Tieliikennelaissa lukee: "Alle 12-vuotias lapsi saa kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä. Hän ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä jalankululle."
Milloin puututaan näihin alle 12-vuotiaaksi itseään pitäviin aikuisiin, jotka ajavat jalkakäytävällä oli kesä tai talvi? Liikkumiseni on huonoa, ja olen useamman kerran meinannut jäädä pyöräilijän yliajamaksi.
Pitääkö sattua jotakin, ennen kuin asioihin puututaan? "Parhaat" pyöräilijät jopa soittavat kelloa pyytääkseen tietä. Missä on laki?
Aikuiset pyöräilijät jalkakäytävillä
22
336
Vastaukset
- Koita ymmärtää
Kun on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia.
- Jouhikas
Olen huomannut saman.
Silmiin pistävää on ollut myös ulkomailta suomeen muuttaneiden ihmisten jalkakäytävällä pyöräily; tosin heitä ei voi asiasta syyttää, hehän ovat ottaneet vain mallia, ja tuskin edes tietävät, että se on laissa kielletty.- huihailiikennemaat
> ja tuskin edes tietävät, että se on laissa kielletty.
tai välittävät, jos sortovaltiosta tulevat demokratiaan ei lain kunnioitus ole tuttua.
- Uncle Ben
>>Pitääkö sattua jotakin, ennen kuin asioihin puututaan?>>
En ole koskaan nähnyt heille huomautetun, joten kokeilin kerran nähdessäni 2 santarmia lähestyvän fillarilla. Siirryin fillarilla kävelyvauhtiin jalkakäytävälle - saavuttivat minut - huomauttivat.
Oli varmaan jokin työtapaturma?
2 kertaa olen joutunut kävellessä hyvin vaaralliseen tilanteeseen tullessani rapusta j-käytävälle. Toisella kertaa oli edellämennyt koirani menettää henkensä.- Kääk!
Sillä koiralla onkin hyvä kokeilla onko ulos menemistä. ;-)
Voiko oikeesti kukaan olla noin tumpula?
Voihan siinä tietysti käydä niin, että kyynärsauva vahingossa lipsahtaa jalkakäytävällä pyöräilevän pinnojen väliin kun hädissään väistää... - Uncle Ben
Kääk! kirjoitti:
Sillä koiralla onkin hyvä kokeilla onko ulos menemistä. ;-)
Voiko oikeesti kukaan olla noin tumpula?
Voihan siinä tietysti käydä niin, että kyynärsauva vahingossa lipsahtaa jalkakäytävällä pyöräilevän pinnojen väliin kun hädissään väistää..."Voiko oikeesti kukaan olla noin tumpula?"
Ketäkuta tarkoitit tuolla?
Oikea koira menee ensin ovesta tutkimaan alueen ennen isännän tuloa - uhraa itsensä. - haista kukkanen
Uncle Ben kirjoitti:
"Voiko oikeesti kukaan olla noin tumpula?"
Ketäkuta tarkoitit tuolla?
Oikea koira menee ensin ovesta tutkimaan alueen ennen isännän tuloa - uhraa itsensä.Ei pidä paikkaansa, vaan koira joka on "joutunut" ottamaan vastuun (puolustaa isäntäänsä eli laumaa, jne.). Tällaiset koirat elävät jatkuvassa stressitilassa.
Isännän kuuluu ottaa vastuu, tutkia alueet ja tervehtiä vastaantulijat tutut, jne. ja koiran olla alemmassa asemassa, silloin koiran elämä ei ole helvettiä. Koiran isännän kuuluu olla aina pomo. - Uncle Ben
haista kukkanen kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, vaan koira joka on "joutunut" ottamaan vastuun (puolustaa isäntäänsä eli laumaa, jne.). Tällaiset koirat elävät jatkuvassa stressitilassa.
Isännän kuuluu ottaa vastuu, tutkia alueet ja tervehtiä vastaantulijat tutut, jne. ja koiran olla alemmassa asemassa, silloin koiran elämä ei ole helvettiä. Koiran isännän kuuluu olla aina pomo.Koiran luonteenomaiseen käyttäytymiseen kuuluu uuden tilan haltuunotto ja tutkiminen, se ei ole merkki mistään stressistä. Terve koira menee tai pyrkii menemään myös ovesta ensin on se sitten sisätilaan tai ulos.
Katsot koulutettua koiraa tai kouluttamatonta niin sama käytös.
Mikäli koira ei näin tee vaan kyyristelee jossain isännän jalkojen takana on se merkki koiran sairaudesta, liikuntarajoitteesuudesta, arkuudesta tai luonneviasta.
Hyvin pienikokoisilla koirilla on usein hallitsevana luonteenpiirteenä arkuus, joka evoluution tuloksena monissa tilanteissa on niille edullisempi eikä sitä voida pitää vikaisuutena. - Uncle Ben
Uncle Ben kirjoitti:
Koiran luonteenomaiseen käyttäytymiseen kuuluu uuden tilan haltuunotto ja tutkiminen, se ei ole merkki mistään stressistä. Terve koira menee tai pyrkii menemään myös ovesta ensin on se sitten sisätilaan tai ulos.
Katsot koulutettua koiraa tai kouluttamatonta niin sama käytös.
Mikäli koira ei näin tee vaan kyyristelee jossain isännän jalkojen takana on se merkki koiran sairaudesta, liikuntarajoitteesuudesta, arkuudesta tai luonneviasta.
Hyvin pienikokoisilla koirilla on usein hallitsevana luonteenpiirteenä arkuus, joka evoluution tuloksena monissa tilanteissa on niille edullisempi eikä sitä voida pitää vikaisuutena.Jäipä tuosta pois, että tuo koskee tilannetta silloin, kun koira on vapaana liikkumassa hihnassa tai kokonaan vapaa. Eri tilanne on sitten, kun koira on käskytetty seuraamaan sivulla.
- tyhjäpäitä ovat
Hulluja ja "minä minä minä" -asenteella liikkuvia nuo jalkakäytävillä pyöräilevät ovat.
Oletteko huomanneet, heillä on vielä sellainen täysin ilmeetön, tyhjäpään ilme naamallaan, kun he siinä ajelevat. Itse pysäytän joka ikisen ja passitan ajoväylälle, pois jalkakäytävältä.- näin on tosiaan
Olen huomannut saman! Jalkakäytäväpyöräilijöillä on sellainen tyhjä ilme kuin jokunen "ruuvi puuttuisi päästä" , tai kappale "koodia" hukassa........
- Kumijalkakäytävä
Miten se passitus käytännössä onnistuu? Joskus nuoret pojat vahingossa tottelee, mutta parikymppiset likkalapset soittavat suuta näsäviisaina, kun "kyllä minä saan ja ei se mitään haittaa". Ne ovat näitä, joita ei lapsesta asti ole kukaan saanut komentaa tai isi hakee lakimiehen. Keski-ikäiset miehet ovat kaikkein pahimpia, ajavat kovaa, huutelevat törkeyksiä kun joku meinaa jäädä alle. Anteeksi ei ole kukaan kaahaaja pyytänyt.
Miksi minä joudun näille huomattamaan, eikö se olisi poliisin työtä?
- Ajatus vain
On muuten aika aika omituista, jalkakäytävä kulkee vain kadun vasemmalla puolella menosuunnassa. Aikuinen lähtee pyöräilemään esim 5 vuotiaan kanssa. Aikuinen joutuu lain mukaan ajamaan kadun toista puolta ja olemaan valppaana oman ajonsa seuraamisessa ja vielä sen lapsenkin ajoa tarkkailemaan. Mutta laitahan ovat...
- ....,,,,
Saahan se lapsikin ajaa kanssasi ajoradan oikeaa reunaa!
- Kumijalkakäytävä
Tietysti kävelet lapsen vieressä siellä jalkakäytävällä! Ei kai nyt kukaan oikeasti anna viisivuotiaan ajaa yksin liikenteessä valvomatta vieressä ja itse vain pyöräilee? Mitään et ehdi tehdä, kun lapsi kääntyy vaikka suoraan auton eteen. Silloin saa kyllä vanhempi syytteen ja aiheesta.
- oikea pyöräilijä
Kyseessä on jalankulkija, joka kuvittelee polkupyörän olevan eräs jalankulun muoto eikä tiedä tai välitä jos tietää että se on ajoneuvo. Ja onhan se niin ekoa ja urbaanin eurooppalaista.
- esimerkillinen?
Tampestere onkin koko maassa erikoistapaus.
Ennen siellä ajettiin ihan villisti jalkakäytävillä kun koko mestassa ei ollut yhtään kunnon pyörätietä. Sitten kun tilanteesta oli valitettu tarpeeksi, melkein kaikkiin keskustan jalkakäytäviin laitettiin jonnekin puiden oksien väliin sellainen p...ereiän kokoinen yhdistetyn jalankulku- ja pyörätien merkki. Ongelma hoidettu!
Nyt sitten ihmetellään kun liikenne niillä väylillä on vähän sekavaa. Onneksi lähiöihin päin sielläkin on jo kunnon erilliset pyörätiet.
- Omituinen nykyaika.
TÄTÄ OLEN MINÄKIN IHMETELLYT!!! Mikä ruuvi puuttuu näiden ihmisten päästä, jotka esim. ajavat liikkeelle lähdettyään pyörällä, suoraan JALKAKÄYTÄVÄLLE, ja alkavat ajaa siinä, kuin kyseessä olisi MITÄ TAVALLISIN, NORMAALI ASIA.
MITÄ SE EI TODELLAKAAN OLE !!!
Uskon että kyseessä on jonkinlainen oppimis- ja tottumisilmiö. Omassa nuoruudessani ja lapsuudessa oli AIVAN SELVÄÄ, että aina ajettiin AJOTIEN OIKEASSA REUNASSA, jos ei ollut pyörätietä. Niinpä nyt viiskymppisenä ukkonakin ajan oikeaoppisesti EIKÄ MIELEENIKÄÄN TULISI ajaa JALKAKÄYTÄVÄLLÄ !!! - 20+8
jalankulkijoita kiukuttaa vielä enemmän pyörää jalkakäytävällä taluttava pyöräilijä joka tällöin on jalankulkija hahahaha. uskomatonta mutta totta.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve462959Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi922793On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole612666Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712611Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952571Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1052154Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl522039Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1421890Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk611812Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?211695