en unta saa, kävellyt olen samoilla kivillä kuin Lorca Andaluciassa. Hänen rakastamansa maakunta Espanjassa, nyt vasta tajuan....samoja jalanjälkiä..
Tänä levottomana yönä huokaan vihdoin rauhallisena...levoton sus, lorca, Neruda.
Valkoiset hiljaiset talot, kiviset kadut, ihmiset kotinsa edessä istumassa...elämää silti täynnä.
Palaan Espanja...kävelen kolmekymmentä kivirappua ylös katselemaan sinua Andalucia.
Lorca
Ratsastajan laulu.
Cordoba, etäällä ja yksin.
musta tamma, suuri kuu
ja oliiveja satulalaukussani.
Vaikka tunnen tiet, en saavu koskaan Cordobaan.
Läpi tasangon, läpi tuulen, musta tamma,
kuin punainen Cordoba minua tornista katsoo...
kuoleman Cordoba.
Etäällä ja yksin.
Vapaasti suomennettuna.
Frederico Carcia Lorca
12
1452
Vastaukset
Miten järkyttävä kohtalo on ollut tuolla monilahjakkuudella! Luin ihan herättämästäsi mielenkiinnosta hänen elämäntarinansa googlen kautta.
Jännä rakkaustarina perhosen ja torakan välillä onkin hieman outo, tämä homoseksuellin miehen ajatusmaaimassa. Pitäsi tietty tutustua sisältöön, kaikkine muine hyönteisineen joita kuuluu näytelmään, ennenkuin siihen reagoi.
Mutta ei rakkaus tunnekaan rajoja. Sinulle läheinen Sus ymmärsin, joka olet hänen runouteensa tutustunut.
Laitan Granadan soimaan kotikaupunkinsa kauneutta ilmaisemaan.- susm.
Kohta tulee Ramadan töistä piipahtamaan luonani, mulla vaikeuksia You tuben kuuntelussa, laittaa hetkessä kuntoon.
niin , Neruda, oli mielirunoilijoitani...tällainen Kafka-Hesse-.sekopää kun olenkin.Onhan hyvä kun apua löytyy läheltä:) Semmoinen impulssien antaja olet kyllä ! Kiitos siitä!
- susm.
Ihan sippi olenkin...kai jotain play-backia nyt . On rauhoittavaa ystävyyteni Ramadaninkin kanssa.
Saisinpa laitettua tännekin näkyville Espanjan kuvani...upeita.
tekisin mielelläni erittäin suuren pouikkeuksen nettti-tuttavuuksissani, ehdotan itseäni Facebookissa sinulle....jaa hah, enhän muista oikeaa nimeäsi !!!
Olen niukka ollut FB-frendeissänikin, omat läheiseni, muutama egyptiläinen ja joku iranilainen.Sama täällä, olen joutunut kieltäytymään eräästä vallan sinnikkäästä Saksassa työelämäänsä viettäneestä tyypistä, joka jatkuvasti on tarjolla kaveriksi.
Paras kun on todella valikoiva, siellä kun *virtaa* ihmisiä! Onneksi poikani on sulkenut suvun piirin minimiin, ja muutama ystävä on mukana vain.
Laitan meiliin minä osiossa nimeni, sinullahan se oli siellä muistaakseni s.p osoite.
Laajennetaan vaan mahdollisuuksia:D moikka,..
- Ramoona*
Lorcan runollisiin syvyyksiin en olekaan pitkiin pitkiin aikoihin sukeltanut, mutta nousihan pintaan runomuistoja. Hyllystä löytyi Lorcan koottuja runoja kirjakin, tietysti siinä myös tuo Ratsastajan laulu, Canción de jinete sarjasta Andalusian lauluja. Se on Matti Rossin suomennos, ja jossain piirissä sitä olen pohtinut, koskapa on huuto-ja kysymysmerkkejä, alleviivauksia. Hevosen sukupuolta ja sen merkitystä on mietitty, tammapuolinen se on alunperin, suomennoksessa on ratsu.
Loppusäkeistö kuuluu:
"Voi pitkää, pitkää tietä !
Voi urheaa ratsua !
Minut korjaa kuolema
jo ennen kuin saavun Córdobaan !
Córdoba.
Etäällä ja yksin."
Kuolemaa, veitsiä ja verta sisältyy useihin runoihin, aivan kuin runoilija-monilahjakkuus olisi aavistanut traagisen kohtalonsa.
Espanjan kieli valloittaa jo runojen nimissä:
La balada del agua del mar
Canto nocturno de los marineros andaluses
La luna asoma
Tällainenkin osui silmään : La soltera en misa, Vanhapiika messussa
Enää en oikein jaksaisikaan nuoruuden malliin näitä äärimmäisen intensiivisiä ja haastavia runoja, raskaita nuorenkin mielen käsitellä. Tai ehkä suhtautuisinkin paljon tyynemmin, ei enää vain samalla tavalla kosketa eikä ole mielenkiintoa. Joitakin runojen suomennoksia tulee vertailtua, jos osaan alkukieltä. Espanjaa en osaa kuin muutaman sanan.
Mahtava tuo Granada, musiikin kieli onkin universaalia ja olen nykyisin sille vastaanottavampi kuin runokielelle. Musiikki virtaa sisään ja valuu joka sopukkaan, sille voi antautua vaikka silmät kiinni, tulkinnoista ei ole niin väliä.
Tässä Malaguena Salerosa
http://www.youtube.com/watch?v=80w7_lK7jBg&list=PL3F072896CD91CEFB&index=3&feature=plpp_video
Mahtava tuo Granada. Musiikin kieli on ta
tällainenkin on - Rööslain
Joo, Lorca sytyttää yhä uudelleen. Kiitossytykkeestä! Ja tässä mun nuoruuteni Lorcaa:
LAULU MUSTASTA TUSKASTA
Kukkojen kuokkivat hakut etsivät aamua nuorta,
kun laskeutuu Soledad Montoya alas pimeää vuorta.
Hänen kupari-ihonsa tuoksuu varjolta, hevoselta,
ja valitus rinnasta nousee, savusta, alasimelta.
- Soledad, ketä etsit tähän aikaan ja niin yksin?
- Etsin vain, koska aina etsin. Älä vaivaa kysymyksin.
Etsin mitä aina etsin, omaa iloani ja itseäni.
- Oi Soledad, suruni lapsi:Lopulta löytää aina meren
vauhko ja hurja hevonen ja aallot juo siltä veren.
- Älä muistuta minua merestä, sillä silloin murheeni musta
oliivien mullasta puhkeaa täynnä lehtien ahdistusta.
- Soledad, voi mikä tuska! Mikä tuska, syvä ja musta!
On itkusi sitruunan verta ja kitkerää odotusta!
- Oi tuskani suuri! Juoksen letit pitkinä hullun lailla
kyökistä makuukamariin ja takaisin mieltä vailla.
Oi tuskaa! Hiilenmustiksi käy lopulta ruumis ja paidat.
Voi minun aluspaitani! Voi unikkoreiteni kaidat!
- Soledad, mene peseytymään
kiurun kirkkaan laulun alle,
ja jätä Soledad Montoya,
sydämesi rauhaan sen alle.
Alhaalla laulaa joki: taivaan ja lehtien lento.
Kurpitsan kukkasilla kruunaa sen valo hento.
Oi tuska mustalaiskansan, yksinäisen ja loiton!
Oi tuska kätketyn uoman ja etäisen aamunkoiton!
(Kokoelmasta Mustalaisromansseja, suom. Kirsi Kunnas)- Rööslain
Joo, siis, korjaan: Kiitos sytykkeestä!
Merde, Donnerwetter, usw. ....tekstini vei ties kuka, pitkän jutun kirjoitin äskön tuohon.
hienot jutut lorcasta, Espanjan päivän alkamisesta lähistön kukon kiekaisuilla (akat töihin, minä määrään!!!
Mutta jos ruuneperi olisit niin ystävällinen, että keksisit loogisuudellasi keinon sinne Facebookiin pääsemiseksi jotenkin "salaisesti", niin keksippä. Merci beaucoup!susmorsian kirjoitti:
hienot jutut lorcasta, Espanjan päivän alkamisesta lähistön kukon kiekaisuilla (akat töihin, minä määrään!!!
Mutta jos ruuneperi olisit niin ystävällinen, että keksisit loogisuudellasi keinon sinne Facebookiin pääsemiseksi jotenkin "salaisesti", niin keksippä. Merci beaucoup!No sotkee nyt täysin juttuni Suomi 24!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194919Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä543935Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603513Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942858On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732658Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1362397Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta572289Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582084