Koira takaisin kasvattajalle, rahat takaisin?? HELP !

koiraMint

Elikkäs homman nimi on seuraava. Joulukuussa ostimme pennun, hinta 750€. Annoin hänelle haku tilanteessa 500€, ja sovimme maksavamme loput 250€ osamaksulla. (kennelliiton osa-maksu sopimus)

Sitten ois pitänyt maksaa ensimmäinen erä koirasta, jouduttiin molemmat työttömiksi, kasvattaja oli ymmärtäväinen ja siirreltiin eräpäiviä.

Muuttuneen elämäntilanteen vuoksi otin yhteyttä kasvattajaan ja kysyin ottaisiko koiran takaisin ja alkoi haukkumaan ja väheksymään.

Nyt vaatii koiraa takaisin ja myy itse uudelle omistajalle. (minkä ymmärrän koska koiraa ei maksettu kokonaan vielä) !

Mutta kysymys: kuuluuko kasvattajan maksaa tuo 500euroa minkä olen maksanut? Hän väittää että ei, netistä en löytänyt mistään. Jostain löysin että pitäisi sopia keskenään. Mutta kuinkas on???

24

6074

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dimmpp

jo maksetusta summasta vähennetään varausmaksu (mikä se nyt on ollut, yleensä n. 1/5 - 1/3 koiran hinnasta)

• ei enään uusipentu

Varaus ja kuluraha vähennetään koirasta. elin.10-40%

• ---

Sinuna maksaisin loppusumman ja myisin sitten itse koiran eteenpäin. Varsinkin jos ette pääse tyydyttävään tulokseen kasvattajan kanssa.

• lue sopimus

Mitä olette sopineet siinä sopimuksessa ?????????????????

Allekirjoitetun sopimuksen mukaan pelataan.

• HARKINTAAPENNUNOTTOO

Ei varmaan koko summaa kuulu palauttaa.

Olet kuitenkin ilmeisesti ainakin kertaalleen madottanut/rokottanut koiran?

Tosin toi jouduttin molemmat työttömäksi vähän "haiskahtaa"...
      Itse en koskaan myy koiraa osa-maksulla;jos ei ole varaa maksaa käteisellä,niin miten selviää mahdollisista el.lääk. ym muista yllättävistä koiraan kohdistuvista kuluista?
      Annahan vaan kasvattajan etsiä pennulle uusi LOPPUELÄMÄN koti,ettei tule vaan taas yhdestä pentu-parasta "kierto-kapula"

• 3+11

Sinuna palauttaisin vain koiran enkä haikailisi rahan perään . Koira palautuu kutienkin kasvattajalle viimeistään käräjien kautta .

• olisit miettiny enne

Myyjällä on oikeus periä puuttuva summa tai saada koira takaisin. Jos koirasta on maksettu varausmaksu niin se summa jää ainakin myyjälle.

Koiraa ei koskaan pidä ottaa liian harkitsemattomasti ja koiran saapuessa kannattaisi olla valmiina säästöjä tai joku valmis lainaamaan mahdollisia yllättäviä eläinlääkärin kuluja varten. Jos et kuitenkaan pysty taloudellisesta syystä (tai ylipäänsä mistään syystä) koiraa pitämään kannaattaa se aina ensisijaisesti palauttaa kasvattajalle, koiran parasta ajatellen.

• työtön-n

varausmaksu jää myyjälle. ihan hyvä opetus, ei pidä ottaa koiraa, jos ei ole varma tulevaisuudestaan. mä olen työtön ja meillä kaks koiraa, ukko on kyl töissä, mut hyvin pärjätää ei oo tarvinnu koiria viedä lääkärii ne on nyt 9v. pentuina ainoastaan sai rokotteet. helpolla ollaan päästy ei koirat vie rahaa ku pysyy terveinä. olisitte teki vaan pitäny koiran. kyl te olisitte selvinny

• Rabies

Eikö niitä rokotteita ole uusittu pentuajan jälkeen ja koirat ovat nyt 9 v.?

• 14+18
        Rabies kirjoitti:

Eikö niitä rokotteita ole uusittu pentuajan jälkeen ja koirat ovat nyt 9 v.?

Jos ei muuta niin kyllä rabies jokaisen koiraomistajan pitäisi pitää voimassa . Mitä sitten jo kukaan ei rokottaisi enää lemmikkejään ? Olisiko hienoa saada kaikki taudit jokapäiväiseksi iloksi ?

Eihän koira vie rahaa juuri mitään jos sitä ei hoida niinkuin kuuluu . Oikein hoidettunakaan ei mikään maailman kallein lemmikki .

• rubies..
        14+18 kirjoitti:

Jos ei muuta niin kyllä rabies jokaisen koiraomistajan pitäisi pitää voimassa . Mitä sitten jo kukaan ei rokottaisi enää lemmikkejään ? Olisiko hienoa saada kaikki taudit jokapäiväiseksi iloksi ?

Eihän koira vie rahaa juuri mitään jos sitä ei hoida niinkuin kuuluu . Oikein hoidettunakaan ei mikään maailman kallein lemmikki .

mistä sie ton rabieksen vedit?

• luuserinna...

työttömyyden takia voi asiat joskus muuttua. minäkin myin eteenpäin viisi vuotta sitten mandariinikiinasta adoptoimani pojan. ensin tosin erosin ja sitten sain kenkää kun olin kännissä töissä. joskus vaan tilanne on mikä on. älkää syyttäkö aloittajaa!

• jepjepjep ja silleen

Oikein mandariinikiinasta ;)))

Aivan loistavaa ja silleesti .

• loistava!!

:D Siis aivan ihana! Saisipa jokaiselle aamulle tällaisen hymyn niin kyllä lähtis päivä käyntiin! Kiitos Luuserinna...

• tässä vastausta avut

Koira on kasvattajan niinkauan kun sitä ei ole maksettu.
      Kasvattaja voi hakea koska vaan poliisin avustamana koiran pois ja hänen ei tarvitse koko 500 palauttaa.
      Summasta vähennetään kulut jotka koiran palauttamisesta ovat tulleet ja voi olla, että jotakin saatte takaisin.

Pitäisi miettiä ensin ennenkuin osamaksuilee ja ostaa mitään.
      Koiran kauppaan sovelletaan kuluttajansuojalakia joten sieltä löytyy vastaukset.
      Tässä kättäpidempää, kun et uusavuttomana netistä löytänyt:

http://www.freewebs.com/hleppa/koirankauppa.htm

Milloin sopimus koiran kaupasta syntyy?
      Mikäli kauppa jää syntymättä ostajasta johtuvasta syystä, pentua varattaessa peritty varausmaksu (käsiraha) jää kasvattajalle. Tällöin voidaan ajatella ostajan rikkoneen sopimusta ja siten käsirahan luonne on vahingonkorvausta. Varausmaksun on kuitenkin oltava kohtuullinen, kohtuullisena pidetään yleensä 10-15% kauppahinnasta Sopimuksen koiran kaupasta voidaan katsoa syntyneen silloin, kun tahdon ilmaisu on molemminpuolinen tyyliin: ostaja: “Minä haluan ostaa tämän pennun” myyjä “Minä myyn sinulle tämän pennun” Kasvattajalla on oikeus periä maksua pennun hoidosta, jos ostajan kanssa sovitaan, että pentu luovutetaankin tavanomaista luovutusikää myöhemmin. Ennen luovutusikää aiheutuneista hoitokuluista ei voida periä maksua, koska nämä kulut olisivat syntyneet joka tapauksessa. Kirjallisen sopimuksen merkitys on olematon silloin, kun asiat sujuvat hyvin ja uskomattoman tärkeä silloin, kun asiat mutkistuvat.

• joka kuuseen

Pätemisen tarpeessasi tai uusavuttomuuttasi unohdit kuluttajansuojalain kertovan sosiaalisten esteiden, kuten työttömyyden, olevan yksi syy jolloin maksun viivästyminen ei oikeuta normaaliin kaupan purkuun kuin erikoistapauksessa.

• laitappa linkki
        joka kuuseen kirjoitti:

Pätemisen tarpeessasi tai uusavuttomuuttasi unohdit kuluttajansuojalain kertovan sosiaalisten esteiden, kuten työttömyyden, olevan yksi syy jolloin maksun viivästyminen ei oikeuta normaaliin kaupan purkuun kuin erikoistapauksessa.

MISSÄS NIIN LUKEE ????????

Kun on lykkäystä jo hakenut ja saanut.

Ei se työttömyys mikään automaatti ole jokka saadaan kaikki anteeksi, vai meinaatko, että saadaan laina ja joudutaan työttömäksi, niin ei tarvii enää maksaa takaisin ????????

HALoooooooooooo

• ----
        laitappa linkki kirjoitti:

MISSÄS NIIN LUKEE ????????

Kun on lykkäystä jo hakenut ja saanut.

Ei se työttömyys mikään automaatti ole jokka saadaan kaikki anteeksi, vai meinaatko, että saadaan laina ja joudutaan työttömäksi, niin ei tarvii enää maksaa takaisin ????????

HALoooooooooooo

Kuluttajansuojalaissa. Etkö ymmärrä lukemaasi?

• Samira52

Lainatkaa jostain se 250€ minkä olette pystyssä myyjälle ja etsikää kunnon koti pennulle, niin ette menetä kaikkea.
      Voisin tietty pitää saarnan ettei pentua pidä hankkia noin hepposilla perusteilla mutta tehty mikä tehty.
      Parempi että se pentu pääsee NYT parempaan kotiin kuin että se jää omistajille jotka ei pysty näkemään muutamaa kuukautta eteenpäin elämässään. Koira elää kuitenkin noin 15 vuotta! Älkää sitte hankkiko heti uutta!

• Seli, seli taas

Olisko kuitenkin niin, että olette hetken mielijohteesta ostaneet pennun? Olihan se pentuna niin söpö, eiköstä? Nyt olette tulleet katumapäälle, kun kaikki ei olekaan niin somaa ja ruusuilla tanssimista? Nyt, kun se on kasvanut vähän isommaksi ja joudutte jotain tekemäänkin sen koiran eteen ja ehkä ensimmäiset ongelmat koiran käytöksessä ovat tulleet eteen laiminlyötyänne pentukoiran elämän edellytykset tulla tasapainoseksi koiraksi, olettekin tulleet toisiin ajatuksiin? Kyllähän se rajoittaa/haittaa bilettämistä, kun koira pitää viedä ulos muutaman tunnin välein. Ette halua pitää sitä pentua/ette vaan viitsi ja haluatte päästä siitä eroon mahdollisimman pienellä vaivalla ja kysymyksestäsi päätellen haluatte saada pennusta vielä jotain netottuakain.

Ton siitä saa, kun ostaa koiran hetken mielijohteesta ja ei ajattele mitään muuta, kuin omaa turhamaisuuttaan ja sen hetken hurmaa.

• koiraMint

Kuule "seli,seli taas" tässä sulle faktaa:

Mä en tulisi tuomitsemaan ketään ellei todella tiedä taustoja.

Mä en tee mitään hetken mielijohteesta, mä olen jo koiraa tahtonut viimeiset 7vuotta. Kyseinen koira oli kääpiökoira eikä käytöksessä/koossa ole ollut ongelmia.

Ensinnäkin, mun ei tarvitse käydä bilettämässä!! ikää mulla on jo 25 ja koko lapsuuteni kattonu, kun vanhemmat läträä viinalla, joten mulla ei ole samaa tarvetta niinkuin ilmeisesti sulla on tai on ollut? Ja kyllä LAPSIKIN löytyy tästä perheestä, joten kun joku tuolla mainitsikin että itse jäänyt työttömäksi ni ovat pärjänneet miehen palkalla koiran elättämisessä. Mut kun perheessä on kahden aikuisen lisäksi lapsikin. Ja menotkin on sen mukaiset. Asumis kustannukset, auto kustannukset yms.

Ja koira oli söpö ja on edelleen. Sitä en väitä, muttei mulla ole ollut mitään tarvetta tehdä mitään asiaa hetken mielijohteesta, ei edes tätä koiran hankintaa vaikka niin väitätkin.

Joten kerroppa mulle MITEN me ollaan laiminlyöty koiran edellytyksiä?? mä voin itse vastata: EI MITENKÄÄN !! Ollaan rokotettu madotettu,ruokittu,lenkitetty,pesty,leikitetty ja opetettu käskyjä. Joten hyvinhyvin kaukana on laiminlyönnit.

Se jos mikä on laiminlyöntiä että en olisi välittänyt koiran hyvinvoinnista vaan oisin syöttänyt sille omaa paskaansa kun talous menee nurin. Olisin sen antanu kuolla nälkään ?! Musta välittäminen koirasta tarkoittaa myös sitä että etsii uuden kodin jos ei pysty sitä itse tarjoamaan muuttuneen elämäntilanteen vuoksi!!

Mä voin sun mielenrauhan vuokses kertoa jotta koira on päässyt takaisin kasvattajalleen. Ja en saanut sitä mitä olin maksanut vaan paljonpaljon vähemmän, mut se ei mua haittaa vaan tärkeintä on se että koira sai hyvän ja turvallisen paikan!!

Että seuraavan kerran kun avaat suus, mieti kaks kertaa ennenku sanot mitään jos et tiedä asioista paskaakaan !!

• -.--

Sääli että menitte vipuun ja luovutitte koiran kasvattajalle. Paljon järkevämpää olisi ollut koiran lunastaminen itselle ja sitten sen myyminen. Olittehan jo suurimman osan hinnasta maksaneet. Toisaalta tapaus oli jälleen kerran hyvä esimerkki kasvattajan ahneudesta. Koirista yritetään netota mahdollisimman paljon ja ostajien hätää käytetään sumeilematta hyväksi.

• Pöh!

Ei todellakaan kuulu kasvattajan maksaa takaisin pennusta saamiaan rahoja. Sinähän se olet sitoutunut ottamaan koiranpennun ja huolehtimaan siitä parhaan kykysi mukaan. Jos et sitten siihen pystykään syystä tai toisesta, niin ole kiitollinen, jos kasvattaja suostuu ottamaan koiran takaisin ja etsimään sille uuden kodin, eikä sinun tarvitse siitä asiasta enää huolehtia.

• 4+13

Olisi ehkä voinut kyllä taas miettiä että jos ei koiraa ole vara edes maksaa kokonaan niin miten ihmeessä siitä voi olla varaa huolehtia ...huh huh taas ihmisten tyhmyyttä . Onneksi koira pääsi takaisin kasvattajalle !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2158
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      138
      1796
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      744
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      619
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      587
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      47
      550
    Aihe