Kaupassa käynti

----------

Mitä mieltä olette siitä, että äiti käy kaupassa ennen kuin hakee lapsen hoidosta? Me käymme yleensä kaupassa koko perheenä viikonloppuisin ja silloin ostamme isommat ruokatarvikkeet koko viikoksi. Viikolla on kuitenkin pakko käydä hakemassa mm. maitoa ja kasviksia ja leipää, jotka eivät säily koko viikkoa sekä tietysti kaikkea pientä unohtunutta tai loppumaan päässyttä. Yleensä siis käyn pari kertaa viikossa hyvin pikaisen, maksimissaan kymmenen minuuttia kestävän kauppareissun suoraan töistä tullessani ja ennen lasten hakemista pikkukaupassa, jossa selviää nopeasti. Tästä on nyt tullut ongelma hoitajien mielestä, koska hoitoaikaa ei saa käyttää kauppareissuihin (vaikka ehdin käydä ilmoitetun hoitoajan sisällä, joka on laskettu sen mukaan, että en aina muutenkaan pääse töistä minuutilleen tai matkalla voi olla ruuhkaa).

Syy, miksi en ajatellut muuttaa käytäntöä on se, että kauppa on työmatkan varrella, hoitopaikka kodin vieressä ja matkaa kaupalta hoitopaikkaan on 20 km. Eli toisin sanoen, jos käyn kaupassa matkalla, olemme kotona 10 minuuttia myöhemmin kuin jos kaupassa ei käytäisi, mutta jos ajan kaupan ohi ja käyn hakemassa lapset ensin, ajamme vastakkaiseen suuntaan sen 20 km, käymme kaupassa (mikä ei onnistu 10 minuutissa kahden lapsen kanssa) ja sitten ajamme sen 20 km takaisin uudestaan, niin olemme kotona vasta tuntia myöhemmin. Sen lisäksi tulee ylimääräisiä kustannuksia polttoainekuluista ja luontoakin saatutetaan enemmän edestakaisin ajamisesta. Onko siis ihan kohtuutonta, että näissä olosuhteissa ajan kaupan kautta hakemaan lapsia? Eri asia toki olisi, jos hoitopaikka olisi kaupan vieressä tai kauppa kodin vieressä tai missä tahansa kodin ja hoitopaikan välissä, silloin tietenkin hakisin mielelläni lapset ensin.

Mainittakoon vielä, että minun työpäiväni on klo 8-16, eli olen hakemassa lapsia joskus noin klo 16.45-16.55, riippuen siitä, käynkö kaupassa (ja lapseni ei ole lähellekään viimeinen haettava). Mieheni menee töihin iltapäivällä ja on myöhään iltaan, eli hän vie lapset hoitoon usein klo 11, jolloin ehtivät sinne syömään ja sen jälkeen päiväunille, vaikka hän voisi työaikojensa puitteissa viedä silloin tällöin hieman myöhemminkin, jolloin lapset pitäisi herättää päiväunilta. Joskus vie lapset vasta päiväunien jälkeen, eli klo 14-15 aikoihin. Hoitopäivän pituudeksi tulee siis 2-6 tuntia, ei koskaan enempää. Mies tulee töistä hyvin myöhään, joten hän ei voi käydä kaupassa enää sen jälkeen, koska kaupat ovat silloin jo kiinni.

Pidättekö siis kaupassa käyntiä ennen lasten hakemista kohtuuttomana lasten hoitopäivän pitkittämisenä, kuten hoitajat ilmeisesti pitävät?

104

2099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isäpaappa

Tästä on nyt tullut ongelma hoitajien mielestä, koska hoitoaikaa ei saa käyttää kauppareissuihin [...]

Ei kuulu hoitajille, mitä teet hoitoaikana. Sinulla varmaan on ajantasainen hoitosuunnitelma, tarkista se hoitoaikojen suhteen, niin että pysyt niiden sovittujen aikojen sisällä.
      Ymmärrän heidän huolensa, jos lapsen hoitoaika venyisi kohtuuttoman pitkäksi, mutta koska teillä ei niin käy, kannattaa sanoa heille suoraan, ettei asia kuule heille, etkä halua asiasta enää keskustella.

Ei tarvi selitellä heille mitään. Jos vielä ongelmia, niin ota yhteyttä päiväkodin johtajaan.

Ei ole mitään järkeä raahata lapsia ruokakauppaan jos he voivat leikkiä päiväkodissa sillä aikaa (varsinkin jos se on vielä työmatkan varrella), ja jos se venyttää vielä lisää heidän päiväänsä.
      Yleensä ammattimaiset hoitajat ymmärtävät tämän.

• hoitotätii

Ei pitäisi olla ongelmaa, jos kerran haet lapset sovitun ajan puitteissa.
      Sinuna perustelisin päiväkodin hoitajille kaupassa käynnin samoin kuin kerroit sen täälläkin, jotta siellä ymmärretään, miksi näin toimit. Luulisi kummastelun loppuvan siihen. Muussa tapauksessa ovat todella pikkumaisia.

Mistä ne muuten tietävät, että käyt kaupassa ennen kuin haet lapset?

Minä olen pph ja minulle riittää, että lapset haetaan sovitusti. Hoitoajoista täytyy pitää kiinni, mutta järjen käyttö on sallittua.

• ---------

Olen selittänyt kyllä, miksi käyn kaupassa töistä tullessa ja perustellut asian. Ja tokihan he itsekin tietävät missä lähin kauppa on ja että tulen sen ohi ja menen naapuriin. Tietävät minun käyneen kaupassa töiden jälkeen, koska lapsi on joskus heille kertonut, että maito oli loppu aamulla, mutta äiti käy hakemassa töistä tullessa taas tai jotain vastaavaa, joten he kysyivät minulta, että en kai käy kaupassa ennen kuin haen lapset, enkä viitsinyt valehdella. En sitten tiedä, kuvittelevatko minun joka päivä käyvän shoppailemassa vai mitä.

Hoitoaika on klo 17 asti, enkä siitä ole koskaan myöhästynyt (no, olen kerran, kun tiellä oli onnettomuus ja tie tukossa, joten en päässyt ajoissa, mutta siihen ei kauppa tai mikään muukaan sellainen asia ollut syynä, mihin minä olisin voinut vaikuttaa). Jos meinaa mennä myöhäiseksi, niin sitten en tietenkään käy kaupassa ensin.

No, katsotaan, jaksavatko valittaa asiasta kauan, vai miten asia etenee. Tämä sama tilanne on muuten aika monella muullakin, koska sitä kauppaa ei tosiaan ole tässä lähellä ja samassa paikassa on hoidossa ainoastaan tämän kylän lapsia, joiden vanhemmista suurin osa käy töissä pidemmällä, eli kauppojen lähettyvillä.

• pphska
        --------- kirjoitti:

Olen selittänyt kyllä, miksi käyn kaupassa töistä tullessa ja perustellut asian. Ja tokihan he itsekin tietävät missä lähin kauppa on ja että tulen sen ohi ja menen naapuriin. Tietävät minun käyneen kaupassa töiden jälkeen, koska lapsi on joskus heille kertonut, että maito oli loppu aamulla, mutta äiti käy hakemassa töistä tullessa taas tai jotain vastaavaa, joten he kysyivät minulta, että en kai käy kaupassa ennen kuin haen lapset, enkä viitsinyt valehdella. En sitten tiedä, kuvittelevatko minun joka päivä käyvän shoppailemassa vai mitä.

Hoitoaika on klo 17 asti, enkä siitä ole koskaan myöhästynyt (no, olen kerran, kun tiellä oli onnettomuus ja tie tukossa, joten en päässyt ajoissa, mutta siihen ei kauppa tai mikään muukaan sellainen asia ollut syynä, mihin minä olisin voinut vaikuttaa). Jos meinaa mennä myöhäiseksi, niin sitten en tietenkään käy kaupassa ensin.

No, katsotaan, jaksavatko valittaa asiasta kauan, vai miten asia etenee. Tämä sama tilanne on muuten aika monella muullakin, koska sitä kauppaa ei tosiaan ole tässä lähellä ja samassa paikassa on hoidossa ainoastaan tämän kylän lapsia, joiden vanhemmista suurin osa käy töissä pidemmällä, eli kauppojen lähettyvillä.

Kaupassa pikaisesti käynti ei pitäisi olla ongelma. Eriasia on mennä hulluille päiville katselemaan löytyykö mitään kivaa.Sellaisia vanhempia minullakin on ollut.

Matkojen takia järkevää käydä ensin kaupassa ja sitten hakea lapset hoidosta.

Tämä on aiankin meidän kunnassa sallittua. Vaikka lapset olisivat hoidossa viimeisiäkin.

Kannattaa jutella ohjaajan kanssa asiasta, ellei pääse hoitajan kanssa yksimielisyyteen asiasta.

• Älä ota tollasia
        --------- kirjoitti:

Kysymyksiä vastaan.."et kai käynyt kaupassa, ennen kuin tulit hakeemaan"

Itse vastaisin, että mitenkä niin????? Ja jos vastaus on, että ajattelin vaan ym. niin sanoisin, että älä sinä ajattele sellaisia, kun sinun tehtäväsi täällä on hoitaa noita lapsia, minä pidän kyllä itsestäni huolen, minua sinun ei tarvitse huolehtia!

Luulot toisinsanottuna pois noilta kotkilta, nehän hyppii kohta kaikkien nenille, jos annetaan!

• pooromppompoo
        pphska kirjoitti:

Kaupassa pikaisesti käynti ei pitäisi olla ongelma. Eriasia on mennä hulluille päiville katselemaan löytyykö mitään kivaa.Sellaisia vanhempia minullakin on ollut.

Matkojen takia järkevää käydä ensin kaupassa ja sitten hakea lapset hoidosta.

Tämä on aiankin meidän kunnassa sallittua. Vaikka lapset olisivat hoidossa viimeisiäkin.

Kannattaa jutella ohjaajan kanssa asiasta, ellei pääse hoitajan kanssa yksimielisyyteen asiasta.

Saahan se äiti/isä mennä hulluillekin ja vaikka kahjpoillekin päiville lapsen hoitopäivän aikana! Asia ei kuulu millään lailla sinulle, vaikka roikkuis puussa ja syljeskelisi siellä...kunhan hakee sovittuna aikana. Sulle maksetaan palkkaa siitä että hoidat hänen lapsiaan, ei siitä, että kyttäät mitä tekee lapsen hoitopäivän ajan!
        Asia ei kuulu millään lailla sinulle.

• ---------
        Älä ota tollasia kirjoitti:

Kysymyksiä vastaan.."et kai käynyt kaupassa, ennen kuin tulit hakeemaan"

Itse vastaisin, että mitenkä niin????? Ja jos vastaus on, että ajattelin vaan ym. niin sanoisin, että älä sinä ajattele sellaisia, kun sinun tehtäväsi täällä on hoitaa noita lapsia, minä pidän kyllä itsestäni huolen, minua sinun ei tarvitse huolehtia!

Luulot toisinsanottuna pois noilta kotkilta, nehän hyppii kohta kaikkien nenille, jos annetaan!

Totta puhuen ei tullut mieleenikään, että se olisi mikään ongelma, joten vastasin kun kerran kysyttiin. Ihan niin kuin joku naapuri olisi kysynyt small talkia ylläpitääkseen, että oletkos jo ehtinyt käydä tänään kaupassa vai oletko eilen ostanut tarpeeksi tällekin päivälle. Pitää kuitenkin jatkossa muistaa, että ei kannata vastata mihinkään kysymykseen, ettei tule valituksia.

No, samapa tuo. Varsinkin kun huomaan, etten ole aivan ainut tämän käsitykseni kanssa, että minun mielestäni minun on järkevämpi käydä kaupassa työmatkalla. Vaikka tämä keskustelu mukavasti rönsyilikin vanhempien kauppareissuista hoitajien kauppareissuihin, mutta omakin asia tuli jo aika selväksi.

• Pph ja tyytyväinen

Itse Pphna en ymmärrä yleensäkkään sitä päiväkotien vaahtoamista siitä mitä vanhemmat tekevät kun lapset ovat hoidossa.
      Mielestäni se ei kuulu meille. Olemme valinneet työn, lastenhoitamisen ja se miksi minäkin päivänä lapsi on hoidossa, ei vaikuta meidän työmme sisältöön mitään. Kunhan haetaan ja tuodaan niin kuin on etukäteen ilmoitettu, minulle on aivan sama käykö vanhempi sinä aikana töissä, koulussa, onko kotona vai käykö kampaajalla. Saan saman palkan ja teen saman työn, ja olen yhtä motivoitunut lapsen hoitoon. Turhaa itsensä nostamista päiväkodilta, pyritään jo sanelemaan vanhemille ehtoja, he ovat ostaneet hoitopaikan ja maksavat siitä rahalla, ei pitäsi kuulua hoitajalle mitä vanhempi tekee, kunhan sovitut ajat ei lipsu.

• pph.

Lapsella on subjektiivinen oikeus päivähoitoon ja se tarkoittaa sitä että lapsi saa olla päivähoidossa vaika vanhempi makaisi sohvalla ja syljeskelisi kattoon koko päivän, tai kieräisi niillä hulluilla päivillä tai vaikka makaisi aurinkorannalla tai hyppisi yksinään hoplopissa.

Kun pidät kiinni sovituista hoitoajoista, etkä ylitä niitä. Lapsesi on päivähoidossa, (ei vuorohoidossa), niin hoitajille ei kuuu se, mitä sinä teet lapsen hoitoaikana. Muistuta hoitajia lapsen päivähoito-oikeudesta. Laki on puolellasi.

• werso1

Kyllä minäkin saatan käydä kaupassa työmatkalla hakemassa loppuneen maidon tms. vaikka meillä on kauppaan matkaa vain 1km. Minusta se on vain helpompaa ja nopeampaa kuin raahata lapsi mukana. Jos ostoksia on enemmän niin silloin lapsi haetaan ensin päiväkodista ja kauppaan lähtee koko perhe.
      Ei meille ainakaan ole koskaan sanottu ettei näin saisi tehdä. Mielumminhan lapsi leikkii ulkona kavereiden kanssa kuin hikoilee talvivaatteissa ostoskärryssä.

• pph.

Meillä ne lapset hikoilee ulkovaatteissa mukana kaupassa, kun minä teen ruokaostokset, joita työssäni tarvitsen, työaikana, hoitolasten kanssa.

• ------
        pph. kirjoitti:

Meillä ne lapset hikoilee ulkovaatteissa mukana kaupassa, kun minä teen ruokaostokset, joita työssäni tarvitsen, työaikana, hoitolasten kanssa.

Sitä suuremmalla syyllä niitä ei vanhemmat viitsi hikoiluttaa toista kertaa.

• toinen pph
        pph. kirjoitti:

No eikö olisi sinullekin pienempi vaiva käydä kaupassa omalla ajallasi ja ostaa hoitolasten ruokatarvikkeet samalla kun hankit omalle perheellesi syötävää?

Teetkö omat ostoksesi sitten erikseen vai hoidatko nekin työajalla?

Minä en kyllä lähde hoitolasten kanssa kauppaan kuin äärimmäisen pakon edessä.

• Ilman lapsia kauppaa
        pph. kirjoitti:

Minä pph, käyn kaupassa omalla ajallani, en koskaan hoitolasten kanssa. Minusta ei kuulu asiaan mennä kauppaan lasten kanssa, vaan yksin. On työviikkoon valmistumista että ennakoi, ei työaikaa ja sieltä kaupasta tulee paljon muutakin kuin työssä tarvittavaa ruokaa.
        Enkä ymmärrä sitä että mistä sinulle jää aikaa käydä lasten kanssa kaupassa? Käytätkö siihen ulkoiluaikaa?

Ostan kerran viikossa (n 120€) kunnon ostokset ja kerran käyn hakemassa lisä täydennystä.
        Oletko nyt ihan varma ettei sieltä kaupasta tartu mukaan yhtään ainutta sellaista tavaraa mitä et tarvitse hoitolapsiin :DD

• ei hyvää päivää.
        pph. kirjoitti:

Huokaan taas, että onneksi valitsin päiväkodin. Hei hyvänenaika, viet lapset kauppaan, työajallasi!?

• Jestas sentään!!!
        ei hyvää päivää. kirjoitti:

Huokaan taas, että onneksi valitsin päiväkodin. Hei hyvänenaika, viet lapset kauppaan, työajallasi!?

kun pph saattaa olla töissä kuuteen asti, kuudesta aamulla!!!
        Ei saa itse käydä lasten kanssa kaupassa, mutta äiti saa käydä kaupassa ilman lapsia!!!

Jtn järkee nyt jeesusteluun.

• jestas itelles.
        Jestas sentään!!! kirjoitti:

Ei saa itse käydä lasten kanssa kaupassa, mutta äiti saa käydä kaupassa ilman lapsia!!!

Sinä et ilman minun lupaani voi retuuttaa lapsiani pitkin kyliä. Et voi, ethän? Ja minä en anna lupaa. Ja huomioksi, minä käyn kaupassa yksinäni töitten jälkeen vain silloin, kun mieheni hakee lapsen. Että se siitä jeesustelusta.

• Jestas sentään!!!
        jestas itelles. kirjoitti:

Sinä et ilman minun lupaani voi retuuttaa lapsiani pitkin kyliä. Et voi, ethän? Ja minä en anna lupaa. Ja huomioksi, minä käyn kaupassa yksinäni töitten jälkeen vain silloin, kun mieheni hakee lapsen. Että se siitä jeesustelusta.

En viekään, koska en ole pph, mutta olen minä mennyt päiväkodin isompien kanssa kauppaan (pieni ryhmä) kun päiväkotiin jtn pientä tarvitaan, käydään esim ostamassa hedelmiä jne..
        Onhan se nyt kamalaa että kehtaa viedä muksuja kauppaan!

• tosiasiassa

Jos sinulle ei tämä palvelu kelpaa, voit aina itse hoitaa lapsesi tai palkata yksityisen hoitajan. Sinä et nimittäin sanele minulle sääntöjä miten minä hoidan työni, koska en ole sinun palkkalistoillasi. >Minulla on esimies, jonka ohjeita noudatan. Ja hyvä esimies onkin.
        Väitellä voit, mutta et asialle mitään mahda. Tyydy saamaasi palveluun tai vaihda. Mulle on ihan sama, tulijoita kyllä riittää.

• niinpähän vaan

Eikö sinua koske työaikalaki. Meillä on 8 tunnin työpäivä ja jos jonakin päivänä onkin tuollainen työaika niin eiköhän sitä vapaata ole niin paljon, että kauppareissulle voi lähteä ilman hoitolapsia.

• tosiasiassa
        niinpähän vaan kirjoitti:

Eikö sinua koske työaikalaki. Meillä on 8 tunnin työpäivä ja jos jonakin päivänä onkin tuollainen työaika niin eiköhän sitä vapaata ole niin paljon, että kauppareissulle voi lähteä ilman hoitolapsia.

Työaikalaki tarkoittaa sitä, että työaikajakson kuluessa työtuntien on tasoituttava keskimäärin 40 viikko. Yli 200 tuntia saa tehdä silti ylitöitä jotka maksetaan rahana 35%. Meidän työaikajakso on vuoden mittainen ja tasoitusvapaat pidetäänkesäloman yhteydessä ennen jakson vaihtumista.
        Kyllä minä talvellakin ruokaa lapsillle tarvitsen. Kesälomalla ...piiitkälläkesälomalla en tarvitse lapsille mitään, joten silloin en ostele heille mitään.

• ??

Eikös Siwat ole auki jo 22?

• tosiasiassa
        ?? kirjoitti:

Eikös Siwat ole auki jo 22?

On siwat auki :) Voit käydä siellä. Minä en viitsi, kun voin hoitaa juoksevat asiat työaikanani.

• burp.
        Ilman lapsia kauppaa kirjoitti:

Minä pph, käyn kaupassa omalla ajallani, en koskaan hoitolasten kanssa. Minusta ei kuulu asiaan mennä kauppaan lasten kanssa, vaan yksin. On työviikkoon valmistumista että ennakoi, ei työaikaa ja sieltä kaupasta tulee paljon muutakin kuin työssä tarvittavaa ruokaa.
        Enkä ymmärrä sitä että mistä sinulle jää aikaa käydä lasten kanssa kaupassa? Käytätkö siihen ulkoiluaikaa?

Ostan kerran viikossa (n 120€) kunnon ostokset ja kerran käyn hakemassa lisä täydennystä.
        Oletko nyt ihan varma ettei sieltä kaupasta tartu mukaan yhtään ainutta sellaista tavaraa mitä et tarvitse hoitolapsiin :DD

Meillä oli kielto aikoinaan ettei lasten kanssa saa käydä kaupassa, se ei ole asiallista hoitoa.

• oujeep

se on järjestelykysymys. Sinä olet hoitaja, mutta äiti maksaa siitä että lapsi hoidetaan, ei siitä että se hikoilee kaupassa.
        Ja äiti ostaa itselleen aikaa sinulta ja saa tehdä maksetulla ajallaan mitä lystää!

• Hoitaja vai kotiäiti
        tosiasiassa kirjoitti:

On siwat auki :) Voit käydä siellä. Minä en viitsi, kun voin hoitaa juoksevat asiat työaikanani.

Minun ei tarvitse käydä Siwassa, toki käyn joskus sielläkin. Työni päättyy niin että kerkeän "oikeaan" kauppaankin ja ilman lapsia. Minä kun satun olemaan varhaiskasvatuksen ammattilainen, ja työtäni on kasvattaa, hoitaa ja tukea lasta, ei opettaa kävelemään ostoskärryn vieressä.

• Itseasiassa...
        oujeep kirjoitti:

se on järjestelykysymys. Sinä olet hoitaja, mutta äiti maksaa siitä että lapsi hoidetaan, ei siitä että se hikoilee kaupassa.
        Ja äiti ostaa itselleen aikaa sinulta ja saa tehdä maksetulla ajallaan mitä lystää!

veronmaksajat sen maksaa, oma osuus hoitomaksuista on aika pieni...

• äiti on veronmaksaja
        Itseasiassa... kirjoitti:

veronmaksajat sen maksaa, oma osuus hoitomaksuista on aika pieni...

Se äiti, joka on töissä, maksaa myös ihan rutosti veroja.

• Ja se pph
        äiti on veronmaksaja kirjoitti:

maksaa myös, revi siitä.
        eniten v*tuttaa se että työttömät ei edes maksa ajasta.

• eghefghftr
        äiti on veronmaksaja kirjoitti:

Aivan sama. Se ei kuitenkaaqn tee äidistä pph:n esimiestä, ellei ole palkannut itselleen yksityistä:)

• autoton pph

Niin, sinä et tosiaan sääntöjä laadi, vaan esimies. Jos pph joutuu itse tekemään ruoat lapsille, joutuu hän myös ne ostamaan, sekin kuuluu pph:n työhön. Työhön kuuluvia asioita ei voi velvoittaa tekemään vapaa-ajalla ilman palkkaa, ei esimies etkä varsinkaan sinä.

• miten niin?!
        eghefghftr kirjoitti:

Aivan sama. Se ei kuitenkaaqn tee äidistä pph:n esimiestä, ellei ole palkannut itselleen yksityistä:)

vaikka kuinka luen, en löydä ketjusta kirjoitusta, jossa kukaan äiti sanoisi olevansa pph:n esimies. Mistä ihmeestä sinä puhut?

• sunnuntaina k
        autoton pph kirjoitti:

Niin, sinä et tosiaan sääntöjä laadi, vaan esimies. Jos pph joutuu itse tekemään ruoat lapsille, joutuu hän myös ne ostamaan, sekin kuuluu pph:n työhön. Työhön kuuluvia asioita ei voi velvoittaa tekemään vapaa-ajalla ilman palkkaa, ei esimies etkä varsinkaan sinä.

Niillä alueilla joilla on vain vaihtoehtoina kunnallinen pph tai yksityinen pph, näin voi tehdä, käydään kaupassa työajalla, siivotaan yms., mutta jos vaihtoehtoja on useita kunnallinen päiväkoti, yksityinen päiväkoti, kunnallinen pph tai yksityinen niin hoitajan on tehtävä valintoja miten työaikansa käyttää. Vanhemmat ovat hyvin perillä hoitopaikkojen hyvistä ja huonoista puolista ja tietenkin valitsevat sen joka tuntuu parahaimmalta lapselleen. Eivät he välitä siitä kuuluuko ruoan ostaminen työaikaan vai ei vaan se mitenkä heidän lapsensa saavat mahdollisemman hyvää hoitoa ja myös niitä virikkeitä, joita mm.päiväkodista saadaan.Ei vanhempia kiinnosta pätkääkään se kuuluuko meidän saada siivota, käydä kaupassa yms.työaikana ja tähän on menty ainakin meidän kunnassa.Eli ota tai jätä.Valitettavasti näin on ja jos ei tule lapsia hoitoon ei tule palkkaakaan. Siihen voitaisi energiamme suunnata, eli JHl: suuntaan.

• hipshei...
        sunnuntaina k kirjoitti:

Niillä alueilla joilla on vain vaihtoehtoina kunnallinen pph tai yksityinen pph, näin voi tehdä, käydään kaupassa työajalla, siivotaan yms., mutta jos vaihtoehtoja on useita kunnallinen päiväkoti, yksityinen päiväkoti, kunnallinen pph tai yksityinen niin hoitajan on tehtävä valintoja miten työaikansa käyttää. Vanhemmat ovat hyvin perillä hoitopaikkojen hyvistä ja huonoista puolista ja tietenkin valitsevat sen joka tuntuu parahaimmalta lapselleen. Eivät he välitä siitä kuuluuko ruoan ostaminen työaikaan vai ei vaan se mitenkä heidän lapsensa saavat mahdollisemman hyvää hoitoa ja myös niitä virikkeitä, joita mm.päiväkodista saadaan.Ei vanhempia kiinnosta pätkääkään se kuuluuko meidän saada siivota, käydä kaupassa yms.työaikana ja tähän on menty ainakin meidän kunnassa.Eli ota tai jätä.Valitettavasti näin on ja jos ei tule lapsia hoitoon ei tule palkkaakaan. Siihen voitaisi energiamme suunnata, eli JHl: suuntaan.

Mitä virikkeitä päiväkodista saadaan, mitä pph ei voisi lapsille tarjota vaikka ottaisi kerran viikossa lapset mukaan ruokakauppaan?
        Meidän päiväkodissa esim kun vaihdetaan lakanat, isot lapset auttavat sen mukaan mitä pystyvät, se on sen päivän levonjälkeistä toimintaa.
        Minä ihan luulin että monet valitsevat pph:n ihan sen kodinomaisuden takia.
        Jos vanhemmat ei välitä hoitajan jaksamisesta, vaan suhtautuvat pphoitajaan kuin orjaan, niin en minäkään sellaisen perheen lapsia halua hoitaa.
        Kyllä löytyy ihan niitäkin jotka välittävät tosiaan siitä että hoitaja ei joudu töitä tekemään lasten eteen vapaa-aikana.

• onko noin?
        autoton pph kirjoitti:

Mutta kai sinun pitää vanhemmilta saada lupa viedä lapsia kylälle tai kaupungille, vai onko sinulla lupa kuljettaa heitä vanhemmille kertomatta mihin itse katsot asianmukaiseksi. Vaikka sinun käsityksesi asianmukaisesta poikkeaisi vanhempien käsityksestä?
        Vastatkaa nyt joku, voiko hoitajani viedä lapsiani muualle kuin pihaansa ja leikkarille ilman että minulle kerrotaan asiasta?

• perhepäivähoitaja.
        onko noin? kirjoitti:

Mutta kai sinun pitää vanhemmilta saada lupa viedä lapsia kylälle tai kaupungille, vai onko sinulla lupa kuljettaa heitä vanhemmille kertomatta mihin itse katsot asianmukaiseksi. Vaikka sinun käsityksesi asianmukaisesta poikkeaisi vanhempien käsityksestä?
        Vastatkaa nyt joku, voiko hoitajani viedä lapsiani muualle kuin pihaansa ja leikkarille ilman että minulle kerrotaan asiasta?

Hoitajan ei tarvitse pyytää lupaa sinulta toimintatavoilleen, mutta pakkohan sinun ei ole viedä hoitoon paikkaan, jossa hoitaja ei halua olla joka päivä neljän seinän sisällä yksin lasten kanssa.
        Hoitosopimusta tehdessä hoitaja kertoo sinulle toimintatavoistaan, ja jos käy lasten kanssa esim kerhossa, kaupassa tai kirjastossa niin se tulee kerrottua sinulle jo ennen sopimuksen allekirjoitusta. Tällöin sinulle on jo kerrottu asiasta, mutta aamulla tuodessasi lapsesi hoitoon pph voi vielä kertoa sinulle (ainakin jos erikseen pyydät), että tänään on "puistopäivä", "kirjastopäivä" tai "kauppapäivä".
        Eli tiedät kyllä, jos hoitaja käy lapsesi kanssa omaa pihaansa pidemmällä. Jos tämä ei sovi sinulle, voit niinä aamuina jättää tuomasta lastasi hoitoon ja hoitaa lapsesi kotona sen päivän.

• kiitos vastauksesta
        perhepäivähoitaja. kirjoitti:

Hoitajan ei tarvitse pyytää lupaa sinulta toimintatavoilleen, mutta pakkohan sinun ei ole viedä hoitoon paikkaan, jossa hoitaja ei halua olla joka päivä neljän seinän sisällä yksin lasten kanssa.
        Hoitosopimusta tehdessä hoitaja kertoo sinulle toimintatavoistaan, ja jos käy lasten kanssa esim kerhossa, kaupassa tai kirjastossa niin se tulee kerrottua sinulle jo ennen sopimuksen allekirjoitusta. Tällöin sinulle on jo kerrottu asiasta, mutta aamulla tuodessasi lapsesi hoitoon pph voi vielä kertoa sinulle (ainakin jos erikseen pyydät), että tänään on "puistopäivä", "kirjastopäivä" tai "kauppapäivä".
        Eli tiedät kyllä, jos hoitaja käy lapsesi kanssa omaa pihaansa pidemmällä. Jos tämä ei sovi sinulle, voit niinä aamuina jättää tuomasta lastasi hoitoon ja hoitaa lapsesi kotona sen päivän.

"neljän seinän sisällä" on kyllä aika eri asia kuin kauppakeskus tai vaikka uimaranta.

• äiti ja hoitaja
        kiitos vastauksesta kirjoitti:

"neljän seinän sisällä" on kyllä aika eri asia kuin kauppakeskus tai vaikka uimaranta.

kuka on puhunut kauppakeskuksesta tai uimarannasta?!?!

• onko noin?
        äiti ja hoitaja kirjoitti:

kuka on puhunut kauppakeskuksesta tai uimarannasta?!?!

Kysymys oli siitä, tarvitseeko hoitajan kertoa, että hän vie lapsia kauppaan tai minne ikinä vai voiko hän lähteä vaikka uimarannalle ilman että vanhemmat siitä tietävät.

• vähän luottamusta
        onko noin? kirjoitti:

Kysymys oli siitä, tarvitseeko hoitajan kertoa, että hän vie lapsia kauppaan tai minne ikinä vai voiko hän lähteä vaikka uimarannalle ilman että vanhemmat siitä tietävät.

Hoitajankin on joskus hoidettava pankki- tai muita virastoasioita, joita voi hoitaa vain työpäivän aikana. Ei joka pikku juttuun tarvitse erikseen kysyä lupaa. Kukaan tuskin lähtee lapsilauman kanssa kiertelemään kauppakeskuksia tai uimarantoja.

Retket tai vaikkapa lastentapahtumat ovat asia erikseen. Niistä yleensä tiedotetaan vanhemmille etukäteen ja autolla hoitaja ei saa lapsia kuljetella.

Jos on noin vaikea luottaa siihen, että pph pitää lapsista huolen hoitopäivän ajan, niin ei kannata viedä lastaan hoitoon.

• kyse oli siitä voiko
        vähän luottamusta kirjoitti:

Hoitajankin on joskus hoidettava pankki- tai muita virastoasioita, joita voi hoitaa vain työpäivän aikana. Ei joka pikku juttuun tarvitse erikseen kysyä lupaa. Kukaan tuskin lähtee lapsilauman kanssa kiertelemään kauppakeskuksia tai uimarantoja.

Retket tai vaikkapa lastentapahtumat ovat asia erikseen. Niistä yleensä tiedotetaan vanhemmille etukäteen ja autolla hoitaja ei saa lapsia kuljetella.

Jos on noin vaikea luottaa siihen, että pph pitää lapsista huolen hoitopäivän ajan, niin ei kannata viedä lastaan hoitoon.

Kysymys oli siis siitä, VOINKO luottaa, että minulle kerrotaan, mihin mennään - eli onko hoitajalla veloite kertoa. Tahdon kyllä luottaa, mutta tämän ketjun perusteella ainakin minulle jäi epävarma olo pph:en tavasta toimia.
        Ja kyllä, olen nähnyt pph:a uimarannoilla laumoineen.

• sdgfsdfgsd
        onko noin? kirjoitti:

Ei tarvitse kertoa. On asioita joiden vuoksi hän ei edes saa kertoa, esim. toisen lapsen terapiakäynnnit...
        Ohjaajan lupa riittää lasten kanssa kulkemiseen.

• vähän luottamusta
        kyse oli siitä voiko kirjoitti:

Kysymys oli siis siitä, VOINKO luottaa, että minulle kerrotaan, mihin mennään - eli onko hoitajalla veloite kertoa. Tahdon kyllä luottaa, mutta tämän ketjun perusteella ainakin minulle jäi epävarma olo pph:en tavasta toimia.
        Ja kyllä, olen nähnyt pph:a uimarannoilla laumoineen.

Tämän ketjun perusteella ei kannata päätellä yhtään mitään yhdenkään ppn:n luotettavuudesta tai toimintatavoista. Tämä on keskustelupalsta.

Jos viet lapsesi perhepäivähoitajalle, keskustelet hänen kanssaan hänen toimintatavoistaan ja omista toiveistasi. Et sinä voi minkään täällä kirjoitetun takia tuomita ketään. Tai jos voit niin älä vie lapsiasi perhepäivähoitoon.
        Mutta muista että sama mihin hoitomuotoon päädyt niin molemminpuolinen luottamus on asia jonka varaan lapsesi päivähoito rakentuu. Jos sinä olet epäileväinen ja valmiiksi päättänyt, että lapsestasi ei huolehdita niin voin vakuuttaa sinulle, että ei tule toimimaan.

Jokaista kävelyretkeä sinulle ei kerrota etukäteen. Ei niitä tiedä aina hoitaja itsekään etukäteen. Ja jos haluat pitää lapsesi kuplassa poissa pahasta maailmasta, niin pidä hänet kotona. Tosin teet hänelle sillä tavalla karhunpalveluksen, mutta se on sinun asiasi. Jota ehkä kadut myöhemmin.

Minusta ainakin on hyvä asia, että hoitajalta löytyy viitseliäisyyttä tehdä lasten kanssa erilaisia juttuja ja viedä heitä erilaisiin paikkoihin. Turvallisuudesta varmasti huolehditaan. Mieluummin niin kuin että ovat neljän seinän sisällä kaiken aikaa hoitajan puuhaillessa omia asioitaan.

Minä käyn lasten kanssa leikkikentällä, pulkkamäessä, kirjastossa, eväsretkillä, joskus pienillä asioilla esim. apteekissa (en ruokaostoksilla)... Mitä milloinkin keksitään. Olemme käyneet jopa eläinlääkärissä rokotuttamassa koiraa ja se vasta elämys oli niille jotka eivät muuten sellaiseen paikkaan pääsisi. Samoja juttuja puuhaillaan kuin kotona äidin ja isän kanssa.

• pph.

Kyllä sieltä kaupasta tarttuu mukaan muutakin, kuin mitä lapset tarvitsevat. Miksei tarttuisi? Työaikanani hoidan muitakin omai aasioitani, esim. puheluita, kotisiivousta, silittämistä jne. Lapset oppivat tässä sivussa tavallista elämän arkea, näkevät mistä ruoka haetaan, miten se valvmistetaan ,miten siivotaan jne. Oppivat olemaan hiljaa häiriköimättä kun puhun puhelimessa jne. Ihan normaaleja elämässä tarvittavia taitoja. Eivät kuulemma kotona tällaista ole näkemässä.

• toinen pph

No täytyy sanoa, että minä en kyllä ehdi tehdä työpäivän aikana omia hommiani.
        Ruoan valmistan ja korjaan lasten jälkiä, mutta kyllä siivoamiset ja muut isommat jutut teen omalla ajallani niin kuin muutkin työssä käyvät ihmiset.
        Samoin henkilökohtaiset puhelut kuuluvat työajan ulkopuolelle tai ainakin lasten päiväuniaikaan.

Tyylejä on näköjään monia.

• harmistus 2
        toinen pph kirjoitti:

No täytyy sanoa, että minä en kyllä ehdi tehdä työpäivän aikana omia hommiani.
        Ruoan valmistan ja korjaan lasten jälkiä, mutta kyllä siivoamiset ja muut isommat jutut teen omalla ajallani niin kuin muutkin työssä käyvät ihmiset.
        Samoin henkilökohtaiset puhelut kuuluvat työajan ulkopuolelle tai ainakin lasten päiväuniaikaan.

Tyylejä on näköjään monia.

Pitäsiköhan sinun vaihtaa ammattia. Suurin osa meistä pphoitajista yrittää pitää ja
        nostaa perhepäivähoitajien työn arvostusta, mutta sitten on näitä jotka
        käyvät kaupassa lasten kanssa, puhuvat henk.koht.puheluita, silittävät ja
        siivoavat. Teetkö lasten kanssa asioita joista lapset tykkäävät.Monessa
        ammatissa ei saa olla puhelin päällä työn aikana, ja kaupassa todellakin
        ehtii käydä viikolla iltaisin, tai viikonloppuna. Jos olet esim.päiväkodissa
        töissä niin täytyyhän sinun omalle perheelle ostaa ruokaa työn ulkopuolisella
        ajalla. Tuskin myöskään silität ja peset hoitolasten vaatteita.

• Autoton pph.
        harmistus 2 kirjoitti:

Pitäsiköhan sinun vaihtaa ammattia. Suurin osa meistä pphoitajista yrittää pitää ja
        nostaa perhepäivähoitajien työn arvostusta, mutta sitten on näitä jotka
        käyvät kaupassa lasten kanssa, puhuvat henk.koht.puheluita, silittävät ja
        siivoavat. Teetkö lasten kanssa asioita joista lapset tykkäävät.Monessa
        ammatissa ei saa olla puhelin päällä työn aikana, ja kaupassa todellakin
        ehtii käydä viikolla iltaisin, tai viikonloppuna. Jos olet esim.päiväkodissa
        töissä niin täytyyhän sinun omalle perheelle ostaa ruokaa työn ulkopuolisella
        ajalla. Tuskin myöskään silität ja peset hoitolasten vaatteita.

Sivullinen utelee:
        Mistä lapsille saa ruokaa, askartelutarvikkeita, pesuaineita ym, jos ei saa kaupassa käydä? Vai onko kaupassakäynti velvoitettu tehtäväksi omalla ajalla palkatta? Perustelut vielä jos saisi, miksi pitää tehdä pakollisia työhön kuuluvia asioita ilman palkkaa?

• onnellinen pph.
        Autoton pph. kirjoitti:

Sivullinen utelee:
        Mistä lapsille saa ruokaa, askartelutarvikkeita, pesuaineita ym, jos ei saa kaupassa käydä? Vai onko kaupassakäynti velvoitettu tehtäväksi omalla ajalla palkatta? Perustelut vielä jos saisi, miksi pitää tehdä pakollisia työhön kuuluvia asioita ilman palkkaa?

Missään ei ole määrätty, että töitä pitäisi mitenkään esivalmistella palkatta omalla ajalla. Ainakin minä teen kaikki työasiani työaikana, ja teenkyllä vähän muutakin jos aika sallii. Ihan niin kuin muissakin töissä tehdään. En minä mitään kruunua päähäni saa, jos vapaa-ajallani ilmaiseksi töitä teen, päinvastoin, sehän vasta laskeekin tämän työn arvostusta.

Ja kun shoppailen vapaa-ajallani, en todellakaan ostele mitään työasioita, en edes ajattele työasioita silloin.

• harmsitus 2
        onnellinen pph. kirjoitti:

Missään ei ole määrätty, että töitä pitäisi mitenkään esivalmistella palkatta omalla ajalla. Ainakin minä teen kaikki työasiani työaikana, ja teenkyllä vähän muutakin jos aika sallii. Ihan niin kuin muissakin töissä tehdään. En minä mitään kruunua päähäni saa, jos vapaa-ajallani ilmaiseksi töitä teen, päinvastoin, sehän vasta laskeekin tämän työn arvostusta.

Ja kun shoppailen vapaa-ajallani, en todellakaan ostele mitään työasioita, en edes ajattele työasioita silloin.

Me ei saada käydä kaupassa työaikana, siis säännöllisesti vaikka kerran
        viikossa. Jos nyt joku maitolitra puuttuu jääkaapista niin sen voi hakea.
        Ei onneksi ole ainakaan minulle ongelma, ajattelen hoitolapsia, ensin käyvät
        hoitotädin kanssa kaupassa ja mahdollisesti äidin kanssa illalla. Jos vanhemmat sen sallivat niin tee vaikka koko päivä omia hommia kunhan vanhemmat sen tietävät. En kyllä itse veisi omia lapsiani hoitoon sellaiselle hoitajalle. Tulee ihan
        80 luku mieleen näistä hoitajien kaupassakäynneistä ja siivoamisista.

• 9+7
        harmsitus 2 kirjoitti:

Me ei saada käydä kaupassa työaikana, siis säännöllisesti vaikka kerran
        viikossa. Jos nyt joku maitolitra puuttuu jääkaapista niin sen voi hakea.
        Ei onneksi ole ainakaan minulle ongelma, ajattelen hoitolapsia, ensin käyvät
        hoitotädin kanssa kaupassa ja mahdollisesti äidin kanssa illalla. Jos vanhemmat sen sallivat niin tee vaikka koko päivä omia hommia kunhan vanhemmat sen tietävät. En kyllä itse veisi omia lapsiani hoitoon sellaiselle hoitajalle. Tulee ihan
        80 luku mieleen näistä hoitajien kaupassakäynneistä ja siivoamisista.

mulle taas tulee ihan 70-luku mieleen tästä oman ammattinsa arvostuksesta, että ollaan valmiita tekemään palkatonta työtä. Miesvaltaisilla aloilla olisi ennenkuulumatonta, mutta pp-hoitajat ilmeisesti eivät juuri itseään arvosta, että riistoon tässä(kin) asiassa suostuvat ja ovat ylpeitä vielä siitä.

Miten kaupassakäyntikielto on perusteltu teille? Eli millä verukkeella teidät velvoitetaan tekemään palkatonta työtä? Siivoatko myös vapaa-ajallasi työhösi kuuluvat jutut?

• tutkimus on
        Autoton pph. kirjoitti:

Sivullinen utelee:

M.Kallialan teki huomioita päiväkotielämästä ja lasten hoidosta. Päivähoito on suuremmaksi osaksi aikuisten ehdoilla toimivaa hoitoa. Ei riitä, että syödään,ulkoillaan, nukutaan päiväunet, vaan lapsille pitää antaa mahdollisuus tehdä haluamiaan juttuja joka päivä, esim.jos lapsi haluaa maalata vesiväreillä joka päivä on siihen annettava mahdollisuus. Perhepäivähoidossa näköjään eivät saa leikkiä edes ulkoiluaikaan omia leikkejään vaan hoitaja raahaa ne tenavat kauppaan.

• Näinpä
        tutkimus on kirjoitti:

M.Kallialan teki huomioita päiväkotielämästä ja lasten hoidosta. Päivähoito on suuremmaksi osaksi aikuisten ehdoilla toimivaa hoitoa. Ei riitä, että syödään,ulkoillaan, nukutaan päiväunet, vaan lapsille pitää antaa mahdollisuus tehdä haluamiaan juttuja joka päivä, esim.jos lapsi haluaa maalata vesiväreillä joka päivä on siihen annettava mahdollisuus. Perhepäivähoidossa näköjään eivät saa leikkiä edes ulkoiluaikaan omia leikkejään vaan hoitaja raahaa ne tenavat kauppaan.

joka iiiikinen päivä käydään kaupassa.
        Muun ajan lapsi istuu leikkikehässä jotta pph voi tehdä vain omia juttujaan.
        Kotona lapsi saa tehdä aaaaaina mitä haluaa, vaikka sitten maalata vesiväreillä joka päivä.

• hoitotätii
        tutkimus on kirjoitti:

Joo kannattaa taas yleistää tämän ketjun perusteella.
        Jos yksi pph kertoo hoitavansa ostokset ja siivoukset sekä henkilökohtaiset puhelunsa työajalla, niin tottakai me kaikki muutkin niin teemme.

Älkää vaan viekö lapsianne perhepäivähoitoon. Se on automaattisesti huonoa hoitoa tai ei hoitoa ollenkaan.

• Kysyn?

Missä välissä teet lasten kanssa jotain?
        Milloin laulatte yhdessä, milloin musisoitte yhdessä, milloin askartelette yhdessä, milloin lapset saavat piirtää, maalata, muovailla, milloin pelaatte lautapelejä, onko lasten ulkoilu kaupassa käyntiä?
        SinunTYÖpäiväsi täyttyy perushoidosta, silittämisestä, puhelimessa olosta ja siivoamisesta.

• tosiasiassa
        Kysyn? kirjoitti:

Missä välissä teet lasten kanssa jotain?
        Milloin laulatte yhdessä, milloin musisoitte yhdessä, milloin askartelette yhdessä, milloin lapset saavat piirtää, maalata, muovailla, milloin pelaatte lautapelejä, onko lasten ulkoilu kaupassa käyntiä?
        SinunTYÖpäiväsi täyttyy perushoidosta, silittämisestä, puhelimessa olosta ja siivoamisesta.

On sitä vanhemmillekin jätetävä omien lasten kanssa jotain tekemistä.

• Töissä vai ei?
        tosiasiassa kirjoitti:

On sitä vanhemmillekin jätetävä omien lasten kanssa jotain tekemistä.

Vanhemmat voivat silittää, siivota ja käydä kaupassa lasten kanssa. Sinun kuuluu tarjota lapsille erilaisia orientaatioita työpäiväsi aikana.

• voi yhen kerran.
        Autoton pph. kirjoitti:

Sivullinen utelee:

Tähän pätee sama kuin moneen muuhunkin työhön. Kuukausipalkka on kuukausipalkka - opettajat ja muutkin ammattien harjoittajat tekevät työtä muulla kuin "asiakasajalla" sen kuukausipalkan nimiin. Työajalla keskitytään lapsiin ja heidän kanssaa tekemisiin eikä kierrätetä heitä kylillä - varsinkaan kertomatta siitä vanhemmille. Siksihän vanehmmat ovat pph:n valinneet, että siinä ollaan lähellä ja turvallisesti.

• autoton pph
        voi yhen kerran. kirjoitti:

Tähän pätee sama kuin moneen muuhunkin työhön. Kuukausipalkka on kuukausipalkka - opettajat ja muutkin ammattien harjoittajat tekevät työtä muulla kuin "asiakasajalla" sen kuukausipalkan nimiin. Työajalla keskitytään lapsiin ja heidän kanssaa tekemisiin eikä kierrätetä heitä kylillä - varsinkaan kertomatta siitä vanhemmille. Siksihän vanehmmat ovat pph:n valinneet, että siinä ollaan lähellä ja turvallisesti.

Höpöhöpö. Meillä ainakin on määritelty tarkka työaika, josta saamme sen kuukausipalkan. ylitöistä palkkaa tuli ennen lisää, nyt sen saa vapaana. Työhön kuuluvia asioita ei voida velvoittaa tekemään ilman palkkaa omalla vapaa-ajalla. En valmistele ruokia tai muutakaan vapaa-ajallani, vaan kaiken teen työaikana. Tosin omia juttuja(joista tässäkin ketjussa on ollut puhetta) en työpäivän aikana millään ehtisikään tekemään, koska teen vain töihin kuuluvia asioita työpäiväni aikana. Otan siis tämän ihan ammatin kannalta. Toki joskus ostan kaupasta samalla hoitolapsillekin jos itse pääsen niin helpommalla, mutta mikään pakko minun ei ole, ja usein käyn lasten kanssa kaupassa, kun kaikki eivät ole paikalla. Lapsille vielä kauppareissut ovat oikein mieluisia ja odotettuja, joten senkään takia en jättäisi pois.
        Et voi verrata meitä opettajiin, kun otat huomioon viikkotuntimäärän; opettajista en tiedä mikä se tarkalleen on, mutta oppitunteihin se kaikki ei välttämättä kulu ja näin ollen loppuajalla on tehtävä ne muut työt. Opettajan työpäivä ei ole 4 tuntia, jos opetusta on vain se 4 tuntia. Opettajan työ vaatii hyvää organisaatiokykyä, kuten meidänkin.
        Meillä on vieläkin normaalia isompi tuntimäärä (40h viikossa), jonka puitteissa aion työni ja työhön kuuluvat asiat tehdä. Lopulla ajalla olen täysin vapaalla, enkä ajattele töitä. Myös työpuhelin on kiinni luonnollisesti, vanhemmat tavoittavat minut koko työpäiväni ajan, mutta eivät minuuttiakaan sen jälkeen tai ennen.

• öshpö
        autoton pph kirjoitti:

Höpöhöpö. Meillä ainakin on määritelty tarkka työaika, josta saamme sen kuukausipalkan. ylitöistä palkkaa tuli ennen lisää, nyt sen saa vapaana. Työhön kuuluvia asioita ei voida velvoittaa tekemään ilman palkkaa omalla vapaa-ajalla. En valmistele ruokia tai muutakaan vapaa-ajallani, vaan kaiken teen työaikana. Tosin omia juttuja(joista tässäkin ketjussa on ollut puhetta) en työpäivän aikana millään ehtisikään tekemään, koska teen vain töihin kuuluvia asioita työpäiväni aikana. Otan siis tämän ihan ammatin kannalta. Toki joskus ostan kaupasta samalla hoitolapsillekin jos itse pääsen niin helpommalla, mutta mikään pakko minun ei ole, ja usein käyn lasten kanssa kaupassa, kun kaikki eivät ole paikalla. Lapsille vielä kauppareissut ovat oikein mieluisia ja odotettuja, joten senkään takia en jättäisi pois.
        Et voi verrata meitä opettajiin, kun otat huomioon viikkotuntimäärän; opettajista en tiedä mikä se tarkalleen on, mutta oppitunteihin se kaikki ei välttämättä kulu ja näin ollen loppuajalla on tehtävä ne muut työt. Opettajan työpäivä ei ole 4 tuntia, jos opetusta on vain se 4 tuntia. Opettajan työ vaatii hyvää organisaatiokykyä, kuten meidänkin.
        Meillä on vieläkin normaalia isompi tuntimäärä (40h viikossa), jonka puitteissa aion työni ja työhön kuuluvat asiat tehdä. Lopulla ajalla olen täysin vapaalla, enkä ajattele töitä. Myös työpuhelin on kiinni luonnollisesti, vanhemmat tavoittavat minut koko työpäiväni ajan, mutta eivät minuuttiakaan sen jälkeen tai ennen.

Ilmeisesti käytännöt vaihtelevat kunnittain, koska meillä ei ole kuukausipalkkaa, vaan on tuntipalkka, jonka saamme tietysti niistä tunneista, jolloin lapsia on hoidossa. Eli kun kaikilla lapsilla ei ole samanpituisia hoitopäiviä, niin myös minun työtuntieni määrä vaihtelee viikoittain ja kuukausittain, joten en todellakaan saa mitään kuukausipalkkaa, mikä on aina sama. Jos lapset lähtevät jonain päivänä tunnin aikaisemmin, niin se tunti on minulle vapaa-aikaa, ei palkallista työaikaa. Kuukausipalkkalainen, vaikka se opettaja, saa saman palkan, vaikka koko luokka olisi kipeänä ja poissa koulusta. Minä en saa.

• autoton pph
        öshpö kirjoitti:

Ilmeisesti käytännöt vaihtelevat kunnittain, koska meillä ei ole kuukausipalkkaa, vaan on tuntipalkka, jonka saamme tietysti niistä tunneista, jolloin lapsia on hoidossa. Eli kun kaikilla lapsilla ei ole samanpituisia hoitopäiviä, niin myös minun työtuntieni määrä vaihtelee viikoittain ja kuukausittain, joten en todellakaan saa mitään kuukausipalkkaa, mikä on aina sama. Jos lapset lähtevät jonain päivänä tunnin aikaisemmin, niin se tunti on minulle vapaa-aikaa, ei palkallista työaikaa. Kuukausipalkkalainen, vaikka se opettaja, saa saman palkan, vaikka koko luokka olisi kipeänä ja poissa koulusta. Minä en saa.

Siis tuntipalkkako oikeasti? Tuntuupa epäreilulta moinen käytäntö.
        Meillä varataan 4 paikkaa ja niistä saamme palkan kuukaudessa, kunnes kunta(ei siis vanhempi) irtisanoo paikan (mitä ei käytännössä koskaan toteudu). Olen luullut, etta kaikilla on nykypäivänä näin. Kurjaa, toivottavasti saatte asiat parempaan järjestykseen. Huomaa hyvin taas perhepäivähoitajien arvostuksen joissain kunnissa.

• Tähäh?

Jos olisit päiväkodissa tai ihan missä vaan työssä, esim. toimistossa töissä niin hoitelisitko työpäivän aikana omia asioitasi? Soittelisit omia puheluitasi, kävisit kaupassa jne.?

Jaa että lapset eivät saa häiritä sinua kun lörpöttelet puhelimessa? Eikös siitä lasten kanssa olemisesta sulle makseta?

• pphoitaja
        Tähäh? kirjoitti:

Jos olisit päiväkodissa tai ihan missä vaan työssä, esim. toimistossa töissä niin hoitelisitko työpäivän aikana omia asioitasi? Soittelisit omia puheluitasi, kävisit kaupassa jne.?

Jaa että lapset eivät saa häiritä sinua kun lörpöttelet puhelimessa? Eikös siitä lasten kanssa olemisesta sulle makseta?

Kyllä. Jos olisin täissä muualla kuin kotonani, hoitelisin monta omaa asiaa ruoka- ja kahvitunnilla. Virastot kun ovat auki vain 8-16. Kävisin myös lääkärissä työpäiväni aikana, enkä illalla täiden jälkeen. Kaupassakin saattaisin käydä ruokatunnilla tai viimeistään kotimatkalla töistä kotiin.

• hyväpph!

Kyllä pph saa silittää ja hoitaa kotiaan kun on hoitolapsia! Kyllä ne lapset sotkevat sen edestä että saa omia juttujakin hoitaa. Milla aloilla surffaillaan netissä ja maksetaan laskuja ja hoidetaan vaikka mitä asioita työajalla. Kunhan ei työt kärsi saa musta tehdä mitä huvittaa. Ihme moralisointia.

• Näinpä...

Onneksi ei kotiäitikään tee mitään muuta koko päivänä, huolehtii vain lapsesta/lapsista ja kaupassa käydään illalla ja laskut maksetaan yöllä kun lapsi nukkuu eikä kenellekään voi soittaa kun on lapsen kanssa..
        Kenellä muulla on yhtä vastuullinen työ yhtä surkealla palkalla?

• Hoitaja, ammattilainen
        Näinpä... kirjoitti:

Onneksi ei kotiäitikään tee mitään muuta koko päivänä, huolehtii vain lapsesta/lapsista ja kaupassa käydään illalla ja laskut maksetaan yöllä kun lapsi nukkuu eikä kenellekään voi soittaa kun on lapsen kanssa..
        Kenellä muulla on yhtä vastuullinen työ yhtä surkealla palkalla?

Kotiäitiys ei olekkaan ammatti, eli silloin ei olla töissä, siinä ero.

• --------

Eikös perhepäivähoidon tarkoitus ole nimenomaan olla kodinomaista hoitoa, johon mielestäni kuuluu juurikin normaalien kotitöiden tekeminen ja kaupassa käynti. Jos lapsen saa viedä läheiseen puistoon leikkimään, niin miksi ihmeessä ei saisi viedä myös se puiston vieressä olevaan kauppaan?

Enkä ole pph, vaan äiti, jonka lapset ovat hoidossa pph:lla ja ihmettelen, miksi he eivät koskaan käy yhtään missään omaa pihaa pidemmällä.

• ehkä siksi
        -------- kirjoitti:

Eikös perhepäivähoidon tarkoitus ole nimenomaan olla kodinomaista hoitoa, johon mielestäni kuuluu juurikin normaalien kotitöiden tekeminen ja kaupassa käynti. Jos lapsen saa viedä läheiseen puistoon leikkimään, niin miksi ihmeessä ei saisi viedä myös se puiston vieressä olevaan kauppaan?

Enkä ole pph, vaan äiti, jonka lapset ovat hoidossa pph:lla ja ihmettelen, miksi he eivät koskaan käy yhtään missään omaa pihaa pidemmällä.

että jotkut vanhemmat eivät salli että heidän pienokaista retuuteta sieltä mihinkään.....

• On sitä kouluunkin
        Hoitaja, ammattilainen kirjoitti:

Kotiäitiys ei olekkaan ammatti, eli silloin ei olla töissä, siinä ero.

laskettu työkokemukseks, et kyl se siinä mielessä on, ja käytännössä ainakin.

Mut se kuuluu tohon mihin noi pph:tkin, eli arvostamattomiin "ammatteihin".

• Kotona olo on haamui
        On sitä kouluunkin kirjoitti:

laskettu työkokemukseks, et kyl se siinä mielessä on, ja käytännössä ainakin.

Mut se kuuluu tohon mihin noi pph:tkin, eli arvostamattomiin "ammatteihin".

Mille alalle lasketaan kotiäitinä olo työkokemukseksi? Ei mihinkään, nolla vuosia.

• Poliisikouluun
        Kotona olo on haamui kirjoitti:

Mille alalle lasketaan kotiäitinä olo työkokemukseksi? Ei mihinkään, nolla vuosia.

ettäs tiät :)

• HöpöpHöpö
        Poliisikouluun kirjoitti:

ettäs tiät :)

Mitä kokemusta poliisiksi saa kotiäitiydestä, ei mitään, enkä usko että lasketaan sielläkään kokoemukseksi.

• Ota asioista selvää!
        HöpöpHöpö kirjoitti:

Mitä kokemusta poliisiksi saa kotiäitiydestä, ei mitään, enkä usko että lasketaan sielläkään kokoemukseksi.

Kuullostat nyt aika urpolta :D

• pph. 2000-luvulta

Voi pyh jysäys! Sekö nostaa pph:n arvostusta, että hoitaja tekee omalla vapaa-ajallaan palkatta töitä ja esivalmistelee työpäiväänsä yömyöhään?? Kukaan ei voi arvosta moista touhua.
      Minä olen pph. joka arvostan itseäni ja ammattiani. Teen työni työaikana ja saan siitä rahallisen korvauksen. Ja kuten muissakin inhi8millisissä töissä teentyöaikanani myös omia juttujani, jos ryhmä on sellainen että se on mahdollista työn ohessa. Käyn lasten kanssa kaupassakin, viikottain. Se katsos kuuluu työhöni, tehdä ja toimia yhdessä lasten kanssa ihan arkitilanteissa. Niin, ja siitä vielä maksetaan palkkaa :)
      Nautin työstäni ja vapaa-ajastani. Pidän ne toisistaan erikseen ja jaksan hyvin.

Vanhemmat eivät ole esimiehiäni. Ohjeet työhöni saan esimiestasolta, ohjaajalta. Ja hyvin toimii. Vanhemat ovat tähän asti olleet tyytyväisiä ja vuosia takana on paljon. Vuosia on myös edessä, kun ei vanne kiristä päätä.

• Työ ja leikki

Hyvä kirjoitus! Kaksi nuorimmaistani lastani (silloin 3 ja 4 v.) vein aikoinaan perhepäivähoitoon ja nimenomaan toivoin, että lapseni saisivat myös hoidossa osallistua oikeisiin kotitöihin. Kotona he olivat pienestä pitäen saaneet olla mukana kaikissa kotihommissa, joten heistä oli tosi mukavaa, kun hoitajakin antoi heille pieniä tehtäviä, kuten roskapussin vieminen, kun menivät ulkoilemaan, tiskikoneen täyttäminen, mattojen rullaaminen ja ulkona tamppaaminen siivouspäivänä, pyykkien viikkaaminen ym. Kaupassa he myös kävivät ja sielläkin he saivat laittaa hedelmiä pussiin, hakea jauhopussin ym. ym. Kaikki tämä tuki mitä suurimmassa määrin lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja oppimista. Kyllä he tietenkin saivat myös leikkiä. Lapseni olivat samassa perhepäivähoitopaikassa kouluikään asti.

• pph.
        Työ ja leikki kirjoitti:

Hyvä kirjoitus! Kaksi nuorimmaistani lastani (silloin 3 ja 4 v.) vein aikoinaan perhepäivähoitoon ja nimenomaan toivoin, että lapseni saisivat myös hoidossa osallistua oikeisiin kotitöihin. Kotona he olivat pienestä pitäen saaneet olla mukana kaikissa kotihommissa, joten heistä oli tosi mukavaa, kun hoitajakin antoi heille pieniä tehtäviä, kuten roskapussin vieminen, kun menivät ulkoilemaan, tiskikoneen täyttäminen, mattojen rullaaminen ja ulkona tamppaaminen siivouspäivänä, pyykkien viikkaaminen ym. Kaupassa he myös kävivät ja sielläkin he saivat laittaa hedelmiä pussiin, hakea jauhopussin ym. ym. Kaikki tämä tuki mitä suurimmassa määrin lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja oppimista. Kyllä he tietenkin saivat myös leikkiä. Lapseni olivat samassa perhepäivähoitopaikassa kouluikään asti.

Hyvä työ ja leikki!
        Tarkoitushan on loppujen lopuksi opettaa ja kasvattaa lapsia tulemaan toimeenja elämään normaalielämässä normaaliaskareineen. Ottamaan vastuuta ja nauttimaan tuloksista...
        Oikeasti lapset nauttivat kun tietävät olevansä ihan oikeasti tärkeitä...
        Näistä lapsista kasvaaa vastuuntuntoisia ja yhteistyökykyisä aikuisia.

• eri mieltä

Näin hoidossa olevien lasten vanhempana olen eri mieltä kanssasi. Hoitaja ja minä pidimme varhaiskasvatus keskustelun ja siellä ei kyllä hoitajan esimiestä ollut mukana. Kävimme läpi vanhempien toiveita, lasten ja hoitajan näkemykset.Jos itse en olisi ja hyväksyisi hoitajan työtapoja niin ilman muuta soittaisin ohjaajalle ja vaatisin hoitopaikan muutosta esim.päiväkotiin.Lasteni hoitajalla on työpäivä 8,5 tuntia ja jos siiihen vielä mahduttaisi kaupassa käymiset,siivoukset ym.kodin työt niin eiköhän lapset jäisi taka-alalle. Onneksi olemme saaneet ihanan hoitajan joka keskittyy pelkästään näihin neljään pieneen lapseen joista vanhinkin on vasta 3,5 vuotias.

• Viikko-ohjelma
        eri mieltä kirjoitti:

Näin hoidossa olevien lasten vanhempana olen eri mieltä kanssasi. Hoitaja ja minä pidimme varhaiskasvatus keskustelun ja siellä ei kyllä hoitajan esimiestä ollut mukana. Kävimme läpi vanhempien toiveita, lasten ja hoitajan näkemykset.Jos itse en olisi ja hyväksyisi hoitajan työtapoja niin ilman muuta soittaisin ohjaajalle ja vaatisin hoitopaikan muutosta esim.päiväkotiin.Lasteni hoitajalla on työpäivä 8,5 tuntia ja jos siiihen vielä mahduttaisi kaupassa käymiset,siivoukset ym.kodin työt niin eiköhän lapset jäisi taka-alalle. Onneksi olemme saaneet ihanan hoitajan joka keskittyy pelkästään näihin neljään pieneen lapseen joista vanhinkin on vasta 3,5 vuotias.

Maanantaina aamupalalla käy lasten kanssa läpi viikon ruokailu.
        Mietitään yhdessä mitä tarvitaan jne...
        Aamupalan jälkeen puetaan, pienimmät kärryyn, ja kävellään kauppaan.
        Tuttu kauppa, kaikki löytyy helpolla, lapset auttavat punnitsemaan vihanneksi jne.
        Kotiin, ruuanlaitto, lepo, herätään, eka heräilijä voi piirtää/tehdä palapelejä/leikkiä...
        Kun kaikki on hereillä välipala, leikitään ja ulos.
        Ti aamupala, askartelu/puistoon ruoka, lepo jne...
        Ke aamupala, kirjastoon, jne...
        Mutta kamalaa, eihän näin voi tehdä!
        Ruuankin pitäs varmaan laittaa työajan jälkeen etä lämmittää vain nopeasti mikrossa?

• tietoinen.
        eri mieltä kirjoitti:

Niin. Vanhempien kanssa käytävä vasu-keskustelu on suunnitlema joka ei ole työntekijän ohjekirja, vaan vanhemman ja hoitajan yhteinen tavoite miten he molemmat toimivat lapsen kanssa. Sen ei olekaan tarkoitus olla mikään hoitajan ohjeistus, vaan hoitajan päivään mahtuu monta muutakin lasta kuin sinun lapsesi ja monta muutakin asiaa, jotka eivät sinulle kuulu.
        Ja vasu on suunnitelma, ei mikään raamattu. Sen tarkoituksena on myös vevloittaa vanpemia itseään toimimaan kasvatuksellisesti lapsen parhaaksi. Hoitaja voi neuvoa miten tämä tehdään.
        Oli ohjaaja mukana tai ei, niin tässä keskustelussa käydään hoitajan työajasta vain murto-osa, eli pikkiriikkinen osuus mitä sinun lapsesi tarvitsee hoidossa, mitä kotona.
        Muut keskustelut ohjaaja ja pph käyvät ihan lman vanhempia, kun puhutaan muustakin työsasiasta.

• tsissus
        Viikko-ohjelma kirjoitti:

Tuttu kauppa, kaikki löytyy helpolla, lapset auttavat punnitsemaan vihanneksi jne.
        Kotiin, ruuanlaitto, lepo, herätään, eka heräilijä voi piirtää/tehdä palapelejä/leikkiä...
        Ruuankin pitäs varmaan laittaa työajan jälkeen etä lämmittää vain nopeasti mikrossa?

huhu, huh, ei kyllä onnistuisi minulta, siis tuo ruuan laitto joka päivä ulkoa tullessa.Mitä ihmettä ne lapset tekevät sillä aikaa? Minulla on tämän hetkinen tilanne sellainen, että suurin piirtein vierellä täytyy olla koko aika, etteivät pure ja raavi toisiaan.

• Vaikka...
        Viikko-ohjelma kirjoitti:

Jotkut tekevät ruoan silloin kuin lapset nukkuvat. Jos kaikki lapset menevät päiväunille.

• gdsgdsgsd
        Vaikka... kirjoitti:

Jotkut tekevät ruoan silloin kuin lapset nukkuvat. Jos kaikki lapset menevät päiväunille.

Syökö ne lapset sitten aina eilispäivän tähteitä ruuakseen? Lounasaika kun on ennen päiväunia.

• hoitotätii
        gdsgdsgsd kirjoitti:

Syökö ne lapset sitten aina eilispäivän tähteitä ruuakseen? Lounasaika kun on ennen päiväunia.

Tähteitä?
        Itse valmistan ruoan usein aamulla valmiiksi, jäähdytän sen asianmukaisesti ja laitan kylmään odottamaan. Kun tulemme lasten kanssa ulkoa saan ruoan nopeasti pöytään eikä lasten tarvitse nälissään odotella.
        Tarjoan siis mielestäsi tähteitä lapsille.

Minä olen aina luullut, että tähteitä ovat edellisten päivien aterioilta jääneet jämät. Joita niitäkin voi toki syödä toisena päivänä kunhan ne on asianmukaisesti käsitelty ja säilytetty.

• gdsgdsgsd
        hoitotätii kirjoitti:

Tähteitä?
        Itse valmistan ruoan usein aamulla valmiiksi, jäähdytän sen asianmukaisesti ja laitan kylmään odottamaan. Kun tulemme lasten kanssa ulkoa saan ruoan nopeasti pöytään eikä lasten tarvitse nälissään odotella.
        Tarjoan siis mielestäsi tähteitä lapsille.

Minä olen aina luullut, että tähteitä ovat edellisten päivien aterioilta jääneet jämät. Joita niitäkin voi toki syödä toisena päivänä kunhan ne on asianmukaisesti käsitelty ja säilytetty.

Jos ruuat valmistaa edellisenä päivänä, päiväuniaikana, niin todennäköisesti oma perhe syö sitä päivälliseksi. Hoitolapsille jää sitten tähteet seuraakvaksi päiväksi, vaikka kuinka yvin kylmässä säilytetyt.

• hoitotätii
        gdsgdsgsd kirjoitti:

Jos ruuat valmistaa edellisenä päivänä, päiväuniaikana, niin todennäköisesti oma perhe syö sitä päivälliseksi. Hoitolapsille jää sitten tähteet seuraakvaksi päiväksi, vaikka kuinka yvin kylmässä säilytetyt.

Haittaaks se?

Meillä oma perhe syö hoitolasten tähteitä jos asiaa noin ajattelee. Hui kamala!

• gdsgdsgsd
        hoitotätii kirjoitti:

Haittaaks se?

Meillä oma perhe syö hoitolasten tähteitä jos asiaa noin ajattelee. Hui kamala!

Onks joku sanonut että se haittais?

• Outoa!

Öö tuota, ei meillä ainakaan ole kysytty koskaan olemmeko koko sen ajan olleet töissä, kun lapsi on hoidossa? Ei tarvitse raportoida, jos joskus menee pidempään, että olinko ylitöissä vai kävinkö kaupassa! Ja viehän jotkut lapset hoitoon vaikka ovat kotona vauvan kanssa? Tai tekevät suursiivousta, shoppailevat, lorvailevat, mitä nyt kukin tekee.

2-6 tuntia ei ole pitkä päivä. Itselläni on työpäivä on työmatkoineen on n. 8 h. Ja ei varmaan ole pisin aika minkä lapset on hoidossa!

Käyn kaupassa lauantaisin vapaapäivänäni ja kerran vko viikolla, kun olen hakenut lapsen hoidosta ja on syönyt kotona. Koitan tulla suoraa päätä töistä hakemaan lapsen. Mutta kyllähän kaupassa käynti tietysti sujuisi nopemmin ilman lasta. Että en tiedä kumpi nyt sitten on pienempi paha...

Kunhan pysyt sovitun hoitoajan sisällä, ei kauppareissusi mielestäni kuulu hoitajille!?

• JK

PIDÄNNKAUPASA KÄYNTIÄ ENNENN LAPSEN HAKEMISTA

• huh ..

Subjektiivinen päivähoito oikeus pitäisi poistaa kokonaan! Hoitoon vain todellisen hoidon tarpeessa olevat.. Ne vanhemmat jotka haluavat omaa aikaa ja paljon, niin kannattaa sitten miettiä lasten hankintaa pariin kertaan.. Sitten vielä ihmetellän kun ylivilkkaus sun muut häiriöt lisääntynyt huomattavasti, kun lapset työnnetään hoitoon heti kun voi ja aina kun vaan voi..

• voi sinua,

voi sinua huh. Siis jos äiti piipahtaa kotimatkalla 10 minuttia kaupassa, se on "omaa aikaa ja paljon". Eiköhän se säästä lastakin, kun ei väsyneenä tarvitse kauppaan lähteä vaan voidaan mennä yhdessä suoraan kotiin ja yhteisiin oikaisiin puuhiin.

• fegrtdjfk

jaa, ja miten tämä liittyy aloittajan asiaan?

Taas alkoi subjektiivisesta päivähoidosta lässytys.

Tässä ihmetellään kyllä enemmänkin, mikä mahtaa olla sinun ÄO-tasosi?

• Huh huijakkaaa!!

Voi kaupassa käynti, työaika laki, ei velvoita käymään kaupassa omalla ajalla.. Haloo! Jos joku haluaa tehdä omalla ajalla työtä niin tehköön, mutta ei sitä muilta voi vaatia!! Minä en ainakaan laita tikkuakaan ristiin työajan ulkopuolella töihin liittyen.. Muutenkin huonot palkat ja aliarvostettu työ koko lastenhoito ala..
      Se on jokaisen omaa typeryyttään jos ilmaiseksi työtä tekee. Turha valittaa niille jotka eibvät tee, koska niin ei kuulu tehdä!!!

• tarkkaa touhua

Joillekin vaan tuntuu olevan hämärän peitossa se, mikä on työasia ja mikä ei.

Perhepäivähoitaja voi työnsä ohessa tehdä esim. ruokaa myös omalle perheelleen. Lasten kanssa voi tehdä lumitöitä ja monenlaista pientä työajalla. Muut tekevät ne omalla ajallaan. Miten voi olla niin kauheaa tuoda kaupasta ruokaa hoitolapsille samalla kun tekee omat ostoksensa?

Sitäpaitsi jos on noin tarkka siitä että ei tee työasioita vapaa-ajallaan niin eikö Yhtälailla pidä huolehtia siitä, että työajalla ei hoida omia asioitaan vaan keskittyy vain työhön eli niihin lapsiin?

• Hohhoijakkaa
        tarkkaa touhua kirjoitti:

Perhepäivähoitaja voi työnsä ohessa tehdä esim. ruokaa myös omalle perheelleen. Lasten kanssa voi tehdä lumitöitä ja monenlaista pientä työajalla. Muut tekevät ne omalla ajallaan. Miten voi olla niin kauheaa tuoda kaupasta ruokaa hoitolapsille samalla kun tekee omat ostoksensa?

Sitäpaitsi jos on noin tarkka siitä että ei tee työasioita vapaa-ajallaan niin eikö Yhtälailla pidä huolehtia siitä, että työajalla ei hoida omia asioitaan vaan keskittyy vain työhön eli niihin lapsiin?

se että pitää pihan siistinä kun on myös osaa työtä, eihän lasten kanssa voi pihalla olla jos se on täynnä lunta.
        Koti in työpaikka, ja kyllähän kuka tahansa huolehtii työaikana työpaikan siisteydestä eikä jää vapaa-ajallaan esim konttoriaan siivoamaan.

• no joo.
        Hohhoijakkaa kirjoitti:

se että pitää pihan siistinä kun on myös osaa työtä, eihän lasten kanssa voi pihalla olla jos se on täynnä lunta.
        Koti in työpaikka, ja kyllähän kuka tahansa huolehtii työaikana työpaikan siisteydestä eikä jää vapaa-ajallaan esim konttoriaan siivoamaan.

Ihan kokonaan en ymmärrä tätä mustavalkoisuutta "en edes ajattele työtä työaikana". Siis miksi moinen ehdottomuus, käyt kaupassa illalla samalla omalle perheellesi kuin lapsillekin ja toisaalta peset päivällä työajalla omankin perheen pyykkiä samalla kuin hoitolasten lakanoita. Tämä ehdottomuus ällistyttää. Ja todellakin, jos kaupasta ei voi ostaa vapaa-ajalla lapsille ruokaa niin sitten ei kyllä voi pestä oman porukan pyykkejäkään työajalla. Täällä hoitajat puhuvat itseänsä pussiin poimimalla rusinat pullasta ja olemalla ehdottomia ihan pelleilyyn saakka.
        Puhelin kiinni vapaa-ajalla? Eikö se hoitajaakin hyödyttäisi tieto, että aamulla ensimmäisenä saapuva lapsi onkin illalla sairastunut eikä tulekaan? Tokko ne vanhemmat soittelevat kiusaksi asti muulloin kuin työajalla, muuten kuin tietoa jakaakseen. Tietoa, joka hoitajaakin arvelevat kiinnostavan.
        Nykyajan työelämä joustaa, kun työntekijät joustavat. Tällä palstalla huseeraavat pph:t ovat tiukempia ay-asenteissaan kuin mitkään tapaamani ammattiliittoäijät.

• tarkkaa touhua
        Hohhoijakkaa kirjoitti:

Työhösi kuuluu varmaan myös nurmikon leikkuu, ikkunanpesu, suursiivoukset ja seurustelu tuttaviesi kanssa. Ja ties mitä muuta.
        Ne lapsethan menee siinä sivussa.

• eipakkoa
        no joo. kirjoitti:

Ihan kokonaan en ymmärrä tätä mustavalkoisuutta "en edes ajattele työtä työaikana". Siis miksi moinen ehdottomuus, käyt kaupassa illalla samalla omalle perheellesi kuin lapsillekin ja toisaalta peset päivällä työajalla omankin perheen pyykkiä samalla kuin hoitolasten lakanoita. Tämä ehdottomuus ällistyttää. Ja todellakin, jos kaupasta ei voi ostaa vapaa-ajalla lapsille ruokaa niin sitten ei kyllä voi pestä oman porukan pyykkejäkään työajalla. Täällä hoitajat puhuvat itseänsä pussiin poimimalla rusinat pullasta ja olemalla ehdottomia ihan pelleilyyn saakka.
        Puhelin kiinni vapaa-ajalla? Eikö se hoitajaakin hyödyttäisi tieto, että aamulla ensimmäisenä saapuva lapsi onkin illalla sairastunut eikä tulekaan? Tokko ne vanhemmat soittelevat kiusaksi asti muulloin kuin työajalla, muuten kuin tietoa jakaakseen. Tietoa, joka hoitajaakin arvelevat kiinnostavan.
        Nykyajan työelämä joustaa, kun työntekijät joustavat. Tällä palstalla huseeraavat pph:t ovat tiukempia ay-asenteissaan kuin mitkään tapaamani ammattiliittoäijät.

Ihan samaa mieltä, varsinkin kun palkkausta ja työehtoja katsottaessa, puuttuvat monet "oikean" työelämän" asiat.

Jos vanhempia ketuttaa pph: n omat asiat työaikana (kannattaa muistaa kuitenkin hän tekee töitä omassa kodissaan), viekää ihmeessä sitten päiväkotiin!

• Hassua...

Työhösi kuuluu varmaan myös nurmikon leikkuu, ikkunanpesu, suursiivoukset ja seurustelu tuttaviesi kanssa. Ja ties mitä muuta.
        Ne lapsethan menee siinä sivussa.

Pph:n ensimmäinen lapsi tulee puoli seitsemältä. Päiväkodissa saisi yölisää tästä puolesta tunnista ennen aamuseitsemää, pph ei saa.
        Pph:lla ei ole ruokataukoa eikä kahvitaukoa.
        Kun lapset nukkuu (kaikki ei aina edes nuku) valmistellaan välipalaa, siivotaan pois ruokailun jäljiltä jne...
        Nurmikon leikkuu ei ole olennaista työn kannalta.
        Ikkunoita ei tarvitse pestä lasten takia. (Paitsi jos ovat niitä lianneet...)
        Suursiivousta ei tartte tehdä, pientä plokkaamista päivän mittaan niin että työpaikka pysyy siistinä.
        Pph ei ole orja, pph:lla on oikeuksiakin eikä vain velvollisuuksia.

• tarkkaa touhua
        Hassua... kirjoitti:

Pph:n ensimmäinen lapsi tulee puoli seitsemältä. Päiväkodissa saisi yölisää tästä puolesta tunnista ennen aamuseitsemää, pph ei saa.
        Kun lapset nukkuu (kaikki ei aina edes nuku) valmistellaan välipalaa, siivotaan pois ruokailun jäljiltä jne...
        Suursiivousta ei tartte tehdä, pientä plokkaamista päivän mittaan niin että työpaikka pysyy siistinä.

Pph saa yölisää ennen seitsemää tehtävästä työstä ja iltalisää iltakuuden jälkeen jos päivä venyy niin pitkäksi.
        Ruokataukoa ei ole koska pph syö lasten kanssa, mutta lasten lepohetken aikana pystyy kyllä pitämään taukoa jos haluaa.

Pph ei ole orja, mutta pph on töissä työaikanaan ihan niin kuin muillakin työpaikoilla ollaan.

Tiesitkö muuten, että nykyään ruokatunti ei sisälly työaikaan monissa muissakaan hommissa vaan se lisätään työaikaan eli 8 tunnin työpäivä puolen tunnin ruokatauko = 8,5 h ja kaikilta työpaikoilta ei saa edes poistua ruokatunnin ajaksi.

Olen itsekin pph ja ollut myös muissa hommissa jotan tämä on faktatietoa.

• jos tietäisit.
        Hassua... kirjoitti:

Niin, ja jos se puoli seitsemän lapsi on sairastunut eikä tulekaan, sinähän et sitä tietoa ajoissa saa, jotta voisit ottaa aamulla itsellesi sen kahvihetken. Sinulla kun on puhelin kiinni puoli seitsemään saakka...

Juu, omalla ajalla me muutkin ruokailumme vietämme eikä palkallisia kahvitaukoja ole.

• Kahvia kotona

Pph saa yölisää ennen seitsemää tehtävästä työstä ja iltalisää iltakuuden jälkeen jos päivä venyy niin pitkäksi.
        Ruokataukoa ei ole koska pph syö lasten kanssa, mutta lasten lepohetken aikana pystyy kyllä pitämään taukoa jos haluaa.

Pph ei ole orja, mutta pph on töissä työaikanaan ihan niin kuin muillakin työpaikoilla ollaan.

Tiesitkö muuten, että nykyään ruokatunti ei sisälly työaikaan monissa muissakaan hommissa vaan se lisätään työaikaan eli 8 tunnin työpäivä puolen tunnin ruokatauko = 8,5 h ja kaikilta työpaikoilta ei saa edes poistua ruokatunnin ajaksi.

Olen itsekin pph ja ollut myös muissa hommissa jotan tämä on faktatietoa.

Näin on, itse olen ihan toimistotyössä ja ei meillä on yksi kahvitauko, joka sisältyy ruokataukoon, mutta kun ne yhteensä on 25 min, ei siinä paljoa ehdi kahvitella, kun jonotatkin ruokalaan. Ruokatauko on työaikaa, joten työpaikalta ei saa poistua jne.

Mieheni työpaikalla syödään, jos ehditään ja kahviakin voi siemaista jossain välissä. Useimmiten silloin, jos tarjoaa asiakkaalle. Työpäivä on 9,5 h, jos ei mene tuosta vielä ylitöiksi. Yhtenä päivänä viikossa lyhyempi.

Siskosni työpaikalla on kaksi kahvitaukoa, mutta ruokatunti on omaa aikaa eli työpäivä on 8 h se 30 min ruoka-tauko = 8,5 h.

Että ei muillakaan aloilla vain kahvitella ym. Eikä silti olla orjia.

• Molemmin puolista?

Niin miksi se tarkkuus ei ole molemmin puolista? Jos vapaa-ajalla ei tee mitään työhön liittyvää niin miksi työajalla tehdä omia juttuja eli muuta kuin työasioita?

Ja kai esim. ne lumityöt tekisi muutenkin kuin niiden lasten takia? Kuljet pihassasi vissiin muulloinkin kuin työaikana lasten kanssa? Ei sitä oikein voi verrata vaikka toimistohuoneen siivoamiseen vapaa-aikana! Jos esim. työpäivän jälkeen sataa lunta, odotetaanko seuraavaan päivään ja tehdään ne vasta lasten kanssa?Ja eipä päiväkodinpihassakaan näytä olevan aina lumityöt tehty...

• fghdfghh
        Molemmin puolista? kirjoitti:

Niin miksi se tarkkuus ei ole molemmin puolista? Jos vapaa-ajalla ei tee mitään työhön liittyvää niin miksi työajalla tehdä omia juttuja eli muuta kuin työasioita?

Ja kai esim. ne lumityöt tekisi muutenkin kuin niiden lasten takia? Kuljet pihassasi vissiin muulloinkin kuin työaikana lasten kanssa? Ei sitä oikein voi verrata vaikka toimistohuoneen siivoamiseen vapaa-aikana! Jos esim. työpäivän jälkeen sataa lunta, odotetaanko seuraavaan päivään ja tehdään ne vasta lasten kanssa?Ja eipä päiväkodinpihassakaan näytä olevan aina lumityöt tehty...

Minä ainakin otan työni ihan rennosti. En pingota ja teen omiakin juttuja. Lapset näkevät ja oppivat ihan tuiki tavallista arkea askareineen hoitopäivän aikana. Osallistuvatkin johinkin juttuihin. Niin ja vapaa-aikanani en tee töitä :) Tämä on maailman paras ammatti :)

• aikataulun mukaan

Käy kaupassa vain, ihan kaikessa rauhassa, kunhan pysyt hoitosopimuksen ajoissa. Hoitajat voivat pitää omat mielipiteensä, sinun lapsesi eivät noilla kertomillasi ajoilla ole niitä lapsia, joiden hoidon venymisestiä hoitajien pitäisi olla huolissaan. He ovat valmistautuneet hoitamaan lastasi sinä aikana, kun sopimuksessa sanotaan.

• Hohhoijaa mitä pilkun viilaamista.
      Käväise ihmeessä kaupassa, kun kerran ehdit reilusti hakemaan lapsesi sovitun ajan sisällä. Te maksatte päivähoidosta, eikä se kuulu kenellekään haetteko maitoa ja leipää töistä lähtiessänne vai ette.

Itse olen koulussa, ja pääsen usein koulusta jo puolen päivän aikaan. Teen kauppareissun, saatan pyöriä kaupoissa muutenkin, ehdin vähän siivoilla kotona, tehdä läksyt, ehkä vähän levätäkkin ennenkuin haen lapsen tai mieheni hakee kun pääsee töistä. Tiedän, että puolen päivän aikaan lapseni on päiväunilla ja syö sen jälkeen välipalan, miksi menisin lasta sinne herättelemään vain sen takia, että satuin pääsemään aikaisemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      8
      2758
    2. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      164
      2662
    3. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      184
      2511
    4. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      13
      2035
    5. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      21
      1997
    6. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      54
      1838
    7. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      69
      1558
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      23
      1162
    9. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      70
      1152
    10. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      82
      1036
    Aihe