Minä ja avomieheni olemme jo pitkään haaveilleet koirista. molemmat ovat tottuneita koiriin ja lapsuudessa ja nuoruudessa molemmilla on aina ollut koiria. olemme pohtineet pitkään ja päätyneet siihen, että haluamme kaksi koiraa; pitkä karvaisen collien ja pomeranianin. nyt vain on mietinnässä, kumpi kannattaa hankkia ensin ja missä vaiheessa olisi hyvä ottaa toinen?
emme haluaisi kumpaakin ottaa samaan aikaan, pomeranian on kuitenkin pentuna niin kovin pieni ja hauras, että pelkään, että isompi pentu saattaisi vahingossa satuttaa toista. muutenkin, onhan se helpompi kouluttaa yksi pentu kerrallaan.
Minä olen sillä kannalla, että iso koira ensin, sille hyvä koulutus ja ehkä vuoden päästä sitten pienempi, kun iso on saatu koulutettua niin että osaa käyttäytyä pienen seurassa. Mieheni mielestä pieni olisi parempi hankkia ensin, että isompi tajuaa kunnioittaa vanhempaa, eikä ala ryttyillä sille. koirilla on kuitenkin koko eroa ja se tässä tuntuu mietityttävän eniten!
Kumpi rotu ensin ja missä vaiheessa toinen koira
7
221
Vastaukset
- hepakett
Mie ottaisin ekaksi collien. Rotuominaisuuksien takia, collie on hillittyluonteinen, yleensä helppo kouluttaa käyttäytymään kauniisti. Parin vuoden päästä ottaisin toisen, yksivuotias koira kun on vielä murkkuiässä ja saattaa käytös taantua kun pentu tulee. Pomeranian on tietääkseni vilkas ja haukkuherkkä koira, joten enempi on säätämistä sen kanssa. Kokemuksesta olisi apua.
Koirat eivät tappele keskenään, jos pidätte itsenne laumanjohtajina, ettekä salli keskinäisiä valtataisteluita. - colliepommi
Olen alkanut miettiä myös sukupuolia. Oikeastaan koiran sukupuolella ei sinäänsä ole meille väliä, tottakai nartulla on juoksut, mutta en koe niitä mitenkään suureksi ongelmaksi. itse olin ajatellut että collie olisi poika ja pommi tyttö, mutta olen kuullut ettei uroksen leikkaaminen kuitenkaan välttämättä poista "sekoiluja" nartun juoksujen aikaan. luultavasti olisi helpointa leikata molemmat. samaa sukupuolta olevilla koirilla voi helposti tulla juurikin noita valtataisteluja ja sellaiselta haluaisimme välttyä.
- colliegirl
mu melkei naapurissa asuu kaks pitkäkarva collieta, kummatki aggressiivisia, ja mun bordercollie pelkää niitä aina, ku mennää niide pihan ohi. mutta näissäki löytyy niitä kellä luonnevikoja ja koulutuksessa puutteita, tunnen myös yhden ihan ok collienkin. pomeraniat on pikku räksyttäjiä ja meidän perheellä ollu aina koiria ja voin sanoa että pikkukoirat jos mitkä ne tykkää ärhennellä toisille koirille ja kovia dominoimaan juuri sen pienen koonsa takia.ensin ota se collie että se saa olla se ns isompi pomo, pikkupiskit ku on nii dominoivia. ja kouluttakaa ja kasvattakaa vaa koiranne hyvin ni hienosti se menee. ottakaa mielummi tyttö ja poika, ei kahta samaa sukupuolta, jos samaa sukupuolta, tulee helpommi rähinöitä, ja kauheesti ei koirille kannata sit tota ikäeroo kasvattaa, ottasin collie-pojan ja pomerania tytön. tää mun mielipide ja se mitä mun kokemus sanoo. ei sais yleistää mut sen huomaa koirapuistoissaki, mulla ainaki ollu sellanen tuuri aina et ne pienemmät on siel puistos aina pomottelemas isompii. onneks mun koirani juoksee pois tilainteista... tsemppiä koirien hankinmtaan :)
- colliepommi
tuohan nyt on ihan koulutuskysymys. :) meillä on ollut kotona mm. rotikka, doobermanni ja kääpiöpinseri, joista kaikista sanotaan, että on hankalia ja aggressiivisia yms. mutta yhdelläkään ei ole koskaan ollut havaittavissa minkäänlaista aggressiivisuutta ja hyvä niin. haluamme panostaa koiriemme koulutukseen kunnolla, ettei tule sitten turhia räksyttäjiä tms. kaikissa roduissa on niitä "huonompia" yksilöitä, mutta uskon että suurin osa niistäkin on omistajan syytä.
olemme hyvin tietoisia pommien räksytyksestä, kaverini omistaa niitä kolme. kuitenkin niistäkin saa oikein kunnollisia kunhan kouluttaa kunnolla ja puuttuu räksytykseen ajoissa.
tuota sukupuoliasiaa täytyy kyllä vielä pohtia! onneksi meillä ei ole mikään kiire! olemme ajatelleet hankkia collien joko loppuvuodesta tai ensi vuoden alussa. nyt otamme selvää kasvattajista yms. :)
- kikkelitonttu
en tiedä
- .
Ei kai sillä ole väliä kumman ottaa ensin, mutta kouluttaa ne pitää hyvin, myös se pienempi. Ei pikkukoirat ole sen huonommin käyttäytyviä kuin isommatkaan, vaan kyse on pikemmin siitä, että niiden annetaan käyttäytyä huonosti ja niitä ei yleensä kouluteta ollenkaan. Samallaisia koiria ne kuitenkin on, ja oppivat yhtälailla kun isommatkin. Myöskään kummankaan ei saa antaa olla pomo toiselle, vaan niiden pitää olla saman arvoiset, ja ihmiset on yläpuolella. Ikäeroksi vuosi ei ole todellakaan riittävä, vaan vähintään kolme vuotta kannattaa olla ikäeroa, että toinen on jo kunnolla aikuistunut. Muuten saattaa käydä niin, että vanhempi koira käyttäytyy vielä itsekin huonosti ja pentu oppii siltä huonoja tapoja. Koirat ottavat mallia toisistaan, ja jos on olemassa jo aikuinen hyvin käyttäytyvä koira, niin uusi pentu on helpommin kasvatettavissa, kun se katsoo mallia siitä vanhemmasta.
- ertyyy5ryrrr
iso koira ensin ja sitten totuttaa suhtautumaan se oikein pieniin..eli ettei pompi päälle ja niin edelleen. Toisinpäin colliepentu on liian raju pikkukoiralle. :)
siis ehdottomasti näin tekisin itse...ettei pomeranialle käy huonosti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892138Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361786- 1771329
- 231803
- 67742
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10721- 60720
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako210616- 49577
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </342532