Kaverini laittoi ala-asteen luokkakuvan Facebookkiin ja voin myöntää, että en todellakaan ollut kuvassa kovin edustava. Olen eräillä tunneilla huomannut kun luokkalaiseni nauravat kuvalleni, enkä yllätys yllätys pidä siitä!
En itse ole Facebookissa ja siksi en kyseisen kuvan kommentteja ole päässyt näkemään, mutta todennäköisesti sieltä löytyy jotain minuun liittyvää.
Julkaisia on kuitenkin ''kaverini'' enkä haluaisi rikkoa ''ystävyyssuhteitamme'', mutta pyynnöstä hän ei kuvaa poistanut.
Muiden keskustelujen perusteella Facebookkiin ei saisi ladata kuvaa ellei kuvan kohteelta ole kysytty lupaa, joten laki olisi minun puolellani.
Mitä teen?
Koulukuva Facebookissa
6
173
Vastaukset
- Helppo tapaus :D
Opiskelet. Siksihän käyt koulua.
- mie täältä
"Muiden keskustelujen perusteella Facebookkiin ei saisi ladata kuvaa ellei kuvan kohteelta ole kysytty lupaa, joten laki olisi minun puolellani."
-Tällä argumentilla tuskin pääsee kovinkaan pitkälle koska tämänkaltaisessa ryhmäkuvassa voidaan tulkita siten, että kuvan julkaisulle on kuvattavilta saatu ns. hiljainen julkaisulupa koska he ovat kuvaukseen ylipäätään osallistuneet.
Ja nyt se oleellinen MUTTA:
Kaverillesi voisit kyllä mainita, että hän tarvitsee kuvan julkaisemiseksi luvan tekijänoikeuden haltijalta eikä ihan kuka tahansa saa kyseistä kuvaa julkaista. Oletettavasti oikeudet kuvaan ovat vain kuvaajalla, ehkä koululla mikäli kuvaaja on koululle luvan antanut. Tämä onkin sitten ihan lakiin perustuva asia.
Eli ellei kaverisi ole kuvan tekijänoikeuksien haltijalta julkaisulupaa saanut, niin kaverisi rikkoo lakia. Älä sure! Aikoinaan hieman karrikoiden olin 1950 luvun alussa luokkani pienei ja surkein koska olin syntynyt aivan vuoden lopussa ja sen näki luokkakuvasta. Nyt muutama vuosi sitten silloinen kouluni täytti 100 vuotta ja he pyysivät mahdollisia luokkakuvia vanhoilta vuosilta. Huolimatta omasta surkeudestani tei parista suurennoksia jotka edelleen ovat koulun käytössä.
Uskon, että tulevina vuosina opit itsekin nauramaan hetkelliselle epäonnistumisellesi sillä maailmassa sattuu monenlaista. Ne taas jotka sinulle hihittelevät tulevat samaan tilanteeseen ajan mittaan jolloin voit alkaa, jos siis olet kostonhaluinen mitä en suosittele, oman hihittelysi.
Parhaiten pärjäät kun opit hihittelemään itsellesi silloinkin kun muut eivät huomaa siihen aihetta. Itsetuntoa pitää kehittää, mieti vaikka mykän elokuvan suuria tähtiä kuten ohukainen ja paksukainen, he asettivat omat, ei niin kauniit piirteensä viihdekäyttöön ja vieläkin lähes 100 vuotta myöhemmin me hihittelemme heille vaikka aika on jo jättänyt heidät taakseen.- ei koko maailma
Ei tuosta kannata tehdä numeroa. Ei sitä kuvaa koko maailma katsele.
- LexLax
"Muiden keskustelujen perusteella Facebookkiin ei saisi ladata kuvaa ellei kuvan kohteelta ole kysytty lupaa, joten laki olisi minun puolellani.
Mitä teen? "
Tekijänoikeudellisesti asia ei sinulle kuulu.
Mutta tuollainen kuvan esittely netissä saattaa rikkoa esim henkilötietolakia.
http://www.tietosuoja.fi/33490.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462