Kaveri kuivilla?

55875

Mulle tuli toissa kesänä aivan järkky yllätyksenä et paras ystäväni käytti jonkinlaisia aineita. Hän asuu toisessa kaupungissa mutta oli viettämässä kesää täällä. Tästä on nyt siis jo reilu vuosi aikaa ja ainaki olevinaa käyttö on loppunu. En vaa oikei usko et noin vain olis voinu lopettaa. Hän jäi siis kiinni kun piikitti itseään kotonaan.. En tajua edes mitä hän piikitti, jotain lääkkeitä mitä oli sulattanut tms? Näin ainakin ymmärsin. Eniten ärsytti tapauksessa se että kaveri otti asian todella rennosti. Vähätteli käyttöään. Olin älyttömän vihainen. Sanoin että ystävys loppuu jos jatkaa. Mutta mistä mä voisin tietää onko käyttö jatkunut kun ei edes asu täällä. Ennen kun hän jäi kiinni, olin kyllä ihmetellyt hänen käytöstään. Oli pitkiä pätkiä kun en kuullut hänestä, sillä normaalisti hän soitti päivittäin. Hän oli myös epätavallisen väsynyt. Anteeksi jos oli sekavaa! Asia vain hämmentää edelleen.

11

500

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Empatia.

Turhaa tuomitset jos et edes tiedä mitä kaverisi käyttää. Tuskin katkaiset suhteita alkoholia käyttäviin tuttaviisi, miksi suuttuisit niin suuresti muiden huumeiden käytöstä? Parempi olla kaverin tukena ja auttaa pääsemään vaarallisista aineista eroon ennemmin kuin hylätä toinen kun hän luultavasti tarvitsee apuasi.

• prael

... ja kuvittelet olevasi oikeutettu kutsumaan tätä ihmistä ystäväksesi, mutta julkeat sanoa "Olin älyttömän vihainen. Sanoin että ystävys loppuu jos jatkaa."

Tuon perusteella et välitä hänestä tai arvosta suhdettanne lainkaan, tai muuten vain pidät häntä itsesi alapuolella, "ystävyyteesi toistaiseksi oikeutettuna". Samaa pohtii varmasti hänkin, kun näki tarpeelliseksi salata tekemisiänsä sinulta.

• Friendship never die

Et ole tosi ystävä jos oot valmis hänestä luopumaan sen takia että kokeili / käyttää huumeita , tosi ystävyys ei kuole koskaan !

• ap

No voi jumalauta mä sanon! Teidän mielestä mä olen se joka on tehny väärin? Ei vittu haloo. Kaveri käyttää huumeita ja pitäis ottaa vaa olan kohautuksel? Edelleen tässä ystäviä ollaan ja olikin puhe siitä että jos jatkaa niin minä en narkkarin ystäväksi ala. Silloin hän ei ole se jonka tunnen. Haluan auttaa irti, en kehoittaa jatkamaan. Selvästi tää palsta on niin huumeiden ystävien täyttämä. Ja eipä tullu mun kysymyksii edes mitää vastausta. Kannustetaa vaa ystävääni jatkamaan! Joo ja toki mä menis kaikille kavereille heti hehkuttaa jos käyttäisin huumeita. HOH HOIJAA!

• jessus sentään

Et kysynyt mitään mihin voisi suoraan vastata. Jos halusit neuvoa tilanteeseesi muutenkin kuin kritiikin verran, olisi voinut panostaa vähän siihen että kertoisit viestissä muustakin kuin itsestäsi ja epäilyksistäsi. Sen sijaan käytit viestisi ulistaksesi katkerana miltä sinusta tuntuu, siis mitä hittoa, pakkohan siinä jotain outoa oli olla jos ei enää soitellut MULLE joka päivä!

"Joo ja toki mä menis kaikille kavereille heti hehkuttaa jos käyttäisin huumeita. HOH HOIJAA! "

Miten tuon nyt ottaa, ystävällesi kyllä ehkä. Minun osaltani päihteidenkäyttöni on melko julkista tietoa kaikille itseni lähemmin tuntevalle. Miksi minun sitä pitäisi salailla keneltäkään? Uskon siihen että minut osataan arvioida kokonaisuutena - toivon mukaan tuotteliaana ja vastuuntuntoisena, ehkäpä järkevänäkin yksilönä. On helppo tunnistaa ihminen jolle tällaista ajattelutaitoa ei ole kehittynyt. Tämän suhteen olen aina voinut luottaa en vain ystäviini, vaan kavereihini, joista moni kyllä käyttää huumeita, mutta suurin osa ei.

Pointtini siis on että yksi hyvä opeteltava asia sinulle voisi olla se että sehän nyt ei kuulu sinulle niin millään tasolla mitä toinen kanssasi tasavertainen aikuinen ihminen kroppaansa tunkee tai mitä ruumiillansa noin muutenkaan tekee. Jos aiot kunnioittaa ystäväsi tällaista itsemääräämisoikeutta, olet hyvissä lähtökohdissa arvioimaan sitä, miten huumeiden käyttö tarkalleen hänen elämäänsä on vaikuttanut. Tässä vaiheessahan sinulla ei näy olevan puolessatoista vuodessa kertynyt edes alkeellisinta ideaa mitä hän on edes oman käsityksesi mukaan tehnyt, saatika sitten hänen kertomansa mukaan?

Olettaen että hän nyt valehtelee sinulle ja käyttää tälläkin hetkellä huumeita. Suonensisäistä huumeidenkäyttöä harrastavista erittäin suurella osuudella on orastava tai aktuaali päihdeongelma, ts. on toki mahdollista että häneltä löytyy muitakin ongelmia kuin vajavainen kaveri. Jos nyt tämmöiseen johtopäätökseen sattuisi päätymään loogisen ajatteluprosessin kautta niin mitä sitten muka? Mitä se sinulle kuuluu? Huumeriippuvainen harvemmin on riippuvainen mihinkään huumeeseen, vaan on kärjistetysti sanottuna loukussa paskaan elämäänsä, jota koettaa lääkitä huumeilla. Oli hänellä huumeongelma tai ei, siihen pystyy vaikuttamaan hän itse - et sinä.

Vaihtoehtoja on sinulla kaksi. Joko olet ystävä ystävällesi, tai jatkat haistattelua kunnes tajuat katkoa välit itsesi ja varsinkin hänen parhaaksensa. Ensin mainittu lienee melko mahdotonta sikäli kun et selkeästi häneen luota ("Mutta mistä mä voisin tietää onko käyttö jatkunut kun ei edes asu täällä"), eikä hänellä siis mitään syytä liene pitää sinua luottamuksensa arvoisena.

Siis mieti nyt. Miten vitussa voit sanoa "Edelleen tässä ystäviä ollaan ja olikin puhe siitä että jos jatkaa niin minä en narkkarin ystäväksi ala. Silloin hän ei ole se jonka tunnen.", jos et edes tiedä käyttääkö hän huumeita vaiko ei, ja ainoa piirre "narkkariudestansa" on ollut sinulle _väsymys_ ja se ettei perääsi jakseta nyt ihan joka päivä soitella. Ihan eri henkilö.

Mitä muka oikein halusit kuulla? Että pistä frendisi valheenpaljastimeen? Jotta ole hyvä Ystävä, nuijanukuta holhottavasi ja raahaa (laittomaan) pakkohoitoon? Aikuisten maailmassa asiat eivät ole ihan niin yksinkertaisia.

• Friendship never die

Haluaako sun kaveris lopettaa itse ? Jos ei niin siitä ei ole yhtään mitään hyötyä että meet yllyttämään katkasu hoitoon tjsp . Käyttäjällä pitää itse olla motivaatio / halu lopettaa rojun vetäminen. Sama asia pätee kaikkiin muuhunkin riippuvuuksiin. Jos oisin sinä niin jatkaisin ystävyyttä entiseen malliin ja sittekun kaverisi käy pohja mudissa / saa halun / motivaation lopettaa niin sitten tuet häntä ja kannustat !

• ap

No, hieman asiallisempi tämä jälkimmäinen kommentti. Ette tunne minua ettekä ystävääni. Ette ymmärrä välejämme. Jos ihmisen tuntee hyvin, niin helposti huomaa että jokin on vialla. Ja kun paljastuu että tämä outo käytös johtuu huumeista, se ei ole todellakaan helppoa läheiselle. Kyllä, puhun viesteissä enemmän omista tunteistani, entä sitten? Ystävälläni on kaikki elämässä hyvin. Hän vain sattuu olemaan hieman liian sponttaani ja kokeilunhaluinen joissakin asioissa. Tällä hän itse selitti käyttönsä. Ja niin, en voi aikuista ihmistä estää pilaamasta elämäänsä. Alunperin mietinkin että mitä lääkeitä kaverini on mahtanut käyttää ja onko niistä mahdollista päästä omin avuin helposti irti? Sillä siltä tuntuu käyneen.

• ap

Hmm ja hieman jatkoa vielä. Kyllä, kaverini tapana on soittaa minulle joka päivä useasti sekä laittaa viestejä. Näin on ollut jo monia vuosia. Että kyllä ihmettelee jos kaverista ei yht äkkiä kuulu mitään ja kun kuuluu hän kertoo esim nukahtaneensa töissä asiakkaan eteen. Tai että pomo laittoi hänet kahden viikon lomalle töissä sähläilyjen vuoksi. Kaverini on vielä alalla johon ei olisi enää tulemista jos huumeet tulisi ilmi. Niin ja tuosta että huumeita käytetään kun on niin paska elämä.. Riippuu luonteesta. Mitä kaikkea paskaa pitää tapahtua että alkaa käyttää huumeita lääkitäkseen itseään? Toisella maailma romahtaa kun ei saanutkaan pankista lainaa sitä uusinta audia varten ja toinen taas elää normaalia elämää vaikka on kokenut lapsesta asti alistamista tms yms. Niin ja tietääkseni huumeet ei ole laillisia. Ja ei, ystäväni ei todellakaan halua kenenkään saavan tietää hänen käytöstään.

• .
        ap kirjoitti:

Hmm ja hieman jatkoa vielä. Kyllä, kaverini tapana on soittaa minulle joka päivä useasti sekä laittaa viestejä. Näin on ollut jo monia vuosia. Että kyllä ihmettelee jos kaverista ei yht äkkiä kuulu mitään ja kun kuuluu hän kertoo esim nukahtaneensa töissä asiakkaan eteen. Tai että pomo laittoi hänet kahden viikon lomalle töissä sähläilyjen vuoksi. Kaverini on vielä alalla johon ei olisi enää tulemista jos huumeet tulisi ilmi. Niin ja tuosta että huumeita käytetään kun on niin paska elämä.. Riippuu luonteesta. Mitä kaikkea paskaa pitää tapahtua että alkaa käyttää huumeita lääkitäkseen itseään? Toisella maailma romahtaa kun ei saanutkaan pankista lainaa sitä uusinta audia varten ja toinen taas elää normaalia elämää vaikka on kokenut lapsesta asti alistamista tms yms. Niin ja tietääkseni huumeet ei ole laillisia. Ja ei, ystäväni ei todellakaan halua kenenkään saavan tietää hänen käytöstään.

"Niin ja tuosta että huumeita käytetään kun on niin ***** elämä.. Riippuu luonteesta. Mitä kaikkea ****** pitää tapahtua että alkaa käyttää huumeita lääkitäkseen itseään?"

Tässä kohtaa vielä tarkennus, mitään tuollaista en sanonut, puhuin riippuvuudesta, en käytöstä - kai siis tiedät että enemmistö huumeita käyttävistä ei ole riippuvaisia niihin. Miksi olisi? Arviolta neljäsosa Suomen nuorisosta on polttanut pilveä. Valtaosa laittomista päihteistä jotka osaan nimetä aiheuttavat lievempää fyysistä riippuvuutta (ja vähäisempiä fyysisiä haittoja) kuin kuningas alkoholi, ja psyykkistä päihderiippuvuutta on vaikea kehittyä ihmiselle jolla on elämässä palaset kohdallaan. Miten kuvittelet ihmisen ajautuvan alkoholismiin? Ei se niin käy että tulee "vahingossa" dokattua liian paljon liian kauan ja sitten huomaakin ettei _kroppa_ osaa lopettaa, vaikka alkoholin fyysinen vieroitus voi tappaa. Pää siihen viinaan on koukussa eikä vatsa.

Lähtökohtaisestihan itsensä päihdyttämisessa ei taida olla mitään väärää. Mitä tulee laillisuuteen, lailla ei ole tekemistä moraalin tai etiikan kanssa vaikka se monesti niiden ympärille kehittyykin. Jos laki on väärässä, tai ei ainakaan ole oikeassa, onko mitään järkisyytä miksei sitä saisi rikkoa kunnes laki muutetaan vastaamaan sitä, mikä on "oikein"?

Huumeiden suonensisäinen käyttö on kuitenkin sen verran extremeä toimintaa "normaali"käyttöön verrattuna jotta syytä sellaista harrastavasta huolestumiseen toki on. Varsinkin kun väsymys ja eritoten duunissa nukahtaminen viittaisi ensisijaisesti opiaattien käyttöön (suomessa käytännössä Subutexin, mutta huumevalistustunneilla heroiini lienee tuttu pelottelusana), joiden käyttöön harva terveessä elämäntilanteessa oleva ajautuu. Ainoa tapa vaikuttaa kaverisi mahd. ongelmiin on olemalla hänelle linkki päihteettömiin tuttavapiireihin. Tällaisten menetys ja vaikkapa työelämän katkeaminen johtavat helposti syrjäytymiskierteeseen, jossa huumeet ruokkivat syrjäytyneisyyttä ja syrjäytyminen huumeidenkäyttöä.

Soitapa joskus itse sille kaverillesi jos niin kovasti huolettaa että mitä sille kuuluu. Eiköhän yhteydenpito ole ihan oma velvollisuutesi jos sitä kerran kaipaat.

• ap
        . kirjoitti:

"Niin ja tuosta että huumeita käytetään kun on niin ***** elämä.. Riippuu luonteesta. Mitä kaikkea ****** pitää tapahtua että alkaa käyttää huumeita lääkitäkseen itseään?"

Tässä kohtaa vielä tarkennus, mitään tuollaista en sanonut, puhuin riippuvuudesta, en käytöstä - kai siis tiedät että enemmistö huumeita käyttävistä ei ole riippuvaisia niihin. Miksi olisi? Arviolta neljäsosa Suomen nuorisosta on polttanut pilveä. Valtaosa laittomista päihteistä jotka osaan nimetä aiheuttavat lievempää fyysistä riippuvuutta (ja vähäisempiä fyysisiä haittoja) kuin kuningas alkoholi, ja psyykkistä päihderiippuvuutta on vaikea kehittyä ihmiselle jolla on elämässä palaset kohdallaan. Miten kuvittelet ihmisen ajautuvan alkoholismiin? Ei se niin käy että tulee "vahingossa" dokattua liian paljon liian kauan ja sitten huomaakin ettei _kroppa_ osaa lopettaa, vaikka alkoholin fyysinen vieroitus voi tappaa. Pää siihen viinaan on koukussa eikä vatsa.

Lähtökohtaisestihan itsensä päihdyttämisessa ei taida olla mitään väärää. Mitä tulee laillisuuteen, lailla ei ole tekemistä moraalin tai etiikan kanssa vaikka se monesti niiden ympärille kehittyykin. Jos laki on väärässä, tai ei ainakaan ole oikeassa, onko mitään järkisyytä miksei sitä saisi rikkoa kunnes laki muutetaan vastaamaan sitä, mikä on "oikein"?

Huumeiden suonensisäinen käyttö on kuitenkin sen verran extremeä toimintaa "normaali"käyttöön verrattuna jotta syytä sellaista harrastavasta huolestumiseen toki on. Varsinkin kun väsymys ja eritoten duunissa nukahtaminen viittaisi ensisijaisesti opiaattien käyttöön (suomessa käytännössä Subutexin, mutta huumevalistustunneilla heroiini lienee tuttu pelottelusana), joiden käyttöön harva terveessä elämäntilanteessa oleva ajautuu. Ainoa tapa vaikuttaa kaverisi mahd. ongelmiin on olemalla hänelle linkki päihteettömiin tuttavapiireihin. Tällaisten menetys ja vaikkapa työelämän katkeaminen johtavat helposti syrjäytymiskierteeseen, jossa huumeet ruokkivat syrjäytyneisyyttä ja syrjäytyminen huumeidenkäyttöä.

Soitapa joskus itse sille kaverillesi jos niin kovasti huolettaa että mitä sille kuuluu. Eiköhän yhteydenpito ole ihan oma velvollisuutesi jos sitä kerran kaipaat.

Niin no ei ollutkaan kyse mistään pilven polttelusta. Isäni on alkoholisti, että alkoholista on turha paasata mulle. Oon nähny miten käy jo pikku pennusta asti. Luonteesta se on mun mielestä silti kiinni. Ainakin isäni kohdalla se on suuri seikka. Äh. En mä jaksa enää tapella sun kanssa asiasta. En kaipaa sun todisteluja kuten et sinäkään minun. Sukulaiseni kuoli vuosi sitten lääkeiden alkoholin väärinkäytön takia. Ei vissii enää kroppa kestäny. Nuorikin oli. Ja just nyt en jaksa mitää. Mutsi soitti just ympäri päissään että on sairaalassa. Kaatunu kännis baaris ja lyönyt päänsä pahasti. Sit perään tuhat puhelua siitä kun häntä niin itkettää yms paskaa. Hoh hoi ja taas sitä mennää.

• hthtrhtr

ihme itkemistä... hyvä vaan pistää ystävyys katkolle jos toinen käyttäytyy kuin idiootti. Kukaan ei pakota ketään käyttämään mitään, se on kaikkien oma valinta mitä roinaa vetää kehoonsa, asia olisi eri jos olisi jokin oikea sairaus jolle ei voi tehdä mitään. Mutta tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, vittu tää palsta on täynnä idiootteja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe