Meillä on reilu 4kuukautinen sekaroituinen pentu (kääpiöpinseri/tiibetinspanieli), joka on alkanut räksyttää imurille. Muutenkin koiran haukkuminen on lisääntynyt nyt yllättäen, vaikka aluksi se oli lähes äänetön. Tiedän, että etenkin kääpiöpinserit ovat hyvin haukkuherkkiä, mutta onhan se ärsyttävää. Koira tuntuu selvästi pelkäävän imuria ja vähän uhittelevan sille. Kuinka sen saisi loppumaan?
Koira haukkuu imurille
14
3273
Vastaukset
- koiruliinitus
Meillä koiraa alettii totuttelemaan aluksi niin et toinen imuroi eri huoneessa ja toinen ihminen oli koiran kanssa toisessa huoneessa rauhallisena, silitteli ja kehu koiraa kun se oli nätisti. Siitä sit edettiin aina lähemmäs huonetta mis koira on. Koiran on annettu myös haistella ihan rauhassa maassa lojuvaa imuria(joka ei siis päällä). Nykyään koira ei välitä imurista: saattaa tarkkailla kyll kauempaa kun siivotaan, mut ei juokse imuria karkuun eikä muutenkaan ole pahemmin kiinnostunut koko kapistuksesta.
- Pen_tu
Koiraa voi totuttaa imuriin vaikka niin, että ottaa imurin lattialle, eikä imuroi sillä. Koiralle voi heitellä makupaloja imurin viereen. Kun koira ei vaikuta pelkäävän, imurin voi käynnistää hiljaisimmalle äänelle ja antaa taas makupaloja, jos koira on hiljaa. Pikkuhiljaa ääntä voi koventaa. Tähän voi mennä useita päiviä, ei kannata odottaa onnistuvansa vartissa.
Toinen vaihtoehto on viedä koira eri huoneeseen eristyksiin, kun haukkuminen alkaa ja päästää se pois, kun se on hiljaa. Jos koira alkaa taas haukkua, se joutuu uudelleen eristyksiin. - canis.familiaris
Tähän kuin kymmeniin muihinkin soveltuu se toiminnon keskeyttävä sanan opettaminen koiralle jo pentuvaiheessa ja riittävän vahvasti. Se voisi olla vaikka :EI tai HEI tai diudau tai STOP...jne Sama se mikä, mutta pointti on reaktio siihen. Se tapahtuu mitä sanotaan. Tähän päästään helposti jo pentuvaiheessa ihan pelkästään ohjaamalla pentua äänenpainotteilla. Ei siis tarvitse sitä opettaa sitä rangaistuksin, kuten jotkut täällä palstalla ovat niin olettaneet.
Muuten pitää puuhastella aika paljon ja usein yksittäisiä nippelijuttuja, kuten tuo yleinen imuriasia jne. - tipsupinseri
koira ei tunnu pelkäävän imuria yhtään sen ollessa kiinni vaan alkaa leikkimään sillä. Välillä näyttää, että imurin päällä ollessakin koira yrittäisi leikkiä, mutta kuitenki se myös pakenee imuria, joten luulen, että kyse on pelkäämisestä. Ollaan yritetty kieltää koiraa, mutta kun se pääsee tiettyyn mielentilaan, niin tuntuu kuin sen korvat katoaisivat kokonaan.
- canis.familiaris
"mutta kun se pääsee tiettyyn mielentilaan,"...rauhoita ja uudestaan.
"Ollaan yritetty kieltää"...ei yritetä, eikä oleteta, vaan viedään loppuun asti se mikä pitää. (päämäärätietoisuus) - kärsivällisyyttä....
Jospa se pelkää nimenomaan sen imurin ääntä.
Kieltäminenkin on ääntä jolloin koira on tilanteessa: pelottavaa ääntä - kieltävää ääntä - pelottavaa ääntä....ja hermostuu yhä lisää....
Tässä tilanteessa en uskon sen vuoksi palkkion tehoavan paremmin. Toinen imuroi ja toinen syöttää nameja ja kehuu kun koira on rauhassa. Tuntoaistin kautta tuleva pitkä silitys rauhoittaa. Vähitellen siirrytään sitten lähemmäs imuria. Jos kyse on selvästi pelosta, en lähtisi antamaan ollenkaan kielteistä palautetta. Emme mekään pääse peloistamme jos joku kieltää pelkäämästä.
- Uppistaaa
Meidänki pentu yrittää jopa purra imurin suutinta ja sitten juoksee karkuun. Mä olen vaan imuroinu välittämättä koirasta ja teen vissiinkin väärin.. Hmm
- tipsupinseri
Nyt ollaan yritetty imuroida tavallista useammin, että pentu tottuisi imuriin. koira ei hyppää itse sohvalta/sängyltä alas, joten laitoin koiran sängylle ja menin itse imuroimaan. aluksi koira vähän haukkui (tekee sitä muutenkin jos haluaa alas sängyltä eikä kukaan nosta), hetken päästä kuitenkin hiljeni ja tuijotteli imuria ihmeissään. toivottavasti sama meno jatkuisi!
eihän tuo todellakaan mikään maata kaatava ongelma ole, mutta en halua koirani pelkäävän ja imurointi ei muutenkaan ole mitään lempipuuhaani ja jatkuva räksytys tekee siitä vielä ärsyttävämpää. :D- Uolevi.
Mutta ehkä tässä on kuitenkin se avain asiaan "imurointi ei muutenkaan ole mitään lempipuuhaani" Lähtökohta siis erittäin huono :) jota koiran haukkuminen entisestään vahvistaa.
Koira kyllä näkee jos ihminen ei nauti olemisestaan ja se puolustaa ihmistä imurilta? Älä ole niin ärsyyntynyt ja ahdistunut, joten sitä kautta näytät koiralle hyvinkin pitkälti kuinka imuriin voi suhtautua. Koirathan puree mieluiten henkisesti epätasapainoisia ja suuntaa "aggression" myös sellaisiin ihmisiin jos ne sattuu olemaan lähempänä kuin itse varsinainen aggression kohde. Vähän arvailua tämä on mutta eipä tässä luultavasti vahinkoakaan tule.
- tipsupinseri
Koiran käytös tuntuu nyt pahentuneen. Se kuulostaa oikeasti vihaiselta haukkuessaan imurille ja yrittää näykkiä imuroijan jalkoja. Teemmekö ihan väärin kun kannamme koiran pois imurin luota? Silloin se rauhoittuu kyllä heti, mutta jos imuri tulee samaan huoneeseen niin alkaa taas kamala räksytys!
- Uolevi.
Periaatteesaa teette väärin, koska koira ei itse ole poistunut imurin luota. Sen mielentila siis aktivoituu samalle taajuudelle taas imurin lähellä kuin se oli pois nostettaessa :) Ja mitä lähempänä imuria koira on sitä intensiivisempää sen toiminta on. Perusjuttuhan on että jos koira pelkää karaten jotain, niin pelottava esine menee pois koiran rauhoituttua eikä siis mene koskaan koiraa kohti. Jos taas on kyse innostumisesta tai aggressiivisuudesta ym eteenpäin suuntautuvasta mielentilasta on koiran pääsy esineen lähelle estettävä, mutta esine voi myös tulla sitä kohti ikäänkuin haastaen koiran jolloin se antautuu tilanteessa helpommin.
- kyllä auttaa
Uolevi. kirjoitti:
Periaatteesaa teette väärin, koska koira ei itse ole poistunut imurin luota. Sen mielentila siis aktivoituu samalle taajuudelle taas imurin lähellä kuin se oli pois nostettaessa :) Ja mitä lähempänä imuria koira on sitä intensiivisempää sen toiminta on. Perusjuttuhan on että jos koira pelkää karaten jotain, niin pelottava esine menee pois koiran rauhoituttua eikä siis mene koskaan koiraa kohti. Jos taas on kyse innostumisesta tai aggressiivisuudesta ym eteenpäin suuntautuvasta mielentilasta on koiran pääsy esineen lähelle estettävä, mutta esine voi myös tulla sitä kohti ikäänkuin haastaen koiran jolloin se antautuu tilanteessa helpommin.
Mulla on tuohon hyvä konsti, ota niskasta kiinni ja imuroi koko koira,pidät vaan niin ettei pure kätees.Namipalankin voi jälkeenpäin antaa
- tipsupinseri
pitääkö imurointia siis jatkaa vain normaalisti ja antaa koiran haukkua ja äristä?
- uso pois
Ei se hauku eikä ärise kun pidät niskasta kiinni,mielusti niin että etujalat ei osu maahan.
Sen verran vahvaluonteinen sekoitus, kestää sen mainiosti. Kuten tiedät, kertaus on opintojen äiti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh791954Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1481260
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako195563- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472