Pakkasen kestävyys?

eos 600d

Kokemuksia/tietoa järkkäreiden pakkasen kestävyydestä? Itselläni 600d, muutamia kuvia tullut n. -5 asteen pakkasessa räpsittyä mutta kovemmalla pakkasella en ole uskaltanut ulos mennä..

13

1661

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • X-Pro1

Kyllä kaikkien kameroiden kanssa uskaltaa pakkasessakin kuvata.

Riskinä on lähinnä kondensaatio, eli kameran sisälle muodostuva kosteus, kun kamera tuodaan takaisin lämpimään. Jos kosteutta muodostuu (näkyy esim. linssin sisällä huurtumisena), kannattaa ottaa akku pois ja jättää kamera pariksi tunniksi pöydälle kuivumaan.

Akut yleensä kuluu aika nopeasti pakkasessa, joten vara-akku on hyvä jos pidempään kuvailee. Kannattaa säilyttää vara-akku lämnpimässä, eli povitaskussa, housujen taskussa yms.

• mie täältä

X-Pro1 kertoikin nuo oleellisimmat.
      Itse olen kovemmilla pakkasilla (lämpötila alle -20°C) tehnyt siten, että ulkona otan kortin ja akun pois ja pistän kameran sekä mahdolliset muut lasit tiiviiseen pussiin. Joidenkin mielestä hätävarjelun liioittelua mutta eipähän pääse kosteus kameraan asti, sisä- ja ulkoilman kosteuserot ovat silloin jo aika suuria.

Pakkanen itsessään ei ole kameraani särkenyt, joskin itse kuvaaminen menee peräti mielenkiintoiseksi kun pakkanen painuu -30:n tuolle puolen, LCD:llä ei oikein enää tee mitään ja akut hyytyy siinä missä kuvaajakin..=)

• NäinMeillä

Edelliset ovat hyviä neuvoja. Lisäksi voisin antaa yhden lisää:
      -jos kuvaupaikka on vähän kauempana, ota akku ja laita se matkan ajaksi lämpimään taskuun, vaikka povitaskuun. Laita se kameraan vasta kun alat kuvata. Näin se kestää pidempään. Jos pidät välillä kuvaustaukoja, laita jälleen akku lämpiämään taskuun.

• lkiiouuhhg

Se on täysin onnessaan tuo pakasenkestävyys ja mitä sillä todella tarkoitetaan.
      Tehtaan mielestä digikameraa ei saisi viedä ulos ollenkaan, vaan käyttää sisällä.
      Olen muuten saanut täysin mekaanisetkin kamerat umpijäähän jo -10 asteen pakkasella. Mitenkähän digille olisi käynyt?

• niinniinjoopajuu

Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia, jopa -20 menettelee kevyesti ja akku on kestänyt yli 700 räpsäytystä vaikka olen pitänyt sitä tuntitolkulla kamerassa välillä pois ottamatta. Tosin kameran päälle/pois namiskaa pitää välttää ja pitää virtaa päällä mahdollisimman pitkään koska olen huomannut peilin alkavan kitisemään josta olen päätelyt että peilin liikuttelua on pakkasessa syytä välttää. Niin, ja kamera on Nikon D90.

• NäinMeillä

Minulla vanha Nikonin D200 "rötväkamerana" jonka uskaltaa ottaa mihin tahansa. Kestää ihan ongelmitta -25C ja kuvata voi hyvin vaikka tunnin kun pitää välillä akun lämpimässä. Puoli tuntia mennyt ihan hyvin yhtä soittoa. Näytötytms. toimii myös ihan hienosti.

• poikjuhgh

Jos virta on päällä kamera lämpenee ja pitää "rasvat notkeana".
        Virtakytkimen räpsyttely aiheuttaa kamerassa nopeita lämpötilanmuutoksia, jotka "haurastutta" elektroniikkaa ja aiheuttaa aikaamyöten hajoamisen.
        Peilittömät ja elektronisella etsimellä varustetut kamerat kärsii ilmiöstä eniten.
        Joidenkin mallien lämpö on käsiin tuntuva.

Kyllä lelut kuivassa "erämaassa" toimii, mutta pienellä pakkasella avoveden äärellä tapahtuu ihmeitä.

• -30

Useamman vuoden vanhalla Nikon D40:llä on tullut kuvattua vielä noin -30 asteen pakkasessa. Ei ongelmia. Vara-akku vaan mahdollisimman lähelle kehoa lämpötilan takia. Virtojen annan olla päällä. Pakkasen jälkeen kamera saa olla suljetussa laukussa vaikka yön yli. Myös noita pusseja on ihan hyvä käyttää. Silti ennemmin jäätyy kuvaaja kuin kamera.

• kyllä kestää

Kyllä perusmallitkin tuntuu toimivan ainakin -32 asteen pakkasessa, itse kokeillut useampana talvena. Akut vain pitää olla lämpimässä takin sisällä. Ne hyytyy nopeasti jos pääsevät jäätymään.

• lkiokjgg

kehu kehu. Huonointa kehutaan aina eniten.

Canonin halpisjärjestelmä putosi laskuojaan ja meni uppeluksiin. Oli vedenalla kai minuutin, ennen kuin saatiin ylös. Veden poiskaatamisen ja linssin kuivauksen jälkeen kamera toimi pari tuntia, mutta seuraavana päivänä se oli ihan mykkä.

Sama se on pakkasella. toimii, kun toimii, mutta hetkenkuluttua on jumissa.
      Objektiivi (70-300 USM IS) säilyi muuten toimintakykyisenä, eikä edes ottanut vettä sisäänsä.

• pakkas_akka

"Pakkasen kestävyys?"

kyllä pakkanen tuntuu tänä talvena kestävän ja kestävän.

• o2
    • kylmanappi

Olen pistänyt canonin akkukahvan villaiseen "sukkaan" ja sinne sisälle tavarataloissa 2,5 euroa maksavan 20h:n lämpöpussin. Akku kestää ja siinä on hyvä lämmitellä sormia kyniskkäissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      8
      2738
    2. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      164
      2652
    3. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      184
      2501
    4. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      12
      2024
    5. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      20
      1983
    6. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      54
      1828
    7. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      69
      1558
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      18
      1145
    9. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      69
      1139
    10. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      74
      1004
    Aihe