiseksi merikartalta. Vuorovesialueilla tarvitaan vuorovesitaulukot.
        Pohjanmerellä, Biskajalla ja Välimerellä tarvitaan lisäksi ainakin sekstantti, tarkka kello sekä
        Nautical Almanac. ATK-perusteiset laitteet ja välineet eivät korvaa edellä mainittuja.
        Markkinoille on tullut tietokoneperusteisia digitaalisia karttoja, joiden data voidaan myös syöttää
        esim. autopilottiin. GPS:n antama paikka voidaan syöttää järjestelmään, jolloin reitti ja sijainti
        saadaan näkymään tietokoneen näyttöruudulla olevalla kartalla. Sinänsä järjestelmä on tarkka,
        mutta vain suhteessa kartan tarkkuuteen ja on riippuvainen häiriöttömästä sähkön saannista.

En tiedä, mihin viittaat "Meriteiden säännöillä", minulle siitä tuli mieleen tuo kirja Vesiteiden säännöt, joka on katsastusvaruste sekin. Eli ajattelin sinun tarkoittavan lainsäädäntöä. Siellä ei tuollaisia vaatimuksia ole.

• Sea Clearilla
        se edellinen vastaaj kirjoitti:

En tiedä, mihin viittaat "Meriteiden säännöillä", minulle siitä tuli mieleen tuo kirja Vesiteiden säännöt, joka on katsastusvaruste sekin. Eli ajattelin sinun tarkoittavan lainsäädäntöä. Siellä ei tuollaisia vaatimuksia ole.

Jos en ole läksyjäni oikein hyvin lukenut, niin et sinäkään, taitaa tuo mainitsemasi opus sisältää myös meriteiden säännöt:

"Vesiliikenteen säännöt

Meriteiden säännöt
        Sisävesisäännöt
        Vesiliikennelaki ja -asetus
        Vesiliikennemerkit ja valo-opasteet
        Valo- ja merkkikuviot
        Ääni- ja valomerkit"

Tää kyllä ei enää kuulunut aiheeseen. Hyvää Joulua vaan!

• näin meillä
        Sea Clearilla kirjoitti:

Koita nyt tyhmälle selittää, miten voisin elvistellä plotterillani? Melkein kaikilla on sellainen, ettei senkään suhteen henkseleiden paukuttelu onnistu. Ja silloin kun läppäri on pantu piiloon sateen tai roiskeen takia, ei ympärillä ole ketään.

Jos iPad tai muu tabletti olisi käyttökelpoinen auringonpaisteessa, minulla olisi plotterin ohella sellainen. Paperikartalla kaikki saaret näkyvät skaalasta ja auringosta riippumatta ja näkyy paljon muutakin. Siksi minulla on plotterin ohella sellaisia.

• heh64
        näin meillä kirjoitti:

Koita nyt tyhmälle selittää, miten voisin elvistellä plotterillani? Melkein kaikilla on sellainen, ettei senkään suhteen henkseleiden paukuttelu onnistu. Ja silloin kun läppäri on pantu piiloon sateen tai roiskeen takia, ei ympärillä ole ketään.

Jos iPad tai muu tabletti olisi käyttökelpoinen auringonpaisteessa, minulla olisi plotterin ohella sellainen. Paperikartalla kaikki saaret näkyvät skaalasta ja auringosta riippumatta ja näkyy paljon muutakin. Siksi minulla on plotterin ohella sellaisia.

Lue enemmän, luulet vähemmän. Kipparin kokeessa iPad pärjäsi plotterille erittäin hyvin, erityisesti valovoimassa ;)

• 35
        Sea Clearilla kirjoitti:

Kai sitä voi kaiken maailman kerhot keksiä omia sääntöjään, mutta ei sillä ole mitään tekemistä lainmukaisten vaatimusten kanssa.

• luettu ja kuultu
        heh64 kirjoitti:

Lue enemmän, luulet vähemmän. Kipparin kokeessa iPad pärjäsi plotterille erittäin hyvin, erityisesti valovoimassa ;)

Aivan riittävän monta käyttäjän todistusta on sekä luettu että kuultu siitä, ettei iPad, eikä mikään muukaan tabletti ole auringonvalossa luettavissa. Eikä ole (lähes) minkään läppärinkään näyttö. Auringossa näkyy vain transreflektiivinen näyttö.

• edellinen uudestaan
        Sea Clearilla kirjoitti:

Jos en ole läksyjäni oikein hyvin lukenut, niin et sinäkään, taitaa tuo mainitsemasi opus sisältää myös meriteiden säännöt:

"Vesiliikenteen säännöt

Meriteiden säännöt
        Sisävesisäännöt
        Vesiliikennelaki ja -asetus
        Vesiliikennemerkit ja valo-opasteet
        Valo- ja merkkikuviot
        Ääni- ja valomerkit"

Tää kyllä ei enää kuulunut aiheeseen. Hyvää Joulua vaan!

Myönnetään, olin tyystin unohtanut, että "kansainvälinen sopimus yhteentörmäyksien välttämiseksi jne." tunnetaan myös (suluissa) nimellä "Meriteiden säännöt". Useammin kun siihen ainakin nuoremmassa polvessa viitaataan colregsina.

Hyvää joulua itsellesi :)

• skrollikunkku

Kyllä se on niin että tuntemattomille vesille mentäessä paperikartasta saa parhaiten isot viivat/suunnat ja plotterilla voi ajaa pientä sen hetkistä sijaintia. Heitäpä paperikartta mäkeen ja yritä ajella pidempää matkaa vaikka 8" plotterilla ja skrollata kaiken aikaa.

• Tuossa olet aivan oikeassa. Jos joku ei usko, niin voi itse testata vaikka etsimällä enirosta joki itselleen ennen tuntematon osoite, ja yrittää hahmottaa missä se on. Sen jälkeen voi toistaa saman puhelinluettelon kartalla. Uskalla väittää, että 10 sekunnin vilkaisu auttaa paremmin hahmottamaan minne on menossa, kuin muutaman minuutin nettizoomailu.

• Näin se vaan on

Aloittajaa siteeraten "paperikartat veneessä ovat historiaa"
      On vaikea ymmärtää koko keskustelua karttaplotteri vs paperikartat.
      Oma ratkaisuni on päivittää tarvittaessa ne kartat mitä katson tarpeelliseksi, ja karttasivut tikulle.
      On paljon miellyttävämpää ja kätevämpää merkilläpidon, päivityksen , zoomauksen , selailun ja muunkin kannalta katsella niitä karttoja läppärin ruudulta kuin levitellä papereita pitkin muutenkin ahtaita pöytätasoja tai tuulista avotilaa.
      Mieltymyksistä ja mielipiteistä voi tietenkin olla montaa mieltä, mutta navigointi on väistämättä siirtynyt digitaaliseksi, ja hyvä niin, plotterin ja näkymän tieto on riittävä, karttoja voi sitten halunsa mukaan katsella jos tuntee tarvitsevansa jotain erikoistietoa erikoisreitistään tms., mutta paperilla ei niitäkään tietoja kannata säilyttää, ellei ole jotenkin masokistisen nostalgisen mielenhäiriön tilassa.

• Chart Twain

Kyllä huhut paperikartan kuolemasta ovat kovasti liioiteltuja. Mikään ei voita merikarttasarjaa, joka on muovisuojuksessa veneen istumakaukalossa, okea sivu esillä. Siitä on hyvä hahmottaa pidempiä suuntaviivoja, suunnitella reittiä ja hahmottaa kokonaismatkaa.

Samaan aikaan plotteri hyrrää zoomattuna nykyhetken ja paikkaan, ja siitä voi tutkailla, kuinka pitkälle luovin voi vetää, ennen kun lipsahdetaan pois valkoiselta alueelta.

Kolmantena on kaikuluotain, joka antaa todellisen syvyyden riittävällä tarkkuudella.

Ja sitten tietenkin se tärkein, eli kuski katselee koko ajan ympärilleen, miltä näyttää, ja onko kukaan tulosa päälle tai jäämässä alle.

Kyllä tähän omaan veneilytapaan sopii tuo karttasarja oikein hyvin näin Suomen rannikkovesissä. Sellaiselle isolle keittiöpöydän kokoiselle paperikartalle ei sen sijaan itselläni ole käyttöä. Mutta olenpa niitä laivojen komentosilloilla käydessäni nähnyt, ihan joskus aukilevitettynäkin, joskaan en enää viime aikoina :)

• Sepä niin

Näin juurikin ajattelee se ikäluokka, joilla oli kouluaikoinaan mahdollisuus kastaa edessään istuvan tytön letti mustepulloon tai brassailla uudella penaalilla tai täytekynällään.
        Nyt alkaa veneilyynkiin levitä sukupolvi, jolle koulumatka opetettiin kännykän GPS:llä, laskutikkua ihmettelevät kummalliseksi viivottimeksi ja paperikartoista ensimmäinen kysely on suunnilleen että miksi niissä ei ole kehyksiä ja ripustuskoukkua !

Kyllä me vanhukset vielä jaksamme elämöidä solmuista ja muista kummajaisista, jotka paperikarttojen muassa häipyvät historiaan puuveneiden ja muiden jäänteiden muassa.

• Chart Twain
        Sepä niin kirjoitti:

Näin juurikin ajattelee se ikäluokka, joilla oli kouluaikoinaan mahdollisuus kastaa edessään istuvan tytön letti mustepulloon tai brassailla uudella penaalilla tai täytekynällään.
        Nyt alkaa veneilyynkiin levitä sukupolvi, jolle koulumatka opetettiin kännykän GPS:llä, laskutikkua ihmettelevät kummalliseksi viivottimeksi ja paperikartoista ensimmäinen kysely on suunnilleen että miksi niissä ei ole kehyksiä ja ripustuskoukkua !

Kyllä me vanhukset vielä jaksamme elämöidä solmuista ja muista kummajaisista, jotka paperikarttojen muassa häipyvät historiaan puuveneiden ja muiden jäänteiden muassa.

Kukin ajatelkoon, niin kuin huvittaa, mutta mielestäni paperikartta on veneessä turvallisuustekijä, jota ilman en lähtisi kotivesiä kauemmaksi. Enkä edes sinnekään. Veneessäni on muuten kaksi plotteria, ensimmäinen kun sekosi, ja on tällä hetkellä käyttökelvoton, en ole sitä jaksanut vielä kiinteästä asennuksesta poistaa. Olisi tullut äitiä ikävä ilman paperista merikorttiversiota.

Miten muuten nämä Gepsisukupolvet hahmottavat pidempiä legejä, kun siitä plotterin ruudulta näkkyy vain sellainen kärpäsen paskan kokoinen läntti kerrallaan, tai jos suurentaa näkymää, niin saaret muuttuu pikselin kokoisiksi ja muotoisiksi?

Mutta ei se ole minulta pois, kukin tavallaan. Muistakaa vain se, että sähkö loppuu maailmasta joskus 100% varmuudella. Ei kuitenkaan kannata pidätellä hengitystä siihen saakka ... ;^)

• Heh !
        Chart Twain kirjoitti:

Kukin ajatelkoon, niin kuin huvittaa, mutta mielestäni paperikartta on veneessä turvallisuustekijä, jota ilman en lähtisi kotivesiä kauemmaksi. Enkä edes sinnekään. Veneessäni on muuten kaksi plotteria, ensimmäinen kun sekosi, ja on tällä hetkellä käyttökelvoton, en ole sitä jaksanut vielä kiinteästä asennuksesta poistaa. Olisi tullut äitiä ikävä ilman paperista merikorttiversiota.

Miten muuten nämä Gepsisukupolvet hahmottavat pidempiä legejä, kun siitä plotterin ruudulta näkkyy vain sellainen kärpäsen paskan kokoinen läntti kerrallaan, tai jos suurentaa näkymää, niin saaret muuttuu pikselin kokoisiksi ja muotoisiksi?

Mutta ei se ole minulta pois, kukin tavallaan. Muistakaa vain se, että sähkö loppuu maailmasta joskus 100% varmuudella. Ei kuitenkaan kannata pidätellä hengitystä siihen saakka ... ;^)

Miksi paperikartta olisi välttämättömyys huviveneilijälle kun ammattimerenkulku tai ilmaliikenne ei sitä edellytä.
        Jos 24" läppärin kuva on liian epätarkka. niin paras pysyä kokonaan poissa vesiltä.
        Sähköstäkin sen verran että se ei maapallolta lopu, ei vielä silloinkaan kun aurinko on sammunut.
        No henkeä ei kuitenkaan kannata odotellessa pidätellä.

• Chart Twain
        Heh ! kirjoitti:

Miksi paperikartta olisi välttämättömyys huviveneilijälle kun ammattimerenkulku tai ilmaliikenne ei sitä edellytä.
        Jos 24" läppärin kuva on liian epätarkka. niin paras pysyä kokonaan poissa vesiltä.
        Sähköstäkin sen verran että se ei maapallolta lopu, ei vielä silloinkaan kun aurinko on sammunut.

Jaa jaa, taitaa olla ammattimiesten vehkeet hieman eri metoodeilla suunniteltu ja rakennettu, ja onpa niillä yleensä varajärjestelmätkin päälle.

Iteeltä on yksi plotteri kuukahtanut käytössä, revippä siitä.

Onhan se läppärikin ihan kiva, etenkin siellä istumalootassa, josta venettä ajetaan, ja 24" näytöllä oleva läppäri vasta kätevän kokoinen onkin. Etenkin kun vähän vielä sataa vettä ja roiskii vastaiseen luoviessa, suolavettä.

Ole vahva uskossasi, ja ole onnellinen valitsemallasi tiellä. Kyllä se siitä.

• ja hah
        Heh ! kirjoitti:

24" näyttö on surkean epätarkka paperikarttaan verrattuna. Onhan se parempi kuin reilun kokoinen plotterin näyttö, mutta ei se painettua korvaa. Plotteri tai se läppärikin on ehdottomasti verraton väline siinä matkan aikana. Reittisuunnitteluun se on kelvoton. Tosiasiassa 24-tuumaisia läppäreitä ei ole, ja jos olisi, niitä voisi käyttää vain laturin tuottaessa sähkön.

• Huh !
        ja hah kirjoitti:

24" näyttö on surkean epätarkka paperikarttaan verrattuna. Onhan se parempi kuin reilun kokoinen plotterin näyttö, mutta ei se painettua korvaa. Plotteri tai se läppärikin on ehdottomasti verraton väline siinä matkan aikana. Reittisuunnitteluun se on kelvoton. Tosiasiassa 24-tuumaisia läppäreitä ei ole, ja jos olisi, niitä voisi käyttää vain laturin tuottaessa sähkön.

Tota, jos se kartta kelpaa reittisuunnitteluun, niin miksi siitä tulee kelvoton kun se skannataan koneelle ?
        Epätarkkuudesta on turha puhua enää nykyään ja plussana on vielä zuumauskin.

• Chart Twain
        Huh ! kirjoitti:

Tota, jos se kartta kelpaa reittisuunnitteluun, niin miksi siitä tulee kelvoton kun se skannataan koneelle ?
        Epätarkkuudesta on turha puhua enää nykyään ja plussana on vielä zuumauskin.

Varmasti ainakin mulle kelpaa 24" näytöllä kartta reittisuunnitteluun, en vaan nää sitä toimivana työkaluna istumalaatikossa, silloin kun tarvii lennosta katsella isompia kuvioita, eikä mun homeskandiin mitään läppäriä muutenkaan hommata, ihan periaatteesta. Illalla kabiinin lämmössä ja kuivuudessa 24" näyttö on varmaan ihan kiva, ei vastaväitteitä.

Paperikartan hienous on siinä, että se on "analogisessa" muodossa, aina valmis, vaikka pytyllä zoomailisi seuraavan päivän reittejä. Tai ulkona istumalaatikossa, kun pitää miettiä jossain väylien risteyksessä, että kumpikohan olisikaan parempi nyt, kun tuuli on hieman kääntynyt.

Ei tässä ole minun mielestäni mitään ainoaa oikeaa tai väärää tapaa, on monia keinoja nylkeä tämäkin kissa. Itse olen onnellinen omallani, mutta ymmärrän, että joku nintendo-sukupolven kasvatti on vahvasti eri mieltä.

• trollikunkku

Elektroniset apuvälineet ovat tuoneet merelle uusia veneilijöitä, mikä sinänsä on hyvä (kunhan palvelusatamat pysyisi perässä). Navigointi on helppoa kun heinän teko kun seuraa vaan mustaa viivaa. Mutta senkin hetken aina joku veneilijä kokee jossa plotteri ei toimaakaan. SItten ollaan ihmeissään kun paperikarttaa ei ole tai sitä ei osata edes lukea. Which way is up? Ja trollimaksulle saa taas katetta.

Paperikartta on muuten erinomainen kun mennään tuntemattomilla vesillä väylältä ulos. Plotteri sanoo käynnistyessään ettei siihen voi luottaa, jos kolahtaa ja paperikartassa ei näy kiveä niin vakuutusyhtiö ei käy hankalaksi.

• 9je99433

Tosi juttu viime kesältä Rymättylä neteläkärjen kohdalta. Uppoumarunkoinne matkamoottorivene alkoi jahtamaan meitä etelään paraisten suuntaan menossa olevaa purjevenettä.

Kertoivat plotterin simahtaneen ja olivat Velkualle menossa. Kysyin onko minkäänlaista paperikarttaa ja joku turistikartta niillä oli, josta näkyi Velkua. Sanoin että tuonne päin ja viittelöin pohjoisluoteeseen.

Tästä huolimatta kun jatkoimme matkaamme etelään, moottorivene tuli ensin meidän perään ja kääntyi oikeaa suuntaan vasta huidottuani, että tuonne tuonne.

• Kaukonäkökö

Tutuilla vesillä ei tarvita kumpaakaan.

Paperikartan yksi ongelma on, ettei sitä pysty lukemaan keikkuvassa veneessä ja vähän huonossa valossa kun ikä alkaa silmissä painaa. Sen verran pientä tihrua se on.

• Ja plotteria sitten voi, ruudun koko parhaimillaan 1/10 osaa paperikartan koosta. Toki voit zoomailla, mutta hahimotatko silloin oikeasti sijaintisi?

Kaikki navigointi, maalla, merellä ja ilmassa, perustuu kuitenkin kiintopisteisiin, eikä se siitä muuksi muutu :)

• rfetew

Mielestäni plotterin on ehdoton peli saaristoluovilla ja muutenkin ruorimiehelle, mutta jotenkin vaan teen reittisuunnittelun mieluummin paperikarttaa katsellen. Enkä edelleenkään ole innostunut plotteriin tekemään mitään reittejä. Yksi sieltä löytyy, talletetun trackin muodossa kotiintulopolku tavanomaisimmasta viikonloppukohteesta. Jos vaikka sattuisi sumu...

• näin on

Mulla vastaava reitti on plotteriin ohjelmoituna. Sen lisäksi muutamat vakio kilpailuradat. Kisassa on kätevää, kun kääntömerkillä on heti tieto oikeasta suunnasta seuraavalle, siinä merkillä kun on muutakin tekemistä ja sekunnit maksaa. Muutoin plotterille annetaan ainoastaan kertakäyttöisiä goto-toimintoja. Ja paperikartta on enemmän kuin puolet ajasta käsillä, kun liikutaan poissa tutuimmalta alueelta, jossa kaikki vaihtoehtoiset reitit tuntee.

• näin on kirjoitti:

Mulla vastaava reitti on plotteriin ohjelmoituna. Sen lisäksi muutamat vakio kilpailuradat. Kisassa on kätevää, kun kääntömerkillä on heti tieto oikeasta suunnasta seuraavalle, siinä merkillä kun on muutakin tekemistä ja sekunnit maksaa. Muutoin plotterille annetaan ainoastaan kertakäyttöisiä goto-toimintoja. Ja paperikartta on enemmän kuin puolet ajasta käsillä, kun liikutaan poissa tutuimmalta alueelta, jossa kaikki vaihtoehtoiset reitit tuntee.

Miten pientä rataa oikein purjehdit?

Kilpapurjehduksessa, jopa leikkimielisesä, kun yleensä valitaan reitti vallitsevan tuulen mukaan..

• kaikkien alojen at
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Miten pientä rataa oikein purjehdit?

Kilpapurjehduksessa, jopa leikkimielisesä, kun yleensä valitaan reitti vallitsevan tuulen mukaan..

Mistäs tiedät valita optimaalisen suunnan tuulen mukaan, jos ei ole tarkkaa tietoa siitä mihin pitäisi mennä? Taidettiinhan me tietääkin tosin LKV:n huomattava kokemus kilpapurjehduksesta, kuten kaikilta muiltakin aloilta.

• Dipl.ins tietotekn.
        näin on kirjoitti:

Pitää olla melkoinen tekniikasta mitään tietämätön humanisti, jos luottaa plottereihin saaristoissa kryssiessä. Uusimpia kiviä plotterikartoissa tuskin on, esim.

• ökjhhgkfghkjhööööööö

LKV ei varmaan ole koskaan kisannut koska ei tiedä että seurojen "sunnuntai kisat" on muutamilla vakio radoilla jotka valitaan sitten tuulen suunnan mukaan,sillä plotterin muistiin mahtuu dataa huomattava määrä mikäli et tiedä vielä.

• yläbanaani

Eikös LKV ole antanut ymmärtää, että on vastikään hankkinut ensimmäisen vaatimattoman purjeveneensä ja kokemusta on nyt sen mukaan? Tuskin siinä vielä liikoja pohditaan ylä- tai alabanaanien mahdollisia hyötyjä rhumblineen verrattuna. Sehän ei tietenkään estä tai edes hidasta pullistelua.

• .. ..
        yläbanaani kirjoitti:

Eikös LKV ole antanut ymmärtää, että on vastikään hankkinut ensimmäisen vaatimattoman purjeveneensä ja kokemusta on nyt sen mukaan? Tuskin siinä vielä liikoja pohditaan ylä- tai alabanaanien mahdollisia hyötyjä rhumblineen verrattuna. Sehän ei tietenkään estä tai edes hidasta pullistelua.

Että pääsee tänne inttämään, pitää olla elossa. Ja selviytynyt esim. vaikka hengissä 'merten vaaroista', jos on siellä merellä edes käynytkään. Sts., kaikki täällä esille tulleet mielipiteet ovat oikeita.

Minä taas. Käytän paperikarttaa, ja sen tukena gepsiä, joka kertoo vain numeroita, esim. koordinaatit. Niilläkin olen pärjännyt. Esim. etelästä Utöseen pimeällä, gps on antanut näennäistä lisäturvaa verrattuna siihen, miten aikanaan radiosuuntimalla haeskelin paikkoja. Se oli siitä hassua, että jos otti kaksi suuntimaa ja piirsi viivat karttaan, sai aika täsmällisen pisteen.

Mutta herra parahtakoon, jos otit vielä kolmannen suuntiman, eipä aina tahtonut kolmio Itämereen mahtua:)

Ja vielä, ne todella eivät kirjoittele meille, jotka ovat siellä..

• C/R

Olet ilmeisesti yhtä ikäpolvea minua vanhempi. En ole koskaan käyttänyt radiosuuntimalaitetta. Deccaa olen käyttänyt, se oli radiosuuntimaan verrattuna ilmeisesti valtava parannus. Mutta sitten tuli gps ja maailma mullistui niin, että nyt saattoi sijaintitietoja käyttää jo saaristossakin. Gps:llä sisääntulo vaikkapa Visbystä Utö:seen on ihan lasten leikkiä. Plotteri oli seuraava käsittämätön parannus, suorastaan toiveitten täyttymys, nyt saattaa luovia ihan missä tahansa, kun vähänkin löytyy turvallista vettä. Turvallisen veden määrittelyyn tarvitaan kokemusta ja lisäksi hieman onnea ja eritoten varovaisuutta.

• d333334

Mulla taas gps:illä pelleily lopuui esim siihen, että ahvenanmeren ylityksessä kurssi meni ziksakkia, koska tunnin välein gpsiä seuraten korjasin kurssia. Suorempaa meni ennen ja sen jälkeen kompassia ja pilviä seuraamalla. Myöskin pari virheellisesti syötettyä reittipistettä laittoi gps:ni harvoin käytettyjen lelujen joukkoon.

Skidinä tuli tutustuttua radiosuuntimiin avomerellä ja on perintönä pari matkaradiotakin radiosuuntima-anteneilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      1985
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      113
      1708
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1296
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      610
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe