Suuri ongelma

4+16

Moi. Olen pian 16-vuotias tyttö. Ongelmani on, että molemmat vanhempani ovat suoraan sanottuna epänormaaleja. Asun nyt äitini kanssa, koska isäni on alkoholisti ja muutenkin sekaisin, väkivaltanenkin vaikka aina kieltää sen. Äitini on joskus ok. Hän on enemmän kuin lievästi masentunut, mutta olen tehnyt masennustestin (netissä tosin), ja mulla on vaikea masennus sen mukaan. Ajattelen silti muita enkä käytä sitä 'aseena' tai ajattele että voisin silti tehdä mitä haluan. Ja olenkin vasta 15-vuotias. Jotenkin tuntuu, että äitini yrittää etten saisi hyviä arvosanoja koulusta, etten pääsisi sinne lukioon minne haluan, koska joutuisin muuten vielä asumaan täällä kauemmin, koska muuten sekoon. Esim. yks päivä kun luin kokeisiin, se päätti alkaa laulamaan ja kun kysyin nätisti voisiko hän olla hiljaa, niin tuli vastaukseksi että ''Ai en sais omassa kotonani laulaa? Tää on mun koti..... ulos mun kämpästä " jne. Sitten laittoi radion päälle, kovalle koska ei muka kuule muuten. Sitten taas, "Ai en saa omassa kodissani edes musiikkia kuunnella". Ja näin just yleensä se tekee kun luen kokeisiin tai teen läksyjä. Sit se on aina sanomassa mulle "Sä et tiedä elämästä mitään" ym. Se ei käy töissä just masennuksen YMS takia, ja koulupäivän jälkeen tulee mulle aina kauheet valitukset. Sit se EI KOSKAAN oo tehnyt mitään väärää, sama juttu mun isällä, kaikki on aina vaan mun syy. Äiti kertoo kaikille mitä 'pahaa' oon tehnyt, sanon joskus takasin pahastikin kun on riitaa, mut minkäköhän takia. Se juoruu ihan kaikesta. Se puhuu puhelimessa kaikille vaan pahaa musta ja muista lapsistaan. Sitten se puhuu puhelimessa kuin joku teini (tai sellasesti millaisia teinit olivat 35-40 vuotta sitten) "siis eikä vähän noloo" ja kikattaa ym.. Sitten se suuttuu siitä, ettei saa lukea mun juttuja. Se muutenkin aina tonkii mun tavaroita. Sanon sille aina kiitos jos se jotain hyvää mua varten on tehny tai vaikka ostanu mulle jotain ja yritän olla ystävällinen, mut vähän vaikeeta kun se kohtelee mua noin. Kaikki vieraat ketkä meillä käy puhuu mulle aina silleen 'syyttävästi', koska äiti puhuu musta kaikkea niille. Sit jos sanon joskus jollekkin kun kuulen taas kerran, että äiti puhuu musta pahaa jollekkin, mitä äiti siitä on sanonut, niin ollaan taas kauheen loukkaantuneita ja sit mä oon 'tosi ilkeä ja raukka'.. Kerran sanoin sille, et ois kiva saada kymppi kokeesta et voisinko rauhassa lukea kokeeseen, koska sit pystysin saada kympin niin se sano "et pysty". No siitä kokeesta kuitenkin tuli kymppi, et in her face:) Mut asia mikä mua pelottaa, on että musta tulee samanlainen kun mun äidistä. En haluu olla katkera ihminen joka puhuu muista pahaa. Enkä haluu et se vaikuttaa muhun negatiivisesti, kun jo isäkin vaikutti väkivaltasuudella ym, en saanut esim lähteä ulos keskellä päivää jos oisin halunnut jne. Mitä voin tehdä? :( Kiiitosh....

10

306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä lyö

oletpa pahassa tilanteessa ja sinulla on ilkeä äiti jos häntä äidiksi edes kannatta kutsua.
      ett voi elää noin. äitisi tarvii apua ei kai yksistään masennus ilkeyttä saa aikaan.
      itse teini äitinä en ymmärrä alkuunkaan äitisi käytöstä. olet myös siinä iässä että tarvit paljon kannustusta koulussa jne.
      mene koulu terveyden huoltoon ja kerro tilanteesi. heillä on vaitiolovelvollisuus.

• huonot vanhemmat

Mielestäni tarvitset jonkinlaisen tukiverkon ja mahdollisesti yritä päästä opiskelemaan kauemmas että voit muuttaa kotoa. Älä anna vanhempiesi pilata elämääsi ja mahdollisuuksiasi. Vaikutat fiksulta. Yritä katsoa googlettamalla mitä apuja nuorille on tarjolla. Voi olla että joudut itsenäistymään aikaisin, jos haluat päästä toteuttamaan unelmiasi ja välitkin vanhempiin voi kärsiä ainakin väliaikaisesti.

Voimia ja rohkeutta sinulle ja muista että niitä hyviäkin ihmisiä ja aikuisia on. Etsi heitä elämääsi - oikeita roolimalleja joihin voit samaistua : )

• nuorissatulevaisuus

Jos tuntuu että nyt et enää kestä (äidillä esim vaihdevuodet voivat pahentaa käytöstä) niin ota kuntasi lastensuojeluun yhteyttä. Kerro ihan miten teillä menee, vaikka tulostat hyvän aloitustekstisi ja luetutat. Saat joko opiskelija-asunnon tai sinut sijoitetaan perheeseen, jossa koulunkäyntiä kannustetaan ja muutenkin ilmapiiri on tervemmpi. Olet pärjääjä, olet fiksumpi kuin heistä kumpikaan on koskaan ollutkaan. Hyvää, toiveikasta jatkoa!

• mk

Hae rautakaupasta korvatulpat niin ne vaimentavat äänet ja saat lukuruahan ja kyllä äidilläsi aika plajon fiiraa päässä kun ei anna lapsensa rauhassa lukea koekisiin että pärjää koulussa. Meillä ainakin lapsi sanoo ettö hiljaa kun lukee ja silloin ollaan hiljaa että sillee.

• Tätönen

Äidilläsi on varmasti ongelmia itsensä kanssa ja elämänsä kanssa; varmasti myös se orastava kauhu (ehkä tiedostamaton) siitä että sinä lähdet ja jätät hänet... koska olet niin tärkeä hänelle. Jotain hyvääkin hän on selvästi jossain vaiheessa osannut tehdä ja osannut olla hyväkin äiti, koska on saanut aikaisekseen noin fiksun jälkeläisen!

Voit toki lukea koulun kirjastossa ja julkisessa kirjastossa niiden aukioloaikoina. Mitä tulee metelöintiin kotona (esim. musiikin kuuntelu lujaa tai laulaminen - mistä usein syytetään teinejä), niin huomauta asiallisesti, mutta älä tee kynnyskysymystä. voit vaikka todeta että niinpä, äitipä täällä tosiaan toistaiseksi rahaa käyttelee eikä alaikäisellä ole vielä oikeuksia, mutta toinen tässä yrittää kasvaa tienaavaksi ihmiseksi ja toinen taas ei. Hae kesätöitä. Harrasta liikuntaa, hanki ystäviä, harrastuksia, ja pidä itsestäsi hyvää huolta. Vaikka vanhempasi eivät nyt osaa sinua ehkä tukea, tai siltä ainakin tuntuu, sinua on rakastettu, sen huomaa tekstistäsi. Se rakkaus on sisälläsi ja kantaa, rakasta sillä rakkaudella nyt itseäsi.

Tsemppiä!

• oppeliini

Olet vielä alaikäinen ja äitisi on vastuussa sinusta , ainakin taloudellisesti.

Tuossa jo neuvottiinkin kirjastossa lukemisesta ja korvatulpista. Kumpikin ovat tehokkaita ja toimivia ohjeita. Voisithan ihan hyvin jäädä koulusi tai kaupugin kirjastoon, saisit lukurauhan. Haeppa itsellesi korvatulpat, ne ovat niin pieniä ettei niitä edes huomaa kun oikein tunget ne korviisi. (tiedän kokemuksesta koska käytän itse niitä jatkuvasti).

Olisiko sinulla ketään muuta normaalia perheenjäsentä kenen luokse voisit mennä aina silloin tälloin, saadaksesi olla rauhassa? Mummo, pappa, täti, serkkuja.....?

Jos osaisisit antaa äitisi sanomiset ja typerät puheet mennä yhdestä korvasta sisään toisesta ulos, jättämättä mitään muistiin, se olisi parasta.
      Suurin osa ihmisiä on huolehtivaisia ja huomaavaisia, ota heistä oppia. Etsi kaikista pras ihminen, oli se sitten opettajasi tai kuka tahaansa ja ota hänestä esimerkkiä, ei äidistäsi.

• Avunhuuto kuultu!

Kehottaisin sua soittamaan sun oman kaupungin sosiaalitoimistoon, kriisipäivystykseen vaikka. Sinne kriisipäivystykseen voi soittaa vaikkei tilanne oliskaan niin älyttömän akuutti. Ne on siellä kuullut kaikenlaista, joten älä pelkää ettet "osaisi" heille kertoa asiaasi. Usein osaavat kysyä oikeat kysymykset :).

Tai sitten jollekkin sun koulusta, kelle vaan uskallat puhua. Vaikka kuraattorille, terveydenhoitajalle tai luotettavalle opettajalle. Ne sitten ohjaavat sua eteenpäin.

Jos oma olo tuntuu tosi pahalta, ettei jaksa enää, niin voit ihan soittaa vaikka alueesi terveyskeskuksen akuuttiajan lääkärille. Meinasin vaan, jos tunnet olosi masentuneeksi yms. Sieltä sitten lääkärikin osaa ohjata vaikka psykiatrille yms.

Eikös lukioikäinen voisi asua opiskelija-asunnossa tai vaikka sellaisessa soluasunnossa, jos ei ihan yksin halua asua.

Pääasia, että kerrot edes murto-osan noista ajatuksistasi joista kirjoitit jollekkin aikuiselle, niin asiassa päätään eteenpäin. Älä suotta odottele ja siirrä kertomista päivällä tai kahdela. Toimi nyt. Voi olla elämäsi paras teko.

Paljon voimia ja rohkeutta!

• sairaat äidit

Täällä muut ovatkin antaneet hyviä yhteyshenkilöitä koulujen ja sosiaalijärjestelmän osalta. Ehdotan vielä lähintä Narsistien uhrien tuki ry:n yhdistystä. Äitisi on selvästi sadistinen narsisti, aivan kuin omanikin on ollut koko ikäni. Tuolloin kymppi tenteistä ei edes riittänyt, vaan vastaus oli "senkun". Äideissämme on kateuden vietti ja narsistinen persoonallisuushäiriö. He eivät tunnusta omia sairauksiaan, vaan panevat meidät syömään lääkkeitään, jos edes osaavat hakea hoitoon.

• Täydestä sydämestä

Olet tosi mahtava nuori!!!

Sinulla on niin terveet ajatuksenkulut, yrität opiskella ja pärjätä elämässä!
      Ja kun sinulla on ongelmana karmee äitisi, niin kerrot siitä avoimesti täällä ja kysyt että mitä tehdä.
      Tosi upeaa! Olet eteenpäin menevää tyyppiä, joka tarttuu ongelmaan ja yrittää fiksata asian kuntoon!

Sinä tulet pärjäämään ja menemään pitkälle tuolla terveellä asenteellasi.

En osaa antaa sen enempää neuvoa, mutta mielestäni on tärkeää että saat tietää miten joku toinen ajattelee sinusta ja tosiaan kunnioittaa sinua!

Onnea matkaan!

• JK

OLET PAHASA TILANTEESSA

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      154
      4816
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      19
      2119
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      34
      1992
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      16
      1859
    5. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      110
      1822
    6. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      93
      1668
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      44
      1325
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      65
      1176
    9. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      114
      1133
    10. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      27
      1083
    Aihe