Kaikkein olennaisinta MAP-kirkossa on, että se on palautettu Jeesuksen Kristuksen kirkko. Täällä keskustellaan enimmäkseen epäolennaisista aiheista. Kristus perusti kirkon ollessaan maan päällä, mutta siitä luovuttiin jo n. 100.
Matt. 16:18
Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.
Joseph Smith kysyi hartaassa rukouksessa mihin kirkkoon hänen tulisi liittyä. Ällistyksekseen hänelle vastattiin: "Älä liity mihinkään niistä. Ne opettavat oppina ihmiskäskyjä. Ne lähestyvät minua huulillaan, mutta niiden sydän on kaukana minusta. Ne ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman." Joseph Smith oli tällöin vain 14 vuoden ikäinen.
Palautuksella tarkoitetaan Jumalan työtä Hänen evankeliuminsa totuuksien ja toimitusten tuomiseksi jälleen ihmisten keskuuteen maan päälle. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi hävisi maan päältä Kristuksen apostolien maanpäällistä palvelutyötä seuranneen luopumuksen vuoksi. Luopumuksen tähden evankeliumi oli palautettava. Jumala palautti evankeliumin maan päällä oleville ihmisille annettujen näkyjen, enkelien palveluksen ja ilmoitusten kautta.
Herran pyhäkön vuori seisoo lujana. Ylimpänä vuorista se kohoaa, Jes. 2:2 (Miika 4:2). Jumala tekee ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja, Jes. 29:14. Jumala on pystyttävä valtakunnan, joka ei ikinä tuhoudu, Dan. 2:44. Elia tulee ja panee kaiken kohdalleen, Matt. 17:11 (Mark. 9:12). Tulee aikoja, jolloin kaikki pannaan kohdalleen, Ap. t. 3:21. Määräajan tullessa Jumala yhdistää yhdeksi kaiken, Ef. 1:10. Minä näin uuden enkelin. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi, Ilm. 14:6
Evankeliumin palautus
53
128
Vastaukset
- M.E.L.
Ei sellaista tarvitse palauttaa mikä ei ole koskaan ollut hukassa.
Sitäpaitsi jos auto hukkuu niin aika outoa on jos tilalle palautetaan vaikkapa Jopo.
Smithin juttuja ei ole mitään syytä ottaa tosissaan sillä Mormonin kirja on ilman ainuttakaan historiallista todistetta eikä Smithin profeetallisuudesta ole muutakaan näyttöä - vähäisimmässäkään määrin.
On vaan suuret jutut... :-D - 'Turust
Eikö olisi rehellisempää puhua Myöhempien Aikojen Pyhien Quetzalcoatlin kirkosta.
Kristittyjen Jeesus ei kokaan käynyt persoonallisesti Aameeriikassa.
TurustMistä tiedät ettei käynyt "Ameriikassa"? - Kerropa keitä olivat muut lampaat, joiden luona Hän lupasi käydä? He olivat Israelin heimoihin kuuluvia eivätkä pakanoita, vaikka niin monesti sanotaan, kun ei tunneta Raamattua:
Jeesus sanoi, ettei häntä lähetetty muiden kuin Israelin heimojen luo:
Matt. 15:24
Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." [Matt. 10:6 ]
Tässä tuon jakeen ympärillä olevat jakeet:
21 Lähdettyään sieltä Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle. [15:21-28: Mark. 7:24-30]
22 Siellä muuan kanaanilainen nainen, sen seudun asukas, tuli ja huusi: "Herra, Daavidin Poika, armahda minua! Paha henki vaivaa kauheasti tytärtäni." [Matt. 1:1 ] Joosef on nuori hedelmäpuu, jonka oksat ojentuvat yli muurin, 1. Moos. 49:22–26. Uskollisuus versoo maasta, Ps. 85:12. Herra kohottaa merkkiviirin kaukaiselle kansalle, hän viheltää sille kutsun, Jes. 5:26. Ääni kuuluu tomusta, Jes. 29:4. Jokainen profeetan näky on teille kuin sinetöity kirjakäärö, Jes. 29:11 (Jes. 29:9–18; 2). Joosefin ja Juudan sauvat yhdistyvät yhdeksi Herran kädessä, Hes. 37:15–20. Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, Joh. 10:16.
23 Mutta hän ei vastannut naiselle mitään. Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa."- Tiedoksesi
Tapani1 kirjoitti:
Mistä tiedät ettei käynyt "Ameriikassa"? - Kerropa keitä olivat muut lampaat, joiden luona Hän lupasi käydä? He olivat Israelin heimoihin kuuluvia eivätkä pakanoita, vaikka niin monesti sanotaan, kun ei tunneta Raamattua:
Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." [Matt. 10:6 ]
21 Lähdettyään sieltä Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle. [15:21-28: Mark. 7:24-30]
22 Siellä muuan kanaanilainen nainen, sen seudun asukas, tuli ja huusi: "Herra, Daavidin Poika, armahda minua! Paha henki vaivaa kauheasti tytärtäni." [Matt. 1:1 ] Joosef on nuori hedelmäpuu, jonka oksat ojentuvat yli muurin, 1. Moos. 49:22–26. Uskollisuus versoo maasta, Ps. 85:12. Herra kohottaa merkkiviirin kaukaiselle kansalle, hän viheltää sille kutsun, Jes. 5:26. Ääni kuuluu tomusta, Jes. 29:4. Jokainen profeetan näky on teille kuin sinetöity kirjakäärö, Jes. 29:11 (Jes. 29:9–18; 2). Joosefin ja Juudan sauvat yhdistyvät yhdeksi Herran kädessä, Hes. 37:15–20. Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, Joh. 10:16.
23 Mutta hän ei vastannut naiselle mitään. Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa."Amerikassa ei ollut Israelin heimoihin kuuluvia. Jeesus ei käynyt Amerikassa.
- 'Turust
Tapani1 kirjoitti:
Mistä tiedät ettei käynyt "Ameriikassa"? - Kerropa keitä olivat muut lampaat, joiden luona Hän lupasi käydä? He olivat Israelin heimoihin kuuluvia eivätkä pakanoita, vaikka niin monesti sanotaan, kun ei tunneta Raamattua:
23 Mutta hän ei vastannut naiselle mitään. Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa."Minä uskon enemmän tuohon Nenadan esiintuomaan Qetzalcoatl juttuun. Todennäkoisesti Joseph Smith' illä tai jollakin muulla on tapahtunut ymmärrys tai käännösvirhe jonka johdosta Qetzalcoatl on sekaantunut kristinuskon Jeesukseen.
Tämä selittää myös kummalliselta näyttävän VT:n ja UT:n keskinäisen sekaantumisen Mormonien Kirjassa. Todellisuudessa MK kertoo tarinoita tai totuuksia Qetzalcoatltin elämästä ja voimasta.
Turust - M.E.L.
Tapani1 kirjoitti:
23 Mutta hän ei vastannut naiselle mitään. Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa."Älä selitä joutavia vaan TODISTA!!!
Selittää voi kuka tahansa aivan mitä tahansa ja aina on joku hölmö joka uskoo :-D Tiedoksesi kirjoitti:
Amerikassa ei ollut Israelin heimoihin kuuluvia. Jeesus ei käynyt Amerikassa.
Tuo on vain mielipide, jota et voi todistaa. Kukaan ei tiedä, missä nuo kadonneet sukukunnat ovat, mutta Kristus tietää ja on käynyt niiden kaikkien luona lupauksensa mukaan.
M.E.L. kirjoitti:
Älä selitä joutavia vaan TODISTA!!!
Selittää voi kuka tahansa aivan mitä tahansa ja aina on joku hölmö joka uskoo :-DHengelliset asiat ovat kuin kokemukset, joita ei voi toiselle siirtää. Tätä et näytä lainkaan ymmärtävän:
1. Kor. 2:13
ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
1. Kor. 2:14
Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.- Tiedoksesi
Tapani1 kirjoitti:
Tuo on vain mielipide, jota et voi todistaa. Kukaan ei tiedä, missä nuo kadonneet sukukunnat ovat, mutta Kristus tietää ja on käynyt niiden kaikkien luona lupauksensa mukaan.
Kyllä todistusvelvollisuus on tässäkin tapauksessa sinulla. Jeesuksen Amerikan matka olisi ollut melkoinen juttuu, eikä siitä ole "todisteena" muuta kuin Smithin sepittämä satu!
- Tiedoksesi
Tapani1 kirjoitti:
Hengelliset asiat ovat kuin kokemukset, joita ei voi toiselle siirtää. Tätä et näytä lainkaan ymmärtävän:
1. Kor. 2:13
ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
1. Kor. 2:14
Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.Jeesuksen Amerikassa käynti olisi kylläkin aivan FYYSINEN tapahtuma. Fyysiset tapahtumat pitää todistaa fyysisesti.
Jos kysymys on jonkun (tässä tapauksessa Smithin) satuilusta, ne toki voidaan "todistaa" hengellisesti. Mutta kuten itsekin sanoit, tuon kaltaista "todistusta" ei voi siirtää toiselle. Ei aikuista saa uskomaan joulupukkiinkaan, ellei tämä saa itse "todistusta". Tiedoksesi kirjoitti:
Jeesuksen Amerikassa käynti olisi kylläkin aivan FYYSINEN tapahtuma. Fyysiset tapahtumat pitää todistaa fyysisesti.
Jos kysymys on jonkun (tässä tapauksessa Smithin) satuilusta, ne toki voidaan "todistaa" hengellisesti. Mutta kuten itsekin sanoit, tuon kaltaista "todistusta" ei voi siirtää toiselle. Ei aikuista saa uskomaan joulupukkiinkaan, ellei tämä saa itse "todistusta".Jeesus ilmestyi Amerikan mantereella ylösnousemuksensa jälkeen. Siksi se oli hengellinen tapahtuma.
- M.E.L.
Tapani1 kirjoitti:
Jeesus ilmestyi Amerikan mantereella ylösnousemuksensa jälkeen. Siksi se oli hengellinen tapahtuma.
...sanoo Joseph Smith, joka oli onneton profetoija ja joka kirjoitti historiallisesti epätoden Mormonin kirjan :-D
Juu, AIVAN VARMASTI, totta joka sana(!!) - Tiedoksesi
Tapani1 kirjoitti:
Jeesus ilmestyi Amerikan mantereella ylösnousemuksensa jälkeen. Siksi se oli hengellinen tapahtuma.
Ei ilmestynyt!
Ja JOS olisi ilmestynyt, se olisi ollut FYYSINEN tapahtuma, koska sinun ylösnoussut Jeesuksesi on veretön ja ihoton luulihaklöntti.
Hengellinen tapahtuma se kyllä sikäli oli, että se tapahtui vain Smithin hengentuotteissa. Tiedoksesi kirjoitti:
Ei ilmestynyt!
Ja JOS olisi ilmestynyt, se olisi ollut FYYSINEN tapahtuma, koska sinun ylösnoussut Jeesuksesi on veretön ja ihoton luulihaklöntti.
Hengellinen tapahtuma se kyllä sikäli oli, että se tapahtui vain Smithin hengentuotteissa.Tämä on kuvitelmaasi ja eräänlainen olkinukke siitä, mitä luulet "minun Jeesukseni" olevan: " ...koska sinun ylösnoussut Jeesuksesi on veretön ja ihoton luulihaklöntti."
Jeesus Kristus on kuolematon, ylösnoussut ja kirkastettu taivaallisen Isämme Poika. Ihminen voi nähdä Hänet vain Hengessä näkeväksi tehtynä eli ei luonnollisessa tilassa olevin silmin.- Tiedoksesi.
Tapani1 kirjoitti:
Tämä on kuvitelmaasi ja eräänlainen olkinukke siitä, mitä luulet "minun Jeesukseni" olevan: " ...koska sinun ylösnoussut Jeesuksesi on veretön ja ihoton luulihaklöntti."
Jeesus Kristus on kuolematon, ylösnoussut ja kirkastettu taivaallisen Isämme Poika. Ihminen voi nähdä Hänet vain Hengessä näkeväksi tehtynä eli ei luonnollisessa tilassa olevin silmin.Tuo tarkoittaa suomennettuna, että kyseessä on luulihaklöntti, jonka voi nähdä mielikuvituksensa silmin.
Tiedoksesi. kirjoitti:
Tuo tarkoittaa suomennettuna, että kyseessä on luulihaklöntti, jonka voi nähdä mielikuvituksensa silmin.
On varsin asiatonta käyttää ylösnousseesta kuolemattomasta ruumiista sanaa "luulihaklöntti". Mikä tarve sinulla on halventaa ihmisen ruumista?
- Tiedoksesi.
Tapani1 kirjoitti:
On varsin asiatonta käyttää ylösnousseesta kuolemattomasta ruumiista sanaa "luulihaklöntti". Mikä tarve sinulla on halventaa ihmisen ruumista?
SINUN käsityksesihän on luuliharuumis kuolleella ihmisellä, ei minun.
Tiedoksesi. kirjoitti:
SINUN käsityksesihän on luuliharuumis kuolleella ihmisellä, ei minun.
Eipä ole vain minun käsitykseni:
Luuk. 24:39
Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani: minä tässä olen, ei kukaan muu. Koskettakaa minua, nähkää itse. Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minussa olevan."Tiedoksesi kirjoitti:
Kyllä todistusvelvollisuus on tässäkin tapauksessa sinulla. Jeesuksen Amerikan matka olisi ollut melkoinen juttuu, eikä siitä ole "todisteena" muuta kuin Smithin sepittämä satu!
Eipä Amerikan tapahtumista n. v. 35 jKr. uutisia ole olemassa. Todisteena on Mormonin kirja, josta jokainen voi saada varmuuden. Et voi millään perusteella kieltää, ettei se todella olisi toinen todistus Kristuksesta.
Haastan sinut lukemaan sitä ja kysymään vakaalla mielellä sen alkuperää!
Tästä voi aloittaa:
http://scriptures.lds.org/fi
Tällä voit tilata ilmaisen Mormonin kirjan:
http://mormonit.fi/ota-meihin-yhteyttae/tilauslomake.html- Tiedoksesi.
Tapani1 kirjoitti:
Eipä Amerikan tapahtumista n. v. 35 jKr. uutisia ole olemassa. Todisteena on Mormonin kirja, josta jokainen voi saada varmuuden. Et voi millään perusteella kieltää, ettei se todella olisi toinen todistus Kristuksesta.
Haastan sinut lukemaan sitä ja kysymään vakaalla mielellä sen alkuperää!
Tästä voi aloittaa:
http://scriptures.lds.org/fi
Tällä voit tilata ilmaisen Mormonin kirjan:
http://mormonit.fi/ota-meihin-yhteyttae/tilauslomake.htmlPyysin todisteita, en itsesuggestiomenetelmiä!
Siis KONKREETTISIA todisteita. - Tiedoksesi
Tapani1 kirjoitti:
Eipä ole vain minun käsitykseni:
Luuk. 24:39
Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani: minä tässä olen, ei kukaan muu. Koskettakaa minua, nähkää itse. Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minussa olevan."Kysymys luulihaklönttiuskossasi on kuolleesta ihmisestä yleensäkin. Ja tuossa mainitsemassasi tilanteessahan Jeesus on (Raamatun mukaan) HERÄNNYT kuolleista.
Tuon voi muuten suomentaa myös: "Ei kuolleen HENGELLÄ ole lihaa eikä luita." Tiedoksesi kirjoitti:
Kysymys luulihaklönttiuskossasi on kuolleesta ihmisestä yleensäkin. Ja tuossa mainitsemassasi tilanteessahan Jeesus on (Raamatun mukaan) HERÄNNYT kuolleista.
Tuon voi muuten suomentaa myös: "Ei kuolleen HENGELLÄ ole lihaa eikä luita."Siis Jeesus ei ollut vain henki... vaan hänellä oli ruumis ja sen runkona ja muodon aiheuttajana luuranko kuten meilläkin... aineisa tosin oli hieman eroavuuksia koska hän oli ylösnoussut.
- Tiedoksesi.
nenada kirjoitti:
Siis Jeesus ei ollut vain henki... vaan hänellä oli ruumis ja sen runkona ja muodon aiheuttajana luuranko kuten meilläkin... aineisa tosin oli hieman eroavuuksia koska hän oli ylösnoussut.
Kuolleista herännyt. Juuri siksi korosti, että syö ja juo kuten muutkin. No, sinun henkiolentosi varmaankin vierailevat maan päällä pizzalla ja kokiksella...
Tiedoksesi. kirjoitti:
Pyysin todisteita, en itsesuggestiomenetelmiä!
Siis KONKREETTISIA todisteita.Mormonin kirjan voi ottaa käteen. Se jos mikä on konkreettinen todiste, josta voi saada todistuksen kun tekee oman osansa.
- M.E.L.
Tapani1 kirjoitti:
Mormonin kirjan voi ottaa käteen. Se jos mikä on konkreettinen todiste, josta voi saada todistuksen kun tekee oman osansa.
Mormonin kirja todistaa ainoastaan sen, että Joseph Smith ei ollut oikea profeetta.
Oikea profeetta olisi kirjoittanut historiallisesti toden kirjan.
Smithin lisäksi on paljon muitakin romaanikirjailijoita, mutta ei se heistäkään mitään PROFEETTAA tee - kuten ei Smithistäkään! - Tiedoksesi.
Tapani1 kirjoitti:
Mormonin kirjan voi ottaa käteen. Se jos mikä on konkreettinen todiste, josta voi saada todistuksen kun tekee oman osansa.
Tarjoat edelleen itsesuggestiomenetelmää.
Tarjoaisit edes kirjaa, joka oliis erästä toista keskutelijaa lainatakseni historiallisesti tosi! Tiedoksesi. kirjoitti:
Kuolleista herännyt. Juuri siksi korosti, että syö ja juo kuten muutkin. No, sinun henkiolentosi varmaankin vierailevat maan päällä pizzalla ja kokiksella...
Kuolleista herännyt. Juuri siksi korosti, että syö ja juo kuten muutkin.... olemme sisi samaa mieltä tästä asiasta. Emme me mormonit väitä että Jeesus olisi henki, tai että henkiolennot söisivät ja joisivat... good greef!
- Tiedoksesi.
nenada kirjoitti:
Kuolleista herännyt. Juuri siksi korosti, että syö ja juo kuten muutkin.... olemme sisi samaa mieltä tästä asiasta. Emme me mormonit väitä että Jeesus olisi henki, tai että henkiolennot söisivät ja joisivat... good greef!
Laitatteko hautausmaille tai johonkin muuhun paikkaan ruokaa, että vainajat voivat käydä syömässä? Sinun mukaasihan kuolleet ovat luulihaklönttejä, jotka voivat syödä maanpäällisiä ruokia.
- raamattu puhuu
Minä saan sen alkuseurakunnan ajan opetukset tietooni suoraan raamatusta uudesta testamentista. Minulle alkuseurakunta on olemassa raamatussa.
Ilmestyskirja
22:18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
22:19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. >> Jakeen lisätiedotKatsopa missä kirjassa nuo sanat ovat!
Kun Ilmestyskirja kirjoitettiin, Raamattua ei ollut vielä edes olemassa.- tode*
Tapani1 kirjoitti:
Katsopa missä kirjassa nuo sanat ovat!
Kun Ilmestyskirja kirjoitettiin, Raamattua ei ollut vielä edes olemassa."Kun Ilmestyskirja kirjoitettiin, Raamattua ei ollut vielä edes olemassa."
Voi hyvä tavaton sentään! Tapani, tuo on kyllä pölhöimmästä päästä, mitä olet päästänyt. - Tiedoksesi.
tode* kirjoitti:
"Kun Ilmestyskirja kirjoitettiin, Raamattua ei ollut vielä edes olemassa."
Voi hyvä tavaton sentään! Tapani, tuo on kyllä pölhöimmästä päästä, mitä olet päästänyt.Tapani on kyllä tällä kertaa oikeassa.
tode* kirjoitti:
"Kun Ilmestyskirja kirjoitettiin, Raamattua ei ollut vielä edes olemassa."
Voi hyvä tavaton sentään! Tapani, tuo on kyllä pölhöimmästä päästä, mitä olet päästänyt.Johanneksen ilmestys on kirjoitettu todennäköisesti 90-luvulla. Raamattua ei todellakaan ollut silloin olemassa.
Näyttää siltä, että jotkut kuvittelevat Raamatun olleen jo mystisesti olemassa Kristuksen aikana. Se koottiin monien kompromissien kautta kuitenkin vasta 300 luvun loppupuolella. Siihen oli ehdolla monia kirjoituksia. Kun kokoonpanosta sovittiin, niin muut tarjolla olleet hävitettiin.- tode*
Tapani1 kirjoitti:
Johanneksen ilmestys on kirjoitettu todennäköisesti 90-luvulla. Raamattua ei todellakaan ollut silloin olemassa.
Näyttää siltä, että jotkut kuvittelevat Raamatun olleen jo mystisesti olemassa Kristuksen aikana. Se koottiin monien kompromissien kautta kuitenkin vasta 300 luvun loppupuolella. Siihen oli ehdolla monia kirjoituksia. Kun kokoonpanosta sovittiin, niin muut tarjolla olleet hävitettiin.Raamatun VT, Toora, oli olemassa jo Jeesuksen aikana, mutta UT ei tietenkään ollut, sehän on selvä. Mutta se, mikä oli Jeesuksen aikana ja alkuseurakunnan aikana oli olemassa, oli profetaalinen Henki, Jumalan henki, jota myös Pyhäksi Hengeksi sanotaan. Nimimerkki "Raamattu puhuu" antaa vihjeen siitä, mitä tarkoitin.
" Minä saan sen alkuseurakunnan ajan opetukset tietooni suoraan raamatusta uudesta testamentista. Minulle alkuseurakunta on olemassa raamatussa.
Ilmestyskirja
22:18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
22:19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. "
Tapani, tuo Ilmestyskirjan jakeen sisältö 22:19 on siis täyttä totta, vaikka se saikin kirjallisen asunsa paljon alkuseurakuntaa myöhemmin. Et siis voi puolustella Raamatun uudelleen kirjoittamistasi yllä olevalla väittämälläsi ("Kun Ilmestyskirja kirjoitettiin, Raamattua ei ollut vielä edes olemassa. ".
- raamattu puhuu
Vanhin uuden testamentin kirjoitus lienee Markuksen evankeliumi, joka on kirjoitettu 80-luvulla jKr.
- Lehi
Ilmestyskirjaa kirjoitaessa ei ollut vielä kristillistä uuden testamentin kaanonia nykyisessä muodossa. Sen lisäksi on syytä huomauttaa, että Johanneksen evankeliumi kirjoitettiin ilmsestyskirjan jälkeen samoin kuin Johanneksen kolme kirjettä.
- Ev.lut.
Lehi kirjoitti:
Ilmestyskirjaa kirjoitaessa ei ollut vielä kristillistä uuden testamentin kaanonia nykyisessä muodossa. Sen lisäksi on syytä huomauttaa, että Johanneksen evankeliumi kirjoitettiin ilmsestyskirjan jälkeen samoin kuin Johanneksen kolme kirjettä.
"Ilmestyskirjaa kirjoitaessa ei ollut vielä kristillistä uuden testamentin kaanonia nykyisessä muodossa."
Tämä on aivan totta. Yhtä totta on myös, että koko nykyinen Raamattu oli olemassa jo kun Mormonin kirja kirjoitettiin. Muutenhan siihen ei olisi voitu ottaa lainauksia Raamatusta. Ev.lut. kirjoitti:
"Ilmestyskirjaa kirjoitaessa ei ollut vielä kristillistä uuden testamentin kaanonia nykyisessä muodossa."
Tämä on aivan totta. Yhtä totta on myös, että koko nykyinen Raamattu oli olemassa jo kun Mormonin kirja kirjoitettiin. Muutenhan siihen ei olisi voitu ottaa lainauksia Raamatusta.On aivan luonnollista, että kun käännetään tuttua asiaa, niin käytetään jo siitä olemassa olevia tekstejä.
- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
On aivan luonnollista, että kun käännetään tuttua asiaa, niin käytetään jo siitä olemassa olevia tekstejä.
Yleiskielessä tuota kutsutaan plagioinniksi, ei suinkaan kääntämiseksi. Tämäkin taitaa siis olla yksi mormonien kaksoiskielinen termi.
- Tiedoksesi
Tapani1 kirjoitti:
On aivan luonnollista, että kun käännetään tuttua asiaa, niin käytetään jo siitä olemassa olevia tekstejä.
Kumma ettei Jumala huomauttanut tuolle suoraan Häneltä ilmoituksia saavalle profeetalle King James-version virheistä;-?
- to..
Paavalin kirjoitukset ovat vanhimmat, kaikki evenkeliumit Paavalia nuorempia.
- 'Turust
Aivan oikein. Paavalin kirjeet ovat UT:n vanhinta materiaalia. Ne on kirjoitettu 50-luvulla, jolloin ei vielä ollut evankeliumeja. Kirjeet on tarkoitettu seurakuntien opetukseksi ja neuvomiseksi. Yleensä kirjeiden taustalla on jokin konkreettinen huoli tai kysymys.
Tutkimusten mukaan kaikki Paavalin nimissä kulkevat kirjeet eivät ole apostolin itsensä, vaan hänen oppilaittensa kirjoittamia. Niiden avulla välitettiin Paavalin perintöä muuttuneessa tilanteessa. Toisen henkilön nimissä kirjoittaminen (eli pseudonyymisyys) oli antiikin aikana yleinen ilmiö. Tunnemme mm. Platonin nimellä kirjoitettuja teoksia, joiden kirjoittajaa kutsutaan Pseudo-Platoniksi.
UT:n kirjeet edustavat kaanonin nuorinta osaa. Niitä ei ole osoitettu tietylle seurakunnalle tai henkilölle kuten Paavalin kirjeet. Siksi niitä kutsutaan katolisiksi eli yleisiksi kirjeiksi. Osa niistä ei liene aitoja kirjeitä, vaan kirjemuotoon laadittuja tutkielmia jostakin teologisesta aiheesta. Monet katolisista kirjeistä ovat luonteeltaan poleemisia. Ne kuvaavat varhaisen kristinuskon vaiheita ja keskinäistä rajankäyntiä.
UT:n Jeesuksen Kristuksen evankeliumeista vanhimpana pidetään apaostoli Markuksen evankeliumia.
Turust
- Entinen mormoni
jeesuksen omat sanat:
"Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita." Matt.16:18
Erehtyikö Jeesus ja Tuonelan portit voittivat jo 100 vuoden kuluttua?
Vai olisiko sittenkin niin, että Jeesus ei erehtynyt vaan Joseph Smith ja muut mormonit hänen mukanaan?- M.E.L.
Mormonismin mukaan Jeesuksen perustamaa kirkkoa kohtasi pian apostolien kuoleman jälkeen suuri luopumus – kirkko luopui oikeasta uskosta ja omaksui väärien opettajien valheellisia oppeja. Pätevä pappeus ei enää välittynyt eteenpäin eikä Kristuksen todellista kirkkoa ollut maan päällä n. 1800 vuoteen, ennen kuin se palautettiin Joseph Smithin kautta.
Kristus kuitenkin sanoi: ”En minä jätä teitä orvoiksi” (Joh. 14:18). Jumala lähetti Pyhän Hengen olemaan kirkon kanssa ”ikuisesti” (Joh. 14:15) ja johtamaan sen tuntemaan ”koko totuuden” (Joh. 16:13). Valehteliko Jeesus? Epäonnistuiko Jumala? Kirkolla on Jeesuksen lupaus, että sitä ”eivät tuonelan portit voita” (Matt. 16:18), mutta jos kirkko todella täyttyi valheellisista opeista ja kuoli kokonaan pois maan päältä, tuonelan portit voittivat sen. Jeesus lupasi olla kirkkonsa kanssa ”kaikki päivät maailman loppuun asti” (Matt. 28:20) eikä vain muutaman sukupolven ajan.
Kirkon luopumus on mahdoton ajatus, sillä Raamattu opettaa kirkon olevan itse Kristuksen ruumis, joka on kiinni päässään eli Kristuksessa (Ef. 1:22–23, 1. Kor. 12:12–27, Kol. 1:18). Täten kirkon tappio ja kuolema merkitsisi Kristuksen tappiota ja kuolemaa – mutta Kristushan on kuoleman ja maailman voittaja. Vastaako mormonien käsitys kirkosta sitä voittamattoman Jumalan kirkkoa, jonka Raamattu paljastaa olevan totuuden pylväs ja perustus (1. Tim. 3:15)?
Oppi suuresta luopumuksesta tekee Jeesuksesta tyhmän miehen, joka rakensi talonsa hiekalle. ”Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, ja se sortui, maan tasalle saakka.” (Matt. 7:26–27) Todellisuudessa Jeesus rakensi kirkkonsa kalliolle (Matt. 16:18). ”Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, mutta se ei sortunut, sillä se oli rakennettu kallioperustalle.” (Matt. 7:25) Ei olekaan yllätys, että varhaiset kristityt uskoivat apostoliseen suksessioon eikä heidän kirjoituksistaan löydy jälkeäkään mormonismin muuttumisesta (luopumuksesta) katolisuudeksi.
Raamatussa puhutaan kyllä luopumuksesta, mutta kyseessä on aina (joidenkin ihmisten) luopumus kirkon uskosta eikä itse kirkon luopumus uskosta. Tämän lisäksi luopumus merkitsee Raamatussa täydellistä uskon hylkäämistä eikä suinkaan jonkinlaisen valekirkon tai puolittaisen kristillisyyden kukoistamista. Raamattu ei myöskään ikinä tarjoa luopumuksen ratkaisuksi amerikkalaista profeettaa, joka palauttaisi todellisen kirkon 1800-luvulla.
Raamatun, maalaisjärjen ja kirkkoisien todistuksen lisäksi pelkkä historiallinen fakta, että katolinen kirkko on ollut olemassa kaikilla vuosisadoilla todistaa, ettei Kristuksen kirkko kadonnut mihinkään maan päältä, eikä sen palauttamista siten ole koskaan tarvittu. Palauttajaehdokkaita on ollut monia, eikä Smithiin ole syytä uskoa sen enempää kuin muihinkaan, vaikka hän kuinka väittäisi saaneensa ilmoituksensa enkeli Moronilta. Kaikukoot korvissamme Paavalin sanat: ”Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme – vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli – hän olkoon kirottu.” (Gal. 1:8) Vuoden 1992 Raamatun käännös sanoo täsmällisemmin:
Matt. 16
18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.
Niin kävi, Kristuksen kirkko on säilynyt henkimaailmassa siitä lähtien, kun Kristus sen sinne perusti. Kuolleillekin on julistettu evankeliumi kuten Raamatussa kerrotaan. Maan päältä kirkko hävisi samalla kun apostolinen johto siinä päättyi. Tuonelassa se on säilynyt eivätkä sen "portit" ole sitä voittaneet.
- raamattu puhuu
Tapani1,
mitenkäs kuolleitten olotila juuri nyt on - minun mielestäni he ovat mullaksi muuttuneet, kunnes sitten kerran tulee ylösnousemus ja kukin tuomitaan tekojensa mukaan. Siis sen mukaan, onko täällä ajassa tällä telluksella omistanut itselleen Jeesuksen sovitustyön.
Olemme raamatusta lukeneet siitä, kuinka Jumala katui ihmisen luomista, kun ihminen oli niin paha, mutta säästi kuitenkin Nooan perheen. Uusi testamentti kertoo, jotta Jeesus meni tuonelaan ja saarnasi evankeliumia niille, jotka olivat olleet tottelemattomat Nooan aikaan ja hukkuneet vedenpaisumuksessa.
Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen sen sijaan ikuisuuden viettopaikkamme me määritämme ihan itse vapaan tahtomme mukaan täällä eläessämme.
1. Pietarin kirje:
3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta- !!!
Uskomattomiin satuihin kuten tuohon Nooan juttuun (tarina kopioitu Gilgames-eepoksesta) ihmiset vielä nykyaikanakin uskovat!
Kuolleitten henget ovat paratiisissa lepäämässä.... vaikka on joku kertonut toisenlaisiakin asioita oltuaan kuolleena jonkin aikaa ja katseltuaan hieman ympärilleen siellä.... monella on kuulemma kovasti töitä tehtävänä. Sotilaat istuvat ja odottavat kenraaliaan... Jotkut ovat vankilassa; henkivankilassa toisten voidessa liikkua vapaasti. Tämä siihen asti kunnes ihmiset herätetään kuolleista eikä hiuskarvaakaan ole puuttuva ...
- ?
nenada kirjoitti:
Kuolleitten henget ovat paratiisissa lepäämässä.... vaikka on joku kertonut toisenlaisiakin asioita oltuaan kuolleena jonkin aikaa ja katseltuaan hieman ympärilleen siellä.... monella on kuulemma kovasti töitä tehtävänä. Sotilaat istuvat ja odottavat kenraaliaan... Jotkut ovat vankilassa; henkivankilassa toisten voidessa liikkua vapaasti. Tämä siihen asti kunnes ihmiset herätetään kuolleista eikä hiuskarvaakaan ole puuttuva ...
Mihin ne henget lepoa tarvitsevat? Ovat henkisesti rasittuneita?
On muitakin kohtia, jotka osoittavat, ettei ollut kysymys vain Nooan aikaisista, jotka saavat kuulla evankeliumista henkimaailmassa:
Kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, Joh. 5:25. Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, 1. Piet. 4:6. Poika kävi henkien luona vankilassa,- ?
nenada kirjoitti:
Kyllä.
Mikä heitä rasittaa? Mormonien kastetaikapuljausrituaalitko?
- to..
Kuolema on lopullinen tila, siitä ei palata kertomaan yhtään mitään.
Tarina on kyllä inhimillisen tyhmänhauska: jotkut ovat henkivankilasssa , kuolleet sotilaat odottavat kenraaliaan...Kaikki touhuavat ,joten miten niin odottavat että herätetään ? Ei sieltä puutu kuin murhat ja pahoinpitelyt ,ne eivät kai sentään onnistu?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi832716On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole582634Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.702594Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä962547Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu882065Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502012Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411866Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk511500Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve331459Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?161456