Pevi-koulutuksen kesto

epätoivoinen123

Olen koirani kanssa hakeutunut Pevi-koulutukseen saadakseni apua johtajuus- ja hihnakäyttäymisongelmiin. Koulutusta on takana tapakasvatuskurssi 3 ylimääräistä käyntiä. En koe, että edistystä olisi juurikaan tapahtunut ja en tiedä missä vaiheessa voin luovuttaa.

Kuinka nopeasti teillä muilla ko. koulutusta käyttävillä on tullut näkyviä tuloksia? Ajallisesti pevi-metodit on ollut käytössä n.4kk. Kouluttaja aina vaan pyytää tulemaan takaisin eikä koulutusohjeet muutu vaikka ne on todettu riittämättömiksi. Onko tämä rahastusta vai kannattaako vielä jatkaa taistelua?

61

4102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

      Pitää olla kyllä todella pahoja ongelmia, jos asiat ei muutu. Hihnakäytöksessä pitäisi jo muutos käytökseen tapahtua maximissaan viikon sisällä siitä ,kun itse koulutus on alkanut.

      Oletko noudattant ohjeita ja onko kouluttaja kontroloinut opettamaansa? (varmistanut, että olet sisäistänyt tavoitteet ja tavan kouluttaa)
      Saiko kouluttaja koiran toiminaan, kun sitä käsitteli??

    • Uolevi.

      Ei koiran kanssa tekeminen saa olla taistelua eikä epätoivoon vaipumista. Pelkästään nuo asiat estää onnistumisen. Pitää olla positiivinen, varma toimissaan, antaa koiralle aikaa sisäistää asiat eikä masentua jos koira nyt joskus sattuu erehtymään. Mikäli koira venkoilee vastaan niin itse ei saa siihen lähteä mukaan jolla osoitetaan koiralle tavan toimimattomuus eikä se pysty manipuloimaan sitä kautta. Koiran "hallitseminen" on pääosin oman mielen hallintaa joten toisinaan on ihan paikallaan tutkiskella omia tuntemuksiaan eri tilanteissa. Ei saa kiirehtiä tekemisissään vaikka meistä ihmisistä ne kiireisimmät luulevat olevansa tärkeimpiä. Painotan sanaa luulevat :)

    • epätoivoinen123

      Ongelmat ovat pahoja (ihan kouluttajankin mielestä): hihnassa koira käyttäytyy aggressiivisesti ja ERITTÄIN puolustavasti, kotona reviirin vartioiminen aiheuttaa ongelmia vieraiden ja ohikulkijoiden kanssa (asun taajamassa)...jne. Ohjeita olen noudattanut ja kouluttajankaan mukaan en ole toiminut ohjeita vastaan (itsekkin epäilin tätä kun ei mitään muutosta tullut). Kouluttaja ei juurikaan ole käsitellyt koiraa, koska minulla on iso puute johtajuudessa ja yritämme saada onnistumisen kokemukset niin, että minä olen hihnanpäässä. Tunneilla koira selkeästi kapinoi kouluttajaa vastaan mm.hyppimällä päin jota EI koskaan kenellekkään aiemmin ole tehnyt...

      • canis.familiaris

        Mikä rotu?


    • Riippuu siitä,miten on alunperin sovittu tai millä systeemillä hommia tekee,onko rahastusta.
      Usein on tietty määrä,josta maksetaan ja loppu menee palvelun tarjoajan piikkiin,jos on kyse jostain tavoitteellisista jutuista.Noin siis yleisesti monessa toiminnassa.
      Aina olisi hyvä olla selvät sävelet rahapolitiikassa kuin muussakin jo heti alussa kerrottuna ja esillä,miten toimitaan.Ja sitten tehdään kunnon sopimukset.

      "eikä koulutusohjeet..." Tuo kuulostaa kyllä oudolta.Tuosta tuleekin mieleen,että mitähän on oikein ohjeistettu ja millä perustein,jos on todettu riittämättömiksi.Outoa logiikkaa.
      Rotu kiinnostaa aina minuakin,kun ongelmista kyse.Aika olennainen kun on.

    • koiran_ehdoilla

      Tässä on hyvä ohje hyvän & huonon kouluttajan tunnistamiseen, kannattaa lukea läpi ajatuksella: http://www.elaintenkouluttajat.com/pdf/hyvakouluttaja.pdf

      Omasta mielestäni pieleen on menty jo siinä, että haetaan/annetaan apua johtajuusongelmiin, nykyaikainen tieto koiran käyttäytymisestä ja oppimisesta ei näe johtajuutta tai sen puutetta mitenkään merkittävänä syynä koiran käyttäytymiselle, vaan vika on jossain muualla. Koira kun ei villinä/puolivillinäkään elä hierarkisissa laumoissa. Ongelmat kuulostavat sen verran vakavilta, että lähtisin itse hakemaan apua allaolevan linkin takaa listalta löytyviltä kouluttajilta, uskoisin että tietotaito ovat näillä vähän paremmalla tasolla kuin tällä PEVI-kouluttajalla. Veikkaisin että ainakin lähestymistapa on todennäköisesti täysin erilainen...

      http://elainkouluttajat.net/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=35

      • koiran_ehdoilla

      • aika höpöhöpöä

    • epätoivoinen123

      Rotu on dodermann rottweiler mixaus, kyseessä 5-vuotias kastroitu uros. Käyttäytyminen pahentui, kun kastroin koiran erään kouluttajan ohjeistamana.

      Olen käynyt koiran kanssa muutamalla eri kouluttajalla ja totesin jo hyvin varhaisessa vaiheessa ettei ns. nami-koulutus auta laisinkaan ( ei ole kiinnostunut palkkaus-menetelmästä herkuilla eikä leikillä ). Sen takia hakeuduin Pevi-kouluttajalle, koska metodi poikkeaa hyvin paljon "normaalista" kouluttamisesta. Kaikki tapaamani kouluttajat ovat todenneet koiran haastavaksi koulutettavaksi...

      Ja ettei nyt tule viestitulvaa siitä että taas yksi on hankkinut koiran tarkemmin rotuun tutustumatta, niin voin kertoa että koira jäi minulle veljeni poismenon vuoksi. Koira oli tuolloin 9kk ja kiltti ja tottelevainen.

      Molossi: Tehtiin koulutussopimus joka sisälsi 3 käyntiä kirjalliset ohjeet tarv.puhelin/sähköposti avun. Sopimuksessa luki, että koirasta riippuen voidaan tarvita yht. 3-10 käyntiä ja ylim.käynnit veloitetaan uudestaan. En tiedä onko järkeä käydä 10 kertaa, kun 6 käyntiä ei vielä ole tuottanut mitään tuloksia...

      • canis.familiaris

        Haastava mixi. On kokemusta kummastakin rodusta. Omasta mielestä koulutettavuus on hyvät, mutta aika eri tyyllillä tapahtuvia. Ikävämpi mixi on spk/rottis noin vastakohtia ajatelllen.

        Nyt kuulostaa tuo koulutus juttu aika erikoiselta. Ihmettelen, että ei olla paneuduttu tuon paremmin noinkin tärkeässä asiassa.

        Oikeassa olet, että tuskin lisätunnit mitään auttaa, jos merkittävää etenemistä ei ole edes nyt tapahtunut. Olitko tarkastanut mistään, että onko tämä "kouluttaja"edes pätevä hommaansa??(PEVI;in en ota kantaa.)

        Missä päin tämä koira?


      • Joo,vähän on sarjassamme haastavat sotkut...

        Periaatteessa sopimus on ok,koska se on kunnolla määritelty ja hyväksytt sellaisenaan.
        Jos 6 ei ole tottanut tulosta,niin sekin vähän niin,että mitä kouluttaja on alunperin kertonut.Eli onko hänen systeemeillään se ihan ok,että tarvii.
        Toisaalta häiritsee,että jos on todettu riittämättömäksi,sanan siinä merkityksessä,niin onko ne silloin edes hyvät...
        Toisaalta,minusta ei olisi pahitteeksi olla selkeä raja siinä,milloin kouluttaja alkaa auttamaan jo omaan piikkin.Jos prosessi venyy,niin jossain kohtiin pitäisi miettiä myös sitä,missä vaiheessa rahastus alkaa mennä pituuden suhteen asiakkaalle kohtuuttomaksi.

        Koulutuksista sen verran.Että nythän puhutaan tapakasvatuksesta.Mitään namikasvatusta ei ole.Muuta kuin väärin tehtynä.Mutta ruokaa apuna voidaan käyttää yhtenä osatekijänä.

        Mutta hankala siinä mielessä enemmän ottaa kantaa,kun ei tiedä miten kukakin kouluttajista on asiat hoitanut ja miten ohjeistanut ylipäätään.
        Pääpaino pitäisi olla vahvalla luottamussuhteen rakentamisella.Ja sitten hakea keinot tekemisten opettamiseen.Mikään metodi ei pitäisi olla itseisarvo,vaan koota sopiva paketti ihan yksilöä varten.
        Joo tiedän,vaikeampi juttu,koska tuntuu olevan vähän niin,että pitäisi yksioikoisesti mennä sillä metodilla,minkä on jostain syystä omaksunut.Eli variaatioita ei haluta nähdä tai osata.Tuo lähinnä kouluttajia ajatellen.


      • koiran_ehdoilla

        "Olen käynyt koiran kanssa muutamalla eri kouluttajalla ja totesin jo hyvin varhaisessa vaiheessa ettei ns. nami-koulutus auta laisinkaan ( ei ole kiinnostunut palkkaus-menetelmästä herkuilla eikä leikillä ). "

        Jos menet koiran kanssa nyt ulos rauhalliseen paikkaan missä ei ole muita koiria tai ihmisiä ja otat mukaan jotain sellaista herkkua/lelun tms josta koira pitää sisällä erittäin paljon, syökö/leikkiikö koira? Jos syö/leikkii niin nämä käyttämäsi "nami-kouluttajat" ovat vieneet koirasi liian vaikeaan tilanteeseen, jossa koira on stressannut niin paljon ettei ole pystynyt syömään tai leikkimään. Koira ei siinä tilassa opikaan mitään.

        Palkitsemalla kouluttaessa voi palkkiona sitä paitsi käyttää mitä tahansa mitä koira haluaa - esim. pelkoaggressiivisen koiran tilanteessa voi koiran käyttäytyessä rauhallisesti toisen koiran lähellä viedä koiran palkaksi kauemmaksi toisesta koirasta! Haluttu käytös -> pääsee pois tilanteesta. Pelkoaggressiivinen koirahan on alunperin oppinut että aggressiivinen käytös -> pääsee pois tilanteesta. Kaikki koirat motivoituvat jostain, omistajan tehtävä on tietää mistä oma koira motivoituu ja käyttää sitä hyväkseen kouluttamisessa. Kun koira oivaltaa millä käytöksellä se saa haluamansa asian, alkaa se muuttamaan käytöstään ja silloin ollaan jo hyvin matkalla uuteen käytösmalliin!


    • epätoivoinen123

      Ensiksikin haluan kiittää kaikkia hyvin asiallisista viesteistä, se kun ei näillä palstoilla aina ole itsestäänselvyys :).

      canis.familiaris: Kouluttaja on virallinen Pevi-kouluttaja ja asun Turun seudulla. Ja olen samaa mieltä, että mixaus on haastava. Koskaan ei olisi "vapaaehtoisesti" tullut mieleen ottaa ko.rotuja, olen kai enemmän luonteeltani sellaisen leppoisan kultaisennoutajan omistaja...Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut järkevintä etsiä koiralle osaava koti pentuaikana, mutta silloin toimin niin tunteiden pohjalta ja ajattelin että veljelleni olisi tärkeää että koira jää perheeseen (ja ettei koira joudu täysin uuteen ympäristöön...).

      molossi: Alunperin kouluttaja sanoi luonnetestin tehtyään, että perus tapakasvatuskurssi (ne kolme käyntiä) riittää, sen jälkeen joka käynnin jälkeen kehoittaa tulemaan vielä kerran, ja kerran, ja kerran...Käynnit ei todellakaan ole halpoja, joten tämän takia tullut hieman rahastuksen maku...Ja mitään uusia ohjeita tai vinkkejä ei ole tullut sen kurssin jälkeen, kehoittaa vaan joka kerta olemaan entistä tiukempi käskyissä.

      koiran_ehdoilla: Jos paikka on koiralle täysin vieras ja koira on irti, se leikkisi kanssani hetken ja hylkäisi minut sitten kuin nallin kalliolle. Kytkettynä ollessaan en tiedä alkaisiko leikkimään. Olen kokeillut kaikenlaisia herkkuja (jotka kyllä maistuvat sisällä), mutta ulkona koira ei kiinnitä huomiota herkkuihin. Jos paikka olisi tuttu (esim.metsä, jossa käymme usein), ei koira malttaisi keskittyä leikkimiseen koska kaikki linnut yms. pitää häätää hänen reviiriltään pois.

      Elämä tässä tilanteessa on aika stressaavaa, koska koira rajoittaa paljon elämääni enkä enää tiedä mitä tehdä...

      • canis.familiaris

        Minä tiedän. sinua ei velvoita mikään pitämään tuota koiraa, en jaka uskoa, että veljesikään tuossa tilanteessa niin toivoisi. Näissä asioissa, kun ei voi mennä tunne järjen edelle. Tässä tilanteessa olisi sen tärkeimmän (koiran) kannalta, ehkä parempi, että etsisit sille uuden kodin joka sitoutuu se kuntouttamiseen.

        Usko tain älä koiralle kodin vaihto ei ole niin iso asia, kun ihmiset ajattelevat. En tarkoita tätä ilkikurisesti sanoa, vaan tosiasiota silmällä pitäen.

        Kun omistaja stressaa siitä se kierre alkaa tilanne, ja joka ei ole kenenkään edun mukainen.


      • Etu Kenonen
        canis.familiaris kirjoitti:

        Minä tiedän. sinua ei velvoita mikään pitämään tuota koiraa, en jaka uskoa, että veljesikään tuossa tilanteessa niin toivoisi. Näissä asioissa, kun ei voi mennä tunne järjen edelle. Tässä tilanteessa olisi sen tärkeimmän (koiran) kannalta, ehkä parempi, että etsisit sille uuden kodin joka sitoutuu se kuntouttamiseen.

        Usko tain älä koiralle kodin vaihto ei ole niin iso asia, kun ihmiset ajattelevat. En tarkoita tätä ilkikurisesti sanoa, vaan tosiasiota silmällä pitäen.

        Kun omistaja stressaa siitä se kierre alkaa tilanne, ja joka ei ole kenenkään edun mukainen.

        "Kun omistaja stressaa siitä se kierre alkaa".

        Koirankoulutukseen sopisi ottaa mukaan myös ihmispsykologi joka arvioisi koiran omistajaa ennen kuin ongelmakoulutus alkaa. Ihmispsykologi tekisi yhteistyötä koirakouluttajan kanssa. Ongelmakoira käytettäisiin virallisessa luonnetestissä että voidaan aloittaa joltakin pohjalta koiran koulutus.


      • canis.familiaris
        Etu Kenonen kirjoitti:

        "Kun omistaja stressaa siitä se kierre alkaa".

        Koirankoulutukseen sopisi ottaa mukaan myös ihmispsykologi joka arvioisi koiran omistajaa ennen kuin ongelmakoulutus alkaa. Ihmispsykologi tekisi yhteistyötä koirakouluttajan kanssa. Ongelmakoira käytettäisiin virallisessa luonnetestissä että voidaan aloittaa joltakin pohjalta koiran koulutus.

        Ilman hyvää ihmistuntemusta on ongelmakoirakouluttaja hyödytön...Harvemmin koiraa tuunataan, noissa tapauksissa, vaan ihmistä. Hyvä ohjaaja näkee miten ja onko yleensä edes mahdollista. Koira tuunataan ihmisen mukaan ja tarpeisiin, siksi on hyvä osata räätälöidä asiat tapauskohtaisesti. Yhden tavan edeustajalle ei voi kovin värikästä skaalaa tarjota menestyksellisesti. (joku kärsii silloin aina)


    • epätoivoinen123

      Se kai olisi oikeasti järkevin päätös, mutta se on niin pirun vaikea päätös. Ja sitten, miten voin varmistaa että uusi koti olisi viimeinkin se viimeinen ja pysyvä, osaava, koti...
      Jollain tavalla tiedostan, että kuvittelen veljeni olevan edes hieman lähempänä minua, jos hänen koira on elämässäni...Että sillä tavalla itserakkaasti olen yrittänyt saada yhteiseloamme toimivaksi.
      No kyllä tämä palstalla avautuminen sai ainakin säveleni selväksi sen koulutuksen suhteen, mutta tulevaisuutta pitää kai oikeasti alkaa miettimään. Kun olisi itsessä off-nappi tunteille, niin osaisi toimia koiran parhaaksi.

    • muffe8

      Hyvä pevi-kouluttaja näkee, jos koulutuksen aikana ei tapahdu tavoiteltua muutosta. Kouluttajalla tulisi myös olla "pokkaa" sanoa suoraan omistajalle jos näkee että kyseinen ihminen ei tule todennäköisesti koskaan pärjäämään koiran kanssa (esim liian voimakasluonteinen koira liian "kiltillä" ihmisellä). Jos muutosta ei tapahdu niin hyvä kouluttaja ei ala rahastamaan ja pyydä käymään uudelleen ja uudelleen...

      tuntuu että näitä "virallisiakin" pevi-kouluttajia alkaa olla joka lähtöön...

    • elämä on julmaa

      Pakko kyllä kommentoida tuohon hinta-asiaan.
      Mikään ei ole ilmaista ei ihmisen psyykkeen hoito saati ongelmakoiran "hoito". Kukaan ei harrasta hyväntekeväisyyttä ja yksityisyrittäjän elämä on todella kovaa.
      Aina valitetaan hinnoista, mutta oikeasti kuinka moni tietää mitä sille duunarille jää käteen verojen ym. jälkeen? -Voin sanoa ei kovin paljoa ja jos eläkkeelle pääsee on eläke olematon yrittäjällä!
      En ihmettele korkeita hintoja. Useampaa eri alan yksityisyrittäjää seuranneena - suomessa yrittäminen on tehty lähes tulkoon kannattamattomaksi siksi hinnatkin ovat jäljellä olevilla yrittäjillä varmasti korkeat. Nostan hattua niille jotka vielä yrittävät yrittäjinä. EI ole helppoa niin alalla kuin alalla. Koirallisissa ja koirattomissa ammateissa.

      • canis.familiaris

        Niin mikään ei ole ilmaista, mutta sillekkin rahalle mitä kuka mistäkin maksaa, on hyvä saada katetta. Itse taas yrittäjyys ja ammatinvalinta on taas valintakysymys.

        Hyvä tuote myy ja hyvälle palvelulle on kysyntää. Oli kyse sitten mistä tahansa.


    • muuli12

      Pakko kysyä että onko tämä kouluttaja siis "virallinen pevi-kouluttaja" joka löytyy koiraneuvolan sivuilta? Ois kiva tietää kuka kouluttaja tekee noin että alkaa rahastamaan jos näkee jo ettei homma syystä tai toisesta toimi...

    • mie vaan

      Itse kävin koirani kanssa joku aika sitten Kirsi Aallon luona Helsingissä pistämässä karvakasaa pevi-metodeilla oikeille raiteille, ja muutokset alkoivat näkyä siitä samaisesta päivästä alkaen. Ei nyt sentään ihan kertaheitolla, mutta selvästi koko ajan edistyy. Koira toki välillä haastaa ja kokeilee, mutta kyllä se nimenomaan niillä saamillani neuvoilla ja ohjeilla asettuu. Eli joku tuossa kuvailemassasi kuviossa ei nyt oikein toimi.

      Ihan yleisenä varoituksena, että näitä pevi-kouluttajiksi itseään tituleeraavia tahoja löytyy nykyään vähän kaikkialta, mutta itse henkilökohtaisesti luottaisin vain ja ainoastaan Pertin itsensä hyväksymiin kouluttajiin. Lista näistä löytyy mm. täältä: http://koiraneuvola.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=2&t=5658

      En voi kuin toivottaa onnea. Niin paljon kuin iloa ja onnea koira voikin elämään tuoda, se voi stressata vähintään yhtä paljon...

      • pari pointtia...

        "...kyllä se nimenomaan niillä saamillani neuvoilla ja ohjeilla asettuu. Eli joku tuossa kuvailemassasi kuviossa ei nyt oikein toimi..."

        tai sit kyseinen metodi ei vaan yksinkertasesti sovi tolle parivaljakolle. Ei se aina mee nii, et ku tää sopi mulle ja mun sesselle ni kyl se toimii kaikille muillekki. Ja voiha tossa olla seki et se kouluttaja ja sessen omistaja ei löydä yhteistä säveltä ja siks homma menee reisille (jos omistaja ei osaa kertoo asioita niiku ne oikeesti menee ja kouluttaja antaa ohjeita sit väärin perustein). Näissä asioissa voi olla monta muttaa siellä rivien välissä. Ja pevi-piirit on sen verran pienet et alottajana en hirveesti lähtis mustamaalaan kyseistä sakkia...ei pahalla. :)

        Nii ja vielä...alottajan ekassa viestissä kysyy miten kauan menee ennenku parannusta alkaa näkyy ja nyt on viemässä koiraa piikille ku vähän joku asiasta mainitsee. Ei Roomaakaa päivässä rakennettu, kärsivällisyyttä peliin ku on koiran hankkinu.


    • canis.familiaris

      Kyllä kokenut kouluttaja näkee aika heti, että mikä on lähtökohta koirakon välillä. Siinä tullaanki sitten siihen, että mikä on ihmiskäsittelytaito ja siihen, että osaa sen tyyppiselle ihmiselle ohjeistaa soveltuvasti. Tuo käytös pitäisi muuttua ilman selityksiä alla viikossa.

      "Niin vielä.."..aika karua läppä lähtökohtiin nähden -eikö?

    • muuli12

      Jep, kyseisellä metodilla ja noiden aloittajan mainitsemien kolmen kerran (kolmen viikon) käyntien jälkeen asioiden pitäisi todella olla hyvinkin paljon paremmalla mallilla, ja omistajalla tulisi olla eväät joilla pärjää koiran kanssa loppuelämän JOS itse elää koiran kanssa järkevästi koiran loppuelämän.

      Minunkaa mielestä jokin tässä yhtälössä ei toimi, miksi parannusta ei ole tapahtunut... Taitaapa olla niin, että tällä koirakolla ei tämän kyseisen kouluttajan ohjeilla ole "parannusta näkyvissä" sillä se olisi näkynyt jo.

    • hyvät kokemukset222

      Lyhyesti aloittajalle: itse luotan täysin PEVI-koulutukseen, mutta en kaikkiin PEVI-kouluttajiin.

      Itse käytin ongelmakoirani (samanlaisia ongelmia, kuin kuvasit) itse Pertti Wilanderilla ja 3 kerran koulutus jääkausineen tuotti 100% onnistuneen tuloksen. Koirani joka oli todella uhmakas ja aivan "niskan päällä", oli ihan kuin eri koira koulutuksen jälkeen:

      -kuunteli mitä sanon, katsoi silmiin, ja odotti, mitä sille sanon
      -silmissä oli erilainen, "kiltti" ilme
      -koira ei enää "pomottanut" meitä kotona eikä lenkillä
      -koira ei rähissyt vastaantuleville koirille, vaan katsoi minua,eli luotti minuun kun tulee vieras koira vastaan

      ym.

      Oma koirani oli todella dominoiva rotikka uros.

      Suosittelen, että menet koiran kanssa itse Wilanderin oppiin.

      • hyvät kokemukset222

        Lisäys vielä, saman olen huomaanut minäkin kuin muutkin tässä ketjussa, että näitä itseään nimittäviä "pevi-kouluttajia" alkaa olla jo joka lähtöön, vois varmaan puhua jo VALE- pevi -kouluttajista , vähän kuten valelääkäreistä.

        Ainakin Wilanderin "viralliset" kouluttajat ovat asiansa osaavia.


    • l

      Noissa koiraneuvolan "virallisen" listan kouluttajissakin on tosi paljon variaatiota.

    • Luulen että apua löy

      Epätoivoinen 123

      Pertti Wilander on asiansa osaava mies. Ollut kouluttajana jo ainakin 30 vuotta. soita hänelle ja neuvottele ja tilanteesta.

      • entykkääpevistä

        Onnistumisprosentti Pevi-metodilla 95%, joten ei se välttämät kouluttajasta ole kiinni. Ja eiks alottaja asunu jossain Turus joten Pertti taitais olla lähin kouluttaja.


    • sekinviel

      mun koira 3v sain sen vanhempana, en pentuna, se oli vaihtanu 3 kertaa kotia ennenku tuli mulle asumaa. sil oli kaikki ongelmat veti ihan sikana remmissä, räyhäs muille koirille ku tuli vastaa, haukku autossa, haukku kotona. ei osannu ku käskyn istu. nyt olen sitä opettanu n 2kk. eikä silla ole enää mitää ongelmia, ajattelin et meen kans johonki koirakoulutuksee, mut pärjäsin yksin. sul vaa täytyy olla luonne rautainen ja päättää et OIKEESTI MInä määrään ei koira.nii ja eroahdistustaki oli. ja otappa huomioon et mun eka koira elämässäni, joten musta ne puheet on melko turhia ku sanotaa et jotaki rotuu ei anneta ensi koiraks, ja mulla ei oo ollu aiemmi muuta kokemusta paitsi jokunen kaverin koira. eli kaikki lähtee susta sä oot pomo ei siin mitää kurssei tarvi käydä.....tsemppiä!

    • tupsukka

      Ei kannata luovuttaa .Itse aikoinani kävin pevikouluttajalla .Minulla on kovaluontoinen terrieri .Pitää pitää aina perushuomiomattomuus .Ei saa yhtään lepsuilla muuten kostautuu .Itse olin ennen koulutusta liian lepsu .Koulutuksen myötä minusta tuli määrätietoinen .Käymme koulussa edelleen avustamassa ohituksissa .Sillä saan pidettyä itseni ja koirani hallinnassa .Kouluttaja ei mielestäni rahasta .Teillä vaan on edelleen ongelmia .Ei se koulutusohjeiden muutto mitään auta .Päinvastoin jos ruvetaan sooloilemaan niin mennään rytinällä metsään .Koulutusohjeet pevissä kouluttajilla samat .Kouluttavat Vilanderin oppien mukaan .

    • epätoivoinen123

      Kiitos teille kaikille, jotka vastasitte tähän ketjuun ja yrititte auttaa. Viikko sitten olimme illalla koirani kanssa ulkoilemassa, kun vastaan tuli nainen lasta pulkassa vetäen. Koirani hyökkäsi lapsen kimppuun, kerkesi repiä hanskan kädestä ennen kuin sain tilanteen hallintaan. Seuraavana päivänä eläinlääkäri tuli kotiimme ja lopetti koirani. Suru on valtava, mutta pieni helpotuksenkin tunne on. Luojalle kiitos ettei lapselle käynyt mitään, toivon sydämestäni ettei hän saa koirakammoa koska karvaiset kaverit voivat olla myös niitä tosi ystäviä.

    • Kevät tulee kuitenki

      Surullinen, mutta oikeastaan hyvä loppu. Teit oikein ja vastuullisesti kun lopetit koiran.

    • canis.familiaris

      Järki ohitti tunteen. kuten pitääkin. Hyvä ja perusteltu päätös....Hyvää kevättä kuitenkin!

      • Anonyymi

        Järki ohittaa tunteen ja estot niin ihminen voi tehdä mitä vaan.


    • Nillitys

      Pelkkää rahastusta tuo Pevi. Ihan silkkaa mahdottomuutta että koira oppisi käyttäytymään kahdella koulutuskerralla, ilman että siltä viedään sitä omaa tahota ja oppimiseniloa pois. Järkikäteen!

      Kultainen keskitie, sinuna vaatisin rahat takaisin kouluttajalta joka selkeästi vain rahastaa sinua. Otat oppimastasi jotain hyödyllisiä tapoja joista koet olleen edes jotain hyötyä ja sovellat niitä positiivisempaan tyyliin. Lue Cesarin kirjoja joissa on hyvällä tavalla kerrottu koiran ja ihmisenvälisestä enegiasta ja laumanjohtajuudesta ilman, että se meininki on kuin tappamaan oltaisiin menossa.

      Ei kannata kuitenkaan ääripäästä ääripäähän mennä, vaan maalaisjärkeä. Etsit kouluttajan joka osaa neuvoa ja antaa hyviä nimenomaa TEILLE räätälöityjä vinkkejä oikea-aikaiseen palkkaukseen, mutta käyttää muutakin kuin sitä namia.
      Kannattaa myös ottaa yhteyttä esim kuntasi koirakerhoihin ja kysyä onko heillä kursseja tai löytyykö vapaaehtoita pientä korvausta vastaan joka tulisi teitä jelppimään.


      Summarum: LOPETAT SEN PEVIN HETI! Se ei selvästi toimi ja tuskin haluat koirasti toimintakyvytöntä persaustanuoleskelevaa apaattista koiraa.

      • Taivaanranta maalari

        Mitä missasit? Ei koira, eikä omistaja enää apua tarvitse.


    • HIh!

      Kuulostaa siltä että Nillitys suhtautuu turhan tunteellisesti, pillitys.

      Parhaimmillaan kun koira uskoo kiellon kerrasta, sen jälkeen voidaan kouluttaa toiminto ja vaikka palkita. Kuinkas kauan Nillityksen tarvitsee viedä koiralle kieltoa läpi ennen kuin se uskoo? Hmm... Vai onkohan hän niitä jotka eivät kiellä laisinkaan.

      Hyvä kouluttaja, oli tyylisuunta mikä hyvänsä, tekee työn juuri koulutettavan koiran mukaan. Omistaja sopeutuu, jos ei niin ei onnistu.

      Oikein tehdyllä PEVILLÄ tulee koira joka on aktiivinen oma itsensä.

      • vale kouluttaja?

        Aloittajalle pahoittelut kaikin puolin huonosta kokemuksesta ja loppu tuloksesta. Itse pevi-kouluttajalta 3ssa kerrassa tullut apu mukavaan yhteiselämään koiran kanssa. Niin, ja Turussahan ei ole oikeita pevi kouluttajia :(


    • think twice

      Kastroitaessa koiralla ei ikinä tulis olla ongelmia vaan ns rauhallinen vaihe päällä.
      Ootko miettinyt jos koirasi on pelkoagressiivinen ? Viittais vähän siihen.
      -Siihen ei yleensä koulutus TEKNIIKAT auta,(kouluttajat)täytyy mennä syvemmälle, lukemaan eleet ja vastata niihin. Psygologia.

    • miimiii1

      Turussa ei ole virallisia pevi-kouluttajia! Tais olla huijari.

      Meidän koira muuttui pevi-koulutuksella alle viikossa, tulokset näkyi jo ekan päivän jälkeen. Toki tahti riippuu aina koirasta, meidän koira ei ollut arka/agressiivinen, ei pehmeä eikä kovaakaan, oli aika helppo koulutettava kun vaan saatiin omistajat ruotuun :D

      Ja namikoulutuksissa juostiin 3 vuotta sitä ennen, suosittelen lämpimästi peviä, loppuu se nakkimakkarat taskussa juoksentelu.

      • nää näkyjä

        Älä valehtele, kuka juoksee kouluttajan luona jos ei hyviä tuloksia näy?


      • miimii12
        nää näkyjä kirjoitti:

        Älä valehtele, kuka juoksee kouluttajan luona jos ei hyviä tuloksia näy?

        No mitä olis pitänyt tehdä, työntää pää pensaaseen? Ollaan käyty eri kouluttajilla ja eri kursseilla ja treenattu kotona. Vasta pevi -opeilla saatiin asiat kuntoon, ja siihen mennessä ne oli jo päässeet pahaksi. Ei silloin auta nakkimakkarat.


      • nää näkyjä
        miimii12 kirjoitti:

        No mitä olis pitänyt tehdä, työntää pää pensaaseen? Ollaan käyty eri kouluttajilla ja eri kursseilla ja treenattu kotona. Vasta pevi -opeilla saatiin asiat kuntoon, ja siihen mennessä ne oli jo päässeet pahaksi. Ei silloin auta nakkimakkarat.

        Kerroppa mikä siitä pevi koulutuksesta teki tehokkaan jo viikossa?


      • miimii12
        nää näkyjä kirjoitti:

        Kerroppa mikä siitä pevi koulutuksesta teki tehokkaan jo viikossa?

        ? loistavat ja yksinkertaiset metodit tietysti.


      • yksin vai kaksin
        miimii12 kirjoitti:

        ? loistavat ja yksinkertaiset metodit tietysti.

        Kerro lisää. Minkälaiset metodit?


      • miimii12
        yksin vai kaksin kirjoitti:

        Kerro lisää. Minkälaiset metodit?

        Jos kiinnostaa niin lainaa kirjastosta pertti vilanderin koirankorjaus-kirja.


      • nää näkyjä
        miimii12 kirjoitti:

        Jos kiinnostaa niin lainaa kirjastosta pertti vilanderin koirankorjaus-kirja.

        En viitsi lainata Vilanderia kun tiedän kirjan ja elämänsä olevan soopaa ja valetta. Lainaa sinäkin Tommy Wirenin kirjan Onnistu koirasi koulutuksessa. On muuten hyvä kirja!


      • miimii12
        nää näkyjä kirjoitti:

        En viitsi lainata Vilanderia kun tiedän kirjan ja elämänsä olevan soopaa ja valetta. Lainaa sinäkin Tommy Wirenin kirjan Onnistu koirasi koulutuksessa. On muuten hyvä kirja!

        Löytyy sekin tuolta kirjahyllystä ihan omasta takaa. Jokaisella oikeus mielipiteeseensä, joskin vähän naurettavaa tuomita mikä tahansa asia "soopaksi", jos ei asiaan ole mitenkään perehtynyt tai siitä ei ole omakohtaista kokemusta :D

        Meillä elo koiran kanssa on ihanaa ja helppoa, kukaan ei stressaa, päivittäisistä ARKISISTA tilanteista selvitään ilman nameja, koira tulee kutsusta luo 99% tapauksista ja jos ei tule niin senkin saan heti korjattua... Samaa ei voi sanoa kavereiden nakkimakkarakoulutetuista, jotka tulee luokse tasan sen nakkimakkaran vuoksi, JOS tulee... millon on "huono päivä" tai "turre vaan nyt näki jotain mielenkiintoisempaa" :D


      • yksin vai kaksin
        miimii12 kirjoitti:

        Jos kiinnostaa niin lainaa kirjastosta pertti vilanderin koirankorjaus-kirja.

        Kerro mieluummin millälailla juuri oman koiran kanssa toimittiin ja tehtiin. Mikä teillä oli ongelma?


      • miimii12
        yksin vai kaksin kirjoitti:

        Kerro mieluummin millälailla juuri oman koiran kanssa toimittiin ja tehtiin. Mikä teillä oli ongelma?

        En ole täällä hakemassa mitään tappelua aiheesta, jos vastapuolen asenne on jo valmiiksi se että vilanderin opit on soopaa ja valetta, vaikka ei edes perusteosta ole lukenut, niin ei se tiedä muuta kuin jankkaamista :)


      • yksin vai kaksin
        miimii12 kirjoitti:

        En ole täällä hakemassa mitään tappelua aiheesta, jos vastapuolen asenne on jo valmiiksi se että vilanderin opit on soopaa ja valetta, vaikka ei edes perusteosta ole lukenut, niin ei se tiedä muuta kuin jankkaamista :)

        En ole hakemassa mitään tappelua, eikä ole mitään asennetta mihinkään suuntaan. Olisin kuullut vaan kokemuksesi, ja miten tuloksiin päästiin.


      • miimii12
        yksin vai kaksin kirjoitti:

        En ole hakemassa mitään tappelua, eikä ole mitään asennetta mihinkään suuntaan. Olisin kuullut vaan kokemuksesi, ja miten tuloksiin päästiin.

        No siihen suosittelen edelleen pertsan kirjaa, sieltä löytyy ne metodit yksinkertaisuudessaan. Ja mitä tulee kokemuuksiini, olen enemmän kuin tyytyväinen. Neuvolatunti 3 korjauskertaa, 4 viikon koulutusrupeama ja meillä hävis kaikki pienetkin ongelmat. Toki myös loppuelämän kestävä muutos sen suhteen miten koiran kanssa ollaan, jotta ei palata vanhaan.


      • Minua kiinnostaa,että mikä on namikoulutus?Jos niissä juostiin 3 vuotta,niin mitä niissä tarkalleen sitten tehtiin?
        Kirjoja on koulutuksiin ym.liittyen jokusiakin.Niissä käsitellään usein jokusiakin asioita.Itse olen lukenut myös koirankorjauskirjan.
        Silti minäkin haluaisin tietää,että mikä oli nimenomaan tämän tapauksen probleema,ja millä se hoidettiin.Jos tulokset on noin nopeita,niin eikö ole silloin aika simppeliä ja myös simppeli kertoa :)


      • miimii12
        molossi kirjoitti:

        Minua kiinnostaa,että mikä on namikoulutus?Jos niissä juostiin 3 vuotta,niin mitä niissä tarkalleen sitten tehtiin?
        Kirjoja on koulutuksiin ym.liittyen jokusiakin.Niissä käsitellään usein jokusiakin asioita.Itse olen lukenut myös koirankorjauskirjan.
        Silti minäkin haluaisin tietää,että mikä oli nimenomaan tämän tapauksen probleema,ja millä se hoidettiin.Jos tulokset on noin nopeita,niin eikö ole silloin aika simppeliä ja myös simppeli kertoa :)

        On simppeliä, ja niinkuin olen sanonut, omistajissa se vika oli eikä koirassa. Meidän koira oli/on testin mukaan hermorakenteeltaan hyvä, ei kova eikä pehmee - ei arka. Se vaan ei luottanut meihin eikä liioin kunnioittanut, koska ei käyttäydytty laumanjohtajan tavoin. Johtajuus siis kuntoon ja sillä ratkesi meidän KAIKKI ongelmat koiran suhteen, ne pienimmätkin. Ja pevi-koulutuksessa perusperiaate toki on aina sama, mutta koulutus silti räätälöidään jokaisen koiran mukaan yksilöllisesti aina, joten en ala sen tarkemmin meidän koiran koulutusohjelmasta kertomaan, koska joku voisi siitä poimia jotain vinkkejä itselleen ja soveltaa väärin. Jos peviin lähtee niin yleensä koira täytyy testauttaa ja tosiaan mennä virallisen pevi-kouluttajan pakeille, muuten voi mennä todella metsään tämän koulutuksen kanssa. Moni itseään ongelmankoirakouluttajaksi tituleeraavaa käyttää pevin menetelmiä ihan väärin eikä ole saanut niiden käyttöön koulutusta, vaan ne ideat on kopsattu jostain nettisivuilta.

        Namikoulutus on juur sitä että palkataan koiraa oikeasta käytöksestä ja huonoon ei puututa. Ja voihan siinä tietty käyttää lelua, patukkaa tms palkitsemisessa, mutta useimmille koirille nami toimii parhaiten motivaattorina. Niissä opeteltiin ihan perustekniikat esim. ehdollistumisesta, palkkauksen oikeasta ajoittamisesta jne, ja meidän koira oppi ne kyllä ihan hienosti, koulutustunnilla oli kuin mikäkin valioyksilö, mutta ei se niillä keinoin tietenkään koskaan oppinut meitä omistajia silti kunnioittamaan. Toisinsanoen kotona perseili edelleen ihan samalla tapaa, vaikka kuljin ne makkarat taskussa sen 3 vuotta ja tein harjoitteita päivittäin. Painotan, ettei koiralla ollut oppimisessa mitään vikaa eikä esim. minun tekniikassa, mutta kun se koira ei kunnioita sua niin se ei vaan kunnioita.

        En sano että pelkällä namikoulutuksella ei voisi saada aikaan hyvinkäyttäytyvää yksilöä, jos jo pohjalla se johtajuus suhteessa koiraan on kunnossa, mutta kun nyt tässä ja meillä oli kyse nimenomaan ONGELMAKOIRASTA (tai pikemminkin omistajista), niin siihen ei riitä pelkkä namikoulutus vaikka sen tekisi kuinka hyvin, jos ei myös sitä johtajuutta hoideta kuntoon. Sehän siellä on pohjimmaisena ongelmana, jos koira esim. riekkuu remmissä tai ei noudata jo opittuja käskyjä. Ja kyllä myös pevin mukaan koiraa saa kouluttaa nameilla ja pitääkin palkata välillä nameilla (tai patukalla tms.), mutta nimenomaan silloin kun opetetaan koiralle "temppuja". Ei koskaan silloin kun opetetaan perustottelevaisuutta.


    • Positiivista.

      Hmmm, Onko negatiivisesti pevi-metodiin suhtautuvilla omakohtaista kokemusta asiasta? Entäpä positiivisesti suhtautuvilla?

      Meillä löytyi koirien kanssa yhteinen sävel pevi-koulutuksen aikana. Omalta kohdaltani voin sanoa, että koulutus toi meidän elämään vain iloa, kaikille. Koiria pystyy pitämään, missä vain huoletta irti eikä remmissäkään enää rähjätä.

    • aawa

      Ihmettelen kyllä kuka kouluttajasi on?? Pevi menetelmällä koira korjaantuu paljon, paljon nopeammin jos noudatat ehdoitta ohjeita.

    • Lunkisti2

      Kaikki ei pärjää koiralleen vaikka tekisivät kuinka oikein. Oma mielentila ja itsevarmuus on yhtä tärkeä kuin se että mitä tehdään. Tämä on niin nähty. Kaikki on suhteellista.

    • voihan_eihän

      Olipas surullinen pevi-kuritetun koiran kohtalo. Puuttukaa hyvät ihmiset kun huomaatte kouluttajan käyttävän "koulutuksessa" väkivaltaa.

    • kusetustajakusetusta

      Sinua rahastetaan :D Eihän tuota edes tarvi miettiä!!! Hanki kouluttaja joka lupaa jonkin asteisen takuun työlleen. Sellaista ei taida edes olla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3319
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3150
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      39
      2634
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2042
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      311
      1853
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1745
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      127
      1407
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1251
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe