IB-lukio

Mää

Onks kukaan menossa IB-lukioon? Tai vielä mieluummin; voisko joku IB-lukiota käyvä kertoo jotain siitä, miten se eroaa tavallisesta lukiosta ja kannattaaks sinne mennä. Harkitsen tätä vaihtoehtoa ainakin ja oisin tosi kiitollinen tiedoista ja vinkeistä. Kiitti!

147

18564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aceman87

      Joo, olen Turun IB-llä nyt toista vuotta aloittamassa ja on ollut mahtavaa tähän saakka. En sitten tiedä kaikista muista IB-luokista, mutta meillä on mahtava luokkahenki ja kaikki tulee toimeen tosi hyvin. Kaikki opetus on englanniksi (paitsi kielet ja pari ainetta ekana vuonna) kuten jo varmaan tiesit. Ei tämä muuten eroa kansallisesta paljoa, mutta kaikissa aineissa on mahdollisuus opiskella paljon syvemmin. Vaikka en nyt niin kummallinen oppilas olekkaan ei IB ole ainakaan vielä ollut mitenkään ylitsevuotavan raskasta. Noh, onnea vaan, pääsit IB-lle tai et =)

      • mää

        Joo tiesinhän mä sen et se on enkuks se opetus, mut toisaalta oon siihen jo tottunu koska meil on ollu nii jo kolme vuotta. :)
        Kiitti kuiteki neuvoista, mulla on tässä vielä pari vuotta aikaa miettii sitä lukiota. Se ois tavallaa iha hyvä se enkuks opettamine, koska en varmaankaan muista esim. mitään matikan termejä suomeks kun ne on englanniks opetettu... No, joka tapauksessa, kiitti!


    • Sasha

      Oon menossa sinne... Apua, pelottaa! No ei oikeestaan. Jännittää vähä ku koulu ja luokkatoverit on ihan outoja...

      • Aceman

        Joo, Ibläiset on tosiaan oikeestikkin vähän outoja XD


      • ex-abi
        Aceman kirjoitti:

        Joo, Ibläiset on tosiaan oikeestikkin vähän outoja XD

        ...no siltä vaikutti meijänkin koulussa (tai siis mun ex.koulussa- Etelä-Tapiolassa...)..:D
        En siis ite ollu IB mut niitä oli ihan tarpeeks!:O


      • Minä vain.
        ex-abi kirjoitti:

        ...no siltä vaikutti meijänkin koulussa (tai siis mun ex.koulussa- Etelä-Tapiolassa...)..:D
        En siis ite ollu IB mut niitä oli ihan tarpeeks!:O

        Kuin hyvä kielitaito tarvitsee olla, kun ib:seen menee?


      • 16
        Minä vain. kirjoitti:

        Kuin hyvä kielitaito tarvitsee olla, kun ib:seen menee?

        This answer is terrible late but what I´ve heard you don´t have to be so GOOD in english. If you have basic skills and a lot of motivation - IB is a right place for you. I´´m going to go to IB but it´s not so sure yeat. I´m interested but I have other issues to think about.


      • 16 kirjoitti:

        This answer is terrible late but what I´ve heard you don´t have to be so GOOD in english. If you have basic skills and a lot of motivation - IB is a right place for you. I´´m going to go to IB but it´s not so sure yeat. I´m interested but I have other issues to think about.

        opi kirjoittaan
        "yeat"


      • ...
        kirjoitti:

        opi kirjoittaan
        "yeat"

        so?


      • wnb-IB
        16 kirjoitti:

        This answer is terrible late but what I´ve heard you don´t have to be so GOOD in english. If you have basic skills and a lot of motivation - IB is a right place for you. I´´m going to go to IB but it´s not so sure yeat. I´m interested but I have other issues to think about.

        Kirjotetaanpas tämä oikein ihan kettuillakseen.

        This answer is terribly late but according to what I´ve heard you don´t have to be SO good in english. If you have the basic skills and a lot of motivation, IB could be the right place for you. I think/hope I'm going to be accepted to IB, but it´s not so sure yet. I´m interested but I also have other issues to think about.

        Ja sitten vielä asia niin kuin se omasta mielestäni on.

        It is rather hard to get into any IB-school, but it depends a lot from where are you attempting to get to. SYK, Ressu and Tikkurila are probably the hardest ones, (I don't know much about the Northern Finland's IB-schools) and if you don't speak and/or write English fluidly, it's quite pointless even to try to get into one of these "elite"-schools, but if you really want to, and your previous success in school subjects is good (over 9), you have a chance. Still, many who attend to the IB have spent years in other countries, where everybody speaks English, so keep that in mind. Rest of those, who get into IB are usually just really motivated and have an average of 9.5-9.8 in school subjects, so keep that in mind. If you are outside of these "requirements", Tikkurila may be the most suitable one for you, from metropolitan area, since it's the easiest one from metropolitan area. If you live outside the metropolitan area, you have good chances to get into IB with an average of school subjects of under 9, assuming your English is 9 or over.

        Itekkin menossa IB:lle, jos pääsen, vaikka en ole ulkomailla kahta viikkoa pidempää aikaa viettänytkään :D. Lukuaineet siinä 9.5-6 tuntumassa ja enkku luonnollisesti kymppi. Tässä nyt harjoittelin vähän samalla, miten kirjotus onnistuu :P.


      • zyrriläinen
        wnb-IB kirjoitti:

        Kirjotetaanpas tämä oikein ihan kettuillakseen.

        This answer is terribly late but according to what I´ve heard you don´t have to be SO good in english. If you have the basic skills and a lot of motivation, IB could be the right place for you. I think/hope I'm going to be accepted to IB, but it´s not so sure yet. I´m interested but I also have other issues to think about.

        Ja sitten vielä asia niin kuin se omasta mielestäni on.

        It is rather hard to get into any IB-school, but it depends a lot from where are you attempting to get to. SYK, Ressu and Tikkurila are probably the hardest ones, (I don't know much about the Northern Finland's IB-schools) and if you don't speak and/or write English fluidly, it's quite pointless even to try to get into one of these "elite"-schools, but if you really want to, and your previous success in school subjects is good (over 9), you have a chance. Still, many who attend to the IB have spent years in other countries, where everybody speaks English, so keep that in mind. Rest of those, who get into IB are usually just really motivated and have an average of 9.5-9.8 in school subjects, so keep that in mind. If you are outside of these "requirements", Tikkurila may be the most suitable one for you, from metropolitan area, since it's the easiest one from metropolitan area. If you live outside the metropolitan area, you have good chances to get into IB with an average of school subjects of under 9, assuming your English is 9 or over.

        Itekkin menossa IB:lle, jos pääsen, vaikka en ole ulkomailla kahta viikkoa pidempää aikaa viettänytkään :D. Lukuaineet siinä 9.5-6 tuntumassa ja enkku luonnollisesti kymppi. Tässä nyt harjoittelin vähän samalla, miten kirjotus onnistuu :P.

        noniin pikkuysit, nyt kerron miten asiat oikeasti ovat

        It is true that getting into most of the IB schools in Finland is challenging but your chances of admission largely depend on the school you are applying to. SYK, Ressu and Tikkurila are probably the hardest ones but all manageable. You do not need to speak English fluently when you are applying, I myself came from regular comprehensive school and got into SYK without really even studying for the exam.

        When applying for the two best IB schools in Finland (SYK and Ressu namely) a grade average of 9 is the standard. It is quite an exception to get in with a lower GPA, yet not impossible. The students in my class had, on average, a 9,5-ish average and a few students even had a 10.

        IB on haastava opinto-ohjelma, mutta se tarjoaa virikkeitä nimenomaan lahjakkaimmille (ja ahkerimmille) oppilaille. Sisään voi päästä luonnollisella lahjakkuudella, mutta pre-IB:llä kyllä on oikeasti otettava itseään niskasta ja alettava puurtaa. Ensimmäisenä lukiovuonna (jolloin oppilaat eivät varsinaisesti edes ole vielä IB:llä) suoritetaan pakollisia englanninkielisiä ja suomenkielisiä (mikäli ne mahtuvat lukujärjestykseen) kursseja. Minimimäärä taitaa olla SYKissä muistaakseni 29, mutta eräät luokkatoverini tavoittelevat noin viittäkymmentä.

        Ensimmäisen vuoden jälkeen katsotaan oppilaan akateemista menestystä, jonka perusteella (yleensä kaikki) siirtyvät IB1-luokalle, missä varsinainen hauskuus vasta alkaa.

        SYK:n IB on ihan oma kulttinsa. Sinne valikoituu huippuopiskelijoita EIS:sta, Ressusta, SYK:sta ja muista kouluista. SYK on eliittilukio, mutta IB-linja muodostaa eliitin eliitin. Sitten voidaan vielä nostaa muiden yläpuolelle ne parhaat viisi IB-opiskelijaa, jotka sitten jatkavat opintojaan Oxbridgessa ja Yhdysvaltain Ivy Leaguessa.

        Onnea ja menestystä hakijoille, mutta ennen kaikkea työn iloa!


      • hieman säihkähtänyt.
        zyrriläinen kirjoitti:

        noniin pikkuysit, nyt kerron miten asiat oikeasti ovat

        It is true that getting into most of the IB schools in Finland is challenging but your chances of admission largely depend on the school you are applying to. SYK, Ressu and Tikkurila are probably the hardest ones but all manageable. You do not need to speak English fluently when you are applying, I myself came from regular comprehensive school and got into SYK without really even studying for the exam.

        When applying for the two best IB schools in Finland (SYK and Ressu namely) a grade average of 9 is the standard. It is quite an exception to get in with a lower GPA, yet not impossible. The students in my class had, on average, a 9,5-ish average and a few students even had a 10.

        IB on haastava opinto-ohjelma, mutta se tarjoaa virikkeitä nimenomaan lahjakkaimmille (ja ahkerimmille) oppilaille. Sisään voi päästä luonnollisella lahjakkuudella, mutta pre-IB:llä kyllä on oikeasti otettava itseään niskasta ja alettava puurtaa. Ensimmäisenä lukiovuonna (jolloin oppilaat eivät varsinaisesti edes ole vielä IB:llä) suoritetaan pakollisia englanninkielisiä ja suomenkielisiä (mikäli ne mahtuvat lukujärjestykseen) kursseja. Minimimäärä taitaa olla SYKissä muistaakseni 29, mutta eräät luokkatoverini tavoittelevat noin viittäkymmentä.

        Ensimmäisen vuoden jälkeen katsotaan oppilaan akateemista menestystä, jonka perusteella (yleensä kaikki) siirtyvät IB1-luokalle, missä varsinainen hauskuus vasta alkaa.

        SYK:n IB on ihan oma kulttinsa. Sinne valikoituu huippuopiskelijoita EIS:sta, Ressusta, SYK:sta ja muista kouluista. SYK on eliittilukio, mutta IB-linja muodostaa eliitin eliitin. Sitten voidaan vielä nostaa muiden yläpuolelle ne parhaat viisi IB-opiskelijaa, jotka sitten jatkavat opintojaan Oxbridgessa ja Yhdysvaltain Ivy Leaguessa.

        Onnea ja menestystä hakijoille, mutta ennen kaikkea työn iloa!

        Olen tämä henkilö joka aloitteli englannin rustaamisen tuolla ylempänä.. Olen itsekin siis yhdeksäsluokkalainen, ka. 9,8. Olen ahkera, tunnollinen ja haluan tehdä parhaani. Hyvä on, yläasteella numerot ovat todella helppoja saada sinne ylempään ääripäähän ja työtä ei joudu tekemään nimeksikään verrattuna myöhempiin lukio - ja mahdollisiin yliopisto-opiskeluihin. Itse en tiedä mitä Suomen IB -linjoja tarkoitatte Ressulla, SYK:llä ? Selvennättekö tyhmälle?
        Itse vierailun aikana opiskelijat antoivat kovin ymmärtää, että ajanhallinta ja opiskelumotivaatio ovat tärkeimpiä. Itse joudun kulkemaan suuntaansa n. 40 km, mikäli pääsen sisään IB -linjalle, minne aion hakea. Ulkomaille lähtemisestä ei toiveita vielä.
        Kotona minua odottaa aina joka pitkän päivän jälkeen kaksi koiraa, jotka tuovat oman haasteensa opiskelun työstämiseen..


      • hieman säikähtänyt
        hieman säihkähtänyt. kirjoitti:

        Olen tämä henkilö joka aloitteli englannin rustaamisen tuolla ylempänä.. Olen itsekin siis yhdeksäsluokkalainen, ka. 9,8. Olen ahkera, tunnollinen ja haluan tehdä parhaani. Hyvä on, yläasteella numerot ovat todella helppoja saada sinne ylempään ääripäähän ja työtä ei joudu tekemään nimeksikään verrattuna myöhempiin lukio - ja mahdollisiin yliopisto-opiskeluihin. Itse en tiedä mitä Suomen IB -linjoja tarkoitatte Ressulla, SYK:llä ? Selvennättekö tyhmälle?
        Itse vierailun aikana opiskelijat antoivat kovin ymmärtää, että ajanhallinta ja opiskelumotivaatio ovat tärkeimpiä. Itse joudun kulkemaan suuntaansa n. 40 km, mikäli pääsen sisään IB -linjalle, minne aion hakea. Ulkomaille lähtemisestä ei toiveita vielä.
        Kotona minua odottaa aina joka pitkän päivän jälkeen kaksi koiraa, jotka tuovat oman haasteensa opiskelun työstämiseen..

        Niin ja lukuaineiden ka. 9,92 jos jäi jotakuta vaivaamaan..


      • hieman säikähtänyt
        hieman säikähtänyt kirjoitti:

        Niin ja lukuaineiden ka. 9,92 jos jäi jotakuta vaivaamaan..

        Niin ja vielä, ei hätää ymmärsin että haette Helsingin kahta ja Tikkurilan yhtä IB- linjaa. Tällaiset kirjoitukset saavat aikaan oikean paineen mahanpohjassa, toivottavasti pystyn kaikkeen jos pääsen sisään jne.. :O


      • sdcasdfvdvszgvsdf
        hieman säikähtänyt kirjoitti:

        Niin ja vielä, ei hätää ymmärsin että haette Helsingin kahta ja Tikkurilan yhtä IB- linjaa. Tällaiset kirjoitukset saavat aikaan oikean paineen mahanpohjassa, toivottavasti pystyn kaikkeen jos pääsen sisään jne.. :O

        Ainakin englanninkielen rustaamisesi perusteella harkitsisin hakuvaihtoehtoja uudestaan.. Näemmä ainakin teidän koulussa on tosi helppoa saada kymppejä. Ja kerrro miksi haluaisit juuri IB:lle hakea? Jos ulkomaat eivät ole mielessä eikä enkku hallussa niin en välttämättä suosittelisi.


      • hieman säikähtänyt
        sdcasdfvdvszgvsdf kirjoitti:

        Ainakin englanninkielen rustaamisesi perusteella harkitsisin hakuvaihtoehtoja uudestaan.. Näemmä ainakin teidän koulussa on tosi helppoa saada kymppejä. Ja kerrro miksi haluaisit juuri IB:lle hakea? Jos ulkomaat eivät ole mielessä eikä enkku hallussa niin en välttämättä suosittelisi.

        Oliko kirjoittamisessani jotakin vikaa? Tuohan oli tuollainen ihan nopsa päähänpisto kirjoittaa vastausta pari vuotta vanhaan viestiin.
        Haluaisin IB:lle sen vuoksi, että minua kiinnostaa sen tyyli opiskelu, vuosiluokkien oppilaiden määrä on pieni (25), tästä linjasta saa hyvät eväät yliopistoon, vain kuusi pääaineryhmää ja aineisiin mennään syvemmälle. Olen motivoitunut ja kunnianhimoinen. Itse en ollut tietoinen koko IB linjasta, ennen kuin opinto-ohjaaja suositteli. Ja tuohon "teidän koulussa on tosi helppoa saada kymppejä" sanon vain, että vaikeustaso on sama joka koulussa. Eihän nuo numerot tuonne tokariin itsestään lentele, luen ja opiskelen, mutta kokeista on helppoa saada hyviä numeroita ja tätä myötä myös tokari on se mikä on. Kiitos vain todella kannustavasta viestistä, anteeksi vaikutat hieman kateelliselta tai vastaavaa. ;)


      • hieman säikähtänyt
        hieman säikähtänyt kirjoitti:

        Oliko kirjoittamisessani jotakin vikaa? Tuohan oli tuollainen ihan nopsa päähänpisto kirjoittaa vastausta pari vuotta vanhaan viestiin.
        Haluaisin IB:lle sen vuoksi, että minua kiinnostaa sen tyyli opiskelu, vuosiluokkien oppilaiden määrä on pieni (25), tästä linjasta saa hyvät eväät yliopistoon, vain kuusi pääaineryhmää ja aineisiin mennään syvemmälle. Olen motivoitunut ja kunnianhimoinen. Itse en ollut tietoinen koko IB linjasta, ennen kuin opinto-ohjaaja suositteli. Ja tuohon "teidän koulussa on tosi helppoa saada kymppejä" sanon vain, että vaikeustaso on sama joka koulussa. Eihän nuo numerot tuonne tokariin itsestään lentele, luen ja opiskelen, mutta kokeista on helppoa saada hyviä numeroita ja tätä myötä myös tokari on se mikä on. Kiitos vain todella kannustavasta viestistä, anteeksi vaikutat hieman kateelliselta tai vastaavaa. ;)

        Niin ja lisään vielä edelliseen viestiini, että IB: lle EI HAETA kieliin kiinnostumisen pohjalta eikä sen vuoksi että haluaa ulkomaille. Näin opiskelijat ko. linjalla asian ilmaisevat :)


      • trallaallaaa, anteek
        wnb-IB kirjoitti:

        Kirjotetaanpas tämä oikein ihan kettuillakseen.

        This answer is terribly late but according to what I´ve heard you don´t have to be SO good in english. If you have the basic skills and a lot of motivation, IB could be the right place for you. I think/hope I'm going to be accepted to IB, but it´s not so sure yet. I´m interested but I also have other issues to think about.

        Ja sitten vielä asia niin kuin se omasta mielestäni on.

        It is rather hard to get into any IB-school, but it depends a lot from where are you attempting to get to. SYK, Ressu and Tikkurila are probably the hardest ones, (I don't know much about the Northern Finland's IB-schools) and if you don't speak and/or write English fluidly, it's quite pointless even to try to get into one of these "elite"-schools, but if you really want to, and your previous success in school subjects is good (over 9), you have a chance. Still, many who attend to the IB have spent years in other countries, where everybody speaks English, so keep that in mind. Rest of those, who get into IB are usually just really motivated and have an average of 9.5-9.8 in school subjects, so keep that in mind. If you are outside of these "requirements", Tikkurila may be the most suitable one for you, from metropolitan area, since it's the easiest one from metropolitan area. If you live outside the metropolitan area, you have good chances to get into IB with an average of school subjects of under 9, assuming your English is 9 or over.

        Itekkin menossa IB:lle, jos pääsen, vaikka en ole ulkomailla kahta viikkoa pidempää aikaa viettänytkään :D. Lukuaineet siinä 9.5-6 tuntumassa ja enkku luonnollisesti kymppi. Tässä nyt harjoittelin vähän samalla, miten kirjotus onnistuu :P.

        Täällä ulkopuolinen kirjoittelee, että jokaisella on oma tyylinsä kirjoittaa myös englanniksi ja on tosi taitoa yhdistää oma suomen kirjoitustyylinsä englannin kirjoitustyyliin. Ja vinkkinä - IB is a right place for you = IB on oikea paikka sinulle / IB could be right lace for you= IB voisi olla oikea paikka sinulle. Se on miten kukin tykkää!!


      • voinolo
        wnb-IB kirjoitti:

        Kirjotetaanpas tämä oikein ihan kettuillakseen.

        This answer is terribly late but according to what I´ve heard you don´t have to be SO good in english. If you have the basic skills and a lot of motivation, IB could be the right place for you. I think/hope I'm going to be accepted to IB, but it´s not so sure yet. I´m interested but I also have other issues to think about.

        Ja sitten vielä asia niin kuin se omasta mielestäni on.

        It is rather hard to get into any IB-school, but it depends a lot from where are you attempting to get to. SYK, Ressu and Tikkurila are probably the hardest ones, (I don't know much about the Northern Finland's IB-schools) and if you don't speak and/or write English fluidly, it's quite pointless even to try to get into one of these "elite"-schools, but if you really want to, and your previous success in school subjects is good (over 9), you have a chance. Still, many who attend to the IB have spent years in other countries, where everybody speaks English, so keep that in mind. Rest of those, who get into IB are usually just really motivated and have an average of 9.5-9.8 in school subjects, so keep that in mind. If you are outside of these "requirements", Tikkurila may be the most suitable one for you, from metropolitan area, since it's the easiest one from metropolitan area. If you live outside the metropolitan area, you have good chances to get into IB with an average of school subjects of under 9, assuming your English is 9 or over.

        Itekkin menossa IB:lle, jos pääsen, vaikka en ole ulkomailla kahta viikkoa pidempää aikaa viettänytkään :D. Lukuaineet siinä 9.5-6 tuntumassa ja enkku luonnollisesti kymppi. Tässä nyt harjoittelin vähän samalla, miten kirjotus onnistuu :P.

        pääsin ib:lle vaikka oli 8,58 ka. ja alimmat pisteet oli ollu about 13,49, joten ei tarvitse olla mitään 9 keskiarvoa...


      • pharas
        wnb-IB kirjoitti:

        Kirjotetaanpas tämä oikein ihan kettuillakseen.

        This answer is terribly late but according to what I´ve heard you don´t have to be SO good in english. If you have the basic skills and a lot of motivation, IB could be the right place for you. I think/hope I'm going to be accepted to IB, but it´s not so sure yet. I´m interested but I also have other issues to think about.

        Ja sitten vielä asia niin kuin se omasta mielestäni on.

        It is rather hard to get into any IB-school, but it depends a lot from where are you attempting to get to. SYK, Ressu and Tikkurila are probably the hardest ones, (I don't know much about the Northern Finland's IB-schools) and if you don't speak and/or write English fluidly, it's quite pointless even to try to get into one of these "elite"-schools, but if you really want to, and your previous success in school subjects is good (over 9), you have a chance. Still, many who attend to the IB have spent years in other countries, where everybody speaks English, so keep that in mind. Rest of those, who get into IB are usually just really motivated and have an average of 9.5-9.8 in school subjects, so keep that in mind. If you are outside of these "requirements", Tikkurila may be the most suitable one for you, from metropolitan area, since it's the easiest one from metropolitan area. If you live outside the metropolitan area, you have good chances to get into IB with an average of school subjects of under 9, assuming your English is 9 or over.

        Itekkin menossa IB:lle, jos pääsen, vaikka en ole ulkomailla kahta viikkoa pidempää aikaa viettänytkään :D. Lukuaineet siinä 9.5-6 tuntumassa ja enkku luonnollisesti kymppi. Tässä nyt harjoittelin vähän samalla, miten kirjotus onnistuu :P.

        Vittu sä oot tyhmä oikeesti ibsee ei tarvii olla mitää 9 lukuaineita ja enkku ei vitussa tarvii olla mikää 10 varsinkaa ku sunlainen hiki homppeli lukee vaa kokeisii ja muistaa ne vastaukset ku sit loppujenlopuks et osaa vittuukaa englantii. Ota tietoo ylös ennenku tuut trollaa vitun nörtti


    • TYHMÄäää

      Mulle on vähän hämärä tuo IB -linja siis kokonaisuudessaan, MITÄ siitä tulee? siis saako lukion päättötodistuksen/yo -lakin/jotain muuta?
      Millanen koulujärjestelmä se on?

      Anteeksi tyhmyyteni :D

      • pre-ib

        siis abivuoden lopuksi saatte:
        - lukion päättötodistuksen (arvonat pre-vuoden kursseista muista, jos jaksaa vielä IB1:llä ja IB2:llä kansallisen puolen kursseja vääntää)
        - IB Diploman (arvosanat 1-7 kuudesta aineesta 3 lisäpistettä, maksimi 45, tämä on siis se IB-ylioppilastutkitotodistus)
        - yo-todistuksen, mikäli kirjoitatte suomalaisen ylioppilastutkinnon aineita (monilla esim. ruotsi ja aineita, joita ei aio jatkaa IB:llä)
        - lakin saatte, tosin normaalin lyyran sijaan saatte hienon IB-lyyran :)

        9,5 keskiarvolla kannattaa ehdottomasti pyrkiä jos kiinnostusta on, ette kuitenkaan menetä mitään, enkun taidot kyllä auttavat aineen kirjoittamisessa, vaatimus on peruskoulun englannin oppimäärä, meilläkin yli puolet luokasta lukenut englantia 3. tai 5. luokasta lähtien

        matematiikan ja fysiikan koekin on englanniksi, mutta kysymykset ja vastaukset käännetty suomeksi, eli aiemman kielitaidon perusteella ei oikeastaan syrjitä ketään


      • <3
        pre-ib kirjoitti:

        siis abivuoden lopuksi saatte:
        - lukion päättötodistuksen (arvonat pre-vuoden kursseista muista, jos jaksaa vielä IB1:llä ja IB2:llä kansallisen puolen kursseja vääntää)
        - IB Diploman (arvosanat 1-7 kuudesta aineesta 3 lisäpistettä, maksimi 45, tämä on siis se IB-ylioppilastutkitotodistus)
        - yo-todistuksen, mikäli kirjoitatte suomalaisen ylioppilastutkinnon aineita (monilla esim. ruotsi ja aineita, joita ei aio jatkaa IB:llä)
        - lakin saatte, tosin normaalin lyyran sijaan saatte hienon IB-lyyran :)

        9,5 keskiarvolla kannattaa ehdottomasti pyrkiä jos kiinnostusta on, ette kuitenkaan menetä mitään, enkun taidot kyllä auttavat aineen kirjoittamisessa, vaatimus on peruskoulun englannin oppimäärä, meilläkin yli puolet luokasta lukenut englantia 3. tai 5. luokasta lähtien

        matematiikan ja fysiikan koekin on englanniksi, mutta kysymykset ja vastaukset käännetty suomeksi, eli aiemman kielitaidon perusteella ei oikeastaan syrjitä ketään

        ja suuri kumarrus sinulle. Kirjoitit asiallista tekstiä ja annat selkeän kuvan.


      • IB:stä kiinnostunut
        <3 kirjoitti:

        ja suuri kumarrus sinulle. Kirjoitit asiallista tekstiä ja annat selkeän kuvan.

        Mua kiinnostais ensinnäki se IB-kokeen hinta, nimittäin kuulin sen olevan maksullinen. Toisenaki kiinnostaa mitä aineita kysytään pääsykokeessa? Vai onks ne erilaisia eri lukioissa, jos ovat niin olisin itse kiinnostunut seuraavista lukioista: Ressu, SYK ja Tikkurila. Sit vielä yks juttu, millainen on se essee ja haastattelu teidän mielestänne?


      • fasdfasdfasdf
        IB:stä kiinnostunut kirjoitti:

        Mua kiinnostais ensinnäki se IB-kokeen hinta, nimittäin kuulin sen olevan maksullinen. Toisenaki kiinnostaa mitä aineita kysytään pääsykokeessa? Vai onks ne erilaisia eri lukioissa, jos ovat niin olisin itse kiinnostunut seuraavista lukioista: Ressu, SYK ja Tikkurila. Sit vielä yks juttu, millainen on se essee ja haastattelu teidän mielestänne?

        Löydät nuo kaikki tiedot koulujen kotisivuilta.. Kokemukset sitten asia erikseen.


      • IB:stä kiinnostunut
        fasdfasdfasdf kirjoitti:

        Löydät nuo kaikki tiedot koulujen kotisivuilta.. Kokemukset sitten asia erikseen.

        Olen etsinyt niitä mutta en ole löytänyt.


      • ibibib
        IB:stä kiinnostunut kirjoitti:

        Olen etsinyt niitä mutta en ole löytänyt.

        www.syk.fi


      • ibibibibibibiibib
        ibibib kirjoitti:

        www.syk.fi

        eti myös ressun ja tilun sivut. Nääs sykkiin on paljon vaikeempi päästä kuin ressuun ja tiluun.


      • IB:stä kiinnostunut
        ibibibibibibiibib kirjoitti:

        eti myös ressun ja tilun sivut. Nääs sykkiin on paljon vaikeempi päästä kuin ressuun ja tiluun.

        Kiitos, että autoitte. Löysin kaikki mitä etsin sieltä. Mua kiinnostais vielä se, että haetaanko sinne joulu- vai kesätodistuksella. Ja vielä se, että siinä pääsykokeessa lukee että siina testataan luonnontiedeitä, niitähän on 4(lukuunottamata matikkaa)! Ei niitä kaikkia testata?


      • IB:stä kiinnostunut
        IB:stä kiinnostunut kirjoitti:

        Kiitos, että autoitte. Löysin kaikki mitä etsin sieltä. Mua kiinnostais vielä se, että haetaanko sinne joulu- vai kesätodistuksella. Ja vielä se, että siinä pääsykokeessa lukee että siina testataan luonnontiedeitä, niitähän on 4(lukuunottamata matikkaa)! Ei niitä kaikkia testata?

        Vielä yks juttu, onks toi A1 kieli niinku äidinkieli ja B niinku vieras kieli? Koska jos se on noin nii Ressussa jos ottaa äikäks suomen, nii ei voi opiskella englantia koska sitä ei ole B kielien listalla? Katsokaas tuota linkkiä nii ymmärrätte paremmin.

        http://www.hel.fi/wps/portal/Koulut/Lukiot/Ressulib/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/ressulib/en/Studies


      • 34fsadfgbawer4tergfv
        IB:stä kiinnostunut kirjoitti:

        Vielä yks juttu, onks toi A1 kieli niinku äidinkieli ja B niinku vieras kieli? Koska jos se on noin nii Ressussa jos ottaa äikäks suomen, nii ei voi opiskella englantia koska sitä ei ole B kielien listalla? Katsokaas tuota linkkiä nii ymmärrätte paremmin.

        http://www.hel.fi/wps/portal/Koulut/Lukiot/Ressulib/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/ressulib/en/Studies

        Mites toi matikka, että ib-sivuilla lukee että kokeessa täytyy osata osa-alueet blaablaa, mutta testataanko kokeessa kaikkia yläasteen osa-alueita, vai vain muutamia? Ja minkä tasosia ne tehtävät on, onko yhdistelyjä yms. vai mites?


      • MeMyselfI123
        pre-ib kirjoitti:

        siis abivuoden lopuksi saatte:
        - lukion päättötodistuksen (arvonat pre-vuoden kursseista muista, jos jaksaa vielä IB1:llä ja IB2:llä kansallisen puolen kursseja vääntää)
        - IB Diploman (arvosanat 1-7 kuudesta aineesta 3 lisäpistettä, maksimi 45, tämä on siis se IB-ylioppilastutkitotodistus)
        - yo-todistuksen, mikäli kirjoitatte suomalaisen ylioppilastutkinnon aineita (monilla esim. ruotsi ja aineita, joita ei aio jatkaa IB:llä)
        - lakin saatte, tosin normaalin lyyran sijaan saatte hienon IB-lyyran :)

        9,5 keskiarvolla kannattaa ehdottomasti pyrkiä jos kiinnostusta on, ette kuitenkaan menetä mitään, enkun taidot kyllä auttavat aineen kirjoittamisessa, vaatimus on peruskoulun englannin oppimäärä, meilläkin yli puolet luokasta lukenut englantia 3. tai 5. luokasta lähtien

        matematiikan ja fysiikan koekin on englanniksi, mutta kysymykset ja vastaukset käännetty suomeksi, eli aiemman kielitaidon perusteella ei oikeastaan syrjitä ketään

        Eli siis sykissä ainakin matskun kyssärit käännetty, mutta puhuit myös fyssasta, eikä sykin pääsykokeessa sivujen mukaan ole fyssaa? Ja onko muissakin lukioissa kysymykset käännetty?


    • aaaapua

      Vielä sitä että millaisilla keskiarvoilal te olette hakeneet?
      Ja minne? vaan Helsinkiin? Mutta eikö esim. Jyväskylässä ole myös IB -linja?

      Ja sitten vielä pääsykokeista. Ne ovat varmaan täysin englanniksi, mitä siellä pitää tehdä? Mitä ne kyselevät?

      • IB-Boy

        Syk and Ressu are so overrated schools....International School of Helsinki rocks!


      • ermm

        nuo eivät hirveästi auttaneet, tiedän että JLK:ssä on IB -linja, enemmän ois kiinnostanu nuo keskiarvot joilla on haettu ja sisään päästy...


      • priippari
        ermm kirjoitti:

        nuo eivät hirveästi auttaneet, tiedän että JLK:ssä on IB -linja, enemmän ois kiinnostanu nuo keskiarvot joilla on haettu ja sisään päästy...

        ib finalsien hinta muistaakseni 600 euroa (maksetaan siis vain kerran, abivuonna), mutta kirjoihin tulee kyllä missä tahansa koulussa käytettyä moninkertainen määrä, ei pitäisi olla kynnyksenä

        pääsykokeessa virallisesti "luonnontieteet", sykissä kaikki kysymykset kuitenkin käytännössä joko matematiikkaa tai fysiikkaa, ressussa olen kuullut olleen bilsaa ja kemiaa

        te olette uusi ikäluokka, eli teidän kohdallanne kieltenopiskelu muuttuu hiukan
        me (2012 graduates) opiskelemme suurin osa a1-suomea (äidinkieli) ja a2-englantia (joka on lähes äidinkielen tasoinen, muttei kuitenkaan natiivi) b-kielenä englantia lukee tuskin kukaan, ja oikeasti tarkoitan sitä, me emme edes saa valita sitä

        te tulette luultavasti opiskelemaan A Englishia ja A Finnishia, eli kahta äidinkieltä, mutta englanti kyllä nousee toiseksi äidinkieleksi suomen rinnalle ib:n aikana, ei huolta

        huhtikuussa tehdään pääsykoe josta saadaan jokin pistemäärä (minulla 8.9) ja peruskoulunpäättötodistuksen keskiarvo (minulla 9.3), summa siis 18.2 eli pääsin sisään

        toisaalta meidän luokalla opiskelee kaveri joka sai sekä pääsykokeesta että keskiarvokseen kympin, tasan 20 siis yhteensä, mutta tuollaisesta meiningistä ei nyt pidä välittää


      • wandsdobeaibii
        priippari kirjoitti:

        ib finalsien hinta muistaakseni 600 euroa (maksetaan siis vain kerran, abivuonna), mutta kirjoihin tulee kyllä missä tahansa koulussa käytettyä moninkertainen määrä, ei pitäisi olla kynnyksenä

        pääsykokeessa virallisesti "luonnontieteet", sykissä kaikki kysymykset kuitenkin käytännössä joko matematiikkaa tai fysiikkaa, ressussa olen kuullut olleen bilsaa ja kemiaa

        te olette uusi ikäluokka, eli teidän kohdallanne kieltenopiskelu muuttuu hiukan
        me (2012 graduates) opiskelemme suurin osa a1-suomea (äidinkieli) ja a2-englantia (joka on lähes äidinkielen tasoinen, muttei kuitenkaan natiivi) b-kielenä englantia lukee tuskin kukaan, ja oikeasti tarkoitan sitä, me emme edes saa valita sitä

        te tulette luultavasti opiskelemaan A Englishia ja A Finnishia, eli kahta äidinkieltä, mutta englanti kyllä nousee toiseksi äidinkieleksi suomen rinnalle ib:n aikana, ei huolta

        huhtikuussa tehdään pääsykoe josta saadaan jokin pistemäärä (minulla 8.9) ja peruskoulunpäättötodistuksen keskiarvo (minulla 9.3), summa siis 18.2 eli pääsin sisään

        toisaalta meidän luokalla opiskelee kaveri joka sai sekä pääsykokeesta että keskiarvokseen kympin, tasan 20 siis yhteensä, mutta tuollaisesta meiningistä ei nyt pidä välittää

        Itteä häiritsee nyt toi, että kuinka hyvä/millanen oikeesti siinä pääsykokeessa pitää olla? pitääkö haastatteluissa olla hyvin tietoinen uravalinnoistaan ja kiinnostuksistaan, täytyykö matikassa/fyssassa osata tehdä haastavampia tehtäviä kuin peruskoulun oppimäärän vaikeimpia, eli mitä kirjoista yleensä löytyy tai ehkä yhdistellä matikan eri osa-alueita? Minkä tyyppiset oppilaat jätetään valitsematta ja ketkä valitaan?


      • pardonn
        wandsdobeaibii kirjoitti:

        Itteä häiritsee nyt toi, että kuinka hyvä/millanen oikeesti siinä pääsykokeessa pitää olla? pitääkö haastatteluissa olla hyvin tietoinen uravalinnoistaan ja kiinnostuksistaan, täytyykö matikassa/fyssassa osata tehdä haastavampia tehtäviä kuin peruskoulun oppimäärän vaikeimpia, eli mitä kirjoista yleensä löytyy tai ehkä yhdistellä matikan eri osa-alueita? Minkä tyyppiset oppilaat jätetään valitsematta ja ketkä valitaan?

        Just samaa kyselisin.
        Ja siis onko se pääsykoe kokonaan englanniksi? koska tässähän pitää alkaa päntätä jotain matikan termejä enkuks jos aattelin hakea ...... :SSSs

        Ja noi pisterajat joilla pääsee sisään on kai vuosittain vaihtuvat? mutta mikä ois sellanen 'keskiarvo' yleisestä tasosta?


      • wandsdobeaibii
        wandsdobeaibii kirjoitti:

        Itteä häiritsee nyt toi, että kuinka hyvä/millanen oikeesti siinä pääsykokeessa pitää olla? pitääkö haastatteluissa olla hyvin tietoinen uravalinnoistaan ja kiinnostuksistaan, täytyykö matikassa/fyssassa osata tehdä haastavampia tehtäviä kuin peruskoulun oppimäärän vaikeimpia, eli mitä kirjoista yleensä löytyy tai ehkä yhdistellä matikan eri osa-alueita? Minkä tyyppiset oppilaat jätetään valitsematta ja ketkä valitaan?

        Juma nyt vastatkaa! Ja oliko sykin/ minkä muiden lukioiden pääsykokeissa vain matskuu ja fyssaa, ja jos oli, niin kuinka vaikeit ja jos on muitkin luonnontieteitä niin kuinka vaikeita/minkä tyyppisiä ne on?


      • Kllagmaa
        wandsdobeaibii kirjoitti:

        Juma nyt vastatkaa! Ja oliko sykin/ minkä muiden lukioiden pääsykokeissa vain matskuu ja fyssaa, ja jos oli, niin kuinka vaikeit ja jos on muitkin luonnontieteitä niin kuinka vaikeita/minkä tyyppisiä ne on?

        Soita sinne tai pyydä äitiä soittaa jos et uskalla.


      • izalreadyinzibz
        Kllagmaa kirjoitti:

        Soita sinne tai pyydä äitiä soittaa jos et uskalla.

        voi helkkari sentään
        siis sykissä pääsykokeessa matikka ja fyssa, aine, 2 haastattelua

        matikan ja fyssan kysymykset ja vastaukset ovat sekä suomeksi että englanniksi, eivät mene oppimäärää syvemmälle, ei ole erityisen vaikeaa, mutta toisaalta sisäänpääsyprosentti on jotain 40 luokkaa, eli pitää kyllä vähän skillejä osoittaa


      • asdfasdgasdhasd
        izalreadyinzibz kirjoitti:

        voi helkkari sentään
        siis sykissä pääsykokeessa matikka ja fyssa, aine, 2 haastattelua

        matikan ja fyssan kysymykset ja vastaukset ovat sekä suomeksi että englanniksi, eivät mene oppimäärää syvemmälle, ei ole erityisen vaikeaa, mutta toisaalta sisäänpääsyprosentti on jotain 40 luokkaa, eli pitää kyllä vähän skillejä osoittaa

        ^ sykkiin hakee n. 120 joista 20 pääsee, siitä voi päätellä tason ^_^


      • syk
        asdfasdgasdhasd kirjoitti:

        ^ sykkiin hakee n. 120 joista 20 pääsee, siitä voi päätellä tason ^_^

        hakijoita oli viime vuonna 115, joista 22 otettiin, sisäänpääsyprosentti siis 19.1

        ottakaa kylläkin huomioon se, että monille syk oli vasta toinen tai kolmas vaihtoehto, koska ensisijaisia hakijoita (niitä joille syk oli ykkösvaihtoehto) oli 58

        täten sisäänpääsykeskiarvo siis 37.9, haastava tietysti, muttei kuitenkaan mikään mahdoton


      • PROUD VIB
        ermm kirjoitti:

        nuo eivät hirveästi auttaneet, tiedän että JLK:ssä on IB -linja, enemmän ois kiinnostanu nuo keskiarvot joilla on haettu ja sisään päästy...

        Olen Jyväskylän IB-linjan Pre-vuotta käyvä ja meidän luokallamme keskiarvo oli 9.3 ja pisteraja 15 (20:stä). Hakijoita oli 52 ja sisään pääsi 28 kokeen käynyttä.


    • Ko

      Sori puhkaista teiä kupla mut mitää suome koulu ei voi poikeastaa kutsua eliitti kouluksi:D

      • karutotuus93

        syk ja ressu luokitellaan eliittikouluiksi, mutta olisivat esimerkiksi etoniin verrattuna surkeita. kaikki on suhteellista. näiden koulujen ib-linjoille on suhteellisen vaikeaa päästä, kun suurimmalla osalla hakijoista on keskiarvo yhdeksikön paremmalla puolella. näistä kouluista ei tule varsinaisesti eliittiä, mutta keskivertosuomalaista fiksumpaa, hyväpalkkaisempaa ja ahkerampaa porukkaa.

        sykin ja ressun ib-linjoilta jatkaa osa luokasta matkaa niihin todellisiin ulkomaisiin eliittikouluihin...


      • hejshahah
        karutotuus93 kirjoitti:

        syk ja ressu luokitellaan eliittikouluiksi, mutta olisivat esimerkiksi etoniin verrattuna surkeita. kaikki on suhteellista. näiden koulujen ib-linjoille on suhteellisen vaikeaa päästä, kun suurimmalla osalla hakijoista on keskiarvo yhdeksikön paremmalla puolella. näistä kouluista ei tule varsinaisesti eliittiä, mutta keskivertosuomalaista fiksumpaa, hyväpalkkaisempaa ja ahkerampaa porukkaa.

        sykin ja ressun ib-linjoilta jatkaa osa luokasta matkaa niihin todellisiin ulkomaisiin eliittikouluihin...

        Tietääkö joku onko Tikkurilan IB -linjan pääsykoe englannin- vai suomenkielinen?


      • 4df
        hejshahah kirjoitti:

        Tietääkö joku onko Tikkurilan IB -linjan pääsykoe englannin- vai suomenkielinen?

        Ehkä sun ei kannattais IB linjalle ... ?

        Miksi muka IB linjan pääsykokeessa testattaisiin suomenkieltäsi ?


      • Hm?
        4df kirjoitti:

        Ehkä sun ei kannattais IB linjalle ... ?

        Miksi muka IB linjan pääsykokeessa testattaisiin suomenkieltäsi ?

        (Ehkä sun ei 4df kannattaisi kommentoida kun et asiasta näemmä kauheasti tiedä?)

        Kaikissa IB-pääsykokeissa joista olen kuullut testataan äidinkielen/ensimmäisen kielen – i.e. suomen tai englannin – taitoja. Niille joille suomi on ensimmäinen kieli kaikkein loogisin Group 1 -ainevalinta on Finnish A1, joten on ihan perusteltua että taitoja testataan senkin saralla. Englannin essee toki (tai mikä tarkalleen ottaen onkaan Tilun kokeissa) epäilemättä on englanniksi kaikkialla...

        Opiskelujen aloittamiseen pre-vuodella ei tosiaankaan tarvitse täydellistä englannin kielen hallintaa (viitaten myös aiemmissa viesteissä esiintyneeseen kettuiluun kiinnostuneiden hakijoiden kielitaidosta), ja suomalaisesta peruskoulusta tulevat on otettu ainakin Ressussa huomioon siinä mielessä että science-aineiden ym. kohdalla sanastoa ei suuremmin tarvitse tuntea englanniksi vielä pääsykokeissa. Jotain perusjuttuja toki, muistelen että kysymyksiä olisi meillä ollut vähän hassusti sekaisin suomeksi että englanniksi. Olisikohan matikkakin ollut suomeksi? Olettaisin, että asia näin on monissa muissakin kouluissa. Kyllä sen pre-vuoden aikana kerkeää tarvittavan kielitaidon hankkimaan, olennaista on että kieli on jotenkin hallussa ja pystyy (=uskaltaa) englanniksi kommunikoimaan.

        Valitettavasti en spesifisti Tilun kokeista osaa mitään sanoa kun hain itse vain Ressuun. Kannattaa kuitenkin ihan rohkeasti lähestyä myös koulujen IB-koordinaattoreita/opoja (koulujen sivuilla todennäköisesti ohjeistetaan, keneen kannattaa ottaa yhteyttä) jos vastauksia kysymyksiin ei muualta saa.


      • Messi33
        Hm? kirjoitti:

        (Ehkä sun ei 4df kannattaisi kommentoida kun et asiasta näemmä kauheasti tiedä?)

        Kaikissa IB-pääsykokeissa joista olen kuullut testataan äidinkielen/ensimmäisen kielen – i.e. suomen tai englannin – taitoja. Niille joille suomi on ensimmäinen kieli kaikkein loogisin Group 1 -ainevalinta on Finnish A1, joten on ihan perusteltua että taitoja testataan senkin saralla. Englannin essee toki (tai mikä tarkalleen ottaen onkaan Tilun kokeissa) epäilemättä on englanniksi kaikkialla...

        Opiskelujen aloittamiseen pre-vuodella ei tosiaankaan tarvitse täydellistä englannin kielen hallintaa (viitaten myös aiemmissa viesteissä esiintyneeseen kettuiluun kiinnostuneiden hakijoiden kielitaidosta), ja suomalaisesta peruskoulusta tulevat on otettu ainakin Ressussa huomioon siinä mielessä että science-aineiden ym. kohdalla sanastoa ei suuremmin tarvitse tuntea englanniksi vielä pääsykokeissa. Jotain perusjuttuja toki, muistelen että kysymyksiä olisi meillä ollut vähän hassusti sekaisin suomeksi että englanniksi. Olisikohan matikkakin ollut suomeksi? Olettaisin, että asia näin on monissa muissakin kouluissa. Kyllä sen pre-vuoden aikana kerkeää tarvittavan kielitaidon hankkimaan, olennaista on että kieli on jotenkin hallussa ja pystyy (=uskaltaa) englanniksi kommunikoimaan.

        Valitettavasti en spesifisti Tilun kokeista osaa mitään sanoa kun hain itse vain Ressuun. Kannattaa kuitenkin ihan rohkeasti lähestyä myös koulujen IB-koordinaattoreita/opoja (koulujen sivuilla todennäköisesti ohjeistetaan, keneen kannattaa ottaa yhteyttä) jos vastauksia kysymyksiin ei muualta saa.

        Can I apply to two or even three ib school Syk/ressu/Tilu is it possible my avnum:is/will be around 9.2 but I believe my english and pronouncing is better than applicants from finnish schools what you think my motivation is good and I'm ready for action but people here are talking about avnumbers of 10 and so on?By the way are all in IB class nerd or are there atleast some beautifull chicks and and is it possible to cultive some sort of sport while being in ib class
        Be good person and give me answer/s If possible

        Don't criticize my writing coz I dont fuck a care you no


      • -
        Messi33 kirjoitti:

        Can I apply to two or even three ib school Syk/ressu/Tilu is it possible my avnum:is/will be around 9.2 but I believe my english and pronouncing is better than applicants from finnish schools what you think my motivation is good and I'm ready for action but people here are talking about avnumbers of 10 and so on?By the way are all in IB class nerd or are there atleast some beautifull chicks and and is it possible to cultive some sort of sport while being in ib class
        Be good person and give me answer/s If possible

        Don't criticize my writing coz I dont fuck a care you no

        Yes, you can very well apply to as many IB schools as you want to (well, five at most since in Yhteishaku that is the most options you can have). In general, I would say it doesn't really matter how good your English is as long as you are able to communicate with it well enough to a) get understood b) understand what people are saying... It's not exactly uncommon to have IB students who have some trouble with communicating fluently in English when they start IB (not all people who come from the Finnish comprehensive school have all that good language skills there are people who have just moved to Finland and have no background in studying in English) – and yet they are doing just fine with their studies.
        So it seems to me that people are sometimes putting a little too much emphasis on their English skills while thinking whether they should apply or not. Your English, for instance, seems just fine. As long as you fix your grammar for the entrance exams.

        Anyway, as long as you do well in the entrance exam you can get in even if your grade average is below 9. So no, a GPA of 9.2 is not a problem at all. Of course that means that you need to get 0.8 points more in the entrance exam than applicants with a GPA of 10, but you hardly need to be a genius to achieve that.

        I'm doing my studies in Ressu, and when I started there I was in fact rather surprised about how most people in our year are not all that, hmm, academically orientated. Yes, everyone who got in had a good GPA and yes, they all are probably considered to be rather gifted, but quite the opposite from what you might call "nerds". So no worries there.

        As an IB student you should be able to choose for example national side PE courses if you wish to, and it's also good to know that you need to complete 150 CAS hours before graduating. One of the three aspects in CAS is "action" – meaning that after your two IB years you should have done sports of some kind for at least 50 hours altogether. So you are in fact required to do some sports during your IB years.


      • Messi33
        - kirjoitti:

        Yes, you can very well apply to as many IB schools as you want to (well, five at most since in Yhteishaku that is the most options you can have). In general, I would say it doesn't really matter how good your English is as long as you are able to communicate with it well enough to a) get understood b) understand what people are saying... It's not exactly uncommon to have IB students who have some trouble with communicating fluently in English when they start IB (not all people who come from the Finnish comprehensive school have all that good language skills there are people who have just moved to Finland and have no background in studying in English) – and yet they are doing just fine with their studies.
        So it seems to me that people are sometimes putting a little too much emphasis on their English skills while thinking whether they should apply or not. Your English, for instance, seems just fine. As long as you fix your grammar for the entrance exams.

        Anyway, as long as you do well in the entrance exam you can get in even if your grade average is below 9. So no, a GPA of 9.2 is not a problem at all. Of course that means that you need to get 0.8 points more in the entrance exam than applicants with a GPA of 10, but you hardly need to be a genius to achieve that.

        I'm doing my studies in Ressu, and when I started there I was in fact rather surprised about how most people in our year are not all that, hmm, academically orientated. Yes, everyone who got in had a good GPA and yes, they all are probably considered to be rather gifted, but quite the opposite from what you might call "nerds". So no worries there.

        As an IB student you should be able to choose for example national side PE courses if you wish to, and it's also good to know that you need to complete 150 CAS hours before graduating. One of the three aspects in CAS is "action" – meaning that after your two IB years you should have done sports of some kind for at least 50 hours altogether. So you are in fact required to do some sports during your IB years.

        I am very thankfull to you who ever you were(person who writed text above) and of course i will write as well as possible but does the essay question have to be kind of fancy and full weird word or just normal kind of schools english text just longer
        I really appreciate youre answer and I might even be at the same school by next year thanks


      • Iibeelle
        Messi33 kirjoitti:

        I am very thankfull to you who ever you were(person who writed text above) and of course i will write as well as possible but does the essay question have to be kind of fancy and full weird word or just normal kind of schools english text just longer
        I really appreciate youre answer and I might even be at the same school by next year thanks

        I might be asking a very stupid question here. Somebody said that elite goes to SYK but it also seems like Ressu would be "elite" as well. Is there any real diference between these schools? Is SYK really "better" or "more elite" or are they actually just as good?
        By the way, as there aren't as many subjects to be studied in IB as there are in a regular Finnish school, is that a bad thing? Do you think it gives an advantage to those who have studied in non-IB side of, for example, Ressu?


      • ---
        Iibeelle kirjoitti:

        I might be asking a very stupid question here. Somebody said that elite goes to SYK but it also seems like Ressu would be "elite" as well. Is there any real diference between these schools? Is SYK really "better" or "more elite" or are they actually just as good?
        By the way, as there aren't as many subjects to be studied in IB as there are in a regular Finnish school, is that a bad thing? Do you think it gives an advantage to those who have studied in non-IB side of, for example, Ressu?

        Haluaisin vain tietää kun olen tuota IB juttua miettinyt, että jos on englannin kielitaito ysin luokkaa, niin minkälaista on lukea esim. biologiaa tai kemiaa, ovatko kaikki nuo termit jotenkin vaikeita ymmärtää verrattuna suomalaiseen opiskeluun?

        Kiitos kaikille vastauksista!


    • IB

      En mene IB-lukioon, mutta mä tunnen ihmisiä jotka ovat tehneet IB:tä, ja he kaikki sanovat että se on mahdotonta!
      Kyllä sitä kannattaa tehdä, jos osaat tehdä koulutöitä hyvin, mutta se on todella vaikea.

      • IB-kiinnostaa

        Vastaako IB-tutkinto siis kaikin puolin yo-tutkintoa? Eli hyväksytäänkö IB-diplomi suomalaisissa(kin) yliopistoissa? Kiinnostaisi kyllä nimittäin tuo englanniksi opiskelu, mutta missään ei tunnuta mainittavan, että miten hyvin sillä pääsee korkeakouluihin (Suomessa), viitsiskö joku valaista?


      • eeeetfdf
        IB-kiinnostaa kirjoitti:

        Vastaako IB-tutkinto siis kaikin puolin yo-tutkintoa? Eli hyväksytäänkö IB-diplomi suomalaisissa(kin) yliopistoissa? Kiinnostaisi kyllä nimittäin tuo englanniksi opiskelu, mutta missään ei tunnuta mainittavan, että miten hyvin sillä pääsee korkeakouluihin (Suomessa), viitsiskö joku valaista?

        Joihin tarvii tehä SAT testin.


      • 13+20
        eeeetfdf kirjoitti:

        Joihin tarvii tehä SAT testin.

        IB-tutkinto vastaa yo-tutkintoa, kun pyrkii korkeakouluihin, mutta ei siitä mitään erityistä etua ole.


      • oonnaa
        13+20 kirjoitti:

        IB-tutkinto vastaa yo-tutkintoa, kun pyrkii korkeakouluihin, mutta ei siitä mitään erityistä etua ole.

        Vihdoin sain kahlattua koko keskustelun läpi, ja mikäli yhtään ymmärsin, ei kukaan ole vielä esittänyt seuraavaa kysymystä.

        Elikkä, olen myös harkinnut IB-linjalle pyrkimistä, tosin Relluun, josta kukaan ei tunnu puhuvan mitään. Kaikki kertovat linjan olevan vaativa ja aikaavievä. Ongelmani onkin se, että harrastan yleisurheilua keskimäärin 6 kertaa viikossa, ja yhteen reeniin menee n. 2-3 h. Tai tarkemmin, tuon ajan olen poissa kotoa reenien takia per päivä. Mitä luulette, riittäisikö silti aikani Rellun IB-linjan käymiseen, jos sinne pääsisin?

        Toinen ongelmani on ollut myös tämä paljon puhuttu englanti. En mielestäni puhu erityisen hyvää englantia, erityisesti lausumisessa ja kuullun ymmärtämisessä on ongelmia. Pärjäisinkö silti?

        Ja jotakuta kumminkin kiinnostaa, keskiarvoni kasin keväällä oli 9,9.

        Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastata. :)


      • cheap
        oonnaa kirjoitti:

        Vihdoin sain kahlattua koko keskustelun läpi, ja mikäli yhtään ymmärsin, ei kukaan ole vielä esittänyt seuraavaa kysymystä.

        Elikkä, olen myös harkinnut IB-linjalle pyrkimistä, tosin Relluun, josta kukaan ei tunnu puhuvan mitään. Kaikki kertovat linjan olevan vaativa ja aikaavievä. Ongelmani onkin se, että harrastan yleisurheilua keskimäärin 6 kertaa viikossa, ja yhteen reeniin menee n. 2-3 h. Tai tarkemmin, tuon ajan olen poissa kotoa reenien takia per päivä. Mitä luulette, riittäisikö silti aikani Rellun IB-linjan käymiseen, jos sinne pääsisin?

        Toinen ongelmani on ollut myös tämä paljon puhuttu englanti. En mielestäni puhu erityisen hyvää englantia, erityisesti lausumisessa ja kuullun ymmärtämisessä on ongelmia. Pärjäisinkö silti?

        Ja jotakuta kumminkin kiinnostaa, keskiarvoni kasin keväällä oli 9,9.

        Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastata. :)

        IB aikaa vievät harrastukset ei ole kauhean hyvä yhdistelmä, mutta jos itse uskot että pystyt siihen niin hae ihmeessä IB:lle. Englanti paranee/kehittyy IB:n aikana todella paljon, joten sen ei tarvitse olla täydellistä heti aluksi. Kunhan perusasiat ovat kunnossa, niin kaikki kyllä sujuu.

        Tilun pääsykokeista voin sanoa sen verran, että viime vuonna oli:
        1) monivalintakoe, jossa testattiin matikkaa (kysymykset englanniksi sekä suomeksi), fysiikkaa ja kemiaa (kysymykset ainoastaan englanniksi) ja englantia (luetunymmärtäminen)
        2) englannin (analyysi kuvasta) ja suomen (vertailu kahdesta aforismistä, muistaakseni) esseet
        3) haastattelu englanniksi (kysyttiin mm. harrastuksista sekä opiskelutekniikoista)

        Tsemppiä kaikille hakijoille :D


      • PROUD VIB
        oonnaa kirjoitti:

        Vihdoin sain kahlattua koko keskustelun läpi, ja mikäli yhtään ymmärsin, ei kukaan ole vielä esittänyt seuraavaa kysymystä.

        Elikkä, olen myös harkinnut IB-linjalle pyrkimistä, tosin Relluun, josta kukaan ei tunnu puhuvan mitään. Kaikki kertovat linjan olevan vaativa ja aikaavievä. Ongelmani onkin se, että harrastan yleisurheilua keskimäärin 6 kertaa viikossa, ja yhteen reeniin menee n. 2-3 h. Tai tarkemmin, tuon ajan olen poissa kotoa reenien takia per päivä. Mitä luulette, riittäisikö silti aikani Rellun IB-linjan käymiseen, jos sinne pääsisin?

        Toinen ongelmani on ollut myös tämä paljon puhuttu englanti. En mielestäni puhu erityisen hyvää englantia, erityisesti lausumisessa ja kuullun ymmärtämisessä on ongelmia. Pärjäisinkö silti?

        Ja jotakuta kumminkin kiinnostaa, keskiarvoni kasin keväällä oli 9,9.

        Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastata. :)

        Pre-vuonna ei ainakaan ole iso ongelma jos osaa järjestää lukkarinsa. IB:llä voi tulla vaikeuksia, sillä suuri osa opiskelusta tehdään koulun jälkeen, mikäli haluaa hyvät numerot.


      • JKL PRE-IB:läinen
        PROUD VIB kirjoitti:

        Pre-vuonna ei ainakaan ole iso ongelma jos osaa järjestää lukkarinsa. IB:llä voi tulla vaikeuksia, sillä suuri osa opiskelusta tehdään koulun jälkeen, mikäli haluaa hyvät numerot.

        Pre-vuosi on sitä varten, että kielitaito paranee ja näet, mitä se varsinainen IB:stä tulee olemaan. Voit keskeyttää vuoden milloin vain ja vaihtaa kansalliselle puolelle, jos siltä tuntuu. Pakolliset kurssit on suunniteltu niin, ettet häviä paljoa jos vaihdat. Tietenkään se ei ole suositeltavaa, mutta se on mahdollista. Tämä oli ainakin minulle se ratkaiseva tieto kun itse hain(ja pääsin) IB-linjalle.

        Aineet ovat englanniksi, mutta rehellisesti sanottuna sillä ei ole hirveästi väliä. Lukemisesta tulee hitaampaa, ehkä turhauttavaa, mutta loppujen lopuksi kärryillä pysyminen ei vaadi kuin vähän motivaatiota. Melkein kaikki luokkalaisemme (siis tällä hetkellä PRE-IB) tulevat suomalaisesta peruskoulusta ja numerot eivät ole laskeneet paljoakaan. Itselläni ka. ysiltä oli n. 9.3, ja nyt se on 8.5 tai jotain sinne päin. Eli no panic people! :) Koulusta tulee helvettiä vain jos on liikaa kursseja jaksossa. Ne kannattaa jakaa jo vuoden alussa tasaisesti eikä ajatella että "kyllä mä pärjään vaikka verenmaku suussa".

        Ja sitten "oikean" IB:n kuudesta aineesta sen verran, että kun miettii, ottaako HL:n vai SL:n, (väh. kolme ainetta tulee lukea "pitkänä" eli High Levelinä, muut sitten Standard Leveleitä) HL:iä voi ottaa aluksi enemmän ja valita vasta vähän aikaa opiskeltuaan, minkä pudottaa pois, jos mitään.

        Eli kaikki vaan IB:lle! :D Itsellä ainakin oli hirveä paniikki että kannattaako hakea vai ei, mutta kyllä kannatti. Meillä on superkiva luokka, superkivat opettajat ja ihana tietää, että tulevaisuudessa niin monet ovet ovat auki!


    • mjaku

      Itse kävin tänään suorittamassa IB-linjan pääsykokeen tällä lapissa, ja ei ollut kovin vaikea. Toisaalta, nuo eliittikoulut joista olette puhuneet painivat täysin eri sarjassa että sepä selittyykin sillä.

      Mutta kaikenkaikkiaan mielestäni hyvällä yleistiedolla pärjää. Ja aineita, kuten matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa kannattaa sillä tavalla lukea, että osaa perusasiat. Jotain siniä, kosinia ja tangenttia ei varmasti kysytä mutta nämä yleispätevät asiat kuten prosentit ja keskinopeuden kaavat sekä murtoluvut on hyvä olla hallinnassa.

      Saa nähä pääsinkö itse sissään, mutta toivotaan parasta :))

    • berhanee

      minkäläisiä kysymyksiä oli viime vuonna IB tikkurila pääsykokeessa

    • wswadwadwad

      Tai ressun tai sykin kokeessa

    • As an IB graduate Id like to say a few words. First of all, there are no "difficult" or "easy" IB schools. Yes, it is harder to get into SYK or Ressu and the level of teaching might be higher, but thats about it. IB as a programme has very little to do with languages, last year a colleague of mine scored 45 with the worst English Ive ever heard - no doubts he can write in English, but speaking is a completely different case. IB is an excellent place for pupils interested in maths and natural sciences, teaching is better compared to national side and one student gets more attention and has better opportunies during classes.

      So dear all, English is not a problem. Take English SL and youll be more than fine.

      My average was 9.9 when I graduated 2008, four class mates of mine had 10.0, but please remember those are just numbers. Comprehensive school and IB are not particularly comparable, yes sure one can do amazingly at comprehensive school and national side, but IB is much more academic and scientific. If you do not consider studies at a uni, please do not choose IB. Itll be a waste of time for you.

      During my IB years I travelled and had loads of hobbies. Its all about managing your time and prioritising.

      Good luck all!

    • AZZELLO

      Onko ketään käyny turun Norssii tai tamperee lyseoo? Ite oon aatellu hakee jompaan kumpaan... itellä ka 9.2 kasin tokaris.

    • the man

      can you get into IB if you have 8 in english but 10 from all the main subjects, except for swedish, french and finnish?

    • IB dude

      What are the requirements to get to IB? What does your average need to be if you want to try applying for ressu or syk IB?

    • gsdfgsdgsdfg

      "can you get into IB if you have 8 in english but 10 from all the main subjects, except for swedish, french and finnish? "

      I had a 10 in English, math and sciences but my overall lukuaineiden average was just fairly above 9.

      If your question was can you get into IB, then absolutely possible, but naturally less likely (on average) if your overall average/English language abilities are not that good.

      What are the requirements to get to IB?

      Completely depends on the school. F. ex. in Ressu and Syk there is an entrance exam and your average point grade (4-10) these contributing each 10 points to the overall 20 points and based on this you are selected.

      What does your average need to be if you want to try applying for ressu or syk IB?

      As said, average entrance exam scores equally contribute to your chances of getting in.

      • dont have a clue

        your information was quite clear to me, but can I get into these top ib schools with a 9 in english 9 in Math and 8 for the science subject with an average of an 8.11


    • the man

      Thank you for answering my question. On the post above I was talking about my current situation in school. I was expecting to get a 8 from English but it turned out to be a 9. :D I'm trying to get to an IB school near vantaa because my Finnish is very bad. But anyways thank you for answering my question. :)

    • lol man

      Does IT count as a main subject?

    • srfjoi849w

      Olen ollut nyt IB lukiossa n.3 kk. IB:lle tulin kymppiluokalta ja en ole käynyt pre-ib vuotta. Keskiarvo kymppiluokan jälkeen oli 8.7 ja englanti ollut aina 10. Nyt alkaa kumminkin tuntua siltä että ei ihan oikea paikka tullut valittua...


      Ilmapiiri, luokkahenki ja kaverit ovat tosiaankin hyvät, mutta itse opiskelu ei luonnistu.

      HUOM! Toisille sopii toisille ei, kaikki ovat erilaisia ja se on tärkeää.

    • Anzu

      Mistä saa tietoa noista sisäänpääsyrajoista, mistä niistä saa tietoa? Millä keskiarvoilla pääsee siis sisään?

    • kysymysmerkkinä

      Heippa! Liityn nyt tähän keskusteluun... Olen yhdeksännellä luokalla ja keskiarvoni on 8,9. Viime todistuksessa englantini oli 10. Haaveilen suuresti opiskelusta englannin kielellä, koska koen sen sopivan haastavaksi. Englanti on mielestäni miellyttävä kieli ja osaan sitä, no, suurimmalta osin hyvin.

      Ongelmana on se, että kaikki IB-lukiot sijaitsevat kaukana kodistani; vanhempani ovat sanoneet, että minun pitäisi tavoitella unelmiani. Ongelmana on kuitenkin se hemmetin välimatka.. Kuulemma saisin tehdä niin, että opiskelisin vuoden normaalilukiossa ja asuisin vanhempieni luona. Minua ei kuitenkaan kovin paljon kiinnosta tämä mahdollisuus, sillä en usko enää voivani tämän jälkeen vaihtaa IB-lukioon.
      Onko mahdollista hakea IB-lukioon ja jatkaa 2 viimeistä vuotta siellä, tai jopa hakea IB-lukioon ja aloittaa lukio IB:nä alusta?

      • kysymysmerkkinä

        Ja siis tämän vuoden normilukion jälkeen olisin tarpeeksi vanha muuttamaan kaupunkiin, jossa on IB-lukio!


      • Minä
        kysymysmerkkinä kirjoitti:

        Ja siis tämän vuoden normilukion jälkeen olisin tarpeeksi vanha muuttamaan kaupunkiin, jossa on IB-lukio!

        No kyllä sä voit hakea vasta lukion tokalle, eli ilman pre-ib -luokkaakin. Mun luokalle tuli 3 uutta tyyppiä. Mut se on paljon paljon vaikeampaa, kun niitä paikkoja on tosi vähän. Eli vaan niiden tilalle, jotka on keskeyttäny pre-vuonna, otetaan uusia.


    • Dgringitnt

      Heii muuten luuletteko että on täysin mahdotonta päästä sykin ib-linjalle jos gpa on 8.2? oon opiskellu 4 vuotiaasta englantia a kielenä, ja se ja matematiikka on mulla 9. En oo kauhean paljoa lukenut kokeisiin, mutta aattelin nyt ottaa itseeni niskasta kiinni ja opetella kertaamaan asioita päivittäin. Mä en kummiskaan jotenki pysty uskomaan et ib vois olla aivan niiiiin järkyttävän vaikea. Jos oon kummiski opiskellu kaiken muutenkin enkuks(bilsat ja nää), ja ilmapiiri ei oo semmonen et jeee bileet vaan kaikki panostaa yhessä, ja opetus hyvää, en näe että se voisi niin hirveätä olla? Mietin vaan että onko pääsykoe mitenkään ihan järkyttävä vai onko se vaan perusjuttuja?

      • -anon

        Ihan rehellisesti sanottuna sinun kyllä tulisi skarpata ja reippaasti, että sinut hyväksyttäisiin IB:hen. Itselläni oli IB:hen hakiessa 9.54 k.a. sekä äikkä että enkku kymppejä. Näillä pääsin vielä sisään, mutta eräs kaverini, joka omasi 9.12 k.a:n, ei päässyt sisään huolimatta kiitettävästä enkun numerosta.
        Mutta tsemppaamalla uskon sinulla olevan ihan hyvät mahdollisuudet sisäänpääsyyn. :D


      • -anon
        -anon kirjoitti:

        Ihan rehellisesti sanottuna sinun kyllä tulisi skarpata ja reippaasti, että sinut hyväksyttäisiin IB:hen. Itselläni oli IB:hen hakiessa 9.54 k.a. sekä äikkä että enkku kymppejä. Näillä pääsin vielä sisään, mutta eräs kaverini, joka omasi 9.12 k.a:n, ei päässyt sisään huolimatta kiitettävästä enkun numerosta.
        Mutta tsemppaamalla uskon sinulla olevan ihan hyvät mahdollisuudet sisäänpääsyyn. :D

        edit äsköseen, *matikka 10 ja enkku 10 .... perfektionistinen kun olen x/


      • iibeeläinen

        Jos välttämättä IB:lle haluaa, niin kannattaa katsella eri kaupunkien IB tarjontaa, esim. pohjosemmassa pääsee helposti sisälle 8.5 keskiarvollakin, jos pääsykokeet menee hyvin!

        Opiskelen nyt IB:lle valmentavalla preellä ja kaikille IBtä suunnitteleville voisin sanoa sen että kyllä, se vaatii paljon enemmän työtä kuin tavallinen lukio. Jo valmentava pre on huomattavasti kansallista rankempi, paljon tutkielmia, luettavaa kirjallisuutta, esseitä, esitelmiä, vapaahetoistyötä yms. Eli jos tietää sen, ettei motivaatio ole oikein korkealla, niin kannattaa suosiolla antaa paikka niille, joita se oikeasti kiinnostaa :-) Eli kokeisiin pitää oikeasti jaksaa lukea hyvissa ajoin ennen jaksoa jne. Yläasteella jos on jaksanut lukea yms. mutta se englanti ei ole koskaan ollut mikään kovin vahva, niin sitä ei kannata pelätä. Kieli tulee mukaan kuin itsestään ensimmäisen vuoden aikana, mutta sitä motivaatiota voi olla vähän vaikeampi saada!

        Ja IB on tosiaankin rankka, ei mahdoton jos motivaatiota riittää, mutta paljon työtä se vaatii. Ne kaks vuotta on lähinnä sitä että sä heräät aamulla kouluun, teet loppupäivän läksyjä ja meet nukkumaan. Parasta kuitenkin on se, että ainakin meillä on aivan loistava ryhmähenki ja järjestetään omia tapahtumia pelkästään meidän omille IBläisille yms.


    • interested

      Millä tavoin SYKiin ja Ressuun on vaikeampi päästä kuin muihin IB lukioihin? :)

      • Kre

        No Helsingissä on enemmän ihmisiä kuin jossain Sotkamossa. Ja sotkamolaisetki voi haluta lukioon Helsinkiin, mut hesalaiset ei hae sinne pohjoiseen.... Ja tääl etelässä on varmaan aika paljon enemmän ulkomaalaisia perheitä.
        Enemmän hakijoita lukioon = vaikeampi päästä.


    • Etelä-Karjalan IB

      Hei!

      Olen itse tällä hetkellä 9. luokalla. Olen aina pärjänyt kiitettävästi englannissa ja muissa lukuaineissa. Onko kenelläkään kokemuksia Etelä-Karjalan IB-lukiosta Lappeenrannassa tai Imatralla? Onko sisäänpääsykriteerit sinne miten kovat verrattuna esim. Ressuun tai SYKiin? Kuinka moni pääsee sisään vuosittain? Onko mukavat opettajat?

      Kiitos mahdollisista vastauksista!

    • ulkomailta IB1:lle

      Hei, onko kenelläkään kokemusta IB1 hakemisesta ulkomailta käsin?
      Jos emme muuttaisi takaisin Suomeen, voisin ongelmatta otta IB1 ensi vuonna minun tämänhetkisessä koulussa (olen siis 10 luokalla), mutta ilmeisesti Suomessa otetaan vain niin monta uutta oppilasta kun sattuu sinä vuonna lähtemään... :/
      Englanti on tietenkin hallussa (paremmin kuin suomi xP) ja keskiarvo on riittävän hyvä.
      Haen Ressuun, Tikkurilan lukioon, ja ehkä pariin muuhun IB lukioon. Tunnetteko ketään joka olisi päässyt ilman käymättä pre-IBtä ensin samassa koulussa?

    • Ib i like

      can you get into ressu or tikkurila IB with an average of 8,93. And when you apply do they look at all of your subjects or just the main subjects. By main subjects I mean History, Math, Geography, etc and not counting languages except English? My average is 9,5 in the main subjects counting English but not Swedish and Finnish. Do you guys think i have a chance of getting into Ressu or Tikkurilan IB?

      • Tilu_IBer

        You have a chance of getting in to both. They look at your main subjects. Put Ressu first and TIkkurila second when you're applying.


    • ib i like

      Can someone answer my question?

    • Fingers crossed!

      Well, they count every theoretical subject including Finnish and Swedish that you mentioned. And with an average of 9.5 you should have good chances if you do well in the entrance exam. Good luck! Aren't the exams just in a couple of days?

    • ZEAIB

      the exams are on friday 27.4 and i'm getting pretty nervous about them :/ wish us all luck! :)

    • idannika

      Kukaan kiinnostunu ostamaan käytettyjä IB-kirjoja? Mulla olis HL Psykan (3kpl) HL Bilsan (itse kirja ja study guide) ja Math Studiesin (1kpl) kirjat. Hinnoista voidaan keskustella!

    • haha ;D

      what is the current average needed to apply for ressu IB, tikkurilan IB and syk IB?

    • haha ;D

      Can anyone answer my question or at least estimate how much it could be?

      • -

        The maximum entry grade/points for an IB-programme is 20 points, which consists of your primary school average and the grade of your entry test. For example, 9 points from your primary school average and 8 points from the entry test gives you a total of 17 points.

        The entry points for IB-programmes in Finland in 2011 were:
        Ressu 15.85 points
        SYK 16.30 points
        Tikkurila 14.08 points


    • haha ;D

      Thanks, but I wanted to know that what is the minimum average needed so you can go and apply for the entrance exam.

      • -

        Everyone can participate in the entrance exams regardless of one's primary schools grades.


    • ..

      Hei onko oulun IB-lukioon hankala päästä ? olen nyt menossaa ysille ja olen miettinyt että menisin IB-lukioon. Keskiarvoni oli 8.4 mutta pystyn vielä nostamaan sitä ysille ? vastatkaa

    • Seiskoillakin pääsee

      Hei kaikki IBstä unemoivat:) älkää menettäkö toivoa, huonommallakin keskiarvolla voi päästä sisään. Itselläni oli 8,1, ja nyt tuli tänään kirje että pääsin yhteen suomen parhaaseen ib-lukioon! Pärjäsin pääsykokeissa erinomaisesti, joka näyttää että todistuksen huonot arvosanat eivät ole tyhmyyden merkki:)

      • Korjaus..

        Tietenkin suosittelen että kaikki panostaa parhaansa mukaan koulussa hyvien arvosanojen vuoksi! Mutta sanompa vaan että osa meidän luokan lähes kympin oppilasta ovat niin tyhmiä ettei ees pysty yläpitämään normikeskustelua:S


      • artikkeli
        Korjaus.. kirjoitti:

        Tietenkin suosittelen että kaikki panostaa parhaansa mukaan koulussa hyvien arvosanojen vuoksi! Mutta sanompa vaan että osa meidän luokan lähes kympin oppilasta ovat niin tyhmiä ettei ees pysty yläpitämään normikeskustelua:S

        Nimimerkille korjaus, vai niin että kympin oppilaat ei pysty ylläpitämään normikeskustelua. Riippuu mistä keskustellaan. Nauran tuolle sun kirjoitukselle. hahhaaaaa.


      • Korjaus korjaukseen
        artikkeli kirjoitti:

        Nimimerkille korjaus, vai niin että kympin oppilaat ei pysty ylläpitämään normikeskustelua. Riippuu mistä keskustellaan. Nauran tuolle sun kirjoitukselle. hahhaaaaa.

        Siis en tarkoittanut ihan tuota... Puhuin omista luokkalaisistani jotka olisivat arvosanoillaan fiksuja mutta sitten 'elämisen avulla' ansaittu viisaus puuttui eikä siksi antaneet itsestään kovin viisasta kuvaa. =arvosanat ei välttämättä osoita viisautta. En missään kohtaa yleistänyt että kaikki kympinoppilaat olisivat sellaisia.. . Nauran sulle takaisin joska et lukenut kirjoitustani oikein vaan teit omat johtopäätöksesi harkitsematta. Hehheh:)


    • Aaapuuva.

      Apua, teillä kaikilla on hirveen hyviä keskiarvoja. Itse pääsin tänä vuonna Tilun IB-linjalle ja keskiarvo oli 8.

    • kkaarinaaa

      Ib:llä ollaan. :) Keskiarvo oli viime keväänä ysin päättötodistuksessa 8, pääsykokeet menivät päin helvettiä ja haastatteluissa änkytin mitä sattuu, mut täällä sitä vaan ollaan! Pääsykokeessa meillä oli suomeksi novellianalyysi, englanniksi essee itsestä ja monivalintatehtävä prepositioista. Sitten oli matikka ja valinnanvaraisesti joko fysiikka, kemia tai biologia - kaikki englanniksi tottakai. Kokeet olivat todella vaikeat, sellaista asiaa mitä ei peruskoulussa todellakaan olla opiskeltu.

      Nyt täällä IB:llä olen kyllä nauttinut olostani.Ensimmäinen jaksohan tässä vasta on ohi, mutta koeviikolta tuli hyvää palautetta, kymppejä ja ysejä. Englanninkielen taidot minulla on keskiluokkaa, voin kommunikoida hyvinkin englanniksi mutta sanavarasto on vielä aika kehno. Siitä huolimatta täällä pysyy hyvin kärryillä ja kivaa on! Luokkahenki on täydellinen ja kansalliseltakin puolelta saa ystäviä.

      Pakko myöntää, että kun keväällä tänne hakiessa luin tätä keskustelua, olin ihan kauhuissani ja pelkäsin, että kuolen tänne ekalla viikolla tai jotain :D No, toisin kävi. Ehdottomasti paras valinta tulla IB:lle, toivottavasti opiskelumotivaatiota riittää vielä seuraavillekin vuosille! Ja teettähän tämä töitä, mutta ei mitenkään niin paljoa, etteikö tästä selviäisi. :)

      Onko teillä muuten matikka HL vai SL-tasolla? Mietin tässä, että kumman sitä itse ottaisi ensi vuodelle.. :)

      I think that if you are even a bit interested of IB, just go and try it. It might be good or not so good for you, but don't forget that opinion to leave the school after the first year. And in my school there is also some students who haven't study the pre-IB at all, and they are now studying in IB1.

    • tietämätön

      Anteeks jos tää kysymys on kauheen tyhmä, mutta suunnittelen meneväni ib-lukioon ja myös jenkkeihin vaihto-oppilaaksi ja mietin tässä että pitääkö sen koulun mihin menee vaihtariksi olla myös ib-lukio jos käy täällä suomessa ib-lukiota?

    • Sherlock28

      Ei tietenkään tarvitse. Mutta mikäli koulusi siellä olisi IB koulu, saattaisit voida suorittaa IB1-luokan siellä ja jatkaa takaisin tultuasi IB2-luokalla. Tuota pitäisin kuitenkin huonona ideana, on parempi käydä IB yhtäjaksoisesti yhdessä koulussa.

      Olennainen kysymys tässä on se, että miksi ihmeessä olet menossa vaihtoon, mikäli olet menossa IB:lle. Suurin osa IB:lle menevistä aikoo suorittaa yliopisto-opintonsa ulkomailla, joten vaihtarivuodessa kesken lukion ei ole oikein mitään järkeä. IB ei ole mitenkään mahdottoman vaikea, mutta se vaatii enemmän sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä kuin suomalainen lukio. Tämän takia vaihtovuosi kesken IB:n ei ole välttämättä ylipäänsä kovinkaan hyvä idea, ellei ole valmis palattuaan käymään lukion kakkosvuotta (IB1) "uudelleen".

      • tietämätön

        USA on aina ollut mulle läheinen maa, ja sinne aattelin meneväni opiskelemaankin, joten en ehkä aatellut asiaa tarpeeks tolta kannalta.

        Mutta siis itsestäänselvänä mä pidin sitä et käyn lukion toisen vuoden uudelleen jos meen vaihtoon, näinhän tehään ihan normaalissakin lukiossa?

        Mutta kyllä se amerikkalainen high school mua silti kiehtoo tosi paljon ja luulenkin meneväni vaihtoon vaikka se tarkottaisi toisen vuoden käymistä uudelleen. Tulempahan takaisin vielä paremmalla kielitaidolla ja kokemuksella:)

        Kiitos vastauksestasi!


      • Sherlock28
        tietämätön kirjoitti:

        USA on aina ollut mulle läheinen maa, ja sinne aattelin meneväni opiskelemaankin, joten en ehkä aatellut asiaa tarpeeks tolta kannalta.

        Mutta siis itsestäänselvänä mä pidin sitä et käyn lukion toisen vuoden uudelleen jos meen vaihtoon, näinhän tehään ihan normaalissakin lukiossa?

        Mutta kyllä se amerikkalainen high school mua silti kiehtoo tosi paljon ja luulenkin meneväni vaihtoon vaikka se tarkottaisi toisen vuoden käymistä uudelleen. Tulempahan takaisin vielä paremmalla kielitaidolla ja kokemuksella:)

        Kiitos vastauksestasi!

        Hyvä, että pidät asiaa itsestäänselvyytenä :D Mainitsin tuon kuitenkin vastauksessani, koska kysyit tarvitsisiko lukiosi siellä olla IB-lukio. Mikäli olet joka tapauksessa suorittamassa lukion 2. vuoden uudelleen, ei lukiollasi siellä ole mitään merkitystä IB:n suorittamisen kannalta. Jos olisit halunnut Suomeen palattuasi siirtyä suoraan IB:n toiselle vuodelle (lukion 3. vuosi), olisi sinun luonnollisesti pitänyt suorittaa IB1 siellä, eli koulun olisi pitänyt olla IB lukio.

        Eikä vaihtariksi lähteminen pre-IB vuoden jälkeen ole mitenkään älyttömän harvinaista. Tunnen itsekkin henkilöitä, jotka ovat näin tehneet. Tosin yleistä näissä tapauksissa on se, että tällöin mennään ei-englanninkieliseen maahan. Jos oikeasti haluat mennä vaihtariksi, ei IB ole mikään este.


    • dicey

      Hey,
      my GPA for the christmas report card was 8.5 and for the theoretical subjects I got 8.2
      Does this limit my chances to try and get to an IB maybe at Tampere?

      • 10+14

        I think it is not good enough. Of course you can always try...
        What is your English grade?


    • IBee

      It should be enough, given that you do fairly well in the entrance examinations. This year there were 65 who applied there (Lyseon Lukio) as their 1st choice and 45 got in (you needed 14,06/20 points). You should score around > 6/10 points in the entrance examinations to get in. I'd say getting in is well within your grasp; not certain, but perfectly plausible. You'd help yourself a lot if you improved your grades, though. Just start putting in some extra work, study a bit more for your tests, do your homework, you know what I mean. Good luck!

    • imworried

      Okei mulla on ihan pakko kysyy nyt koska haluan mennä ib-linjalle nii sairaan paljon..mutta haen siis sykkiin ja tikkurilan ib-linjalle,olen ysi luokalla ja kk voin nostaa 7,9-8.0 ...enkku on ysi ja osaan siis englantia hyvin,mutta onko mulla edes mahdollata päästä sykkiin ? Se on ihan mun unelmien koulu

      • Sykkiläinen

        Hei ei oo todellakaan mahdotonta!:) my best advise is for you to really try to recap your middle school maths - trust me, it helps!


    • 4+4

      Ei ole realistisia mahdollisuuksia. Sykin IB painottaa luonnontieteitä eli pitää olla tosi hyvä matikassa, fysiikassa ja kemiassa. Enkun osaaminen on itsestään selvää.
      Ressuunkaan ei tuolla keskiarvolla pääse.

    • imworried

      millaset ne pääsykoket on ? vinkkrjä tai esimerkkejä siitä matikasta tai ihan mistä tahansa :) kaikki kelpaa

    • Truib

      Matikkassa on monivalintatehtäviä, yleensä 20 kpl. Tehtävät ovat keskenään yhtä arvokkaita ja ne vaikeutuvat asteittain loppua kohden. Pointtina ei edes ole saada kaikkia tehtyä, itsekkään en aikoinani saanut. Tosin vääristä vastauksista rokotetaan, eli vaikka kyseessä onkin monivalintakoe, ei kannata lähteä arvailemaan. Kannattaa tosin käyttää vastausvaihtoehtoja hyödyksesi; pelkkä vastaus riittää. Täten voit monissa tehtävissä laskimella kokeilla mikä vaihtoehto on oikea ja siten saada vastauksen helposti ja nopeasti, ilman että varsinaisesti joutuisit laskemaan mitään. Matikassa pärjäät peruskoulun oppimäärällä ja suurin osa tehtävistä on kohtuullisen helppoja.

      Enkussa kirjoitetaan aine. Yleensä otsikkovaihtoehtoja annetaan pari ja niistä saa sitten valita sen mieluisimman. Muistaakseni aineen piti olla suunnilleen kaksi sivua.

      Haastatteluissa katotaan lähinnä sitä kuka olet henkilönä, koitetaan arvioida sitä miten hyvin sopisit kyseiseen kouluun. Eli mieti mitä sanot. Älä panikoi ja puhu mitä sattuu, mieti eka vastaus sitten sano se selvästi. Välillä tulee myös outoja kysymyksiä. Joiltain oli kuulemma viime vuonna kysytty tyyliin: "Mitä tekisit jos voittaisit lotossa / Mitä ottaisit mukaan jos talosi syttyisi palamaan ja saisit ottaa mukaan vain yhden esineen"? Jos et ole varma, tai et tiedä, sano se, älä yritä bullshitata jotain muka-älykästä vastausta.

      Kasin keskiarvolla on ihan semirealistiset mahdollisuudet päästä sisään, mikäli onnistut pääsykokeissa. Tosin sun kannattaa vielä miettiä, onko SYKin IB paras vaihtoehto juuri sulle. Suurimmalla osalla siellä on kuitenkin hyvät keskiarvot (lue päälle ysi, monilla 10), enkä itse välttämättä haluaisi laittaa itseäni ympäristöön, jossa ympäröivät ihmiset on tottunu saamaan paljon parempia arvosanoja kuin itse. Toisekseen, siellä kuitenkin odotetaan, että saat hyviä arvosanoja, eli jos keskiarvo pre-IB:n jälkeen olisi kasin pinnassa, ei sua todennäköisesti päästettäisi jatkamaan IB:lle. Eli mieti onks tää sulle oikea valinta ja onko sulla realistiset mahdollisuudet suoriutua pre-IB:llä paremmin kuin 9. luokalla.

    • lalalalallal

      Aion yrittää mutta toinen vaihtoehto on Tikkurilan IB siellä on vqrmaa paremmat mahdollisuudet ..onks joku teistä tikkurilan ib linjal ? tai on ollut ? krtokaa.mitrn oli ja oliko kuinka vaikeaa

      • IB?

        Mulla on vähän ongelma tän kanssa, haluaisin ihan hirveesti hakea vuoden päästä IB, koska mua kiinnostais opiskella vähän syvemmin, luonnontieteet kiinnostaa, haluan haastaa itseni, ja ois niin mahtavaa saada englannista "toinen äidinkieli" ja että ovet ois auki vaikka ulkomaillekin! Mutta en usko enkun taitojen riittävän, vaikka enkun numero on 10, on semmonen käytännön kielitaito aika tönkköä ja sanavarasto pieni, joten tuntuisi mahdottomalta alkaa opiskella englanniksi, varsinkin kaikki termit jotka on opetellut suomeksi. Olen siis nyt 8lk ja ihan normaalissa koulussa(eli siis että en esim kansainvälisessä(...


      • IB-nero
        IB? kirjoitti:

        Mulla on vähän ongelma tän kanssa, haluaisin ihan hirveesti hakea vuoden päästä IB, koska mua kiinnostais opiskella vähän syvemmin, luonnontieteet kiinnostaa, haluan haastaa itseni, ja ois niin mahtavaa saada englannista "toinen äidinkieli" ja että ovet ois auki vaikka ulkomaillekin! Mutta en usko enkun taitojen riittävän, vaikka enkun numero on 10, on semmonen käytännön kielitaito aika tönkköä ja sanavarasto pieni, joten tuntuisi mahdottomalta alkaa opiskella englanniksi, varsinkin kaikki termit jotka on opetellut suomeksi. Olen siis nyt 8lk ja ihan normaalissa koulussa(eli siis että en esim kansainvälisessä(...

        Olen opiskellut nyt vuoden IB-lukiossa Vaasassa, ja hetkeäkään en ole katunut, että sinne lähdin. Kielitaitoni 9 lähdettäessä oli hyvä, ja enkku on aina ollut 10, mutta kuitenkin aluksi tuntui hieman epävarmalta. Kuitenkin huomasin syksyllä, että kaikki olimme samassa pisteessä (paitsi tietenkin englantia äidinkielekseen puhuvat..) ja turhaa olin jännittänyt. Kielitaito itsessään kehittyy ensimmäisten kuukausien aikana hurjasti ja sanavarasto laajenee paljon. Mielestäni IB:lle hakiessa englannin ei tarvitse olla täydellistä, on pääasia, että on motivoitunut ja mielenkiinto riittää ja on avoin.
        IB:ssä parasta on ehdottomasti yhteisöllisyys. Ainakin meillä luokkahenki on mahtava ja suhteet ylempiin luokkiinkin ovat hyvät. Kun saman luokan kanssa on koko kolme vuotta, siinä tulee jo todella läheiseksi.
        IB antaa mahtavat valmiudet myöhempää opiskelua varten, ja varsinkin jos ulkomaille aikoo lähteä, ei ole parempaa ponnistuslautaa. IB valmentaa myös mahtavasti yliopisto-opiskelua varten, koska opiskelu on tavallista lukiota enemmän analyyttistä ja kirjoitustehtäviä on paljon. IB:ssä kannustetaan ajattelemaan omilla aivoilla ja analysoimaan sekä kritisoimaan keskeisiä yhteiskunnallisia ilmiöitä.
        Kannustan kaikkia hakemaan rohkeasti IB:lle, pelkkästään hakemalla ei menetä mitään, ja jos IB ei sitten loppujen lopuksi omalta tuntunutkaan, ensimmäisen vuoden eli pre-DP vuoden aikana on vielä helppo vaihtaa kansalliseen lukioon.


      • stressaaja
        IB-nero kirjoitti:

        Olen opiskellut nyt vuoden IB-lukiossa Vaasassa, ja hetkeäkään en ole katunut, että sinne lähdin. Kielitaitoni 9 lähdettäessä oli hyvä, ja enkku on aina ollut 10, mutta kuitenkin aluksi tuntui hieman epävarmalta. Kuitenkin huomasin syksyllä, että kaikki olimme samassa pisteessä (paitsi tietenkin englantia äidinkielekseen puhuvat..) ja turhaa olin jännittänyt. Kielitaito itsessään kehittyy ensimmäisten kuukausien aikana hurjasti ja sanavarasto laajenee paljon. Mielestäni IB:lle hakiessa englannin ei tarvitse olla täydellistä, on pääasia, että on motivoitunut ja mielenkiinto riittää ja on avoin.
        IB:ssä parasta on ehdottomasti yhteisöllisyys. Ainakin meillä luokkahenki on mahtava ja suhteet ylempiin luokkiinkin ovat hyvät. Kun saman luokan kanssa on koko kolme vuotta, siinä tulee jo todella läheiseksi.
        IB antaa mahtavat valmiudet myöhempää opiskelua varten, ja varsinkin jos ulkomaille aikoo lähteä, ei ole parempaa ponnistuslautaa. IB valmentaa myös mahtavasti yliopisto-opiskelua varten, koska opiskelu on tavallista lukiota enemmän analyyttistä ja kirjoitustehtäviä on paljon. IB:ssä kannustetaan ajattelemaan omilla aivoilla ja analysoimaan sekä kritisoimaan keskeisiä yhteiskunnallisia ilmiöitä.
        Kannustan kaikkia hakemaan rohkeasti IB:lle, pelkkästään hakemalla ei menetä mitään, ja jos IB ei sitten loppujen lopuksi omalta tuntunutkaan, ensimmäisen vuoden eli pre-DP vuoden aikana on vielä helppo vaihtaa kansalliseen lukioon.

        Itse haen yhteishaussa pääkaupunkiseudun IB-linjoille. Keskiarvo on hieman alle 9,5, mutta luulen että saan sitä vielä nostettua. Englanti oli viime todistuksessa 9, tuli hieman erimielisyyksiä aina opettajan kanssa.... Nyt kuitenkin olen panostanut hirveästi tunneilla ja luulen että se voisi nousta kymppiin :D Puhun ihan suht sujuvaa englantia, tulen kuitenkin suomalaisesta peruskoulusta ja sanavarasto ei ole mikään päätähuimaava kun en ole kieltä tottunut päivittäin puhumaan. Matikka ja kielet yleensä (suomi 10, ruotsi 10, englanti 9, ranska 10) ovat vahvuuksiani. Luuletteko että minulla on mitään realistisia mahdollisuuksia päästä? Stressaan ihan hirveästi kun olen halunnut IB-linjalle varmaan 10-vuotiaasta :D


    • yellow3

      hei mulla on 8.1 k.a pääsenkö ressun ib linja

      • asdökkc

        voi luoja mun ka oli 6.9 ja mä hain ib eeseen :Ss voi ei en usko että pääsen


      • hmhmhmhm
        asdökkc kirjoitti:

        voi luoja mun ka oli 6.9 ja mä hain ib eeseen :Ss voi ei en usko että pääsen

        sun pitäis saada tosi tosi hyvät pääsykoepisteet, koska ib:lle tosiaan hakee paljon ysin ja kympin oppilaita ja äidinkielekseen englantia puhuvia. en sanoisi että on mahdotonta päästä mutta erittäin vaikeaa. suosittelen ainua yrittämään nostaa keskiarvoasi, onhan tässä vielä aikaa


      • Pääsykoetta stressaava
        hmhmhmhm kirjoitti:

        sun pitäis saada tosi tosi hyvät pääsykoepisteet, koska ib:lle tosiaan hakee paljon ysin ja kympin oppilaita ja äidinkielekseen englantia puhuvia. en sanoisi että on mahdotonta päästä mutta erittäin vaikeaa. suosittelen ainua yrittämään nostaa keskiarvoasi, onhan tässä vielä aikaa

        Hain yhteishaussa ressun ib:lle, toisena ressun tavalliselle linjalle. Lukuaineiden ka tasan 10 ja kaikkien aineiden sellanen 9,7. Olen kuitenkin hirveän huolissani siitä pääsykokeesta... Voisiko joku (vielä kerran) kertoa mitä niihin yleensä tulee? Niin ja ovatko ne kaikki kysymykset siis englanniksi (kun mielestäni avoimilla ovilla puhuttiin että ainakin matikan kysymykset lukisivat myös suomeksi)? Minulla on sellanen ongelma, että olen käynyt peruskoulun ruotsiksi, joten en osaa niitä termejä sen paremmin suomeksi kuin englanniksikaan...Ja onko ressun ib:lle haettaessa käytävä haastattelussa?


    • Haikalaas

      Kaikki kokeen kysymykset on ainakin suomeksi ja englanniksi ja luulisin että pääkaupunkiseudulla jopa ruotsiksikin. Nämä pääsykokeet ei nyt ole kovin vaativia, 10 keskiarvolla pitäisi perusasiat olla sen verran hallussa, että sisään pääsee ;)
      Suomen koe on analyysi jostain runosta tms, ja sinne kun heittää jotain syvällistä niin eiköhän se onnistu :D Tykkäävät sanoista "fokalisaatio", "kielikuvat", "symbolismi" ja vaikka "motiivi"
      Matikka oli helppo, vaikka minun yläasteen keskiarvo oli n. 8 Suomessa. Laskin keskiarvoja ja mediaaneja (?) ja piirsin pari graphia. Siinäpä se.
      Englannissa kirjoitin kirjeen ja sitten oli joitain perus kielioppijuttuja.

      Olin siis pääsykokeissa v. 2011 eli olen nyt IB1:llä
      Opiskelen Englantia, Ruotsia, Economicsia, Biologiaa, Historiaa ja Matikkaa sekä lisänä vielä suomea, sillä äidinkieleni on Englanti ja toisena Ruotsi :D

      Onnea, kyllä sinä sinne pääset

    • en keskittynyt

      Hain yhteishaussa ib1 enkä pre ib:lle onko mulla mitään mahdollisuuksia päästä sinne pre ib:lle?

      • Ib-dibloma

        IB-dibloma ohjelma on kaksivuotinen (ib1 ja ib2). Tämä ei vastaa suomalaisen lukion oppimäärää, joten Suomessa opiskellaan kolme vuotta. Eka vuosi on siis aina preIB-vuosi, jonka jälkeen aloitetaan varsinaisessa IB-ohjelmassa. Suoraan IB1-luokalle ei voi hakea Suomessa.


    • Utelias kasilainen

      I'd like to ask, what kind of scores have you got from the entrance exam?
      I mean everyone seems to talk about average grade, but in the end it is the exam that makes the diffrence no?

      So would anyone like to tell their scores, average, did they get in, and which school? :D

      • Ibibib

        It's really hard to compare exam scores, as it really depends on the school and what year as the exams and the standards always differ. In some schools it simply is so much easier to get points


      • obizgelija11

        Turun normaalikoulu
        Hakuvuosi: 2008
        Keskiarvo: 9,38
        Painotettu keskiarvo: 9,45 (Englanti 10, matematiikka 10 ja äidinkieli 9 painotettu kertoimella 2)
        Kokeista tuli: Englanti 10, matematiikka 10, äidinkieli 8

        Pisteet koostuvat: 50% koe, 50% painotettu k.a.

        Pisteitä siis 18,78/20
        4. sijalla - pääsin.


    • IB-student

      Sotkamo's IB gymnasium är bra. Jag gillar att studera i Sotkamo. www.sotkamonlukio.fi

    • foreverib

      Mulla tulee olemaan ka 7,8 todistus ..pääseekö sillä tikkurilan ib-linjalle? Enkku ysi .. huomenna on pääsykokeet ja jännittää ihan kauheesti..Onko muita menossa huonenna ?

    • Oh god I'm horrible.

      By the way. Is anyone studying at Etis or is someone applying there? Because I'm going to 9th grade now and during the next yhteishaku I will be applying there and I hope I'll be studying there after I finish the secondary school. I've never been living abroad and both of my parents are finnish so I haven't had the chance to speak English that much. But my average number last time was 8.9. I am going to improve it, but if it doesn't get better, do I have any realistic possibilities to get my place in IB in Etelä-Tapiolan lukio? My English is now 10 (and believe it or not it was 7 during my 5th grade :D At least I've improved my English), Math was 9, and Finnish 9. My Swedish has never been good and it was 8 before my summer vacation.

    • tom2

      Its like http://studiotregi.com/ you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something. http://vitebsk974.org/ I think that http://hljbdw.com/ you could do with some pics to drive the message home a bit, but other than http://xstcw.com/ that, this is great blog. A great read. I'll http://costaricacarrental.net/ definitely be back.

    • scaredasfuck

      Hi! This topic here is already completely dead but i would ask few questions if someone could answer.

      Now im on 9th grade and yhteishaku is on friday. I have been thinking applying to IB school for few months. My average is something like 8.4 and my english is 8. I wonder if there's any possiblities for me to get to IB. Right now feels like I have enough motivation to study in english... But I'm afraid because my grade average is not best possible and my english isn't perfect.
      I would really appreciate if someone would honestly say if i have even a little change to get in.

      • Hjalo :)

        Hello! :)
        If you have the motivation, by all means do! You're out of chances are never zero unless you don't apply.
        You might want to improve your english and try to watch movies with no subtitles/english subtitles or read something e.g.
        Also if you have multiple IB choices, you might want to consider if the IB you're applying for has many applicants, and generally think how hard it is to get in.
        But you know IB entrance exams tend to be graded harshly, so if you do well, you could technically get to SYK with the average of 6 (Of course people with average of 6 rarely get full score ;) )¨
        Sure, you'll have to do better in other areas, but if I was you, I'd try.
        Also, it might do good to practice not only your english but also math.
        Still good luck!
        :D


      • nervous
        Hjalo :) kirjoitti:

        Hello! :)
        If you have the motivation, by all means do! You're out of chances are never zero unless you don't apply.
        You might want to improve your english and try to watch movies with no subtitles/english subtitles or read something e.g.
        Also if you have multiple IB choices, you might want to consider if the IB you're applying for has many applicants, and generally think how hard it is to get in.
        But you know IB entrance exams tend to be graded harshly, so if you do well, you could technically get to SYK with the average of 6 (Of course people with average of 6 rarely get full score ;) )¨
        Sure, you'll have to do better in other areas, but if I was you, I'd try.
        Also, it might do good to practice not only your english but also math.
        Still good luck!
        :D

        Hi guys! I come from the finnish comprehensive school and I have put SYK as my first option, ressu as my second and tilu as my third one, with a gpa around 9,15. So I was wondering that does anyone have experiences about the entrance exams, I mean .... could you tell me what did they contain, maths?english?finnish?sciences? What kind of questions did they ask in the interviews etc. Please answer quickly I'm fucking nervous :D voitte ihmeessä vastata suomeks kanssa


      • takeachillpill
        nervous kirjoitti:

        Hi guys! I come from the finnish comprehensive school and I have put SYK as my first option, ressu as my second and tilu as my third one, with a gpa around 9,15. So I was wondering that does anyone have experiences about the entrance exams, I mean .... could you tell me what did they contain, maths?english?finnish?sciences? What kind of questions did they ask in the interviews etc. Please answer quickly I'm fucking nervous :D voitte ihmeessä vastata suomeks kanssa

        Multiple choice questions were mainly mathematics, depending on the school though. Some sort of poem and picture analyses, essays... The multiple choice question papers were not that difficult, in my opinion. In the interviews they asked about your motives for applying, what subjects you are interested in, your hobbies... You know, basic stuff. Don't be too worried about the entrance exams. Though you might want to go through 9th grade math as well as some fancy words - both in Finnish and English.


    • Erityislukiolainen

      https://www.facebook.com/events/228472880683765/
      Kannattaa lukasta kunnolla läpi. Erityislukioden rahotuksen vähennyksesta keskustellaan, IB-lukio on myös erityislukio huomhuom.
      Tämä ei varsinaisesti liittynyt asiaan, mutta huoli on erityislukiolaisena suuri kun on mahdollista, että lukio menettää varoja 80 kurssiin.
      Mielenosoitus kaipaa paljon tehokasta porukkaa.

    • hihibaby

      Hain reissuun ja päässykoe oli vaikea varsinkin matikka, muut meni ihan hyvin paitsi matikka:/ mun ka. on 9:33 ja se nousee todennäköisesti 9.4 :n . Onks mulla mahdollisuus päästä sisään vai onks se mahdotonta? :X apua mua pelottaa

    • 11331

      Turha huolehtia joillain keskiarvoilla.

      Itellä oli 8,3 yläasteella, pääsin IB:lle. Pre:llä en lukenu kokeisiin, tuli kaseja-kymppejä. Nyt aloin lukemaan kokeisiin IB1:llä, tullu kutosia ja seiskoja. Ei ole vaikeaa, jos osaa tunneilla kuunnella ja tekee läksyt.

      Ottakaa rennosti vaan, ei se IB mikään käsittämättömän vaikea paikka ole :P

    • just a few questions

      Mulla olisi pari kysymystä IB-linjalaisille.
      Olen siis 9-luokkalainen ja lukuaineiden keskiarvo tällä hetkellä 8.9. Käyn vielä ihan normaalia suomenkielistä koulua. Olen tässä viime aikoina kiinnostunut IB-linjalle hakemisesta, joko Tiluun tai SYK:iin. Englannin numero ollut 10 koko yläasteen, ja sen lukeminen ja ymmärtäminen on mulle melko helppoa, mutta puhuminen hankalaa ja kuulostaa vaan oudolta sönkötykseltä, kouluaineiden enkunkielinen termistö on ihan hakusessa, jäädyn usein haastattelutilanteissa, enkä ole koskaan osannut lukea kokeisiin D:
      Olen kiinnostunut tulevaisuudessa mahdollisesti jatkamaan opiskelujani ulkomailla, ja fysiikka, matikka ja kemia ovat aineita, joissa haluaisin kehittyä, joten olisiko mulla mitään mahdollisuuksia päästä edellämainittuihin lukioihin IB-linjalle?
      Toinen kysymys olisi vielä sellainen, että tuo paljonpuhuttu "valmistava vuosi", niin onko se siis vuosi, joka käydään pääsykokeiden ja mahdollisen sisäänpääsyn jälkeen vaiko ennen pääsykokeita? Anteeksi tällanen tyhmä kysymys, mutta olisin kiitollinen vastauksista!

    • StupidGirl

      Hei!
      oon kuullu et jos sen valmistavan pre vuoden aikana ka laskee kasiin tai alle kasii sillo kuulema potkitaa ulos ibeest. Pitääks toi paikkansa?
      oon ettiny tolle vastausta netistämut ei löytynyt
      haluun ibeesee ( mahikset aika paskat suoraa sanottuna XD) oon nyt 9lk..
      AUTTAKAAAA!!! PLS

    • Jjkkjjkkkkk

      Riippuu varmaan ihan lukiosta. Meil on systeemi sellanen et sulla pitää pre-vuonna olla vähintään 7 tai 8 arvosana aineesta jos sä haluut opiskella sitä sit oikeen IB Diplomassakin. Mut jos sulla menee sitä huonommin ni pitää kerrata se luokka. Muuten et osaa tarpeeks jatkoa ajatellen.

      • StupidGirl

        aa kiitti,mis ibees oot?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe