Voiko tulla maksua verkon käytöstä?

Aloittaja,.,.

Eli ostin uuden läppärin ja siinä on sisäinen mokkula. Laitoin saunalahden sim-kortin sisään ja avasin HP:n yhteysohjelman. Kokeilin yhdistää verkkoon, mutta ei onnistunut. Löysin saunalahden sivuilta kuitenkin tällaisen ohjeen, joka ei kylläkään vastannut kovin hyvin tätä uudempaa versiota.

http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakaspalvelu/540.1/hp-connection-manager-kayttoohje/

Viimeisillä sivuilla ohjeessa mainittiin, että pitää syöttää APN: internet.saunalahti normaalilla liittymällä ja prepaid liittymällä internet. Minulla luki tuossa automaattisesti, että internet ja muutin siihen tuon internet.saunalahti.

Verkkona näkyy elisa finland ja sitten tuossa on myös : "Mobiililaajakaista (WWAN)" ja "Saunalahti HSDPA". Yhdistäessä tuli lukemaan teksti, että kyseessä ei ole kotiverkko, joten käytöstä saatetaan peria vierailumaksu. Tästä kuitenkin mainittiin myös saunalahden ohjeessa ja käskettiin olla välittämättä.

Sain siis yhteyden toimimaan tuolla muutoksella, mutta nyt minua jäi mietityttämään, että meniköhän kaikki kuitenkaan oikein kun en voinut seurata ohjeita askel askeleelta. Eli voikohan tässä tapauksessa tulla maksua kun nähtävästi käytän kuitenkin elisa finland verkkoa, johon minun sim-kortillani on kuukausimaksullinen kiinteä liittymä. Voiko väärät asetukset tehdä verkonkäyttöni maksulliseksi?

8

224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dna.....as

Ota yhteyttä varmuuden vuoksi asiakaspalveluun ja selvitä asia ,kyllä ne siellä näkee laitteiltaan kaikki.

• Aloittajaaa

Itseasiassa mokkula ja kone ei ole minun, vaan tyttöystäväni. Tyttöystäväni isä on tilannut liittymän, joten en minä viitsi alkaa siitä soittelemaan. Ehkä käytetään vähän tuota koneen sisäistä mokkulaa ja sitten muuten normaalia mokkulaa ja katsotaan seuraavasta laskusta, että tuleeko lisämaksuja.

• Jepsis.

Sehän riippuu millainen sopimus sinulla on Saunalahden kanssa!

Jos sulla ei ole mitään datasiirtosopimusta tai mobiililaajakaistaa siinä niin voipi tulla aika pirkeleen kalliiksi. Miksi et mene Oma Saunalahti sivulle ja ota liittymääsi mobiililaajakaistan.. joku Pikkunetti ei paljoa kustanna (jos sulla ei sellaista jo ole).

Outoa kyllä jos ihmiset eivät edes tiedä millaisen liittymän ovat hankkineet kun tuollaista tarvitsee edes kysyä.

• Aloittajaaaaa

Kyllä minä tiedän millaisen liittymän olen ostanut ja sen tuossa viestissänikin kyllä mainitsin. Eli minulla on kiinteähintainen mobiililaajakaista.

Pointtina oli se, että jos en olekaan valinnut oikeaa verkkoa. Vaikka saunalahti käsittääkseni käyttää elisan verkkoa, joka ilmeisesti on tuo Elisa finland, jota tuossa automaattisesti jo ehdotetaan. Ehdotettiin kuitenkin automaattisesti väärää APN:ää, joten pisti miettimään, että ovatko asetukset muutenkaan oikein.

Itse mokkulalla kyllä yhdistyy ilman mitään APN:n asettamisia, mutta nämä ovatkin varmaan valmiiksi asennettuja mokkulaan.

• Tiedot, selviää.

Ongelma ratkeaa kun tiedät nämä asiat:
      1. Onko sulla 3g kiinteä hintainen yhteys?
      2. Onko sulla prepaid vai kuukausimaksullinen?
      Prepaid=internet, kk maksullinen normaali=internet.saunalahti.

Jos ei ole kiinteähintaista niin varmasti maksaa ja paljon.

• Tiedot, selviää.

• Aloittajaaa
        Tiedot, selviää. kirjoitti:

Ja sulla siis ilmeisesti on kuin onkin kiinteä hintainen mokkula joka ei ole prepaid:
        http://wiki.androidsuomi.fi/Suomalaisten_operaattoreiden_APN_asetukset

Kyllä nyt olen aika varma, että asetukset ovat oikein, mutta kun ei tule mahdollinen virhe omaan laskuun niin pelaan varman päälle ja odotan sen seuraavan laskun. Periaatteessa ei ole mitään merkitystä onko tikku koneen kyljessä vai sim koneen sisällä.

• Tiedot, selviää.
        Aloittajaaa kirjoitti:

Kyllä nyt olen aika varma, että asetukset ovat oikein, mutta kun ei tule mahdollinen virhe omaan laskuun niin pelaan varman päälle ja odotan sen seuraavan laskun. Periaatteessa ei ole mitään merkitystä onko tikku koneen kyljessä vai sim koneen sisällä.

Sillä ei ole mitään merkitystä, itselläni on nettitikusta sim kortti kännykässä ja juurikin saunalahti.internet asetuksilla, se on sama missä se kortti on ja väärillä asetuksilla ei edes pitäisi voida surffata.
        Saunis on elisan verkossa mutta asetukset on kuten tuossa linkissäni näkyy.
        Tuskin tulee mitään maksuja normaalia enempää kun kerta on kiinteä 3g liittymä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe