Puolivuotiaalla varmaan pitää olla jo selvä rytmi, nukkumisen ja ruokailun suhteen?
Meillä ei ole! =( Ainoat asiat jotka pysyy samana on aamu ja iltatoimet.
Mutta siis nukkuma ajat ja ruokailuajat vaihtelee joka päivä.
Herää 8-8.30. Sitten syödään puuroa (pari lusikkaa) ja maitoa n. 120 ml, joskus vain 90ml. Nukkumaan käy joskus jo tunnin päästä, joskus vasta lähemmäs kolmen tunnin! Nukkuu joko puol tuntia tai sit jonku kaks tuntia. Tosin tänään ei nukkunut yksiäkään pitkiä unia. Sitten heräillään, tunti heräämisen jälkeen saa maitoa 90-120 ml, ja sitten kun käy nukkuu menee 200ml, tosin ei aina, joskus vähemmän. Yöunille menee 260 ml. Hereillä jaksaa olla pari tuntii kerralla
Nukkuu yleensä kolmet päikkärit, yhdet näistä siis on yleensä kaksi tuntia.
Miten ihmeessä luin rytmiä kun nuo uniajat heittelee niin paljon? Tai ruoka-ajat?
Herää kolme-neljä kertaa yössä syömään.
Ja yötä vasten en saa mitenkää tankattua enemmän että nukkuisi yöllä pidempään kun ei suostu yksinkertaisesti syömään enempää kuin 90-120 ml, tämä tunti heräämisen jälkeen ja sitten yöunille kun menee niin 260ml
Miten ihmeessä luoda rutiinia/rytmiä
8
204
Vastaukset
- Äiskäääääääää
Ehkä sinun pitäisi enemmän ohjata itse päivärytmiä eikä niinkään mennä sen mukaan miltä vauva vaikuttaa. Puolen vuoden ikäiselle ei tarvitsisi periaatteessa mennä noin paljon maitoa. Suositus on noin 600-700 ml päivässä eli enemmän voisit varmaankin antaa kiinteitä. Esim jos antaisit vauvalle 4 tai 5 kiinteää ateriaa päivässä ja lisäksi joka aterialla 100 ml maitoa ja yöllä tarvittaessa vielä sen 100-200ml niin näin tulisi tarvittava maitomäärä täyteen. Illalla vauvan voisi saada kylläiseksi mieluummin vaikka puurolla kuin pelkällä maidolla, koska maito sulaa masussa nopeammin. Jos vauva on kovin nälkäinen ja sen vuoksi ei suostu nukkumaan päivällä/yöllä pidempiä pätkiä.
Tässä esimerkki meidän päivärytmistä (tyttö 7 kk):
Klo 8.30 herää
Klo 9-9.30 aamupuuro maitoa 100 ml
Klo 10-10.30 aamupäiväunet, nukkuu yleensä n.2 tuntia
Klo 13 kasvislihasosetta purkki ja maito 100 ml
Klo 16.00 hedelmäsose purkki ja maitoa 100 ml
Klo 16.30-17 päiväunet, nukkuu yleensä 1-1,5 tuntia
Klo 19-19.30 puuroa ja maitoa 100 ml
Klo 22 yöunille viimeistään
Meillä tyttö syö yöllä rintaa noin 2-3 kertaa. Meillä ongelmana on se, etten saa tytölle menemään sitä viidettä ateriaa, joka ehkä vaikuttaa siihen, että heräilee öisin. Muutenkin meillä on tuo iltarutiini vielä vähän hakusessa, yleensä saa iltapuuronkin hieman myöhemmin kuin mitä tuohon listasin. Yritän siis laittaa tytön päiväunille aina samoihin aikoihin vaikka tyttö ei hirveän väsyneeltä vaikuttaisikaan. Näin saan pidettyä kiinni siitä, että tuo rytmi pysyisi jotenkin kasassa :) meillä on myös vähän ongelmaa tuon maidon suhteen kun tyttö ei enää viihdy rinnalla, mutta korvikekaan ei oikein kunnolla maistu. Välillä aina huolettaa että saako sitten tarpeeksi maitoa, mutta yritän aina joka aterialla antaa sen 100 ml ainakin.- mdgmk
Tyttäresi syö aika topakat määrät ruokaa tuonikäiseksi (siis en tarkoita että liikaa tai liian vähän, mutta monet harjoittelee hyvän aikaa ennen kuin alkaa kunnolla maistua) ja saa jo 400ml:aa maitoa pullosta, niin eihän siinä enää rinnalle kummoista tarvetta jää...?
Ja 6-kuiselta en itse todellakaan alkaisi radikaalisti maitoa rajoittaa. Tarjoaa vaan kiinteitä sen 3-6krt/vrk ja tarjoaa maitoa ehkä mieluummin kiinteiden jälkeen kuin ennen, mutta vauvan nälän eikä minkään ohjekirjan mukaan. Puolivuotias ei välttämättä pysty syömään kiinteitä nälkäänsä, ruoansulatus vasta opettelee sitä touhua. - Äiskäääääääää
mdgmk kirjoitti:
Tyttäresi syö aika topakat määrät ruokaa tuonikäiseksi (siis en tarkoita että liikaa tai liian vähän, mutta monet harjoittelee hyvän aikaa ennen kuin alkaa kunnolla maistua) ja saa jo 400ml:aa maitoa pullosta, niin eihän siinä enää rinnalle kummoista tarvetta jää...?
Ja 6-kuiselta en itse todellakaan alkaisi radikaalisti maitoa rajoittaa. Tarjoaa vaan kiinteitä sen 3-6krt/vrk ja tarjoaa maitoa ehkä mieluummin kiinteiden jälkeen kuin ennen, mutta vauvan nälän eikä minkään ohjekirjan mukaan. Puolivuotias ei välttämättä pysty syömään kiinteitä nälkäänsä, ruoansulatus vasta opettelee sitä touhua.Juu siis tytölle aloitin kiinteät 4 kk iässä kun tuntui, ettei rintamaito enää riittänyt. Ja kiinteät ovat maistuneet tytölle oikein hyvin alusta alkaen :) tarjoan tytölle aina ensin maitoa, koska muuten tyttö ei sitä juo. Rintaa söi 6 kkikään asti, mutta sitten häneltä lopahti kiinnostus sitä kohtaan. Ei jaksanut enää keskittyä imemiseen vaan oli rinnalla ehkä 2 minuuttia ja sitten jo oli päästävä muualle, pullosta sen sijaan juo hyvin maitoa. Päätin sitten, että parempi korvike pullosta kuin muutama tippa rinnasta. Niin ja tytöllä on aina ollut hyvä ruokahalu, ei ole koskaan sylkenyt ruokaa suusta. Välillä mietinkin, että osaako tyttö edes kieltäytyä ruuasta vaikka olisi kylläinen. Neuvolassa on terkka sanonut, että tuo ruokamäärä on hyvä ja vieläpä kehoitti lisäämään sen viidennenkin aterian, jota itse vähän ihmettelin kun tyttö kuitenkin kasvaa yläkäyrän yläpuolella.
- (())(())(())
Oon kanssa sitä mieltä, että sun pitäisi itse ohjata vauvan rytmiä. Mä olen alusta asti laittanut vauvan samoihin aikoihin ulos nukkumaan, ja vauva onkin aina nukkunut siellä hyvin, 3-4 tuntia... Sen lisäksi nukkuu nyt 6 kk iässä kahdet lyhyet unet sisällä. Tässä meidän rytmi suunnilleen:
8:30 herää, imetys
9 aikaan noustaan
9:30 aamupuuro
10 aikaan puolen tunnin torkuille (nukutan sylissä, ja aina nukahtaa vaikkei olisi kovin väsyneeltä vaikuttanut)
11:30-12 aikaan lounaaksi kasvissose imetys
12:30 ulos nukkumaan
n. 15:30 herää, imetys "välipalaksi"
17 päivälliseksi kasvissose vesi
18 imetys, jonka jälkeen puolen tunnin torkut
19:30-20 aikaan iltapuuro
puuron jälkeen iltapesut
21 aikaan velliä n. 100 ml ja nukkumaan
Seuraavaksi jätetään pois nuo aamupäivätorkut, ja ulos unille mennään vähän aikaisemmin kuin nyt.
Kannattaisi siis mun mielestä ihan kellon kansa katsoa ne vauvan unet ja ruoka-ajat, niin saatte varmasti rytmiä luotua. Itsellekin se on paljon helpompaa kuin semmoinen sattumanvarainen rytmi. :)- (())(())(())
Ja vauva syö yöllä vielä pari kertaa...
- Huono äiti?
Meillä poika 7kk ja minä en jaksa stressata.
herätää suurinpiirtein kymmeneltä, ja mennään nukkumaan noin yhdeltätoista, ja siihen väliin mahtuu vaihtelevasti 2-3 päikkärit, 4-5 ateriaa tissittelyt, ulkoilu, leikkiminen, pesut..
Jos herätän aikaisemmin, hän menee kyllä aikaisemmin nukkumaankin, mutta nukkuu vain luhuen ajan, herää, ja nukahtaa vasta kolmen aikoihin ja herää sitten taas kymmeneltä, pesulle, puurolle, nukkumaan....
Pitkiä päikkäreitä ei nuku oikeastaan ikinä, kesto vaihtelee puolesta tunnista tuntiin.
Joskus vain vartin....
Pirteä ja iloinen poika on, kasvaa hyvin, nukkuu yöt suht hyvin vaikka nyt onkin turhan levoton kun kierii pyörii potkii ryömii.....
En ole vielä onnistunut nukuttamaan "väkisin" tiettyn aikaan vain koska minusta silloin pitäisi nukkua, nukuttaminen on hankalaa silloinkin kun tuo on väsynyt...
Mutta tämä sopii meille, enkä jaksa välittää siitä miten muitten mielestä "pitäisi" elää. - puolivuotias
Kiitos vastauksista.
Antaisin toki kiinteitä mutta pojalle ei maistu., kaikki on kokeiltu mutta ei. Aina saan sen pari lusikkaa menemään. Joten siksi maitoa menee isot määrät.
Aamulla ja illalla tarjoan kiinteitä. Kun yritin antaa joka aterialla kiinteää niin teki täyden stopin niille, eli ei suostunut syömään yhtään. Kävi itkemään ihan kun yritin sosetta antaa. Siksi siis tarjoan vain aamulla ja illalla. Ehkä ne alkaa maistumaan kun alkaa liikkumaan.
Ja miten mie itse voin ohjailla tuota rytmiä? Eli jos herätään 8.30, yhdeksään mennessä on tehty aamupesut yms. Sitten ruoka, eli pari lusikkaa puuroa ja sitten maitoa siihen päälle.
Olen yrittänyt sitä että vien petiin, esin 10.30, mutta ei nukuta niin ei nukuta :( Ihan hirrrvee huuto! Ja sitä saattaa jatkua sen puolituntia tai tuntikin.
Ulkona vaunuissa ei nuku, eikä liinassa yms. ellei ole väsynyt, joten siitäkään ei ole apua. Tästä syystä on tosi vaikeeta alkaa tekemään mitään rytmiä.
Ja sitten jos alkaisin itse määräämään tiukasti nuo uniajat, eli vaikka päiväunet klo 12.00 et sitä ennen ei nukuta niin menee jo yliväsymyksen puolelle ja sit ei todellakaan nukuta :(
Ja toki mie illalla yritän tankata niin paljon kuin menee mutta ei maistu kuin se tietty määrä, eli pari lusikkaa kiinteetä, 90-120 ml maitoa tai velliä. Ja seuraavaksi syö kun menee unille. Ja silloinkaan ei välttämättä suostu syömää 260 ml jokakerta. Esim tänään söi vain 120ml kun meni nukkumaan.
Tänään herättiin 8.30, ulos lähdettiin kymmenen jälkeen(40 min), seuraavat unet oli puol 2 maita ja heräs puol 4, sitten ei suostunut nukkumaan ollenkaan, vaan kävi sitten yöunille tuossa puol 8.
Mie yritän joka päivä saada samoihin aikoihin nukkumaan. Eli kun tänään käytiin ekoille unille siinä kymmenen jälkeen niin huomenna ei välttämättä suostukkaan nukkumaan siihen aikaan. Sanoisin että poitsu on melko vaativa :D - Äiskääääääää
Itse olen huomannut meidän tytön kanssa sen, että vauva tottuu siihen mihin se totutetaan. Tiedän, ettei se ole helppoa, etenkin jos vauva on vaativa. Meillä on myös hyvin temperamenttinen tyttö, mutta siihen auttaa se, kun vanhempi määrää miten asiat tehdään. No meillä on vauva nukkunut vaunuissa ihan pienestä pitäen hyvin. Meillä taas ongelma on se, ettei tyttö nuku sisällä kuin max puoli tuntia. Siinä meillä onkin urakkaa miten saamme tytön nukkumaan päiväunet myös sisällä kum esim kesällä ei voi partsilla nukuttaa kun on kuuma ja jos menee päiväkotiin niin siellä ei varmaan kaikkia pikkuisia lähdetä erikseen ulos työntelemään :)
Mutta siis. Ehkä noihin kiinteisiin ja vaunuissa nukkumiseen vain pitää jotenkin totutella. Tai sitten keksiä erilaisia konsteja, joilla se onnistuu. Esim meillä tyttö nukkuu parvekkeella noin 2 tunnin päikkäreitä jos käyn ulkona työntelemässä vain sen verran että nukahtaa ja sitten heti parvekkeelle. Jos käyn kävelyllä niin tyttö herää heti kun tullaan takaisin kotiin. Kerran luin jostain juttua, että jonkun vauva ei suostunut nukkumaan vaunuissa sisällä ellei pipo ollut päässä. Vauva kuvitteli ilmeisesti olevansa ulkona kun pipo laitettiin päähän :).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh801965Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1581270
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472