Lestadiolaissuvun selityksiä...

hämmmämystynyt

Olin juuri juttusilla lestadiolaisten sukulaisteni kanssa ja tuli puhe näistä hyväksikäyttötapauksista. Tuli varsin selväksi, etteivät lestadiolaiset puhu näistä lainkaan, eivätkä edes lue lehtikirjoituksia, missä näistä kerrotaan. He eivät tienneet kiinni jääneiden nimiä, ja kauhistuivat kun kuulivat tuttuja nimiä, joita olivat kuulemma pitäneet hyvinkin uskovina ihmisinä.
Mutta mutta: minulle selvisi myös, etteivät ne ole lestadiolaisia jotka näitä hyväksikäyttöjä tekevät. Heillä on nimittäin sama kiero kiertotie tähän asiaan niinkuin kaikkiin muihinkin (esim. televisio: ei ole kielletty, mutta me uskovaisina vain emme halua katsoa sitä yms.) Se on nimittäin niin, että jos joku tällaista tekee, niin sen usko on jo hämärtynyt eikä se siis ole uskomassa eikä siis lestadiolainen tekohetkellä. Siis lopputulos on: lestadiolaisissa ei ole mitään vikaa, lestadiolaiset eivät tee tällaista.
Vielä pahempi ja uskomattomampi juttu oli se, että puhe kääntyi tietenkin Haavistoon ja tuleviin presidentinvaaleihin, ja he kaikki totesivat että se se vasta kauheaa on, nuo homot kun ne elävät yhdessä. Minä olin ällikällä lyöty ja sanoin, mutta eihän ne homot lapsille tee mitään, että kaksi aikuistahan saa keskenään tehdä mitä tahansa. No, siihen ne mutisivat että eihän ne kyllä, mutta on se silti niin kauheaa. Voi kamalaa. Minun teki mieli kyllä sanoa niille aika lailla rumasti ja totuuksia, mutta mitä niille sanomaan, niiden päät on täyttä puuta ja ne ovat niin pahasti aivopestyjä, ettei niille hyödytä mitään sanoa. Jotenkin tuntuisi, että koko maailman vain pitäisi tietää, miten siellä näistä asioista ajatellaan ja kuinka heitä itseään koskevista asioista vaietaan.

46

1386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tumpputimppa

tumputitko timppa

• ....................

Olen monesti ennekin pyytänyt nimiä myös tälle palstalle. Kokeillaan taas kerran ja katsotaan päästäänkö jo yli kymmenen nimen?? Eli nimiä vaan kehiin....

• Tön Nime

Ota almanakka ja katso sieltä nimiä, ja kirjoita itse niitä tänne, jos saat siitä tyydytyksen.

• syntistenpuheita

Lestat harvoin keskustelevat mistää heille arasta-aiheesta, joskus jotain kun ei muita hengenheimolaisia ole kuulolla.

• Vaikenemisen kulttuu

VL_uskovaiset on kasvatettu ja aivopesty vaikenemaan. Sanaakaan et uskalla negatiivisista asioista sanoa kenellekään toiselle vl-uskovaiselle. Ja jos puhut jollekin muulle, heti on huono omatunto kun on syyllistynyt "oman pesän likaamiseen".

• Anteeksi anteeksi...
        Vaikenemisen kulttuu kirjoitti:

VL_uskovaiset on kasvatettu ja aivopesty vaikenemaan. Sanaakaan et uskalla negatiivisista asioista sanoa kenellekään toiselle vl-uskovaiselle. Ja jos puhut jollekin muulle, heti on huono omatunto kun on syyllistynyt "oman pesän likaamiseen".

Eikä varsinkaan poliisille...

• VL-uskovaisuus haise
        Anteeksi anteeksi... kirjoitti:

Eikä varsinkaan poliisille...

VIIDEN vl-uskovaisen miehen vuosikausia raiskaama "minna" vl-uskovaiselle miespoliisille, joka ei pitänyt koko "pikkusyntiä" minään eikä ottanut rikosilmoitusta vastaan. Näin toimii vl-uskovainen.

• äly_hoi_älä_jätä

Itse en henkilökohtaisesti usko,että lestadiolaiset olisivat millään tavalla uskovaisia.Heidän oppinsa perustuu johonkin muuhun kuin raamattuun.Toinen tälläinen ryhmä on jehovantodistajat.He ovat jo kaupan ovella tyrkyttämässä lappusiaan.Uskovat,että tämä maailma muuttuu pian paratiisiksi.Siis tämä,jossa soditaan ja ryöstetään,kidutetaan,nähdään nälkää,kuollaan pakkaseen jne.Että tämä muuttuisi yhtäkkiä vehreäksi onnen tyyssijaksi.Olen ihan täysjärkinen luterilainen ja uskon raamatun sanaan.Mutta lestadiolaisten käsitykset ovat jostain muualta.Miksei muka pyykkiä saa pestä koneessa,jossa on lasiluukku?Heidän mielestään on turmelluttavaa,jos joku näkee siellä alusvaatteiden pyörivän.Voi hyvää päivää.

• Brita Kajsa

äly_hoi_älä_jätä

Mutta lestadiolaisten käsitykset ovat jostain muualta.Miksei muka pyykkiä saa pestä koneessa,jossa on lasiluukku?Heidän mielestään on turmelluttavaa,jos joku näkee siellä alusvaatteiden pyörivän.Voi hyvää päivää.

Siteeraan sinun kirjoitustasi. Sinullekin vinkki: älä anna sen älyn jättää. Käytä pääkoppaa kun arvioit uskovaisten pyykinpesua. Voi elämän kevät tätä ihmisten typeryyttä. Eivät uskovaiset pahennu jos näkevät alusvaatteiden pyörivän koneessa, ne samathan roikkuvat sitten vaikkapa pihalla kuivumassa.

Tuo nyt oli sinulta päivän tyhmin provo.

BK

• entinen vl

tiedoksi, lestat, ainakin vanhoilliset saavat kyllä käyttää ihan luukullista pyykkikonetta. En tunne ketään lessua jolla olisi päältätäytettävä pyykkikone, ja olen lähtöisin vl-perheestä.

• mäen anna

"tiedoksi, lestat, ainakin vanhoilliset saavat kyllä käyttää ihan luukullista pyykkikonetta."

-Melkoinen nk. statement, LOL......

• Brita Kajsa
        mäen anna kirjoitti:

"tiedoksi, lestat, ainakin vanhoilliset saavat kyllä käyttää ihan luukullista pyykkikonetta."

-Melkoinen nk. statement, LOL......

No mikä ettei,

ole antamati;)

LOLXD...

BK

• 38+44

Jotain kivan raikasta on Brita-Kajsan kirjoituksissa ja luen niitä mielelläni, samoin kuin hänen kirjoitteluaan vl-foorumissa. Ainoa harmi oli kun joku kehtasi vl-foorumissa ihmetellä ja moittia, kun Brita-Kajsa ei kuuluu "jumalan valtakuntaan, vaan roikkuu "vapaana".

• Brita Kajsa

Tuota olen omasta mielestääni jäävi kommentomaan.

Mitä nyt tulee valtakuntaan kuulumiseen: minulla perustus on vahva. Se ei ole toisten ihmisten arvioitavissa. Yksi on minun tuomarini, Hän, joka sovitti syntini.

Tokkopa vl-foorumin porukoilla on aikaa tai kiinnostusta pohtia yhden kirjoittelijan sieluntilaa. Luulen, että jokaisella on se oma sieluntila ja sen hoitaminen ykkösasia.

Oikein minä hermostuin ja nyt pahalla sisulla pistän tätä jakeluun. Mutta tusen tack, jos sydämestäsi tahdoit rohkaista.

Pahanlainen Savon Akka

BK

• 38+44

""Mitä nyt tulee valtakuntaan kuulumiseen: minulla perustus on vahva. Se ei ole toisten ihmisten arvioitavissa. Yksi on minun tuomarini, Hän, joka sovitti syntini.""

Olen täysin samaa mieltä tuosta. Tahdon todella rohkaista sinua ja tusen tack för dina hjärtliga ord här och skriv bara mera!

• Brita Kajsa

Nå, tack detsamma.

BK

• Hemesti

Minä en pärjää ilman Jumalan valtakuntaa, sen seuroja, sisaria ja veljiä. Haluan tuntea kuuluvani juuri tuohon joukkoon. Paikallisessa rauhanydistyksessä minullakin on omia tehtäviä, jotka koen tärkeiksi ja rakentaviksi. Seuroissa mielelläni kuulen jumalansanaa ja haluan uskoa sen omalle kohdalleni todeksi. Saan nneuvoja ja lohdutusta omaan kilvoitukseeni.

• Brita Kajsa
        Hemesti kirjoitti:

Minä en pärjää ilman Jumalan valtakuntaa, sen seuroja, sisaria ja veljiä. Haluan tuntea kuuluvani juuri tuohon joukkoon. Paikallisessa rauhanydistyksessä minullakin on omia tehtäviä, jotka koen tärkeiksi ja rakentaviksi. Seuroissa mielelläni kuulen jumalansanaa ja haluan uskoa sen omalle kohdalleni todeksi. Saan nneuvoja ja lohdutusta omaan kilvoitukseeni.

No ihan oikein.

Sitä minunkaan ulkopuolisuuttani ei varmasti kukaan vahvista. Kyllä minä ihan suusanallisesti olen useinkin tarvinnut synteinpäästön sanaa kuulla.

Mutta tässäkin joukossa on yksi sydänten tutkija ja tuomari. Ihminen ei voi toisen ihmisen tilaa arvioida.

Palvele Hemesti hyvä ilolla kutsumustehtävissäsi. Paljon voimia elämäsi matkalle.

BK

• Brita Kajsa

Jag borde ha sagt tidigare: bli ivrig och avid dig själv!

Med välsignelser,

BK

• thatssobullshit

Ihme paskaa!!! Ei oo olemassa mitään Jumalaa. Antakaa lapsien kasvaa rauhassa älkääkä raiskatko ja aivopeskö niitä. Uskovaisilta hihhuleilta pitäs kieltää lastenteko! Lapsen pitää ja täytyy itse päättää mihin uskoo, ei vanhemmat voi tuputtaa omaa bullshittiaan. Ihminen kun on täällä maailmassa loppujen lopuks yksin, yksin tulee pärjätä, vaan raukat tukeutuu uskonnollisiin lahkoihin.

• syntisenpuheita

Totta töriset, näin sen olla pitäs. Jos ei olisi lyöty pentuna raamatulla päähän, ja ei edelleenkään tuputettas sitä oikeaa uskoa, tiedä vaikka uskoisin johonkin Jumalaan.

• VL-umpimielisyyttä!

Aivan samanlaisia kokemuksia. VL-uskovaiset ovat ulkoistaneet koko yhteisössään valtoimenaan rehottavan lasten raiskaamisen täysin heitä millään tavalla sivuuttamattomaksikin asiaksi. Eräs vl sanoi minulle: "Ai tarkoitatko niitä tuttuja, mitä niissä roskalehdissä on? En lue niitä ollenkaan."

Koko järkyttävä pedofiiliskandaali on heille pelkkiä "roskalehtien kirjoituksia". Ehkä sitä kuvittelee pääsevänsä elämässään helpolla kun ei ajattele mitään ikävää -puhumattakaan, ett ottaisi kantaa, vaan puskee eteenpäin laput silmillä ajatellen, että mitäpä noista...

Ilkeävät sielä kaiken tuon lisäksi tuomita kahden tasavertaisen aikuisen keskinäisen parisuhteen! PÖYRISTYTTÄVÄÄ!

• pyromaani palaa...

Onkohan näissä pedofiilitapauksissa kuultu että teko on "syyn ja seurauksen" tulos. Näin perusteli eräs VL- rasikaaja tekoaan, kyse oli "syystä ja seurauksesta".

En oikein ymmärtänyt oliko raiskaukseen (seuraus) johtanut syy sitten naisessa, vai raiskaajassa. Ajattelutavan huomioonottaen luulen että raiskaaja ajatteli että syy tuolle seuraukselle oli naisessa.

• sairasta

Näinhän pedofiili ajattelee, lapsi on houkutellut hänet.
        Kuuntele jammun haastattelu, hänkin sanoo, että tytöt houkuttelivat hänet.

• Ei tapeta lapsia!
        sairasta kirjoitti:

Näinhän pedofiili ajattelee, lapsi on houkutellut hänet.
        Kuuntele jammun haastattelu, hänkin sanoo, että tytöt houkuttelivat hänet.

VL-pedofiili-isät eivät ole käsittääkseni vielä tappaneet uhrejaan. Eivätpä tietenkään, sillä silloin saattaa jäädä kiinni... Uskaltaisiko vl-äiti salailla murhaa?

• särjetty ruukku

Kenenkää ajatukseen ei mahdu, että alle 10v tyttö voisi vietellä nuhteettoman ja kunniallisen isän sänkyhommiin, vaikka syytetty niin oikeudessa todistaisi.

Alkaa olla liian paksua tämä PF-vl-SRK linjan systemaattinen puolistautuminen.

Normaalitilanteessa kun ilmenee epäluottamusta tai luottamusasemaan nähden liian heikkoa toimintaa, niin joku luopuu itse tai tulee irtisanotuksi tehtävästään.

SRK:n luottamusmiehet ovat lujassa kuin känsä jalassa. Ei lähde kulumallakaan, ..Rumaa on se, että esim Heikki R saa turpiinsa kun sanoo asian ääneen. miljoonamarakin jaksaa toistuvasti muistuttaa Turun siionia vastaan seisomisesta, että Heikki on noussut seurakuntaa vastaan ja tämän maailman lehdissä rakkaita veljiä arvostellut.

• Kimmon usko loppui?

Heikki Rainio on rohkea mies. VL-yhteisössä ei lainkaan haluta tajuta, kuinka vakava asia lasten raiskaaminen on. Kun joku sitten uskaltaa muistuttaa asiasta, hänen kimppuunsa käydään kuin lauma kiljuvia jalopeuroja. Mutta eipä riittänyt Kimmolla kantti heittää Rainiota puhujan paikalta...

• särjetty ruukku

Minulle on täysin uusi tieto, että Rauhanyhdistyksen seuroissa saarnaakin epäsuskoisia. Mistä lähtien on ollut näin? Ja kenen päätöksellä joku muuttuukin yhtäkkiä epäsukoiseksi, vaikka häntä on oikein puheenjohtajien puolesta puolustettu niinkus Espuussa

• Homous on luonnonvastaista, ei kai kukaan aio sitä kieltää.

• 22

SIksi sinun ei kannata hankki lapsi, koska olisit huono esimerkki lapsillesi. Jos joku sinun lapsista olisi homo, et hyväksyisi häntä.

idiootti.... miten teitä mahtuu vielä tähän maailmaa... autiolle saarelle kaikki urpot.

• Voi lapsiparkaa

Jos perheessäsi on 10 lasta niin on jo aika hyvä mahdollisuus että yksi heistä on homo.

• Homot nujerretaan!
        Voi lapsiparkaa kirjoitti:

Jos perheessäsi on 10 lasta niin on jo aika hyvä mahdollisuus että yksi heistä on homo.

Homoseksuaaleja on ihmisistä noin 5%, joten joka toisessa vl-perheessä on homoseksuaali lapsi. Joka toisessa vl-perheessä on myös yksi vanhapiika tai -poika. Onko yhteyttä?

• Q

Itse olen keskustellut vl henkilön kanssa näistä bf jutuista.
      Itsekkin olen ollut joskus vl.
      Me on ainakin asiasta pystytty puhumaan oikeasti kahdenkesken.
      Eikä hänole mitenkään puolustellut heidän tekojaan , vaan päinvastoin.
      On ollut järkyttynyt tapahtuneista ja helpottunut varmaan kun saa jonkun kanssa niistä vaihtaa ajatuksia.
      Eikä pitänyt sitä mitenkään hyväksyttävänä että puhujatkin käyttävät
      väärin valtaansa ja eräänlaista auktoriteetti asemaansa.
      Vastaisi varmaan samaa kuin jos jokin poliisi tai tuomari syyllistyisi nuihin rikoksiin.
      Koska hehän toimivat yhteisöissään kuin poliisina ja tuomarina.

• VL-asiantuntijat...

VL-uskonnossa maallikkosaarnaaja n kaikkien alojen asiantuntija. Häneltä kysytään neuvon niin lääketieteellisiin kuin taloustieteellisiinkin asioihin. Kasvatusalan ammattilaisia he varsinkin ovat. Lapset vaan kuriin ja herran nuhteeseen. Jos eivät tottele, niin saatanalleheito on edessä...

• Aloittajalle: Itselläni ihan samanlaisia kokemuksia :). Käsittämätöntä, miten jyrkästi Haavistoon on suhtauduttu. Ja samalla tavalla melkein vältellään tietoa pf-jupakasta.

• Kaksinaismoralismia.

"Ai tarkoitat niitä sensaatiolehtien juttuja, enpä ole lukenut."

Näin vl-uskovaiset suhtautuvat yhteisönsä pedofiiliskandaaliin. Omakohtaista kokemusta löytyy. Mutta homoseksuaaleja ihmisiä pilkataan ja ivataan ihan täyttä päätä!

• Brita Kajsa
        Kaksinaismoralismia. kirjoitti:

Näin vl-uskovaiset suhtautuvat yhteisönsä pedofiiliskandaaliin. Omakohtaista kokemusta löytyy. Mutta homoseksuaaleja ihmisiä pilkataan ja ivataan ihan täyttä päätä!

Ei kaksinaismoralismia riviuskovaisilla.

Omat läheiseni ovat olleet aivan järkyttyneitä pf-jutuista. Niin, etteivät osaa edes sanoja löytää. Tämä on monelle vilpittömälle kipeä paikka. Ja todellinen järkytys.

BK

• Johdinko oikein
        Kaksinaismoralismia. kirjoitti:

Erikoista että että homoseksuaaleja pilkataan vl yhteisössä ja pedofiliaa ei pidetä minään. En paljon raamatusta tiedä mutta aikanaan uskonnontunnilla opettaja kertoi Jeesuksen sanoneen "Minkä te teette yhdelle näistä pienimmistä, sen te teette minulle". Jos tästä jatkaa.. Kun uskovainen pf raiskaa lapsen hän samalla raiskaa Jeesuksen. Ja koska Jeesus on mies, on tämä pf homo. Kumpi muuten on suurempi synti uskovaiselle, lapsen vai jeeskuksen raiskaaminen? Voiko Jeesuksen raiskaaja saada synninpäästön ja päästä taivaaseen.

• Pikkusyntejähän nuo!
        Brita Kajsa kirjoitti:

Ei kaksinaismoralismia riviuskovaisilla.

Omat läheiseni ovat olleet aivan järkyttyneitä pf-jutuista. Niin, etteivät osaa edes sanoja löytää. Tämä on monelle vilpittömälle kipeä paikka. Ja todellinen järkytys.

BK

Höpö höpö. Vaietaan edelleen ja vähätellään. Kautta linjan.

• Veriruskea ilmianto!
        Johdinko oikein kirjoitti:

Erikoista että että homoseksuaaleja pilkataan vl yhteisössä ja pedofiliaa ei pidetä minään. En paljon raamatusta tiedä mutta aikanaan uskonnontunnilla opettaja kertoi Jeesuksen sanoneen "Minkä te teette yhdelle näistä pienimmistä, sen te teette minulle". Jos tästä jatkaa.. Kun uskovainen pf raiskaa lapsen hän samalla raiskaa Jeesuksen. Ja koska Jeesus on mies, on tämä pf homo. Kumpi muuten on suurempi synti uskovaiselle, lapsen vai jeeskuksen raiskaaminen? Voiko Jeesuksen raiskaaja saada synninpäästön ja päästä taivaaseen.

Jokaiselle vl-lastenraiskaajalle annetaan kaikki synnit etulahjana anteeksi Jeesuksen pyhässä nimessä ja kallissa, maahan vuotaneessa sovintoveressä. Usimmiten "isänsä häpäisevät tyttäret" ovat epäuskoisia, joten heille ei tarvitsekaan antaa rikosilmoituksen tekemistä anteeksi. Toisin sanoen lapsen raiskaaminen on anteeksi annettu jo etukäteen, muta rikosilmoituksen uhrin tunnolle jää roikkumaan veriruskea rikosilmoitussynti. Tätä rikosilmoitussyntiä sitten joukolla Ry:llä kauhistellaan!

• Johdinko oikein
        Veriruskea ilmianto! kirjoitti:

Jokaiselle vl-lastenraiskaajalle annetaan kaikki synnit etulahjana anteeksi Jeesuksen pyhässä nimessä ja kallissa, maahan vuotaneessa sovintoveressä. Usimmiten "isänsä häpäisevät tyttäret" ovat epäuskoisia, joten heille ei tarvitsekaan antaa rikosilmoituksen tekemistä anteeksi. Toisin sanoen lapsen raiskaaminen on anteeksi annettu jo etukäteen, muta rikosilmoituksen uhrin tunnolle jää roikkumaan veriruskea rikosilmoitussynti. Tätä rikosilmoitussyntiä sitten joukolla Ry:llä kauhistellaan!

Tämä on kyllä jo selvinnyt, mutta entä Jeesuksen raiskaaja? Saako hänkin synnit anteeksi Jeesuksen sovintoveressä (mitä se sitten tarkoittaakaan)? Voiko maallikkosaarnaaja antaa Jeesuksen raiskaajalle anteeksi ja päteekö tämä anteeksianto taivaan portilla? Tähän voisi joku teologi vastata.

• Johdinko oikein

Tämä on kyllä jo selvinnyt, mutta entä Jeesuksen raiskaaja? Saako hänkin synnit anteeksi Jeesuksen sovintoveressä (mitä se sitten tarkoittaakaan)? Voiko maallikkosaarnaaja antaa Jeesuksen raiskaajalle anteeksi ja päteekö tämä anteeksianto taivaan portilla? Tähän voisi joku teologi vastata.

No missä tämän palstan kirjanviisaat nyt ovat? Luulisi että puoli raamattua olis jo kopioitu tähän todisteena että myös Jeesuksen raiskaajat pääsevät taivaaseen.

• Säännöt muuttuu...

No missä tämän palstan kirjanviisaat nyt ovat? Luulisi että puoli raamattua olis jo kopioitu tähän todisteena että myös Jeesuksen raiskaajat pääsevät taivaaseen.

SRK on näemmä kouluttanut vasallinsa kopioimaan nettiraamattua, mutta eivä'tpä nyt kopioi, kun sitä varoitit. Vielä 20 vuotta sitten jopa vuoden 1938 Raamattu oli syntiä, mutta nyt käytetään aivan synnittömästi myös vuoden 1992 käännöstä! VAIN Biblia 1776 oli sallittu.

• Johdinko oikein

Vieläkään ei vastausta ole kuulunut. Mutta jatketaan seuraavaan asiaan. Kuten tiedämme on Jumala ankara ja kostaa isien pahat teot jopa kolmanteen polveen saakka. Onko niin että pf papan lapsenlapsetkaan ei pääse taivaaseen koska koska pappa ratsasti jeesuksella? Mitä sanoo kirjanoppineet?

• Lukekaa tiedote!

Vieläkään ei vastausta ole kuulunut. Mutta jatketaan seuraavaan asiaan. Kuten tiedämme on Jumala ankara ja kostaa isien pahat teot jopa kolmanteen polveen saakka. Onko niin että pf papan lapsenlapsetkaan ei pääse taivaaseen koska koska pappa ratsasti jeesuksella? Mitä sanoo kirjanoppineet?

SRK:N puheenjohtaja Olavi "Salaaja" Voittonen salasi yli viisi vuotta kolmea vl-sukupolvea koskevaa pedofiliavyyhtiä, ja olisi salannut vaikka maailan tappin tai omaan hautaansa jos eräs uhreista ei olisi eronnut vl-uskonnosta ja tehnyt rikosilmoitusta. Voittonen sai salaamiselleen myös täyden siunauksen SRK:n johtokunnalta. Tästä siunauksesta SRK kertoi lehdistötiedotteessaan 7.4.2011.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      27
      5080
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      64
      4071
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      77
      3637
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2708
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      149
      2497
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2358
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2179
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2137
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1674
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1525
    Aihe