Tytär lainasi kaverilleen rahaa ulkona syömistä varten. Kun tuli maksun aika eikä rahaa ollut, luvattiin maksaa erissä.
Lopulta soitin tyttären kaverin äidille ja tämä kielsi mitään velkaa olevan olemassakaan. Minun tyttäreni oli kuulemma tarjonnut.
Tähän päättyi tyttöjen kaveruus. Lisäksi tämän tytön äiti oli vielä laittanut minun tyttärelleni uhkausviestiä netissä, että lähettää minulle laskun niistä kerroista, kun tyttäreni on syönyt heidän kotonaan.
Ihan mielenkiintoista, kun ottaa huomioon, että vuoroin kävivät vieraissa. Itse en koskaan lähtisi laskuttamaan mistään kotona syödystä ruoasta enkä kehtaisi siitä edes mainita.
Tähän kaveriperheeseen oli tehty kalliita hankintoja, joten olisi kuvitellut rahaa löytyvän velankin maksuun.
Vielä kasvatusalan työssä tämä äitiliini.
Millainen äiti pilaa lapsensa kaverivälit?
40
2639
Vastaukset
- Äiti,.-,,,
Sinähän se pilasit soitollasi nämä kaverivälit - eli kysymykseesi vastaus löytyy ihan itsestäsi. Et kai oikeasti ole vierittämässä syytä jonkun toisen niskaan?
- joopajooh'k'
ennoo
on.
.
- ölnb78
No just mikä neuvo :D. Aloittaja teki aivan oikein, ei tuolla kaverin äidillä taida olla kaikki inkkarit kanootissa. Jos ei pientä velkaa maksa ystävälle niin minkälaisia temppuja tulee tulevaisuudessa tekemään? Hyvä että aloittaja pisti välit poikki noihin.
- kromsh
Et kerro lapsen ikää. Jos lapsesi on luvannut tarjota, kuten monet jotka hakevat hyväksyntää tekevät, niin et ole ottanut sitä huomioon. Minä olisin jutellut lapseni kanssa asiasta ja sopinut ja kysynyt miten asia oikeasti oli ja että ei ole sopivaa että asia toistuu. En ensikädessä olisi vaatinut rahoja takaisin vaan sopinut toisen vanhemman kanssa miten tehdä jos asia uusiutuu. Ruuan tarjoaminen ei kuitenkaan ole maailmaa kaatava asia, pahemminkin vois asiat olla. Mutta jos lapsesi hakee materialla kaveria, olisin varuillani...
- ap.
Ruokaa on tarjottu täälläkin päässä ja sitä on omatoimisesti kokattu, kun itse olen ollut töissä enkä ole pannut pahakseni, vaikka olen itse joskus jäänyt ruuasta osattomaksi.
On täysin eri asia lainata rahaa ulkona syömistä varten. Siinäkin voi joskus kaverin vanhempi tarjota, mutta kyllä tämä on ollut puhdasta rahan lainaamista, joka on käytetty aterioiden ostoon. - kyseleppäs tarkemmin
ap. kirjoitti:
Ruokaa on tarjottu täälläkin päässä ja sitä on omatoimisesti kokattu, kun itse olen ollut töissä enkä ole pannut pahakseni, vaikka olen itse joskus jäänyt ruuasta osattomaksi.
On täysin eri asia lainata rahaa ulkona syömistä varten. Siinäkin voi joskus kaverin vanhempi tarjota, mutta kyllä tämä on ollut puhdasta rahan lainaamista, joka on käytetty aterioiden ostoon.Aha, siis minkä ikäisistä lapsista nyt on kyse ? Voihan olla, että tyttäresi on tarjonnut ruoan ja sitten alkanut tarvitsemaan jotain "kivaa" ja keksi että kaveri on lainannut.
- nuori vastaaja
Ööööö vähän on kyllä skitso äiti tyttäresi kaverilla :D
Ole ihan hyvillä mielin, et ole tehnyt mitään pahaa.
Ainoastaan vähän ihmettelen tuota, miksi tyttäresi kertoi sinulle koko velasta.. Itse en kyllä juorunnut vanhemmilleni jos kaveri ei ollut maksanut velkaansa ajallaan..
Varsinkaan kun kyse ei ollut ikinä mistään suuresta summasta.
Mieluummin annoin asian olla kuin aloin vauhkoamaan asiasta porukoille.
Kaverit ennen kaikkea oli mun asenne.
Kaikki kuitenkin tavallaan.- ap.
Tytär on 12v ja vielä avoin omista asioistaan. En olisi puuttunut asiaan, jos kysymys olisi ollut euroista, mutta sitä velkaa kertyi jo kymmenissä euroissa.
Siinä sitten viikkojen varrella tyttären kaveri lupaili ja lupaili maksaa, mutta ikinä sitä rahaa ei kuitenkaan ollut. Ajattelin, että perheellä ei ole varaa maksaa. Kun kuulin, että oli hankittu eräskin kallis juttu, niin päätin soittaa ja kysellä, että mistä oikein on kysymys ja vastaus oli kylmää kyytiä, että turha odottaa mitään rahaa.
Tämä äiti on yhdessä lasten/nuorten sivustolla jäsenenä ja siellä oli alkanut tyttärelleni uhoamaan eikä siinä vielä kaikki: oli vielä laittanut vanhemman lapsensa uhittelemaan tyttärelleni.
Siinä perheessä opetetaan lapsille epärehellisyyttä.
Sanoin puhelimessa tälle äidille, että se rahan lainailu (joka hänen mielestään oli tarjoamista) loppuu tähän. - Just joo,.----
Vai on nuori vastaaja...kaikkea äidit keksii
- ,.-,.-,,-,.,-,-.,-.,
ap. kirjoitti:
Tytär on 12v ja vielä avoin omista asioistaan. En olisi puuttunut asiaan, jos kysymys olisi ollut euroista, mutta sitä velkaa kertyi jo kymmenissä euroissa.
Siinä sitten viikkojen varrella tyttären kaveri lupaili ja lupaili maksaa, mutta ikinä sitä rahaa ei kuitenkaan ollut. Ajattelin, että perheellä ei ole varaa maksaa. Kun kuulin, että oli hankittu eräskin kallis juttu, niin päätin soittaa ja kysellä, että mistä oikein on kysymys ja vastaus oli kylmää kyytiä, että turha odottaa mitään rahaa.
Tämä äiti on yhdessä lasten/nuorten sivustolla jäsenenä ja siellä oli alkanut tyttärelleni uhoamaan eikä siinä vielä kaikki: oli vielä laittanut vanhemman lapsensa uhittelemaan tyttärelleni.
Sanoin puhelimessa tälle äidille, että se rahan lainailu (joka hänen mielestään oli tarjoamista) loppuu tähän.No sittenhän kaikki on hyvin. Mutta muista, että itse aloitit.....
- onpajulmaa
ap. kirjoitti:
Sanoin puhelimessa tälle äidille, että se rahan lainailu (joka hänen mielestään oli tarjoamista) loppuu tähän.Jos tosiaan on näin, että joku aikuinen (sanoitko vielä kasvatusalalla toimiva) alkaa facebookissa uhkailla 12 v lasta joillakin vihapuheilla, etsii niille jopa tukea muista, niin eikö asiaa pitäisi jo selvitellä muualla kuin chatpalstoilla?
Mitähän hyvää tämä facebook on oikeasti tuonut ihmisten elämään jos se punnitaan vertaillen mielipahan ja ahdistuksen kanssa? - ap.
onpajulmaa kirjoitti:
Jos tosiaan on näin, että joku aikuinen (sanoitko vielä kasvatusalalla toimiva) alkaa facebookissa uhkailla 12 v lasta joillakin vihapuheilla, etsii niille jopa tukea muista, niin eikö asiaa pitäisi jo selvitellä muualla kuin chatpalstoilla?
Mitähän hyvää tämä facebook on oikeasti tuonut ihmisten elämään jos se punnitaan vertaillen mielipahan ja ahdistuksen kanssa?Facebookista ei ole kysymys (se on 13-vuotiaille->), mutta en nyt kerro sivuston nimeä, ettei siellä alkaisi pyörimään vääriä henkilöitä.
- morjens1234545667753
ap. kirjoitti:
Sanoin puhelimessa tälle äidille, että se rahan lainailu (joka hänen mielestään oli tarjoamista) loppuu tähän.Jos toisen äiti on alkanut ihan uhkailemaan lastasi, niin pistäisin poliisille ilmoituksen. Myös kunnianloukkauksesta voi syyttää, jos lähtenyt haukkumaan lastasi julkisesti. Muista vaan ottaa kopiot sivustosta/näytöstä esim. print screen -ominaisuudella, että voit todistaa jälkikäteen näin tapahtuneen.
Eri asia, onko koko jupakka sen arvoista, mutta jos käytös jatkuu, alkaisin kyllä itse reagoimaan.
- -äippä myös-
Mielestäni olet tehnyt aivan oikein, kyllä kasvatukseen kuuluu myös se, että jos lainaa rahaa se tarkoittaa että se maksetaan takaisikin.
Kaverin äiti tekee lapsilleen karhunpalveluksen, kasvattaa epärehellisyyteen....
Noh, meitä vanhempia on moneen lähtöön, harmi vaan kun kaverisuhteet kärsii, toisekseen onko tuontyyppinen kaveri oikeaa seuraa nuorelle kasvavalle tytölle? kyllä kavereita löytyy varmaan.
Harmillinen juttu kaikkineen!- SelväSe
Mustalaisten tapahan on toimia just noin. Ollaan kavereita olevinaan ja sit lainataan eikä maksetakkaa takaisin.
- VALKOLAISTEN LAPSET
SelväSe kirjoitti:
Mustalaisten tapahan on toimia just noin. Ollaan kavereita olevinaan ja sit lainataan eikä maksetakkaa takaisin.
Syövät mustalaislasten ruuatkin sen lisäksi että valkolaislasten äiti varastaa päiväkodista lasten välipalat ja syö niitä kotonaan kakaroidensa ja uusioukkonsa kaa.
- äitikkä
VALKOLAISTEN LAPSET kirjoitti:
Syövät mustalaislasten ruuatkin sen lisäksi että valkolaislasten äiti varastaa päiväkodista lasten välipalat ja syö niitä kotonaan kakaroidensa ja uusioukkonsa kaa.
Täh ???? Mikä toi kommentti oli, joku vitsi vai ?
- Tulipa mieleen
Onkohan tuo tyttäresi kaveri kertonut totuutta asiasta äidilleen? Siis jos tyttö onkin kotona valehdellut, että ruoka tarjottiin, ja äitinsä uskoo tämän? (Äiti esim. kieltänyt lainailun, eikä tyttö uskalla tunnustaa tehneensä niin).
- ap.
Kyllä tämä tytär oli lainannut rahaa muuhunkin ja nämä lainat äiti myönsi ja suostui maksamaan. Ruokien osalta jäi rahat saamatta ja ilmeisesti hänelle oli liikaa, että tyttäreni niitä rahoja kehtasi kysellä hänen tyttäreltään, koska piti netissä alkaa uhkailemaan asialla.
Sanoin tulevani käymään heidän kotonaan, niin eivät olleetkaan kotona. Heidän tytärtään ei ole päästetty meille, että olisin voinut asiasta puhua (ei uhkailevasti, vaan kuten aikuinen lapselle) hänenkään kanssa.
Siellä nyt eristäydytään vuosiksi ja asia jäi ratkaisematta. Se on heidän tyylinsä toimia.
- juuuuuupajuu
Melko kallista ruokaa jos lainasumma pyörii kymmenissä euroissa..
- kallista on
no kyllä ravintolassa ruoka maksaa vitusti liikaa
- jooon.oop
Voi tunnustaa rohkeasti. Mina jo lapselta kysyin ja kertoi miten on.
- Positiivista.
Tässä asiassa on se,että nyt tyttö oppi kantapään kautta,ettei kaikille kannata rahaa lainata ja elämään kuuluu myös negatiivisia tunteita. Kasvatuksellisesti tapaus oli varsin opettavainen.
- En ole pankki!
Aivan. Minäkin lainasin koulun retkellä 35 mk vuonna 1988 luokka'kaverille', kun mentiin Mäkkäriin syömään. Ei maksanut takaisin. Vieläkin muistan enkä mielellään lainaa edes pitkäaikaisille ystäville. Lainat on helppo unohtaa ja karhutessaan saa mulkun maineen.
- heleppoa
Mie oisin sanonut lapselle, että "lainaa" joskus vastavuoroisesti kaveriltaan samansuuruisen summan ja jättää maksamatta sen takaisin. :D
- just...
Minä en kyllä opettaisi lastani epärehelliseksi edes tuolla tavalla.
- heleppoa
just... kirjoitti:
Minä en kyllä opettaisi lastani epärehelliseksi edes tuolla tavalla.
Mitäs epärehellisyyttä tuo on, jos omat rahansa tuolla tavoin takaisin saa?
Kun rahat on lainattu, niin kertoo sitten vähentävänsä siitä vanhat velat pois, ennen takaisinmaksua.
Jos menee /- nolla, niin se on sitten siinä ja kaverikin oppii kantapään kautta, millaista hänen rahan "lainaamisensa" toisesta mahtoi tuntua.
Missään nimessä en 12-vuotiaiden rahanlainauksista soittelisi vanhemmille, vaan antaisin teinien hoitaa itse asiansa kuntoon. :D
- lällällää
Kovin on materiaan ja muuhun pinnalliseen paskaan perustuvat välit,
mutta mitäpä muuta nykyaikana voikaan odottaa. Sitten ihmetellään kun
tulee oikeita ongelmia, miksi ei pystytä niitä ratkomaan ja syrjäydytään
ja silleen. - plammatrauma
Suutarin lapsella ei ole kenkiä. Kasvatusalalla työskentelevät vanhemmat on nimenomaan pahimmasta päästä...
- että tämmöstä
Juu tämän olen minäkin huomannut. Varsinaisia asiantuntijoita...kakarat saa tehdä mitä lystää kun eihän ne voi tehdä väärin kun kerta ammattikasvattaja on ollut asialla...
- jk
aika huono äiti
- nähtysatakertaa
Hahhah, annas ku arvaan, toinen osapuoli on lestadiolainen ja te ette ole. Välirikko lapsesi ja kaverin välillä olisi tapahtunut joka tapauksessa muutaman vuoden sisällä.
- voiei
pitikö taas uskonto ottaa tähänkin, tuskin uskonnosta on kyse:(
- Yks Elli vaa
Mihin niin kalliiseen ravintolaan pääsee 12 v että ruokailu siellä maksaa ihan monia kymppejä? Tietääkseni anniskeluravintoloissa ikäraja on 18 ihan päivälläkin, eikä jossain hesessä annokset maksa kymmeniä euroja.
- ap.
4 x 7,50 = 30€
- nuori vastaaja
"Vai on nuori vastaaja...kaikkea äidit keksii"
jos tuo oli tarkoitettu minulla jonka nim merkki on "nuori vastaaja" niin ikää multa löytyy 21. Ehkä sit en oo kuitenkaan kovin nuori?? :D - salli mun nauraa
sen haluan nähdä et mikä laki sanoo et aloittajalta voi periä rahaa jos tytär on syönyt toisen kotona. naurettavampaa juttua en ole kuullut ikinä
- 2545263
on outoa että 12 vuotiaat saavat itse mennä ravintolaan tilaamaan ruokia, ja noinkin isoilla summilla leikkivät lainaajaa ja velkojaa. Ei pitäisi antaa lapselle isoja summia rahaa käteen. Varmasti tuota velkaantunutta pikkutyttöä harmittaa äitinsä käytös, hänen äiti pilasi HÄNEN ystävyyssuhteen, kun ei maksa takaisian. Mielestäni sinun ei tulisi pitää pikkulasta syyllisenä, vaan antaa tytölle anteeksi, ja unohtaa koska hänellä ei ole rahaa ja luuli että äitinsä maksaa. Äitinsä on hirviö, tuhosi lapsensa rakkaan ystävyyssuhteen. Anna tytölle anteeksi, älä katko välejä, mutta älä anna enää lainata rahaa. Selvästi on köyhä perhe kyseessä.
- So what
Enemmän teidänkin perheelle tulee tappiota rahan lainaamisesta Kreikalle kuin naapurintytölle.
- äitikkä
Kyllä nämä nykykakarat osaa kaikki temput, rahat pois kaverilta. Meillä mennään samoilla hyväksikäytön menetelmillä, pyydetään heseen syömään ja tyttäreni maksaa. Ovat ilmeisesti pääsääntöisesti maksaneet takaisin, mutta tappiolla hän varmaan on. Kavereille on tarjoiltu meillä ruokia ja kaikkea herkkua, koska meistä on ollut kiva että nuoriso on meillä, eikä kaduilla pahanteossa, viikonloppuisinkin ovat viihtyneet täällä. Nyt ovat täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja kuvittelevat olevansa kaikkeen oikeutettuja. Pistivät röökiksi tyttäreni huoneessa ja kun kielsin sen, haukkuivat todella huonoksi äidiksi ja koti on tosi huono ja surkea ja kaikki meillä tosi pahaa ja inhottavaa. Minä olin loukkaantunut, meillä ei ole koskaan kukaan tupakoinut sisällä, eikä siihen ole oikeutta kenelläkään meidän vieraistakaan. Nyt sitten kai on välit poikki näihin koko elämän mittaisiin ystäviin minun takia, kun olin niin röyhkeä että kielsin tupakoinnin kotonanani !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821985Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1131708- 1801296
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472