eikä sairaus. Sama kofeiini, nikotiini,huume ruoka(syömis) riippuvuudet. Alkoholikin on riippuvuus, joka koukuttaa käyttäjän, mutta ei se ole sairasu, EI! Kaikki riippuvuudethan olisi samalla tavalla sairauksia. Tai no voihan riippuvuudetkin luokitella sairaudeksi, koska minusta ei ole terveyttä se että olet jollekkin aineella, asialle riippuvainen. Se ei ole normaalia!
Mutta kaikesta on kysenne omasta asenteesta. Siis on ex narkomaaneja paljon, ex alkoholisteja, ex tupakoitsijoita, ex kovia kahvin juojia ja ym jotka ovat päässeet irti riippuvuudesta. Kyse on ainoastaan asenteesta. Jos haluat juoda, etkä muuttaa elämän suuntaan, niin silloin juot. Jos haluat todella lopettaa,et juo. Sama pätee muille. Turha vedota ongelmia genetiikkatekijöihin tms, koska se on valehtelua. On paljon alkoholisti isiä, joiden lapset ei tule varmaan alkoholisteiksi, koska asennoituvat niin, koska jo vihaavat sitä juomista, ovat nähneet sen omin silmin.
Maailmassa joka tekijä, joka vähäkin koukuttaa, voisi sitten luokitella sairaudeksi. Minusta ihmiset ovat asennevika linjalla monissa asioissa. Et muutu, jos ei ole asennetta muuttua! Niin se vaan on.
On paljon alkoholisteja, joita ei kiinnosta enää lopettaa juominen, ei vaan ole halua, koska suurin osa ajasta on jo mennyt humalassa. Sama tupakoitsjoilla, polttavat viimeiset savut melkein hauvassa :D
että tälleen
Alkoholismi on asennevika
14
224
Vastaukset
- Moneen junaan
Entisenä juoppona allekirjoitan tuon. Ei alkoholismi ole sairaus sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan se on pirullinen riippuvuus jota voi hyvällä syyllä sanoa sairauden kaltaiseksi tilaksi.
Alkoholiriippuvuus pahimmillaan aiheuttaa kuitenkin monenlaisia vakavia sairauksia.
Ne jotka pitävät alkoholismia sairautena sanovat ettei alkoholismista voi parantua, jos voisi, niin se siinä tapauksessa mahdollistaisi kohtuukäytön aloittamisen. Aidosti alkoholiriippuvuuden selättänyt ei ajattele noin. - *kukin tavallaan*
Omalta kohdaltani sanoisin, että minulla pikemminkin alkoholismini aiheutti sen "asennevian". Mitä pidempään join ongelmaisesti, sitä pahemmin vedin kieroon suhdettani ympäröivään todellisuuteen, kanssaihmisineen kaikkineen. Nyt olen ollut pian kolme vuotta selvänä, ja elämänasenteeni on muuttunut hiljalleen lähes kokonaan, ehdottomasti paremmaksi.
- ssst
en tiedä teistä muista mutta minun alkoholismi on sairaus ja hyvä niin, kun sen tiedostan niin tiedän sen olevan vika minun omassa ohjelmoinnissani ja osaan yrittää välttää alkoholia päivä kerrallaan. Raittiutta voi olla alkoholistillakin, minulla sitä on ollut nyt kaksi vuotta mutta olen ylpeä että löysin itsestäni alkoholistin, moni asia alkoi purkaantumaan. toivoisin että saan selviä päiviä jatkossakin..
- Vaavi69
Minunkin omasta kokemuksesta sanon että alkoholismi on sairaus.
Puhumalla asenneongelmasta asiaa vähätellään ja siitä tehdään "luonteen lujuus" tauti"
Alkoholismi on tappava tauti johon kuolee ennenaikaisesti
suurella varmuudella ja ennenkaikkea elämänlaatu heikkenee hirvittävästi kun kaikki aika, ajatus, rahat menevät juomiseen, toipumiseen tai kaiken suunnitteluun/järjestämiseen.
Jos kaikki tämä olisi ollut minullakin asenteesta kiinni niin olisin onnistunut mutta vasta kun tunnustin itselleni olevan sairas alkoholisti pystyin alkamaan toipumisen. - rdyugbjnk
Vaavi69 kirjoitti:
Minunkin omasta kokemuksesta sanon että alkoholismi on sairaus.
Puhumalla asenneongelmasta asiaa vähätellään ja siitä tehdään "luonteen lujuus" tauti"
Alkoholismi on tappava tauti johon kuolee ennenaikaisesti
suurella varmuudella ja ennenkaikkea elämänlaatu heikkenee hirvittävästi kun kaikki aika, ajatus, rahat menevät juomiseen, toipumiseen tai kaiken suunnitteluun/järjestämiseen.
Jos kaikki tämä olisi ollut minullakin asenteesta kiinni niin olisin onnistunut mutta vasta kun tunnustin itselleni olevan sairas alkoholisti pystyin alkamaan toipumisen.Luonteen lujuus on ratkaiseva tekijä kun halutaan lopettaa juominen.
"Alkoholistin" on itse haluttava lopettaa, tehtävä päätös ja pysyä siinä. Viinanhimoa vastaan täytyy taistella itse, sitä ei voi kukaan tehdä puolestasi. Viimeinen lauseesi kuvaa hyvin tätä prosessia. Voi ihan vapaasti väittää olevansa sairas, vaikka sanan varsinaisessa merkityksessä ei sitä olekaan, ainoastaan keho on tottunut olemaan kännissä vähän väliä/koko ajan mutta raittiin ajan myötä tämä "sairaus" hälvenee.
Alkoholismi ei ole fyysinen sairaus, vaan lähinnä eräänlainen pinttynyt tapa, käytöshäiriö.
- oli miten oli mutta
Alkoholismi on sairaus ja sen lopettaminen ymmärrettyään sen sairaudeksi ei ole taistelua. Itse en juovaan aikaan muuta tehnytkään kuin taistelin vähentääkseni tai lopettaakseni. Kun ymmärsin mitä on kyse ei enää tarvinnut taistella.
Alkoholismi on sairaus ihan kaikkialla maailmassa suomessakin se on ollut tautiluokituksessa vuodesta 1956.
Koska alkoholismi on sairaus se poistaa kaikki syyt juoda, koska ei ole mitään selitystä miksi en juuri nyt olisi sairas.
Sitä voi verrata vaikka pähkinä allergiaan otampas tänään pähkinöitä, kun oli niin vittumainen päivä.
Eli vaikka alkoholismi on sairaus se ei anna lopaa juoda koska on sairas eikä se myöskään poista vastuuta mistään myöskään jo tapahtuneista.
Sairautena alkoholismi on nimenomaan fyysinen geeni perimän omaavilla ihmisillä tapahtuu hermostossa mikroskoopillakin nähtäviä muutoksia joita ei synny ihmisillä joilla ei tätä perimää ole. Muutokset tapahtuvat riippumatta mitä päihdettä käytetään vaikka itse päihteessä ei olisi fyysistä riippuvuutta aiheuttavia aineita.Oikein. Jopa suomen lääkäriliittokin on myöntänyt alkoholismin sairaudeksi, usa-n lääkäriliitto ja WHO, geeni on gabra2.
raitis kirjoitti:
Oikein. Jopa suomen lääkäriliittokin on myöntänyt alkoholismin sairaudeksi, usa-n lääkäriliitto ja WHO, geeni on gabra2.
Linkki: http://www.avominne.fi/avominewww/tekstisivu.tmpl?navi_id=231
- Ota sairudeksi
raitis kirjoitti:
Linkki: http://www.avominne.fi/avominewww/tekstisivu.tmpl?navi_id=231
Jos otettaisiin alkoholipolitiikassa mallia vaikka saudi-arabiasta, niin eiköhän sairausluokituskin poistuisi ajan myötä. Se vaatisi paljon työtä asenteiden muuttamiseksi, mutta tuottaisi lopulta hedelmää.
AA:n toimintakin tulisi tarpeettomaksi, samaten alkoholistien hoitoon keskittyneiden kalliiden hoitopaikkojenkin.
- Sattuman kauppaa
"Sitä voi verrata vaikka pähkinä allergiaan otampas tänään pähkinöitä, kun oli niin vittumainen päivä."
"Pähkinäallergia on yksi pahimmista ruoka-aineallergioista, se aiheuttaa helposti vaarallisiakin allergiareaktioita (ks. anafylaktinen šokki) eikä se helpota ajan kanssa. Vakavasta allergiasta kärsivien olisi myös hyvä pitää mukanaan adrenaliiniruisketta shokkien varalta. Allergiaan on kehitteillä useita erilaisia hoitoja kuten rokote.
Pähkinäallergikon on luettava tarkoin tuoteselosteet, koska tuotteet saattavat sisältää pähkinää, vaikka pähkinä ei kuuluisikaan ruokaan."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pähkinäallergia
Pitääkö raitistuneen alkoholistin, varsinkin näin joulun alla, lukea tarkkaan ostamansa suklaan tuoteseloste. Jos sattumoisin samalla tuotantolinjalla on valmistettu liköörikonvehteja voi herkimmille pamahtaa allerginen reaktio, joka saattaa pahimmillaan johtaa pitkäkestoiseen juomaputkeen.
Muistakaahan varmuuden vuoksi ottaa antabukset ennen suklaansyöntiä :D- Oli miten oli mutta
Juurikin näin itse en syö suklaata jossa on alkoholia.
Alkoholismi on 100% ennenaikaiseen kuolemaan johtava sairaus enkä riskeeraa omaa raittiuttani syömällä mitään missä on alkoholia ja kyllä luen pakkausselosteet hyvin tarkkaan juuri sen takia.
- tietoinen2
Alkoholismisairauteen kuuluu myös sairauden kieltäminen.
- frgthy
Minusta se on vain luonteen heikkoutta.
Se nyt tekee ryyppäämisestä jotenkin ymmärrettävämpää, kun voi sanoa: "olen sairas", "ei tämä ole minun vikani".
Aika moni antaa periksi ja kätkeytyy tämän "olen kipeä" jutun taakse ja jatkaa juomista.
Yksi läheinen sukulainen on sekoillut viinan kanssa vuosikausia ja kun hänen kanssaan asiasta yritetään puhua, hän oikein suuttuu, koska kuulemma ei voi sairaudelleen mitään.
Sekin höpisi jostain Suomen ja Usan lääkäriliitoista, WHO:sta ja geeneistä. Samaa juoppojen tuubaa.
Heikko itsekäs paska, sekin.- Oli miten oli mutta
No se on omaa pelleilyää se mutta sairaus poistaa kaikki syyt juoda.
Jos joku juo kun on geenit niin sitten voi sanoa, että haluaa juoda. Siihen voi myös lisätä, että hän haluaa olla sellainen ihminen joka juodessaan on ja tahallaan vahingoittaa ympärillään olevia. Tämä taas tarkoittaa sitä, että ilman tunnostuskia voi jättää alkoholistin juomaa yksin ja alkaa elämään omaa elämäänsä ilman syyllisyyden tunnetta.
Sairaus ei ole syy juoda se vapauttaa kaikki alkoholistoin lähellä olevat ihmiset kaikesta vastuusta jos alkoholisti ei halua hoitoa. Kuulostaa ehkä jyrkältä, mutta kun alkoholisti jää aidosti yksin (ryyppykavereita ei lasketa) hänelle tulee hätä ja hoitokin alkaa kelvata.
Sinunkin alkoholisti läheiselläsi on ainakin viisi ihmistä ympärillä jotka mahdollistajia, koska eivät toteuta uhkauksiaa vaan suostuvat olemaan pyöriteltävinä. Niin kauan kun juova alkoholisti saa pyöriteltyä läheisiään ei hänellä ole hätää juomisen suhteen heti, kun tämä mahdollisuus loppuu alkaa tulla hätä ja hoito halukkuutta alkaa löytymään.
Koska alkoholismi on sairaus sitä ei voi hoitaa keskushermostoon vaikuttavilla lääkkeillä kuten diabameilla, koska tälläin korvataan päihde toisella ja jossakin vaiheessa palataa peruspäihteeseen eli viinaan.
Alkoholismiin on vain yksi hoito ja se on täysraittius. Kaikki haaveilut kohtuukäytöstä ovat vain haaveita.
Ja kyllä kaikki te jotka olitte kuoleman partaalla ja ojassa yksi ja olitte hetken juomatta ja nyt pystytte juomaan kohtuudella ette ole alkoholisteja. Tämä ei ole AA juttuja enkä ole AA:lainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481230
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55561
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462