Aloittelin tässä tanssikurssin (tango, valssi ym perinteisiä) ja koska olen joskus ammoisina aikoina tanssimaan opetellut, asiat ovat minulle osin tuttuja. Mutta kun ei ole omaa paria, harjoittelen vieraan kanssa ja ongelma on, ettei tämä muuten mukava mies aina osu oikeaan rytmiin ja käännöskin saattaa mennä nurin päin. Olen vain seurannut kiltisti, mutta pitäisikö minun sittenkin "ängetä vastaan"? Kurssilla ei valitettavasti vaihdeta aktiivisesti pareja..kaikki kun eivät kuulemma tykkää moisesta. Kuitenkin itse opin enemmän osaavan kanssa (kurssilla on mukana jo vuosia tanssineita konkareita) yhden tanssin aikana kuin aloittelijan kanssa hiihdellessä :( Opetkaan eivät korjaa virheitä :(
Onko teidän kursseillanne vaihdettu pareja myös perinteisissä tansseissa? Lattarikurssilla meillä sentään parit vaihtuu (on eri opet) ja on ilo tanssia:)
Virheiden seuraaminen kurssilla
40
498
Vastaukset
- Tanssin taikaa
Tangossa ja valssissa (hidas valssi) ollaan suht tiiviissä syliotteessa. Tämä ote ei anna juurikaan liikkumavaraa parille. Tarkoitan, että liikkeen on oltava kutakinkin yhtäaikaista. No, seuraaja ottaa askeleen hieman viejää myöhemmin... mutta kaikenkaikkiaan tuossa tanssiotteessa on se vaikeus ja samalla ihanuus! Foksissa ja fuskussa se eriaikaisuus ei ehkä haittaa ihan yhtä paljon, varsinkaan avoimessa otteessa.
On varmaan karmeeta seurata, jos oma rytmitaju kertoo koko ajan jotain muuta. Kaveri vie vaan omaan tahtiinsa. Olen kuulout tästä monen daamin valittavan.
En mä tähän mitään neuvoa osaa antaa. Paljon on daameja, jotka eivät malta seurata. He ovat jo pitkällä menossa, ennenkuin viennistä on tietoakaan. Tämä onnistuu kurssilla hyvin kun molempien tiedossa on harjoiteltava kuvio, Siksi pyrinkin usein tekemään väliin jotain muuta sekoittaakseni seuraajan... no, kääntöpuolena on se, että aloitteleva daami menee sitten lopullisesti sekaisin ja tamähän ei ole tarkoitus.
Ehkäpä joku nainen, joka on vastaavassa asemassa osaisi tähän antaa jotain neuvoa. Itse olisin sitä miettä, että älä ala ängetä vastaan, anna miehen viedä...
Asia ei tietenkään ole noin yksioikoinen. - 54565436
Etkö voi kertoa miehelle, jos hän ei mene rytmiin?
- Herrasm1
Mies vie ja nainen seuraa, näin tanssilattialla kuin kotonakin. Jos nainen ei seuraa minua kävelen vaikka jaloille, kyllä ne siittä alkaa oppimaan...
- Seuraava askel
Herrasm1 kirjoitti:
Mies vie ja nainen seuraa, näin tanssilattialla kuin kotonakin. Jos nainen ei seuraa minua kävelen vaikka jaloille, kyllä ne siittä alkaa oppimaan...
Käveleekö Herra sadomaso1 todella naisen jaloille?
- Fakta tosi
Seuraa vientiä älä virheitä:
Se opettaa parhaiten viejää ja sinua.- Seuratako vir..?
Mutta kun siinä viennissä on virheitä.. en oikein tajunnut, miten tuo ehdottamasi onnistuu.
- Ovaillus
Seuratako vir..? kirjoitti:
Mutta kun siinä viennissä on virheitä.. en oikein tajunnut, miten tuo ehdottamasi onnistuu.
Parempi kehittyäkseen havaita "virheitä" korjaustarvetta seuraamisessa. Viejän virheiden rekisteröinti eliminoi itsesi kehittymisen.
Kehittyminen ei ole virheiden etsimistä! - Seuraava askel
Ovaillus kirjoitti:
Parempi kehittyäkseen havaita "virheitä" korjaustarvetta seuraamisessa. Viejän virheiden rekisteröinti eliminoi itsesi kehittymisen.
Kehittyminen ei ole virheiden etsimistä!Väärin. Ei viejän virheiden tiedostaminen estä oppimista. Naisen musiikin kuuleminen tapahtuu ilman viejääkin. Viennin seuraaminen on taas toinen juttu, nainen voi seurata vientiä vaikka korvat kertoisivatkin sen menevän reisille.
Kehittyminen on mahdollista viejän virheistä huolimatta. - Roolit kehiin
Seuraava askel kirjoitti:
Väärin. Ei viejän virheiden tiedostaminen estä oppimista. Naisen musiikin kuuleminen tapahtuu ilman viejääkin. Viennin seuraaminen on taas toinen juttu, nainen voi seurata vientiä vaikka korvat kertoisivatkin sen menevän reisille.
Kehittyminen on mahdollista viejän virheistä huolimatta.Yleensäkkin virheiden etsiminen ja niiden virheiksi rekisteröiminen vie yleensä oman huomion siihen ja ei kehitä itseään. Nainen tanssii vientiin eikä musiikkiin. Siten kun viejä antaa tilaa ja tarjoaa itsenäistä tanssiaikaa on naisen kyettävä käyttämään tilansa jos tahtoo.
Korvat saa kertoa mitä tahansa naisella rooli on seuraaminen ei analysointi.
- ytryreyteytrtre
Naisen tarvitsee opetella vain seuraamaan vientiä. Sen kannalta ei ole väliä, viedäänkö virheellisesti vai oikein. Jos et osaa seurata sellaista joka vie eri tavalla kuin kurssillasi opetetaan, et voi tanssia muiden kuin samalla kurssilla olleiden kanssa.
- Seuratako virh?
Kyllähän minä seurata osaan, siitä ei ollut kysymys ollenkaan..mutta tanssin nautinto jää pois :(
- Seuraava askel
Kun nainen oppii tunnistamaan oikein vieviä miehiä, voi hän suosia näitä omissa hauissaan ja toteuttaa näin luonnon valintaa. Viejät, jotka huomaavat, että alkeisnaiset kasvavat heistä ohi, voivat Päivittää omia taitojaan.
- 10+10
Oletpa joutunut haastavaan tilanteeseen. Minullakin on kokemuksia kurssista jossa ei ollut parinvaihtoa (ne kenellä oli pari eivät halunneet vaihtaa). Tanssin sitten yksin ja välillä opettaja tuli parikseni. Minun mielestäni kursseilla pitäisi aina olla parinvaihto jotta karttuisi kokemuksia erilaisista viejistä ja seuraajista: pitää oppia sopeutumaan erilaisiin tyyleihin tanssia.
Palautteen antamisesta olen sitä mieltä, että olisi hyvä saada kannustavaa palautetta koska oppimisessa riittää haasteita ja jatkuva negatiivinen palaute saattaa lannistaa. Eli sinun tilanteessasi miettisin ensin mikä miehen tanssissa on sinun mielestäsi hyvää ja ottaisin tämän esille. Oletkin jo huomannut, että mies on mukava. Positiivisen palautteen jälkeen voisit kertoa, että olet huomannut, että hän ei aina osu oikeaan rytmiin ja voisit kysyä häneltä että sopiiko jos autan silloin kun huomaan että ollaan väärässä rytmissä?
Opettajan kanssa voisit myös keskustella kurssin jälkeen ja tiedustella olisiko sinulla mahdollisuus päästä välillä tanssimaan itseäsi osaavamman parin kanssa jotta voisit kehittää myös omaa tanssiasi.- Seuratako 10
Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja meillä on sama tilanne eli kaikki vakiparit ei halua vaihtaa. Ehdotin opelle vaihtoja, mutta hän totesi, että koska kaikki eivät tykkää, niin ei vaihdeta. Mun mielestä juuri vaihtamalla oppisi ja niinä harvoina kertoina, kun on vaihdettu, olen kyllä saanut samaa kuulla muiltakin, että olipa opettava ja hyvä kokemus. Ilmeisesti ope siis "tanssii" jonkun tai muutaman parinvaihtoon kieltesesti suhtautuvan parin pillin mukaan :(
No, koetan ottaa opiksi kaiken mahdollisen ja suhtautua positiivisesti. - Seuraava askel
Seuratako 10 kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja meillä on sama tilanne eli kaikki vakiparit ei halua vaihtaa. Ehdotin opelle vaihtoja, mutta hän totesi, että koska kaikki eivät tykkää, niin ei vaihdeta. Mun mielestä juuri vaihtamalla oppisi ja niinä harvoina kertoina, kun on vaihdettu, olen kyllä saanut samaa kuulla muiltakin, että olipa opettava ja hyvä kokemus. Ilmeisesti ope siis "tanssii" jonkun tai muutaman parinvaihtoon kieltesesti suhtautuvan parin pillin mukaan :(
No, koetan ottaa opiksi kaiken mahdollisen ja suhtautua positiivisesti.Tanssiopen perustaito on toimia siten, että vaihtamattomat ei ole sekoittamassa vaihtoringissä. Heillä on yhtä hyvät mahkut seurata opetusta jaetun salin toisessa puoliskossa.
Tanssitataamilla tulee sitten vastaan näitä, jotka ovat olleet ensimmiset tanssivuotensa vain oman kodin tanssihirviön käytössä. Maneerit ovat sen mukaisia.
- Oikea rytmi??
Itse olen pohdiskellut usean vuoden ajan tuota rytmiä.
Tilanteeni oli se että daamini oli tanssinut 25 vuotta kauemin kuin minä, hän oli tottunut menemään sillä omalla tyylillä ja rytmillä.
Hän ei millään suostunut menemään samaan rytmiin minun kanssa ja pientä riitaakin siitä saatiin aikaan.
Eräs tuttu kävi kerran tanssittamassa daamiani ja kun hän palautti daamini takaisian hän viisasteli että hyvin vie.
Nyt meillä oli pitempi tauko tanssimisessa työkiireiden takia ja samaan aikaan daamini kävi tsumbassa.
Yllätys yllätys kun seuraavan kerran tanssimme niin hän menikin samaan rytmiin minun kanssa.
Herää kysymys että tulkitsetko sinä rytmin oikein?
Tällä kysymyksellä ei sinäänsä ole merkitystä jos seuraat miehen vientiä.
Toisekseen ihmiset tulkitsevat ja kokevat rytmin eri lailla.
Toiset haluavat että koko vartalon paino on jalan päällä iskulla, toiset kuten minä asetamme vasta jalan lattiaan iskulle ja nousemme sen päälle pikkuisen myöhemmin jotkut ovat jo iskulla menossa seuraavaan askeleeseen.
Daamin rooli on mukautua kaikkiin näihin, jos alat itse kuuntelemaan musiikkia ja tulkitsemaan sitä niinkuin haluat niin sinusta tulee silloin se hakala vietävä joka ei yksinkertaisesti osaa seurata.
Mikä on tanssin nautinto, et ilmeisesti nauti siitä että mies vie ja seuraat hänen vientiä ja koetat saada yhteispelin toimimaan.
Sinun ajatus lähtee ehkä siitä että haluat liikkua musiikin mukaan etkä miehen viennin mukaan, jos näin on niin tanssin nautintoa voit silloin kokea ainoastaan yksin tanssiessasi, et parin kanssa tanssiessa.- Tanssin taikaa
Oletan tässä, että aloittaja tarkoittaa miehen rytmitajun olevat melko totaalisesti pielessä, mistään pienistä nyansseista ei tässä liene kysymys.
Tiedän useita tanssivia miehiä, joilla rytmitaju on ihan kankaalla. Mitkä ne tähän johtaneet syyt ovat, on ihan oma keskustelunsa.
Olen sitä mieltä, että jos mies on jo ehtinyt aikuisikään eikä ole vielä omaksunut rytmitajua, se on tekemätön paikka. Ei siinä auta enää mikään. Näin se vaan taitaa olla, valitettavasti.
Sinun kannattaisi lopettaa tanssiminen kyseisen kaverin kanssa ja hakeutua jollekin toiselle kurssille, missä parinvaihto toimii tai sitten olisi haettava itsellisesi uusi pari. Ei tässä mitkään itkut auta. No, tuo tanssi ko kaverin kanssa loppuu kyllä itsestään muutenkin, kun se ei sinulle tanssinautintoa tuo. - Yksflikka11111
"Sinun ajatus lähtee ehkä siitä että haluat liikkua musiikin mukaan etkä miehen viennin mukaan, jos näin on niin tanssin nautintoa voit silloin kokea ainoastaan yksin tanssiessasi, et parin kanssa tanssiessa."
Aivan soopaa koko lause. Tanssin nautinto tulee yhteisestä liikeestä, joka sopii musiikin rytmiin! Jos jompi kumpi mättää, ei nautinnosta ole tuon taivaallisen hajuakaan. Eli jos viejä menee epätahtiin, niin vaikka daami seuraisikin hänen epätahtiin menevän tanssinsa, daami ei siitä nauti (olettaen tietenkin, että daamilla on rytmitajua).
Todellisen tanssinautinnon saa vasta sitten, kun tanssi menee musiikin rytmiin ja yhteispeli toimii. - Perusasiat.
Yksflikka11111 kirjoitti:
"Sinun ajatus lähtee ehkä siitä että haluat liikkua musiikin mukaan etkä miehen viennin mukaan, jos näin on niin tanssin nautintoa voit silloin kokea ainoastaan yksin tanssiessasi, et parin kanssa tanssiessa."
Aivan soopaa koko lause. Tanssin nautinto tulee yhteisestä liikeestä, joka sopii musiikin rytmiin! Jos jompi kumpi mättää, ei nautinnosta ole tuon taivaallisen hajuakaan. Eli jos viejä menee epätahtiin, niin vaikka daami seuraisikin hänen epätahtiin menevän tanssinsa, daami ei siitä nauti (olettaen tietenkin, että daamilla on rytmitajua).
Todellisen tanssinautinnon saa vasta sitten, kun tanssi menee musiikin rytmiin ja yhteispeli toimii.Jos daami ei halua tanssia miehen viennin mukaan niin ei se voi koskaan olla nautinnollista, ei daamille eikä miehelle.
Totta hitossa paritanssi on yhteispeliä ja siinä kuuluukin antaa vpauksia myös daamille, mutta jos daami haluaa koko ajan mennä vain oman mieltymyksien mukaan niin mihin siinä miehen vietiä silloin tarvitaan?
Mutta ja se onkin iso mutta, daami mukautuu miehen vientiin, ei koskaan toisinpäin.
Vataan vielä toiseenkin:
Olen sitä mieltä, että jos mies on jo ehtinyt aikuisikään eikä ole vielä omaksunut rytmitajua, se on tekemätön paikka. Ei siinä auta enää mikään. Näin se vaan taitaa olla, valitettavasti.
Tuosta voin olla vahvasti eri mieltä.
Itse olin päälle 40 kun opettelin tanssimaan, sitä ennen ei ollut hajuakaan tanssimisesta eikä edes rytmiin liikkumisesta.
Mutta kuten kerroin tuolla että on monenlaisia rytmin tulkintoja ja nyt kysymys aloittajalle: Eikö kurssikaverisi osaa ollenkaan liikkua musiikin mukaan vai onko kyse nyt ajoituksesta?
Seuraatteko ehkä eri instumentteja musiikissa?
Aloittaja kirjoitti että hänelle tanssiminen oli entuudestaan tuttua, painaako nuo entuudestaan opitut niin paljon että heittäytyminen vietäväksi on vaikeaa?
Meidän muiden on vaikea arvailla mikä on oikeasti vialla, itse osaan kokemusperäisesti sanoa että vika ei välttämättä ole miehessä.
Ps. oli muuten pirun vaikeaa löytää tietoa siitä oikeasta rytmistä, siitä mihin vaiheeseen isku ajoittuu aseleessa. Se että tiedän nyt miten se menee, saan kiittää sinnikästä tiedonetsintää ihan musiikin rakenteesta lähtien. - lfdjsaölfkds
Perusasiat. kirjoitti:
Jos daami ei halua tanssia miehen viennin mukaan niin ei se voi koskaan olla nautinnollista, ei daamille eikä miehelle.
Totta hitossa paritanssi on yhteispeliä ja siinä kuuluukin antaa vpauksia myös daamille, mutta jos daami haluaa koko ajan mennä vain oman mieltymyksien mukaan niin mihin siinä miehen vietiä silloin tarvitaan?
Mutta ja se onkin iso mutta, daami mukautuu miehen vientiin, ei koskaan toisinpäin.
Vataan vielä toiseenkin:
Itse olin päälle 40 kun opettelin tanssimaan, sitä ennen ei ollut hajuakaan tanssimisesta eikä edes rytmiin liikkumisesta.
Mutta kuten kerroin tuolla että on monenlaisia rytmin tulkintoja ja nyt kysymys aloittajalle: Eikö kurssikaverisi osaa ollenkaan liikkua musiikin mukaan vai onko kyse nyt ajoituksesta?
Aloittaja kirjoitti että hänelle tanssiminen oli entuudestaan tuttua, painaako nuo entuudestaan opitut niin paljon että heittäytyminen vietäväksi on vaikeaa?
Meidän muiden on vaikea arvailla mikä on oikeasti vialla, itse osaan kokemusperäisesti sanoa että vika ei välttämättä ole miehessä.
Ps. oli muuten pirun vaikeaa löytää tietoa siitä oikeasta rytmistä, siitä mihin vaiheeseen isku ajoittuu aseleessa. Se että tiedän nyt miten se menee, saan kiittää sinnikästä tiedonetsintää ihan musiikin rakenteesta lähtien.Siis tässähän daami on koko ajan yrittänyt seurata vientiä parhaansa mukaan eikä ollenkaan tanssia kuten itse haluaa? Eli mitänää väität?
- VoiHerraJee
Perusasiat. kirjoitti:
Jos daami ei halua tanssia miehen viennin mukaan niin ei se voi koskaan olla nautinnollista, ei daamille eikä miehelle.
Vataan vielä toiseenkin:
Ps. oli muuten pirun vaikeaa löytää tietoa siitä oikeasta rytmistä, siitä mihin vaiheeseen isku ajoittuu aseleessa. Se että tiedän nyt miten se menee, saan kiittää sinnikästä tiedonetsintää ihan musiikin rakenteesta lähtien."Jos daami ei halua tanssia miehen viennin mukaan niin ei se voi koskaan olla nautinnollista, ei daamille eikä miehelle."
Ei halua? Toki daami haluaa tanssia niin kuin viedään, mutta jos viennissä ei ole suhteessa musiikin rytmiikkaan yhtään mitään järkeä, niin ei siitä mitään tule, eikä taatusti tunnu daamista hyvältä. Seuraaminen sitäpaitsi on hirvittävän vaikeaa, miltei mahdotonta, jos askelissa tai viennissä ei ole mitään yhteyttä soivaan musiikkiin. Pahimmillaan se menee epätoivoiseksi loikkimiseksi, kun daami yrittää kaikin keinoin pelastaa varpaansa.
Esimerkkinä mies joka kerran kauan sitten haki minua fuskulle: Hän alkoi viedä minulle kuviota kuvion perään. Kuvioilla tai viennillä, puhumattakaan viennin ajoituksesta, ei ollut mitään tekemistä soivan musiikin mukaan. Mies vain riuhtoi ja repi minua mielensä mukaan milloin mitenkin, niin että olkapäät ja ranteet paukkuivat. Se oli kammottavaa. Yritin sanoa, että josko koitettaisiin hakea tuo rytmi tuosta, niin mies suuttui. Kuulemma olen samanlainen kitisijä kuin hänen vaimonsa, että sekin vaatii aina, että pitäisi muka johonkin rytmiinkin mennä.. Että hän osaa ihan hyvin tanssia ilman mitään rytmejäkin. Jäi muuten lattialle yksinään se mies.
Mitä tulee "rytmin tulkintoihin" niin kappaleessa on aina rytmi. Se on yleensä tasainen ja toistuu kutakuinkin samana koko kappaleen läpi. Joskus harvoin joissain nopeammissa kappaleissa saattaa rytmi muuttua esim. fusku --> jive tms. Mutta nämä kappaleet ovat varsin harvassa. Eri instrumentit eivät soittele keskenään eri rytmissä, ne kaikki soittavat samassa rytmissä, elleivät soita, seurauksena on kammottava kakofonia. - Liikelajenee
Yksflikka11111 kirjoitti:
Todellisen tanssinautinnon saa vasta sitten, kun tanssi menee musiikin rytmiin ja yhteispeli toimii.Tanssi on kuin musiikki muutoinkin se elää. Rytmi on vain viitekehys ja seuraajan ei pidä alkaa "hakkaamaan" päätä seinään eikä rytmiä jahtaamaan vaan silloin seurataan viejän vientiä ja se voi olla musiikin mukaista ja rytmiä käytetään tarvittaessa...
- Rytmin tulkinta???
VoiHerraJee kirjoitti:
"Jos daami ei halua tanssia miehen viennin mukaan niin ei se voi koskaan olla nautinnollista, ei daamille eikä miehelle."
Ei halua? Toki daami haluaa tanssia niin kuin viedään, mutta jos viennissä ei ole suhteessa musiikin rytmiikkaan yhtään mitään järkeä, niin ei siitä mitään tule, eikä taatusti tunnu daamista hyvältä. Seuraaminen sitäpaitsi on hirvittävän vaikeaa, miltei mahdotonta, jos askelissa tai viennissä ei ole mitään yhteyttä soivaan musiikkiin. Pahimmillaan se menee epätoivoiseksi loikkimiseksi, kun daami yrittää kaikin keinoin pelastaa varpaansa.
Esimerkkinä mies joka kerran kauan sitten haki minua fuskulle: Hän alkoi viedä minulle kuviota kuvion perään. Kuvioilla tai viennillä, puhumattakaan viennin ajoituksesta, ei ollut mitään tekemistä soivan musiikin mukaan. Mies vain riuhtoi ja repi minua mielensä mukaan milloin mitenkin, niin että olkapäät ja ranteet paukkuivat. Se oli kammottavaa. Yritin sanoa, että josko koitettaisiin hakea tuo rytmi tuosta, niin mies suuttui. Kuulemma olen samanlainen kitisijä kuin hänen vaimonsa, että sekin vaatii aina, että pitäisi muka johonkin rytmiinkin mennä.. Että hän osaa ihan hyvin tanssia ilman mitään rytmejäkin. Jäi muuten lattialle yksinään se mies.
Mitä tulee "rytmin tulkintoihin" niin kappaleessa on aina rytmi. Se on yleensä tasainen ja toistuu kutakuinkin samana koko kappaleen läpi. Joskus harvoin joissain nopeammissa kappaleissa saattaa rytmi muuttua esim. fusku --> jive tms. Mutta nämä kappaleet ovat varsin harvassa. Eri instrumentit eivät soittele keskenään eri rytmissä, ne kaikki soittavat samassa rytmissä, elleivät soita, seurauksena on kammottava kakofonia.Rytmin tulkinta on jokaisella pikkuisen erinlainen johtuen siitä että ihmiset ovat yksilöitä ja kokevat rytmin erilailla.
Kuten aiemmin kerroin ajoitus voi olla etupainotteinen, täsmällinen tai jälkipainotteinen.
Näiden painotusten ajallinen väli voi olla vain sekunnin murto-osia joten ihan kauheasata asiasta ei ole kyse mutta jokainen kuitenkin huomaa nuo erot.
Jos daami on tottunut menemään 30 vuotta etupainotteisesti ja mies lähtee viemään häntä jälkipainotteisesti niin ero on ihan takuuvarmasti huomattava.
Todennäköisesti tästä johtuen jotkut daamit sanovat että vain osa miehistä osaa viedä heitä.
Onko tällöin vika miehessä vai daamissa, sen voi jokainen päätellä.
Mitä tulee näihin eri instrumentteihin niin on totta että basso, rumpu, yms. soitetaan se perusrytmi jota pääsääntöisesti tanssiessa seurataa.
Vaihtelun vuoksi voidaan perusrytmistä poiketa ja seurata jotain ihan muutakin palaten lopulta perusrytmiin.
Valitettavasti tanssipaikoilla huomaa paljon tanssijoita joilla ei ole minkäänlaista käsitystä mistä se perusrytmi muodostuu, hitaat ovat hyvä esimerkki jossa täytyy todellakin tietää perusrytmi.
Moni vetaisee hitaat kappaleet nopeana seuraten jotakin melodiaa joka kietoutuu rytmin ympärille, sieltä voi löytää jotakin perusrytmiä muistuttavan rytmin.
On myös niitä jotka menevät aina sillä samalla rytmillä musiikista piittaamatta, he kun ovat kerran oppineet tanssimaan sillä tahdilla.
Mutta kuten tuossa alussa mainitsin etu- jälki- tai täsmälliseen rytmiin tanssimiset eivät ole väärään rytmiin tanssimista ja hyvän tanssitaidon omaava daami sopeutuu näihin kaikkiin, ja jos ei sopeudu niin pitää vain tyytyä odottamaan että sattuu kohdalle sellainen viejä joka sattuu omaamaan samanlaisen käsityksen ajoituksesta. - VoiPyhäYrjänä
Rytmin tulkinta??? kirjoitti:
Rytmin tulkinta on jokaisella pikkuisen erinlainen johtuen siitä että ihmiset ovat yksilöitä ja kokevat rytmin erilailla.
Kuten aiemmin kerroin ajoitus voi olla etupainotteinen, täsmällinen tai jälkipainotteinen.
Näiden painotusten ajallinen väli voi olla vain sekunnin murto-osia joten ihan kauheasata asiasta ei ole kyse mutta jokainen kuitenkin huomaa nuo erot.
Jos daami on tottunut menemään 30 vuotta etupainotteisesti ja mies lähtee viemään häntä jälkipainotteisesti niin ero on ihan takuuvarmasti huomattava.
Todennäköisesti tästä johtuen jotkut daamit sanovat että vain osa miehistä osaa viedä heitä.
Onko tällöin vika miehessä vai daamissa, sen voi jokainen päätellä.
Mitä tulee näihin eri instrumentteihin niin on totta että basso, rumpu, yms. soitetaan se perusrytmi jota pääsääntöisesti tanssiessa seurataa.
Vaihtelun vuoksi voidaan perusrytmistä poiketa ja seurata jotain ihan muutakin palaten lopulta perusrytmiin.
Valitettavasti tanssipaikoilla huomaa paljon tanssijoita joilla ei ole minkäänlaista käsitystä mistä se perusrytmi muodostuu, hitaat ovat hyvä esimerkki jossa täytyy todellakin tietää perusrytmi.
Moni vetaisee hitaat kappaleet nopeana seuraten jotakin melodiaa joka kietoutuu rytmin ympärille, sieltä voi löytää jotakin perusrytmiä muistuttavan rytmin.
On myös niitä jotka menevät aina sillä samalla rytmillä musiikista piittaamatta, he kun ovat kerran oppineet tanssimaan sillä tahdilla.
Mutta kuten tuossa alussa mainitsin etu- jälki- tai täsmälliseen rytmiin tanssimiset eivät ole väärään rytmiin tanssimista ja hyvän tanssitaidon omaava daami sopeutuu näihin kaikkiin, ja jos ei sopeudu niin pitää vain tyytyä odottamaan että sattuu kohdalle sellainen viejä joka sattuu omaamaan samanlaisen käsityksen ajoituksesta.En minä missään vaiheessa puhunutkaan etu-, tasa- tai jälkirytmistä. Jos ei mene rytmiin ollenkaan, se yleensä tarkoittaa täsmälleen sitä ettei ole vain pikkiriikkisen jälkirytmissä, tai eturytmissä, vaan aivan reippaasti väärässä rytmissä. Hienoinen (juuri se sekunnin murto-osa) eturytmiin tai jälkirytmiin meno ei vielä ainakaan minua haittaa enemmälti, mutta täysin välirytmissä oleminen haittaa. Tosin nautinnollisinta tanssiminen aina tosiaan on sellaisen kanssa joka kuulee rytmin kuten minäkin.
Jos ihminen on täysin rytmitajuton, hän ei myöskään pysy tasaisesti edes siinä välirytmissä, vaan poukkoilee miten sattuu. Eli hän voi olla saman kappaleen aikana vuoroin eturytmissä, vuoroin jälkirytmissä, useimmiten aivan väärässä rytmissä ja joskus sattumalta osua jopa täsmälleen kohdalleen.
Perusrytmistä voidaan kyllä poiketa, mutta silloin ei mennä musiikkiin. Tarkoitat "perusrytmistä poikkeamisella" nyt jonkin melodisen instrumentin melodian seuraamista, mutta kas kas.. kun se melodia seuraa sitä perusrytmiä! Tanssikappaleissa ei ole melodioita jotka eivät seuraa perusrytmiä. Niitä ei ole siksi, että jos sen melodian rytmi on jotain muuta kuin tanssikappaleen muu rytmi, se on eri kappale! Vai oletko kuullut jonkun instrumentin soittelevan taustalla säkkijärven polkkaa samalla kun muu bändi soittelee Hopeista kuuta?? - Unohdetaan viisastel
VoiPyhäYrjänä kirjoitti:
En minä missään vaiheessa puhunutkaan etu-, tasa- tai jälkirytmistä. Jos ei mene rytmiin ollenkaan, se yleensä tarkoittaa täsmälleen sitä ettei ole vain pikkiriikkisen jälkirytmissä, tai eturytmissä, vaan aivan reippaasti väärässä rytmissä. Hienoinen (juuri se sekunnin murto-osa) eturytmiin tai jälkirytmiin meno ei vielä ainakaan minua haittaa enemmälti, mutta täysin välirytmissä oleminen haittaa. Tosin nautinnollisinta tanssiminen aina tosiaan on sellaisen kanssa joka kuulee rytmin kuten minäkin.
Jos ihminen on täysin rytmitajuton, hän ei myöskään pysy tasaisesti edes siinä välirytmissä, vaan poukkoilee miten sattuu. Eli hän voi olla saman kappaleen aikana vuoroin eturytmissä, vuoroin jälkirytmissä, useimmiten aivan väärässä rytmissä ja joskus sattumalta osua jopa täsmälleen kohdalleen.
Perusrytmistä voidaan kyllä poiketa, mutta silloin ei mennä musiikkiin. Tarkoitat "perusrytmistä poikkeamisella" nyt jonkin melodisen instrumentin melodian seuraamista, mutta kas kas.. kun se melodia seuraa sitä perusrytmiä! Tanssikappaleissa ei ole melodioita jotka eivät seuraa perusrytmiä. Niitä ei ole siksi, että jos sen melodian rytmi on jotain muuta kuin tanssikappaleen muu rytmi, se on eri kappale! Vai oletko kuullut jonkun instrumentin soittelevan taustalla säkkijärven polkkaa samalla kun muu bändi soittelee Hopeista kuuta??Minäpä kerron ihan oikeasta elämästä.
Kyseessä oli polkka.
Daamini väitti että minä menen liian hitaaseen tahtiin eli en seuraa musiikin tahtia (kyse oli ajoituksesta), kun yritin kertoa että minun jalka osuu maahan ihan yhtä monta kertaan kuin hänen jalka se ei mennyt perille.
No näytin sitten miten jalka tömähtää lattiaan iskulle ja todellakin iskin jalan iskulle vähän samaan tyyliin kuin vanhoissa suomalaisissa elokuvaissa pirtin lattialla lapikkaat jalassa.
Eli rytmi oli oikea mutta ajoitus eri sekä pikkuisen eri tapa tanssia polkkaa, daamini oli oppinut tanssimaan tanhussa ihan oikeaa hyppypolkkaa, minun jäsenet eivät siihen oikein kykene mytta rytmiin ne menevät.
Tämä tarina sen takia että kuka on se oikea taho joka sanoo ettei toinen mene rytmiin?
"Tanssikappaleissa ei ole melodioita jotka eivät seuraa perusrytmiä"
Tahdotko tuolla lauseellasi sanoa että on ihan sama mitä instumenttia seuraa niin on tahdissa?
Aika erikoista menoa esim. hitaassa valssissa jossa yksi seuraa jotan melodiaa joka kietoutuu perusrytmin ympärille.
Vai pitäisikö sanoa daamista joka on diskoissa tottunut hytkymään rytmin mukaan että olipa pirun hyvä rytmitaju ja olipa mukava viedä kun hytkyi kuin vieteriukko, hänellähän oli rytmi niin hyvin hallussaan?
Daami jolla on voimakas rytmitaju ja voimakas tahto toteuttaa omaa mieltymystään liikkua itse määrittelemässään tahdissa on täysin kykenemätön määrittelemään viejän rytmitajua.
Palataampa aloittajan tilanteeseen, hänen mielestä viejällä ei ole rytmitajua.
Onko hän todennut sen tieteellisesti vai onko joku muu sen todennut?
Aloittajan tausta saattaa nyt vaikuttaa asiaan.
Tämä kirjoitus sen takia että minua on sanottu tanssivan väärään rytmiin mutta toisaalta tanssinopettaja kehui että on helppo opettaa kun on niin hyvä rytmitaju.
Kumpi oli oikeassa daami vai tanssinopettaja?
Nyt daaminikin jo myöntää että rytmitaju on loistava ja seuraa minun vientiä ja rytmiä.
Voihan olla että aloittajan tapauksessa viejä ei todellakaan pysy rytmissä mutta sehän on täysin nollista aloittelijalla yksi ongelmista, rytmi katoaa ja sitä pitää yrittää uudelleen etsiä. Sama ongelma oli mullakin ja minä aloitin ihan nollista.
Tuollaiset tuomiot että jos tanssikurssille tullessa ei pysy rytmissä niin ei opi koskaan on suoraan sanottuna perseestä.
Täysin rytmitaidottomat tuskin hakeutuvat millekkään tanssikurssille.
- jfkdhgkdgkdl
On kyllä aika kummallisia kommentteja täällä nyt. No, ei kai miehillä voi olla aavistustakaan millaista on tanssia rytmittömästi tai muuten huonosti vievän tanssittajan kanssa. Ei, siitä ei saa nautinnollista, ei vaikka kuinka yrittäisi. Ja voitte uskoa että naiset pääsevät sitä kyllä yrittämään ja opettelemaan ja sopeutumaan vaikka kuinka kummallisiin vientityyleihin _aivan_ riittävästi.
Minä ymmärsin aloittajalla olevan myös moraalisen ongelman; Onko oikein "tukea" väärään rytmiin tanssimista suostumalla seuraamaan sitä sanomatta mitään, vai tekeekö siinä karhunpalveluksen?- Yksflikka1111
Komppaan täysillä.. miehillä ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä millaista se on yrittää tanssia jonkun kanssa jolla ei ole alkeellisintakaan rytmitajua. Nämä herrat pitäisi laittaa itsensä muutamaksi tunniksi seuraajan rooliin ja valikoida viejiksi ne rytmitajuttomat ja väärässä rytmissä menijät. Saattaisi se ääni kellossa alkaa muuttua kummasti.
- Tanssi on hauskaa!
Onpa onni, että sain tanssipariksi sellaisen... joka on nopea oppimaan uusia kuvioita. Itse osaan perinteiset tanssit, tanssinut yli 30v. lavatansseissa. Kurssille menin, että oppisi uudet kuviot. Tanssikaveri ei ole ollut millään, jos olen neuvonut hänelle esim. vasemmalle kääntymiset yms. Hän itse vasta aloittelija, neuvoja hyvinkin auliisti on ottanut vastaan. Ja yhdessä ollaan lattareiden, kuviohumpan ja muiden kuvioita tahkottu menemään. Hauskaa on ollut mokaillessa ja oppiessa. Ottaen vielä sen huomioon, että olen 51v.N ja mun tanssikaveri n. 30vM. Eikä olla tuttuja entuudestaan... paritomina mentiin kurssille ja tanssi näemmä yhdistää eri ikäisiäkin.
- Vielä aloittajalle
Onko mahdollista käydä kaverin kanssa keskustelua tuosta rytmiasiasta.
Keskustelu voisi avata kummankin silmät.
Minulla oli vaikeuksia keskustella daamini kanssa kun hän alkoi heti että nuo on niitä tanssikurssilaisten juttuja, en halua kuulla sellaista, en ymmärrä sellaisia jne.
Ota vaikka puheeksi että kun musiikista kuuluu rytminä (pum tsi) niin missä vaiheessa jalkasi osuu lattiaan?
Voi olla että miehellä on ajoitus pielessä, että hän ei tiedä milloin jalka pitää osua maahan ja milloin pitää paino siirtyä jalalle jne.
Tai sitten asia on toisinpäin, sinulla saattaa olla virheellinen käsitys ajoituksesta?- Tanssin taikaa
"koska olen joskus ammoisina aikoina tanssimaan opetellut"
Onhan tässä tämä kauhuskenaario vielä olemassa, että aloittaja yksinkertaisesti pyrkii viemään. Tunnen tällaisiä tapauksia muutaman... ovat ammoisina aikoina opetelleet ... tanssineet puolisonsa kanssa, joka on antanut periksi ja sysännyt vientivastuun paremmalle puoliskolleen... ihan siskoporukalla on menty poikien puuttuessa ja joku on sitten ottanut sen viejän roolin jne
Joillakin daameilla on niin "elävät" kädet, että vientisignaalin anto muodostuu lähes mahdottomaksi.
Mahdollisuuksia on siis monia.
Varmaa vastausta asialle ei voi antaa ennenkuin on yhdessä tanssittu muutama peli ja vasteet ja rytmit testattu. - Seuratako virhei..??
Tanssin taikaa kirjoitti:
Onhan tässä tämä kauhuskenaario vielä olemassa, että aloittaja yksinkertaisesti pyrkii viemään. Tunnen tällaisiä tapauksia muutaman... ovat ammoisina aikoina opetelleet ... tanssineet puolisonsa kanssa, joka on antanut periksi ja sysännyt vientivastuun paremmalle puoliskolleen... ihan siskoporukalla on menty poikien puuttuessa ja joku on sitten ottanut sen viejän roolin jne
Joillakin daameilla on niin "elävät" kädet, että vientisignaalin anto muodostuu lähes mahdottomaksi.
Varmaa vastausta asialle ei voi antaa ennenkuin on yhdessä tanssittu muutama peli ja vasteet ja rytmit testattu.No en pyri ollenkaan viemään, vaan seuraan ja koetan mukautua, siitähän alunperinkin kysyin, että teenkö ylipäätään oikein mukautessani myös virheisiin ja väärään rytmiin. Tiedän kyllä, että daamin tehtävä on seurata ja piste. Olen kyllä iloisesti sanonut, kun jokunen askel menee kohdalleen ja hänkin näyttää huomaavan, että silloin tuntuu hyvältä myös hänestä itsestään eli kaipa se rytmitaju vähitellen heräilee. Ollaan kerran pari vaihdettu pareja ja silloin sujui hienosti, sain kokea tanssin nautintoa :) Kiitos kaikille mukavista kommenteista ja vinkeistä ja lisää saa laittaa :)
- EiJummarra123
Tanssin taikaa kirjoitti:
Varmaa vastausta asialle ei voi antaa ennenkuin on yhdessä tanssittu muutama peli ja vasteet ja rytmit testattu.Mihin sinä daamin käsiä tarvitset viedessäsi? Ellet nyt puhu kädenalitansseista.. ja niissä se on yleensä miesten helmasynti, että ne kädet heiluvat kuin heinämiehellä, vispaavat, vatkaavat, pomppivat ja heiluvat.. eikä koskaan tiedä mikä vispaus oli vienti ja mikä ei. daamin helmasynti kädenalitansseissa on yleensä makaronimaisen veltto käsi, ei ylimääräinen eläväisyys tai muu liike..
Vienti ja seuraaminen tulevat vartalosta. Suljetun otteen tanssissa daamin käsiä ei tarvita mihinkään, koska daamia ei käännellä, eikä väännellä käsistä ja käsillä minnekään. Daami seuraa miehen vartalon liikettä, ei miehen käsien liikettä, olipa se tanssilaji mikä hyvänsä. - Tanssinut
EiJummarra123 kirjoitti:
Mihin sinä daamin käsiä tarvitset viedessäsi? Ellet nyt puhu kädenalitansseista.. ja niissä se on yleensä miesten helmasynti, että ne kädet heiluvat kuin heinämiehellä, vispaavat, vatkaavat, pomppivat ja heiluvat.. eikä koskaan tiedä mikä vispaus oli vienti ja mikä ei. daamin helmasynti kädenalitansseissa on yleensä makaronimaisen veltto käsi, ei ylimääräinen eläväisyys tai muu liike..
Vienti ja seuraaminen tulevat vartalosta. Suljetun otteen tanssissa daamin käsiä ei tarvita mihinkään, koska daamia ei käännellä, eikä väännellä käsistä ja käsillä minnekään. Daami seuraa miehen vartalon liikettä, ei miehen käsien liikettä, olipa se tanssilaji mikä hyvänsä.Olen samaa mieltä naisten löysistä makaronimaisista käsistä kädenalitansseissa.
Näissä tansseissa oikeaoppinen vienti pitäisi tuntua, mutta ei lainkaan näkyä ulospäin. Se taas tarkoittaa ohjaus on oikein tehtynä aikalailla pieniä ohjausliikkeitä ja , kun ne viestitetään pääasiallisesti käsistä, liikkeet hukkuu makaronikäsien peräänantoon ja mitään ei tapahdu.
Tämä aiheutta sen, että miehet vaistomaisesti suurentavat vientiliikkeitä ja lopulta kädet jo viuhtovat kuin tuulimyllyn siivet ja sitten naiset valittavat repivästä viennistä. - Älä nyt
Seuratako virhei..?? kirjoitti:
No en pyri ollenkaan viemään, vaan seuraan ja koetan mukautua, siitähän alunperinkin kysyin, että teenkö ylipäätään oikein mukautessani myös virheisiin ja väärään rytmiin. Tiedän kyllä, että daamin tehtävä on seurata ja piste. Olen kyllä iloisesti sanonut, kun jokunen askel menee kohdalleen ja hänkin näyttää huomaavan, että silloin tuntuu hyvältä myös hänestä itsestään eli kaipa se rytmitaju vähitellen heräilee. Ollaan kerran pari vaihdettu pareja ja silloin sujui hienosti, sain kokea tanssin nautintoa :) Kiitos kaikille mukavista kommenteista ja vinkeistä ja lisää saa laittaa :)
Ota nokkissi mutta olen tässä ketjussa yrittänyt onkia tietoa.
Millätavalla tanssikaverisi tanssii väärää rytmiin?
Onko joku muukin havainnut tämän ongelman?
Onko väärään rytmiin tanssiminen jatkuvaa?
Miten hän ottaa tanssiaskeleen, lähteekö hän liikkelle liian aikaisin vai liian myöhään?
Kun tanssiopettaja hokee hidas hidas nop nop, ottaako hän silloin nuo askeleet "ajallaan" ja muuttaako hän heti askeleita kun opettaja lopettaa hokemisen?
Oletko verrannut kaverisi liikkumista muihin tanssijoihin? Se antaa pikkuisen suuntaa jos 90% muista menee samalla lailla niin silloin homma on oikealla suunnalla.
Kun itse opettelin tanssimaan ja hukkasin rytmin niin kaikkein pahin asia oli että daami veti minua menemään ja ikäänkuin pakotti ottamaan askeleita, jätin hänet kerran parketille kun ei älynnyt lopettaa.
Nyt 5 vuotta myöhemmin ei ole minkäänlaista ongelmaa löytää rytmi ja pysyä siinä mutta aikaa se otti.
- Voinko pakottaa
Yksi tanssijamies tanssii jatkuvasti täysin väärin fokseja ja tangoja ja myös fuskut ja jivet menee miten sattuu. Ainoostaan nopeaa foksia hän tanssii niin kuin kuuluukin - ja sitäkään ei läheskään aina. Voinko pakottaa tämän tanssimiehen oikeisiin askeliin. Ihmeekseni moni tanssityttö pitä tätä osaamatonta miestä hyvänä tanssijana.
- Hillintä
Niin , et voi pakotta ja äläkä pakota itseäsi "rytmiin" koska et vie?
Ehkä joku nainen oivaltaa mitä viejä tarkoittaa?
Sun oikeat askeleet ovat vain sinun oikeat ei parin. - Minä se olin
Mielenkiintoista osaamattomuutta, voitko kertoa lisää, miten hänen osaamattomuutensa ilmenee. Onko sinun oikea se SUSEL-oikea?
- Seura..?
Minä se olin kirjoitti:
Mielenkiintoista osaamattomuutta, voitko kertoa lisää, miten hänen osaamattomuutensa ilmenee. Onko sinun oikea se SUSEL-oikea?
Kerroin jo monta kertaa. Todella avartavia kommentteja. Asia näyttää olevan varsinainen kuuma peruna, enpä olisi arvannut. Lopputuloksena olen päättänyt, että kehitän itsestäni huippuseuraajan ja pidän enimmät mölyt mahassani, menipä viejän askeleet syteen tai saveen :)
p.s ei oo susel - Keitetty
Seura..? kirjoitti:
Kerroin jo monta kertaa. Todella avartavia kommentteja. Asia näyttää olevan varsinainen kuuma peruna, enpä olisi arvannut. Lopputuloksena olen päättänyt, että kehitän itsestäni huippuseuraajan ja pidän enimmät mölyt mahassani, menipä viejän askeleet syteen tai saveen :)
p.s ei oo suselPeruna tai pottu mutta naiset pyrkii viemään ja "opettamaan" vientiä ja siten piilottamaan oman kehitystarpeensa. Tässä on esimerkki siitä valtapyrkimyksestä mikä on hyvin monella muullakin alueella. Käsitellä asiaa niin kauan että alkaisi tulemaan tarvetta viedä ja rakentaa oma vientinsä naisen oppien mukaiseksi. Naisia on tosiaan todella monelaista seuraajaa ja jopa sellaisia ettei seuraaminen onnistu mitenkään.
Tässä ei pidä viejän alkaa tekemään jokaiselle käypästä vientiä vaan opetella viemään tanssia ja tarjota sitä ja se kelpaa tai sitten ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892138Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361786- 1771329
- 231803
- 67742
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10721- 60720
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako210616- 49577
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </342532