Oon nyt 27 ja vuoden kahden sisään meen amk:hon tai yliopistoon opiskeleen ohjelmointia. Minkälaisia muita taitoja koodari tarvitsee? Mitä muita ohjelmointikieliä kantsii opetella. Kiinnostaisi joku järjestelmäohjelmointi tai systeemiohjelmointi.. vähä niinku assemberjutut. Onko sellaiselle kysyntää ja millaista palkkaa ja urakehitystä voi odottaa?
opettelen koodaan c++:lla
15
465
Vastaukset
- koodariksi...
Tarkoitan sellaista hommaa, johon voisi unohtua johonkin kellariin vääntään koodia johonkin rautaan ymv. tai sit jotain ylläpitoo, jossa tarvis c -osaamista.
- X
ainakin vitutussietokyvyn ja vittuilunsietokyvyn pitää olla huipussaan!
- koodariksi...
se mulla kyllä on. oon nykyisessä työssäni, joka on toiselta alalta, joutunut kuunteleen jo vuosikausia kaikkee paskaa, vittuilua ja perättömien juttujen levittämistä. ei haittaa mua. rakastan koodaamista. oon löytänyt tän uudestaan pitkän tauon jälkeen.
- 5+4
Yksi hyvä vaihtoehto on opetella esim Nokian uuden kännykän ohjelmointia. Siihen voit ladata ilamaiset välineet linkistä:
http://create.msdn.com/en-US/
Tänä päivänä on kuuminta hottia on tehdä soveluksia pienelle näytölle. Siinä vaiheessa kun yritykset ottavat ne laajempaan käyttöön voi osaamisesta olla hyötyä ja kyse ei ole pelien viilaamisesta vaan yritysjärjestelmien rakentamisessa. Se ei kuitenkaan tarkoita että riittäisi perinteinen käyttöliittymä vaan sen pitää olla myös hyvän näköinen. - C++++++++++++
Tuossa iässä kuuluisi olla jo puoliguru jos meinaa alalla selvitä. Myöhästyit pahasti junasta, mutta omaksi iloksesi voit tietty jatkaa koodailua.
Kännyohjelmista voi jopa saada rahaakin jos softa on hyvä ja toimiva. - vakivaki
Kannattaa tosiaan vähän miettiä muitakin vaihtoehtoja koska valmistuttuasi olet yli 3k ja alan todellisuus tänä päivää varsin karu. Ilman referenssejä ja/tai suhteita ei työllistyminen ole itsestään selvää ja ensimmäinen vakiduuni on usein mallia helpdesk. Ylläpidon perustyötähän on viimeiset 10 vuotta tietoisesti siirretty tavallisten tallaajen ulottumattomiin (vaatimus halvasta tuntihinnasta on lähtöisin isoilta asiakkailta ;)
- koodariks...
Mikä muuten on sellainen osa-alue, joka esim. ammattikorkeesta valmistuneilla it-tradeilla ohjelmoinnista puuttuu? esim. osoittimet ymv? Puhun nyt c kielestä...
Toinen kysymys koskee sitä et mihin Visual C käytetään ja entä Visual Basicia? Mitä eroo näillä niinku hyödyllisyydessä? VB jotenkin "kevyemmille" sovelluksille?- asdadsasddsasdsasdad
Vastavalmistuneissa / huonoissa ohjelmoijissa ei niinkään ole ongelmana se, etteivät he osaisi jotain tiettyä ominaisuutta jostain kielestä vaan se, että he eivät tiedä mitä ominaisuutta pitäisi milloinkin käyttää.
Minulla on esimerkiksi täysi työ saada kaverit tajuamaan, miten niitä koulussa opetettuja olio-ohjelmointijuttuja pitäisi käyttää niin, että ne oikeasti selkeyttäisivät eivätkä sotkisi sovellusta.
- ffsafsafsfdsdfsdf
Oikeesti pitäisi kouluttaa yli 60-v koodareita, niin päästäisiin näistä, "mä tein hienon ohjelman flasheineen, on mökin mummon vika jos ei mun hieno ohjelma toimi kun sillä ei ole kone viimeisintä huutoa..."-teininörteistä.
- Huvikoodarimummo
Kaunis ajatus mutta yli 60-vuotiaita ei tarvitse kouluttaa mihinkään, ne osaa opiskella ihan itse aina kun eteen tulee ongelma.
- hannupannuping
Mua kiinnostais tietää mikä on kysytyintä osaamista? J2EE tai sit juuri Visual C ?
- joo joo
Tärkein ohjelmointikieli on managementti lipittely kieli. Ihan sama millä kielellä koodaa: HTML on luultavasti helpoin. Palkka on kuitenkin sama.
Menee näin: Johtajalla on hieno puku päällä. jne. Tai: Ompas teillä hieno auto. jne...
Got the point?- zdfgdghfghfhj
Nimen omaan. Tärkein osattava kieli on ruskea kieli. Kaikki muu on sivuseikka.
- Willemberg
Opettele tekemään nettisivu-softia J2EE:llä ja/tai PHP:lla sekä Javascriptillä, niin saat hieman lisäulottovuutta osaamiseesi. Ja samalla opit, miten selainmaailma toimii.
- jeps.
Tätä suosittelisin minäkin. Itse tein kotisivun webhotellista käsin toimiviksi 2006. Tämän avulla sain ekan työpaikan ja nyt toinen työpaikka menossa. Olen itse opiskellut ja harrastanut koodailua 1990-luvun alusta lähtien.
Ohjelmointia AMK:ssa opiskelin vajaa pari vuotta vuosituhanteen vaiheessa, mutta kyllästyin koulun penkin kuluttamiseen ja powerpoint esityksiin. Työhaastatteluissa en ole koskaan maininnut keskenjäänyttä AMK vaihetta, vaan että olen itseoppinut. Aloitin tämän koodarin uran vasta 32 vuoden ikäisenä, nyt olen kohta 38v.
Ei kannata rajata mihinkään C :aan vaan mahdollisimman monipuolisesti opiskella koodailuhommia. Palkkaa ei kannata vaatia hirveitä, varsinkaan alussa, sen mikä tarjotaan, että saa työkokemusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh942294Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1731876- 1791436
- 240882
- 62789
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11786- 66786
- 55692
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako213643Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349611