Hiekkapuhallus - suosituksia?

SpK

Suunnitelmissa startata ensi syksynä 10m lasikuitupurjeveneen pohjaremontti. Vene on lähes 30v vanha ja alkuperäisellä epoksipinnoitteella ja läpivienneillä. Suunnitelma ja resepti on jokseenkin selvä: Vene nostetaan paikkaan, missä hiekkapuhallus tehdään (myrkyt ja vanhat primerit pois). Sitten siirrettäisiin talveksi omalle telakkapaikalle kuivumaan. Keväällä kittaukset, hionnat ja maalaukset sekä uusien läpivientien asennukset omin voimin.

Kaipaisin suositusta tahosta joka hiekkapuhaltaisi pohjan, peräsimen ja kölin sekä vetäisi ensimmäiset primerit rautaköliin. Pääkaupunkiseudulla tai itäisellä uudellamaalla.

11

3613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+4

Ei taida oikein hiekkapuhalluksia löytyä, kun se ei enää ole ympäristöystävällistä. Itse yritin muutama vuosi sitten kanssa löytää hiekkapuhallusta samanlaisen pohjarempan takia.

Lopulta päätin teettää koko pohjarempan Venepalvelu FanFan:illa, jota voin näin jälkikäteen suositella. Avasivat koko pohjan, vaihtoivat läpiviennit, avasivat ja paikkasivat muutamia hiushalkeamia, vetivät primet ja myrkyt. Mielestäni hinta oli ihan suht edullinen.

Mainitsin vain tuo firman nimen, kun olin tyytyväinen.

• seppomartti

Aika raaka idea poistaa entiset maalit hiekkapuhalluksella. Eikös pohja ole käsittelyn jäljitä täysin perunapeltoa ja edessä iso paklaus ja hiontaoperaatio. Pelkät primerit ja myrkyt ei varmaan riitä vaan tulos olisi nykyistä epätasaisempi- siis ojasta allikkoon?

• lkjlkjkl

Raaka tapa vain, jos ei osaa hommaa. Siinä piileekin ehkä se suurin riski... eli mistä tietää, että tekijä osaa homman. Oikein tehtynä hiekkapuhallus vettä käyttäen on juuri niin hellävarainen kuin pitääkin!

Telakalla, jossa omaa venettäni telakoin (Varsinais-Suomessa), ei hiekkapuhalluksia sallita. Omistaja puhdistaa kyllä pohjia epäkesko hiomakoneella, jossa imuri. Tuolla menetelmällä puhdistavat alle 35 jalkaisten purkkareiden pohjia alle 15 h työllä. Väittäisin, että on halvempi, kuin hiekkapuhallus. Tosin tuo teräsköli onkin sitten hieman hankalampi...

• SpK
        lkjlkjkl kirjoitti:

Raaka tapa vain, jos ei osaa hommaa. Siinä piileekin ehkä se suurin riski... eli mistä tietää, että tekijä osaa homman. Oikein tehtynä hiekkapuhallus vettä käyttäen on juuri niin hellävarainen kuin pitääkin!

Telakalla, jossa omaa venettäni telakoin (Varsinais-Suomessa), ei hiekkapuhalluksia sallita. Omistaja puhdistaa kyllä pohjia epäkesko hiomakoneella, jossa imuri. Tuolla menetelmällä puhdistavat alle 35 jalkaisten purkkareiden pohjia alle 15 h työllä. Väittäisin, että on halvempi, kuin hiekkapuhallus. Tosin tuo teräsköli onkin sitten hieman hankalampi...

Jep. Kyllä olen siinä uskossa, että hiekkapuhallus kuivana tai veden kanssa on tehokkain ja vaivattomin tapa poistaa vanhat pinnoitteet. Edellyttää tietysti, että työn tekijä osaa homman. Sillä kyselenkin täällä kokemuksia.

Skraban kanssa olen tehnyt itse parin veneen pohjat. On sen verran työläs homma, että tällä kertaa en siihen ryhdy.

• 30

Itse vedin aikonani scraballa pohjan puhtaaksi. Meihän siinä jokunen ilta. Koetin alkuun kerätä srabausjätteitä muoveille mutta taisi suurin osa hävitä maan rakoon.
      Kyllähän siinä gelkoattiin naarmuja tuli mutta kun veti primerin ja myrkyt päälle niin ei niitä sieltä kukaan osaa kaivata.

Näin jälkeen päin miettiessä melkoista jauhoa primeri oli sitä höylätessä. Mureni sitä mukaa kun veti. Yhdellä vedolla sai pinnan puhtaaksi gelkoattia myöten.

• seppomartti

Olen pari kertaa teettänyt ulkomailla maalien poiston hiomakoneella ja saanut varsin siistin muovipinnan mistä aloittaa epoksikerroksien maalauksen. Kerran poistin itse maalinpoistoaineella ja skrapalla. Meni 35 jalkaiseen pari päivää ja oli sottaista mutta myrkky jäi levitettyyn muovikelmuun eikä luontoon. Ei liioin naarmuja pohjaan. Tuskin tarvetta tehndä kovin usein- mehkä 10 v. välein?. Seuraavan kerran vuorossa kuivahionta pienellä epäkeskolla pölynimuri.

• Joakim_

Seurassamme kaksi venettä soodapuhallettiin gelcoatiin asti viime keväänä. Tilaajat taisivat olla ihan tyytyväisiä, mutta tekijä valitteli minulle homman suuruutta. En kyllä muista tekijän nimeä.

• 9+8

Moi

Olen joskus niitä tehnyt, laitekin on olemassa, tosin painepesuria ei enää ole.

Homma ei ole kovin vaikea, hieman suttainen tosin - paikka pitää olla sopiva, samaten hiekka pitää saada kerättyä pois jotenkin järkevästi.

Hiekkavesipesemällä saa hyvän tartuntapinnan maalille (kuten hiekkapuhalluksessa myös). Tosin jos primeri on kovin (hyvin) kiinni siinä voi mennä tovi... voi myös hyvin kysyä, kannattaako ko primeri poistaa lainkaan?

• Pellimies kurusta

Täällä Tampereen suunnassa toimii tällainen pienyrittäjä jolla on traktorin perässä vesihiekkapuhalluslaitteet. Kysy jos vaikka lähtisi Helsinkiin puhaltelemaan. Parissa tunnissa vetää varmaan tuon kokoisen veneen hyväksi. Eikä se edes pöllyä kovasti kun hiekka tulee veden mukana.

http://www.treinola.net/index.php

• SpK

Juuri tämän tyyppistä etsin. Tuskin kannattaa noin kaukaa kuitenkaan traktorikalustoa tuoda. Tuntisiko joku vastaavia yrittäjiä pääkaupunkiseudulla?

• M.D.

Hyvällä maalinkaapimella pitäisi saada tuon kokoisen veneen pohja hyvinkin puhtaaksi yhdessä viikonlopussa eikä maksa muuta kuin kaapimen ja muutaman varaterän hinnan (yht. 50-60 euroa). Köli on tietysti sitten hankalampi saada täysin puhtaaksi kotikonstein. Jos kaavin löytyy kotoa tai jotain tutulta, kannattaa ainakin kokeilla kuinka helposti lähtee. Itse kaavin 44ft veneen kolmena puolen päivän sessiona. Köliin en koskenut vaan se lasikuulapuhalletaan, jonka perään heti laivaprimer. Vaikka siis tilaisitkin puhalluksen köliin, harkitse silti gelcoatpinnan putsausta kaapimella. Soodapuhallus tietysti myös vaihtoehto, mutta maksaa varmasti toista tonnia, on sotkevaista ja aikaakin menee melkeinpä yksi päivä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2158
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      138
      1796
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      744
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      619
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      587
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      47
      550
    Aihe