vastauksia

_stressi_Ä

jos saisin seuraaviin kysymyksiin, niin kiva olisi, kiitos! :)

1) Milloin olette lähteneet ensimmäisen kerran viihteelle raskaaksi tulon jälkeen? (tarkoitan siis ihan sitä, että milloin juomaan olette menneet)

2) Imetitkö tuolloin vielä? Joiko tarvittaessa pullosta (korviketta)?

3) Oliko juonut pullosta silloinkin, kun olit kotona? Eli suostuiko syömään pullosta, jos tiesi, että äitikin on kotona ja tällöin halusi ruokansa tissistä?

Mulla olis nimittäin tällainen tilanne:
En ole ollut kertaakaan iltaa poissa, enkä siis viihteellä ole ollut sen jälkeen, kun tein positiivisen raskaustestin. Nyt minun on kutsuttu juhlimaan ystävien kanssa uuttavuotta. Vauva on tuolloin lähemmäksi 8kk.
Tässähän ei olisi ongelmaa, jos vauva joisi mukisematta korviketta.
Ikinä ei ole pulloa huolinut, olipa siinä rintamaitoa taikka korviketta.
Nokkamukista on opetellut nyt juomaan vettä.
Soseita vauva syö myös.
Maidon olen antanut tähän mennessä siis rinnasta.

Nyt kuitenkin olisi todella kiva päästä pitkästä aikaa ystävien kanssa pitämään hauskaa, mökille olisimme menossa, ja kotiin tulisin siinä 12 maissa kun taas ystävät suunnistavat luultavasti baariin. Itseäni baarit eivät ikinä ole kiinnostaneet, joten itse tulen silloin kotiin.
Minua kuitenkin stressaa, että entä jos vauva ei minun poissaollessanikaan huoli sitä korviketta? Hän ei kuitenkaan voi olla tietenkään täysin maidotta koko iltaa!
Nukkumaan isä vauvan saa kyllä, mutta se maidon antaminen..
Olisin lähdössä pois siis noin kuuden-seitsemän aikoihin ja kotiin tulisin takaisin 12 maissa. Vauva rupeaa nukkumaan yhdeksältä ja on siis tottunut syömään maitoa aina ennen nukkumaan menoa.
Aijomme kokeilla tällä viikolla mitä tapahtuu, jos lähden illalla ulos vaikka lenkille ja mies koittaa saada vauvan huolimaan korviketta, josko onnistuisi paremmin jos en olisi itse kuvioissa.
Mutta jos ei onnistu, niin uskallanko lähteä? Vai huoliikohan vauva lopulta sen korvikkeen, kun äiti ei yksinkertaisesti ole nyt vaihtoehto?
Kertokaa omia kokemuksianne!

Niin ja toivoisin asiallisia vastauksia, eikä mitään "Miksi pitää lapsia tehä jos pitää päästä ryyppäämään??"- vastauksia kiitos!

28

277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+4

1. Lapsi taisi olla vuoden ja kolme kuukautta kun kävin kaverin kanssa lähibaarissa istumassa pari tuntia.

2. Imetin yhä ja iltamaidon pumppasin valmiiksi kaappiin.

3. Oli juonut pullosta pumpattua maitoa n. kerran päivässä.

Korviketta ei lapseni saanut ikinä.

• Vastaus:

1) Milloin olette lähteneet ensimmäisen kerran viihteelle raskaaksi tulon jälkeen? (tarkoitan siis ihan sitä, että milloin juomaan olette menneet)

Vanhin lapsi on nyt 23v, enkä vielä ole mennyt "juomaan".

• kukin tyylillään

:) minä opetin pullolle niin että se pullo oli rintaruokinnan aikaan siinä vieressä ja tiputin välillä siihen pullotutille rintamaitoa rinnasta ja äkkiä livautin sen sitten välilklä suuhun :) onnistui,mutta en muista menikö siihen minkä aikaa...:) itse noihin kysymyksiin sitten
      1. varmaan meni parikin vuotta ennekuin olen lähtenyt ulos kun ei ole ollut halua....:)
      2. ensimmäistä en imettänyt juuri ollenkaan koska maitoa ei tullut,toista imetin n. 9kk loppu ajan pullon kanssa ja kolmatta puolisen vuotta pullon kanssa rinnakkain myös loppuaika
      3. söivät siis pullosta muutaman kuukauden jälkeen tarvittaessa,yöllä oli rintaruokinta helpompaa ja nopeampaa :):) olin jo 36 kun nuorin syntyi niin pita mennä sieltä missä aita on matalin,helpomman vaihtoehdon mukaan :):)

• kaikenlaisia

"Vanhin lapsi on nyt 23v, enkä vielä ole mennyt "juomaan"."
      Ylpeäkö sinusta olla pitäisi siis vai?

• Mitä ihmettä?

Vastasin vain aloittajan kysymykseen. Suoraan kysymykseen suora vastaus, mitä väärää näet siinä?
        Pitäisikö minun sitten hävetä sitä, etten ole lähtenyt "juomaan"?
        Kukin tavallaan, tämä sopii minulle ja meidän perheelle.

• ihmettä kerrakseen
        Mitä ihmettä? kirjoitti:

Vastasin vain aloittajan kysymykseen. Suoraan kysymykseen suora vastaus, mitä väärää näet siinä?
        Pitäisikö minun sitten hävetä sitä, etten ole lähtenyt "juomaan"?
        Kukin tavallaan, tämä sopii minulle ja meidän perheelle.

Etkö ole huomannut että tällä foorumilla saa myötätuntoa vain paheista. Jos kirjoittaa jotain muuta niin heti tulee kuraa niskaan. Ei turhaan ole suoli 24-palsta.
        Samoin minulla oli kun lapset oli pieniä. Ei tullut mieleenkään lähteä viihteelle.

Ja tuohon aloitukseen... toki ymmärrän että johonkin uudenvuoden juhliin tai muuhun erityistilanteessa lähteminen on eri asia kuin istua kapakissa muuten vaan. Että jos nyt ei taas ymmärrettäisi väärin. Eikä kai sitä tarvitse juomalla juoda vaikka juhlissa onkin jos tarvitsee imettää lasta sen jälkeen.

• Etkö itse

pystyisi samaan vai mikä asiassa närästää?
        Nykyään on niitä raittiita aikuisia sen verran vähän, että kyllä heitä pitäisi arvostaa.
        Tietysti jos kateus kalvaa niin ei voi kehuakaan...

• aljegröeaoj

Oma muksu on vasta 5kk eikä ole vielä menojalka vipattanut, mutta olen hoitanut paljon kavereiden/sisarusten lapsia, ja kertaakaan ei ole lapsi nälkään kyllä kupsahtanut. Yksi vauveli (istui tuettuna, eli ikää 6-8kk?) kieltäytyi täysin pullosta, jota ei ollut aiemminkaan käyttänyt, mutta sitten hörpittiin mukin reunalta ja lusikoitiin pikkulusikalla maitoa suuhun. Hyvä tuli! Yhdenkään äidin perään ei ole pitänyt soittaa, että ei tästä tule mitään, ja minä kyllä soitan jos tulee sellainen fiilis että lapsi oikeasti kärsii.

• äitykkäi

1) En ole päässyt viihteelle kertaakaan. Olisin kyllä halunnut. Mutta tulin reilu kuukausi ensimmäisen imetyksen loputtua (1v2kk) uudestaan raskaaksi enkä siinä välissä ehtinyt. Imetysaikana en juonut mitään.
      2)3) Meillä on juotu hyvin niin pullosta kuin rinnastakin, niin omaa kuin korvikettakin. Jos vauvasi ei huoli tuttipulloa niin kokeile erilaisia tuttiosia. Meillä ei ainakaan käynyt ollenkaan sellainen tiitinmallinen pää vaan sellainen tutinmallinen vain. Ja maito voi mennä paremmin alas jos sen lämmittää, vaikka en tiedä oletteko näin tehneetkin. Meillä ei vaikuttanut kuka pullon antoi tai olinko kotona.

• äitykkäi

Ja lisään vielä, että muistathan, että et voi imettää ennen kuin alkoholi on varmasti poistunut rintamaidosta.

• döö
        äitykkäi kirjoitti:

Ja lisään vielä, että muistathan, että et voi imettää ennen kuin alkoholi on varmasti poistunut rintamaidosta.

No tästäkin voi ollaa montaa mieltä., mutta jos äiti on 1promillen humalassa, on rintamaidossa myös se 1promille alkoholia, se on siis tuhannesosa. Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Suurin riski äidin SATUNNAISESSA alkoholin käytössä on se, että äiti on kömpelö vauvaa käsitellessään ja satuttaa vauvaa tai nukahtaessaan kääntyy vauvan päälle, jos vauva nukkuu vieressä.

• 25-vuotias äiti...
        döö kirjoitti:

No tästäkin voi ollaa montaa mieltä., mutta jos äiti on 1promillen humalassa, on rintamaidossa myös se 1promille alkoholia, se on siis tuhannesosa. Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Suurin riski äidin SATUNNAISESSA alkoholin käytössä on se, että äiti on kömpelö vauvaa käsitellessään ja satuttaa vauvaa tai nukahtaessaan kääntyy vauvan päälle, jos vauva nukkuu vieressä.

Kyllä minulle ainakin neuvolantäti sanoi näin: alkoholia juotuaan (esim. illalla) voi imettää seuraavanapäivänä sitten, kun tuntee olevansa selvä! silloin rintamaidossa ei enää ole alkoholia niin että siitä olisi jotakin haittaa vauvalle, jos taas tunnet vielä mahdollisesti puhaltavasi, esim. niin ettet ajaisi autoakaan niin älä imetä, rintamaidossa on vielä samat promillet! Eikai kukaan nyt edes käsittelisi vauvaansa humalassa vaikka tullessaan baarista, kai jokainen tajuaa että vauvan hoitajan on parempi antaa tehdä työnsä niin kauan kuin tilanne vaatii!

• yuolyupl
        döö kirjoitti:

Hyvä döö! No miten aikuinen ihminen sitten on kännissä puhaltaessaan 1promillen, jos se on kerta tuhannesosa, eikä vauvakaan tule siitä yhdestä promillesta känniin????

• ohhoijaa...........
        25-vuotias äiti... kirjoitti:

Kyllä minulle ainakin neuvolantäti sanoi näin: alkoholia juotuaan (esim. illalla) voi imettää seuraavanapäivänä sitten, kun tuntee olevansa selvä! silloin rintamaidossa ei enää ole alkoholia niin että siitä olisi jotakin haittaa vauvalle, jos taas tunnet vielä mahdollisesti puhaltavasi, esim. niin ettet ajaisi autoakaan niin älä imetä, rintamaidossa on vielä samat promillet! Eikai kukaan nyt edes käsittelisi vauvaansa humalassa vaikka tullessaan baarista, kai jokainen tajuaa että vauvan hoitajan on parempi antaa tehdä työnsä niin kauan kuin tilanne vaatii!

Mihinkäs se alkoholi muka maidosta haihtuu itsekseen yön aikana. Höpöhöpö. Rinnat pitää tyhjentää että lapsi ei saa alkoholia.
        Kylläpä nykyisin äideille annetaan erilaisia neuvoja kuin mun aikana. Ei silloin tullut mieleen edes kysyä koska saa imettää ryyppäämisen jälkeen kun ei tullut mieleen ryypätä kun vielä imetti. Ei kyllä sen jälkeenkään.

• däädää
        yuolyupl kirjoitti:

Hyvä döö! No miten aikuinen ihminen sitten on kännissä puhaltaessaan 1promillen, jos se on kerta tuhannesosa, eikä vauvakaan tule siitä yhdestä promillesta känniin????

En ole döö, mutta pointti oli varmaan jotain sellaista, että koska henkilöllä on promille alkoholia veressä, niin äidinmaito on yhtä laimeaa. Esim kun oluessa on vaikka 3,7 PROSENTTIA alkoholia, ja äidinmaidossa vain yksi PROMILLE, niin siihen nähden vauva saisi toooodella vähäalkoholipitoista maitoa. Tai jotain :D

• 17+14
        yuolyupl kirjoitti:

sillä on sitä promille veressä pälli. Ei lapsen veren promille pitoisuus nouse kahdesta desistä maitoa promilleen vaan tulokseen jota ei pystyisi edes veritestillä mittaamaan. Lukekaa tuolta: http://www.alko.fi/fi/E5442E1B8FF1BA94C22572B300493C0B/$file/Alkoholi_Raskaus_FIN_lr.pdf

En ketään suosittele todellakaan hoitamaan lastaan humalassa mutta se alkoholin erittyminen ei siinä jonkun punaviini lasillisen jälkeen lasta miksikään tee.

Ja jollekkin fiksulle joka mietti että mihin se muka maidosta lähtee se alkoholi ilman lypsämistä.. Ööh, ihmiseltäkö lasketaan veret ulos aina olutpullon jälkeen jotta se alkoholi lähtee verestä. Alkoholi poistuu maidosta samaa tahtia kuin verestä!

• hohhoijaa..
        25-vuotias äiti... kirjoitti:

Noh jos juo pari lasia viiniä niin rintamaitoon sitä erittyy niin vähän että lapsi saa d-vitamiinitipoistakin enemmän alkoholia.

• _stressi_Ä

Moikka! Tännehän on vastailtu ihan mukavasti.

Äitykkäi:lle vastailen sen verran, että vauva juo kyllä nokkamukista korviketta, mutta ei olla ikinä kokeiltu mitä sanoo yöllä. Testataan kyllä ennen uuttavuotta että mitä sanoo jos yöllä antaa nokkiksesta.
      Muutenkin olen kyllä ajatellut vähentää ja pian lopettaa imetyksen joten ihan hyvä muutenkin alkaa totuttaa toinen saamaan maitoa muualta kuin rinnoista.

Kiitoksia vielä kaikille vastauksista!

ap

• 25-vuotias äiti...

Itse lähdin viihteelle kun vauva oli 2 vk vanha, isä hoisi vauvaa sen yön. Lähdin siis siinä klo:23 ja tulin takas n. viiden aikaan (ja join vasta kotoa lähdettyäni) Meillä vauva oli juonut pullosta silloin tällöin rintamaitoa isän kanssa olessaan, kun minä käynyt kaupassa, pankkiasioilla yms. joten oli tottunut pulloonkin. Joo ja turha kenenkään alkaa kritisoimaan että voi kauhea vauva ollut vasta 2 viikkoinen.... joo minusta se lapsi on ihan yhtäpaljon äidin kuin isänkin, ja myös isä pystyy täyttämään lapsen kaikki tarpeet (paitsi ei imettämään) Ja ainakin minun kohdallani välillä nollaus viettämällä iltaa kavereiden kesken, tekee minusta paremmin jaksavan äidin!

• uskomatonta!

Turha mikä turha sun mielestä mutta en voi sanoa kuin että ei voi olla totta!
        Vauva 2 vk ja nollata välillä :DDD Olenkin yhtäkkiä sanaton enkä osaa pitää sitä saarnaa mikä kielellä pyörii koska se olisi sama kuin puhuisi järkeä lipputangolle.

• ...............
        uskomatonta! kirjoitti:

Turha mikä turha sun mielestä mutta en voi sanoa kuin että ei voi olla totta!
        Vauva 2 vk ja nollata välillä :DDD Olenkin yhtäkkiä sanaton enkä osaa pitää sitä saarnaa mikä kielellä pyörii koska se olisi sama kuin puhuisi järkeä lipputangolle.

Mutta isä saisi mielestäsi käydä viihteellä?!

• kukin tyylillään.
        ............... kirjoitti:

Mutta isä saisi mielestäsi käydä viihteellä?!

ei kai tuo nim.merkki "uskomatonta!" puhunut mitään isästä..

mutta jos multa kysytään niin oudolta kuulostaisi sekin että isä tarvitsisi nollausta 2kkn jälkeen.. tulee olemaan pitkät 18 vuotta edessä jos ekat kaks kuukautta jo kovasti rasittaa =)
        Eri asia jos jonkun läheisen ystävän/sukulaisen polttarit tms on, mutta eipä noihinkaan pakko ole ryyppäysmielessä mennä. Lähtee vaikka kuskiksi, siinäkin on vaihtelua vauva-arkeen =) ja aamulla tuskin väsyttää niin paljon kun ei ole juonut edellisenä iltana/yönä..
        kukin toki tyylillään.

• ..........
        kukin tyylillään. kirjoitti:

ei kai tuo nim.merkki "uskomatonta!" puhunut mitään isästä..

mutta jos multa kysytään niin oudolta kuulostaisi sekin että isä tarvitsisi nollausta 2kkn jälkeen.. tulee olemaan pitkät 18 vuotta edessä jos ekat kaks kuukautta jo kovasti rasittaa =)
        Eri asia jos jonkun läheisen ystävän/sukulaisen polttarit tms on, mutta eipä noihinkaan pakko ole ryyppäysmielessä mennä. Lähtee vaikka kuskiksi, siinäkin on vaihtelua vauva-arkeen =) ja aamulla tuskin väsyttää niin paljon kun ei ole juonut edellisenä iltana/yönä..
        kukin toki tyylillään.

No elämässä on muitakin asioita joiden vuoksi "tarvitaan nollausta" kuin se vauva-arki. Tosin ehkä sitten joillain se lapsi on koko elämä.

• Toivottavasti se
        .......... kirjoitti:

No elämässä on muitakin asioita joiden vuoksi "tarvitaan nollausta" kuin se vauva-arki. Tosin ehkä sitten joillain se lapsi on koko elämä.

lapsi on koko elämä tuossa vaiheessa.
        Lapselle tuo tilanne on ainakin "koko elämä". Onko se vähemmän tärkeä kuin aikuisen "koko elämä"?

Nykypäivänä kun näitä "haasteellisia lapsia" riittää niin uskotteko, että rakkaus ja turvallisuus vähentäisi heidän määräänsä?
        Minä uskon.

• pstttttttt

oli 2kk ikänen ku lähdin viihteelle. totttakai moni paheksuu tätäKIN mutta ihan sama. kuinkaan ei vauvan käyny, isä hoitaa hyvin. meilläoli koliikki vauva,kylläoli tarve päästä hetkeksi pois kotoa,jaksoi taas kuunnella huutoa pari kuukautta. imetin, oli aina pienestä asti huolinut pullon vähintääkin yhtä hyvin kuin tissin.

• Näin meillä

1) Maltillisesti viihteelle olen lähtenyt, kun vauva on ollut vuoden vanha. Maltillisesti siksi, että seuraavana päivänä piti jaksaa hoitaa vauvaa. :)
      2) En imettänyt enää.

• Mikä oikein olet

Jos nyt ap:tä noin janottaa, voisin kyllä lähettää viinat kotiin ja vielä vartioisin, että varmasti juo itsensä kaatokänniin samalla kertaa. Sitten voiskin jo ajatella hoitaa lasta ilman juomista.

• werewrf

Esikoisen kohdalla lähdin liian aikaisin eli kun lapsi oli joku 5-6kk iässä (lapsi oli vielä imetyksellä ja itsekin olin vaan lähinnä väsy, joten juoputtelu ei varsinaisesti virkistänyt:-)). Tokan kohdalla lähdin vasta kun imetys loppui ja lapsi oli jotain 9-10kk. Mutta en oikeastaan enää tykkää käydä ollenkaan baarissa, vaan mieluummin niin, että miehen tai ystävän kanssa istutaan kotona iltaa, katsotaan vaikka hyvä leffa, syödään hyvin ja juodaan muutama lasi vaikka punkkua (tietysti joku selvä hoitaa lapsia). Se riittää mulle nykyisin "irtiotoksi". Esikoinen sai silloin pullosta (rintamaitoa ja korviketta), mutta ei oikein hyvin nukkunu yöllä, joten se jäi ainoaksi kerraksi. Mielestäni imetysaikana ei kannata lähteä vetämään kännejä, koska harvoin siitä itse saati lapsi nauttii. Kun kuopus oli 9kk, kävin kerran polttareissa ja totesin seuraavan päivän rapulan jälkeen, että meikäläisen "biletykset" oli nyt tässä. Rentoudun nykyisin käymällä urheilemassa, shoppailemassa tai kauneushoitolassa vaikka, nyt kävimme miehen kanssa leffassa. En ole absolutisti, toki otan esim. vloppuna pari siideriä hyvän leffan kanssa, mutta humalaan en juo enää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe