Suurin osa vaasalaisista mihin minä olen elämäni aikana törmännyt ovat olleet ylimielisiä, itsekkäitä mulkkuja. Vaasalaiset ovat myös Suomen sisäänpäinkääntynyttä porukkaa. Ei sinne teidän kaupunkinne sisäänpäinkääntyneisiin piireihin ole kellään ulkopuolisella asiaa. Niinkuin eräs vaasalainen tuttuni sanoi "vaasalainen on vähän sellanen vaasalaisten kaupunki". Niinpä. Siksi Vaasaan kukaan ulkopuolinen ei halua muuttaakkaan.
Myös tästä johtuu se, että Vaasan väkiluku kasvaa korkeintaan 100 per vuosi. Oulu ja Kokkola menevät kovaa kyytiä Vaasan ohi, kun kaikki muuttavat mieluummin sinne.
Vaasalaisten sisäänpäinkääntyneisyys
54
1231
Vastaukset
- kukkakellarintyttö
oon aivan samaa mieltä sun kanssa!!! mut hei... ei ne tuu toimee keskenäänkää.. en oo koskaan ikinä missää tavannu samanlaista agressiivisuutta ravintoloissa baareissä missää samaan tapaan ku vaasassa.. en ikinä muuttais sinne, paskanjauhajien maa!
- ....
Vain luuserit notkuvat ravintoloissa...
- PiuPau
Kylläpä Oulun miestä kaihertaa.
Liekö saanut rukkaset joltain nätiltä rantaruotsalaiselta tytöltä tai jotain.
Itse en kyllä voisi muuttaa Kokkolaan tai Ouluun, sen verran väkevää bibel beltiä ovat molemmat, mutta ihan vapaasti saavat asua siellä ne, jotka haluavat. Ei se ole meikäläiseltä pois. Tosin on vähän vaikea ottaa tosissaan ketään, joka puhuu Oulun murretta...
Muuten, Vaasa Mustasaari muodostaa alueen, joka on noin 2/3 Kokkolasta. Sillä seudulla väestönkasvu oli viime vuonna yli 1 000 henkeä, Kokkolassa 320...- Bibelbelt jatkuu ete
.
Pyhä bibelbeltti jatkuu Mustasaaren eteläpuolella
.
- Mamujako
Vaasa on yksi suomen kansainvälisimmistä paikoista. Täällä asuu 120 eri kansallisuutta. Olet suurella todennäköuisyydellä ollut mamujen kanssa kanssakäymisissä.
- Mamujako
Niin ja kumpa asia olisikin noin mutta jos päivällä työaikaan aiot löytää vaasalaisen niin se on vaikeata sillä he ovat töissä. Löydät kaupungilta vain "notkujia" joiden tausta tuskin on vaasalainen.
- Kansainvälinen Notku
Mamujako kirjoitti:
Niin ja kumpa asia olisikin noin mutta jos päivällä työaikaan aiot löytää vaasalaisen niin se on vaikeata sillä he ovat töissä. Löydät kaupungilta vain "notkujia" joiden tausta tuskin on vaasalainen.
.
Vaasa on kuuluisa kansainvälisistä Notkujistaan
. - Less mamuja
Ei kannata elvistellä noilla valesuomalaisilla.
- Emi Krantti
Näin ulkopuolisena ja alunperin itä-suomalaisena sanon, että jossain määrin aloittaja on oikeassa, mutta kun täällä menee vaan niin huomaa kyllä sopeutuneensa. Mutta, olen ollut myös siellä Oulun seudulla ja siellä oli Suomen ärsyttävin porukka.
- vaasa on parempi....
Molemmissa kaupungeissa asuneena voin Kyllä sanoa että VAASA ON IHAN HANURISTA MUTTA OULU ON VIELÄ PAHEMPI ....siellä saa törkeetä kohtelua kaikkialla..että terveisiä vaan sinne OULUUN!!!!
- Emi Krantti
vaasa on parempi.... kirjoitti:
Molemmissa kaupungeissa asuneena voin Kyllä sanoa että VAASA ON IHAN HANURISTA MUTTA OULU ON VIELÄ PAHEMPI ....siellä saa törkeetä kohtelua kaikkialla..että terveisiä vaan sinne OULUUN!!!!
Vaasassa olen kyllä siellä täällä saanut hyvääkin palvelua, mutta Oulussa tosiaan ainoa ystävällinen kerta jäi mieleen jostain mamuravintolasta.
- ei ihmisille
Tästä etelämmäs alkaa elämä,
Vaasasta pohjoiseen ihmiset on sisäänpäinkääntyneitä.
Nimim: pohjoisessakin asunut.- Oulunherra
Ei pidä paikkaansa. Vaasalaisiin on vaikea, oululaisiin taasen helppo tutustua. Ja tuolla bible beltillä ei ole mitään merkitystä kun suurin osa lestadiolaisista pysyy siellä kempeleessä ja muissa pikkupaikoissa. Sitäpaitsi kokkolassa ei ole lestoja. Kokkola on muutenkin sata kertaa parempi paikka kuin hurrien ympäröimä Vaasa. Vaasalaiset vihaavatkin Kokkolaa siksi koska Vaasa etäisesti muistuttaa Kokkolaa mutta on parempi paikka asua.
- aa-nus
Oulunherra kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Vaasalaisiin on vaikea, oululaisiin taasen helppo tutustua. Ja tuolla bible beltillä ei ole mitään merkitystä kun suurin osa lestadiolaisista pysyy siellä kempeleessä ja muissa pikkupaikoissa. Sitäpaitsi kokkolassa ei ole lestoja. Kokkola on muutenkin sata kertaa parempi paikka kuin hurrien ympäröimä Vaasa. Vaasalaiset vihaavatkin Kokkolaa siksi koska Vaasa etäisesti muistuttaa Kokkolaa mutta on parempi paikka asua.
Jokainen tietää että Kokkola on suomen peräaukko.
- Tkokkola
aa-nus kirjoitti:
Jokainen tietää että Kokkola on suomen peräaukko.
Se on vain kateellisen vaasalaisen mielipide -hajoa siis suomenruotsalaisiisi.
- kierrellyt.
Mä savosta muuttaneena olen yllättynyt siitä, kuinka ystävällisesti ruottinkieliset suhtautuu, paljon kivempia ovat kuin oululaiset. Tuo Oulun seutu on opiskeluajoilta tuttu. Savossa ei ole niin kauheita juoruakkamiehiä kuin mitä oli Oulussa, koko ajan munkin poikaystävätouhut tiesi pari luokkakaveria paremmin kuin minä itte. Mitä hittoa se niille kuului. Ennemmin tuota ruottiakin kuuntelee kuin pohjanmaan hirvittävää puhetapaa. Mutta jos töitä olis missä vaan, ykköspaikka olis Tampere, kakkonen Kuopio, kolmonen Vaasa ja Oulu jää neloseksi. Muissa isoimmissa paikoissa en ole pitempiä aikoja asunut, pienemmissä vaan, joten pakko jättää Oulu noin korkeelle.
- Jörgenkakkonen
Vaasalaiset ovat sisäänpäinkääntyneitä. Suhtautuvat epäkohteliaati uusiin asukkaisiin Vaasassa.
- Sairaita paskoja
Jörgenkakkonen kirjoitti:
Vaasalaiset ovat sisäänpäinkääntyneitä. Suhtautuvat epäkohteliaati uusiin asukkaisiin Vaasassa.
kuolis kaikki pois!
- suvaitaan
Jörgenkakkonen kirjoitti:
On se kumma,ruotsinkielisten presitenttiehdokas kävi kamppajaa suvatsevaisuus teemalla,tarkoittaako se että kantavestön pitää heitä suvaita mutta itse ovat suvaitsemattomia,historiakin sen todistaa.On ne moukkia
- Suvaitsemattomuus:.!
suvaitaan kirjoitti:
On se kumma,ruotsinkielisten presitenttiehdokas kävi kamppajaa suvatsevaisuus teemalla,tarkoittaako se että kantavestön pitää heitä suvaita mutta itse ovat suvaitsemattomia,historiakin sen todistaa.On ne moukkia
.
Suvaitsemattomuus kantaväestöä kohtaan puetaan hienoon sanamuotoon "positiivinen syrjintä"
.
- piiri pieni pyörii
Kaikki kytkeytyy tavalla tai toisella aina kielikysymykseen, näin se vaan on. Se vaikuttaa ihmissuhteisiin, puoluetoimintaan, virkavalintoihin...
- ?
No kyllä on oulunmiehellä käyny huono flaxi Vaasassa vai mikä on kun noin ahdistaa?
- Bengt Grovla
Joo oulunmies on tullu varmaan Ristinummen kautta. Silloin tuollaiset kokemukset voivat olla totta. Vaasassa on 120 eri kansallisuutta. Sellainen todistaa vain liiallisesta ystävällisyydestä ja avoimmuudesta.
Montako eri kansallisuutta asuu Oulussa?
Tässä vähän suvaitsevaisuustietoa
Vaasa
– suomenkielisiä 69,1 %
– ruotsinkielisiä 24,6 %
– muut 6,3 %
Oulu
– suomenkielisiä 96,7 %
– ruotsinkielisiä 0,2 %
– muut 3,0 %
Asuin Oulussa armeija aikana 11 kuukautta - Oulunherra
Bengt Grovla kirjoitti:
Joo oulunmies on tullu varmaan Ristinummen kautta. Silloin tuollaiset kokemukset voivat olla totta. Vaasassa on 120 eri kansallisuutta. Sellainen todistaa vain liiallisesta ystävällisyydestä ja avoimmuudesta.
Vaasa
– suomenkielisiä 69,1 %
– ruotsinkielisiä 24,6 %
– muut 6,3 %
Oulu
– suomenkielisiä 96,7 %
– ruotsinkielisiä 0,2 %
– muut 3,0 %
Asuin Oulussa armeija aikana 11 kuukauttaOulussa on kuitenkin enemmän ulkomaalaisia kuin Vaasassa, että siinä sulle vähän suvaitsevaisuus-juttua.
- .
Oulunherra kirjoitti:
Oulussa on kuitenkin enemmän ulkomaalaisia kuin Vaasassa, että siinä sulle vähän suvaitsevaisuus-juttua.
No on kai Oulussa enemmän suomalaisiakin?
- Äksönia nakkikioskil
Bengt Grovla kirjoitti:
Vaasa
– suomenkielisiä 69,1 %
– ruotsinkielisiä 24,6 %
– muut 6,3 %
Oulu
– suomenkielisiä 96,7 %
– ruotsinkielisiä 0,2 %
– muut 3,0 %
Asuin Oulussa armeija aikana 11 kuukautta.
– muut 6,3 %
siis tässä on ne kaikki 120. vilkasta on.
. - Fakta homma tuo
Bengt Grovla kirjoitti:
Vaasa
– suomenkielisiä 69,1 %
– ruotsinkielisiä 24,6 %
– muut 6,3 %
Oulu
– suomenkielisiä 96,7 %
– ruotsinkielisiä 0,2 %
– muut 3,0 %
Asuin Oulussa armeija aikana 11 kuukautta> Vaasassa on 120 eri kansallisuutta. Sellainen todistaa vain liiallisesta ystävällisyydestä ja avoimmuudesta.
Tuo on niin totta kun olla ja voi ja pätee koko Suomeen. - Oulunherra
Fakta homma tuo kirjoitti:
> Vaasassa on 120 eri kansallisuutta. Sellainen todistaa vain liiallisesta ystävällisyydestä ja avoimmuudesta.
Tuo on niin totta kun olla ja voi ja pätee koko Suomeen.Tuo johtuu vaan siitä että RKP:n mafioosot haluavat ruotsinkielisiä asukkaita kuolevalle vähemmistölleen. Motiivi verhoiltuna ystävällisyyden ja suvaitsevaisuuden valheelliseen viittaan. Lisäksi vaasalaiset luulevat asuvansa suuressakin metropolissa, vaikka todellisuudessa kaupunki on pikkukylä vähän Kokkolaa isompi, keskustan alue täynnä rumia kerrostaloja. Suomenruotsalaisia elitistejä ja maahanmuuttajia? Ei kiitos! Ennemmin minä valitsen rehellisen Pohjois-Pohjanmaan. Körtteihin täällä ei törmää kuin limingassa ja Kempeleessä, eikä heistä ole haittaa, he ovat ihan kunnollisia työssäkäyviä Suomen kansalaisia.
- Körtsit:.
Oulunherra kirjoitti:
Tuo johtuu vaan siitä että RKP:n mafioosot haluavat ruotsinkielisiä asukkaita kuolevalle vähemmistölleen. Motiivi verhoiltuna ystävällisyyden ja suvaitsevaisuuden valheelliseen viittaan. Lisäksi vaasalaiset luulevat asuvansa suuressakin metropolissa, vaikka todellisuudessa kaupunki on pikkukylä vähän Kokkolaa isompi, keskustan alue täynnä rumia kerrostaloja. Suomenruotsalaisia elitistejä ja maahanmuuttajia? Ei kiitos! Ennemmin minä valitsen rehellisen Pohjois-Pohjanmaan. Körtteihin täällä ei törmää kuin limingassa ja Kempeleessä, eikä heistä ole haittaa, he ovat ihan kunnollisia työssäkäyviä Suomen kansalaisia.
.
Körtseillekin voi sentään puhua jotakin järkeä
.
- Knasser
Ookko nää oulusta? Syökkö nää jäkälää vai veäkkö nää käpälään?
Voi onnetonta oululaista ja väkilukuruikutusta. Laatu korvaa määrän, ettäs sen tiedät.
Hyi hitto!
Aivan karmiva ajatus juolahti mieleeni.
Mietin hetken asuvani oulussa.
Hrrr. Vieläkin värisyttää ajatus moisesta.- Oulunmies256
Mieluummin Oulussa kuin Vaasassa. Kokkolassa ehkä kuitenkin. Vaasa on paska paikka ja sen ihmiset ovat itseään täynnä olevia nilkkejä.
- muxis
Oulunmies256 kirjoitti:
Mieluummin Oulussa kuin Vaasassa. Kokkolassa ehkä kuitenkin. Vaasa on paska paikka ja sen ihmiset ovat itseään täynnä olevia nilkkejä.
Isänne taisi olla itseään täynnä oleva nilkki kun teitä valmisti ja äitinne taitaa olla tuota samaista lajia edelleen. Kannattanette vielä kärppiä niin olette kyllä todellinen aasi.
- Sieltä sun täältä
Oulunmies256 kirjoitti:
Oulunmies, Oulussa ihmiset on just tommosia ruikuttajia kuin sinä. Kiitti mulle riitti. Ei tää Vaasa ihmeellinen paikka ole, mutta mieluummin täällä kuin Oulussa marmattavien hapannaamojen keskellä. suomen pahimmat marmattajat on kyllä Kainuussa ja Lapissa, mutta siellä on jossain määrin palveluhenkeäkin, Pohjois-Pohjanmaan rannikolla ei tippakaan. Omaan napaan tuijottavia itsestään liikoja luulevia juoruakkoja, kaikki ukotkin. Pahempia kuin savolaiset.
- Ikävät ihmiset
Syntyperäisenä vaasalaisena voin sanoa, että täällä asuu todellakin paljon ilkeitä ja pahansuopia ihmisiä. Mistä lie johtuu, sitä en tiedä. Kaupunkin on kaunis ja saaristo varsinkin ja palvelujakin on riittävästi tarjolla. Ihmiset ne on jotka kaupungin maineen pilaa. Muualla 8 vuotta asuneena ja paluumuuttajana olen useamman kerran katunut tänne paluuta. Kun on hetken pois ja palaa takaisin näkee kaupungin ja sen ihmiset aivan eri tavalla, kuin jos olisi asunut täällä ainoastaan.
- Kuka uskaltaa ?
Vau. Mielenkiintoista kuulla, että joku muukin on huomannut saman. Olin vielä hieman pidempään täältä poissa ja olen myös katunut paluuta tänne Vaasaan. Kun palattuani sain Pohjalaisen käsiini, en tiennyt nauraako vai itkeä. Politiikassa jyllää samat iankaikkiset jutut ! Kaupunki, ympäristö - jota ei osata hyödyntää - ja ns perusvaasalaiset aivan ihanat, mutta politiikka toimii totaalisena jarruna tämän kaupungin kehittymiselle. Yksi syyllinen on tuo ruotsinkieli josta on Vaasassa tullut itsetarkoitus enkä usko sen tekevän kielellekään hyvää pitemmällä aikavälillä. Päättäjät ei uskalla tehdä muutoksia. Uutta verta esimiestasollekin !
- Poikki Suomen
Missä te olette olleet missä niitä kivoja ihmisiä löytyy? Itse asunut vähän siellä sun täällä ja samat jutut joka kaupungissa. Tampere oli positiivinen poikkeus, mutta siellä asuin niin vähän aikaa, että en ehtinyt negatiivisuutta huomamaan. Uutisten mukaan sielläkin on nykyään enemmän väkivaltaa.
Vaasassa olen kyllä paljon ystävällisiä ihmisiä. Ehkä johtuu siitä, että en itse ole näyttämässä jokaiselle hapanta naamaa kun en pidä itseäni muita parempina? Vähän samaa kuin edellisessä asuinpaikassa, ruikutetaan puskista, mutta mitään ei uskalleta tehdä. Täällä on kuitenkin paljon enemmän yrittäjähenkisyyttä kuin siellä.
Alkuun tuntui vähän ankealta, mutta olen tosiaan alkanut viisiä. Mutta niinhän se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Te kaksi jotka olette syntyisin Vaasasta, olitteko te omasta mielestänne niitä kivoja poikkeuksia? Itseäni ei lakkaa huvittamasta happamat ihmiset, jotka valittavat muiden epäystävällisyyttä. Mutta niitä on joka paikassa.- Poikki Suomen
Siis olen alkanut viihtyä, en tiedä mitä tuossa oikein äsken hetken ajattelin..
- Kuka uskaltaa ?
En ole syntynyt Vaasassa vaan tuossa lähellä maaseudulla. Ja kyllä. Taannoin yksi "maalta" Vaasaan viihteelle tullut mies tokaisi minulle etten voi olla vaasalainen kun juttelen ihmisille. Minussa taitaa olla vähän savolaasta verta (ei tietääkseni kuitenkaa), kun saatan ruveta juttusille ventovieraan kanssa.
Ja minä en muuten vaasalaisten epäystävällisyyttä moittinut vaan sitä politiikkaa mitä täällä harrastetaan. Kun Vaasa nyt tosiasioiden valossa kuitenkin kehittyy kamalan paljon hitaammin kuin esim Oulu joka on väkimäärältään mennyt Vaasan ohi jo kauan aikaa sitten. Vaan ihmisethän ne sen politiikan luo... Kehityspäälliköksikin valittiin juuri mustasaarelainen. Jospa hänellä nyt olisi hieman kauempaa katsovana uusia visioita. Jos tulee liian suuri visionääri tälle kylälle joka ei opi tavoille, niin se pannaan kauhian rytinän kans menemään...
- Kipparisi
En nyt oikein ymmärrä että mistä moinen Vaasan ihho kumpuaa. Olen elämäni Vaasassa asunut ja uteliaana ja lähes lapsen innolla otan vastaan kaiken uuden mikä vaan tulee sivistysmaiden sisältä. Onkohan oulunpojan homoseksuaalinen seikkailu mennyt pahastikin penkin alle kun on noin kovin katkeroitunut. Mene ja tiedä. Ei tietenkään Vaasassa sovi mennä kähmimään kaikkia kuppilassa aikaansa viettäviä. Täytyyhän sinun ottaa huomioon että osa asiakkaista on tullut Vaasan ulkopuolelta. Juntit ne kuppiloissa meuhkaavat ja äityvät väkivaltaisiksi ronteiksi.
Pitäisi kyllä hieman tutkia merikortteja ennenkuin säntää tuntemattomille kalavesille kalua vonkaamaan.- Kusipäälle
Just sun kaltaisia kusipäitä on Vaasa täynnä. Vittuillaan ja uhotaan kaikesta ja kaikillle. Ei ihme, että viihdyt Vaasassa kaltaistesi joukossa.
- Anonym127
Eipä ole oikein enää edes Vaasalaisten kaupunki, kun itse Vaasalaisenakin tuntee sen miten on ulkopuolinen kaikkeen. Oikeassa oot täälä on tosi vaikee tutustua ihmisiin jopa vaasalaisena. Samaa sanovat nuoretkin, kuulemma porukat on niin jakautuneet ja niihin ei pääse sisään jos et oo porukkaas joskus 15vuotiaana tai sitä nuorempana jo valinnut. Lähtee varmaan jo kodeista ja kasvatuksesta moinen sisäänpäinkääntyneisyys, siksihän niin monet Vaasalaisetkin haluaa täältä pois :(
- Ikävät ihmiset
Yksi syy omien silmieni aukeamiseen on osittain varmasti se, että olin nuori paripymppinen, kun lähdin muualle opiskelemaan ja olinpa hetken ulkomaillakin asustelemassa. Kun palasin takaisin olin jo nähnyt vähän maailmaa ja katselin Vaasaa ja vaasalaisia uusin silmin. Omat kaverini olivat suurelta osin muuttaneet muualle opintojen perässä tai niiden jälkeen. Yhtäkkiä olinkin tilanteessa, että jouduin etsimään uusia ystäviä ja vaikka olen puhelias ja mielestäni helposti lähestyttävä, huomasin, että se ei riitä. Huomasin myös epämiellyttävän ilmiön, joka tuskin aionoastaa vaasalaisia vaivaa, nimittäin kateuden ja kaiken mitä siihen liittyy. Omaa pahaa oloa projisoidaan toisiin aivan kuin oma olo sillä helpottuisi. Arvostellaan muita ja puhutaan pahaa. Työpaikoillakin tämä pahan puhuminen rehottaa ja tuntuu, että se vain "kuuluu asiaan". Itse en tätä ymmärrä, enkä oikein enää jaksa. Vaikea pysyä positiivisena, kun ympärillä velloo tällaiset energiat.
Nyt joku sanoo tietysti, että ainahan täältä pois pääsee ja se on totta ja vakavasti harkinnan alla. :) - Näin se on.
No todennäköisesti olet ollut Tampereella tai Helsingissä. Mutta muuten tuo kirjoittamasi pätee lähes mihin tahansa pikkukuntaan Suomessa, ts. asukkaita Vaasan luokkaa tai vähemmän, joissain ehkä vähän enemmän. Usko vain, nähty on. Oulu nyt alkaa olla jo sitä koko luokkaa, että siellä on vaikka mistä porukkaa, varsinkin opiskelijoita tulee aika monesta paikkaa ja kun on paljon uusia, löytää ne omat porukkansa tulijoiden joukosta.
Ainoa työpaikka, missä en ole kuullut tuota p*skan jauhamista, on ollut oma yritykseni, joka minulla oli muutaman vuoden, ei työntekijöitä. Muuten kyllä sitä seläntakana puhumista ja mustamaalaamista riittää.
Mutta, ihmisiä, jotka eivät löydä ystäviä, on paljon. Miksettte löydä toisianne? Ehkä asialle voisi itsekin tehdä jotain. Itse en, itä-suomalaisista juuristani huolimatta kaipaa kovin kummoista seuraa, nautin omasta rauhasta ja siitä, että saan tavata ihmisiä harrastuksia. Kyllä minulle monikin juttelee, jos juttelen itse ensin. Itä-Suomalainen avoimuus menee joskus liiallisuuksiin, väsyttävyyteen asti, mutta nykyään sielläkin jo alkaa olla, että ei ihmiset samalla tavalla puhele kuin ennen. Mm. busseissa ennen puheltiin ihan vieraille, mutta ei enää, nykyään on hiljaisempaa.
Vaasan liikkeissä on parempi palvelu kuin Oulussa. Oikeastaan vain yhdessä erikoisliikkeessä oli porukkaa, jota ei kiinnostanut palvella ollenkaan, no menin kilpailevaan ja sain palvelun ja haluamani tuotteen, ostinpa vähän muutakin kuin aioin, tarpeellista toki. Molemmissa tapauksissa kyseessä oli nuoret naiset. En taida sanoa ettei luulla mainostamiseksi, mutta ainakin parissa liikeessä Rewell Centerissä olen saanut huippuhyvää palvelua, siinäkin nuoria tai nuorehkoja naisia. Onko he kaikki muualta ja nuo kaksi siinä yhdessä alkuperäisiä? En siis saanut palvelua pyytämälläkään.- fghdfhhgsfghsfhgdfg
Joo, ovathan suomalaiset useasti kateellisia, mutta se mikä erottaa Pohjanmaan muista läänistä on se, että muualla saa kuitenkin lähes aina sellaista perusvuorovaikutusta osakseen, jos jollekulle puhuu. Katsekontaktin pito tuntuu olevan monelle vaasalaiselle ihan uskomattomien ponnistusten takana, ja hymyä nyt saa metsästää jo kirveen kanssa.
Tuo yleinen juroisuus ja painukaa vi.ttuun meininki sai itelleni nyt aikaan sen, etten ole täällä edes näitä opiskeluvuosia, vaan lähden muualle.
Ihan opiskelijapiireissäkin on sellainen ihan älytön tapa, että oman tiedekunnan/amk-ryhmän kanssa lähinnä pyöritään, ja muille ei paljoa puhuta. Ei jotenkin vaan kykene ymmärtämään, miten tällaista sisäsiittoisuutta voi olla. - ugh. olen puhunut
fghdfhhgsfghsfhgdfg kirjoitti:
Joo, ovathan suomalaiset useasti kateellisia, mutta se mikä erottaa Pohjanmaan muista läänistä on se, että muualla saa kuitenkin lähes aina sellaista perusvuorovaikutusta osakseen, jos jollekulle puhuu. Katsekontaktin pito tuntuu olevan monelle vaasalaiselle ihan uskomattomien ponnistusten takana, ja hymyä nyt saa metsästää jo kirveen kanssa.
Tuo yleinen juroisuus ja painukaa vi.ttuun meininki sai itelleni nyt aikaan sen, etten ole täällä edes näitä opiskeluvuosia, vaan lähden muualle.
Ihan opiskelijapiireissäkin on sellainen ihan älytön tapa, että oman tiedekunnan/amk-ryhmän kanssa lähinnä pyöritään, ja muille ei paljoa puhuta. Ei jotenkin vaan kykene ymmärtämään, miten tällaista sisäsiittoisuutta voi olla.Onko jossain opiskelijapiireissä muunlaista tapaa? Itse opiskellut useammankin ammatin jatkeena edelliselle ja kyllä sitä eniten omissa porukoissa on pyöritty, kahdessa eri kaupungissa, joista yksi Oulun seudulla ja muut puhtaasti syvällä sisämaassa. Vuosia tuossa välissä on monta. Kun aloin aikoinaan seurustella toisen ryhmän opiskelijan kanssa, oli kuin olisin maanpetoksen tehnyt...
Mutta, onko kaikki entiset tuttavanne sitten muuttaneet pois? Itse olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, muutama tuhat ihmistä, ja edelleen siellä minulla on kontakteja. Vaikka kyseessä on pieni paikka, ei sieltä kaikki ole pois lähteneet. Jos taas kyse on siitä, että itse on katkaissut välit tai ei ole viitsinyt pitää yhteyttä, niin ei se vika ihan kokonaan niissä muissa ole.
- Näin meillä
Olen vaasalainen ja ylpeä siitä! Minulla ei ole tarvetta hankkia uusia kavereita, haluan pitää huolta jo olemassa olevista kaverisuhteista, eikä aika tahdo riittää edes siihen. Mutta se ei tarkoita sitä, että en voisi keskustella mukavia (muualta tulleiden) ihmisten kanssa.
Meissä vaasalaisissa on vaan se "vika", että meitä ei hetkauta isommin muiden mielipiteet. Siispä, jos joku aloittaa keskustelun arvostelemalla vaasalaisia/vaasalaisuutta suoraa tai kiertämällä tietenkin vedän omat johtopäätökset... pitäköön mielipiteensä, minun ei tarvitse niitä yrittää muuttaa. Mutta eipä minun tarvitse sellaiseen ihmiseen elämääni tuhlata.
p.s. Olen muuten syntynyt muualla kuin Vaasassa.- Aito Vaasalainen
Tehän juuri olette se suurin sakki täällä maalta muuttaneet ja yksikieliset, ja varmaan yksimielisiä.
Kun on isoisän-isäisä-isä joskus 1600-luvulla täällä Klemettilässä tai Bräntööllä syntynyt, voi vasta puhua olevansa vaasalainen, siis oikeasti. Samoinhan Venäläiset ja Ruotsalaiset sanovat olevansa silloin vasta sen maan kansalaisia.
Muut ovat maahantunkeutujia.
Joten tuskin tuo aloittajakaan on oikeasti mitään Oulunmies ! - Näin meillä
Aito Vaasalainen kirjoitti:
Tehän juuri olette se suurin sakki täällä maalta muuttaneet ja yksikieliset, ja varmaan yksimielisiä.
Kun on isoisän-isäisä-isä joskus 1600-luvulla täällä Klemettilässä tai Bräntööllä syntynyt, voi vasta puhua olevansa vaasalainen, siis oikeasti. Samoinhan Venäläiset ja Ruotsalaiset sanovat olevansa silloin vasta sen maan kansalaisia.
Muut ovat maahantunkeutujia.
Joten tuskin tuo aloittajakaan on oikeasti mitään Oulunmies !Nyt meni veikkaus pikkasen pieleen!
En ole maalta muuttanut vaan syntyjäni helsinkiläinen. Muutin Vaasaan yksivuotiaana, joten "aika" suuren osan elämästäni olen täällä asunut. Kaksikieliseksi en voi itseäni sanoa, mutta ruotsinkieli taipuu sen verran kuin tarvitsee. Tuosta mieli osasta en nyt osaa tarkemmin sanoa kun en tiedä kriteerejäsi, mutta melko yksimielisiltä omat mielipiteesi vaikuttavat.
Minulle on aivan sama mitä jotkut ruotsalaiset ja venäläiset kansallisuudestaan sanovat. Sitäpaitsi, jos oikein ymmärsin, tässähän oli kysymys jostain muusta kuin kansalaisuudesta.
Vaasalaiseksi ei ole pakko syntyä tai omistaa vuosisataisia sukujuuria. Vaasalaisuus on asenne ja mielenlaatu.
- Huono Provo
ei kannata provosoitua näiden palstojen kirjoituksista! Vaasassa asutaan me muutkin "oululaiset" ja muualta tulleet olipa kavereita tai ei, mutta ei kaikki muualta tulleet moiti Vaasaa tai vaasalaisia.
- Hop-su
Kummalta tuntuu että olisi muka vaikea tutstua ihmisiin Vaasassa. Muualta muuttaneena voin oman kokemukseni kautta sanoa että ei siinä mitään vaikeata ole, samalla tavalla voi ihmisiin tutustua kuin muuallakin. :) Sekä kantaväestöön että maahanmuuttajiin. On myös ihmisiä jotka ovat liian ylpeitä tutstumaan muihin kuin samanlaisiin ihmisiin kuin itse on, jos titse on todella tarkka siitä millaisiin ihmisiin haluaa tutustua niin silloin ongelma lienee vain oman pään sisällä.. ;)
- Hop-su
*itse...
- Muualta muuttanut
Niinpä, itsellä ihan samoja kokemuksia. Lisäksi sanoisin tuohon, että ei ne henkilöt joita hakee, edes välttämättä että sellaisia kun itse vaan asettaa vaatimustason korkeaksi niin ei löydä mieleisiään kavereita..itse en välitä yhtään mikä koulutus tai ammatti ihmisellä on taustalla, tai minkä ikäinen hän on, muttam mielellään suomee pitää osata. Ainoostaan johonkin huumehörhöihin tai rikollisiin en halua tutustua.
Itse olen tavannut joskus ihmisiä, jotka väittävät rakastavansa esim. psykologiisia keskusteluja, mutta eivät sitten haluakaan keskutella asiasta jos jollain on asiasta koulukirjatietoa enemmän omaa kokemusta. Kun näkee että nämä ärsyyntyvät esim. minun omakohtaisista kokemuksista, eikä asiat olekaan niin kuin media yleistää tai oppikirjat sanoo, niin mielellään heittää sen keskustelun johonkin arkipäiväiseen. Tää ei ole Vaasassa, vaan missä vaan. - Savossa syntynyt
Puoli vuotta Vaasassa ja paljon on juttuseuraa jo löytynyt niin Vaasalaisia kuin muitakaan. ei mulle kaikki puhu muuallakaan. Löytyiskö peilistä mitään ongelmia? Ei nää oma-aloitteisia ole tutustumaan, mutta pienen alkukankeuden jälkeen -no problem. Ei sydänystäviä, mutta sehän viekin aikansa, kun ihan uusia ihmisiä eteen tulee, varsinkin kun ei ihan nuori enää ole.
- mumbla
Seki vaikuttaa tosi paljo että täällä on paljo noita omahyväsiä ruotsalaisia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?553163Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n552349Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.
Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä282261Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari882249Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa1082156Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh721872Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971623Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http601389Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta1421342Puuma Martina iski nuoren miehen
Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian1801238