Ilman peräsintä

mitä neuvoksi

Mitä neuvoksi, jos vene syystä tai toisesta menettää hieman kovemmassa kelissä peräsimensä ?

59

1239

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummo ja kissa

      Teet hätäperäsimen esim. airostasi. Tai mistä vain... irrotat punkan pohjan ja sidot sen puomiin.

    • seppomartti

      Spinnupuomi lattiasta levy. Porakone ja ruuveja tai 5mm popniittejä aluslevyllä

    • Tonttu

      Mitkään hätäperäsimet ei toimi, eikä niitä kovassa aallokossa edes pysty väsäämään. Ainoa konsti selvitä on käyttää ajoankkuria (isoa) joka päästetään keulasta. Siinä sitten odotetaan, niin kauan kun joku meripelastusalus tulee ja ottaa kylkikiinnitykseen. Ei ole helppoa sekään jos on kova aallokko, ja vaurioita tulee varmasti veneen kylkeen. Näistä hätäperäsimistä on vähän väliä juttua, mutta tilanteen kokeneena voin sanoa, että uskokaa ennen vaikka joulupukkiin.

    • seppomartti

      Miksei toimisi?. Joulupukkia ja meripelastusalusta ei voi isoilla vesillä jäädä odottamaan. Nälkä ja jano tulee ensin.

    • 12+9

      Laitetaan spinnupuomi perään poikittain ja puomin päistä laitetaan köysilenkki, jonka keskelle on laitettu jotain painavaa (esim. vahva ämpäri tms.). Siirtämällä tämän vettä vastustavan painon paikkaa puolelta toiselle (siis kiristämällä/löysäämällä köyttä spinnupuomin päästä) voidaan auttavasti ohjata venettä.

    • neuvoksi

      Riippuu ihan siitä miksi peräsin menetetään kovassa kelissä.

      -Jos siksi, että materiaalin lujuus ei riittänyt, niin tuskin riittää millään viretelmälläkään.
      Silloin avomerellä odotellaan kelin paranemista.
      - Jos on ajettu kovassa kelissä karille, niin ohjauskyvyn palauttaminen tuskin on se ensimmäinen murhe. Veneen pinnalla pysyminen tai veneestä pelastautuminen on aika paljon tärkeämpää.

      Riippuneen varmaan siitäkin mistä veneestä on kyse. Kevytveneessä saaristossa ja köliveneessä keskellä atlanttia tilanne on aika lailla erilainen.

      • seppomartti

        Aivan oikein. Eipä tullut mieleen karilleajo jossa vene uppoaa. Ei silloin tosiaan tarvita varaohjausjärjestelmiä mutta aloittajakyselijä tuskin tarkoitti tätä. Karille olen ajanut kymmeniä kertoja eikä varaohjauksia ole koskaan tarvittu kun köli ui niin paljon syvemmällä. Itse asiassa ainoa peräsinvaurio oli pitkäkölisen purjeveneen kölin takareunassa olevan peräsimen alahelan iskuvamma ja jäykkyys. Se korjattiin sitten syksyllä. Kyllä kai ainoa mahdollinen varaohjausjärjestelmän tarve peräsimen hajotessa on avomerellä jos emme tarkoita rattiruorin pettämistä. Se voi tapahtua vaikka satama-altaassa.


      • 12 + 1
        seppomartti kirjoitti:

        Aivan oikein. Eipä tullut mieleen karilleajo jossa vene uppoaa. Ei silloin tosiaan tarvita varaohjausjärjestelmiä mutta aloittajakyselijä tuskin tarkoitti tätä. Karille olen ajanut kymmeniä kertoja eikä varaohjauksia ole koskaan tarvittu kun köli ui niin paljon syvemmällä. Itse asiassa ainoa peräsinvaurio oli pitkäkölisen purjeveneen kölin takareunassa olevan peräsimen alahelan iskuvamma ja jäykkyys. Se korjattiin sitten syksyllä. Kyllä kai ainoa mahdollinen varaohjausjärjestelmän tarve peräsimen hajotessa on avomerellä jos emme tarkoita rattiruorin pettämistä. Se voi tapahtua vaikka satama-altaassa.

        " Kyllä kai ainoa mahdollinen varaohjausjärjestelmän tarve peräsimen hajotessa on avomerellä jos emme tarkoita rattiruorin pettämistä. "
        Siis miksei rannikon lähellä voisi peräsin hajota ihan samasta syystä kuin avomerellä ?

        Jos peräsin hajoaa pelkästä purjehduskuormasta, niin se on pahasti alimitoitettu tai viallinen jo ennestään. Paras tapa varautua tähän on mitoittaa peräsin kunnolla ennen valtamerelle lähtöä, eikä varaperäsin viritys.
        Ei ole mitään syytä miksei alimitoitettu tai vaurioitunut peräsin voisi hajota tuosta syystä ihan missä tahansa.

        Törmääminen taas on rannikoiden lähellä todennäköisempää kuin avomerellä.


    • cdw45

      "peräsimensä"

      Kieliopillisesti tuo tarkoittaa yhtä peräsintä, joten jos yksi peräsin menetetään, kunnon purkkari jatkaa toisella peräsimellä halssai vaihtaen satamaan:

      http://www.youtube.com/watch?v=vbhIQUqsJUs

      • kaikke ne menee

        Minkä kieliopin mukaan yhtä peräsintä?
        "..menettää (kaikki/yhden) peräsimensä..." toimii aivan yhtä hyvin.
        Miten kirjoitat "peräsimensä" monikossa? Alus menettää ohjailukykynsä, piste.


      • g45778
        kaikke ne menee kirjoitti:

        Minkä kieliopin mukaan yhtä peräsintä?
        "..menettää (kaikki/yhden) peräsimensä..." toimii aivan yhtä hyvin.
        Miten kirjoitat "peräsimensä" monikossa? Alus menettää ohjailukykynsä, piste.

        oletusarvon kylläkin yksikkö, Pitäisi sanoa _kaikki_ peräsimensä tai peräsimet.

        Vrt menettää vaimo, vaimonsa.


      • niiiiiiiiiiiiiiiiiin
        g45778 kirjoitti:

        oletusarvon kylläkin yksikkö, Pitäisi sanoa _kaikki_ peräsimensä tai peräsimet.

        Vrt menettää vaimo, vaimonsa.

        Pitäisi siirtää kielipalstalle, mutta menköön...

        Kyllä minä olen sitä mieltä että jää ratkaisemattomaksi, ja "oletustulkinta" -jos sellaista edes onkaan- riippuu lähinnä siitä, että mielletäänkö menetettävä asia sellaiseksi että sitä on yleensä vain yksi (vaimonsa) tai useampi (ks. alla).

        Ajatellaan seuraavia esimerkkejä:
        "Nolo tilanne: mies menetti vaattensa räsypokassa" - yhden vaatteen, kaikki päälläolevat vai kaikki omistavansa?
        "Mies menetti rahansa" -yhden setelin/kolikon vai kaikki rahansa?


      • ´´äö.2
        niiiiiiiiiiiiiiiiiin kirjoitti:

        Pitäisi siirtää kielipalstalle, mutta menköön...

        Kyllä minä olen sitä mieltä että jää ratkaisemattomaksi, ja "oletustulkinta" -jos sellaista edes onkaan- riippuu lähinnä siitä, että mielletäänkö menetettävä asia sellaiseksi että sitä on yleensä vain yksi (vaimonsa) tai useampi (ks. alla).

        Ajatellaan seuraavia esimerkkejä:
        "Nolo tilanne: mies menetti vaattensa räsypokassa" - yhden vaatteen, kaikki päälläolevat vai kaikki omistavansa?
        "Mies menetti rahansa" -yhden setelin/kolikon vai kaikki rahansa?

        Oli miten oli, todennäköisyys matkan vaikeutumiselle pahasti on puolet pienempi tuplaperäsimellä kuin yhdellä peräsimellä. Jos siis peräsinvaurion todennäköisyys on 10%, niin tuplaperäsimellä korkeintaan 5%.


      • Joko tai
        ´´äö.2 kirjoitti:

        Oli miten oli, todennäköisyys matkan vaikeutumiselle pahasti on puolet pienempi tuplaperäsimellä kuin yhdellä peräsimellä. Jos siis peräsinvaurion todennäköisyys on 10%, niin tuplaperäsimellä korkeintaan 5%.

        Tai sitten tuplaperäsimet ovat alttiimpia vaurioille kuin tavallinen, joka on kölin takana paremmin suojassa meressä ajelehtivalta roinalta.


    • xx-yy-zz

      Jos tämä ei tapahdu avomerellä vaan Somen rannikon saariston sokkeloissa, niin seuraava tulee mieleen toimintatavaksi:

      1) Purjeet alas mahdollisimman nopeasti
      -Ilman purjeita vene rauhoittuu ja ajelehtii varsin hitaasti kovallakin tuulella (riippuu toki paljon venemallista)
      2) Tilannearvio hätäilemättä ja harkiten
      3) Ollaanko ajautumassa karille tai muuhun vaaralliseen tilanteeseen?
      -Jos ollaan niin hätäavunpyyntö ja tehdään itse kaikki mitä voidaan (esim. lasketaan kaikki ankkurit mahdollisimman pitkän köyden varassa alas
      3) Voidaanko ankkuroitua turvallisesti tai ollaanko ajelehtimassa sellaiseen paikkaan jossa voidaan arvioitua turvallisesti (lähinnä että vesi on sopivan matalaa)
      -Jos näin, niin ankkuroidutaan ja aletaan rauhassa soittelemaan hinausapua

      • xx-yy-zz

        Tätä pitäisi kokeilla ihan käytännössä, mutta teoriassa voisi onnistua pitäämään vene suht koht paikoillaan kun rullaisi rullagenoa pieneksi ja skuuttaisi sen tiukasti keskellä venettä -purje pitäisi keulan myötätuuleen päin- ja samalla peruuttaisi koneella sen verran että vauhti pysyisi lähellä nollaa


      • Jos veneessä on moottori

        Lisättäisiinkö tähän vielä että käynnistä moottori ja pieni pakki päälle, niin pysyy perä tuuleen paikallaan ja antaa aikaa tehdä jatkotoimia. Purjeet alhaalla koneen kanssa voi hieman ohjailla venettä tässä hätätapauksessa.


    • xx-yy-zz

      Ihan ensimmäinen juttu ruorilla varustetussa veneessä (purjeiden laskemisen jälkeen) on kaivaa hätäohjauspinna ja kokeilla että voiko sillä ohjata peräsintä - eli onko niin että peräsin on kunnossa, mutta ruoriohjauksen vaijeri tms. on poissa pelistä.
      Hätäohjausta kannattaa tietenkin harjoitella etukäteen ja säilyttää hätäpinnaa paikassa josta se löytyy nopeasti

      (joku luultavasti viisastelee, että kysymys koski peräsimen menettämistä, ei ruorisysteemin hajoamista. Kuitenkin kun olet veden päällä, niin ensin tiedät vain, että ohjaus ei toimi, syyn selvittäminnen on paljon hankalampaa/aikaa vievää)

    • Kyllä tietää

      Jos peräsin tipahtaa, niin siitä ei jää kenellekkään mitään epäselvää. Asia selviää sekunnissa, jossa ajassa vene on jo pyörähtänyt keran ympäri, ja toinen kierros alkaa. Jos peräsin tipahtaa, niin todennäköisesti silloin on peräsimessä jonkin verran painetta, kuten esim. kovassa sivutuulessa, tai kryssillä, tai miksei esim 15m/s spinnuajossakin. Tuo video tuon edellisen viestin liitteenä, on vitsi, älkää vaan ottako siitä mitään oppia. Tuo veneen kääntyminen tuuleen on niin nopeaa, että kaikki jotka ovat kannella silloin lentävät todennäköisesti mereen, ja ison puomi on kuin viikate. Minula ei ole mitään kokemusta pitkäkölisistä veneistä, joten niiden käyttäytymiseen en ota kantaa. Mutta tasapohoaisesta veneestä, johon on keskelle tökätty koli tulee mainitussa tilanteessa hyrrä. Pitäkää siis huolta siitä, että se peräsin ei tipahda. Ai mitenkö, en tiedä, mutta voihan sitä ainakin tarkastella ja tutkia, ettei mitään näkyvää tai tuntuvaa vikaa ole huomattavissa. Mulla katkes akseli ylä laakerin vierestä.

    • .. ..

      Jonkinlaista ohjailukykyä saa, kun panee perään köydellä hinautumaan mitä tahansa, joka vähän jarruttaa vauhtia. Sitä köyttä voi sitten siirrellä peräkulmalta toiselle tarpeen mukaan. Seuraavaksi haetaan purjebalanssia tilanteen ja tarpeen mukaan.

      • .. ..

        ..jatkan vielä,
        erään amerikkalaisen tilanteen amerikkalainen ratkaisu kun itse lapa oli, mutta kääntelysysteemi ei toiminut. He ampuivat heillä aina ja joka paikassa mukana olevalla aseella lavan etu-yläkulmaan reijän ja sitoivat siitä narut peräpeilin kulmiin. Ja avot, davai!

        Että merimiestaitoa.


    • seppomartti

      Yo ohjeessa on lipsahdus. Reikä tehdään tietenkin takayläkulmaan eikä etukulmaan. Reiän tai kiinnityshelan köyttä varten voisi tehdä jo etukäteen. Lyhyen matkan olen ajanut peräsimen lapaa varpailla käännellen seisomalla perän uimarapulla ja kerran pitemmän matkan varapinnalla. Molemmat kävi ongelmitta ja helposti. Aihe oli kuitenkin peräsimen menetys mikä on avomerellä realistinen riskiarvio. Itse olen varautunut akkuporakoneella, popniiteillä, ruuviniiteillä ja lattialevyn kiinnityksellä spinaakkeripuomiin. Puomin nokka takastaagiin ja ohjausköydet takanurkkiin. Ei ole onneksi tarvittu mutta luulisin toimivan.
      Ämpäri ei kestä vauhdissa. Pytsillä ohjaamista aion kokeilla muutaman viikon päästä mutta todennäköisesti senkin pinta-ala pitäisi olla pienempi- taitaa hajota.

      • Reikä sinne

        peränurkkaan, mutta jätin kairaamatta. Sijaisvirityksenä tanakka, pieni vinka (puusepän puristin), jonka voi kiristää kiinni peräsimen takakulmaan ohjailuköysi jo valmiiksi kaaressa kiinni. Yhtä "helppo" manööveri kuin köyden pujotus ja solmiminen reiän läpi. Vingoille on veneessä välillä muutakin käyttöä.

        Lapioperäsimelle voi merellä käydä niinkin, että lapa säilyy, mutta akseli vääntyy ja jumittaa peräsimen kurvaamaan puoleen tai toiseen. Eikä oikene, käänny köysillä, vinssillä. Skegillinen harvemmin menee hukkaan tai jos niin toivottavasti edes skegi jää, jolloin ainakin syväpilssinen eväkölillinen on auttavasti hallittavissa purjetrimmillä toisin kuin lapioperäsimen hukannut lattapohja.

        Varsinainen hätäperäsin tulee spinnupuomista ja maihinnousu/kylkilankusta, jossa on jo valmiit reiät ja passelit kiinnityslenkit, nyt kiinni kaiteessa. Ei kyllä kokeiltu muuhun kun laivakoiran veneeseen tuloon - ei kelvannu koiralle:-(


    • varmin ratkaisu

      Tuuliperäsin on verraton ohjausjärjestelmä pitkillä purjehduksilla, mutta muutama tuuliperäsinmalli toimii lisäksi hätäohjauksena. http://www.hydrovane.com/EmergencySteering.html
      Myös Monitorilla on toimiva hätäperäsinjärjestelmä.

      Näiden hätäohjausten toimimisesta on näyttöä mm. ARC:sta (jossa yleisin totaalihaveri syy on ollut eväköliveneen peräsinvaurio).

      Omaan veneeseeni tuli peräsinvaurio kovassa merenkäynnissä Skagerrakilla (14 v. sitten). Jäätiin yön ajaksi piihin. Aamun valjetessa ohjasin veneeni Hydrovanella Skagenin satamaan, jossa peräsin korjattiin.
      Hydrovanen ohjauslapa toimii tarvittaessa käsikäyttöisenä. Sen "pinna" on aika lyhyt, mutta jatkokappeleena voi käyttää pilssipumpun kahvaa. "Pinnan" reikä on mitoitettu sille.

      Hydrovane-tuuliperäsimen toiminta ei ole riippuvainen veneen omasta peräsimestä, joka normaalisti lukitaan keskiasentoon kun tuuliperäsintä käytetään. Eräässä tapauksessa (ARC:ssa) vene purjehti tuuliperäsimellä St.Lucialle asti eikä kippari ollut edes havainnut veneensä peräsimen katkeamista.
      Purjehtijakaverini ohjasi peräsinongelmansa takia Hydrovanella Islannista Suomeen asti.

    • seppomartti

      Onko tarkempaa tietoa saatavissa mitä peräsinvaurioita kyseiset tapaukset ARC:ssa, Skagerrakissa ja Islannissa olivat?

      • pyydetyt lisätiedot

        1) ARC:ssa tapahtuneesta eväköliveneen lapioperäsimen katkeamisesta ja Hydrovanella ohjaamisesta saattaa löytyä tarkempaa tietoa nettiä surffaamalla. Muistan jossain nähneeni valokuvan ko veneen katkenneesta peräsimestä, josta oli vain pieni tynkä jäljellä. Ehkä kuva oli silloin joko YW:ssä tai Caribbean Compass uutislehdessä, joka lienee Karibialla purjehtiville tuttu julkaisu. Itse en tavannut kipparia enkä nähnyt venettä telakoituna. Asiasta keskusteltiin kovasti St.Luciassa, koska samassa ARC:ssa yksi vene oli päätynyt Atlantin pohjaan peräsinvaurionsa takia. Sen ohjaamista oli tuloksetta yritetty kaikin mahdollisin tavoin, jopa improvisoidun peräsinrakennelman avulla (artikkeli julkaistiin YW:ssä, muistaakseni alkuvuonna 2003).
        2) Skagerrakin tapauksessa syynä oli ohjauskvadrantin irtoaminen peräsinakselista. Se havaittiin yön pimeydessä, kun purjemanööverin takia vaihdoin tuuliperäsimen ohjauksen autopilotille. Autopilotti piipitti hetken "drive stop" ja pimeni sitten kokonaan automaattisulakkeen lauetessa. Peräsin oli jumittunut liikkumattomaksi, jonka takia sitä ei voinut kääntää edes varapinnalla. Tuuli oli idästä 16-18 m/s. Landaus Skagenin satamaan onnistui Hydrovanella ohjaamalla ilman kolhuja. Vene oli skegillinen, varsin suuntavakaa ja siksi kankea kääntymään tuulisessa satama-altaassa.
        3) Islannin vesillä sattuneessa tapauksessa kyse oli pitkäkölisen veneen peräsinakselin ongelmasta. Vene on tällä hetkellä on Ushuaiassa.


      • ARC aina välillä
        pyydetyt lisätiedot kirjoitti:

        1) ARC:ssa tapahtuneesta eväköliveneen lapioperäsimen katkeamisesta ja Hydrovanella ohjaamisesta saattaa löytyä tarkempaa tietoa nettiä surffaamalla. Muistan jossain nähneeni valokuvan ko veneen katkenneesta peräsimestä, josta oli vain pieni tynkä jäljellä. Ehkä kuva oli silloin joko YW:ssä tai Caribbean Compass uutislehdessä, joka lienee Karibialla purjehtiville tuttu julkaisu. Itse en tavannut kipparia enkä nähnyt venettä telakoituna. Asiasta keskusteltiin kovasti St.Luciassa, koska samassa ARC:ssa yksi vene oli päätynyt Atlantin pohjaan peräsinvaurionsa takia. Sen ohjaamista oli tuloksetta yritetty kaikin mahdollisin tavoin, jopa improvisoidun peräsinrakennelman avulla (artikkeli julkaistiin YW:ssä, muistaakseni alkuvuonna 2003).
        2) Skagerrakin tapauksessa syynä oli ohjauskvadrantin irtoaminen peräsinakselista. Se havaittiin yön pimeydessä, kun purjemanööverin takia vaihdoin tuuliperäsimen ohjauksen autopilotille. Autopilotti piipitti hetken "drive stop" ja pimeni sitten kokonaan automaattisulakkeen lauetessa. Peräsin oli jumittunut liikkumattomaksi, jonka takia sitä ei voinut kääntää edes varapinnalla. Tuuli oli idästä 16-18 m/s. Landaus Skagenin satamaan onnistui Hydrovanella ohjaamalla ilman kolhuja. Vene oli skegillinen, varsin suuntavakaa ja siksi kankea kääntymään tuulisessa satama-altaassa.
        3) Islannin vesillä sattuneessa tapauksessa kyse oli pitkäkölisen veneen peräsinakselin ongelmasta. Vene on tällä hetkellä on Ushuaiassa.

        Tuo ARC-peräsinvaurio viittaa selvästi vuonna 2002 uudelle Hunter Legend 450 sattuneeseen peräsinakselin vaurioon, miehistö evakuoitiin ja vene jätettiin uppoamaan. Tietääkseni ARC-2002 aikana tuo oli ainut peräsinvaurio.

        2000-luvun alkupuolella ARC-veneille sattui tuon Hunterin lisäksi 2 peräsinvauriota, molemmat vuonna 2001:
        Sydney 41 guadrant hajosi, hätäkorjattu merellä ja vene purjehti maaliin.
        EC37 menetti peräsimensä, rakensi hätäohjauksen spinnupuomista ja purjehti maaliin, joutui pienentämään purjealaa huomattavasti.

        Tuosta Hydrovane-jutusta en tiedä mitään enkä ymmärrä mihin ARC-peräsinvaurioon sen voisi yhdistää, jos se kerran sattui 2000-luvun alkuvuosina.


      • jakaumasta
        pyydetyt lisätiedot kirjoitti:

        1) ARC:ssa tapahtuneesta eväköliveneen lapioperäsimen katkeamisesta ja Hydrovanella ohjaamisesta saattaa löytyä tarkempaa tietoa nettiä surffaamalla. Muistan jossain nähneeni valokuvan ko veneen katkenneesta peräsimestä, josta oli vain pieni tynkä jäljellä. Ehkä kuva oli silloin joko YW:ssä tai Caribbean Compass uutislehdessä, joka lienee Karibialla purjehtiville tuttu julkaisu. Itse en tavannut kipparia enkä nähnyt venettä telakoituna. Asiasta keskusteltiin kovasti St.Luciassa, koska samassa ARC:ssa yksi vene oli päätynyt Atlantin pohjaan peräsinvaurionsa takia. Sen ohjaamista oli tuloksetta yritetty kaikin mahdollisin tavoin, jopa improvisoidun peräsinrakennelman avulla (artikkeli julkaistiin YW:ssä, muistaakseni alkuvuonna 2003).
        2) Skagerrakin tapauksessa syynä oli ohjauskvadrantin irtoaminen peräsinakselista. Se havaittiin yön pimeydessä, kun purjemanööverin takia vaihdoin tuuliperäsimen ohjauksen autopilotille. Autopilotti piipitti hetken "drive stop" ja pimeni sitten kokonaan automaattisulakkeen lauetessa. Peräsin oli jumittunut liikkumattomaksi, jonka takia sitä ei voinut kääntää edes varapinnalla. Tuuli oli idästä 16-18 m/s. Landaus Skagenin satamaan onnistui Hydrovanella ohjaamalla ilman kolhuja. Vene oli skegillinen, varsin suuntavakaa ja siksi kankea kääntymään tuulisessa satama-altaassa.
        3) Islannin vesillä sattuneessa tapauksessa kyse oli pitkäkölisen veneen peräsinakselin ongelmasta. Vene on tällä hetkellä on Ushuaiassa.

        Mielenkiintoinen otanta. 1 kpl lapioperäsin, 1 kpl skegillinen ja 1 kpl pitkäkölinen. Osoittaa lähinnä, että kaikille voi sattua ja tapahtua.


      • väärä tulkinta?
        jakaumasta kirjoitti:

        Mielenkiintoinen otanta. 1 kpl lapioperäsin, 1 kpl skegillinen ja 1 kpl pitkäkölinen. Osoittaa lähinnä, että kaikille voi sattua ja tapahtua.

        Esitetty kolmen tapauksen aineisto koski ainoastaan Hydrovane-tuuliperäsimen käyttämistä hätäohjaukseen - eikä suinkaan sitä, minkätyyppiset peräsimet vaurioituvat herkimmin!

        Se ero minimaalisen 3 tapauksen aineiston peräsimissä kyllä oli, että ainoastaan lapioperäsin katkesi ja vaati veneen telakoinnin. Kahdessa muussa tapauksessa ongelma liittyi akselin jumittumiseen, peräsinlapa oli ehjä.
        Yleisin rattiohjattujen veneiden peräsinongelma on ohjausvaijerin katkeaminen, mutta se hoituu varapinnalla eikä vaadi hätäperäsintä tms. hätäkorjausta merellä. Jokainen varmaankin on kokeillut oman veneensä varapinnaa? Jos ei ole, kannattaa kokeilla. Yhden oman veneeni varapinna piti modifioida ennenkuin se mahtui kääntymään.

        ARC:ssa sattuneet peräsinvauriot ovat yleensä saaneet julkisuutta ainostaan niissä tapauksissa, jotka ovat johtaneet katastrofaaliseen tilanteeseen. Ei kukaan tule utelemaan mahdollisia vaikeuksia, jos vene on purjehtinut omin avuin maaliin. Siksi kaikkia tapauksia ei ole julkaistu esim. worldcruisingin nettisivuilla. Ilmeisesti nimimerkki "ARC aina välillä" ei siksi tiedä eikä ymmärrä, mihin peräsinvaurioon kertomani tapaus liittyi ;-)

        Jimmy Cornellin mukaan eväkölisen veneen peräsimen menetys on ollut yleisin syy veneen menettämiseen Atlantilla: yhteensä viisi ARC:hen osallistunutta venettä oli vuoteen 2007 mennessä hylätty merelle sen takia. Muutama upotettiin, ettei jäisi merenkululle vaaraksi. Kyllä niitä oli yritetty ohjata spinnupuomilla tai muilla konsteilla, ennenkuin vene hylättiin.
        Ehkä joku muistaa Cornellin esitelmän Hgin Venemessuilla joitakin vuosia sitten, jolloin hän varoitti lapioperäsimien riskistä. Cornell on kirjoittanut samasta aiheesta mm. kirjassaan "A Passion for the Sea, reflections on three circumnavigations" (luvussa "How safe is cruising").


      • Alufani

        Tässä pari tapausta edellisten lisäksi.

        ARC 2011:ssa Ovni 385 "Nyda" törmäsi uppotukkiin. Hydraulisesti ylös käännettävästä peräsimestä laukesi ylipaineventtiili, peräsinakseli vääntyi ja tuuliperäsin jumiutui. Matka kuitenkin jatkui maaliin asti, jonne tilattiin uusi peräsinakseli:

        http://www.worldcruising.com/arc/logsarticle.aspx?page=SE634582710791929609&ArchiveID=5&CategoryID=64&ItemID=173537&src=

        Suomessakin yhden talven viettänyt Ovni 365 nimeltä Chamade törmäsi 2010 keskellä Pohjois-Atlanttia 4-5 metriä pitkään ja 30-40 senttiä paksuun tukkiin. Vaurioina pelkkä peräsimen nostomekanismin ylipainesuojan laukeaminen:

        http://translate.google.com/translate?hl=en&ie=UTF8&prev=_t&sl=fr&tl=en&u=http://www.chamade.ch/blog/index.php?2010/07/12/256-bille-en-tete-vers-l-islande


      • oikea tulkinta
        väärä tulkinta? kirjoitti:

        Esitetty kolmen tapauksen aineisto koski ainoastaan Hydrovane-tuuliperäsimen käyttämistä hätäohjaukseen - eikä suinkaan sitä, minkätyyppiset peräsimet vaurioituvat herkimmin!

        Se ero minimaalisen 3 tapauksen aineiston peräsimissä kyllä oli, että ainoastaan lapioperäsin katkesi ja vaati veneen telakoinnin. Kahdessa muussa tapauksessa ongelma liittyi akselin jumittumiseen, peräsinlapa oli ehjä.
        Yleisin rattiohjattujen veneiden peräsinongelma on ohjausvaijerin katkeaminen, mutta se hoituu varapinnalla eikä vaadi hätäperäsintä tms. hätäkorjausta merellä. Jokainen varmaankin on kokeillut oman veneensä varapinnaa? Jos ei ole, kannattaa kokeilla. Yhden oman veneeni varapinna piti modifioida ennenkuin se mahtui kääntymään.

        ARC:ssa sattuneet peräsinvauriot ovat yleensä saaneet julkisuutta ainostaan niissä tapauksissa, jotka ovat johtaneet katastrofaaliseen tilanteeseen. Ei kukaan tule utelemaan mahdollisia vaikeuksia, jos vene on purjehtinut omin avuin maaliin. Siksi kaikkia tapauksia ei ole julkaistu esim. worldcruisingin nettisivuilla. Ilmeisesti nimimerkki "ARC aina välillä" ei siksi tiedä eikä ymmärrä, mihin peräsinvaurioon kertomani tapaus liittyi ;-)

        Jimmy Cornellin mukaan eväkölisen veneen peräsimen menetys on ollut yleisin syy veneen menettämiseen Atlantilla: yhteensä viisi ARC:hen osallistunutta venettä oli vuoteen 2007 mennessä hylätty merelle sen takia. Muutama upotettiin, ettei jäisi merenkululle vaaraksi. Kyllä niitä oli yritetty ohjata spinnupuomilla tai muilla konsteilla, ennenkuin vene hylättiin.
        Ehkä joku muistaa Cornellin esitelmän Hgin Venemessuilla joitakin vuosia sitten, jolloin hän varoitti lapioperäsimien riskistä. Cornell on kirjoittanut samasta aiheesta mm. kirjassaan "A Passion for the Sea, reflections on three circumnavigations" (luvussa "How safe is cruising").

        Eihän tuossa otettu mitään kantaa tapausten yleisyyteen. Todettiin vain, että kaikille voi sattua ja tapahtua. Ja epäilemättä lapioperäsin on haavoittuvaisempi kuin pitkäkölisen peräsin. En ollut Cornellin luennolla läsnä, enkä ole kovin tarkasti tutustunut hänen aineistoonsa muutenkaan, mutta jos kaikille peräsintyypeille sattuisi suhteellisesti yhtä tiheään vahinkoja, olisivat lapioperäsimet silti tapausten suuri enemmistö niiden valta-aseman takia tuotannossa.


      • Cornellin Ovni
        Alufani kirjoitti:

        Tässä pari tapausta edellisten lisäksi.

        ARC 2011:ssa Ovni 385 "Nyda" törmäsi uppotukkiin. Hydraulisesti ylös käännettävästä peräsimestä laukesi ylipaineventtiili, peräsinakseli vääntyi ja tuuliperäsin jumiutui. Matka kuitenkin jatkui maaliin asti, jonne tilattiin uusi peräsinakseli:

        http://www.worldcruising.com/arc/logsarticle.aspx?page=SE634582710791929609&ArchiveID=5&CategoryID=64&ItemID=173537&src=

        Suomessakin yhden talven viettänyt Ovni 365 nimeltä Chamade törmäsi 2010 keskellä Pohjois-Atlanttia 4-5 metriä pitkään ja 30-40 senttiä paksuun tukkiin. Vaurioina pelkkä peräsimen nostomekanismin ylipainesuojan laukeaminen:

        http://translate.google.com/translate?hl=en&ie=UTF8&prev=_t&sl=fr&tl=en&u=http://www.chamade.ch/blog/index.php?2010/07/12/256-bille-en-tete-vers-l-islande

        Ovnista kiinnostuneille tiedoksi, että myös J.Cornellin "Aventura Trois" törmäsi ainakin kahdesti menettämättä peräsintään. Yhden tapauksen hän kuvaa kirjassaan "A Passion for the Sea". Vene törmäsi 9-10 solmun vauhdilla kovassa merenkäynnissä ja tuulessa tukkeihin Intian valtamerellä niin, että vauhti pysähtyi nollaan. Hydrauliikan varoke laukesi ja korjattiin saman tien. Myöhemmin Kapkaupungissa todettiin repeämä akselin kiinnityksessä, vaikka peräsin olikin toiminut normaalisti.

        Toinen tapaus oli Ovnin törmääminen korallipylvääseen Suwarrowin atollilla (satuin olemaan Cornellin veneessä silloin). Sekä nostokölin että peräsimen hydrauliikkavarokkeet laukesivat , mutta mitään vaurioita ei tullut köliin eikä peräsimeen. Olen varma, että kummassakaan tapauksessa lasikuituinen peräsin ei olisi selvinnyt ilman rikkoutumista.


      • Tulkinnan olemus
        oikea tulkinta kirjoitti:

        Eihän tuossa otettu mitään kantaa tapausten yleisyyteen. Todettiin vain, että kaikille voi sattua ja tapahtua. Ja epäilemättä lapioperäsin on haavoittuvaisempi kuin pitkäkölisen peräsin. En ollut Cornellin luennolla läsnä, enkä ole kovin tarkasti tutustunut hänen aineistoonsa muutenkaan, mutta jos kaikille peräsintyypeille sattuisi suhteellisesti yhtä tiheään vahinkoja, olisivat lapioperäsimet silti tapausten suuri enemmistö niiden valta-aseman takia tuotannossa.

        On siinä, että lapioperäsimelliset eväköliveneet menetettiin huomattavasti todennäköisemmin kuin skegilliset tai pitkäköliset peräsinvaurion kärsineet eikä kaiketi merimiestaitojen jakauma ole suhteessa 0/100 eri venetyppien välillä.


      • hjklö.
        Tulkinnan olemus kirjoitti:

        On siinä, että lapioperäsimelliset eväköliveneet menetettiin huomattavasti todennäköisemmin kuin skegilliset tai pitkäköliset peräsinvaurion kärsineet eikä kaiketi merimiestaitojen jakauma ole suhteessa 0/100 eri venetyppien välillä.

        Totuus peräsinvaurioista taitaa olla, että eniten niitä sattuu vanhoille veneille. Niissä peräsin taas on yleensä skegillä tai alapää tuettu köliin.
        -----------------
        Joakim_:
        Purjeveneen uppoaminen on onneksi varsin harvinaista. Peräsinakselin katkeamisia sen sijaan olen kuullut tapahtuneen varsin monta suomalaisvalmisteisille veneille. Nopeasti tulee mieleen Inferno 31, Artina 33, FE83 ja joku Mannerberg-vene. Useita muitakin on ollut, mutta en muista venetyyppejä. Myös Albin Expressissä peräsinongelmat ovat tavallisia, tosin siinähän ei ole akselia.
        --------------------------
        Pohjaan voi veneitä mennä muistakin syistä, esimerkiksi kesäkuussa 2008 Harmajan lähellä pulputti Sirena 36 pohjaan peräsinakseli katkenneena.
        --------------------------
        Wikki 2.1.2009
        Peräsin vaurio oli kaiketi syksyllä uponneen Stormfågel 36:n uppoamisen syynä Harmajan edustalla?
        Itselläni aikanaan tipahti Porkkalan selällä pohjaan FE83:n peräsin.Uppoamisvaaraa ei syntynyt, mutta ohjailu oli kyllä aika seikkailua.
        --------------------------
        ARC yachts have also been involved in rescuing crews from non-ARC yachts which sank – saving
        the crew of Cap d’Ambre in 1993 and Sagitair in 2001, both of which had rudder failures.
        -----------------------
        ARCissa on yhdessä Pedrickissä ollut ongelmia peräsimen kanssa. Onko ohjauskaapelit alimitoitettu vai kanittaako peräsinakseli eli siis taipuu tai muuten huono ripustus. Aina ei näihin uskomuksiin laaadustaja lujuudesta voi ihan sokeasti luottaa. Niin paljon on huonoja peräsimiä hyviksikin uskotuissa veneissä, mm. Inferno 31.


      • tulkinnan olemus
        hjklö. kirjoitti:

        Totuus peräsinvaurioista taitaa olla, että eniten niitä sattuu vanhoille veneille. Niissä peräsin taas on yleensä skegillä tai alapää tuettu köliin.
        -----------------
        Joakim_:
        Purjeveneen uppoaminen on onneksi varsin harvinaista. Peräsinakselin katkeamisia sen sijaan olen kuullut tapahtuneen varsin monta suomalaisvalmisteisille veneille. Nopeasti tulee mieleen Inferno 31, Artina 33, FE83 ja joku Mannerberg-vene. Useita muitakin on ollut, mutta en muista venetyyppejä. Myös Albin Expressissä peräsinongelmat ovat tavallisia, tosin siinähän ei ole akselia.
        --------------------------
        Pohjaan voi veneitä mennä muistakin syistä, esimerkiksi kesäkuussa 2008 Harmajan lähellä pulputti Sirena 36 pohjaan peräsinakseli katkenneena.
        --------------------------
        Wikki 2.1.2009
        Peräsin vaurio oli kaiketi syksyllä uponneen Stormfågel 36:n uppoamisen syynä Harmajan edustalla?
        Itselläni aikanaan tipahti Porkkalan selällä pohjaan FE83:n peräsin.Uppoamisvaaraa ei syntynyt, mutta ohjailu oli kyllä aika seikkailua.
        --------------------------
        ARC yachts have also been involved in rescuing crews from non-ARC yachts which sank – saving
        the crew of Cap d’Ambre in 1993 and Sagitair in 2001, both of which had rudder failures.
        -----------------------
        ARCissa on yhdessä Pedrickissä ollut ongelmia peräsimen kanssa. Onko ohjauskaapelit alimitoitettu vai kanittaako peräsinakseli eli siis taipuu tai muuten huono ripustus. Aina ei näihin uskomuksiin laaadustaja lujuudesta voi ihan sokeasti luottaa. Niin paljon on huonoja peräsimiä hyviksikin uskotuissa veneissä, mm. Inferno 31.

        vielä tarkemmin:

        Tarkoitin tapauksia, joissa miehistö on hylännyt veneensä ohjailukyvyttömyyden vuoksi ja ehkäpä jopa upottanut sen ettei se olisi vaaraksi muille merenkulkijoille. Näitä on sattunut enemmän eväköli-lattapohja-lapioperäsinveneille kuin skegillisille tai pitkäkölisille, joiden hallittavuus on parempi ilman peräsintä.

        Harvemmin peräsimen menetys aiheuttaa veneen uppoamisen. Silloin peräsimen ja sen akselin mukana menee myös peräsinakselin suojaputki ym. tai ulkopuolisella pala peräpeiliä eikä rakenteissa ole vedenpitävää laipiota näiden ja skeginkin etupuolella.


      • katso kuvat!
        tulkinnan olemus kirjoitti:

        vielä tarkemmin:

        Tarkoitin tapauksia, joissa miehistö on hylännyt veneensä ohjailukyvyttömyyden vuoksi ja ehkäpä jopa upottanut sen ettei se olisi vaaraksi muille merenkulkijoille. Näitä on sattunut enemmän eväköli-lattapohja-lapioperäsinveneille kuin skegillisille tai pitkäkölisille, joiden hallittavuus on parempi ilman peräsintä.

        Harvemmin peräsimen menetys aiheuttaa veneen uppoamisen. Silloin peräsimen ja sen akselin mukana menee myös peräsinakselin suojaputki ym. tai ulkopuolisella pala peräpeiliä eikä rakenteissa ole vedenpitävää laipiota näiden ja skeginkin etupuolella.

        http://www.sail.ie/megawat/megawat_sink.htm


      • tulkinnan olemus

      • katastrofi...
        tulkinnan olemus kirjoitti:

        Löysit yhden lapioperäsimen mikä repi mennessään pohjan auki ja laipio puuttui:-(

        Kuuluisin peräsincaurion aiheuttama katastrofi oli varmaankin America´s Cupissa n. 10 vuotta sitten, kun Dennis Connerin kipparoima Stars&Stripes upposi.

        Muitakin erilaisissa kisoissa tapahtuneita peräsinhaverista johtuneita uppoamisia on raportoitu (mm. ARC). Kaikki uppoamiset eivät suinkaan ole johtuneet siitä, että ohjauskyvyttömänä ajelehtimaan jätetty vene olisi tarkoituksellisesti upotettu. Cornellilla taisi olla ARC:n havereista aineisto, mutta hän ei ole ehkä julkaissut sitä.

        Kaikki peräsimestä johtuneet uppoamiset eivät kuitenkaan johdu peräsimen menettämisestä.
        Tässä on esimerkki ehjän peräsimen väännön aiheuttamasta peräpeilin vauriosta. Tällä kertaa kyseessä ei ollut lapioperäsin, jos se sinua lohduttaa ;-)
        http://www.beneteau235.com/transom/windseeker_before_1200.jpg


    • seppomartti

      Kiitos!

    • h
      • Mr 23

        Tavallisesti tuota kutsutaan nimellä "Drogue", laahus- tai jarruankkuri. Noita myyvät kai kaikki suuret veneilyn nettikaupat. Drogue ei ole edes kallis, vähän koosta riippuen satasen verran, jotkut mallit tuplaten.

        Avomeripurjehduksilla drogue on suositeltava lisävaruste, nykyveneille parempi kuin keulasta laskettava ajoankkuri.

        Ohjailutarkoitukseen veneen drogue voi olla turhan suuri ainakin kevyellä kelillä. Esimerkiksi ARC suosittaa erillistä pienempää (vara-)drogueta pelastuslauttaa varten ja se voi riittää kevyellä kelillä hätäohjaukseen.


      • sittenkin varmin
        Mr 23 kirjoitti:

        Tavallisesti tuota kutsutaan nimellä "Drogue", laahus- tai jarruankkuri. Noita myyvät kai kaikki suuret veneilyn nettikaupat. Drogue ei ole edes kallis, vähän koosta riippuen satasen verran, jotkut mallit tuplaten.

        Avomeripurjehduksilla drogue on suositeltava lisävaruste, nykyveneille parempi kuin keulasta laskettava ajoankkuri.

        Ohjailutarkoitukseen veneen drogue voi olla turhan suuri ainakin kevyellä kelillä. Esimerkiksi ARC suosittaa erillistä pienempää (vara-)drogueta pelastuslauttaa varten ja se voi riittää kevyellä kelillä hätäohjaukseen.

        Tietenkin laahusankkuri, kuten Seabrake, on hyvä hätävaruste venevauhdin hidastamiseen myrskyssä, mutta se ei ole varsinainen hätäohjaus.
        Laahukset tai muut jarrutuslaitteet, kuten pitkien köysien tai köyden autonrenkaan laahaaminen eivät ole sellaisia hätäohjausvarusteita, joilla selvitään turvaan rannikkojen lähellä.
        Ainoa hätäohjaus, jolla veneen voi turvallisesti ohjailla satamaan asti ja jota voi käyttää myös koneajossa, on peräpeiliin kiinnitetty hätäperäsin. Se voi olla olemassa olevan tuuliperäsimen lisälaite tai tuuliperäsin sellaisenaan. Tuuliperäsimen yksi lisäetu on nimenomaan hätäohjauksen mahdollisuus. Sitä ei autopilotilla ole. Tässä muutamia linkkejä:

        Erillinen hätäperäsin: http://www.selfsteer.com/products/sos/index.php
        Mrud-hätäperäsin Monitor-tuuliperäsimeen:
        http://www.selfsteer.com/products/monitor//mrud.php

        Hydrovane hätäperäsimenä: http://www.tomlogisch.com/wp-content/uploads/downloads/Hydrovane/Brochure-Tech-8pgs-Jan09.pdf

        Monitorin uusi modifikaatio: http://www.selfsteering.com/Introduction.asp

        Saksalainen windpilot (lataa pdf-tiedosto sivulta!): http://windpilot.com/
        Windpilot-tuuliperäsimen SOS-peräsin: http://www.myboatsgear.com/mbg/product.asp?prodID=1356


    • hyvät katsaukset!

      Mielestäni nämä artikkelit kannattaisi lukea:

      http://www.bethandevans.com/pdf/emergencyrudder.pdf
      Evans Starzinger toteaa että joka vuosi 0.5-1 prosenttia valtamerta ylittävistä veneistä hajottaa peräsimensä. Pacific Cup kilpailussa San Fransiscosta Hawaijille 2-3%:lle sattuu peräsinvaurio.
      Osa veneistä menetetään, mutta osa on pystynyt purjehtimaan jopa yli 1000 mpk ilman peräsintä. Artikkeli kertoo mistä peräsin hajoaa ja miten venettä voi siinä tapauksessa ohjata. “By far the best solution is to have a constructed emergency rudder stowed onboard and ready to deploy”. Veneen peräsimestä riippumaton tuuliperäsin on kirjoittajan mielestä hyvä hätäperäsimen ratkaisu cruising-veneisiin.

      http://books-for-sail.com/boat-design-and-theory/18-rudder-failure-why-it-happens.html
      Artikkeli kertoo käytännön esimerkkejä ja pohtii peräsimen menetyksen syitä (Hunter Legend 450, Contest 48, Bavaria 35, Catalina 42, J44, Wylie 38, Hunter 466, neljä Cal39, Excalibur 36, Rival 38, Dehler 34, kaksi Trident24:sta, muutamia Westerlyjä ja Moodyn vanhempia malleja). Useimmat menetyt peräsimet olivat lapioperäsimiä ja kateamiskohta oli lähellä runkoa siinä kohdassa, missä kuormitus on suurin. Yleensä oli kuulunut yksi voimakas pamaus ja kippari oli äänen perusteella arvellut peräsimen osuneen johonkin. Koska puunrunkoa tai valasta ei nähty, syy jäi yleensä pelkäksi arvailuksi. Syy voi sittenkin olla kovan kuormituksen aiheuttama pettäminen eikä törmäys.
      Artikkeli selvittää peräsimeen kohdistuvia kuormituksia valtameriaallokossa.

      • yksi katkeamisen syy

        Edellisen viestin linkissä oli aika oleellinen juttu: "A surprisingly high percentage of rudders on used boats will have moisture inside. If the rudder is wet, the stainless shaft/webbing will corrode and break at some point".
        Olisikohan peräsimen kosteus syytä selvittää ja hoitaa ennenkuin lähtee pitkälle avomerireissulle?


    • tämä yhteenvetona?

      Varmaankin yksi tärkeimmistä asioista on peräsimen ja ohjausmekanismin kunnosta huolehtiminen. Vettynyt peräsin voi olla todellinen riski!

      Hyvä tietysti, että hätäohjausjärjestelmät on mietitty.

      Tuuliperäsimet yms hätäperäsimet ovat pitkänmatkan purjehtijoiden varusteita, ei tarpeellisia tavalliselle kesälomareissulle saaristoon.

    • seppomartti

      Vettynyt peräsin on tietenkin riskitekijä ja kaikkia peräsimiä väitetään vettyneiksi. Mutta verrattuna esitettyihin tapauksiin niin hieman mietityttää mahtaako yksikään olla vettymisen seurausta. Metallinen peräsinakseli taitaa olla aika vettymätön. Olettaisi pikemminkin delaminatiota eli muovin irtoamista metalliosista ja ehkä ruotojen katkeilua. Jos vettynyt lapa hajoaa niin voimat akseliin pikemminkin pienenisi? Kuitenkaan veneet eivät tule satamaan peräsinvaurin jälkeen akseli tyhjänä ja lapa hävinneenä. Mikä siis on vettymisen osuus ja minkä laisia vaurioita siitä on todellisuudessa aiheutunut?

      • hst:n korroosio!

        Taisit lukea hiukan huolimattomasti sen linkin, jossa peräsimen vettymistä ja siitä johtuvaa akselin katkeamista käsiteltiin.
        Kysymyshän on siitä, että hst-teräs altistuu korroosiolle ympäristössä, jossa happipitoisuus on matala ja kloridipitoisuus korkea. Siksi umpinaisen lasikuituperäsimen sisällä oleva merivesi voi syövyttää peräsimen tukirakenteet. Tästä korroosiovaarasta artikkeli varoitti. Korroosiovaurio voi johtaa akselin katkeamiseen, kun kuormitus aallokon vaikutuksesta lisääntyy.

        Omassa veneessäni jouduttiin vaihtamaan potkurin akseli, koska se oli syöpynyt vaarallisesti vannasputken sisällä. Onneksi korroosio havaittiin tiivistyslaakerin vaihdossa eikä vahinkoa ehtinyt sattua. Se akselin osa, joka oli vannasputken ulkopuolella meriveden huuhdeltavana (=hapekkaassa ympäristössä) oli täysin virheetön. Miksi peräsinakseli säästyisi korroosiolta, kun potkurinakseleissakin on ongelmia?


      • googlesta löytyy!
        hst:n korroosio! kirjoitti:

        Taisit lukea hiukan huolimattomasti sen linkin, jossa peräsimen vettymistä ja siitä johtuvaa akselin katkeamista käsiteltiin.
        Kysymyshän on siitä, että hst-teräs altistuu korroosiolle ympäristössä, jossa happipitoisuus on matala ja kloridipitoisuus korkea. Siksi umpinaisen lasikuituperäsimen sisällä oleva merivesi voi syövyttää peräsimen tukirakenteet. Tästä korroosiovaarasta artikkeli varoitti. Korroosiovaurio voi johtaa akselin katkeamiseen, kun kuormitus aallokon vaikutuksesta lisääntyy.

        Omassa veneessäni jouduttiin vaihtamaan potkurin akseli, koska se oli syöpynyt vaarallisesti vannasputken sisällä. Onneksi korroosio havaittiin tiivistyslaakerin vaihdossa eikä vahinkoa ehtinyt sattua. Se akselin osa, joka oli vannasputken ulkopuolella meriveden huuhdeltavana (=hapekkaassa ympäristössä) oli täysin virheetön. Miksi peräsinakseli säästyisi korroosiolta, kun potkurinakseleissakin on ongelmia?

        Kun laitoin googlen hauksi "rudder shaft corrosion", tuli 846.000 osumaa. Poimin niistä muutaman.
        Olisikohan syytä olla vähättelemättä peräsinakseleiden korroosio-ongelmia? Joku jopa piti vuosittaista tarkastusta aiheellisena.

        kuvia hst-peräsinakselin korroosiosta:
        http://www.kp44.org/rudders/rudder_stock.php
        http://www.cruisersforum.com/forums/f55/crevice-corrosion-is-my-rudder-toast-71186.html
        Hansen alumiinisen peräsinakselin korroosion epäiltiin liittyneen kuparipohjaiseen maaliin:
        http://www.myhanse.com/forum_posts.asp?TID=4544&title=rudder-shaft-corrosion

        "The rudder shaft should be inspected yearly for signs of electrolysis". http://www.pyiinc.com/index.php?section=jefa-bearings&action=maintenance-guide&sn=2


    • seppomartti

      Meni peräsinongelma liian yksinkertaiseksi.
      "The dynamics behind these unforseen loads was first highlighted by the emminent aero- and hydrodynamicist CA 'Tony' Marchaj, whose work in this field deserves the warmest acknowledgement and applause, since he has shed light into many dark corners. In an article of his he cites the Chairman of a branch of Britain’s Institute for Structural Engineers as saying:
      ‘Structural engineering is the art of modeling materials we do not wholly understand into shapes we cannot precisely analyse as to withstand forces we cannot properly assess in such a way that the public at large has no reason to suspect the extent of our ignorance.’
      Marchaj:n peräsinajatuksista takaisin aiheeseen: Peräsimen, potkurin tai vaikka vesipumpun akselin vaurio on näkyvä alalaakerin, vannasputken tai stefan kohdalla kussakin. Syynä voi olla kuluminen, korrosio tai elektrolyysi- peräsimessä tuskin tiedämme syytä.. Pysyäksemme peräsinongelmassa lapioperäsin katkeaa todennäköisimmin alalaakerin seudusta. Vesi on ongelmakohdassa happirikkaampaa kuin missään ja kloridit samat kuin ympäristössä. Nimimerkin "hst korroosio!" kemiallinen teoria ei ole uskottava. Hapeton ympäristö teoriassa ei edes edistä ruostumista- joka on hapettumista. Jos syy olisi kemiallinen korroosio niin peräsin katkeisi märän lavan sisältä, missä liuenneen muovin johdosta taitaa olla aika hapan ympäristö. Siksi kysymykseni vettyneen peräsimen merkityksestä ja epäily sen merkityksestä peräsimen katkeamiseen on validi. Jos peräsinakselin heikkous olisi ruostumista niin alumiiniset ja komposiitit olisivat parempia. Mutta nekin katkeavat ja ilmeiseti samasta kohdasta. Eli olisikohan aineen väsyminen ja rakenteiden alimitoitus paras selitys?. Mutta sekään ei selitä haponkestävän pinnan korrosiota potentiaalisessa murtumakohdassa.

      • "crevice corrosion"

        En ymmärrä väitettäsi "Hapeton ympäristö teoriassa ei edes edistä ruostumista- joka on hapettumista".

        Eiköhän asia ole happoteräksen kohdalla juuri päinvastoin uskomustasi. AISI 316 korroosion (crevice corrosion) estyminen vaatii happea!!

        Siksi korroosiota juuri tapahtuukin peräsinlaakerin kohdalla ja ilmeisesti myös vettyneen peräsimen sisällä. Hitsausaumojen sanotaan olevan erityisen altiitta korroosiolle siellä.

        AISI 316-laatua ei enää nykyisin suositella meriveden alaisiin kohteisiin korroosioriskin takia.

        AISI 316 peräsinakselit eivät ilmeisesti ole edes vahvempia kuin alumiini 6082 peräsinakselit, joten se epäilyksesi voikin olla hyvin todenperäinen!

        Peräsinakseleiden mahdollinen alimitoitus on jo eri juttu. Siihen on veneenomistajan vaikea enää puuttua. Peräsinakselin ja -lavan tarkastaminen sen sijaan kannattaa tehdä. Vettynyt lapa olisi syytä korjata myös delaminaatioriskin takia. Muistelen, että siitä on keskusteltu täälläkin.

        Laitan tähän netistä luettavissa olevia lähteitä, koska veneiden korroosiota käsitteleviä kirjoja ei ole jokaisen käytössä:
        "For marine grade stainless steel to resist corrosion it needs oxygen. Wherever you have stainless steel sitting in stagnant water (i.e. your bilge) or enclosed in wet material without oxygen you’ll get crevice corrosion". http://www.sailingmates.com/stainlesstimebomb.htm

        "Stainless steel 316 rudder shafts are NOT stronger than aluminium 6082 rudder stocks". http://www.jefa.com/products/materials.htm

        "Austenitic stainless steel grades 1.4401 (AISI 316) and its derivatives are suitable for coastal service environments, splash zone applications and intermittent submersion in seawater. Although 1.4401 and its derivatives were once known as “marine grade” stainless steel, they are no longer recommended for permanent contact with seawater". http://www.worldstainless.org/NR/rdonlyres/5741457B-ABF1-46E7-AC2C-B757534696E9/4930/Marineapplications.pdf
        crevice corrosion


    • seppomartti

      Ongelman täytyy olla monisyinen. Alumiinia saat liuottaa merivedessä eikä tapahdu "korroosiota" olipa suolot ja hapet mitä tahansa. Pinta oksidoituu eli hapettuu mutta vain pinta- ei syvemmältä. Peränakselissa voi tapahtua muuta kun siihen ilmestyy mikroskooppisia koloja. En tiedä mutta epäilen, että elektrolyysi saattaa olla syy kun emme purjehdi tislatussa vedessä ja veneessä on monia metalleja ja sähköjä sekä lisäksi olemme maalanneet metallimaaleja näkkien varalta. Syntyy galvaanisia virtoja eli pikemmin sököinen kuin kemiallinen vaurio. Tämä voisi olla selitys myös teräksisen potkuri- ja peräsinakselin näkyvälle " korroosiolle". Vaurion sijaintikohtakin puhuu tällaisen mekanismin puolesta. Jos olen oikeassa niin peräsinakselikin kaipaa sinkin suojakseen ja vaurioitunut potkuriakselisi oli ollut sinkittä vaan ei hapetta? Kaikki on spekulointia muttei tunnu fiksummatkaan varmasti tietävän. Ruostuminen on tosiaan hapettumista rosterin laadusta riippumatta ja voidaan estää poistamalla happi esimerkiksi typellä. Ei toki liity peräsiakseliin.

      • korroosion tyypit

        Hyvä seppomartti!

        Huomaan kirjoituksistasi, ettet tunne rako- eli piilokorroosiota (engl. crevice corrosion).
        Tässä lyhyt suomenkielinen katsaus. Ehkä se auttaa ymmärtämään, mistä on kysymys. http://www.sihistin.fi/node/62

        Galvaaninen korroosio on eri asia. Älä sotke hst:n rakokorroosiota siihen!

        Siteeraan vielä tähän, mitä vettyneestä peräsimestä on selväsanaisesti sanottu Sailnetissä:

        "There's no genteel way to really say this, but if you have ANY water in the rudder, you WILL HAVE RUDDER FAILURE. The only question is when it will fail, and how inconvenient or dangerous that may be for you.
        But once water gets inside the rudder, it becomes stagnant water with zero oxygen content, and that's the perfect mechanism to cause the stainless rudder stock to fail. Unless the iron armature or frame in the rudder fails first."


      • vakuutus ei korvannu

        http://www.morganscloud.com/2008/05/01/spade-rudders/
        Tässä kerrotaan tapauksesta, jossa peräsinakseli katkesi kuusi tuumaa rungon alapuolelta peräsinlavan sisäpuolelta. Vakuutus ei korvannut, koska akselin katkeamisen todettiin johtuneen rakokorroosiosta hitsaussaumassa. Metallin väsyminen korroosiovaurion takia oli syy vakuutuskorvauksen eväämiseen. Märkä peräsin aiheuttaa hapettoman ympäristön, jossa ruostumattoman teräsken rakokorroosio käynnistyy.


      • vakuudeksi
        korroosion tyypit kirjoitti:

        Hyvä seppomartti!

        Huomaan kirjoituksistasi, ettet tunne rako- eli piilokorroosiota (engl. crevice corrosion).
        Tässä lyhyt suomenkielinen katsaus. Ehkä se auttaa ymmärtämään, mistä on kysymys. http://www.sihistin.fi/node/62

        Galvaaninen korroosio on eri asia. Älä sotke hst:n rakokorroosiota siihen!

        Siteeraan vielä tähän, mitä vettyneestä peräsimestä on selväsanaisesti sanottu Sailnetissä:

        "There's no genteel way to really say this, but if you have ANY water in the rudder, you WILL HAVE RUDDER FAILURE. The only question is when it will fail, and how inconvenient or dangerous that may be for you.
        But once water gets inside the rudder, it becomes stagnant water with zero oxygen content, and that's the perfect mechanism to cause the stainless rudder stock to fail. Unless the iron armature or frame in the rudder fails first."

        Varmemmaksi vakuudeksi vielä yksi todistus rakokorrorroosion todellisuudesta. Crevice corrosion opetettiin minulle jo 70-luvulla korroosionestotekniikan kurssilla. Kyllä se on totista totta ja useampaan kertaan käytännössä nähty. Jos katsot galvaanista sarjaa, siellä on toisessa päässä taulukkoa passivoitunut ruostumaton ja toisessa passivoimaton. Passivoitumiseen tarvitaan se happi, ilman sitä korroosio etenee vauhdilla. Ruostumatonta ei voi suojata sinkkianodilla, koska sinkki on potentiaaliltaan lähellä passivoimatonta ruostumatonta ja suojattava osa samaa kappaletta jalomman kanssa. Potkuriakselissakaan sinkki ei suojaa akselia vaan potkuria.


    • seppomartti

      Rakokorrosiota ei voi olla sotkematta sähköiseen eikä asia ole kovin selvä- sen toki myönnän kernaasti. Wikipediasta lainattua tekstiä:
      In a neutral pH solution, the pH inside the crevice can drop to 2, a highly acidic condition that accelerates the corrosion of most metals and alloys.

      For a given crevice type, two factors are important in the initiation of crevice corrosion: the chemical composition of the electrolyte in the crevice and the potential drop into the crevice. Researchers had previously claimed that either one or the other of the two factors was responsible for initiating crevice corrosion, but recently it has been shown that it is a combination of the two that causes active crevice corrosion.[2] Both the potential drop and the change in composition of the crevice electrolyte are caused by deoxygenation of the crevice and a separation of electroactive areas, with net anodic reactions occurring within the crevice and net cathodic reactions occurring exterior to the crevice (on the bold surface). The ratio of the surface areas between the cathodic and anodic region is significant.

      Some of the phenomena occurring within the crevice may be somewhat reminiscent of galvanic corrosion:

      galvanic corrosion
      two connected metals single environment
      crevice corrosion
      one metal part two connected environments

      Hst peräsinakselissa korrodoituu, samoin alumiininen eikä kumpikaan ole hapettomassa tilassa. Eikä kummassakaan uutena ole mitä rakoja eli piilokorrosion tyypillistä ympäristöä vaan jostakin se alkaa. Samoin rosterit ruostuu kannellakin auringossa ja hyvässä hapessa. Yleensä pahiten hitsisaumoista. Siinä mielessä yo esimerkki "vakuutus ei korvannut"- tapauksen peräsinakseli katkesi kuten pitikin= hitsisaumasta, jota ei peräsinakseliin pidä kuuluakkaan. Vakuutusyhtiön ratkaisu oli oikein mutta omistajan on mahdoton tietää miten väärin peräsinakseli on tehty. Täytyy ruveta tarkkailemaan peräsinakselia.
      Jos on galvaaninen sarja sinkki-passivoitu-passivoimaton niin miksi sinkki ei suojaisi teräksiä vaikka potentiaaliero olisi pieni?

    • kerran vielä sam

      Valitettavasti taaskin ymmärrät väärin!

      Rakokorroosio ei tarkoita tässä sitä, että peräsinakselin pinnassa olisi valmiina jotain rakoja. Se tarkoittaa ahdasta tilaa, rakoa, johon muodostuu korroosiolle otolliset olosuhteet (=suolavettä vähähappisessa ympäristössä). Kannella näet toki pintaruostetta mantookitolpissasi. Se ei ole hst:n rakokorroosiosta. Ne varsinaiset rakokorroosion riskipaikat veneessäsi ovat näkymättömömissa kuten mantoogin tolppien holkeissa, vaijeripäätteissä, umpiholkkisten hst-vanttiruuvien sisällä, ehkä pvc-päällysteen alla mantoogivaijerissa, puun sisällä olevissa hst-pultteissa, rusteissa kannen läpivientien kohdilla (jos tiivistys on pettänyt) jne. Siksi rakokorroosiolla on toinen suomenkielinen nimi "piilokorroosio".

      Kun "rosteri" (veneessä useimmiten AISI 316 eli "happoteräs") on hapekkaassa ympäristössä, kromioksidi suojaa sen pintaa korroosiolta. Happoteräksen sanotaan olevan silloin passiivissa, sen pinta on katodinen. Jos happea on niukasti ja rosteri on jatkuvasti merivedessä (esim ahtaassa raossa, kuten laakerin tai vannasputken sisällä tai vaikka vettyneen lasikuidun sisällä), sitä suojaava oksidipinta alkaa hajota. Syntyy pistemäisiä syöpymiä, joissa paljastunut metalli toimii anodina ympärillä olevalle katodipinnalle. Prosessi voi edetä vauhdikkaasti.

      ja se toinen väärinkäsityksesi
      "...peräsinakseli katkesi kuten pitikin= hitsisaumasta, jota ei peräsinakseliin pidä kuuluakkaan". ???
      Kyllä peräsinakselissa on hitsaussaumoja! Katsopa tätä kuvalinkkiä, jotta tajuat miksi hitsisaumoja on peräsinlavan sisällä:
      http://www.fe83.org/wiki/index.php/Tiedosto:Elsueno-perasin-avattuna.jpg
      Oman veneesi peräsinakseli voi olla samanlaista rakennetta ;-)

      • kipling_

        ...ja hitsisaumaan taas liittyy omat korroosiolajinsa, jotak etenevät metallin sisällä raerajoja pitkin. Ilmiöllä ei ole mitään tekemistä rakokorroosion kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2156
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1547
    3. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1273
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      79
      1255
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1226
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1034
    7. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      60
      1004
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      997
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      922
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      804
    Aihe