Voivatko esim. kuume tai vatsatauti tarttua ihmisestä gerbiiliin? Olen kipeänä ja heräsi kysymys tästä. Olen vältellyt gerbiilieni käsittelemistä, ihan varmuuden vuoksi. Jos taudit voivat tarttua, millaisina ne ilmenevät gerbiileillä? Kiitos jos saan joltain vastauksen :)
Voivatko taudit tarttua?
6
169
Vastaukset
- Nipsuliini
Siis eieieieiei, ei mun pitäny kirjottaa kuume! Siis FLUNSSA tai vatsatauti :D Olin taas omissa ajatuksissani...
- helppaaja
ei ne yleensä tartu mutta gerbiilien taudit voi tarttua ihmiseen.
vältä käsittelyä kuitenkin! - Nuuhanenä
Hamsterit voivat saada lievän tartunnan flunssaisilta omistajiltaan, eli kun omistaja on sairastunut niin jonkin ajan kuluttua hamsteri niiskuuttaa hieman. Gerbiileistä en tiedä, mutta vähennä päivittäistä käsittelyä mutta älä jätä kuitenkaan kokonaan käsittelemättä, tauti voi kestää ja gerbiilit villiintyä hieman.
- mellie
Useat taudit ovat isäntäspesifisiä, eli eivät tartu lajien välillä tai eivät aiheuta tautia kuin tietyssä lajissa. Esimerkiksi salmonella voi tarttua käsittääkseni myös gerbiiliin. Ihan hyvä siis varmaan varmuudeksi olla varovainen, mutta todennäköisesti varotoimeksi riittää, että peset kädet hyvin ennen ja jälkeen gerbujen käsittelyn, etkä turhaan pärski gerbiiliäsi päin. Todennäköisesti tartuntavaaraa ei kuitenkaan edes ole.
- ei voi tarttua.
Ei voi, ihmisillä ja gerbiileillä on täysin eri bakteerikanta, eikä ihmisten taudit tartu gerbiiliin tai toisinpäin.
- Nipsuliini
Kiitos paljon näistä kaikista, auttoivat paljon! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892138Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361786- 1771329
- 234801
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10721- 60720
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49577
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </340530