Saako työtön (+ muut ongelmat) iloita vauvasta?

Sitruunatar

Ennen raskautta olin määräaikaisessa työsuhteessa ja työsuhde päättyi raskauteni aikana. Mieheni käy normaalissa päivätyössä ja minä saan siis vain tukia. Rahallisesti pärjätään suht tyydyttävästi, hoidan oman osuuteni kaupassa asioinnista, lapsen tarvikkeista sekä puolet vuokrasta, vaikka tuloni ovat huomattavasti pienemmät. Mitään turhaa krääsää en voi ostaa, koska tiedän että noista entisistä töistä säästöt tulee riittää ehkä pitkäksikin aikaa tukien lisäksi.

En ole kertonut raskaudesta, en lapsesta sukulaisilleni enkä vanhemmilleni. Tiedän että he tuomitsisivat minut, vanhemmat eivät pidä siitä ollenkaan että olen saanut elämässäni vain pätkätöitä, eikä siitä että aion vielä joskus opiskella. He haluaisivat että löytäisin vaan hyväpalkkaisen vakipaikan, minne jäädä pysyvästi. Lisäksi he eivät pidä siitä että asumme vielä vuokralla rivarissa, vaikka paikka on siistiä omakotitalo seutua.

Myös sukulaiset halveksuvat hieman tuon vuoksi ja lisäksi sen vuoksi että he ovat huonoissa väleissä vanhempieni kanssa. En kestä enkä halua nähdä sitä kuinka he siirtävät halveksunnan lapseeni, joka ei ole tehnyt mitään. Sukulaiset ovat arvostelleet jopa lemmikkejämme, miksi säästyisi lapsikaan haukuilta?
Näiden arvostelijoiden oma koira vieläpä puri naista käteen.

Minulla on myös kavereissa henkilöitä joille en ole raskaudesta enkä lapsesta kertonut ollenkaan, enkä nähnyt heitä sen vuoksi aikoihin. He eivät hyväksyisi tilannettani samoista syistä, sekä osa siitä että tietää minun joskus syöneen masennuslääkkeitä. En ole enää syönyt masennuslääkkeitä tai ollut masentunut pitkään aikaan, mutta näillä kavereilla on jäänyt minusta tasapainoton kuva kun ovat joutuneet kuuntelemaan murheitani.

Lähimmille ystäville olen onneksi kertonut, heiltä saan tukea sekä mieheltäni ja neuvolasta. Joskus tulee kyyneleet silmiin, kun joku sanoo minusta hyvän sanan. Tuntuu pahalle, kun en voi vaan iloita ja jakaa asiaa kaikkien lähipiiriin kuuluvien kanssa. Kun ei ole työpaikkaa minne palata, eikä omistusasuntoa.
Lisäksi vielä tuo menneisyys mihin kuuluu masennusta, tiedän että se jakaa mielipiteet onko ihmisestä sitten koskaan äidiksi.

Lapsi on meille ennen kaikkea toivottu, koska meillä on lieviä vaikeuksia saada lapsia. Olimme myös miettineet adoptiota ja aiomme hakeakin vaikka saimme oman käärön, sitten kun tilanne on selkeämpi. Luulen että jos nyt vanhempani hyväksyvät tilanteen ja kerron heille, adoptiota eivät ainakaan hyväksy koska eivät ole sen tyylisiä ihmisiä.

7

252

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naan

Ai miksi äiti ei saisi iloita vauvastaan? siihen ei vaikuta onko työssä, varakas vai köyhä...sukulaisille ei sun ja teidän elämä kuulu, jos eivät hyväksy olkoot sitten hyväsyksymättä.Hieman voisit arvostaa itseäsi enemmän etkä olla noin ankara itseäsi kohtaan.Töitä saa kun riittävän ahkerasti hakee ja aina voi opiskella ammatin, joka huomattavasti parantaa työnsaantia.Mikä helvatan ongelma on vuokralla asumisessa...on se nyt parempi kuin teltassa pihalla.On katto pään päällä ja ruokaa, joten teillä menee silloin hyvin.Piste.

• pian aurinkoista

Voi sinun kanssasi, ei kannata välittää toisten ihmisten odotuksista työn ja asumisen suhteen. Nykyään ei ole enää helppoa saada vakituista työtä, varsinkaan nuorten, työtä ylipäätään.

Olette viisaita kun ette ala ottamaan satojen tuhansien eurojen lainoja jonkun omistusasunnon takia josta ei ole muuta kuin menoja seuraavat 40 vuotta,

Nyt raskautesi aikana ja sen jälkeen olisi hyvä jos saisit uusia ystäviä jos sinusta entiset tuntuvat ahdistavilta.

Itse sain lapseni 16 ja 18 vanhana eikä koulutuksesta saati työpaikasta ollut hajuakaan. Pikkuhiljaa lasten kasvaessa lähdin aikuiskoulutukseen ja nyt olen ollut työelämässä jo yli kolmekymmentä vuotta, lapset ovat menestyneet omissa töissään ja perustaneet omat perheensä. Mukavia lapsenlapsiakin on jo olemassa.

Anna itsellesi lupa iloita elämästäsi ja perheestäsi juuri tässä ja nyt sekä tulevaisuudessa.

• Hyvää kevättä

Ravistaudu hyvä ihminen noista kateellisista ja alemmuudentuntoisista ajatuksista.
      Suurimmalla osalla nuoria ensimmäistä lastaan odottavilla ihmisillä on pienet tulot, pienet asunnot, tarkan markan päivät.
      Elämä jatkuu lapsissamme, niin että jokainen lapsi on tervetullut. Iloitse lapsestasi ja kerro hänestä riemumielin äidillesi.
      Miksi ihmeessä koko suku sinua halveksisi? Jos niin on, et heitä taervitse mihinkään.

Ihan vain yleisesti kaikille ihmisille sanon, että omista masennusista ja varsinkaan lääkityksistä ei ole tarpeen kertoa kenellekään. Mitä lääkkeet muille kuuluvat, ne ovat lääkärin ja potilaan väliset.

Uteliaille sukulaisille ei ole pakko kertoa kaikke mitä he kyselevät. Mitä heille kuuluu sinun pätkätyösi? Sinulla on nyt oma koti, mies ja pian lapsi, olet omillasi ja seisot oman huushollisi ovella. Ei sinun ole pakko nöyristellä kenellekään. Ei edes peilikuvallesi, tyttökulta.

NOKKA PYSTYYN! Olet ihan hyvä.

• rilla-milla

Voi rakas ihminen, sinä saat iloita elämästä ja olet itsenäsi oikein hyvä , lapsen hoito on nyt työtäsi ja olet arvokas omana itsenäsi , juuri sellaisena kuin olet .

Jos olet ollut masentunut , voi olla , että alemmuudentuntosi osa on pelkoa siitä , mitä muut ajattelevat , ei se tee ihmistä paremmaksi , että tekee työtä , työtä ja aina työtä , vaan mitä ihminen on sydämessään .
      Ei vakituinen työpaikka, eikä omistusasunto . Se ,että elää ja kunnioittaa itseään tarpeeksi , se heijastuu sitten lapseen ja lähiympäristöön , saat sitten itse samoin takaisin .

Kirjoittamasi oli koskettavaa luettavaa. Mitä jos kirjoittaisit ihmisille samoin ja kysyt haluavatko he tavata lapsesi , uskon , että kaikki haluavat ja sydämet sulavat , anna sille tilaisuus .
      Ei ihminen ole paha , vaan olosuhteet ja oma traumaattinen historia pistää pahuutta ja arvostelua .
      Ota itse ensimmäinen askel , tuskin tulet katumaan .
      Lapsen kannalta olisi hyvä olla paljon rakkaita ihmisiä ympärillä .
      Anna lähimmillesi anteeksi , vaikka vähitellen , se auttaa , että et itse katkeroidu. Katkeruus vie elämän ilon , sen varmaan haluat tarttuvan lapseen ja katkaista ilottumuuden ketjun , jos sellaista on ollut .

• aurinkoisia ajatuksi

Älä suotta murehdi vaan iloitse :) Olet sen ansainnut! Jätä kaikki, jotka moittivat sinua omaan arvoonsa ja elä vain omaa elämääsi!

• toisinaan

ne "läheiset" ihmiset osoittautuvat kaikkea muuta kuin aidosti läheisiksi, sellaista tämä elämä on. Aidosti läheiset ihmiset surevat surujasi, iloitsevat kanssasi hyvistä asioista. On erittäin hyvä, että sinulla on heitäkin ympärilläsi. Ei se lapsi tarvitse lukumäärällisesti valtaisaa määrää kontakteja vaan yksikin laadukas ja turvallinen ihmissuhde on tarpeeksi. Teitähän on miehenne kanssa jo kaksi. Entäs miehen puolen vanhemmat ja sukulaiset, onko siellä vastaanotto millainen?

• 12+3

Kiltintytön syndrooma.Älä selittele kenellekään uteliaalle asioitasi äläkä vähättele itseäsi.Raha asioissa kannattaa käydä Kelan sivuilla ja käyttää laskureita,saisitteko asumistukea,kun olette vuokralla?Sitten jos ja kun olet kotihoidontuella, laske saatko myös hoitolisän.Jos lapsi on yhteinen päätös kannattaa keskustella miehen kanssa myös KOHTUULLISESTA osallistumisesta kodin menoihin,ei ole järkevää,että teet ympäripyöreää päivää vauvan kanssa ja kotona ja et voi yhtään käyttää rahaa itseesi,jos se kuitenkin olisi mahdollista miehen tuloilla.Ja mieluummin hemmottele itseäsi,jos suinkin mahdollista,kuin että vauvalle ostaisit krääsää,vauva tarvitsee tyytyväisen ja rentoutuneen äidin mieluummin,kuin jonkun hilavitkuttimen.Se hyväpuoli vuokralla asumisessa on,että pienten lasten kanssa koti joutuu koville,eipähän harmita piirrokset seinässä niin paljon,kuin jos olisi juuri valmistunut ok-talo.Itse asun pienessä ok-talossa,jota remontoitu viimeksi 20v.sitten ja tarvetta jo olisi pienelle pintaremontille,mutta ihan turhaa touhua alle kouluikäisten kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe