En pysty puhumaan yhdestä asiasta, joka painaa eniten mieltä..?

syyllinen ja häpäist

Olen ollut 8 vuotta masentunut. Kaikki alkoi vanhempien erosta ja rankasta koulukiusaamisesta. Olen saanut hoitoa ongelmiini jo seitsemän vuotta. Takana on osastojaksoja ja tällä hetkellä mulla menee kohtalaisen hyvin. Yritän rakentaa elämääni uudestaan ja sitä rataa. Tietyt asiat kuitenkin painavat mieltä vielä.
Olen aika paljon puhunut tosta kiusaamisesta, mutta se on mulle todella, todella arka aihe enkä haluaisin oikeasti puhua siitä. Asia hävettää myös, että mulle on tehty sellasta. Enää ei paljoa vaivaa mieltä kiusaaminen yleensäkin, ne lyönnit ja sanat. Vaan mieltä painaa ne seksuaaliset teot, joita minulle tehtiin koulussa. Kiusaajani siis olivat pääosin poikia (olen siis itse nainen) ja kiusaamiseen kuului myös koskettelua ja muuta iljettävää sekä kerran mut raiskattiin kouluajalla.
Nämä siis painaa mieltä, en vain pysty unohtamaan. Saatika olemaan edes jotenkin sujut asian kanssa. Tietenkin tunnen raivoa muita kiusaamis-juttuja kohtaan, mutta en niin paljoa kuin näitä seksuaalisia kiusaamistapauksia kohtaan. Ja siis tästä en ole puhunut kellekään. Paitsi nyt kun viime syksynä olin päiväsairaalassa, sain lääkärille sanotuksi että kiusaaminen oli myös seksuaalista, mutta en pystynyt sanomaan mitä se oikeasti sisälsi. En uskaltanut kertoa siitä omahoitajalleni, vaikka toivoin aina että hän aloittaisi keskustelun ja kysyisi minulta millaista se oli. Haluaisin tavallaan kertoa jollekin, mitä koulussa todella on tapahtunut mutta häpeän liikaa enkä uskalla saatika kehtaa. Kukaan ei tiedä niistä asioista, paitsi minä, kiusaajat (ja varmasti nekin levitellyt juttua kaikille..) ja tämä lääkäri. En tiedä kirjoittiko lääkäri papereihini että kiusaaminen on ollut myös seksuaalista. En ole siis enää tekemisissä tämän lääkärin kanssa, koska osastojaksoni loppui ja olen siirtynyt takaisin vanhaan hoitopaikkaani.
Mitä mun oikeesti pitäis tehdä? Ne kummittelee mun päässä vaan. Mutta en uskalla puhua kellekään niistä. Oon koittanu kirjottaa, mutta tunnen liikaa syyllisyyttä, ahdistusta ja raivoa eikä kirjoittamisesta ole tullut mitään.

Pitäisikö mun vaan koittaa elää niitten kamaluuksien kanssa ja koittaa unohtaa ne?

Muuten mulla menee ihan hyvin. Enää ei ole mitään suurempia ongelmia seksin kanssa, enkä näe niin usein painajaisia tapahtumista. Mutta silti jotenkin tuntuu, että haluaisin jollekin jakaa nämä asiat. Olen kuitenkin ollut niin monta vuotta ihan yksin niiden asioiden kanssa. :(

15

327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet siis käyttänyt Kelan maksaman psykoterapian (eka jakso 2 vuotta)? Eikö terapeutti osannut antaa sinulle sopivia ajatusrakennelmia? Mielestäni sinun on erittäin tärkeää ymmärtää se, että *menneitä ei voi muuttaa*. Voit ottaa menneistä opiksesi ja antaa anteeksi. Kyse on *sinun* elämästäsi ja vain sinä voit tehdä ratkaisuja jotka vaikuttavat *tulevaisuuteesi*.

Syyllisyydentunne on normaalia. Me kaikki podemme syyllisyttää. Erityisesti vahvat kristilliset arvot omaavat ihmiset kokevat paljon syyllisyyttä seksuaalisuuteen litttyvissä asioissa. Jos vihasi kohdistuu ulkopuolisiin, se on tervettä. Älä koskaan vihaa itseäsi!

Sinua ehkä auttaisi tutustuminen muihin kulttuureihin. Tämän lisäksi sinulle tekisi hyvää vertaistuki, eli sellaisten ihmisten seura, jotka ovat kokeneet jotain lähes samaa.

Toivottavasti sait vastauksen kysymykseesi "Pitäisikö mun vaan koittaa elää niitten kamaluuksien kanssa ja koittaa unohtaa ne?" - eli pitää elää, hyväksyä tapahtut ja katsoa elämässä eteeenpäin.

• jlkjlkjl

Tulee raiskatuksi kotimaassaan ja kouluajalla ja pitäisi tutustua muihin kulttuureihin päästääkseen henkiseen tasapainoon? Hulluja on monenlaisia.

• 13+2

En ole ollut missään psykoterapiassa.

Ja mitä tarkoitat että pitäisi tutustua muihin kulttuureihin? Viestistäsi tuli kyllä mulle semmonen olo, että olisin jotenkin uskovainen? Ei, en usko jumalaan enkä muihin.

Ja mitä tarkoitat että voin ottaa menneistä opikseni? Tuli tästäkin semmoinen olo, että olisin jotenkin syyllinen siihen mitä on tapahtunut. No, ehkä mä sitten olenkin. Kiitos viestistäsi kuitenkin.

• 23

"Ja mitä tarkoitat että voin ottaa menneistä opikseni? Tuli tästäkin semmoinen olo, että olisin jotenkin syyllinen siihen mitä on tapahtunut."

En ole tuo aiemmin kirjoittanut, on nyt kommentoitava kuitenkin sinulle. Älä missään nimessä jatka tuota syyllisyyden kantamista asiasta - koska sinä todellakin tunnet itsesi syylliseksi, muutenhan voisit vapaasti kertoa kokemastasi.

Se on toki totta, ettei menneitä voi muuttaa. Menneitä ei myöskään tarvitse eikä pidä ulkokultaisesti koittaa "antaa anteeksi" tai unohtaa - sinulla on oikeus tuntea vihaa ja katkeruutta, mutta myös oikeus vapautua noista tunteista, jotta jaksaisit jatkaa omaa elämääsi. Itse olen märehtinyt menneitä tapahtumia, koulussa, kotona paljonkin, vuosia se on vaatinut. Vasta kun avauduin tapahtuneista toiselle ihmiselle, jotakin edistystä tapahtui.

• ja huom..

se aito anteeksi antaminen ja piinaavien asioiden siirtyminen taka-alalle tulevat tapahtumaan kyllä, sitten kun sen on aika tapahtua.

• Maailmassa on pahaa
        ja huom.. kirjoitti:

se aito anteeksi antaminen ja piinaavien asioiden siirtyminen taka-alalle tulevat tapahtumaan kyllä, sitten kun sen on aika tapahtua.

Höpöhöpö, miks pitäis joillekin hulluille raiskareille antaa anteeksi. Ei kukaan kehota vaikka keskitysleirien uhrejakaan antamaan anteeksi ihmisoikeusloukkauksia. On ok tuntea vihaa ja toivoa kaikkea pahaa kiusaajilleen.

Mutta, itsensä vuoksi kannattaa tehdä töitä, jotta onnistuisi olemaan ajattelematta asiaa liikaa. Maailmassa tapahtuu pahoja asioita, kamalia asioita ilman omaa syytä. Niihin ei ole mitään oikeutusta, eikä niitä tarvitse hyväksyä tai antaa anteeksi. Kannattaa kuitenkin taistella että pääsee oman elämänsä hallitsijaksi, eikä uhraa ajatuksiaan sellaisille, jotka eivät sitä ansaitse. Paras kosto on oma menestys, antaa ajan parantaa ja tehdä vahvemmaksi ja onnellisemmaksi. Tsemppiä toipumiseen ja kaikkea hyvää!

• itse kokenut
        Maailmassa on pahaa kirjoitti:

Höpöhöpö, miks pitäis joillekin hulluille raiskareille antaa anteeksi. Ei kukaan kehota vaikka keskitysleirien uhrejakaan antamaan anteeksi ihmisoikeusloukkauksia. On ok tuntea vihaa ja toivoa kaikkea pahaa kiusaajilleen.

Mutta, itsensä vuoksi kannattaa tehdä töitä, jotta onnistuisi olemaan ajattelematta asiaa liikaa. Maailmassa tapahtuu pahoja asioita, kamalia asioita ilman omaa syytä. Niihin ei ole mitään oikeutusta, eikä niitä tarvitse hyväksyä tai antaa anteeksi. Kannattaa kuitenkin taistella että pääsee oman elämänsä hallitsijaksi, eikä uhraa ajatuksiaan sellaisille, jotka eivät sitä ansaitse. Paras kosto on oma menestys, antaa ajan parantaa ja tehdä vahvemmaksi ja onnellisemmaksi. Tsemppiä toipumiseen ja kaikkea hyvää!

Maailmassa on pahaa:lle

"Höpöhöpö, miks pitäis joillekin hulluille raiskareille antaa anteeksi"

Siksi, että anteeksianto vapauttaa!
        Anteeksianto on rakkautta laajasti nähtynä.
        Kun antaa rakkautta, kokee sitä myös itse.
        Pahaa voi korjata vain hyvällä.

• 29

Jos käyt nyt jossain keskustelemassa (siellä omassa hoitopaikassa?), puhu sitten, kun siltä tuntuu ja omalla tavallasi. Ei tuohon ole mitään oikeaa vastausta, että pitääkö puhua, se on sinusta itsestäsi kiinni. Kukaan muu kuin sinä itse ei voi sanoa miten sinun kuuluu asiaa käsitellä. Tärkeintä lienee, että sitten kun haluat puhua, sinulla on joku, johon luotat.

Oletko tietoinen auttavista puhelimista? rikosuhripäivystyksessä osattaisiin kertoa myös tuosta juridisesta puolesta, koska olet rikoksen uhri. Oikeuden hakeminen voi saattaa asian oikein päin: sinä et ole tehnyt mitään väärin, vaan sinulle on tehty väärin. Sinua kohtaan on tehty rikos, ja nuo tekijät pitäisi saattaa teostaan vastuuseen.

Voimia sinne.

• aloittaja....

Kiitos vastauksista. Tuntuu vain, etten koskaan ole valmis puhumaan kenenkään kanssa asiasta. Ehkä opettelen kaikessa hiljaisuudessa vain elämään sen kanssa.

Ja ei, en todellakaan ole tekemässä mitään asian eteen, siis ilmoittamassa poliisille tai muuta. Muuten mut tapetaan, se on varma.

• anonyymi2509

Olen todella pahoillani mitä olet joutunut kokemaan, en todellakaan pysty kuvittelemaankaan mitä kaikkea olet käynyt läpi. Mielestäni on silti hienoa, että kerroit edes täällä! Itse en ole kokenut mitään kokemaasi verrattavaa, mutta olen silti tehny jotain sellaista, mitä häpeän hyvin paljon, enkä ole vielä tänäkään päivänä kertonut siitä kenellekään. Kahden vuoden ajan mietin tapausta joka ikinen päivä, eikä se antanut minulle rauhaa. Sitten vain päätin, että nyt tämä saa riittää, ja kirjoitin paperille kaiken mitä muistin siitä päivästä, siinä järjestyksessä kun asiat tulivat mieleeni, mukaanlukien jokaikisen iljettävimmänkin yksityiskohdan. Itkin koko ajan. Parin päivän päästä luin paperit uudestaan ja poltin ne. Katsoin vieressä koko ajan, kun ne paloivat. Sitten yhtenä päivänä tajusin, että olin pystynyt elämään kokonaisen päivän ilman sitä kamalaa ahdistuksen tunnetta, jonka tuo tapahtuma oli minulle aiheuttanut. Siitä alkoi vain ylämäki. En edelleenkään kerro asiasta kenellekään, enkä aiokaan. Olen hyväksynyt sen osaksi mennyttäni, ja pystyn elämään normaalia elämää. Vaikket pystyisi kertomaan "oikealle ihmiselle" kokemuksistasi, olen silti varma, että kirjoittaminen tai asioiden yksityiskohtainen läpikäyminen auttaisi sinua haasteessasi. Onnea matkaan, toivottavasti elämäsi kääntyy paremmaksi, ansaitsen sen näin pitkän taistelun jälkeen :)

• aloittaja.... :)

Kiitos sullekin kannustavasta vastauksesta! Ehkä tää tästä vielä.. joskus.

• Voisitko soittaa

anonyyminä Tukinaiselle? Ehkä he sieltä voisivat neuvoa myös sopivan terapeutin. Jos saisit tapahtumat paperille, niin terapeutti voisi vaikka lukea sen jo ennen kuin tulet ensimmäiselle käynnille.

http://www.tukinainen.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=2

Ei siis ollut kyse kiusaamisesta, vaan rikoksista, kun sinuun käytiin käsiksi. Hanki itsellesi myös tukihenkilö, jolle voit soittaa, jos tilanne (toivottavasti tekemäsi) rikosilmoituksen jälkeen muuttuu uhkaavaksi.

• popopopiini

Olen tosi pahoillani puolestasi, Aloittaja. Sinua kohtaan on tehty jotain niin väärää.

Ihan ensimmäiseksi: mikään ei ole Sinun syytäsi. Sinun ei tarvitse yksinkertaisesti hävetä MITÄÄN. Raiskaus ei ollut syytäsi tippaakaan. Ei yhtään.

Minun mielestäni Sinun kannattaisi kertoa kokemuksistasi jollekin luotettavalle ihmiselle, esimerkiksi kumppanille, ystävälle, perheenjäsenelle tai ihan ammattilaisihmiselle. Psykologit ja tukipuhelimet ovat olemassa juuri sitä varten, että ihmisten ei tarvitsisi olla yksin kipeiden asioiden kanssa.
      Yksi vaikeimmista asioista on ottaa se ensimmäinen askel ja ottaa yhteyttä auttavaan tahoon. Se kannattaa tietää, jotta ei antaisi periksi heti alussa. Kipeä möykky sisältäsi kannattaa päästää purkautumaan. Saatat kantaa sisälläsi monia tunteita ja ajatuksia, joita et itse vielä edes tiedosta, mutta jotka voivat tulla esiin kun aloitat puhumisen.
      Ohjeeni siis on: puhu, puhu, puhu. Jos se kuitenkin tuntuu Sinusta ylitsepääsemättömän vaikealta, niin tärkeintä on, että purat asioita sisältäsi edes jotenkin. Siihen hyvä lähde on esimerkiksi taide. Piirrä, maalaa, kirjoita, valokuvaa, tanssi tai tee mitä ikinä vain keksit.

Muista, ettei mikään ollut Sinun syytäsi. Uskalla olla vihainen, uskalla olla surullinen, uskalla olla hyvinä hetkinä onnellinen. Uskalla myöntää, että olet syytön tapahtumiin ja Sinua kohtaan on tehty väärin. Uskalla ottaa askeleita parantumisen suuntaan. Olet selvinnyt jo niin monesta asiasta, kyllä Sinä vielä pystyt menemään pidemmällekin:)

Rohkeutta ja kaikkea hyvää!:)

• rikoksen uhri

Kyse on tosiaan rikoksesta, kuten 'voisitko soittaa' kirjoitti.

On nurinkurista, että rikoksen uhri tuntee häpeää, mutta siltähän tuollainen tuntuu. Se on vääristynyt ajatus ja siitä pitäisi jotenkin päästä eroon.

Kyllä se olisi rikosilmoituksen paikka... Vaikka nyt ajattelet, ettet uskalla tehdä rikosilmoitusta, pitäisi sinn hankkiutua keskustelemaan asiasta ja päättää ilmoituksne tekemisestä tai tekemättömyydestä vasta saatuasi neuvoja ja tietoa. Jo tämä auttaisi alkuun ajatusvääristymän oikaisemisessa.

• kölölkölkö

oon todella pahoillani sun puolesta. Tommosta ei pitäisi tapahtua kenellekään. Traumat ja oireet eivät häviä käsittelemättä. Tarvitsisit traumoihin erikoistuneen terapeutin apua. Jyväskylässä ja hkissä Tukinainen. Soita ja jos mahdollista yritä päästä 15 kerran lyhyt terapiaan. Itse sain paljon apua Tukinanaisen avoryhmästä. Vaikeata oli tosin mennä sinne ensimmäistä kertaa. Niiiiiiin kipeästä asiasta on kyse. Paljon voimia sulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      91
      7640
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      123
      6354
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      162
      4462
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      235
      3071
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      90
      2638
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      42
      1989
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      131
      1576
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1544
    9. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      46
      839
    10. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      802
    Aihe