Selostakaapa, vihreää kakkaavat

dog hater

Kertokaas nyt sitten viheriiperöt, että mikä järki on hankkia vaikkapa mieluummin rottweiler kuin bernhardinkoira ? Tai terriereistä vaikkapa amerikanstaffordshirenterrieri, kun voisi hommata turvallisemman isomman, kuten airedalenterrierin. Kuka haluaa kaukasianpaimenkoiran, vaikka se on paljon vaarallisempi kuin esimerkiksi yös jättiläismäinen landseer ? Miksi hankkia vaarallinen, kun voi hommata turvallisen ?

26

163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dog hater

Eli sanattomiksi menitte. Myöntäkää pois, rotukiellot on otettava voimaan.

• Psycho

Olet idiootti. Meni ymmärrämme tämän emmekä siksi kirjoita mitään. Hanki elämä tai take a flying leap you sad specimen.

• kikkelitonttu

niinpä?

• hyiSSSSSSS

Minä voin vastata. Itse olen terriereistä valinnut staffin. Syyt: pieni koira, olematta kuitenkaan pikkukoira. Kompakti paketti. Sopii lapsiperheeseen koska omaa korkean kipukynnyksen. Yhteentörmäyksiä lasten ja koiran välillä sattuu väistämättä vaikka kuinka valvot. Kyllä, toiset koirat eivät ole staffini unelmien kärkipäässä mutta ylenpalttinen (jopa liiallinen) ihmisrakkaus korvaa moisen "puutteen". Turkki on minulle sopiva pese ja pidä-malli, ei siis trimmauksia, jatkuvia pesuja ja harjauksia yms. Lisäksi staffi ei räksytä, eikä hauku turhaan muutenkaan. Miksi ihmeessä haluaisin airedalen joka on iso, ei läheskään niin lastenkestävä kuin staffi, jonka turkki vaatii trimmausta ja joka haukkuu huomattavasti enemmän kuin staffi?

• fyhtuutyi

Berhardilainen puri minua..ei sekään rotu ole takuuvarma. Olin tuolloin kymmenen ja sain luvan silittää kun nappasi samantien -kuusi tikkiä kädessä. Samoin berhardilaiset tappoi pikkukoiran. Jos ei ole varma kouluttamisestaan niin mieluummin pieni koira joka ei tee pahaa jälkeä.

• kikkelitonttu

ja minua puri mopsi!

• 6+7

Ja minua Airis ja toinen puri Shelttiäni myöhemmin .

• dog hater

Selvä, kiitos kommenteista. Anteeksi jos ajattelen ihmisten ja koirien turvallisuutta. Pakko sanoa kumminkin teille takaisin, että tuolla menolla tuotatte vain lisää uhreja, kun haluatte säilyttää vaaralliset koirat. Jotain teistä vielä tulee kaduttamaan, kun hullu koiranne tappaa jonkun, mutta se on aivan oikein teille "taponhimoisille".

• fyhtuutyi

Olen kyllä samaa mieltä että vastuullisuutta pitää nostaa niin rotuyhdistysten kuin kasvattajien taholta ja tietenkin koiranomistajien..

Itse etsin koiraa tutulleni hänen pyynnöstään ja hän halusi kunnon vahdin ..sain ylipuhuttua ja nykyään hänelle sosiaalinen hyvinkäyttäytyvä helppo koira. Vahtikoirasta olisi tullut harmia heti koska ei ollut koirakokemusta tai kokemus oli sitä luokkaa että koiria ei kouluteta.

Ja itseänikin arveluttaa pienen koiran kanssa kulku kun jotkut ottaneet liian vahvan dominoivan rodun koulutustasolleen. :(

ja tosiaan berhardilainen puri minua, onneksi äiti sai minut vedettyä koiran luota. Eli nämä lössykätkin voi olla vaarallisia kouluttamatta ja eleitä tuntematta. Pieniä koiria ja seurakoiria mieluummin kokemattomille. Tosin pienistä koirista on moneen yhtä lailla jos haluaa haastetta eli oman kanssa tokoilen ja harrastan hakua. Eli en tarkoita tällä pieniä morkkamaankaan enkä isoja..oikeanalinen koira oikeisiin käsiin.

• Tötsö

Hater et ehkä ole viiden suurimman koiraystävän joukossa Suomessa luulisin.
      Kirjoitustyylisi on myös aika provosoiva ja välillä aika hyökkäävä,sen takia noita vastauksia ei okein taida tulla.
      On varmaan myös niin että kaikki eivät ymmärrä kirjoituksissasi olevia pointteja jotka kieltämättä ovat ihan asiallisiakin. En tiedä ymmärränkä minäkään,pitkään palstaa tuli seurailtua ennen kun itse kirjoittelin tänne ja luulen ymmärtäväni asiasi.

Henkilökohtaisesti arveltuna rotukielto ei suoraan ole ratkaisu nykyisiin ongelmiin,se toki voisi pienentää riskejä.
      Kyllä lähtökohta ongelmat on poimittavissa täältä ja jopa monilta muilta palstoilta.
      Niihin puuttuminen ei taas ole hirveän ongelmatonta eikä ainakaan helppoa.
      Mm tästä ketjusta sen näkee osittain ei osata perustella miksi on jonkun tyyppinen koira, eikä kyllä aina tiedetä minkä koiran hankkii kunhan sillä on karvat.
      Lisä ongelmia syntyy näistä koirakotiovelle "netti myynneistä"
      Siihen kun lisää vapaankasvatuksen,kelataluttimet ongelman ratkaisuna ja 70 koulutusmetodia ja vastuuntunnottomuuden tai lähinnä omaan napaan tuijottamisen kun on niin varma siitä että koira on 100% luotettava lisättynä mähän ulkoilutan sitä missä haluan tyylillä, soppa alkaa olemaan valmis. sitten kun ongelmia ilmenee otetaan vielä mielialalääkkeet kehiin,yleensä molemmille niin avot. Sitten vielä lisäksi nämä mixien tahalliset teettäjät ja niiden tuotosten myyminen ihan kotikoiriksi niin hyvää päivää.
      Yhdessä ketjussa totesin että alan pikkuhiljaa kannattaa jotain lisenssiä koiran hankkimiseksi,ja se tunne vaan vahvistuu vaikka se haittaisikin jollain asteella omaakin harrastustoimintaa alkuun.
      Meillä on aina ollut PK-kokoluokan koiria ja perustuu lähinnä siihen että kun johonkin on tottunut niin valinta kallistuu sinne...

PS en pidä itseäni mitenkään perus viherpiiperönä mutta vastasin kuitenkin.
      PSS en myöskään pidä itseäni täydellisenä koiranhallitsijana, päinvastoin ja toimin sen mukaan.

• dog hater

Minullakin on oikeus hermostua, jos joudun olemaan huolissani suomalaisista, mutta se ei tarkoita minun aikovan satuttaa ketään. Pelkään vain, että vaaralliset, lailliset tappajakoirat satuttavat joitain. Muiden lapsellinen, piittaamaton asenne on niin ärsyttävää. Tappajakoirat eivät kulu Suomeen.

Bernhardinkoira siis on joitain teistä purrut ? No ehkä se rotu saattaa purra, jos väärin kouluttaa, kuten mikä tahansa rotu, mutta bernhardinkoirilla se jää enintään puremiseen, kun monet muut rodut samalla "tappavat".

• fyhtuutyi
        dog hater kirjoitti:

Minullakin on oikeus hermostua, jos joudun olemaan huolissani suomalaisista, mutta se ei tarkoita minun aikovan satuttaa ketään. Pelkään vain, että vaaralliset, lailliset tappajakoirat satuttavat joitain. Muiden lapsellinen, piittaamaton asenne on niin ärsyttävää. Tappajakoirat eivät kulu Suomeen.

Bernhardinkoira siis on joitain teistä purrut ? No ehkä se rotu saattaa purra, jos väärin kouluttaa, kuten mikä tahansa rotu, mutta bernhardinkoirilla se jää enintään puremiseen, kun monet muut rodut samalla "tappavat".

Berhardilainen tosiaan puri minua ollessani kymmenen vanha. Sain kuusi tikkiä käteen ja äitini veti minut pois koiran luota..onneksi ei käynyt huonommin mutta mahdollisuus oli sillä koira olisi voinut purra naamaan tai kaulaan tai en olisi päässytkään koiran luota yksin pois. Tilanne raukesi kun tosiaan äitini veti minut pois..koira oli remmissä ulkona
        Rotu onkin ainoa jota vieläkin arastan vaikka omistanut monia koiria ja tunnen koirien eleet. No juttelin toistekin yhden berhardilaisen omistajan kanssa jolla oli myös ollut aiemmin berhardilainen joka puri hänen tyttärensä teinikaveria kylkeen ilman syytä(he tarkistivat ettei koiraa ollut härnätty ja sulkivat sen mahdollisuuden pois). Vähän aikaa he pitivät vielä' koiraa mutta lopettivat sitten koska luottamus koiraan oli mennyt ja koska kyseessä oli iso koira riskiä ei uskaltanut ottaa.

Kaikissa roduissa voi olla kyseenalaisia yksilöitä. Mutta vastuuntuntoa minäkin toitotan. En kuitenkaan kieltäisi kuin filan..ja laumanvartijat kuuluu maalle sekä ei koirapuistoon koiria jotka ei tule toimeen kaikkien kanssa ja tietyt rodut ei ole koirapuistokoiria tultuaan täysiikäisiksi ja sekin on hyvä tiedostaa.

• dog hater
        fyhtuutyi kirjoitti:

Berhardilainen tosiaan puri minua ollessani kymmenen vanha. Sain kuusi tikkiä käteen ja äitini veti minut pois koiran luota..onneksi ei käynyt huonommin mutta mahdollisuus oli sillä koira olisi voinut purra naamaan tai kaulaan tai en olisi päässytkään koiran luota yksin pois. Tilanne raukesi kun tosiaan äitini veti minut pois..koira oli remmissä ulkona
        Rotu onkin ainoa jota vieläkin arastan vaikka omistanut monia koiria ja tunnen koirien eleet. No juttelin toistekin yhden berhardilaisen omistajan kanssa jolla oli myös ollut aiemmin berhardilainen joka puri hänen tyttärensä teinikaveria kylkeen ilman syytä(he tarkistivat ettei koiraa ollut härnätty ja sulkivat sen mahdollisuuden pois). Vähän aikaa he pitivät vielä' koiraa mutta lopettivat sitten koska luottamus koiraan oli mennyt ja koska kyseessä oli iso koira riskiä ei uskaltanut ottaa.

Kaikissa roduissa voi olla kyseenalaisia yksilöitä. Mutta vastuuntuntoa minäkin toitotan. En kuitenkaan kieltäisi kuin filan..ja laumanvartijat kuuluu maalle sekä ei koirapuistoon koiria jotka ei tule toimeen kaikkien kanssa ja tietyt rodut ei ole koirapuistokoiria tultuaan täysiikäisiksi ja sekin on hyvä tiedostaa.

Silsi bernhardinkoirakaan ei kuulu vaarallisiin rotuihin. Poikeusyksilöitä joo voi löytyä, mutta on rotuja, joilla sellaiset yksilöt eivät ole enää poikkeuksia, vaan joille aggressiivinen käytös on jopa rodunomaista.

• ihmine o susi
        dog hater kirjoitti:

Silsi bernhardinkoirakaan ei kuulu vaarallisiin rotuihin. Poikeusyksilöitä joo voi löytyä, mutta on rotuja, joilla sellaiset yksilöt eivät ole enää poikkeuksia, vaan joille aggressiivinen käytös on jopa rodunomaista.

Itselläni on dobermanni, ikinä ei ole ketään purrut, todella ihmisrakas 'sylikoira'. Vieraat ottaa aivoimesti vastaan (ei siis ole uhkaava, haukkuva/muriseva), tulee kiltisti nuuskasemaan ja saattaa joko jäädä häntä heiluen silitettäväksi tai menee puuhaan omia hommia.

Minua on purru 3 koiraa (ainoastaa 1ssä tapauksessa tuli veret), rodut oli papillon, kääpiöpinseri ja seropi (jossa oli mm colliea ja oli muutenkin pelkoaggressiivinen). Eli näitä normaaleja ''turvallisia'' koiria on ollut mitkä ovat purreet. Ja ei, ei mitenkään ollut minun syytäni näissä, ainoastaan KASVATUS oli mennyt vikaan.

Joten siksi korostankin, MIKÄÄN koira, huom. MIKÄÄN koira ei ole syntyessään tappaja, se mikä siitä koirasta saa ''tappajan'' on me ihmiset itse, se miten ME koulutamme koiramme. Laumanvartia koirastakin saa ''sohva perunan'' kun sen oikein kouluttaa, eikä tarvistse pelätä että syö vastaantuliat tai toise koirat puistossa.

En alkaisi kieltämään mitään rotua, ennemminkin olisin se ''koirakortin'' kannalla, missä testataan, sopiiko edes koiran omistajaksi, ja jos, niin mikä on ''vaativin'' rotu mikä sopii

• People Hater!
        dog hater kirjoitti:

Ai jos tuon rotuiset koirat pitäisi ,kieltää niin pitäisikö kieltää myös tietyn sukuiset ihmiset, esim. sinut?

Järki käteen ja ostoksille!

• dog hater
        People Hater! kirjoitti:

Ai jos tuon rotuiset koirat pitäisi ,kieltää niin pitäisikö kieltää myös tietyn sukuiset ihmiset, esim. sinut?

Järki käteen ja ostoksille!

Minut muka sen takia kieltää, että yritän pelastaa monien ihmisten henget ?

• gfdgutyuyi
        dog hater kirjoitti:

Siis berhardilainen kuuluisi olla vaarallisten listalla siinä missä muutkin isot vahvat rodut sillä purematapaukset ratkaisee ei aiempi maine ja näkö. Omasta piiristäni tiedän tosiaan kaksi purematapausta ja ei pitkä aika kun berhardilaien tappoi pikkukoiran tytön sylistä. Pahemminkin olisi voinut käydä..eli koira olisi voinut purra tyttöäkin. Entä jos tyttö olisi suojellut koiraansa kaikin tavoin...

Monesti lutusen näköiset aliarvioidaan ja karskin näköiset yliarvioidaan. Samoin valkoinen koira mielletään mukavammaksi kuin mustat.

Ja ainoa rotu joka omaa raivosyndroomaa on cockerit. Yhtä lutunen kuin berhardilainen. Ja silti terrierit mielletään hankalemmiksi vaikkei omaa raivosyndroomaa.

Ainoastaan pienet koirat ei saa aikaiseksi tuollaista vahinkoa mitä isot.

• eisankariainesta
        dog hater kirjoitti:

Minut muka sen takia kieltää, että yritän pelastaa monien ihmisten henget ?

Vaahtoamalla täällä kuvitteellisesti vaarallisista roduista ja niiden kieltämisestä vai?

• no bad breeds

Rodun maine, oli se sitten kielteinen tai myönteinen, ei tee koirasta sen vaarallisempaa tai turvallisempaa. Koiraa hankkiessa tulisi valita rotu sen ominaisuuksien perusteella ja sen riittävätkö rahkeesi valitsemaasi rotuun.

Ottaisin mielummin rottweilerin kuin bernhandilaisen sillä jälkimmäinen kuolaa aivan tuhottomasti ja sen turkki vaatii enemmän työtä. Vaikka kummatkin ovat perusluonteeltaan rauhallisia ja lapsiystävällisiä on rottweiler helpommin ohjattavasissa ja työkykyisempi. Muista mainitsemistasi roduista ei minulla ole omakohtaista kokemusta.

Miksei vaikka kultainennoutaja ollut esimerkeissäsi? Sekin rotu kun tuuppaa olemaan aika korkealla purutilastoissa. Korkeammalla kuin esimerkki rotusi.
      Itseäni on purrut 3 chihuahuaa, bichon frise ja bordercollie vaikka olen paljon tekemisissä myös 'tappajarotujen' kuten saksanpaimenkoirien, rottweilereiden ja dogo argentinojen kanssa.

• dfgretgryrt

Rotikat voisin kieltää..epäluotettava rotu. Ruma mötikkäkin jäk :(
        Dobermannit ja schäferit taas luotettavia.

• rytyruiiyuouo

Itseäni on purrut 3 chihuahuaa..mnua ei tuo kyllä haittaisi mutta tuon berhardilaisen purema kyllä..pieni ei saa tapetuksi ainakaan kuten kävi bullmastiffilla..

chihuahuat ei kuulu tähän keskusteluun kyse ei ole pelkästä puremisesta vaan oikeasti vaarallisista koirista. maitopurkin kokoisen koiran purema on ennemmin verrattavissa kanin puremaan.

• kikkelitonttu

kylpä

• Mikä sua vaivaa?

Että osaa joku taas olla lapsellinen! Herrajumala!! Mitä sanot kun Shetlanninlammas koira puri minua?? Koira tutkittiin ja päästä löytyi kasvain, eli sairauden takia teki ja rotu ei saannut pahaa leimaa. Jos nämä ns. "tappajakoirat" tutkittaisiin niin varmaan löytyisi sieltä fyysisestä terveydestä enempi tuota "tappajan refleksin" aiheuttajaa kun sieltä rotu linjalata.

• justnäin joo

toi villakoira kävi mun kimppuu ku se lymyili tuol sängyn alla, se tuulen mukana tuli ahdistelee mua. mä ilmoitan eläinsuojeluu tästä. ja se berhandilainen siel kadulla pieras mä teen siitki ilmotuksen, ainii ja naapurin koira haukahti mä kuulin, nyt meen kyl valittaa naapurille, ku ei mul oo elämäääääääääääääääääääää

• kikkelitonttu

otan osaa

• Nanniss

Ei maitopurkkilaan saa purra.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      72
      1902
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      146
      1191
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      188
      546
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      519
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      452
    Aihe