Hoidatko päivittäisen varmuuskopioinnin tietokoneeltasi ulkoiselle kovalevylle, johonkin pilvipalveluun vai jotenkin muuten? Hyviä käytännöllisiä vinkkejä varmuuskopioinnista otetaan vastaan!
Miten teet varmuuskopiot?
18
162
Vastaukset
- Muut tietää paremmin
Mitä sitä täällä kyselet? Ei yrittäjät mitään hirveen hyviä varmuuskopion ottajia ylipäätänsäkään ole. Aina niillä vanhat koneet levii, eikä varmuuskopioita ole missään. Mene jonnekin pc-tukiryhmään keskustelemaan samanhenkisten kaveriesi kanssa.
- aloitteleva yrittäjä
Olen pohdiskellut samaa kun täytyisi kehitellä jokin systeemi, että tulisi hoidettua riittävän tiuhaan ja kattavasti. Minulla on käytössä omassaverkossa toinen kone, jolle olen kopioinut laajemmin ja sitten pelkästään tikulle tärkeimpiä päivittäin, mutta riittävä tämä menettely ei ole.
Mitäköhän noi pilvipalvelut maksaisi? - Heikot Pilvet
> Mitäköhän noi pilvipalvelut maksaisi?
Etkö millään itse löydä pilvipalvelujen hintoja netistä vai?
Noi nettivarmistukset aina jotenkin meikäläistä jurppii. Ne ei sitten hädän hetkellä lopulta sitten autakaan mitään. Kaverikin oli maksanut vuosia jostakin nettivarmistuksesta, joku pienehkö firma kaupitteli jotakin palvelua, jolla varmuuskopio piti mennä Nebulan omistamalle palvelimelle.
Joskus ennen ongelmia pyysin kiinnostuneena häntä esittelemään että miten se oikein toimii, ja miten hän sitten palautuksen tekee. Ei osannut sanoa mitään, sanoi että ei tiedä tuosta puolesta mitään. Mutta kyllä se varmaan kuitenkin toimii, kun laskuja ainakin heille tulee.
Kun koneet sitten crashasi, niin ei löytynytkään ko. myyjäfirmaa enää mistään. Oli mennyt konkurssiin, eikä ketään saatu kiinni.
Sitten alettiin tutkimaan että löytyikö joku varmistinsysteemi jossakin kuitenkin, ja se olisi varmentanut Nebulan servereille. Ei mitään löydetty, eikä saatu selville. Ei löytynyt omasta verkosta konetta joka jotakin varmuuskopiota olisi Nettiin lähettänyt. Jos oli joskus vuosia sitten toiminut, niin ei ollut ainakaan nyt päällä missään.
Omia firman ATK-hommia oli pakko saada jollain lailla liikkeelle, kun oli toista vuorokautta tuloksetta eri puolille soiteltu. Jostakin vuoden vanhoista omista, pätkittäisistä varmuuskopioista alettiin sitten rakennella kasaan, mitä saatiin.
Ja loput kasailtiin paperisilta tositteilta ym. Silti dataa hukkui, ja aikaa meni viikkokaupalla.
Semmoiset varmistukset mistä PK-yrityksen omat "IT-yhteyshenkilöt" eivät omalle arkijärjellään ymmärrä, ja eivät saa niitä itse omin voimin palautettua, ja joiden toimivuutat eivät voi itse milloin tahansa testata. Sellaiset on aivan tyhjän kanssa. Yleensä noita nettiin meneviä varmistuksia ei voi itse mitenkään testata, että toimiiko varmistus todella, ja mitä dataa sinne menee, ja toimiiko myös palautusjärjestelmä
Erilaiset ihmeelliset ulkoa ostetut varmistuksen "pilvipalvelut" joita joku nörtti sitten muka hallinnoi ja tarvittaessa (muka) tulee tietoja palauttamaan.
Tällaisiin en luota pennin vertaa. Ainakaan PK-firmojen IT-budjeteilla kun toimitaan. Siis ettei ole 2-3 Linux ja Windows gurua heti saatavilla paikalle, asiaa korjailemaan. Vaan pk-firman viiden hengen porukka siinä keskenään katselee että mitäs nyt tehtäis.- aloitteleva yrittäjä
"Etkö millään itse löydä pilvipalvelujen hintoja netistä vai?"
Sorry, väärin muotoiltu, piti kysymäni, että onko kellään hyviä kokemuksia ilmaispalveluista.
Ehdin tässä välissä kokeilla SkyDrivia ja totesin, että ei toimi Operalla, IE 8:lla no problems, mutta silti yksittäisten tiedostojen kopiointina tarpeettoman työlästä, kun pitäisi olla hakemistokohtainen latausmahdollisuus. Kaiketi se on paremmin järjestetty niissä maksullisissa.
- yksinyrittäjä
Ulkoinen kovalevy on hyvä, mutta ei suojaa tulipalolta, jos on samoissa tiloissa kuin itse kone. Nettikovalevy (esim. dropbox) on hyvä, mutta taas hieman arveluttava sekä tietoturvan, että palvelun tarjoajan konkurssin varalta. Yksittäisiä tiedostoja voi varakopioida myös sähköpostien liitetiedostoiksi.
Mutta noita yhdistelemällä ja sopivan proseduurin (varmennusvälin) itselleen kehittelemällä pääsee liki 100%:seen tietoturvaan liki ilmaiseksi, jos omaa työaikaansa ei laske.
Isommassa irmassa (jossa useita tietokoneita) kääntyisin alan ammattilaisen puoleen, koska pieleenmenomahdollisuuksia alkaa olla jo aika paljon niin tietojen vuotamisen kuin säilymisen suhteen. - -.-.-..-.-.-.-.-.-.-
Mulla on saunalahden iso-G-levy, jossa eri hakemistoilla on omat salasanansa ja käyttötarkoituksensa.
- jihou
Meillä on käytössä Soneran tarjoama (ilmeisesti f-securen toimittama) varmuuskopiointihässäkkä. Eli se vaan kopioi soneran palvelimille talteen tiedot. Maksaa n. 10€/kk tms nettiliittymän päälle, mutta harmi tulisi jos tarpeen tullen tiedot olisi hävinneet (näin tekivät jo kerran....)
Aika yksinkertaisen näköinen windows-sovellus mistä tuota hallinoidaan. Saa myös selaimella tarkasteltua tietojaan.- -Tommi
Jos sinulla on verkkosivut, miksi et itse kopioi sivustosi verkkopalvelimelle tiedostoja ? maksaa 0€/kk
Toimii samoin kuin verkkoasema - aloitteleva yrittäjä
-Tommi kirjoitti:
Jos sinulla on verkkosivut, miksi et itse kopioi sivustosi verkkopalvelimelle tiedostoja ? maksaa 0€/kk
Toimii samoin kuin verkkoasemaSiinä alkaa olla jo tietoturvariskejä.
- ..
Paras ratkaisu on verkkolevy ulkopuolisen palveluntarjoajan kautta hankittuna joka kustanaa muutaman euron käyttäjää kohden kuukaudessa. Samalla vähennetään riskiä että kannettavan mukana menisi arkaluontoista materiaalia.
- Mitä käytännössä?
>>Paras ratkaisu on verkkolevy ulkopuolisen palveluntarjoajan kautta hankittuna
Joo, mutta kuka on se nimeltä mainittu palveluntarjoaja? Joku semmoinen joka ei just ole menossa konkurssiin, levyvarastoinensa.
>>Samalla vähennetään riskiä että kannettavan mukana menisi
arkaluontoista materiaalia. >>
Meinaatko että ihan kaikki Wordi ja Excel ym. dokumentitkin olisi tallessa pelkästään jossakin nettiyhteyden takana olevalla kovalevyllä, jonkun pilvipalvelun takana? Läppärin omalla kiintolevyllä ei olisi talletettuna mitään?
Aika kömpelöltä tällainenkin kuulostaa. Ja suht hitaat langattomat yhteydet, niin ei ole herkkua minkäänmoinen työnteko Exceleillä.
Onhan nuo läppäreiden NTFS-kiintolevyjen kryptaukset ollut vakiotavaraa jo kymmenkunta vuotta. Ainakaan tämän takia ei pitäisi mitään "verkkokovalevyä" tarvia hankkia.- Bloondi
Varmistus on helppo juttu - otat vain kopion kovalevystä ! tässä ohje:
http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=92991&c=5 - ..
"Joo, mutta kuka on se nimeltä mainittu palveluntarjoaja? Joku semmoinen joka ei just ole menossa konkurssiin, levyvarastoinensa."
Jos näin käy niin aika monen suuren firman hommat pysähtyy samantien, eli mistään nyrkkipajoista ei tällaista turvaa kannata hankkia.
- Avaa Oma Tietokone
> Varmistus on helppo juttu - otat vain kopion kovalevystä ! tässä ohje:
Noitahan sattuu.
Neuvoin kerran puhelimessa yhtä naispuolista tuttavaa. Selitin tälleen:
"-No nyt kun sulla on se Windowsin työpöytä siinä auki, niin siitä menet siitä sitten Omaan Tietokoneeseen".
Nainen vastasi että "..aijaa, tota..no odotas vähän..".
Puhelimessa alkoi kuulua hirveä kolina ja raapiminen ja rassaaminen, jota kesti monta minuuttia. Yritin huutaa väliin että mitä siellä nyt tapahtuu, mitä oikein aloit tehdä. Mitään vastausta ei kuulunut mutta kolina sen kuin jatkui ja nainen tuhisi kaapeleiden ja jatkojohtojen kanssa.
Sitten rouva puuskutti takaisin puhelimeen ja sanoi että "No niin, nyt mä sain kaivettua tuolta komerosta mun vanhan oman tietokoneeni esille. Sitä ei ole kyllä käytetty pitkään aikaan. Mutta mitä mä sitten nyt seuraavaksi teen?"
Heh, oli pokerissa pitelemistä kun hoksasin että rouva oli alun perin ollut perheen yhteisellä tietokoneella. Mutta sitten kun käskin avata Oma Tietokoneen, niin rouva teki sen ihan kirjaimellisesti ja kaivoi koneensa komerosta esille. - Pudota laatikkoon.
Käytän ulkoista kiintolevyä, johon varmuuskopioin noin kerran viikossa kriittiset tiedostot ja ohjelmat.
Pilvenä käytän dropboxia, jonka maksuton tallennustila on 2G. Lisääkin saa ilmaiseksi, jos jaksaa haalia porukkaa mukaan, mutten ole viitsinyt.
Dropboxiin minulla tallentuvat muutamat joka päivä muuttuvat tiedostot, joiden päivittäinen varmuuskopiointi on välttämätöntä. Kotiin tullessani avaan kompuutterin, joka taas imaisee pilvestä muokatut tiedostot, eli pilveä tarvitsen käytännössä vain varmuuskopioiden siirtoon koneelta toiselle. Lisäksi, jos pitää siirtää paljon dataa, esim. valokuvia, siirtyvät ne kivuttomasti dropboxin kautta, ei tarvitse pelata tikkujen kanssa.- Pudota laatikkoon
Ai niin, varmuuskopioin myös käyttiksen rekisterin ulkoiselle kiintolevylle kerran viikossa ennen kuin siivoan ja järjestelen sen.
- .....
Pudota laatikkoon kirjoitti:
Ai niin, varmuuskopioin myös käyttiksen rekisterin ulkoiselle kiintolevylle kerran viikossa ennen kuin siivoan ja järjestelen sen.
"käyttiksen rekisterin ulkoiselle kiintolevylle kerran viikossa ennen kuin siivoan ja järjestelen sen"
että mitä?
- 5+12
Mulla on käytössä Norton 360 Premier Edition - virustorjunta - sen mukana tulee samaan hintaan 29 Gt tallennustilaa Symantecin palvelimella netissä - ja ohjlemaan voi asettaa automaattivarmistuksen tekemään homman silloin kun sopivalta tuntuu (vaikka ruokatunnin aikana). Helppoa kuin heinänteko ja on satavarmasti aina varmistukset kunnossa....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama917610Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1236334Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1624452Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2353071Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902638Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh391964- 1291561
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971534Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo46839Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21792