Ajattelin tulla tänne kiittämään TAMPERELAISIA jalankulkijoita, jotka osaavat käyttäytyä liikenteessä. Muualla kulkiessani olen huomannut, että muupaikkakuntalaisilta puuttuu itsesuojeluvaisto. Tielle rynnätään katsomatta kumpaankan suuntaan ja luotetaan siihen, että autoilija huomaa ja saa ajoneuvonsa kelillä kuin kelillä pysähtymään ajoissa. Tuntuu siltä, että vain TAMPERELAINEN jalankulkija tietää jäävänsä toiseksi peltihäkkyrää vastaan.
Jalankulkijat.
123
2041
Vastaukset
- Marttanen
Jalankulkija saa kävellä suojatiellä tien yli ennen autoja. Autojen pitää sovittaa nopeutensa niin että peltilehmä pysähtyy ennen suojatietä, toisinsanoen suojateiden kohdalla EI ajeta 40km/h varsinkaan talvella. Itse teen tuota paljon että kävelen autojen eteen muka niin etten näkisi pysähtyykö ne vai ei. Toki niin etten oikeasti loukkaa itseäni tilanteessa, eli olen varuillani vaikken sitä ulospäin näytä. Muutaman kerran on tainnut mennä peltiäkin autolijoilta uusiksi, mutta omapa on vikansa.
- Autoilija
Juuri sinunlaisiasi en viestissäni kiitellytkään, vaan niitä jotka huomaa liikenteessä olevan muitakin ja joustaa omista oikeuksistaan oman terveytensä takia. Hyvää joulua kuitenkin ja toivon ettet juokse auton alle joulukiireessä.
- 15+1
Autoilija kirjoitti:
Juuri sinunlaisiasi en viestissäni kiitellytkään, vaan niitä jotka huomaa liikenteessä olevan muitakin ja joustaa omista oikeuksistaan oman terveytensä takia. Hyvää joulua kuitenkin ja toivon ettet juokse auton alle joulukiireessä.
Sinunlaisesi autoilijan autoon saattaa ilmestyä ikäviä naarmuja ja lommoja. Ihan siis epähuomiossa ja vahingossa vaan. Mistä kummasta niitä oikein tulee, ei voi tietää.
- Sinusta hierasen
15+1 kirjoitti:
Sinunlaisesi autoilijan autoon saattaa ilmestyä ikäviä naarmuja ja lommoja. Ihan siis epähuomiossa ja vahingossa vaan. Mistä kummasta niitä oikein tulee, ei voi tietää.
jojon heti kun tavataan. Sitten ajan pari kertaa yli uudella katumaasturillani. Revi siitä, mäntti! :DDDD
- Repivä mäntti
Sinusta hierasen kirjoitti:
jojon heti kun tavataan. Sitten ajan pari kertaa yli uudella katumaasturillani. Revi siitä, mäntti! :DDDD
Kyllä nyt pelottaa! Ihan kamalasti! Oletko jo monelle tehnyt noin?
- Kiusantekijä?
Sinä olet siis se, joka kävelee eteen, vaikka ihan hyvin voisit vetää henkeä ja ylittää kadun vasta sitten kun auto on mennyt ohi, kun sen jälkeen sieltä ei ketään muita enää tule. Ehkä sinun pitäisi hakeutua hoitoon.
- Pöhkö lue tämä
Jalankulkija on liikenteessä tienkäyttäjä ja hänellä on niin muodoin myös tienkäyttäjän oikeudet ja velvollisuudet. Yhteispeli liikenteessä onnistuu silloin, kun jalankulkija on tietoinen itseään koskevista liikennesäännöistä ja noudattaa niitä.
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet:
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. TIENKÄYTTÄJÄ EI SAA TARPEETTOMASTI ESTÄÄ EIKÄ HÄIRITÄ LIIKENNETTÄ. - Vieläkin naurattaa
Sinusta hierasen kirjoitti:
Sopii tulla yrittämään! Saat aloittaa, vedän turpaan, hätävarjelu, turha tulla kitisemään!
- näin on näreet
Autoilija kirjoitti:
Vaikka jalankulkijat olisivat niinkuin laki sanoo ja tekevät niinkuin pitää.Sitten tulee
joku autoijan paikapää jos ei ole juovuksissa niin on välipitämätön liikenne sääntöjä vastaan.Olkaa kulkijat varovaisia joukossamme kulkee tavallisia nörhöjä
mutta ovat vaan auton ratin takana.Kaikille jotka ajavat ihmisen päälle suojatiellä paras rangaistus olisi kokonaan kortti pois eikä ikinä annettaisi ja reilu sakko
päälle sellainen 5000e olis sopiva.Ja jos ihminen kuolee niin linnaan murhasta
ja heti kaikki omaisuus takavarikkoon.Mutta suomen herran ovat jästipäitä eivät
ymmärrä asiaa läheskää täysin . - Monin tavoin kulkeva
Autoilija kirjoitti:
Mitä jos sinä niin fiksuna ja joustavana joskus joustaisit ja antaisit jalankulkijoille heille kuuluvan oikeuden etkä vaarantaisi ihmisten ja peltilehmäsi turvallisuutta.
- Sakujak
Vieläkin naurattaa kirjoitti:
Sopii tulla yrittämään! Saat aloittaa, vedän turpaan, hätävarjelu, turha tulla kitisemään!
Ei nyrkit mua peloita. Asenteesi peloittaa. Pystyt vaikka mihin väkivaltaan. Oliko rikkinäset lelut ja ankea lapsuus sekä puute äidinrakkauudessa.
- Este-Telle
Pöhkö lue tämä kirjoitti:
Jalankulkija on liikenteessä tienkäyttäjä ja hänellä on niin muodoin myös tienkäyttäjän oikeudet ja velvollisuudet. Yhteispeli liikenteessä onnistuu silloin, kun jalankulkija on tietoinen itseään koskevista liikennesäännöistä ja noudattaa niitä.
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet:
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. TIENKÄYTTÄJÄ EI SAA TARPEETTOMASTI ESTÄÄ EIKÄ HÄIRITÄ LIIKENNETTÄ.Nimimerkille "Pöhkö":
Samoin sinä tietenkin päästät kolmion takaa ja vasemmalta tulevat ensin, vaikka heillä onkin väistämisvelvollisuus, ihan vain jotta et estäisi heidän liikkumistaan. Etuoikeutettua tietä ajaessasi joka kolmion sekä stop-merkin kohdalla toki pysähdyt kyttäämään, että aikooko sen takaa tuleva tuleva varmasti väistää, vai pitääkö sinun odottaa ja antaa hänen mennä ensin. Jos kolmion takaa tuleva pysähtyykin, huomioi, että hänen takaansa voi ampaista toinen väistämisvelvollinen suoraan päällesi. Ihan siksi, koska kolmion takaa tulevilla on lähtökohtaisesti aina kovempi kiire kuin sinulla. Jos joku kolmion takaa tuleva pysähtyy odottamaan, sinun tulee palkita hänet vuolain hymyin ja kädenheilutuksin.
- myy autosi
Mitä siinä kiittelet aloittaja vaan myy autosi.Tuollainen hiton ylimielinen ajattelu kirjoituksessasi paistaa läpi.
Autoilijan sovitettava vauhtinsa niin että pysähtyminen mahdollista,iäkkäät ihmiset myös liikenteessä eikä heidän huomiokyky välttämättä ole enään hyvä,samoin lapset voivat pompata tielle tuosta vaan ylittäen suojatien.- 1+11
Joo haistakaa paska tampereen löntystelijät! Joku tulee ja kehuu teitä niin te älykääpiöt rupeette solvaan. Minä ainakin ajan yli jos alle hypitte.
- aina jalkaisin
Eipä täällä uskalla tielle mennä, odottaa kunnes kaikki autot ovat menneet..
- Vieläkin naurattaa
Pelko pois, kyllä ne pysähtyy, laki on suojatiellä jalankulkijan puolella!
- kakanheittäjä
Vieläkin naurattaa kirjoitti:
Pelko pois, kyllä ne pysähtyy, laki on suojatiellä jalankulkijan puolella!
Totta! Aina ne on pysähtyneet. Ja kun tilanteeseen varautuu, kakka on kuskin eikä kävelijän lahkeessa...tai siihen housun takamukseen tarttuu ja tiukassa paikassa tulee läpi penkkiin:)
- Manserod
Ei taida aloittaja olla tampereelta kun ei tunnu tietävän, että täälä jalankulkijat on ylimielisiä möykkiä joita ei kannatakkaan päästää kadun yli. Jos erehdyksessä sen tekee, ei saa kuin ylimielisen mulkaisun palkkioksi. Siinähän se näkyy tässäkin viestiketjussa ettei kiitoskaan kelpaa.
- lempääläntie
Esimerkkinä vaikka Lempääläntie niin eipä taida kauheen moni autoilija edes tiedostavan että suojateitä olemassa.
Peltolammin puolellahan mummeli jäi auton alle suojatiellä niin kyllä sen jälk melko nopeesti liikennevalot asennettiin.Poliisi saisi alkaa sakottaan tiuhemmin näitä jotka eivät piittaa suojateistä.
Mulkerointi johtuu siitä kun ei meinata pysähtyä kun jalankulkija suojatiellä on KUNINGAS. - Autoilija
Olin näköjään väärässä TAMPERElaisista jalankulkijoista, näyttääkin olevan varsin itsekeskeistä sakkia. Näinhän ne asiat saadaan eteenpäin ja hyvä sopu liikenteeseen. Autoani en myy joidenkin ehdotuksesta huolimatta, koska sitä työssäni tarvitsen. Saattaapa ehdottelijakin joskus tarvita palveluani ja sen kun tietäisin niin en pitäisi kiirettä. Unohdetaan koko juttu ja jatketaan samaan malliin kuin ennenkin. Naarmutelkaa autoani vapaasti, vakuutus korvaa. Vastineeksi lupaan olla päästämättä suojatien yli ja voin vielä vähän roiskastakkin sopivan lätäkön sattuessa kohdalle. Juoskaa vapaasti autoni alle, sitä ei satu ja päästään taas hyvässä lykyssä eroon yhdestä itsekeskeisyyden huipentumasta jolla on OIKEUS juosta auton alle.
- Ihankamalaa!
Siis että kehtaavatkin olettaa sinun ajavan liikennesääntöjen mukaan? On ne kyllä ihme sakkia! Voi sinua raasua, kun tuollaisen kohtelun kohteeksi olet joutunut. Miten pärjäät? Tarvitsetko kriisiapua?
- Autoilija
Ihankamalaa! kirjoitti:
Siis että kehtaavatkin olettaa sinun ajavan liikennesääntöjen mukaan? On ne kyllä ihme sakkia! Voi sinua raasua, kun tuollaisen kohtelun kohteeksi olet joutunut. Miten pärjäät? Tarvitsetko kriisiapua?
En ole missään vaiheessa kertonut noudattavani liikennesääntöjä. Tulin tänne alun perin kiittämään jalankulkijoita mutta nyt olen huomannut, että kusipäitä koko sakki.
- ggad
Autoilija kirjoitti:
En ole missään vaiheessa kertonut noudattavani liikennesääntöjä. Tulin tänne alun perin kiittämään jalankulkijoita mutta nyt olen huomannut, että kusipäitä koko sakki.
Ja sulla ei mitään ylimääräistäkö nupissa?
- Joskus päästän
Autoilija kirjoitti:
Itse annan ainakin autojen mennä usein ensin, voin kyllä odottaa sen pari sekuntia. Autoilijakin saa koko ajan pelätä koska ajaa vahingossa jonkun päälle ja joutuu vankilaan ja saa omalle tunnolleen murhan, joten mielestäni jalankulkijat ovat velvollisia käyttäytymään siinä missä autoilijatkin. Sopivassa tilanteessa auton voi päästää ensin jopa suojatiellä.
- vcxvcxvxcvxc
Joskus päästän kirjoitti:
Itse annan ainakin autojen mennä usein ensin, voin kyllä odottaa sen pari sekuntia. Autoilijakin saa koko ajan pelätä koska ajaa vahingossa jonkun päälle ja joutuu vankilaan ja saa omalle tunnolleen murhan, joten mielestäni jalankulkijat ovat velvollisia käyttäytymään siinä missä autoilijatkin. Sopivassa tilanteessa auton voi päästää ensin jopa suojatiellä.
Ja samalla lisätä sitä vaikutelmaa, että autoilijat saavat ajaa suojatien yli hidastamatta, vaikka ihminen on selvästi ylittämässä tietä? Entäs sitten kun jalankulkija olettaakin toisin ja astuu auton eteen?
Mielestäni on tärkeää aina pitää kiinni oikeudesta mennä suojatiellä yli, jotta autoilijat oppisivat joskus ennakoimaan näitä liikkeitä ja pysähtymään suojatielle. Ei autoilijalta voi tietenkään äkkijarrutusta vaatia, mutta jos on selvästi osoittanut ylittävänsä tien eikä auto hidasta niin silloin voi sen äkkijarrutuksen itse aiheuttaa, vaarantamatta itseään toki.
- voi poloista
Nyyh nyyh sinua poloinen ai että oikeen työn takia tarvit autoa,laitappa sitten yrityksen nimi esille.Ei ei jukoliste tuollainen mahtipontisuus että minulla auto,juuri tuollaiset ihmiset joilla nestettä päässä niin pois liikenteestä.
- älä aja päälle
Olet tosi nopeesti oppinut tamperelaisen autoilijan tavat eli minä minä minä ensin.Minäkin olen tänne muualta muuttanut 25 vuotta mm. pääkaupunkiseudulla asunutja kyllä täytyy sanoa, että ihan villilännen meininkiä täkäläisten autoilijoiden homma on. Jalankulkijoille ei anneta tietä, mielenosotuksellisesti uhlaillaan peltilehmällä eikä ruuhkaaikana anneta tilaa sivutieltä päätielle pyrkivälle tai kaistanvaihtoa haluavalle, kiilataan vaan raot niin pieniksi, ettet varmaan tähän väliin tule. Pässejä koko porukka. Kyllä sen helposti huomaa, joka on toispaikkakuntallainen autoilija, käytös on kohtekista ja muita huomaavaa, niin kanssaautolijalle kuin jalankulkijalle. Kyllä siellä autossa on helppo hiljentää vauhtia suojatien lähestyessä ja päästää räntäsateessa vuoroaan värjöttävää jalankulkijaa jatkamaan matkaansa. Älä ole noin itsekäs, katso peiliin, sinäkin voit vielä muuttua.
Terveisin muualta muuttanut ja vieläkin kohtelias.- 20+2
Just näin. Muualtakin tänne muuttaneet näköjään oppii samat temput, juuri tällaisia minäminäminä muuttajia täälä tarvitaankin.
- vcxvxcvxcvcx
Taas kaikki on päin persettä jos tämän palstan perusteella vetää johtopäätöksensä.
Kannattaa mieluummin mennä katsomaan itse. Jalankulkijat menevät suojatiellä asiallisesti ja autoilijat pääsääntöisesti pysähtyvät kun jalankulkija näyttää siltä, että on oikeasti ylittämässä tietä. Suojatien nurkalla päätään pyörittelevät eivät välttämättä saa autoa pysähtymään, vaikka näinkin tapahtuu.
Mielestäni Tampereella autot pysähtyvät ihan hyvin, joskus vähän turhankin hyvin. Auto ehtisi helposti mennä ennen minua, mutta jää odottamaan, jolloin itselle tulee kiireen tunne ja joutuu menemään hieman ripeämpää yli. Toisaalta ihan hyvä, että pysähtyy varmuuden vuoksi eikä ota turhia riskejä.
Liikenteessä kuljetaan mielestäni pääsääntöisesti ihan järkevästi (maanteiden ylinopeuksia ja turhia ohituksia lukuunottamatta), mutta kaupoissa ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia huomioida muita ihmisiä. Tukitaan koko käytävä ja kuljetaan pää pilvissä. Pitäisi kaupan lattiaan ilmeisesti laittaa nuolet mihin suuntaan missäkin kohdassa kuljetaan, jotta saataisiin toimintaan jotain tolkkua. Kivoi kommentteja :D
- Oululainen jalkamies
Jaa, minä olen ainakin OULUSSA huomannut, etteivät autot anna tietä, vaikka suojatiellä kiltisti odottaisi vuoroaan. Siis näin käy valottomissa suojateissä. Voisivat autoilijatkin vähän joustaa, ja päästää ihmisiä teitä ylittämään.
- huh huh
Tunnettuja pyöräilijöitä, Vain yksi tolkuissaan, tempo kisu :)
- Faktahommanääs
Tieliikennelaissa lukee näin:
"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."
Esteetön kulku- määritelmä on kova liikennerikosoikeudellinen määritelmä laissamme. Se sama määritelmä on myös hälytysajoneuvojen ja junan väistämisen kohdalla. Se onkin näin ollen paljon vahvempi määräys, kuin tavallinen väistäminen.
Esteetön kulku on siis paljon voimakkaampi velvoite kuin jalankulkijalla jolla on "vain" velvoite noudattaa varovaisuutta. Tieliikenteessä jalankulkija on se jolta vaaditaan kaikkein vähiten (vaaditaan kuitenkin jotakin).
Autoilijoiden velvoite on siis antaa "latua" suojatien yli pyrkivälle jalankulkijalle, eli autoilija on noissa tilanteissa aina väistämisvelvollinen. Jos ei ymmärrä noudattaa sääntöjä, on syytä siirtyä julkisen liikenteen käyttäjäksi. - Manserod
Kaikki autoilijat tietää liikennesäännöt, myös sen, että jalankulkijaa on väistettävä. Aivan turhaa tulla tänne päteen liikennesääntötietämyksellä. Käsittääkseni aloittajan pointti oli juuri se, että tamperelaiset jalankulkijat ei ryntää auton alle vaan suojelevat itseään joustaen omista oikeuksistaan. Tämä tuntuu kuitenkin olevan liikaa tampereen jalankulkijoitten ymmärrystasolle.
- gddgsaag
Joo. Tamperelaisethan ne hyvinkin osaavat käyttäytyä. Mistähän päin ovat tulleet nämä Tampereella jalan kulkevat, jotka ovat meinanneet väkisin tupata auton alle? Eipä näytä hirveitä eroja olevan eri puolilla Suomea jalankulkukulttuurissa. Paitsi Sodankylässä, jossa jalankulkijat menevät yleensä aina ensin (perinne).
- Läheltä piti tässä
Ja minä lähetän kaikille jalankulkijoille sellaisia terveisiä, vaikka luulette että näytte tummine vaatteinenne ilman heijastinta, niin älytkää että ette näy kun on mustaa ja pimeää. ETTÄ HANKKIKAA TOOPET SE HEIJASTIN, JA ÄLYTKÄÄ ETTÄ SITÄ PITÄÄ MYÖS KÄYTTÄÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!.
- nääshaa
Eilen käveli poika pakettiauton takaa päin punaisia. Äkkijarrutus ja väistö hämeenpuistoon pelasti pojan kuolemalta.
- valotko vaihtu
Niin pakettiautoko oli liikennevaloissa punaisen palaessa ja poika ylitti tietä suojatietä ja punainen valo paloi hänelle mutta käveli silti.
Helkkarin pahoja tilanteita sellaiset että pompataan yllättäen ajoradalle.
Vahinko kun tapahtuu niin autoilijaa nimitetetään melkein murhaajaksi. - Vieläkin naurattaa
Jos kyseessä on suojatien on autoilijan pysähdyttävä vaikka jalankulkija on vasta astumassa suojatielle, laki on hyvin yksiselitteinen! Minä en autoja pelkää, aina ovat pysähtyneet kun suojatielle olen astunut. Ajoipa kerran yksi auto toisen perään, minä nauraa räkätin. Aika katkerilta näyttivät, minä vain nauroin!
- 12
Onni oli mukana nauravan loikassa.
- Ikurin Tie Domi
Tamperelaisenhan tunnistaa tamperetakatukasta..Vai onko kaikilla tamperelaisilla tapparan tai ilveksen pipo TIUKASTI päässä.Ehkä tampereen kannatais liittyä vaikka ruotsiin kun pitävät itseään muita parempana.
- sikuirii
Ainakin Hervannassa harva tienylittäjä katsoo suuntaan jos toiseenkaan ennen ku tietä ylittää. Pahinta tässä on se, että he ylittävät tietä mistä sattuun. :/
- jarruta tolikka
Kookasta sateenvarjoa kun olen heristellyt kuskeille niin johan pysähtyvät. Pelkäävät, että saattaapi tulla naarmu vaimoakin rakkaampaan peltilehmään.
- Mul Mersu
Hallitsen tieliikkenne asiat 100%,ajan mersulla heh hoh muut väistykööt.
- Sinä olet ongelma
Aika surillista, mutta ihan yhtä heikko tilanne on Turussa. Siis autoilijat olettavat että jalankulkija väistää vaikka tällä olisi oikeus esteettömään tien ylitykseen ja autoilijan pitäisi väistää.
Tämä on häpeällistä turkulaisten ja tamperelaisten autoilijiden suhteen.
Olen järkyttynyt miten hyvin monissa muissa kaupungeissa autoilijat noudattaa liikennesääntöjä. - porilaissyntyne
mä voisin kiittää trelaisia autoilijoita siitä että päästävät usein jalankulkijat ensin vaikka pysäänkin ennen suojatietä.menkääpä poriin niin tiette missä on määmäämää-kusipääkuskeja:D
- nimetön '
Nii ei tarvii mennä, kun viroon asti niin siellä kyllä auto hiljentää ja jopa pysähtyy että jalankulkijat pääsevät suojatien yli. Meillä on vaan täällä väärällaiset aatteet... Täällä auto ei ees pysähdy vaikka olisi jo astunut suojatielle. Näissä asioissa pitäs kyllä skarpata!
- vxvvvvv
Taitavat hiljentää, että näkevät onko mukanasi arvotavaraa.
- 20+18
Menkääs tampereen jalankulkijat lohdutteleen vanhempia:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012010315037112_uu.shtml - audi69
Edellinen ei nyt mennyt tähän aiheeseen mutta itsesuojeluvaiston puutetta tai "minä menen oikeuden" ehdotonta käyttöä suojelee usein täällä tampereen liikenteessä se hämäläisen perinteen mukainen ääretön hitaus, liikenne valoista lähdössä ollaan kuin kaikki menossa muistelemaan edes mennyttä vaikka edessä ei useinkaan ole hautajaissaattoa.
Vihreän valon syttymisen näkee muutkin kuin se ensimmäinen usein jopa koko rivi ja jono siinä perässä mutta kun sitä ykköstä kytketään valmiiksi vasta kun edellä ajava on jo ylittänyt risteyksen, siinä syy moniin turhiin valoissa seisottamisiin.
Sitten miten kusipää -kävelijä erottuu kusipää -autoilijasta?. En tiedä mutta itse kävelijän annan mielellään sen yli 1000- kiloisen mennä ensin koska se on kuitenkin se pienempi paha ja äärimmäisen harvoin niin kiire kävelijällä on että sen pitää pitää oikeudestaan kiinni ja lamauttaa liikennevirta (kuten me kaikki autoilijat tiedetään) kun kuitenkin jo muutaman sekunnin päästä pääsee turvallisesti ilman turhia pysähdyksiä- Ison möhkön kuski
Minun mielestäni noiden 1000-kiloisten pitäisi aina odottaa että oma 22-tonniseni menee ensin, ihan riippumatta siitä mitä liikennesäännöt sanoo. Usein ajankin siten että niiden on pakko väistää. Ei kiinnosta tykkäävätkö. Menen ensin jos haluan. Ihan turhaa lamauttaa koko liikennevirta takanani vain siksi että minun pitäisi muka väistää jotakuta jonkun keksityn säännön perusteella.
- Normaalipainoinen...
Ison möhkön kuski kirjoitti:
Minun mielestäni noiden 1000-kiloisten pitäisi aina odottaa että oma 22-tonniseni menee ensin, ihan riippumatta siitä mitä liikennesäännöt sanoo. Usein ajankin siten että niiden on pakko väistää. Ei kiinnosta tykkäävätkö. Menen ensin jos haluan. Ihan turhaa lamauttaa koko liikennevirta takanani vain siksi että minun pitäisi muka väistää jotakuta jonkun keksityn säännön perusteella.
Mutta kun sinun mielipide ei merkitse p.askaakaan.
Lait ovat ohjeita niille joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Ne ovat samalla myös yhteisiä pelisääntöjä jotta tiedetään miten on tarkoitus toimia. - Melko hoikka
Normaalipainoinen... kirjoitti:
Mutta kun sinun mielipide ei merkitse p.askaakaan.
Lait ovat ohjeita niille joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Ne ovat samalla myös yhteisiä pelisääntöjä jotta tiedetään miten on tarkoitus toimia.Mutta sinun mielipiteesi jonkun muun mielipiteestä on äärimmäisen tärkeä! Kiitos siis, kun kerroit sen.
- raskaskalusto
On kyllä kaikkien etujen mukaista että 22tonniselle annetaan tietä kun sellaista pysäyttää ja kiihdytää niin kyllä kuluja tulee.
Hiljentää toki voi mutta törtöt Tampereen henkilöautokuljettajat sössivät miten sattuu,ajo on sellaista saakuran töks töks....- Väärä ammatti siul
Suosittelen ennakoivan ajon kurssia! Osaat sitte vissiin sen jälkeen sovittaa välimatkakan edelläsi menevään ajoneuvoon sopivaksi.
- korpimaalainen
Sivistys maissa autoiliat pysähtyvät suojatien kohdalla. Jopa Espanjassa on opittu tämä taito.
Milloinkahan Suomessa tajutaan, että on kaikille parempi kaikille jos autolla ei pidetä mitään kiirettä ja ollaan vähemmän jääräpäisiä.
Tosin tilanne pitää ottaa aina huomioon. - faktat tässä nääs
Suojatiellä jalankulkija on kuningas ja autot väistävät. Ajoneuvot saavat liikkua suojatiellä jalankulkijoitten "seassa" vain ja ainoastaan heidän ehdoillaan ja heitä huomioiden, varoen ja suojellen."
Tieliikennelaki 32 § Kuljettajan suojatiesäännöt kohdassa lukee:
"Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."
"Esteetön kulku" määritelmä on kova liikennerikosoikeudellinen määritelmä laissamme. Se sama määritelmä on esim. myös hälytysajoneuvojen ja junan väistämisen kohdalla. Se onkin näin ollen paljon vahvempi määräys kuin tavallinen väistäminen. - epähuomiossa
Vanhukset taikka lapset menevät suojatielle joskus niin ettei paljon katso,perhanan pahoja tilanteita ne kun auto pysähtynyt suojatien eteen ja toinen ajaa pysähtymättä.
- Tamperekele
Hmmjoo tuosta sain varoituksen inssiajosta kun en hiljentänyt kun jalankulkija selvästi "mietti" kadunylitystä. Sulla olisi varmaan jäänyt kortti saamatta kokonaan.
- karulla
Mää näkisin tän asian näin. Tampereella autoilijat on kohteliaita. Tampereella oon usein törmänny tapauksiin, että autoilija "laskee" jalankulkijan kohteliaasti kadun yli ja jalankulkija "vastaa" tähän kohteliain käsimerkein ("peukuttaa" tai heilauttaa kättään ystävällisesti). Tästähän tulee molemmille hyvä mieli koko päiväksi. Hyvä liikennekulttuuri on tämmösistä asioista kiinni.
Itte oon Tampereelle muualta muuttanu. Siellä katu ylitettiin "aina oman hengen uhalla" ja autoilijoilla oli lähinnä sellanen liikennekulttuuri, että "tukkimiehen kirjanpito" auton kyljessä yliajetuista jalankulkijoista. Siellä jalankulkijoiden käsimerkit autoilijoille olikin ihan syystä lähinnä "keskisormea".- vcxvxcx
Joillekkin näytetään keskisormea ja joillekkin heilautetaan kiitokseksi. Tosin joskus kiireessä jää kiittämättä.
- Hei huomio!
".. että autoilija "laskee" jalankulkijan kohteliaasti kadun yli..."
Noinhan pitää jokaisen autoilijan käyttäytyä. Noinhan tieliikennelaki juuri velvoittaa käyttäytymään. Jos ei käytäydytä noin, niin mielestäni tonni sakkoa heti paikalla.
- auto+jalat
Kyl mulla on ainakin sen verran itsesuojeluvaistoa, etten autojen alle hypi tieten tahtoen.
Paljon on täällä puhuttu siitä, että kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Aloittaja ei kuitenkaan maininnut ensimmäisessä tekstissään sanaa suojatie.
Ymmärrän hyvin pointin joka tällä ketjun aloittajalla oli. Monesti olen ihmetellyt esim sitä, että pitää kävellä autotiellä, vaikka pyörätie menee vieressä. No autotiellä kävellessä tietysti säästyy jokunen hetki, kun ei tarvitse alikulkutunnelin kautta kiertää (sehän voisi olla jopa turvallista). Harvempi jalankulkija käyttää edes suojatietä vaan tien yli hypitään silloin kun tarve on eikä odoteta, että tulisi tuo turvallinen ylityspaikka.
Ja kuinka moni täällä autoilijoita mollannut "hyvätapainen" jalankulkija (tekstien perusteella kukaan jalankulkija ei ole paha) voi sanoa, ettei ole ikinä ylittänyt tietä kohdasta, jossa suojatietä ei ollut, mutta olisi ollut 100 metrin päässä, tai voiko kukaan sanoa ettei ole kävellyt päin punaisia? Autolla sitä harvemmin tehdään, mutta jalankulkijat ovat kyllä siinä ihan mestareita..- vcxvxvcx
Jos on liikennettä paljon, tie kannattaa ylittää suojatien kohdalta. Jos liikennettä on vähän, tie kannattaa ylittää silloin kun kohdalla ei ole liikennettä. Turhaa on kävellä suojatien kohdalle ja pakottaa auto pysähtymään jos voi ylittää tien ennen kuin auto on kohdalla.
- Jokapaikan mulkku
Laki sanoo myös että jalankulkijan on otettava lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus huomioon sekä ylitettävä ajorata viivyttelemättä. Ja tietysti käytettävä ajoradan ylitykseen suojatietä milloin sellainen lähistöllä on. Lisäksi pimeän aikana tai näkyvyyden muuten ollessa rajoitettu on jalankulkijan yleensä käytettävä heijastinta. Eli sitä ei siis ole varsinaisesti pakko käyttää.
Summa summarum, kyllä meille kaikille pitäisi tilaa olla, mikäli vaan ymmärrystä löytyy. - Samaa mieltä
Aamun lehdessä taksikuski noituu nämä tamperelaiset jalankulkijat, jotka henkensä kaupalla hyppivät autojen väliin. Ni!
- dffgh
Joo toivottavasti tällaisia taksikuskeja ei ole kovin monta mitkä luulee autoilijan saavan ajaa jalankulkijan päälle.Kävisi tämä idiootti vaikka Virossa katsomassa miten jalankulkijaa kunnioitetaan.Muutenkin taksit kuvittellee,ettei liikennesäännöt koske heitä koska kuvittelevat olevansa "ammattilaisia" kaikkea muuta.Taksit voisi opetella esim. vilkun käyttöä.
- järjen_jättiläinen?
KAKSI ERI ASIAA:
AUTO AJAA JALANKULKIJAN PÄÄLLE vai
JALANKULKIJA RYNTÄÄ AUTON ALLE.
Mieti sitä hiljaa ittekses
- vcxvvcxvxc
En ymmärrä miksi Hämeenkadulla pitää juosta tien yli suojatiettömässä kohdassa. Juna-aseman kohdalla muutama tyyppi lähti ylittämään tietä, mutta joutui jäämään pienelle kaistaleelle teiden väliin. Kaistale oli jäinen ja jalankulkija luiskahti muutaman kerran tien puolelle. Mukava varmaan autoilijan miettiä kaatuuko tuo tuolta eteen vai ei. Autolla ei ollut tilaa ajaa kauempaa, vaan piti ajaa niin, että auto melkein viisti jalankulkijaa. Yhdellä näistä oli vielä iso laukku mukana.
Ei olisi ollut kovin iso homma mennä Stokan kohdalla olevan suojatien yli. - liikennesäännöt
Suojateillä sattuneissa onnettomuuksissa kuoli viime vuonna 16 jalankulkijaa ja viisi pyöräilijää. Loukkaantuneita oli Liikenneturvan tilastojen mukaan lähes 700. Määrät ovat selkeästi kasvaneet toissa vuodesta.
Varsinais-Suomen maakunnassa poliisi on päättänyt puuttua tilanteeseen valvomalla suojatiesääntöjen noudattamista tehostetusti koko kevättalven ajan. Parin viime kuukauden aikana maakunnan alueella on kuollut kaksi ihmistä suojatieonnettomuuksissa.
Laki määrää muun muassa, ettei autoilija saa ohittaa suojatien eteen pysähtynyttä autoa pysähtymättä, ellei väliin jää suojakoroketta tai vapaata kaistaa. Säännön rikkominen on yleistä, ja poliisin mukaan vaaratilanteita aiheutuu jatkuvasti.
Liikkuvan poliisin ja Varsinais-Suomen poliisin valvonnassa havaituille sääntöjä rikkoville autoilijoille on tiedossa sakot. Vakavammissa tapauksissa autoilija voidaan määrätä ajokieltoon vähintään kuukaudeksi.
Kaikkea muuta kun ammattilaisia noi taksit,prkl ne vasta päälle meinaakin tulla kun on kiirus.
Johtunee siitä kun kaikennäköisiä renkejä autonratissa.- VAIHDOIT PUHEENAIHET
Suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen on ihan eri asia kuin mitä tässä ketjussa on puhuttu.
Sinä ja/tai pari muuta jääräpäätä yrittää väittää, että jalankulkijalla on kuningasoikeus pompata suojatielle missä vain ja koska vain. Et ota huomioon yhtään liikenteen sujuvuutta ja fysiikan lakeja. Energian säästön kannaltakin on järkevämpää antaa auton mennä ensin. Yhteispelillä se sujuu, jääräpäisesti pitämälä näennäisistä oikeuksista kiinni saa vain kuhmuja otsaansa. Mutta kaikille ei ole näemmä kauhalla jaettu.
- refrff
drgrrgfrggz
- t4yh4h4h4h4
LAKI MÄÄRÄÄ ETTÄ AUTOILIJA ANTAA TIETÄ JALANKULKIJALLE!
NIIN YKSINKERTAISTA SE ON, VAIKKA EIPÄ SE MUNANJATKEELLA AJELEVA PIKKUINSSI SITÄ YMMÄRRÄKKÄÄN! IHMETTELEE VAIN ETTÄ MIHIN SE ORASTAVA STONDIS KATOSI!- Jeejeejeehei!
Laki määrää, että autoilija antaa tietä suojatiellä olevalle jalankulkijalle.
Tarkasta faktat ennen kuin alat huutelemaan. Itse en ainakaan ehdoin tahdoin ryntää suojatielle.
Viimeksi eilen joku mummeli otti viitisen juoksuaskelta, jotta ehti suojatielle kävelemään; torkeää käytöstä. Kiire loppui sillä saatanan sekunnilla kun laki oli omalla puolella. En minäkään kiihdyttele jottei ihmiset uskaltaisi astua suojatielle ja toki pitää kaikkia hömppiä jalankulkijoita varoa, kun autoillessa tulee olla jossain järjessä. - Kannatan
Jeejeejeehei! kirjoitti:
Laki määrää, että autoilija antaa tietä suojatiellä olevalle jalankulkijalle.
Tarkasta faktat ennen kuin alat huutelemaan. Itse en ainakaan ehdoin tahdoin ryntää suojatielle.
Viimeksi eilen joku mummeli otti viitisen juoksuaskelta, jotta ehti suojatielle kävelemään; torkeää käytöstä. Kiire loppui sillä saatanan sekunnilla kun laki oli omalla puolella. En minäkään kiihdyttele jottei ihmiset uskaltaisi astua suojatielle ja toki pitää kaikkia hömppiä jalankulkijoita varoa, kun autoillessa tulee olla jossain järjessä.Hyvä! Jauhot suuhun vaan!
- autot pois
Jotenkin ylimielistä vastakkain asettelua autot vastaan kävelijät,mahtipontisuutta siitä että on auto,ettekö te ihramahat ollenkaan kulje kävellen täh?
Asenne muokkausta ja sassiin sitten.Eikö ole omia lapsia jotka joskus voivat tehdä virheitä ja juosta suinpäin ajoradalle,vanhukset ja humalaiset.
Sakotusta kehiin poliisilta niin eiköhän aleta pysähtyyn suojatien eteen kun jalankulkija menee siinä.- EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ
Menkää nyt jo tarkistamaan lääkityksenne, autonvihaajat! Jos vetoat siihen, että joku lapsi voi juosta auton alle, niin sehän on ihan pöhköä. Ei se suojatietä pitkin kuitenkan juokse, ja humalainen toikkaroi ihan muualla kuin suojatiellä. Menee vähän sivuun asiasta, naurettavaa. Sakkoja niille jalankulkijoille, jotka hyppäävät kadulle äkisti häiriten liikennettä. Autoa ei saa pysäytettyä metrin matkalla, ei talvikelillä eikä edes kesäkelillä. Fysiikan lait on sellaisia.
Ja sille, joka stondiksista puhuu, tarvittaisiin välttämättä sekä sininen että punainen pilleri. Siitä puhe mistä puute. - Autoileva kävelijä
EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ kirjoitti:
Menkää nyt jo tarkistamaan lääkityksenne, autonvihaajat! Jos vetoat siihen, että joku lapsi voi juosta auton alle, niin sehän on ihan pöhköä. Ei se suojatietä pitkin kuitenkan juokse, ja humalainen toikkaroi ihan muualla kuin suojatiellä. Menee vähän sivuun asiasta, naurettavaa. Sakkoja niille jalankulkijoille, jotka hyppäävät kadulle äkisti häiriten liikennettä. Autoa ei saa pysäytettyä metrin matkalla, ei talvikelillä eikä edes kesäkelillä. Fysiikan lait on sellaisia.
Ja sille, joka stondiksista puhuu, tarvittaisiin välttämättä sekä sininen että punainen pilleri. Siitä puhe mistä puute.Tekeekö se sinun mielestäsi ihmisestä autonvihaajan, jos ihminen vaatii, että suojatien kunnioittamista valvottaisiin ja lainrikkojia rangaistaisiin?
- zyxzelotq
Autoileva kävelijä kirjoitti:
Tekeekö se sinun mielestäsi ihmisestä autonvihaajan, jos ihminen vaatii, että suojatien kunnioittamista valvottaisiin ja lainrikkojia rangaistaisiin?
Ja yllättäen ajotielle hyppiviä ihmisiä pitäisi myös rangaista.
Kävellen liikkellä ollessani EI TULISI MIELEENKÄÄN RYNNÄTÄ SUORAAN LÄHESTYVÄN AUTON ETEEN. - Autoileva kävelijä
zyxzelotq kirjoitti:
Ja yllättäen ajotielle hyppiviä ihmisiä pitäisi myös rangaista.
Kävellen liikkellä ollessani EI TULISI MIELEENKÄÄN RYNNÄTÄ SUORAAN LÄHESTYVÄN AUTON ETEEN.Ei minullekaan tule mieleenikän hyppiä autojen eteen, oli kohdalla sitten suojatie tai ei. Mutta siitä ei nyt ollutkaan kyse.
- Kuningasajatus.
Autoileva kävelijä kirjoitti:
Ei minullekaan tule mieleenikän hyppiä autojen eteen, oli kohdalla sitten suojatie tai ei. Mutta siitä ei nyt ollutkaan kyse.
Siitähän tässä juuri on kyse, kun fakkiutuneet autonvihaajat vaativat, että autojen täytyy heti pysähtyä kun he siihen jalkansa työntävät.
- Tampereen Pappilasta
Tamperelaisita autoilijoisa sen verran,että jos on vielä itsesuojeluvaisto tallella, niin antakaa peltilehmien mennä,jos olette suojatietä pitkin ylittämässä katua.Eivät nimittäin edes hiljennä saati sitten pysädy suojatien eteen.Tietysti joitain poikkeuksiakin on.
Tässä muutama vuosi taaksepäin olin Norjssa jalankulkijana. Tuntui perin oudolta , kun olin lähestymässä suojstietä niin autoilijat hidastivat vauhtia. Minulla ei ollut edes aikomustakaan ylittää katua suojatietä pitkin.Tälläiseen ei ole tottunut täällä Suomessa. Jalankulkijalta ei voida vaatia samaa tieliikenne sääntöjen tuntemisen tasoa kuin moottoriajoneuvon kuljettajalta, jalankulkijaksi kelpuutetaan jkainen joka vain kahdella jalla pystyy etenemään. Autoilijoiden ja muiden moottoriajoneuvojen kuljettajien koulutuksessa on jäänyt jokin oleellinen asia ymmärtämättä jos he olettavat jalankulkijan osaavat samat liikennemerkkien lukutaidot jalankulkijalta, lähtökohtaisesti ajattelumalli että jalankulkija teki väärin kävellessään päin punaisia valoja on väärä vaan tulisi ajatella että autoilijan korkeampi koulutustaso antaa laajemman tietoisuuden tajuta jalankulkijan toimia väärin liikennetilanteissa.
On erikseen aluita kuten moottoriliikennetie ja moottoritie joille jalankulkijoila on pääsy estetty siellä autoiljoilla on suuremmat vapaudet jalankulkijoihin hähden koska kaikki voitava on tehty estämään jalankulkuliikenne näillä katuosuuksilla.
Näin ei kuitenkaan ole pihakaduilla ja kaupunkien keskustoissa joissa korkeammin koulutettujen tienkäyttäjien on huomioitava jalankulkijan.
Kokonaan erän asia tuntuu unohtuvan että moottoriajoneuvojen kuljettajat käyttävät kulkemisen yhteydessä suuremman määrän puhdasta happea ja levittävät ilmaan haitallisia hiukkasia ja CO2-päästöjä jotka tulevaisuudessa aiheuttavat tänään saavutettaviin hyötyihiun nähden suuremmat vahingot joiden suurutta on vielä vaikea arvioida. Ilmakehän kemiallisen koostumuksen muutoksella on aikaansaatu maapallon historiassa nopein muutos johon luonnon on sopeuduttavat, nähtäväksi jää kuinka luonto sopeutuu ja me ihmiset olemme osa luontoa.- autot poiss
Henkilöautoilu kiellettävä keskusta-alueella vallan.Voe voe joku taxikuski asiantuntijana kun kävelijät pomppivat ajoradalle juu,Montako helkkarin virhettä itse tekee päivän aikana huh huh,
Jalankulkijoilta kielletyilla ajoradoillakin on varauduttava kaikenlaiseen, varoituksena tämä kahden naisen itsetuhoinen moottoritielle suuntautunut kävelyretki osoittaa.
http://www.youtube.com/watch?v=PWVe0JbMh6c&feature=related- verkko teppo
En nyt kauheesti kehuisi.
Ennakoivan kävelijän itsesuojelukurssia lähinnä kaivattaisiin kansalaisopistoon jossa lakiin ja fysiikanlain rsitiriitoihin voidaan oikein joukolla perehtyä lisäksi joku oikein vihreä voisi tiedottaa polttoaineen saasteista ja epäpuhtauksista kun kunnolla joutuu jarruttamaan sekä uudestaan kiihdyttämään 1300kg massa (auto) jälleen liikennenopeuteen vain sen takia että niemisen petri menikin juuri nyt tien yli eikä 5 sekunnin päästä joilloin tuo tie olisi ollut aivan tyhjä ,mutta hänen oikeutensa käyttää kävelijälle annettua oikeutta pysäyttää liikenne tuoksikin ajaksi lisäsi saasteita jopa nasta- ja jarrupölyn määrässä ja lisäksi hän pääsi kulkemaan suoraan pysähtymättä kotiin.- terppo vekko
Oletko oikeasti huolissasi saasteista? Eli siis oikeasti et itse autoile kaupungissa, vaan kävelet?
- JariN
Mitä turvallisempaa ja sujuvampaa käveleminen ja pyöräileminen on, niin sitä enemmän ihmiset kävelevät ja pyöräilevät. Kävely ja pyöräily ovat täysin saasteettomia liikkumismuotoja, joten kaikkien autoilijoiden pitäisi siis aina huomioida kevyenliikenteen kulkijat ja noudattaa Suomen tieliikennelakia. Näin toimien liikenteen aiheuttamat päästöt voivat tulevaisuudessa pienentyä. Tulevaisuudessa sen takia, kun muutokset tapahtuvat kovin hitaasti, tässä tapauksessa siis kevyenliikenteen määrän lisäys.
Jos autoilija on huolissaan liikenteen aiheuttamista päästöistä, niin silloin kannattaa varmaankin vähentää autoilua. On varsin outoa siirtää vastuu päästöjen kasvusta lakia noudattavan kävelijän tai pyöräilijän vastuulle. - KostiP
JariN kirjoitti:
Mitä turvallisempaa ja sujuvampaa käveleminen ja pyöräileminen on, niin sitä enemmän ihmiset kävelevät ja pyöräilevät. Kävely ja pyöräily ovat täysin saasteettomia liikkumismuotoja, joten kaikkien autoilijoiden pitäisi siis aina huomioida kevyenliikenteen kulkijat ja noudattaa Suomen tieliikennelakia. Näin toimien liikenteen aiheuttamat päästöt voivat tulevaisuudessa pienentyä. Tulevaisuudessa sen takia, kun muutokset tapahtuvat kovin hitaasti, tässä tapauksessa siis kevyenliikenteen määrän lisäys.
Jos autoilija on huolissaan liikenteen aiheuttamista päästöistä, niin silloin kannattaa varmaankin vähentää autoilua. On varsin outoa siirtää vastuu päästöjen kasvusta lakia noudattavan kävelijän tai pyöräilijän vastuulle.Ei ole saasteettomia liikkumismuotoja pyöräily ja kävely. Pyörien valmistuksessa syntyy saman verran saasteita vuosittain kuin autojenkin. Lisäksi ruuantuotannosta tulee saasteita ja onhan sitä pakko jollakin tavalla saada energiaa poljinten sotkemiseen ja jaloilla tassutteluun.
Ei ole näkyvissä että autoilu tulisi vähentymään Suomessa seuraavan 30 vuoden aikajanalla.
Miten perustelet sen, että autoilija ei noudattaisi lakia?
Mutu-tiedolla ei nyt olisi kannattanut lähteä tänne pätemään. Kannatan lihasvoimalla liikkumista jo pelkästään kansanterveydellisistä syistä, mutta olemattomalla tiedolla retostelu ei aja asiaa yhtään eteenpäin. - terkko veppo
terppo vekko kirjoitti:
Oletko oikeasti huolissasi saasteista? Eli siis oikeasti et itse autoile kaupungissa, vaan kävelet?
Kyllä, näin teen. Ajan ensin Sahalahdelta Tammelantorille, sitten kävelen siitä Pyynikintorille, tai huonon sään vallitessa käytän linja-autoa. Sitten ajan taas siitä kotiin Lakialaan.
- vcxvxcvxcvxcfdsfsdfd
KostiP kirjoitti:
Ei ole saasteettomia liikkumismuotoja pyöräily ja kävely. Pyörien valmistuksessa syntyy saman verran saasteita vuosittain kuin autojenkin. Lisäksi ruuantuotannosta tulee saasteita ja onhan sitä pakko jollakin tavalla saada energiaa poljinten sotkemiseen ja jaloilla tassutteluun.
Ei ole näkyvissä että autoilu tulisi vähentymään Suomessa seuraavan 30 vuoden aikajanalla.
Miten perustelet sen, että autoilija ei noudattaisi lakia?
Mutu-tiedolla ei nyt olisi kannattanut lähteä tänne pätemään. Kannatan lihasvoimalla liikkumista jo pelkästään kansanterveydellisistä syistä, mutta olemattomalla tiedolla retostelu ei aja asiaa yhtään eteenpäin.Syntyykö todella pyörien valmistuksesta yhtä paljon päästöjä kuin autojenkin valmistuksesta? Mitkähän ovat valmistusmäärät?
Pyörä taitaa kestää vähemmällä huollolla kuin auto ja varaosia ei tarvita niin paljon. Itseasiassa hyvän pyörän käyttöikä voi olla hyvinkin auton käyttöikää pidempi. Asia tietenkin erikseen kauanko kukakin yhtä autoa tai pyörää käyttää. - KostiP
vcxvxcvxcvxcfdsfsdfd kirjoitti:
Syntyykö todella pyörien valmistuksesta yhtä paljon päästöjä kuin autojenkin valmistuksesta? Mitkähän ovat valmistusmäärät?
Pyörä taitaa kestää vähemmällä huollolla kuin auto ja varaosia ei tarvita niin paljon. Itseasiassa hyvän pyörän käyttöikä voi olla hyvinkin auton käyttöikää pidempi. Asia tietenkin erikseen kauanko kukakin yhtä autoa tai pyörää käyttää.Saman verran syntyy päästöjä valmistuksessa vuosittain. Tästä on turha alkaa kiistelemään.
Pyörä taitaa olla aika kehno vekotin kaupankäyntiin, jota vähän väkisinkin tarvitaan jotta täällä pohjoisessa pärjää.
Jotta autoa ja fillaria voidaan verrata, pitää ottaa huomioon kuljettu matka suhteutettuna kulutettuun aikaan, ei siis niin että kumpi kestää pidempään. Samoilla periaatteilla auton huollosta syntyvät kustannukset ovat aika monen mielestä sen arvoiset, että kannattaa autoon kulkuneuvona sijoittaa.
Jos oli vielä jotakin viisastelun aihetta, niin antaa kuulua.
- JariN
Toivottavasti et ole aivan tosissasi! Luitko edes viestiäni ja viestiä, johon vastasin?
Kävelyn ja varsinkin pyöräilyn aiheuttama energiankulutuksen lisäys on varsin pieni verrattuna lepotilassa oloon. Yhden kilogramman painonpudotukseen tarvitsee kävellä 100 kilometriä!
Polkupyörä painaa keskimäärin noin 15 kiloa. Autot painavat varmaankin 800 kiloa. Hieman eroa, vai mitä? Väität, että pyörien valmistuksessa syntyy saman verran saasteita kuin autojenkin. Millä tämän perustelet?
Autoilijan pitää antaa esteetön kulku suojatietä ylittävälle tai suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle. Tämä siis siinä tapauksessa, että jalankulkija ottaa huomioon auton etäisyyden ja nopeuden huomioon suojatielle pyrkiessään. Autoilijat eivät kuitenkaan päästä kovinkaan usein jalankulkijaa menemään ensin suojatien yli vaan useimmiten jättävät kävelijän täysin huomiotta.
Jos kykenet vastaamaan perustellusti, niin hyvä. Epäilen kuitenkin, että mitään järkevää perustelua väitteillesi et pysty antamaan.- Näin me toimitaan.
Jos olet mies, niin myönnät, että oman itsesi pysäyttäminen vie paljon vähemmän energiaa, kuin auton pysäyttäminen. Siksi onkin energiataloudellisesti järkevämpää, ettei yksittäiset ihmiset hyppisi autojen eteen katkaisemaan autovirtaa, vaan toimittaisiin joustavasti. Siihen autojonoon tulee varmasti kymmenen tai kahdenkymmenen sekunnin kuluttua aukko, jolloin jalankulkijat voivat ryhmänä ylittää kadun, ja tuntea ylpeyttä siitä, että ovat onnistuneet pelaamaan joukkuepeliä.
- Toimitaanko näin?
Näin me toimitaan. kirjoitti:
Jos olet mies, niin myönnät, että oman itsesi pysäyttäminen vie paljon vähemmän energiaa, kuin auton pysäyttäminen. Siksi onkin energiataloudellisesti järkevämpää, ettei yksittäiset ihmiset hyppisi autojen eteen katkaisemaan autovirtaa, vaan toimittaisiin joustavasti. Siihen autojonoon tulee varmasti kymmenen tai kahdenkymmenen sekunnin kuluttua aukko, jolloin jalankulkijat voivat ryhmänä ylittää kadun, ja tuntea ylpeyttä siitä, että ovat onnistuneet pelaamaan joukkuepeliä.
Jos sinä olet mies niin myönnät, että henkilöauton pysäyttäminen ja uudelleen liikkeelle saaminen vie paljon vähemmän energiaa kuin bussin tai kuorma-auton. Siksi onkin energiataloudellisesti järkevämpää, että henkilöautoilijat antavat aina isommille ajoneuvoille tilaa mennä ensin, väistämisvelvollisuuksista ja liikennevaloista välittämättä.
Kuulostaako typerältä? No älä sitten vaadi jalankulkijoilta samaa. - Näin me toimitaan.
Toimitaanko näin? kirjoitti:
Jos sinä olet mies niin myönnät, että henkilöauton pysäyttäminen ja uudelleen liikkeelle saaminen vie paljon vähemmän energiaa kuin bussin tai kuorma-auton. Siksi onkin energiataloudellisesti järkevämpää, että henkilöautoilijat antavat aina isommille ajoneuvoille tilaa mennä ensin, väistämisvelvollisuuksista ja liikennevaloista välittämättä.
Kuulostaako typerältä? No älä sitten vaadi jalankulkijoilta samaa.ihan eri juttu!
- vcxvcxvcxvcx
En kyllä sanoisi, että kävelyn energiankulutus olisi jotenkin pientä. Ei tarvitse päivän aikana paljonkaan kävellä, jotta voi syödä enemmän. Esimerkiksi 60 minuutin reipas kävely kuluttaa kalorilaskurin mukaan n.550 kcal. Ei sitä kiloa ole tarkoituskaan pudottaa päivässä.
- sinulla ei toimi
Toimitaanko näin? kirjoitti:
Kuulostaako typerältä? No älä sitten vaadi jalankulkijoilta samaa.^ Vain typerät ihmiset haluavat sekoittaa asian kirjoittamalla tuollaisia!
- JariN
Näin me toimitaan. kirjoitti:
Minä kävelen talvella kaikki alle 6 km matkat. Kävelen siis 20 asteen pakkasella, räntäsateella ja loskakeleillä. Minulla ei ole pienintäkään tarvetta jäädä odottelemaan, että kaikki mahdolliset autot menevät ensin suojatien yli ja sitten vasta minä. Kävely on usein hitaampaa (ei aina) kuin autolla ajo. Senkään takia en näe järkevänä pysähdellä turhaan. Lisätään vielä, että en ryntää suojatielle päättömästi ja pimeällä päästän usein autot ensin, sillä tiedän, että autoilija ei välttämättä näe minua kunnolla.
Liian usein käy risteyksessä niin, että kolmion takaa risteävälle tielle menevä autoilija ei katsele muuta kuin autoliikennettä. Kävelijät ja pyöräilijät ovat pelkkää ilmaa monelle autoilijalle.Usein käy myös niin, että autoilija näkee jo hyvissä ajoin, että hän joutuu pysähtymään risteykseen ja silti autoilijaa ei kiinnosta vähäisimmässäkään määrin kävelijät ja pyöräilijät. Kovin usein autoilija odottaa suojatien päälle pysähtyneenä ja estää kävelijöiden ja pyöräilijöiden kulkemisen kokonaan.
Enempää tästä aiheesta minulla ei ole sanottavaa. Olen huomannut tässä vuosien varrella, että autoilijoiden logiikka on hieman erikoista ja edellä kirjoitettukin taitaa olla ihan hepreaa monille autoilijoille. - paljon treenaava.
vcxvcxvcxvcx kirjoitti:
En kyllä sanoisi, että kävelyn energiankulutus olisi jotenkin pientä. Ei tarvitse päivän aikana paljonkaan kävellä, jotta voi syödä enemmän. Esimerkiksi 60 minuutin reipas kävely kuluttaa kalorilaskurin mukaan n.550 kcal. Ei sitä kiloa ole tarkoituskaan pudottaa päivässä.
Taidat olla vaa'alla lähempänä 200 kuin 150 kiloa jos noin paljon kulutat tunnin kävelyllä.
- vcxvxcvxcvxcfdsdfsd
paljon treenaava. kirjoitti:
Taidat olla vaa'alla lähempänä 200 kuin 150 kiloa jos noin paljon kulutat tunnin kävelyllä.
Tarkoitin siis kahden tunnin reipasta kävelyä. Painoa n.80kg
- autoilijaaaat
Kuin Zompiet käyttäytyvät autoilijat Tampereella.
- jalankulkijaaaaaaaat
Ja jalankulkijat käyttäytyvät kuin zombiet. (huomaa ero kirjoitusasussa)
- Tosi on..
Tämä olikin todella mielenkiintoinen aihe, itse olen jalankulkia, ja myöskin autolla liikkuja. Töissä käydessäni noin kolmenkymmen vuoden aikana kävellen tai pyörällä kulkie jouduin ylittämään kohtuullisen vilkkaan kadun. Panin merkille että koskaan ei autoiliat joutuneet pysähtymään minun takiani, useimmiten ei edes hiljentämään, sillä minulla oli aina muutama sekuntti aikaa odotta hieman pidempi väli autojonossa, kun ylitin kadun. enkä koskaan myöhästynyt töistä sen takia. Tämä oli siis liikenne valoton risteys silloin, nyt siinäkin ovat jo valot.
Kun saman risteyksen ajan autolla niin usei nähdään tosi huvittavia tapauksia. Tuollaiset vanhemmat miehet jotka kävelevät jalkakäytävällä ihan normaalia vauhtia, suojatille tullessaan muuttuvat täysiksi etanoiksi, jos näkevät auton lähestyvän suojatietä. A jattelevat varmaan että ei auta että hiljennät vauhtia kyllä varmasti joudut pysähtymäänkin, niin hiljaa tässä madellaan.
Tuosta onkin vaimoni kanssa lyöty aina vetoa että tuolla ei koskaan ole ollut autoa itsellä tai on ainakin jokin ihme viha autolla liikkujiin jäänyt päälle.
Siitä on pantu merkille että auton käyttäjät ovat selvästi parempia suojatien käyttäjiä myös kävellen. Tällä en tarkoita mitään liikunta rajoitteisia joka on asia erikseen ja heille täytyy jokaisen antaa riittävästi aikaa ylittää suojatie.- vcxvxcvxcvxcvxc
Tottakai pitää kävellä reippaasti suojatielle, koska autot eivät muuten pysähdy ollenkaan. Pitää siis näyttää siltä, että kävelee alle jos ei pysähdy. Sitten kun auto on pysähtynyt niin ei ole enää mikään kiire.
Toki autoilijakin voi hiljentää vauhtiaan hyvissä ajoin, jolloin ei tarvitse pysähtyä odottamaan jalankulkijaa.
Voisin ihan hyvin odottaa, että autot menevät ensin, mutta laki on kuitenkin selvä tässä asiassa ja suojatiellä pysähtymiselle on hyvät perusteet. Tätä lakia noudatetaan aivan liian vähän, joten muistutan sitä mieluusti mahdollisimman monelle jos vain mahdollista. - 7+18=718
vcxvxcvxcvxcvxc kirjoitti:
Tottakai pitää kävellä reippaasti suojatielle, koska autot eivät muuten pysähdy ollenkaan. Pitää siis näyttää siltä, että kävelee alle jos ei pysähdy. Sitten kun auto on pysähtynyt niin ei ole enää mikään kiire.
Toki autoilijakin voi hiljentää vauhtiaan hyvissä ajoin, jolloin ei tarvitse pysähtyä odottamaan jalankulkijaa.
Voisin ihan hyvin odottaa, että autot menevät ensin, mutta laki on kuitenkin selvä tässä asiassa ja suojatiellä pysähtymiselle on hyvät perusteet. Tätä lakia noudatetaan aivan liian vähän, joten muistutan sitä mieluusti mahdollisimman monelle jos vain mahdollista.Eli sinäkin olet tyypillinen "minulla on oikeus" tyyppinen tallustaja.
- ^^^^^^^^^^
vcxvxcvxcvxcvxc kirjoitti:
Voisin ihan hyvin odottaa, että autot menevät ensin, mutta laki on kuitenkin selvä tässä asiassa ja suojatiellä pysähtymiselle on hyvät perusteet. Tätä lakia noudatetaan aivan liian vähän, joten muistutan sitä mieluusti mahdollisimman monelle jos vain mahdollista."laki on kuitenkin selvä tässä asiassa ja suojatiellä pysähtymiselle on hyvät perusteet. Tätä lakia noudatetaan aivan liian vähän, joten muistutan sitä mieluusti mahdollisimman monelle jos vain mahdollista. "
Tieliikennelaissa velvoitetaan antamaan suojatietä ylittävälle jalankulkijalle esteetön kulku. Minkäänlaista pysähtymispakkoa ei ole.
Jalankulkija velvoitetaan ylittämään katu "tarpeettomasti viivyttelemättä".
Mutta sinä ilmeisesti haluat nostaa itsesi lakien yläpuolelle; "kun auto on pysähtynyt niin ei ole enää mikään kiire", mutta kuitenkin edellytät muilta lakien noudattamista. - vcxvcxvxcvxvcx
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
"laki on kuitenkin selvä tässä asiassa ja suojatiellä pysähtymiselle on hyvät perusteet. Tätä lakia noudatetaan aivan liian vähän, joten muistutan sitä mieluusti mahdollisimman monelle jos vain mahdollista. "
Tieliikennelaissa velvoitetaan antamaan suojatietä ylittävälle jalankulkijalle esteetön kulku. Minkäänlaista pysähtymispakkoa ei ole.
Mutta sinä ilmeisesti haluat nostaa itsesi lakien yläpuolelle; "kun auto on pysähtynyt niin ei ole enää mikään kiire", mutta kuitenkin edellytät muilta lakien noudattamista.Se ei ole esteetön kulku, että joudun kävelijänä hidastamaan siksi, että auto haluaa mennä ensin.
Kiire on nimenomaan siksi, että autoilija ymmärtää etten aio luopua oikeuksistani ja odottaa, että hän menee ensin. Tietenkin täytyy jossain vaiheessa hidastaa kun katsoo, että pysähtyykö auto vai ei jos ei ajoissa ala hiljentämään vauhtia ja osoita pysähtymisen merkkejä. En minä ainoastaan liikenteen sujuvuuden takia hyppää auton eteen ja toivo, että kuljettaja pysähtyy. - vcxvxcvxcvxcggfgfgf
7+18=718 kirjoitti:
Eli sinäkin olet tyypillinen "minulla on oikeus" tyyppinen tallustaja.
Pitäisikö minun ihan hyvää hyvyyttäni päästää autot aina ensin ja ruokkia sitä tapaa, että suojatiellä olevia ei väistetä? Tuo tapa on aika vaarallinen.
- olet pelkkä...
vcxvcxvxcvxvcx kirjoitti:
Se ei ole esteetön kulku, että joudun kävelijänä hidastamaan siksi, että auto haluaa mennä ensin.
Kiire on nimenomaan siksi, että autoilija ymmärtää etten aio luopua oikeuksistani ja odottaa, että hän menee ensin. Tietenkin täytyy jossain vaiheessa hidastaa kun katsoo, että pysähtyykö auto vai ei jos ei ajoissa ala hiljentämään vauhtia ja osoita pysähtymisen merkkejä. En minä ainoastaan liikenteen sujuvuuden takia hyppää auton eteen ja toivo, että kuljettaja pysähtyy.mulkku!!!!
- olet pascanjauhaja
vcxvcxvxcvxvcx kirjoitti:
Se ei ole esteetön kulku, että joudun kävelijänä hidastamaan siksi, että auto haluaa mennä ensin.
Kiire on nimenomaan siksi, että autoilija ymmärtää etten aio luopua oikeuksistani ja odottaa, että hän menee ensin. Tietenkin täytyy jossain vaiheessa hidastaa kun katsoo, että pysähtyykö auto vai ei jos ei ajoissa ala hiljentämään vauhtia ja osoita pysähtymisen merkkejä. En minä ainoastaan liikenteen sujuvuuden takia hyppää auton eteen ja toivo, että kuljettaja pysähtyy.Vakaa aikomus sinulla on ainakin luopua hengestäsi ennen aikoja. En tosin väitä että noilla periaatteilla se olisi huonokaan juttu. Laita vain henkesi likoon, jos se ei ole kallis!
- Poiminta ylempää
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
"laki on kuitenkin selvä tässä asiassa ja suojatiellä pysähtymiselle on hyvät perusteet. Tätä lakia noudatetaan aivan liian vähän, joten muistutan sitä mieluusti mahdollisimman monelle jos vain mahdollista. "
Mutta sinä ilmeisesti haluat nostaa itsesi lakien yläpuolelle; "kun auto on pysähtynyt niin ei ole enää mikään kiire", mutta kuitenkin edellytät muilta lakien noudattamista."Esteetön kulku" määritelmä on kova liikennerikosoikeudellinen määritelmä laissamme. Se sama määritelmä on myös esim. hälytysajoneuvojen ja junan väistämisen kohdalla. Se onkin näin ollen paljon vahvempi määräys, kuin tavallinen väistäminen.
Lakien tarkoitus on aina ensisijaisesti suojata ihmisiä. Ajoneuvot tulevat vasta sen jälkeen. - ^^^^^^^^^^^^^^
Poiminta ylempää kirjoitti:
"Esteetön kulku" määritelmä on kova liikennerikosoikeudellinen määritelmä laissamme. Se sama määritelmä on myös esim. hälytysajoneuvojen ja junan väistämisen kohdalla. Se onkin näin ollen paljon vahvempi määräys, kuin tavallinen väistäminen.
Lakien tarkoitus on aina ensisijaisesti suojata ihmisiä. Ajoneuvot tulevat vasta sen jälkeen.""Esteetön kulku" määritelmä on kova liikennerikosoikeudellinen määritelmä laissamme. "
Laitapa tuosta tarkempaa tietoa.
Itse en mistään laista löytänyt väittämääsi.
Epäilen väittämääsi kokonaan itsesi keksimäksi. - vcxvcxvxcc
olet pascanjauhaja kirjoitti:
Vakaa aikomus sinulla on ainakin luopua hengestäsi ennen aikoja. En tosin väitä että noilla periaatteilla se olisi huonokaan juttu. Laita vain henkesi likoon, jos se ei ole kallis!
Ei tuota tehdessä tarvitse henkeään laittaa likoon jos on järkeä päässä enemmän kuin saappaalla. Parhaimmassa tapauksessa saattaa ennemminkin pelastaa jonkun hengen jos samainen autoilija ymmärtää pysähtyä seuraavan suojatien kohdalla.
- ^^^^^^^^^^^^
vcxvcxvxcc kirjoitti:
Ei tuota tehdessä tarvitse henkeään laittaa likoon jos on järkeä päässä enemmän kuin saappaalla. Parhaimmassa tapauksessa saattaa ennemminkin pelastaa jonkun hengen jos samainen autoilija ymmärtää pysähtyä seuraavan suojatien kohdalla.
Eikö mene jakeluun?
Tieliikennelaissa velvoitetaan antamaan suojatietä ylittävälle jalankulkijalle esteetön kulku. Minkäänlaista pysähtymispakkoa ei ole. - olet pascanjauhaja
vcxvcxvxcc kirjoitti:
Sinullapa ei vain tunnu olevan vcxvcxvxcc.
Sinunkaltaisesi jalankulkijat tulisi saada pois liikenteestä vallan. Jonain päivänä joku autoilija vielä saa tuomion, kun luottaa ihmisten itsesuojeluvaistoon. Voin sieluni silmin kuvitella sinut loikkaamassa auton eteen suojatielle. En silti harmistu sinun kohtalosi puolesta, vaan sen onnettoman joka kohdallesi sattuu. - vcxvxcvxc
^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Eikö mene jakeluun?
Tieliikennelaissa velvoitetaan antamaan suojatietä ylittävälle jalankulkijalle esteetön kulku. Minkäänlaista pysähtymispakkoa ei ole.Niin ja jos esteetön kulku vaatii pysähtymisen niin pysähtyminen tehdään. Ajatteletko koskaan?
- vcxvxcvxc
olet pascanjauhaja kirjoitti:
Sinullapa ei vain tunnu olevan vcxvcxvxcc.
Sinunkaltaisesi jalankulkijat tulisi saada pois liikenteestä vallan. Jonain päivänä joku autoilija vielä saa tuomion, kun luottaa ihmisten itsesuojeluvaistoon. Voin sieluni silmin kuvitella sinut loikkaamassa auton eteen suojatielle. En silti harmistu sinun kohtalosi puolesta, vaan sen onnettoman joka kohdallesi sattuu.Voit varmasti kuvitella kun tunnut muutenkin olevan jatkuvasti väärässä.
- ^^^^^^^^^^^^^^
vcxvxcvxc kirjoitti:
Niin ja jos esteetön kulku vaatii pysähtymisen niin pysähtyminen tehdään. Ajatteletko koskaan?
Tietenkin pysähdytään, jos ei muuten pysty tarjoamaan esteetöntä kulkua. Mutta kirjoituksessasi itse jankutat pysähtymistä, aivan kuin se olisi jonkinlainen pakko, aina kun jalankulkija on astumassa suojatielle.
Juuri tuon kaltaisilla, lakia hipovilla kirjoituksilla, luodaan vääriä tulkintoja laista ja ne johtavat pahimmassa tapauksessa onnettomuuteen ja jonkun loukkaantumiseen.
Lakien vääristä tulkinnoista ikävänä esimerkkinä suojatiellä ja pyörätien jatkeella tietä ylittävät polkupyöräilijät. Jotka kuulutuaan että pyörätien jatkeella on luvallista ajaa tien yli, olettavat samalla, että autoilija olisi väistämisvelvollinen
Itse liikun autolla, moottoripyörällä ja kävellen, minun on pakko ajatella, pysyäkseni itse ja pitääkseni muut terveenä ja hengissä. Ehkä ongelmani ennemminkin on se, että ajattelen liikaa ja useampien eri tienkäyttäjien näkökulmasta. - vcxvcxvdsfs
^^^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Tietenkin pysähdytään, jos ei muuten pysty tarjoamaan esteetöntä kulkua. Mutta kirjoituksessasi itse jankutat pysähtymistä, aivan kuin se olisi jonkinlainen pakko, aina kun jalankulkija on astumassa suojatielle.
Juuri tuon kaltaisilla, lakia hipovilla kirjoituksilla, luodaan vääriä tulkintoja laista ja ne johtavat pahimmassa tapauksessa onnettomuuteen ja jonkun loukkaantumiseen.
Lakien vääristä tulkinnoista ikävänä esimerkkinä suojatiellä ja pyörätien jatkeella tietä ylittävät polkupyöräilijät. Jotka kuulutuaan että pyörätien jatkeella on luvallista ajaa tien yli, olettavat samalla, että autoilija olisi väistämisvelvollinen
Itse liikun autolla, moottoripyörällä ja kävellen, minun on pakko ajatella, pysyäkseni itse ja pitääkseni muut terveenä ja hengissä. Ehkä ongelmani ennemminkin on se, että ajattelen liikaa ja useampien eri tienkäyttäjien näkökulmasta.Mikä olisi sellainen tilanne, jossa suojatien kohdalle pysähtyminen johtaisi onnettomuuteen?
Tottakai tässä puhutaan sellaisista tilanteista, jolloin autoilija joutuu pysäyttämään, jotta kävelijä pääsee ylittämään tien. Nehän ovat niitä tilanteita joissa autoilijat eniten rikkovat lakia taajamassa. Eiköhän jokainen autoilija vauhtiaan hidasta jos näkee kauempaa ihmisen ylittävän tietä.
- mitä syyttää
Mitä ketään syyttää kuinka joku käyttäytyy liikenteessä vaan muuttaa omaa asennetta,jos joku tekee virheen niin ajattelee mielessään vaan sen eikä tuntemus reagtiona VIHAA.
Kukaan meistä ei ole virheetön.
Juu viime kesänä istuin liikennelaitoksen bussissa ja 2 moottoripyörää lähti ohittaan bussin risteysalueella ensimmäisellä keula pystyssä ja keskiviivaa edeten ja auto tuli vielä vastaan,joopa joo,mahtaakohan olla motoristi vielä hengissä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194919Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä543925Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603503Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942858On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732658Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1362397Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta572289Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582084