2 kk ikäinen parvekkeelle nukkumaan -20astetta?

Kertokaa viisaammat

Ei suostu sisällä nukkumaan, kun puol h pätkiä. Ulkona nukkuu muutaman tunnin yleensä kerrallaan. Uskaltaako laittaa? onko liian kylmä. Päälle laittaisin bodyn, puolipotkarit, fleece asu, villapuku, toppapuku, äitiyspakkauksen makuupussiin ja vaunuihin. Harso vaunujen suu aukolla.. Tietysti voisin laittaa vielä fleece pussiin ja sitten makuupussiin, mutta mitenkä on? Nukutanko nämä kylmät päivät sisällä suosiolla.-

12

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • åippå

Riippuu tietenkin ihan vauvasta. Meillä 4 kk ikäinen vauva ja olen nukuttanut kyllä aika kovillakin pakkasilla ulkona. Muistaakseni enimmillään on ollut -18 astetta. Meidän poika on aikamoinen kuumakalle, joten puen usein hänelle vahingossa liikaa vaatetta. Noilla pakkasilla hänellä oli silloin päällä puolipotkarit ja body, ohut fleecehaalari, töppöset ja hanskat, toppapuku ja sitten vielä äitiyspakkauksen makuupussissa. Meillä on myös vaunut jossa on pehmeä koppa, joten on aika lämmin. Sitten vielä sadesuoja vaunujen päällä ja pienen suuaukon edessä harso. Pikkuinen oli lämmin kun otin sen vaunuista. Mielestäni voi siis nukuttaa pihalla, jos huolehtii että on tarpeeksi (ei silti liikaa) vaatetta ja ettei posket jäädy :) Itse olen pitänyt sitä -20 pakkasrajana, sen kylmemmällä en ole laittanut ulos.

• ed

en ehkä laittaisi nuon pientä ihan 20 pakkasella ulos. itte oon pitäny -16 rajana,poika 8kk. meillä ei kans nukuta sisällä kun puolta tuntia kerralla,että innolla odotelles loppuviikon paukkupakkasia!

• pakkasta0n

Itse pidän rajana n. -15 astetta. Meillä typy 4 kk ja onneksi nukkuu hyvin myös sisällä. Vauvelin "paketointi" ei liene se kynnysasia, vaan sen varmistaminen, ettei hengitysilma ole liian kylmää. Tulipalopakkaset on hirmurasite pikkuihmisen keuhkoille. Senhän tuntee jo aikuinenkin kun yrittää hengitellä itse ilman huivia tai muuta suojaa.

• .....

Lämpöpussi on hyvä=) Koko lapsi on kivasti sen sisällä(siis kasvot näkyvät tottakai, mutta äp:n makuupussi jää pään osalta aika avonaiseksi) ja hengitettäväksi sieltä nousee lämpöisempää ilmaa. Vaunuista muut systeemin kanssa kiinni ja ohut viltti tai paksumpi harso aukon eteen niin pakkasilma ei tule suoraan hengitettäväksi, toki jostain kohtaa vaunuihin pitää tulla myös ilmaa! Meillä poika jo tosin 6kk ja tästä ulkona nukuttamisesta tunnutaan olevan niin montaa mieltä kuin on ihmisiä, myös neuvoloissa=)

• sara88

no vaatetus ei nyt mielestäni ole se juttu, itse luin jostain että pakkas raja on noin pienellä 10 astetta, hengityksen takia... luin kai jostain vau.fi?

• että silleee

Juu, mutta vaunujen sisällä ei ole niin kylmä kuin ulkona. Olen joskus mitannut, ja kun vaunujen suuaukon peittää harsolla, vaunuissa on lämpötila plussan puolella vaikka ulkona olisi -15 astetta.

• Kenzu~

Ei missään nimessä. Vaikak pukisit päälle paljon vaatetta, ei auta. Tuo pakkasraja ei sinänsä ole sen takia, että lapsi paleltuisi sillä vaatettahan voi laittaa vaikka kuinka, mutta vauvan kehukot kärsivät noin korkeasta pakkasesta.

Itse en laita 8kk ikäistäkään ulos nukkumaan jos on -15 tai yli
      (mies ei antaisi laittaa jos on yli -10 pakkasta :D)

• nukuta sisälle!!
    • Olen ymmärtänyt että 0-6 kk pakkasraja -10 ja 6-12 kk pakkasraja -15
      näin ainakin tyttäreni lasten neuvolatäti ohjeisti häntä.

• ihan oikeesti hei

Kuulkaas nyt, ei siellä vaunujen sisällä ole niin paljon pakkasta kuin ulkona! Ellet siten jätä vaunujen "suuaukkoa" ihan auki. Meillä on aina vaunujen päällä sadesuoja, siinä suuaukon edessä vielä harso, eikä vaunujen sisällä ole yhtään pakkasta. Uskokaa tai älkää. Mitattu on. Vauvalla on päällä villapuku, toppapuku, sitten hän on vielä lämpöpussissa, ja päällä vaunuihin kuuluva peite sadesuoja. Aina on sormet ja varpaatkin olleet lämpimät kolmenkin tunnin unien jälkeen. Vauvalla ikää 5 kk. Ja en siis todellakaan pitäisi ulkona -15 asteessa JOS vaunujen sisällä olisi pakkasasteita. Mutta kun ei ole, jos on hyvin "tilkitty". Ja ilmakin kiertää kun jättää pienen ilma-aukon.
      Mä ajattelin, että jos alkaa olemaan lähemmäs -20 niin sitten en laita ulos. Mutta vielä -15 asteessa on ulkona nukkunut, ja hyvin.

• Kenzu~

Noin kovalla pakkasella ilma todella raakaa, ja tekee huonoa keuhkoille. Että kyllähän se lapsi siellä vaunuissa tarkenee vaikka -20 pakkasessa, jos vaatteita tarpeeksi päällä, mutta kehukokuumeen voi saada silti helposti koska se ilma ei sovi noin pienen keuhkoille. Siksi tuo pakkasraja.
      Lääkärit ei suosittele edes aikuisille yli -20 asteen pakkasissa kovin rankkaa liikuntaa.

• ei ulos.

Ei noin pientä noin kovaan pakkaseen.
      Meillä ei nukuta päiväunia kunnolla muutoin kuin vaunuissa ja ulkona. "Huijaan" vauvaa pakkassäässä. Puen päälle vähän hattua ja töppöstä ja laitan vaunuhin. Uni tulee, nappaan pukemani vaatteet pois ja poika vetelee ne kunnon unet vaunuissa, sisällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      2005
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      121
      1715
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1306
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      720
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      57
      624
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      205
      580
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      47
      517
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      482
    Aihe