Olen opiskelemassa kolmatta vuotta luokanopettajaksi ja kovaa tahtia on menty, tulen valmistumaan neljässä vuodessa. Paniikki riipii selkäpiitä kuitenkin yhdessä asiassa: työnsaanti. En ole ehtinyt tehdä vielä lainkaan sijaisuuksia ja lisäksi joudun sanomaan etten voi opettaa musiikkia, minulla ei löydy kykyjä siihen, ellen pääse yksityistunneille.
Millaiset on työllistymismahdollisuudet, jos arvosanat ovat hyvät, osittain erinomaiset olen vielä nuori (valmistuessani täytän 23)? Valitettavasti en kuitenkaan ole ehtinyt työkokemusta opetustyöstä kerätä, muuten kyllä on kokemusta monenlaisesta työstä ja olen ollut paljon vaapaehtoistyössä lasten parissa.Tiedän että naisena joudun vielä kovempaan kilpailuun, mutta mitä sanoisitte mahdollisuuksista. Onko minulla mahdollisuutta päästä näillä eväillä töihin luokanopettajksi, jos olen pätevä mutta kokematon vai alanko valmistuttuani suunnata takaisin koulupenkille?
Ai niin, lisähuomiona, että valmistun samalla aineenopettajaksi historiasta ja erikoistun ylimääräisenä sivuaineena äidinkieleen ja kirjallisuuteen. Kandina ja Graduni käsittelevät molemmat koulukiusaamista.
Luokanopettajan työmahdollisuudet
6
249
Vastaukset
- 17+15
Minusta kuulostaa hyvältä tilanteesi:
olet opiskellut ripeästi, sitä arvostetaan
olet tehnyt töitä, monilla ei ole välttämättä senkään vertaa työkokemusta kuin sinulla, sinulle ilmeisesti kelpaavat myös "huonommatkin" työt, kertoo hyvää asenteestasi
olet tehnyt työtä lasten parissa, olet aidosti kiinnostunut lasten auttamisesta
sinulla on vielä ylimääräisiä pätevyyksiä muissa aineissa
arvosanasi ovat erittäin hyvät
Jos nuo ovat vaakakupissa toisella puolella, niin kyllähän ne kompensoivat sen, ettet opetöitä ole tehnyt. Sinulla on kuitenkin harjoittelusta kokemusta opettamisesta ja hakkaat kenet tahansa muodollisesti pätemättömän valintatilanteessa mennen tullen. Eihän kenelläkään voi vielä 23-vuotiaana olla pitkää uraa takana.
Kannattaa olla yhteydessä omiin vanhoihin kouluihin ja oman kotipaikkakunnan kouluihin muutenkin ja tarjoutua sijaiseksi. Ei sulla kyllä pitäisi olla kertomasi perusteella mitään syytä huolteen, päin vastoin, etenkin, jos olet valmis menemään työn perässä minnepäin Suomea tahansa. - Opeksiko
Sijaislistoilla olen aktiivisesti koko ajan ollut 3:lla paikkakunnalla, mutta kova tahti pitää sitten aikataulut sellaisina etten ole vielä ainakaan kertaakaan päässyt. Toki yritän olla aina fiksunoloinen vaikken pääse, kiitän tarjouksesta ja sanon että saa soitella uudelleen ynnä muuta. Saas nähdä sitten.
- Sijaistelija
Kerkeäthän tuota sijaisuuksia tehdä valmistumisen jälkeenkin. Vakipaikkaa tuskin kuitenkaan heti irtoaa.
- Opeksiko
Onko kokemusta otetaanko valmistunutta enää sijaisena vai halutaanko epäpätevä mieluummin, että saadaan pompottaa?
- näin.
Ennalta tiedettyihin sijaisuuksiin otetaan aina kelpoinen, jos sellainen vain löytyy. Äkillisiin sijaisuuksiin otetaan myös, jos on saatavilla lyhyellä varoitusajalla. Sijaisia ei pompotella. Sijaisen mahdolliseen epäasialliseen toimintaan puuttuu rehtori tai apulaisrehtori.
- Opeksiko
Kuulostaa hyvältä, ehkä suoritan tutkintoni rohkeasti loppuun ja lähden työn hakuun pienin askelin, kyllähän sitä kokemusta ajan kanssa kertyy, jos ei opintojen aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462