Lasten isompi ikäero, kokemuksia?

Amalia81-

Olisin halunnut kuulla kokemuksia vähän isommista ikäeroista, kuin se muutama vuosi joka näyttää olevan tänä päivänä enemmän sääntö kuin poikkeus. Millaista elämä perheessä on, kun lapsilla on 5-6 vuoden ikäero tai sitä isompi? Hyvät ja huonot puolet? Oliko iso ikäero tietoinen päätös vai eikö toinen vaan saanut alkuaan aiemmin?

Meillä on se tilanne, että perheessä on nyt 4 vuotias tyttö. Halusimme pienellä ikäerolla toisen, mutta se ei onnistunutkaan, vaikka tyttö sai alkunsa helposti. Yritimme yli vuoden, kävimme tutkimuksissa ja minulla todettiinkin pienimuotoinen ovulaatiohäiriö, johon kuitenkin sain lääkkeet. Yritimme lääkkeillä myös täysin tuloksetta, kunnnes masennuin täysin, toki muistakin syistä, mutta sekundäärinen lapsettomuus oli se pääasia. Työpaikka, jossa olin tyttöä ennen, oli määräaikainen, joten olin työttömänä äitiysloman jälkeen ja toivomus olisi tietysti ollut jatkaa toisella äitiyslomalla, jonka jälkeen joskus tulevaisuudessa hakea uutta työpaikkaa. No, kaiken pettymysten ja suremisen keskellä tajusin, että on pakko saada uutta pontta jostain ja löysinkin aivan ihanan työpaikan, jossa minulla on hyvät etenemismahdollisuudet (koulutustani vastaavalla alalla hyvät työpaikat ovat todella harvassa, jos Suomessa aikoo pysyä). Vauvahaaveisiin tuli tauko, koska en heti halunnut alkaa odottamaan toista, jos niin ihana tuuri olisikin käynyt, vaan olin innoissani uudesta työstä ja halusin unohtaa surun ja tuskan, jota kärsin niin kauan. Aloin jopa miettimään, että lapsiluku on nyt tässä, koska en jaksa käydä uudestaan sitä pettymysten tietä, joka on vielä tuoreessa muistissa.

Kuitenkin mielessä on jatkuvasti se toisen lapsen kaipuu, enkä vaan pääse siitä yli. Nyt päätimme jättää ehkäisyn ja antaa lapsen tulla jos on tullakseen. (Ovulaatiohäiriökin on tuntunut paranevan itsestään(!), ennen kärsin myöhäisestä ovulaatiosta ja nyt se on asettunut paikoilleen suurinpiirtein kierron keskiväliin).
Ikäeroa tulisi väkisinkin paljon enemmän mitä toiveissa oli, se 5 vuotta vähintään. Myös se surettaa minua suunnattomasti, koska olin toivonut pientä ikäeroa tyttömme takia, että heistä tulisi läheiset toisilleen ja olisi yhteisiä leikkejä ja kiinnostuksen kohteita. Tyttö kyselee myös jatkuvasti, koska saa pikkusisaren, kaikilla muilla hänen ystävillään on joko iso- tai pikkusisar. Usein itken iltaisin myös hänen puolestaan.

Huh, kun tuli paljon tekstiä. Tämä on asia, josta en voi kenellekään puhua, siksi on ihanaa, kun saa avautua anonyymisti. Kukaan ei tiedä, että olemme yrittäneet toista ja kyselyitä tietysti satelee jatkuvasti, mikä lisää tuskaa. Usein kuulee, että "jokos toinen on tulossa, kyllä se nyt pitäisi jo tehdä ettei tule isoa ikäeroa". Sillointuntuu että sydän murtuu ja tekisi mieli vain huutaa.

Kertokaapa kokemuksia siis isommasta ikäerosta, joko tahallaan tai tahattomasti hankitusta.

2

532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tieten tahtoen

meillä tietoisesti suurehkot ikäerot,eli vanhin täyttää 19v keskimmäinen 15v ja nuorin täytti 9v....
      Halusin elää jokaisen vauvan kanssa täysillä ja nähdä ne ensiaskeleet yms olematta tokkurassa uudesta vauvasta tai hormoonihumalssa uudesta raskaudesta :):)
      Ja toki halusin sitten myös elää itsellenikin itsekkäästi hieman aikaa...
      Leikkikaveria ei ehkä niin kauaa ole toisilleen olleet mutta nyt on hellyttävää ainakin nuorimman (tyttö) ja vanhimman (poika) välistä suhdetta seurata...tosi rakas on pikkusisko isolle veikalle,ollut oikeastaan koko ajan....
      enkä tiedä sitten kumpi on raskaampaa monta alle kouluikäistä vai nyt sitten pieni koululainen,uhmakas murkku tyttö tupakkakärähdyksineen ja armeijaan lähtevä varhaisaikuinen omine ongelmineen,mene ja tiedä :)

• ikäero 5-vuotta

Hei, meillä on tytöillä ikäero 5-vuotta. Tämä oli tietoinen päätös koska meidän ensimmäinen lapsi on ollut haasteellinen. Ja sen lisäksi vielä hän on erityislapsi.

Meillä hyvää on ollut se että isompi on ottanut nuoremman todella hyvin vastaan. Ei ole ollut mustasukkaisuutta yhtään ilmassa. Auttaa mielellään äitiä vauvan hoidossa. Muutenkin hänellä on ilmeisesti sisäänrakennettu hoivavietti. Sanoo usein rakastavansa pikkusiskoa.

Miinusta on kun aina ei isompi osaa varoa kun on liikaakin hoitamassa. Haluaisi hoitaa enemmän mitä voi antaa. Esimerkiksi kakkavaipan pesut. Halii liikaakin vauvaa. Joskus ei halua antaa jotain leluaan koska vauva kuolaa ne.

Eli meillä on ollut hyvä ja toimi tämä iso ikäero. Alunperin meinasimme odottaa kunnes esikoinen menee kouluun,mutta ikä alkoi tulemaan vastaan niin päädyimme aikaistamaan suunnitelmaa. Olimme myös varautuneet että toinen ei tulisikaan niin helposti kuin ensimmäinen,mutta tulihan se heti seuraavasta kierrosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe