Osa sukupolvesta oppi 80-luvulla, että töitä saa aina

wggwgwgw

Osa tuosta sukupolvesta oppi 80-luvulla, että töitä saa aina, vaikka kävelemällä tehtaan portista sisään. 80-luvulla ei ollut töistä pulaa, vienti veti ja teollisuus porskutti kotimaassa. Vielä kesällä vuonna 1990 oli työttömyysaste 2,9%, oli siis työntekijän markkinat.

Nyt samat ihmiset huutelevat omiin nuoruusmuistoihinsa vedoten, että kyllä töitä saa aina kun vaan viitsii, vaikka nykyään tilanne on se, että yhteen paikkaan on yli 100 hakemusta ei töihin noin vaan pääsekkään

29

487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maailma muuttuu

Maailma on muuttunut ja näiden huutelijoiden pitää se nyt viimeistään ymmärtää. Työttömyys vaan lisääntyy koko ajan ei ole niitä isoja yrityksiä jotka työllistää, niitä ei vaan ole enää suomessa.

• osaaminen ratkaisee

Hyvälle osaajalle löytyy edelleen töitä kun vain astuu portista sisään. Valitettavasti suuri osa työttömien massasta ei omaa mitään sellaista erityisosaamista ja vahvaa taitoa, josta työnantajien kannattaisi maksaa. Tusinatekijöitä yksinkertaisesti on liikaa.

• ei työttömän vika

Ei se voi olla niin, että kaikkein parhaimmat saa vain palkkatyöpaikan, eihän se ole yhteiskunnallisesti edes kannattavaa. Pitää olla työpaikkoja ihan kaikille keskiverto ihmisillekin pitää olla niitä palkatyöpaikkoja. Mutta kun niitä työpaikkoja ei ole enää tarjolla niin kuin oli ennen tavalliselle työhakijoille. Kaikki isot firmat on tehnyt joko konkurssin tai sitten tuotanto on siirretty ulkomaille.

• Nimi.merkki

Työttömänä on kyllä ihan asiantuntijoitakin. Osaamista voi saada vain työkokemuksen kautta, ei mikään koulutus riitä. HArjoittelu ei auta, sillä harvoin kukaan pääsee harjoittelemaan mitään sellaista, mikä toisi osaamista. Työelämässä on satatuhansinttain tasapaksua sakkia, joka ei osaa mitään erikoista. Ei suurin töistä edes vaadi mitään erikoisosaamista. Mutta uusia erikoisosaajia ei tule, jos porukkaa ei oteta tekemään töitä.

Osaajille löytyy töitä, mutta YKSIKÄÄN työnantaja ei ota minkäänlaista osaajaa, JOS EI OLE TARVETTA. Miksi hitossa ottaisi?

• Niin, osaaminen ratk

Eikö sulla ole yöllä muuta tekemistä kuin aivopierujen päästely työttömien keskustelupalstalla?
        Eikö ota eteen? Tai eikö kukaan vastakkaisen tai saman sukupuolen edustaja ole kiinnostunut?!??
        Eli osaaminen ratkaisee!

• selkeää
        ei työttömän vika kirjoitti:

Ei se voi olla niin, että kaikkein parhaimmat saa vain palkkatyöpaikan, eihän se ole yhteiskunnallisesti edes kannattavaa. Pitää olla työpaikkoja ihan kaikille keskiverto ihmisillekin pitää olla niitä palkatyöpaikkoja. Mutta kun niitä työpaikkoja ei ole enää tarjolla niin kuin oli ennen tavalliselle työhakijoille. Kaikki isot firmat on tehnyt joko konkurssin tai sitten tuotanto on siirretty ulkomaille.

Näin se on ollut aina ja tulee aina olemaan. Kilpailussa on aina voittaja, loput tulee perässä. Hopeaa ja pronssia voi saada säälistä, muut ovat hävijöitä. Hävijä on häviäjä, koska on huonompi kuin voittajat.

• Nimimerkki!
        selkeää kirjoitti:

Näin se on ollut aina ja tulee aina olemaan. Kilpailussa on aina voittaja, loput tulee perässä. Hopeaa ja pronssia voi saada säälistä, muut ovat hävijöitä. Hävijä on häviäjä, koska on huonompi kuin voittajat.

Te vilpinkäyttäjät usein voitatte paremman rehellisen.

• Pappa portilla

" Hyvälle osaajalle löytyy edelleen töitä kun vain astuu portista sisään"
        Mitähän töitä sieltä portin takaa löytyy?
        Meille kun tulee pääaulan portista sisään ja kyselee töitä, niin ei keittiöön tai siivousosastolle oteta ketään kadulta sisään kävellyttä. Saati johonkin asiantuntijatehtävään. Käypäs pappa kokeilemassa jotain porttia.

• mikä onkaan syy

no mutta mistä sitten johtuu että esim. minä en tunne yhtään työtöntä, no toki muutaman kk lomautuksista on kokemusta itselläkin, ja tyytyväisenä ottaisin vaikka joka vuosi hiukka lomautusta.Sitten taas on ihmisiä jotka ei tunne muita kuin työttömiä, ovat itsekin.... mikä luo sen eron, ei ainakaan koulutus, sillä molemmissa ryhmissä on enemmän ja vähemmän koulutettuja... onko asenteesaa vai mikä sen tekee.

• Nimi.merkki.

Jotkuthan tiputtavat porukan tuttavapiiristään, jos näillä alkaa näyttää huonolta. Sitten on piilotyöttömiä sekä niitä, jotka ovat työttömiä, mutta eivät tule sinun kaltaisillesi sitä heti kertomaan. Et taida kuitenkaan jokaisen tuntemasi ihmisen päivää seurata kovin tarkkaan? Munkin serkku sanoi, johtaja, että ei tunne yhtään työtöntä. Muistutin, että minäkin olen ollut työtön ja kyllä me olemme toisemme koko ikämme tunteneet - olen muutaman kk vanhempi.

• Nimi.merkki.

Aivan näin. Mutta osa meistä, esim. itse, totuin siihen ja kyllä sitä oli ihan pöljänä, että mites tää nyt näin vaikeeta onkaan. Oon nyt toistaikseksi voimassa olevassa työsuhteessa, mutta yli 15 vuotta vei saada se jäätyäni työttömäksi laman aikaan. Jatkuvasti irtisanotaan porukkaa, jotka luulevat vain kävelevänsä töihin. Monihan jääkin ansiosidonnaiselle lepäilemään kuvitellen, että MENEE sitten töihin kun päivät alkaa loppua. Mutta eipä sitä noin vain mennäkkään. Tarjolla on riittävästi niitä, jotka eivät halua loikoilla, myös tukikelpoisten joukossa.

• työtön työtön

töytön ei ole syyllinen työpaikka pulaan

• takaisin koulunpenki

Jos ei osaa kirjoittaa yhdyssanoja eikä tarkistaa oikeinkirjoitusta ennen viestin lähettämistä, niin miten menestyksekkäästi luulet löytäväsi töitä?

• Rouva nimimerkki
        takaisin koulunpenki kirjoitti:

Jos ei osaa kirjoittaa yhdyssanoja eikä tarkistaa oikeinkirjoitusta ennen viestin lähettämistä, niin miten menestyksekkäästi luulet löytäväsi töitä?

Moni osaa kirjoittaa täydellistä suomen kieltä, mutta on silti töissä ihan kädetön. Minun pomoni oli ihan onneton yhdyssanojen ja pilkkujen kanssa, mutta silti oli osaava insinööri, sekä pomo. Nykyisen pomoni äidinkieli on täydellistä, mutta suomen kieli ontuu, hänen äidinkielensä kun ei ole suomi. Tärkeintä on ammattiosaaminen, täydellinen äidinkieli on oltava hyvä jos työkseen kirjoittaa paljon.

Oletko huomannut, että toimittajakskin pääsee ilman hyvää suomen kielen taitoa? niin paljon älyttömiä virheitä on teksteissä, jopa niin pahoja, että koko asiayhteys muuttuu. Mm. Suomen Kuvalehti on keräillyt näitä lipsahduksia vuosien ajan ja näkeehän noita jokainen itsekin. Minä en viitsi ainkaan viestejäni tänne tarkistaa ennen lähetystä, ei tämä mikään työhakemussivu ole! Mulla oli kyllä kerran nopeasti viime tinkaan kirjoitetussa hakemuksessa kirjoitusvirhe, jonka huomasin vasta lähettämisen jälkeen. Sain paikan, se oli se, missä pomolla ei oma kirjoitustaito ollut niin järin hyvä. Hän katsoi enemmmän asennetta ja osaamista kuin pilkkuja.

• käytännön mies
        takaisin koulunpenki kirjoitti:

Siten, että haen töitä jossa ei tarvi kirjoittaa sanakaan, eikä tällä lukihäriöllä ole siihen työhön yhtään mitään merkitystä ja varmaan myös tiesit sen, että jos on lukihäiriö on vaikeaa myös kirjoittaa. Kuitenkaan siis tällä ei ole pakskaakaan väliä, koska en hae mitään kirjailijan töitä.

• caacaca
        käytännön mies kirjoitti:

Siten, että haen töitä jossa ei tarvi kirjoittaa sanakaan, eikä tällä lukihäriöllä ole siihen työhön yhtään mitään merkitystä ja varmaan myös tiesit sen, että jos on lukihäiriö on vaikeaa myös kirjoittaa. Kuitenkaan siis tällä ei ole pakskaakaan väliä, koska en hae mitään kirjailijan töitä.

Joo ei ainakaan ns. käytönnön töihin voi valitavaa hylätä sillä perusteella, että hakumuksessa ja CV:ssä on kirjoitusvirheitä. Tälläiset voivat olla ihan hyviä ja ahkeria käytännön töissä joilla tulee kirjoitusvirheitä. Toki erijuttu on sitten jos johonkin toimisto yms työhön valitaan joku niin silloin tuota voi käyttää ja silloin hylätä kaikki kirjoitusvirheet.

• muutetaan vähän

Se on suuri onni kalervolle, että työministeriksi valittiin Lauri Ihalaisen kaltainen innokas työvoiman palvelukeskusten kannattaja. Lauri Ihalainen on nyt noussut samanlaiseksi kalervon sankariksi kuin Tarja Filatov: "työministerin tehtävä ei ole poistaa työttömyyttä" vain säilöä ne työ- ja elinkeinomuseoon orjatyövoimaksi!.

• selkeää

Kaikki jotka osaavat tehdä itsenäisesti työtä saavat työpaikan heti halutessaan. Osaamattomat ja laiskat jäävät häviäjiksi. On päivänselvää, ettei kukaan halua maksaa tumput suorana seisovalle turhakkeelle mitään.

• osaajaksi taiottu?

Mienaatko, jos meidän firman ovelle tulee kolme alan osaajaa, kyllä he saavat heti töitä? No eivät saa,yksikään, vaikka olisivat miten hyviä. Joutuisimme hankkimaan isommat tilat jo heti ensi alkuun, uusia tietsikoita, huonekaluja..ei todellakaan pelkkä osaaminen riitä työn saantiin. PITÄÄ OLLA TARVE. Meillä riittäisi töitä enemmänkin kuin voidaan ottaa, mutta ei haluta laajentaa nykyisestä, koska se tuo omat ongelmansa.

• näpönii

näin se on, sentakia vanhempi väki on halutumpaa kuin nuoret jotka ei mitään osaa ja ei halua oppiakaan, kunhan päivän iltaan saa, se riittää, sitä asennetta on nähty jo riittämiin.

• koiu9h8

Vielä pahempia ovat ne eläkeellä olevat, 30-luvulla syntyneet.
      Meidän keski-ikäisten äidit ja isät, jotka syyllistävät jatkuvasti aikuisia lapsiaan, kun he eivät enää yllä samaan elintasoon.

Lukemattomat kerrat sitä on kuullut: "kun minä olin nuori, kun minä ostin kesämökin, kun minä rakensin talon."
      On se kaikki niin upeaa ja hienoa, mutta kaiken tuon saavuttamiseksi tarvitaan vakituinen työpaikka, edullisia asuntoja, inflaatio, joka syö asuntolainan jne.

Ajat muuttuvat ja maailma avartuu. Työmarkkinat ovat globaalit ja koko EU-alue on myös minun oman alani kilpailija.
      Olen pian 50v, eikä vielä ole tullut vakituista työsopimusta mistään, sellaisesta on turha edes haaveilla.
      Kaksi akateemista tutkintoa, mutta meitä palkataan vain määräaikaisiin projekteihin, uhkaillaan edullisella aasialaisella työvoimalla jne jne.

Tämä on todellisuutta ja ne liukuhihnatyöt tai suorittavan portaan hommat on ulkoistettu vuokratyöyrityksille, jotka palkkaavat vain maahanmuuttajia.
      Näin saadaan kätevästi kierrettyä työehtosopimuksen mukaiset palkat ja säännöt, kotimainen työvoima jää aina toiseksi.

Aina on muka kauhea ja huutavan surkea pulaa huippuasiantuntijoista ja huippuosaajista ja superhypertyöntekijöistä.
      Kun sitten pitäisi maksaa palkkaa, siihen ei ole varaa, eikä sitä työpaikkaakaan lopulta ollut, moni työpaikkailmoitus on vain firman mainos ja markkinointikikka.

Ai niin, ilmaista työvoimaa on tarjolla rajattomasti alan opiskelijoissa, väitöskirjan tekijöissä ja kortistoon joutuneissa. Heitä otetaan työharjoitteluun, pääset ilmaiseksi harjoittelemaan asiantuntijanan oloa. On se niin kivaa.

• Nimiimeerrrkkkiiii

Mun isä sai pientä varastomies/autokuskin palkkaa, äiti teki satunnaistöitä seurakunnalla, lähinnä kesäisin. Meillä oli ok-talo, kesämökki ja auto 60-luvulla. Sitten kun aloitin koulun 70-luvulla, äiti tuosta vaan meni siivoojaksi kauppaan. Se oli silloin se. Ei nykyään yhden hengen duunarin palkalla osteta taloa, kesämökkiä ja autoa jos vielä on kolme lasta, kolmikymppisinä, muuten kuin velaksi.

• saatte ilmaiseksi ne

minkä takia ne pitäisikään ostaa itse kun perintönä ne kuitenkin saatte ja rahaa vielä päälle....

• effefe

No niin, meneppäs kultalusikkapoju takaisin osastolle rauhoittumaan.

• Tonttuliini

Olin itse työelämässä 1980-luvulla ja töitä todellakin sai. Jos yksi työpaikka ei miellyttänyt, lähdin oitis vaikka siltä istumalta, kun tiesin, että tarjolla on heti työpaikkoja mistä valita. Vähän samantapainen oli tilanne jo 1970-luvulla. Niinpä minä saatoin irtisanoutua vaikka siksi, että joku ehdotti ulkomaanmatkaa, eikä minulla ollut lomaa. Irtisanoutamalla sitä järjestyi. Ja järjestyi uusi työpaikka heti matkalta palattua.

Ongelmana 1970 ja -80 luvuilla oli lähinnä se, että työpaikasta irtautuminen saattoi joskus olla vaikeaa, kun työnantaja eivä tahtoneet hyväksyä irtisanoutumista vaan yrittivät painostaa jatkamaan työsuhdetta.

1990-luvulla sitten kaikki muuttui. Tuli jättityöttömyys ja työpaikat joutuivat kiven alle. Työpaikan saa vain tuurilla tai suhteilla, jos saa. Minä en todellakaan ole syyllistämässä työttömiä, vaikka itse olenkin saanut nauttia toisenlaisesta työelämästä. Kai tuo johtuu siitä, että olen työskennellyt työttömien parissa ja tiedän, mitä se todellisuus pahimmillaan on. Vaan onhan se selvää, että jos työttömiä on liki puoli miljoonaa ja vapaita paikkoja vain parikymmentä tuhatta, joita kaikki eivät ole aidosti auki ja suurin osa vaihtuu jo työssäolevien kesken, tilanne on mahdoton eikä siitä ole syytä ketään muita syyttää kuin tehtävänsä huonosti hoitaneita päättäjiä.

• 123321

ei ne päättäjät mitään työpaikkoja tee... väkeä vaan on liikaa.... ennen sodat vähensi sitä ylijäämä väkeä, nyt ei ole sotia eikä tuhoisia kulkutauteja mikä väkeä vähentäisi, siitä se johtuu.

• war changes

Mutta lähestyvä kolmas maailmansota resetoi tilanteen niin, että sen jälkeen uudelleenrakennustöitä riittää itse kullekin. Mutta kuka palkan maksaa ja millä, onkin eri asia.

• vahvaa valuttaa
        war changes kirjoitti:

Mutta lähestyvä kolmas maailmansota resetoi tilanteen niin, että sen jälkeen uudelleenrakennustöitä riittää itse kullekin. Mutta kuka palkan maksaa ja millä, onkin eri asia.

tämän päivän nuorilla naisilla ei siis tule olemaan hätäpäivää

• Kikander

Turha syyllisstää työttömiä ihmisiä.
      Ei kiukaan omistaan palkkaamaksa.
      Ilmaisduunareita on tarjolla pilvinpemien.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      19
      4889
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      53
      3898
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      60
      3483
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2858
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2698
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2648
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      97
      2620
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      135
      2381
    9. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      54
      2276
    10. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      58
      2084
    Aihe