Kauhun vallassa

Loppuelämä pilalla

Hei, olen 57 v, ja ollut 25 vuotta samassa työpaikassa sairaalassa. Olen tullut tehneeksi tietosuojarikoksen, josta olen saanut jo yhden kirjallisen varoituksen. Syyllistyin siihen tyhmyttäni ja koska en ollut ehtinyt töiden lomassa perehtyä riittävästi tietosuojaohjeisiin. Valituksia saattaa tulla lisää, koska tyhmyyksissäni etsin kolleegoiden osoitteita potilastietorekisteristä (pidän henkilökuntarekisteriä)
Osastollamme vallitsevan tulehtuneen henkilökuntatilanteen vuoksi uskon, että saan lopputilin vakituisesta toimesta. Kuulun ammattiliittoon ja täysi eläke on ansaittu jo jokunen vuosi sitten. Jos saan lopputilin, maksaako ammattiliitto minulle ansiosidonnaista päivärahaa ja säilytänkö eläke-edut.

15

703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18

Ammattiliitot eivät maksa ansiosidonnaista päivärahaa missään tilantessa.

• Miten kadunkaan

Maksaako ammattiliitto karenssiajan jälkeen päivärahaa, jos sanon itse itseni irti?
        Niin tässä varmaan täytyy tehdä. 2 vuoden jälkeen voin varmaan päästä työttömyyseläkkeelle. Ikävä loppu pitkälle uralle.

• kun vielä voit
        Miten kadunkaan kirjoitti:

Maksaako ammattiliitto karenssiajan jälkeen päivärahaa, jos sanon itse itseni irti?
        Niin tässä varmaan täytyy tehdä. 2 vuoden jälkeen voin varmaan päästä työttömyyseläkkeelle. Ikävä loppu pitkälle uralle.

Älä sono itseäsi irti, vaan tee työsi ihan normaalisti

• tee niin
        kun vielä voit kirjoitti:

Älä sono itseäsi irti, vaan tee työsi ihan normaalisti

et päätä "pitkää uraasi" kun olet vielä TYÖSSÄ

• Mitään kadu en.

Kannattaako sitä nyt itseään irtisanoa?
      Kahden vuoden päästä saattaisit joutua kuntouttavaan työtoimintaan...

• pidä puolesi

Älä panikoi nyt liikaa!
      Ensiksi, hengität syvään ja rauhallisesti.
      kerroit, että osastolla on tulehtunut ilmapiiri. Se kuullostaa ikävältä.
      Toisekseen, jos vahinko on tapahtunut, sille ei voi enää mitään. ja itseäsi voit lohduttaa ja sen myös sitten tarvittaessa kertoa, että tekosi ei ollut tahallista, lähinnä tyhmyyttä ja ajattelemattomuutta. Voit toivottavasti myös vedota tuohon, että pidät rekisteriä yllä, tarvitsit etsimäsi tiedot. Syy tietojen etsimiseen on ja oli siis olemassa.

No nii, jos sitten kuitenkin siitä tulee jotain seuraamuksia, puolustat itseäsi ja laadit vastineen, mieluusti kirjallisesti, jossa selostat tahatuneen omalta osaltasi. Tässä voisi olla joku ystäväsi apuna ja henkisenä tukena.

Jos siitä sitten jotain seuraa, se voi olla pelkkä huomautus tai moite, sakkoja. Tuskin nyt kuitenkaan vielä irtisanominen.

Tärkeintä on se, että et itse mene irtisanomaan itseäsi, ainakaan tuon syyn takia. Jos itse irtisanot itsesi, saat 3kk karenssia, eli et saa ensimmäiseltä 3kk työttömyyspäivärahaa. Sen jälkeen lasketaan päälle mahdolliset lomapäivät ja lomarahat jne, sen jälkeen vasta alkaa ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha juosta.
      Jos sinut irtisanotaan, siihen pitää olla hyvät perusteet ja tästä ei pitäisi seurata mitään karenssia, eli sinun pitäisi saada työttömyyskorvausta heti, et siis menetä sitä 3kk rahaasi.

Mutta onko sinulla esim mahdollisuutta päästä eläkeputkeen tai vaikka osa-aikaeläkkeelle, tehdä vaoin osa-aikatyötä jatkossa, sihen on paha sanoa ulkopuolisena.

Mutta nyt siis pää kylmänä ja ajattele omaa etuasi, älä irtisano itse itseäsi missään tapauksessa! odota ennemmin, että saat, jos saat, sen ilmoituksen työnantajaltasi.

• Ylireagoit..

Jatkat työntekoa kuten ennen. Olethan saannut vain yhden varoituksen ja irtisanomiseen vaaditaan kolmas. Ellei sitten niin törkeä teko josta toinen osapuoli joutuu kärsimään väärinkäytettynä. Kollegoitten osoitetietojen tarkastaminen ei ole semmoista. Sairaalat ja virastot joutuvat ottamaan tiukan linjan antamalla varoituksia jotta ei pahempaa satu.

• 21

"""Valituksia saattaa tulla lisää, koska tyhmyyksissäni etsin kolleegoiden osoitteita potilastietorekisteristä (pidän henkilökuntarekisteriä)"""

Älä ole tyhmä.
      Kannattaisi osata ne lait jotka liittyvät suoraan omaan työhön.

Mutta mitä teit niillä kolleegoidesi osoitteilla?

Kai sen ymmärtää tyhmäkin, että kuka tahansa ei saa tutkia mitä tahansa tietoja jos siihen ei ole syytä, vaikka pääsy niihin tietoihin olisikin.

Toinen juttu on sitten, että kyllähän rekisterinpitäjän täytyy päästä tutkimaan asioita vaikka vaan tarkistaakseen erilaisten hakutoimintojen toimivuuden / oikeellisuuden.

• yy19

Ei mitään syytä paniikkiin.

Sinulla oli sinänsä mielestäsi asiallinen syy käyttää rekisteriä, mutta joko ohjeistus oli puutteellista, tai sen sisäistämiseen ei oltu annettu riittävää mahdollisuutta. Eli syyllinen tapahtuneeseen löytyy pikemminkin esimiespuolelta.

Tietenkin, jos virheellinen toiminta jatkuu koulutuksen ja toistuvien varoitusten JÄLKEEN, niin asia on eri.

Mikäli tilanne oikein kärjistyy ja ihan tosissaan ruvetaan irtisanomisista puhumaan, niin ammattiliittoon yhteyttä. Sitä varten siellä lakimiehiä on.

• Justiinsa noin

Saat ammattiliittoon liittyvältä työttömyyskassalta päivärahaa kolmen kuukauden karenssin jälkeen.

• vaseliini

Kyllä sinun rangaistus pitää saada kun olet rikkonut lakia tarkoituksella. Etkä ymmärrä että olet loukannut toisten yksityisyyttä.

• pidä_pää_kylmänä

Älä missään nimessä irtisanoudu! Jos asia etenee pahimmalla tavalla, ota viimeistään silloin yhteyttä ammattiliiton juristiin ja pyydä sieltä apua neuvotteluihin.

Asia painaa mieltäsi ja siksi voit kysyä neuvoa luottamusmieheltä (vaitiolovelvollinen) ja liitosta jo etukäteen. Älä levittele asiaa sen paremmin täällä kuin työpaikallasi. Puolusta itseäsi, älä jää yksin asian kanssa.

• mitäsiisteit

Ei tietenkään koskaan kannata irtisanoutua itse, Yritä mieluummin sopia asia työpaikalla.

Käytit siis potilastietojärjestelmää osoitteiden etsimiseen, ok. Onhan se virhe, mutta pieni virhe, jos et nyt kuitenkaan sairaskertomusten kautta sinne osoitetietoihin mennyt. Et varmaan mennyt osoitenäkymään sieltä sairaskertomuksen kautta? Ethän? Osoitetietoihin pääsee kyllä ajanvarausnäkymästäkin, ilman että katselee sairaskertomusta. Niinhän toimistotyöntekijätkin tekevät, jos esim. lähettävät potilaalle kotiin ajanvarauskirjeen tai tarkistavat asuinkunnan. Niin sinunkin olisi kuulunut tehdä, jos vain pelkkiä osoitetietoja tarvitsit.

Jos katselit työkavereittesi sairaskertomukset, niin piru sinut periköön! Joudat kyllä ennenaikaiselle eläkkeelle tyhmyytesi vuoksi. Varmasti suuttuisin, jos minun työkaveri noin tekisi, oli sitten mikä henkilöstön osoitetietojen ylläpitäjä ja eläkeikää lähestyvä horisko tahansa. Eikä siihen tarvita mitään valmiiksi tulehtunutta ilmapiiriä, vaan kyllä se tulehtuu ihan siitäkin, jos joku lukee kaikkien muiden potilastiedot. Noin ei vain yksinkertaisesti voi tehdä. Se on laitonta. Irtisanominen on todellakin vähintä mitä siitä voi seurata. Minusta siitä kuuluisi seurata myös rikosoikeudellinen tuomio.

• hoitsu558

Työkkäri pakotti opiskelemaan lähihoitajaksi ja niin tein.
      Olen hyvä lähihoitaja. Vien lääkkeitä joita otan viinan kanssa työaikana ja poltan sisällä röökii ja pilvee. Katon tabletista elokuvia että saa ajan kulumaan. Välillä ripuloin käytävälle ja syytän muita. Olen yksi parhaita lähihoitajia joita on. Valittajia vedän päihin niin että hampaat lentelee.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      121
      7930
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      151
      6658
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      183
      4775
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      245
      3245
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      101
      2744
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      107
      2266
    7. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      12
      1906
    8. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      150
      1905
    9. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      29
      1710
    10. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1614
    Aihe