Olen nyt eläkkeellä, täytin 65v, olin maksanut MYEL-maksua vähän yli 2000€ vuodessa, emäntä samoin. Nyt saan ennakonpidätykset vähennettynä vähän yli 600e/kk. Emäntä jatkaa vielä MYEL-maksun maksamista (reilut 2000€/v), koska ei ole vielä eläkeiässä.
Laske nyt, maksun ja eläkkeen suhde, maksua on maksettu yli 20v, ts. niin kauan kuin järjestelmä on ollut voimassa. Luoja yksin tietää kuinka kauan sitä saan.
Myel-maksu on maataloudenharjoittajille pakollinen siihen asti kunnes saavuttaa eläkeiän.
Tietääkseni duunarin eläkemaksut maksaa työnantaja.
Räkä poskella huudetaan eläkkeestäni,
24
229
Vastaukset
- -
-
- -
-
- ---
- kirjoitti:
-
---
- ---
--- kirjoitti:
---
---
- ---
- kirjoitti:
-
---
- ----
- kirjoitti:
-
---
- ---
---- kirjoitti:
---
---
- ---
--- kirjoitti:
---
---
- ---
- kirjoitti:
-
---
- ---
- kirjoitti:
-
---
- Niipä niin.
Olte olevinasi yrittäjä, eli itsesesi työnantaja, mikset maksanut eläkemaksuja kunnolla vaikka kertymäsi on toistamoista kuin oikealla yrittäjällä...
- Maksoin toki,
kerroinhan tuon selvästi aloituksessaani..
"19000€ vuodessa ansaitseva viljelijä maksaa tuon 10,2% prosentin mukaan MYEL maksuja vuodessa 2000€, ja jos hän olisi maatalousyrittäjänä 40 vuotta, siitä kertyisi 80000€. Jos nyt tuo MYEL eläke olis tuo380€/kk, ja vuodessa se tekisi 4500€, kestäisi hänen maksamansa eläkemaksut saada eläkkeenä takaisin noin 18 vuotta. Jos ikä on 61 vuotta, olisi hän 79 vuotias, joka taitaa olla suomessa aika lähellä keskimääräistä elinikää.
Tuon viljelijän keskimääräisen eläköitymisiän voi tarkistaa melan sivuilta." - Oikea,
Maksoin toki, kirjoitti:
"19000€ vuodessa ansaitseva viljelijä maksaa tuon 10,2% prosentin mukaan MYEL maksuja vuodessa 2000€, ja jos hän olisi maatalousyrittäjänä 40 vuotta, siitä kertyisi 80000€. Jos nyt tuo MYEL eläke olis tuo380€/kk, ja vuodessa se tekisi 4500€, kestäisi hänen maksamansa eläkemaksut saada eläkkeenä takaisin noin 18 vuotta. Jos ikä on 61 vuotta, olisi hän 79 vuotias, joka taitaa olla suomessa aika lähellä keskimääräistä elinikää.
Tuon viljelijän keskimääräisen eläköitymisiän voi tarkistaa melan sivuilta."Yrittäjä masaa tosta summast yli 4 tonnia...
- Maksaa vähemmän..
Oikea, kirjoitti:
Yrittäjä masaa tosta summast yli 4 tonnia...
Maatalousmaasta kertyy MYEL-työtuloa vuodessa (v. 2010)
ensimmäisiltä 12 hehtaarilta 1 446,79 e/ha
seuraavilta 10 hehtaarilta 587,78 "
seuraavilta 10 hehtaarilta 395,57 "
seuraavilta 30 hehtaarilta 124,33 "
62 ha ylittävältä alalta 22,58 "
http://www.mela.fi/Vakuutusturva/MYEL-elakevakuutus/MYEL-tyotulo/Viljellysta-maatalousmaasta
12 hehtaarin tilan YEL-, MATA- ja ryhmähenkivakuutusmaksu 2022euroa/vuosi
http://www.mela.fi/Vakuutusturva/Laskurit/Vakuutusmaksulaskuri
Siis noista linkeistä löytyviltä siviulta voi jokainen laskea että 12 hehtaarin tila maksaa 2022euroa/vuosi vakuutusmaksua, tulot tuonkokoiselta tilalta voisivat olla korkeintaan 7000€, (jos viljan hinta olisi niin hyvä kuin tänä vuonna).
http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yrittajaihmisena/yrittajansosiaaliturvaopas/elake/esimerkkeja/
Yrittäjän työtulo 6 775 € vuosi, josta YEL eläkevakuutusmaksu vuodessa 1 436,43 €
Turha siis väittää ettemme maksaisi eläkevakuutusmaksuja, kun vertaa noihin yrittäjin vastaaviin tuloihin ja eläkkeisiin. - -
Maksoin toki, kirjoitti:
Tuon viljelijän keskimääräisen eläköitymisiän voi tarkistaa melan sivuilta."-
- valto eli veronmaksa
maksaa sinun eläkemaksui suuremmaksi osaksi
- Niinhan tuo maksaa
poliisin, hoitajan, opettaja, virkamiehen, minä maksan kyllä itse eläkkeeni ainoana porukasta, palkkpuolenkin eläkkeenkin maksaa työnantaja..
- Piip piip.
Niinhan tuo maksaa kirjoitti:
poliisin, hoitajan, opettaja, virkamiehen, minä maksan kyllä itse eläkkeeni ainoana porukasta, palkkpuolenkin eläkkeenkin maksaa työnantaja..
sinun eläkettäsi kerryttää veronmaksaja.
- Niin, tarkoitat
Piip piip. kirjoitti:
sinun eläkettäsi kerryttää veronmaksaja.
tietysti näitä, minä maksoin itse eläkkeeni..
Valtion eläkkeet
Valtion palveluksen perusteella myönnetyt eläkkeet, kuntoutustuet ja perhe-eläkkeet 2 684 808 000
Kunnan, seurakunnan ja yksityisen palveluksen perusteella myönnetyt eläkkeet, kuntoutustuet, perhe-eläkkeet sekä valtionapulaitosten vastaavat eläkkeet 1 078 617 000
Kansanedustajien eläkkeet ja perhe-eläkkeet 12 798 000
Liikelaitosten ja liiketoimintaa harjoittavien valtion virastojen ja laitosten eläkkeet, kuntoutustuet ja perhe-eläkkeet 49 151 000
Valtion eläketurvan piiriin kuuluville henkilöille myönnetyt kuntoutusetuudet 3200 000
15. Eläkkeet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 828 574 000 euroa".
http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2011/he_2011.html
Tälle vuodelle yli nelja miljardia ja siinä on vain valrtion maksamat, kuntapuolelta tulee toinen mokoma..
Valtion palveluksen perusteella myönnetyt eläkkeet, kuntoutustuet ja perhe-eläkkeet 4 098 663 000
- ...
Valtio korvaa maatalousyrittäjien eläkkeiden aiheuttamat kustannukset niiltä osin, kuin vakuutusmaksurahasto ja sijoitusten tuotto eivät niihin riitä.
Valtio korvaa yrittäjäeläkkeiden aiheuttamat kustannukset siltä osin kuin vakuutusmaksurahasto ei niihin riitä.
Kansaneläkelaitoksen osuus on 71 % kansaneläkemenoista valtion vastatessa menoista muilta osin. Valtio rahoittaa eläkkeensaajien asumistuet, lapsen hoitotuet ja vammaistuet kokonaan.
http://pre20031103.stm.fi/suomi/tao/tae2003/liite19.htm - eipäs narrata
Milloinkas se palkansaajan eläkemaksu 6% palkasta tulikaan voimaan ? Useampi vuosi sitten kumminkin, eli jokainen palkkatyössä oleva maksaa sitä.
- ---
- Työntekijän osuus maksusta 4,7 % (53 vuotta täyttänyt 6,0 %)
- MYEL 10,584 - 21,6 % (53 vuotta täyttäneillä 11,221 - 22,9 %)
- -
-
- -
-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882118Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801326
- 241784
- 67732
- 59718
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </339509