Veneelle piti antaa uusi nimi.

Guttenberg

Olen ollut melko täpinässä huomisaamun suhteen. Meinasi hyvin tärkeä juttu kokonaan unohtua. Veneelle piti antaa uusi nimi. Vanhan veneseurani kommodori kävi katsastamassa sen. Väännän ikkunoihin 20-12 tarrat, kunhan aurinko paistaa kunnolla.
Kommodori oli muuten rehellisen kateellinen kaikesta näkemästään. Muisti katsastaneensa tämän aikaisemmin 2002 ja 2003 vuosina yksityisessä laiturissa.

Kuka on moottorisahalla sahannut jäätä, tietää miten nopeasti siinä kasteleekaan oikean käsivartensa, sitten kylkensä ja lopulta on terän vetämässä sohjossa ja vedessä kokonaan. Tuleehan tällä kelillä kylmää äkkiä. Palat putosi 5 senttiä alas kellumaan. Aamulla ne toki ovat jäätyneet taas, mutta kaivuri heittelee ne sivuun tai työntää jään alle.

Joku kyseli työstäni. Olen tavallaan 15 % omistaja, tai vaimon kanssa 7,5% omistajatyöläinen painossa. Nykyään menee alalla huonosti ja palkatonta rokulia annetaan, kun vain pyytää. Lomautuksia on tiedossa toimitusjohtajasta varastomieheen. Osinkoja ei ole jaettu 4 vuoteen!
Olemme vielä harvoja itsenäisiä firmoja bonniersien, erkkojen ja ketosten ulkopuolelta. Kykenemme palvelemaan suunnittelusta ja painopinnasta liimasidontaan arkki- ja rotaarikoneilla.

18

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mykkänen

Annoitko vaimosi nimen, vai entisen heilasi?

• äöol.iyjr

Onnea vesille tai jäille laskuun Guttenberg. Hyvää jatkoa betonialuksellesi.

• Guttenberg

Hän on vedessä! Se on vedessä ja jääsohjossa! Olen melkoisen ylpeä betonistani! Nimi on auringonlaskun valoista eräs ilmiö. Saksankielessäkin se on neutri, joten ei ole naisellinen nimi.
      Aluksi oli tarkoitus vetää niiden tukkien avulla se koko matka. Se ei onnistunut, vaan piti heti pihassa pudottaa Mersu 508:n vanteille. Ne levisivät lopullisesti ja mutkittelivat. Kaivikone olisi kai yksinkin pystynyt kahdella kantoliinalla sen trailerin rungolla kantaa, mutta olipa apuna nelivetotraktori vetokoukussa nostamassa toista päätä.
      Siihen kaunotar laskettiin jääsohjon päälle kello 10 ja traktori päästeli äänimerkkiään. Traktori nyppäsi traileriromun alta pois ja alukseni jäi omaan elementtiinsä ½ vuoden tauon jälkeen. Se kelluu noin 5 senttiä korkeammalla, kuin takapeiliin tehty merkinta 0,85 m syvyydestä. Kerännee kosteutta itseensä enne Vappua riittävästi.

Meillä on klo 19 juhlat aluksella. On kirkasta polttoviinaa, salaatteja, lihaa, kalaa, viiniä, olutta ja muuta purtavaa. Mukaan tulee talkoomiehet vaimoineen. Minä ja broidi aiomme jäädä yöksi alukseen kännäämään. Se on terapiaa meille kummallekin tämän urakan jälkeen.

Sen tiedän, että kaikki menot -niin pimeänä maksetut, kuin kuitilla olevat tekevät tästä yli 50 000 euron paatin. Laskiessani veljelleni vain kympin tunnilta, niin yli 65 tuhatta! Lisäksi olen hänelle jo velkaa!
      Mitä se on? Katselin uusien paljon, paljon pienempien muovikippojen hintoja ja huomasin omistavani aluksen, enkä 80- 95 tuhannen fläppfläppsaunasaavia moottorilla. Eikä ne ole näin kauniisti sisustettu suurella WC/suihkulla tai lämpöeristyksellä.
      Tämä raato maksoi mulle rannassa 9000 euroa, josta voin nyt vähentää 6000 pois ennenaikaista hallivuokraa, joten raato oli vain 3000.
      Moottori ja vaihteisto maksoivat minkä aavistimme. Potkuri, akseli ja laakerointi nelinkertaisesti. Lisää melkoisia lisäeriä olivat Webasto, dieselliesi/uuni ja ruorikoneisto. Tuplaten meni tähän sisustukseen. Aluksi oli tarkoitus vain fanerista ja koivulaudasta "tehdä jotakin". Sitten oli pitkin matkaa noita tonnin parin hankintoja, joita ei tullut aluksi tienneeksikään.

Olen tunnelmassa ja kossussa ja kohta tilataan tilataksi ja ahdetaan mukulat ja akka autoon ja mennään alukselle.

• Wickström W 3

Onnittelut Guttenberg! Vaikka olisi krapula, niin ei se mitään, kun Vappuviikolla voit työntää hieman kaasua ja lipua kadehdittavana Eteläsataman altaassa näyttäytymässä. Onnea vieläkin!

• 8976452

No, ... jos on alle 80 tonnin kaikki on irronnut, niin se on kohtuullista. Yrittäjäpariskunta, joka on tuttavani tilasi venemessuilta 112 tonnin kuopiolaisen.
        Nyt ei piznes menekään niin hyvin ja ukko jo katuu syvästi maksamaansa käsirahaa ja sitoumusta 5 vuotta lyhentää reippaasti yli kymppitonnin korkoineen muovipaattiaan.
        Se on tehokasta se mainonnan ja mielikuvan voima messuilla, kun lipevä mies vedättää ja rahaa tuntuisi olevan perstasku täynnä. Sanoin kyllä, että viiden vuoden kuluttua se paatti on todellisuudessa 80 tonnin arvoinen ja sillä vielä viimeinen maksuerä maksamatta. Kulujakin siitä lienee 5-7 tonnia kesässä.

• Huhheijaa.

Älä aked-välittäjä yritä.
      Tyydy kohtaloos, Kingi on Kingi

• listikääitsenne

Tämäkö syrjäytyneitä ja surkimuksia ärsyttää ja katkeraksi tekee?

"Meillä on klo 19 juhlat aluksella. On kirkasta polttoviinaa, salaatteja, lihaa, kalaa, viiniä, olutta ja muuta purtavaa. Mukaan tulee talkoomiehet vaimoineen. Minä ja broidi aiomme jäädä yöksi alukseen kännäämään. Se on terapiaa meille kummallekin tämän urakan jälkeen. "

• mua ei petetä!

Olen nyt viiteen kertaan tarkastanut koko Suomen venerekisterin ja ainuttakaan betonivenettä ei ole sinne merkitty 2012 helmikuussa! Valehtelet!

• tähän kyllästynyt

Et sitten ole lukenut näitä guttenbergiä? Luettuasi et ole ymmärtänyt mitään? Joo niin se onkin!
        Minä autan. Venerekisteriin se lienee laitettu 1979 keväällä, kun kastettiinkin silloin ja katsastustodistuskin muistaakseni oli.
        Toisaalta Guttenberg osti sen elokuussa 2011 rekisteröitynä, joten se saattaa ollakin se oikea kuukausi. Voi tietysti olla syyskuukin tai vaikka joulu. Sulla lienee aikaa nuuskia ja kytätä asiaa, joten alahan toimiin!

• älä valehtele!

Mistä tiedät mitä materiaalia vene on rekisterissä? Ei minun veneeni kompositiorakenne tullut ylös mihinkään paperiin. Valehtelet itse!
        Toiseksi et yksityishenkilönä pääse katsomaan koko valtakunnallista venerekisteriä. Siihen pitää olla käyttöoikeuden salasanavalmiudet viranomaisena ja silloinkin melko korkea asema.

• voi j--lauta
        tähän kyllästynyt kirjoitti:

Et sitten ole lukenut näitä guttenbergiä? Luettuasi et ole ymmärtänyt mitään? Joo niin se onkin!
        Minä autan. Venerekisteriin se lienee laitettu 1979 keväällä, kun kastettiinkin silloin ja katsastustodistuskin muistaakseni oli.
        Toisaalta Guttenberg osti sen elokuussa 2011 rekisteröitynä, joten se saattaa ollakin se oikea kuukausi. Voi tietysti olla syyskuukin tai vaikka joulu. Sulla lienee aikaa nuuskia ja kytätä asiaa, joten alahan toimiin!

On teillä jutut kivipaattienne kanssa kaatakaa piimää pilssiin ostakaa kunnon paatti ja veneilkää jää enemmän aikaa satuiluun.

• minäkin rekisterissä

Minä täytätin maistraatissa sen venerekisterin. Siinä tiskilikka kysyi rungon mitat ja syväyksen. Ei materiaalia, vaikka taisin pariin kertaan kertoakin sen olevan terästä. Kannen ja hytin rakenteet jäi yksilöimättä, mutta niistä kelpasi tieto, että wc, pentry, makuuhytti ovat ja kone eristetty omalla suojarakenteella. Malliksi tuli keskimoottori ja katsastusluokaksi B 2 (minusta sellaista se ei voinut olla!)

Naapuri kävi viemässä oman puufiskarinsa tiedot naapurikaupungin maistraattiin ja niitä oli täsmennetty ja tivattu moneen kertaan. Moottoristakin olisi pitänyt olla tarkastusnumerot ja mallikilven jokin tieto! Sen hevosvoimamäärät piti muuttaa kilowateiksi ja polttoainemerkinnäksi ei kelvannut pensa, vaan "bensiinikäyttöinen".

Joten ei se rekisteri taida olla kovin kummonen, kun kolmannelta kuulin, että täytti ruutupaperille ja vei sen Jyväskylässä virkaintoiselle maksaen ja häipyen.

• no ei oo ei

Tulihan sinne rekisteriin sentään tieto suurimmasta henkilöluvusta ja joku nopeuskin. Moottorin numeroa en oo ikinä koneen kyljestä etsinyt, eikä rungolla ole nuomeroa. Kun kyljestä irrottelee rekisteritarrat, ei rekisterin perusteella voi venettä tunnistaa muuten kuin päämittojen mukaan. Eli rekisteri on rekisteritarkoituksessa täysin mitätön.

• pah rek.
        no ei oo ei kirjoitti:

Tulihan sinne rekisteriin sentään tieto suurimmasta henkilöluvusta ja joku nopeuskin. Moottorin numeroa en oo ikinä koneen kyljestä etsinyt, eikä rungolla ole nuomeroa. Kun kyljestä irrottelee rekisteritarrat, ei rekisterin perusteella voi venettä tunnistaa muuten kuin päämittojen mukaan. Eli rekisteri on rekisteritarkoituksessa täysin mitätön.

Sellaisella henkilömäärätiedolla ei ole mitään tekoa! Liukuvaan voi satamassa laittaa 18 naamaa nauramaan ja kantaa. Ei se vain enää nouse liukuun merellä. Toisin päin liukussa yksin nopeus voi olla 26, mutta akka ja viinat kyytissä putoaa 18. Mitä niistä kukaan hyötyy?

• l.kujmyefrd

Venerekisteri kehitettiin vain siksi, että Katainen saa lähettää verolapun ensivuonna! Siitä on suunnitelma. Veron nimi on polttoaineen haittavero.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      8
      2728
    2. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      164
      2642
    3. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      184
      2491
    4. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      12
      2014
    5. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      18
      1975
    6. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      54
      1828
    7. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      69
      1548
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      10
      1123
    9. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      69
      1119
    10. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      63
      980
    Aihe