Miten voi oppia soittamaa kitaraa?

Yannu

Mä en osaa soittaa. Mut mä haluisin osata. Miten mä voisin oppii soittaan kitaraa? Mä en osaa sointuja, nuotteja, jne. Eikä mulla oo sävelkorvaa. Mä oon joskus kysyny tätä samaa, mut se viesti ilmeisesti deletoitiin pois.

Mä en kysy varusteista, koska mul ei oo paljon hilloo. Mun mielestä keppi kuin keppi on monesti varmaan parempi kun ei keppiä, jos tahtoo oppia. Ja tuntuu siltä, että akustisissa kitaroissa on enemmän skeidaa tarjolla edullisissa hintaluokissa kuin sähkökitaroissa. Eli siis kyse ei oo varusteurheilusta. Ja mun hintahaarukkaan mahtus, yks oliko se nyt sit Yamahan keppi sähköisenä.

Mut miten alkuun? Mun mielestä ois mukava ja kiva päästä musaan sisälle. Se ois jotain sellaista mitä ois vaikeeta ottaa keltään pois. Mahdollista kylläkin.

6

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässhyväneuvopoikani

Opettele.

• mika2

Ei siihen oikein ole mitään oikopolkuja. Yksi tapa on hankkia hyvä opettaja, mutta jos itse aiot opetella niin hanki se kitara ja opettele virittämään se. Sitten vain tutustumaan sen sielunelämään. Netistä löytyy paljon tietoa ja oppaita. Myös kirjastoa/kirjakauppaa kannattaa hyödyntää eli kaikenlaisia alkeisoppaita ja pidemmälle ehtineille tarkoitettuja oppaita on tarjolla. Kuuntele musiikkia ajatuksella ja sellaistakin musiikkia joka ei suoralta kädeltä niin miellytä eli kehitä sitä musiikkimakuasi pyrkimällä ymmärtämään kuulemaasi.

http://www.all-guitar-chords.com/index.php
      Tältä sivustolta löytyy kaikenlaista hyödyllistä sointuja ja skaaloja etc.

http://jucciz.com/nuorten_musakurssi.pdf
      Tuossa on oivallinen alkeisopas teoriaperusteisiin. Tämä Jucciz muuten on itsekin aktiivinen tuolla muusikoiden netissä, joka onkin heti seuraava suositeltava paikka.

http://muusikoiden.net/
      Kirjaudu tuonne ja lukaise aloittelijoiden topikit läpi ja tietenkin kaikkea muutakin mukavaa ja hyödyllistä sieltä löytyy. Älä välitä vaikka siellä on aikamoista ärmyjäkin jotkin kirjoittajat. Siellä on kuitenkin paljon todella asiantuntevia kavereita jotka mielellään jelppaavat aloittelijoitakin (välillä tulee sitten ihan tolkuttomasti sitä tietoa pureskeltavaksi). Ennen kaikkea eri alueiden useinkysytyt kysymykset ovat hyödyllisiä. Kun sitten kirjoitat itse, niin käytä tovi miettiäksesi miten kirjoitat. Mitä paremmin ja täsmällisemmin osaat kysymyksesi esittää, sen varmemmin ja hyödyllisemmän vastauksen saat ja vähemmän kettuilua.

Esimerkiksi kirjastosta löytyy vaikkapa Emma Danesin Kitaransoittajan Opas. Suuri kitarakirja lienee myös aika perusteos aieesta.

• JBass

Aloita helpoilla ja nimenomaan tutuilla lastenlauluilla säestystreenit. Harjoittele nuo laulussa olevat soinnut ja rupae soittamaan ja ehkä laulamaan. Monissa koulun laulukirjoissa on kitaran otetaulukko, jossa näkyy miten soinnut otetaan. Niin ekana tietysti opettele kitaran viritys. Aluksi kannattaa opetella vapaiden kielien sointuja ennen barre-otteeseen siirtymistä: voi soitella esim sointukulkua

|:G / / / |C / / / |G / / / |C / / / |G / / / |C / / / |Em / / / |Am / / / |D / / / |D / / /:||

perussointuja löytyy:

http://www.kitarat.info/kitaran-otteet-ja-soinnut/

• JBass

Jos kitaraa aiot hankkia, ota joku tuttu kitaristi mukaan jos vaan löytyyy. Eka kitaraksi ilman muuta metallikielinen akustinnen, jossa kielet ovat riittävän alhaalla ja kaula suora. Suoruuden voi tarkistaa katsomalla virityspäästä otelaudan pintaa pitkin. Samalla voi tarkistaa myös onko otelauta "propellilla": jos metalliset poikkinauhat eivät ole samansuuntaisia, niin silloin kaula on potkurilla.
      Erinomainen kirja, jos löytyy, on Ilpo Saastamoisen Kitarasäestyksen alkeet ja jatkoksi saman tekijän Kitarakirja. Voi löytyä kirjastosta tai huutonetistä.

• kauhiast anteeks ;)

Osaathan Sinä soittaa jo poskeasi! Se on trollitaito sekin. Nuolla tairoilla ehtotonta konservatoriokamaa! Hae soittaan klavikordii, nii site se kitarakii onnistuu! Ei o välii, vaik sävälkorva o hanurist - samoi aivopierui täält voi muutekki lukia!

Joo, pistät siihe ykskaksviispiikkiis Yamahaastöpselisähköö ja alat sit vaa soitteleen sitä värkkiis. Siit se lähtee ja soundia voi kirkastaa, ku soittaa paljai jaloi vesilätäkös!

Kospeli soittoo tält palstalt voit kysyy vaik tolt kakkos pesä mikalt, se soittelee oikke kauniist virsui ja muut saibaa.

• Ensinnäkin alat harjoittelemaan tabuista parhaat löytyy osoitteesta ultimate-guitar.
      Aluksi kannattaa soittaa jotain helppoja biisejä kuten Smoke on the water.
      Jotkut sanoo että aoittelijoiden olisi helpompi soittaa akustisella joka ei todellakaan ole totta! :) Kannattaa vaan toistaa riffejä, se on ihan hauskaakin kun saa sen kuulostamaan oikealta ;) Niin tosiaan älä koskaan opettele nuotteja, niistä on vain haittaa. Tabuja luetaan niin että niissä on 6 viivaa jotka tarkoittaa kieliä ja numerot tarkoittaa miltä nauhalta pitää painaa.
      Pistä viestiä jos jokin jäi epäselväksi, soittelun iloa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe